olenko oikeilla jäljillä?

Aloittelija vasta

Olenkohan oikeilla jäljillä? olen juuri alottamassa uskontoa wiccaan. olen ymmärtänyt että wiccalaiset noudattavat niin sanottua "kolmen lakia" tai jotain sellaista, että kun magian avulla teet toiselle hyvää, se palautuu sinulle 3 kertaisena, mutta jos teet pahaa, niin se palautuu sinulle myöskin 3 kertaisena. onko totta? Sitten näistä jumalista. Olen lukenut monenmoisia kirjoja jumalista, esim. lokista ja afroditesta ym. jumalista. voinko itse valita oman jumalan ja jumalattaren vaikkapa samasta tarustosta? Sitten näistä juhlista, kun wiccalaisilla on 8 juhlaa vuodessa ja juhlia lopun kaiken kutsustaan, oliko se nyt vuodenympyrä, varmaan.. miten niitä juhlitaan..? onko se totta että kun kuu ei näy ollenkaan( luontoäiti on peittänyt kasvonsa) niin ei saisi harjoittaa magiaa? onko totta että luontoäidillä on kolmet kasvot jotka kuitenkin ovat yksi ja sama, neiti, kuvastaa nuorekkuutta ja tarmoa, äiti, joka kuvastaa huolehtimista, ja vanhus, kuvastaa viisautta, onko totta? tarvitsen kipeästi näitä tietoja.. kiitos jo etukäteen!

6

635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harmaavaris

      Kannattaa ensin tutustua kunnolla wiccaan tai ylipäätään mihin tahansa uskontoon, ennen kuin sitä alkaa harjoittamaan.

      Mistä tahansa kirjastosta löytyy wiccaa käsitteleviä kirjoja, lisää voi ostaa netistä. Materiaalia voi hakea myös netistä, mutta pelkästään netin varaan ei kannata laskea.

      Ei nuo omat tietosi vääriä ole, mutta niiden takana on niin paljon muutakin, mitä kannattaa yrittää ymmärtää. Ei wiccaa kannata harjoittaa vain kulissin takia.

      • Agno-Aapeli

        Lukaisin tuon sinun yleiskatsannon wiccalaisuuteen ja minusta siinä oli paljon hyvää, joskin mieleeni nousi myös ajatus mihin tätä oikein tarvitaan, wiccalaisuutta?

        Kuulosti pikkuisen siltä kuin kyseessä tosiaan olisi vain sellainen "leikkiuskonto", johon esim. nuoria on hyvin helppo houkutella, koskapa se tavallaan on "kapinauskonto" - ja hyvin helppo sellainen - ja moni nuori kuitenkin tuntee palavaa halua kuulua johonkin ryhmittymään.

        Moni nykynuori kun myös kokee nämä vanhat uskonnot jotenkin loppuunkulahtaneina ja epäloogisinakin (satuina) - minä mukaan lukien.

        Itse en myöskään kuulu mihinkään uskonryhmittymään, vaan luokittelen itseni Etsijäksi - virallisempi termi voisi olla agnostikko.
        Uteliaisuuteni kuitenkin heräsi - ei sillä, että minusta koskaan tulisi wiccaa, sen enempää kuin mitään muutakaan. Minä kun en oikein jaksa uskoa näihin ryhmittymiin. Itse olen pikemminkin itseni herra sääntöineni kaikkineni, eikä minun maailmankatsomukseeni tarvita jumalan/jumalien tunnustamista (etenkään julkisesti) pelastuksen toivossa.

        Mutta kiinnostuin sen verran, että taidanpa ottaa selvää hiukan lisääkin tästä muoti-ilmiöstä.


      • harmaavaris
        Agno-Aapeli kirjoitti:

        Lukaisin tuon sinun yleiskatsannon wiccalaisuuteen ja minusta siinä oli paljon hyvää, joskin mieleeni nousi myös ajatus mihin tätä oikein tarvitaan, wiccalaisuutta?

        Kuulosti pikkuisen siltä kuin kyseessä tosiaan olisi vain sellainen "leikkiuskonto", johon esim. nuoria on hyvin helppo houkutella, koskapa se tavallaan on "kapinauskonto" - ja hyvin helppo sellainen - ja moni nuori kuitenkin tuntee palavaa halua kuulua johonkin ryhmittymään.

