Kuinka lopettaa ajattelu

Mahdotontako?

Onko mitään tapaa/keinoa/metodia lopettaa ajattelu? Eli päästä tilaan, jossa on tietoinen ilman turhanpäiväistä jatkuvaa ajatusvirtaa.

Olen lukenut Echkart Tollea, De Mellon Havahtumisen ja muutamia muita kirjoja esim. zen-buddhalaisuudesta. Niistä on ollut suuri apu, mutta onko vielä opuksia jotka voisivat auttaa minua löytämään etsimäni?

6

607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotusta

Artur Osborne: Ramana Maharshin opetuksia.

J.Krishnamurti Erillisyyden päättyminen.

Sama: Ajatuksen päättyminen.

Sama: Oivalluskyky herää 1 ja 2

• Qadesha

Kun minulla vielä oli amme käytössäni, koin varsin antoisaksi maata siinä ammeessa lämpöisessä (ei kuumassa) vedessä pilkkopimeässä kylpyhuoneessa.

Tätä samaa menetelmäähän on käytetty ihan "virallisestikin" aiheuttamaan ihmisessä erkantuminen normaalista tietoisuudentilastaan.

Muita klassisia keinoja ovat tulenliekin tuijottaminen, peilin tai jonkin heijastavan kapistuksen tuijottaminen. Kun antaa mielensä "vajota" keskittyneisyyteen, sanojen virta päässä väsähtää ja hiipuu pois.

Carlos Castanedan kirjoissa oli usein puhetta ajattelun (sisäisen dialogin) lopettamisesta, en nyt äkkiseltään osaa sieltä nimetä jotain tiettyä menetelmää sen kummoisempaa kuin good old TUIJOTTAMINEN (ei sen kai oikeastaan niin väliä että mitä pällistelee...)

• ehdottaja 2

Tuossa eräs ehdottaa samaa, mihin itsekin neuvoisin tutustumaan. Lisäksi: Nisargadatta Maharaj "Valvetilasi on unta".

Ei todellakaan ole mitään tapaa/keinoa/metodia. Ajattelu on mahdollista pysähtyä, on mahdollista päästä ajattelun tuolle puolen. Mutta mikään menetelmä ei johda sinne.

• Jussi

Barry Long: Meditaatio - Kymmenen askelta hiljaisuuteen.

• Jos

jatkuvasti aivoja kuluttavan ajatuksen virran voisi välillä pysäyttää. Pitäisi vaan löytää ne oikeat aku-pisteet.

• sahajajoogi

Tapahtuu ilman neuloja, ilman pisteiden painelua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3462
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2033
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      194
      1941
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      343
      1338
    5. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      86
      1313
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1137
    7. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      12
      945
    8. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      82
      943
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      23
      855
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      61
      790
    Aihe