Olen huomannut, että perhos- ja yleishyönteiskirjat eivät tiedä juuri mitään aikuisten perhosten käyttäytymisestä. Yöperhosista vain sanotaan "tulee valolle ja/tai syötille tai ei syö mitään..."
Mutta miten on mahdollista, että monet kehrääjät, ja ns. syömättömiksi luokitellut yökköset ja mittarit syövätkin sokeri/hunajaliuosta tai vitamiini/suolaliuosta... seossuhde 1 tl/per 3 dl.
Olen pitänyt perhosia terrariossa ja ruokkinut pienellä pesusuienellä, joka on sokeri/vitamiiniliuoksella kostutettu.
Mm. seuraavat lajit:
Kehrääjämäisistä yöperhosista
Kärsänirkko, Pterostoma palpinum
Koivuhangokas, furcula bicuspis
haarukkakehrääjä, Cerura vinula
Paras "kehrääjämäinen" ahmija on Ruostesiipi, Phragmatobia fuliginosa, juo niin paljon ravintoliuosta ettei edes aina jaksa lentää.
Se on ahne! takaruumiin turpoamisen näkee silmin.
Myös Nummisiilikäs, Coscinia cribraria, hörppii.
Yökkösiä seuraavaksi...
Loimuyökkönen, Dasypolia templi, joka sanotaan syömättömäksi, syö... samoin Huhtiyökkönen, Brachionycha nubeculosa. Se on aivan julmetun ahne syöjä!
Mittareista Petomittari, Crocallis elinguaria ja Kehrääjämittari, Colotois pennaria juovat myös sokerilientä.
Minua kiinnostaa, että eivätkös lyhytikäisiksi luonnehditut lajit toisin sanoen olekin sitten oikeasti pidempään eläviä, kun kerran osaavat syödä? Se on loogista. Ei muuten ole selitystä sille, miksi monia nirkkoja sun muita saa pitkin kesää, vaikkeivät muka syökään ja "lentoaika lyhyt".
uusi havainto yöperhosista
2
984
Vastaukset
- trikker
No voihan ne sillä surkastunella imukärsälläkin kai jotain litkiä, esim. laothoe populi pystyy ainakin mesikastetta, niin kai sitten nekin pystyvät.
- nirkko
mielenkiintoisia havaintoja - eihän perhosista kaikkea tiedetäkään, mutta perhoskirjat yleensä katsovat tilannetta lajien tavoitettavuuden kannalta - eli tuleeko laji syötille/valolle - sehän taas ei ole sama kuin syökö laji aikuisena jotain.
Nirkkojen ym. lentely pitkin kesää ei heti tarkoita, että samat yksilöt lentäisivät koko kesän - tämän logiikan mukaan loppukesällä olisi vain hyvin kuluneita nirkkoja (esim. nyhäsiipi), ja myöskin että alkukesällä olisi eniten, keskikesällä vähemmän ja loppukesällä kaikkein vähiten - ja näinhän asia ei ole. Oikeasti monesta lajista kyllä tiedetään, että niitä kuoriutuu pitkin kesää - ja tämä selittää lajien esiintymisen pitkällä ajalla.
Joka tapauksessa mielenkiintoisia havaintoja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3962092Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121939Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821049Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56965Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402938Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39818- 56779
- 75750
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734