        Moni nykynuori kun myös kokee nämä vanhat uskonnot jotenkin loppuunkulahtaneina ja epäloogisinakin (satuina) - minä mukaan lukien.

        Itse en myöskään kuulu mihinkään uskonryhmittymään, vaan luokittelen itseni Etsijäksi - virallisempi termi voisi olla agnostikko.
        Uteliaisuuteni kuitenkin heräsi - ei sillä, että minusta koskaan tulisi wiccaa, sen enempää kuin mitään muutakaan. Minä kun en oikein jaksa uskoa näihin ryhmittymiin. Itse olen pikemminkin itseni herra sääntöineni kaikkineni, eikä minun maailmankatsomukseeni tarvita jumalan/jumalien tunnustamista (etenkään julkisesti) pelastuksen toivossa.

        Mutta kiinnostuin sen verran, että taidanpa ottaa selvää hiukan lisääkin tästä muoti-ilmiöstä.

        >>Lukaisin tuon sinun yleiskatsannon wiccalaisuuteen ja minusta siinä oli paljon hyvää, joskin mieleeni nousi myös ajatus mihin tätä oikein tarvitaan, wiccalaisuutta?


        Mihin tarvitaan kristinuskoa, ateismia, buddhalaisuutta, agnostisuutta tai pakanuutta, näin muutamia mainitakseni? Jokainen taaplaa tyylillään, sanotaan. Kuitenkin vastaus löytyy, kun ajattelet asiaa itsesi kohdalta; mitä tietyn uskonnollisen aatteen tukeminen merkitsee sinulle, ja olisiko mahdollista, että muut suhtautuisivat omiin aatteisiinsa vähintään yhtä intohimoisesti?


        >>Kuulosti pikkuisen siltä kuin kyseessä tosiaan olisi vain sellainen "leikkiuskonto", johon esim. nuoria on hyvin helppo houkutella, koskapa se tavallaan on "kapinauskonto" - ja hyvin helppo sellainen - ja moni nuori kuitenkin tuntee palavaa halua kuulua johonkin ryhmittymään.


        Wicca toki houkuttelee nuoria siinä missä kristinusko, islaminusko, ateismi tai new age. Nuoret etsii paikkaansa ja vastauksia omaan uskonnollisuuteensa sieltä, mistä uskoo parhaat vastaukset löytävänsä. Taas kukin taaplaa itselleen parhaimmaksi näkemällään tyylillä.

        Kaikki nuoret toivovat kuuluvansa johonkin ryhmään, sillä ihminen on laumaeläin. Nuorillehan murrosikäisenä on kaikkein vaikeinta se, ettei tunne kuuluvansa mihinkään.

        Uskonnon leimaaminen "leikkiuskonnoksi" on aina pelosta lähtöisin. Mitä ei ymmärretä, sitä pelätään, ja mitä pelätään, sitä mustamaalataan armotta. Uskonnon leimaaminen on aina helpompaa ja laiskempaa kuin oikeasti neutraali ja ennakkoluuloton asennoituminen, ja sama ilmiö toimii niin eri uskonnonedustajien kuin vähemmistökansojen ja maahanmuuttajienkin kohdalla. Kyse on rasismista eri muodoissa.


      • Agno-Aapeli
        harmaavaris kirjoitti:

        >>Lukaisin tuon sinun yleiskatsannon wiccalaisuuteen ja minusta siinä oli paljon hyvää, joskin mieleeni nousi myös ajatus mihin tätä oikein tarvitaan, wiccalaisuutta?


        Mihin tarvitaan kristinuskoa, ateismia, buddhalaisuutta, agnostisuutta tai pakanuutta, näin muutamia mainitakseni? Jokainen taaplaa tyylillään, sanotaan. Kuitenkin vastaus löytyy, kun ajattelet asiaa itsesi kohdalta; mitä tietyn uskonnollisen aatteen tukeminen merkitsee sinulle, ja olisiko mahdollista, että muut suhtautuisivat omiin aatteisiinsa vähintään yhtä intohimoisesti?


