Jäniksen riiputus?

*hunter

Kauanko jänistä voi riiputtaa kun ilmatkin on olleet aika lämpimiä nyt ?

8

10243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jänis mies

      Mä en ole nuoria tän kesän poikasia riiputtanut ollenkaan. Vanhempia harsopussissa ehkä vuorokauden. Jos en ole aikeissa syödä pupua heti, olen lyönyt sen suoraan pakkaseen. Vähänkään pidempi pakastaminen ajaa saman asian kuin pieni riiputus.

    • Jänistäjä

      Riiputus riistalle on tärkeää mutta usein - varsinkin jäniksen kohdalla - laiminlyödään riistan VÄLITÖN suolistus kaadon jälkeen. Elikkä suolistaminen pitää tapahtua heti eikä vartin päästä. Silloin saadaan veri pois lihasta, samoin mahdollisesti vaurioituneet suolet ja lihan laatu on parasta mahdollista. Riistan 3-5 päivän riiputus pitää tapahtua harsopussissa mahdollisimman viileässä. Näin poikkeuksellisen lämpimänä syksynä viileää on vaikeampi löytää joten on tyydyttävä parin päivän riiputukseen jonka alusta alkaen oikein käsitelty riista kestää mainiosti.

      • on liikaa

        ainakin täällä etelässä näin alkusyksystä, kun yötkin läpeensä 13c. Parissa päivässä käy jussi aikas kellertäväksi, vaikka olis miten oikeaoppisesti käsitelty. Myöhemmin ilmojen viilettyä onnistuu kyllä...


      • Jänistäjä
        on liikaa kirjoitti:

        ainakin täällä etelässä näin alkusyksystä, kun yötkin läpeensä 13c. Parissa päivässä käy jussi aikas kellertäväksi, vaikka olis miten oikeaoppisesti käsitelty. Myöhemmin ilmojen viilettyä onnistuu kyllä...

        En käy väittelemään mutta ite olen riiputtanut kaatopäivästä ylihuomiseen eikä ole pupu "kellertänyt" eikä tuoksu muuttunut. Tietenkin pitää valita riiputuspaikkakin eli mä riiputan varjon puoleisessa autokatoksessa. Lämpömittaria mulla ei siellä ole muttajostain syystä keskisen Suomen syksy on tämän antanut tapahtua lihan pilaantumatta. Riistankin käsittelyssä on hyvin tärkeää, ettei se pääse missään vaiheessa, esim auton takakontissa syysauringon lämmittämäksi. Jos ruho pääsee em tavalla lämpenemään niin ei se takuulla siedä pilaantumatta enää riiputusta päivätolkulla.
        Mutta - kuten sanoin, en halua väitellä, kerroin vain miten itse menettelen ja kokeilkaa muut ja tarkistakaa jänön kunto tiuhaan tahtiin ettei pääse yllätyksiä tapahtumaan.
        Antoisaa pupujahtia kaikille metsämiehille!


      • Kuusenoksa
        on liikaa kirjoitti:

        ainakin täällä etelässä näin alkusyksystä, kun yötkin läpeensä 13c. Parissa päivässä käy jussi aikas kellertäväksi, vaikka olis miten oikeaoppisesti käsitelty. Myöhemmin ilmojen viilettyä onnistuu kyllä...

        Myös minä riiputan pupua parikin päivää. Hyvin ovat säilyneet. Minusta kuusenoksilla hyvin puhdistetussa vatsaontelossa on säilyttävä efekti.
        Elikkä pupu puhtaaksi heti kaadon jälkeen ja tilalle aimo annos tuoreita kuusenoksia niin eiköhän riiputuskin onnistu.


      • pupuliini
        Kuusenoksa kirjoitti:

        Myös minä riiputan pupua parikin päivää. Hyvin ovat säilyneet. Minusta kuusenoksilla hyvin puhdistetussa vatsaontelossa on säilyttävä efekti.
        Elikkä pupu puhtaaksi heti kaadon jälkeen ja tilalle aimo annos tuoreita kuusenoksia niin eiköhän riiputuskin onnistu.

        Lihan riiputuksessa on tiettyjä perussääntöjä
        - riiputus tulisi tapahtua 0°C- 8°C lämpötilassa, tämän lämpötilan yläpuolella alkaa lihassa lisääntyä myös haitallisia mädättäjäbakteereja ja esim. ruokamyrkytyksen riski kasvaa jos jättää lihan "rosen" väriseksi ja tämän 0°C alle liha menee jo hileeseen ja bakteeritoiminta loppuu
        -lihan riiputuksessa puhutaan nk. 40 säännöstä, eli 1°C lämpotilassa voisi lihaa riiputtaa max. 40 vrk ja 8°C lämpötilassa max. 4 vrk. Mutta kuten joku jo mainitsi ei tämmöinen hallittu riiputus tahdo onnistu kuin harvoin Suomen syksyssä ja vakuumi ja pakastus ovat osoittautuneet varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi.


    • Mehtalla

      Riiputan vain rusakkoja, koska etelässä ei juuri jäniksiä ole. Yleensä valkoiset ovat herrasmies sopimuksella rauhoitettu. Ihan harvinaisuudet takia. Katon rappusille vain roikkumaan tyhjennettyä. Pakkanen haittaa, mutta pari viikkoa 5-10 pakkasessa on antanut vanhalle pupulle jotain mureutta. Tuo 40 sääntö ei tahdo toimia kun jääkaapissa. Silloin taas lihakset eivät oikeasti veny, eli riiputu. Tyhjää parempi sekin.

      • jänisserusakkokin

        Kyllä valkkuja ihan etelässäkin on. Pitää vaan mennä yhtenäisille metsäalueille. Rusakot tosin viihtyvät yksinomaan sitten etelässä yleisimmillä peltolakeuksilla.
        Mikä sitten tarkoittaa etelää ja mikä ei. Itse metsästän etelä-suomessa ja pääasiallinen jänis saalis koostuu erittäin runsaasta metsäjänis kannasta. Pelloille vaihdettaessa taas ovat poikkeuksetta rusakoita.
        Ei valkku mikään harvinaisuus ole eikä tule olemaan. Siellä missä niitä on niitä ei metsästämällä saa loppuun olkoon vaikka mitä herrain sopimuksia tahansa. Jänis lisääntyy kuten jäniseläimet lisääntyy eli tavattoman paljon. Eihän ne muuten kestäisi ollen ravintoketjun pohjalla jolloin niitä pyydystää jokainen luonnossamme elävä petoeläin ja lintu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe