Ostimme pari viikkoa sitten kanin, se on aivan ihana ja suloinen. Mutta nyt on alkanut askarruttaa josko kanin voi pestä suihkussa. Käytänkö shampoota vai riittääkö pelkkä vesi? Vai tarviiko kania yleensäkään pestä? Miten saatte kaninne pysymään rauhallisena paikallaan kun putsaatte sen korvia tai leikkaatte kynsiä? Minkälaisista leluista kani pitää?
Kanin kylpy?
22
5835
Vastaukset
- siisi
Kania ei kannata pestä kuin ihan pakko tilanteessa. Kania ei tarvitse eikä oikeen ole suositeltavaakaan pestä juuri muuten. Kani kyllä nuolee yleensä itse itsensä jos on likainen. Jos kanilla on esim. ripuli, sillä on täitä tai se on sotkenut itsensä pahasti voi kanin pestä. Myös näyttelyitä ennen jotkut pesevät kanejaan mutta mielestäni sekin on jo aika turhaa... Kuivapesuaine on pieneen pesuun sopiva ratkaisu.
Kanin pesu:
eli jos siis kani on pakko pestä niin kannattaa käyttää eläinten pesuainetta jota saa ainakin eläinkaupasta. Myös shampoo käy kunhan se ei haise kanin nenään. Eli silloin mieluiten hajuton herkkäihoisille tarkoitettu shamppoo. Tietenkin pelkällä vedelläkin voi pestä jos lika lähtee sillä. Kanin voi pestä ihan suihkun alla. On helpompaa jos kaksi ihmistä pesee kanin. Toinen pitää kiinni ja toinen pesee. Tässä vaiheessa on tarkkaa ettei kani pääse nuolemaan saippuaa ja ettei vettä mene korviin tai nenään. Huuhtele kani huolella! Sillä kanin nuollessa itseään turkkiin jäänyt shampoo voi olla myrkyllistä!! (erityisen tarkka tulee olla huuhtelussa täishamppoon kanssa) Pesun jälkeen kani ei saa saada kylmää sillä se saa helposti nuhan joka on kanille vaarallinen tauti! Eli kuivaa kani hyvin ja pidä lämpimässä vedottomassa tilassa kunnes se on kuiva.
Kynsienleikkaamista varten otan kanin syliini ja käännän väärinpäin. (ison kanin niin että sen pää nojaa rintaanivasten.pienemmän usein toisinpäin eli niin että se katselee minun suuntaani) Kanin pitää vaan tottua toimenpiteisiin. Aluksi voi käskeä kaverin pitämään kanista kiinni.
Kani tykkää heitellä erileisia kevyitä esineitä mistä se saa kiinni hampaillaan ja joka ei ole liian painava. Ei kuitenkaan muovia sillä siitä saattaa irrota pureskeltaessa palasia jotka vaurioittavat suolistoa. Myös pahvilaatikoista voi tehdä luolia.- marielli
Mistä tietää onko pupulla täitä? Millaista on kuiva pesu shampoo? Ja mikähän mahtaa olla kun pupu pissii eteisen matolle ollessaan vapaana? Ja onko sitä mahdollista torumalla tai muulla systeemillä saada oppimaan,menemään omaan pissa astiaan.
Kun tämä on minun eka pupuni olen aika tietämätön tälläisissä asioissa! - Mari
marielli kirjoitti:
Mistä tietää onko pupulla täitä? Millaista on kuiva pesu shampoo? Ja mikähän mahtaa olla kun pupu pissii eteisen matolle ollessaan vapaana? Ja onko sitä mahdollista torumalla tai muulla systeemillä saada oppimaan,menemään omaan pissa astiaan.
Kun tämä on minun eka pupuni olen aika tietämätön tälläisissä asioissa!..paljon kaniaiheisia kirjoja. Kannattaisi tutustua niihin ennen kuin ostaa kanin. Ja kasvattajilta ja eläinkaupoista saa neuvoja. Jos kanilla on täitä, se luultavasti kutiaa ja sillä on karvattomia laikkuja.
Mutta en suosittele kanin pesemistä kokonaan jos ei ole pakko. jos kanin takamus on ulosteista likainen, voi kanin pepun pestä matalassa pesuvadissa, jolloin ei kastu kuin tassut ja peppu.
Tosta pissaamista, kani on siisti elukka ja käyttää samaa paikkaa yleensä vessana. Laita toinen pissalaatikko siihen paikkaan mihin se pissas Ja laita vaikka pissasia puruja siihen jotta kani haistaa sen olevan pissapaikka.
Mä opetin mun 8viikkosen kanini pissalaatikkoon siten, että kun se oli eka kerran pissannut häkkiin, latoin ne pissaset purut pissalaatikkoon ja jatkoin tätä muutaman päivän. Ja nyt Puppa ei käy kuin häkissä tarpeillaan.. On tietysti yksilöitä, jotka ovat sottapyttyjä ja ruikkivat sinne tänne.