        >>Kuulosti pikkuisen siltä kuin kyseessä tosiaan olisi vain sellainen "leikkiuskonto", johon esim. nuoria on hyvin helppo houkutella, koskapa se tavallaan on "kapinauskonto" - ja hyvin helppo sellainen - ja moni nuori kuitenkin tuntee palavaa halua kuulua johonkin ryhmittymään.


        Wicca toki houkuttelee nuoria siinä missä kristinusko, islaminusko, ateismi tai new age. Nuoret etsii paikkaansa ja vastauksia omaan uskonnollisuuteensa sieltä, mistä uskoo parhaat vastaukset löytävänsä. Taas kukin taaplaa itselleen parhaimmaksi näkemällään tyylillä.

        Kaikki nuoret toivovat kuuluvansa johonkin ryhmään, sillä ihminen on laumaeläin. Nuorillehan murrosikäisenä on kaikkein vaikeinta se, ettei tunne kuuluvansa mihinkään.

        Uskonnon leimaaminen "leikkiuskonnoksi" on aina pelosta lähtöisin. Mitä ei ymmärretä, sitä pelätään, ja mitä pelätään, sitä mustamaalataan armotta. Uskonnon leimaaminen on aina helpompaa ja laiskempaa kuin oikeasti neutraali ja ennakkoluuloton asennoituminen, ja sama ilmiö toimii niin eri uskonnonedustajien kuin vähemmistökansojen ja maahanmuuttajienkin kohdalla. Kyse on rasismista eri muodoissa.

        Ei, ei, ei. En tunnusta pelkääväni wiccalaisuutta. Sanoin sitä leikkiuskonnoksi juuri siitä syystä, että minua oikeasti huvitti ja ihmetytti hiukan sen jälkeen mitä olin siitä lukenut.

        Eikä kommentissani ollut lainkaan kyse rasismistakaan - minä olen aidosti samaa mieltä: kukin taaplaa tyylillään.

        Minua askarruttaa kaikki uskonnot ihan yhtä paljon. Ihmettelen mihin ihmiset niitä oikeastaan tarvitsevat. Useilla kun näyttäisi olevan sellainenkin meininki, että ikään kuin haluaisivat julkisesti esittää jotakin, mitä ei aina välttämättä sisimmässään kokonaan tunnusta. Siis ovat ikään kuin "puoli-uskovaisia", mutta kuitenkin pitävät tärkeänä näyttää muille mihin kuuluvat.

        Itselläni ei ole sisälläni yhtäkään aukkoa, johon tarvitsisin täytettä minkään uskonnon muodossa. Muun muassa juuri siksi minua kiinnostaisi tietää enemmänkin uskonnoista ja erityisesti uskovista - ja tämä wiccalaisuus nyt vain sattui eteeni muoti-ilmiö-uskontona. Sitä ei voi kukaan kieltää - sehän leviää nuorisossa ihan valtoimenaan!

        Nykyään hirveän moni kristillisen kasvatuksen saanut eroaa kirkosta ja "kääntyy" johonkin muuhun. Minä vain erosin aikanani kirkosta, koska en voinut allekirjoittaa paljoakaan esim. Raamatusta.

        Tarkoitukseni ei myöskään ollut mustamaalaaminen, pikemminkin yritin heittää kritiikkiä. Mutta palaan ehkä aiheeseen myöhemmin, kun olen hiukan paremmin tutustunut wiccalaisuuden historiaan, mistä ja milloin se on saanut alkunsa ja kenen toimesta.


    • taivaansielu

      Yritän nyt vastata mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi kaikkiin kysymyksiisi. Älä silti takerru antamiini tietoihin, vaan etsi lisää! Hae uusia näkökantoja ja kuuntele sydäntäsi. Wiccasta kertovia kirjoja tulee yhä enemmän markkinoille, lue niitä.

      Monet noudattavat kolminkertaisuuden lakia myös muussa elämässään, kuin pelkässä magiassa. Sitä kolminkertaista ei välttämättä edes tarvitse laittaa, vaan ytimekkäästi se menee näin: kaikki hyvä tai paha mitä teet, palaa sinulle.
      Jumalista on vaikea antaa tyhjentävää vastausta, näkemys kun vaihtelee ihmisestä toiseen. Eräät uskoavat, että Jumalatar ja Jumala kuvastuu aspekteina eri nimissä. Eli näyttävät eri puolensa eri jumaluuksina. Jotkut valitsevat mieluisensa jumalat. Myös "maaäidin" ja metsästysisän/aurinkojumalan palvominen on yksi vaihtoehto. Tutustu eri vaihtoehtoihin, tai luo oma.
      Wiccalaiset juhlivat sapatteja, jotka sijoittuvat vuosiympyrään, ja sapatteja on kahdeksan vuodessa. Uusi vuosi on Samhainina (31.10.) ja siitä lähdetään eteenpäin. Wiccalaiset juhlivat myös esbateja, eli täyttä kuutta.
      Monet wiccalaiset harjoittavat rituaaleja kaikkina juhlina, sapateina ja esbateina. Rituaaleihin kuuluu yleensä kehän luominen, elementtien ja jumaluuksien kutsuminen, juhlistamiset, mahdolliset lahjat jumalille (vaikka ruokaa/juomaa, wiccalaiset eivät ikinä vahingoita, joten veriurhit kuuluvat jonnekin ihan muualle!), lopuksi kiitetään jumalia ja suljetaan kehä ja maadotetaan energiat. "Eklektiset" wiccat eivät välttämättä tee rituaaleja. Käsite "eklektinen" wicca on kuitenkin hieman kiistelty termi ja jotkut katsovat, että parempi termi on vaikka "eklektinen uuspakana" tai vastaava.
      Uutenakuuna harvemmin harjoitetaan rituaaleja, tai loitsuja, mutta jonkuntyyppiset loitsut / rituaalit saattavat sopia uudenkuun aikaan. Myös uutta kuutta voi kunnioittaa ja juhlistaa.
      Jumalattarella katsotaan olevan kolme aspektia: neito, äiti ja vanha nainen (jopa akka), jotka kuvastavat naisen elämän vaiheita.

      Sanon vielä toistamiseen, että etsi ja tutki lisää! Kaikkea ei voi oppia muutamassa rivissä.

    • luminara

      Oikeilla jäljillä olet mutta kehoittaisin kuitenkin että tutustut wiccaan vielä lisää ja opiskelet ennenkuin päätät lopullisesti valitsetko sen omaksi tieksesi.

      Wicca voi valita vapaasti mitä jumalaa tai jumalatarta kulloinkin palvoo mutta mieluiten samasta tarustossta, koska itsestäni ainakin tuntuisi hassulta palvoa esimerkiksi Egyptiläistä auringon jumalaa ja Kelttiläistä hedellmällisyyden jumalatarta. Itse olen ainakin pääosin päätynyt (silloin kun tunnen tarvetta kutsua jonkun tietyn alan jumalaa tai jumalatarta) Kelttiläisiin jumaluuksiin mutta muuten kutsun heitä vain valtiaaksi ja valtiattareksi.

      Sapatteja voi juhlistaa ihan oman tapansa ja tilanteensa mukaan, yleensä niihin kuitenkin liittyy jonkinlainen rituaalinen juhla tai vastaava jossa juhlistetaan sapattiin liittyvää jumalan ja jumalattaren vaihetta. (esimerkiksi seuraava sapatti eli samhain on jumalan kuoleman ja muutenkin kuolleidenjuhla) Kuusta oma ajatukseni on että kasvava- ja erityisesti täysikuu ovat parhainta aikaa taioille varsinkin kun haluaa vaikkapa suojelusta saada onnea jollekkin tai jossain. Vähenevä- tai uusi kuu (eli aika kun kuu ei näy) ovat vastaavasti pahojen asioiden purkamiseen kuten pahoista tavoista luopumiseen täähtäävien taikojen aikaa... Tuosta että uuden kuun aikaan ei saisi ollenkaan harjoittaa magiaa, en minä ainakaan ole kuullutkaan.

      Mutta tutki kuitenki asioita vielä lisää ja lue eri kirjoja aiheesta ennenkuin päätät mitään... Muista ettei ole yhtä täysin oikeaa tapaa harjoittaa wiccaa vaan traditionaalisissakin suuntauksissa on eroja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      161
      1692
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1255
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      249
      1213
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1017
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      892
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      172
      889
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      62
      858
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      796
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      53
      721
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      695
    Aihe