T:Mari - siisi
marielli kirjoitti:
Kun tämä on minun eka pupuni olen aika tietämätön tälläisissä asioissa!Tuo Marin tapa totuttaa kani sisäsiistiksi on hyvä! Luulen että kanisi on valinnut juuri sen eteisen maton pissipaikakseen. Vanha pissan haju vaan lisää kanin halua pissiä siihen uudestaan. Monesti itse jätän juuri sen vanhan hajun vuoksi siivotessani pissiastian pohjalle hiukkasen likaista purua. Sillon kani muistaa että tähänhän sitä pissitään.
Kanin täit huomaa liikkuvina "roskina" turkissa. Ne on tasaisen kokosia joko valkoisia (älä sekoita hilseeseen) tai mustia pisteitä jotka liikkuu. Pieni määrä niitä ei kania haittaa. Ne voivat myös lähteä pois ihan itsestään. Vaan siinä tapauksessa tarvii pestä jos kanilta alkaa lähteä karvaa tai silmällä havaitsee turkissa jo hirveästi liikettä. Pieni määrä täitä on jopa kesäisin kun kani on ulkona melko "normaalia". Ja yleensä ne lähtevät silloin itsestään pois. Harvoin näitä väliaikais asukkeja edes huomaa.
Kuivapesuaine on valkoista jauhoa joka puhdistaa turkkia. Se laitetaan turkkiin ja harjataan sitten huolella pois. Se ei ole kyllä niin tehokasta kuin normaali pesu. Kannattaa kysellä eläinkaupoista. Tietääkseni sitä on vain yhtä merkkiä suomessa....
ps. kannattaa tosiaan lukee kanikirjoja niistä saa paljon parempaa tietoo kun näiltä foorumeilta joissa jokaisella on oma mielipiteensä. - kanin omistaja
kania siis voi käyttää kylvyssä vaikka se onkin likainen ja näyttelyihin...
- Anonyymi
voiko kanin kuivata foonilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
voiko kanin kuivata foonilla
Kaikkein pienimmällä teholla voi ja kunhan pitää huolen ettei mene korviin ja naamaan sen kanssa söhimään, sekä katsoo ettei ole liian lähellä kanin ihoa. Kani tosin voi pelätä sitä ääntä joka siitä tulee joten se pitää ensin siihen totuttaa. Pesu föönays kanille joka ei siihen ääneen ole tottunut aiheuttaa paniikin.
- Pieniminä
Tosiaan kania ei suositella kylvettämään koska se sattaa heikentää luonnollista vaistoa peseytyä. Mutta niinkuin aina, kanit on yksilöitä. 10vuotta sitten omistin kanin joka rakasti uimista. Mökillä se loikki aina välillä rantaan, hyppäsi veteen ja ui pienen kunniakierroksen. Tätä kania ei kylvetys siis haitannut, päin vastoin. Mutta tää oli vaan tää persoona, ikinä toisesta samanlaisesta en ole kuullut.
- Anastacia..
Eli kani kannattaa pestä jos se on ollut kesän ulkona eli silloin syksyllä kun otat sen sisälle..Ja jos silloin peset kanisi niin laita vettä pieneen vatiin sen verran että vettä on kanisi kaulan ala puolelle.. Kannataa ottaa kaveri pitämään kanistasi kiinni.. Shampooksi käy kissojen shampoo.. Kania ei kuitenkaan kannata pestä ellei se ole selvästi likainen, ja siinä on myös se vaara että jos peset kanisi niin se pitäisi kuivata hyvin ,koska kani voi vilustua!!
- Marzu
Pesen siis pupuani n. puolentoista kuukauden välein, sillä sen ALAPÄÄ SUTTAANTUU pahasti eikä se itse pysty sitä siivoamaan. Joudun liottamaan sitä vedessä jonkun aikaa ja kani istuu kiltisti puolillaan olevassa pesuvadissa samalla kun toinen käteni yrittää irrottaa sen alapäästä kakkakikkareita (jotka saattavat pahimmassa tapauksessa olla kivikovia!).
Pesen sitä eläintensampoolla, tosin vain mahan ja selkää, ei tietenkään koko kania. Suihkun kanssa huuhdellessa on oltava varovainen ettei vettä mene sen korviin tai päähän. Joskus kani saattaa hypätä tms., PIENELLÄ PAINEELLA JA LÄHIETÄISYYDELTÄ "vessasuihku" toimii hyvin. Kuivaan sitä suihkun lattialla pyyhkeellä jonkin aikaa ja rapsuttelen niin että karvat pörhistyisi. Se loikkii itse kuivaamaan itseään olohuoneen lattialle.
Sitten tuosta, että kani pissaa matolle. Oma kanini ei enää pissi ympäri lattioita, pienempänä se teki sitä kyllä. Laitoin sen aina takaisin häkkiin kun se ruikki jonnekkin. Yksi sen lempipaikoista "tehdä tarpeensa" oli vanhempieni sänky, jostain syystä pehmeä päiväpeitto ilmeisesti houkutteli tekemään nestetyhjennyksen. Nykyään se menee itse häkkiin kun siltä tuntuu. Papanoita on turha edes yrittää välttää, niitä tulee tasaisin väliajoin mutta onneksi ne on helppo siivota pois.- marielli
kiiros vinkeistä ja neuvoista kaikille tasapuolisesti.
No meijän pupu kans tykkää mennä meijän sänkyyn pissille no me ollaan vaan aina nostettu se pois sieltä. Mutta aika hyvin se käy jo omassa häkissä. Nyt se on ruvennu syömään mun olohuoneen räsymattoa olen aina vähän jutellu et ei saa, mut ei se varmaan ole kauheen vaarallista.
Se on kyllä ihana otus ja ei pelkää enää meitä. Sylissä se ei kauaa viihdy olisko siihen jotain keinoa? - sissi
marielli kirjoitti:
kiiros vinkeistä ja neuvoista kaikille tasapuolisesti.
No meijän pupu kans tykkää mennä meijän sänkyyn pissille no me ollaan vaan aina nostettu se pois sieltä. Mutta aika hyvin se käy jo omassa häkissä. Nyt se on ruvennu syömään mun olohuoneen räsymattoa olen aina vähän jutellu et ei saa, mut ei se varmaan ole kauheen vaarallista.
Se on kyllä ihana otus ja ei pelkää enää meitä. Sylissä se ei kauaa viihdy olisko siihen jotain keinoa?meidän kani tykkää olla sylissä, mutta sitä kannattaa vähän kerrallaan totutella syliin, että se ei vaan pelkää sitä että se on sylissä. jos kani rimpuilee niin pitää vaan tukevasti kiinni niin kani tuntee olonsa turvalliseksi....
- nekkuliini12
No hei ! Minun kanillani on kissan lelu / ehkä kyllä vähän outoo . mutta se leikkiii sillä. Olen laittanut kanini pieneen vatiin . Eikä sen tarvi olla kylmää tai kuumaa vettä riittää kun on haaleeta . Kanin korvia ei tarvii putsata. Minun pitää vaan lottaa kani syliin ja joku tulee leikkaan MUISTA jos näkyy valkosta kynsissä niin leikkaa se pois mutta jos näkyy punasta siinä on verisuoni ja sieltä tulee paljon paljon verta ja kainia voi vähän sattua!
- Myy---
Jos pakko tilanne yllättää ja pitää pestä kani,niin kannattaa pestä se sillein et laittaa (eläinten shampoota) vauvan shampoota) tai herkkäihoisille tarkoitettua shampoota. Ja huuhdella kannattaa niin että pupu on (pesuvadissa ym ym) ja sit ottaa käteen vettä ja huuhtelee niin kanin turkin (koska suihkusta tulee yleensä niin kovalla paineella tota vettä et kani voi pelästyä.mutta no jokainen tekee niinku itse tykkää mutta kannattaa tehdä noin :D
- NUUTTI-02
Saako leijonanharjaskania pestä???? Onko siitä jotain haittaa,??jotkut sanovat että kania saa pestä ja jotkut ettei saa pestä?haluan asiasta varmuuden :D
NOPEAAAAAAAA VASTAUSTA!!!!!!!!!!!!!!- Sedä
saa jos se on likainen.
- kanonen
Meidän kani ei oo leikattu, se on poika? Haittaako se?
- nyyh nyyh
minulla karkasi kani mut mesaa tiinse kiinni mut sillä oli öljyä turkissa lähteekö se jollain kani saippu alla pois toivon et se lähteis ja se oli valkonen kani vai pitääkö se viedä elän lääkäriin :(
- Kaniliini12
Minulla on 10 viikoinen valko musta kani. mutta sen tassun pohjat on ihan keltaiset ja ne haisevat pahalle. Saako tassun pohjia pestä vedellä/shamboolla?
- bigmama1
No saa ja PITÄÄ pestä likainen kani. Tassunpohjan keltainen on pissaa.
- kuivaus
MUISTAKAA KUIVATA KANI HYVIN pesun jälkeen! :) Mitä pitempään kani on märkä huonon sitä suuremmalla todennäköisyydellä se voi sairastua, esim vilustua. Eli pyyhettä, paperia ja muuta kehiin
- Anonyymi
Hei älkää mietikö käsialaani olen 8 ja äitini sanoi että saan kanin ensi vuonna niin mittä tarvitsen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1384350Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3382184Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481881- 1071800
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561770Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4831621MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571449Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4821343Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441316