Geenimanipulaatio?

Mitäs mieltä?

Mitä mieltä te olette geenimanipulaatiosta? Näkemyksiä =)?

3

2098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Madhava

      En itse ole tähän päivään löytänyt syvän teologista ongelmaa geenimanipulaation kanssa. En esimerkiksi ajattele linjoilla "ihmiset yrittävät imitoida jumalan tekoja". Näen tieteen, teknologian jne. ihmisen täydellisyyttä etsivän luonteen luonnollisena ilmaisuna.

      Suosin kuitenkin itse luomua, ja suhtaudun siihen varauksella. Mikäli GM:ää tehdään, tulee se tehdä tarkkaan valvotuissa olosuhteissa, ja tulee kaikki kyseisen prosessin tuottama huolellisesti testata, myös pitkän aikavälin seurauksia tarkkaillen. Suhtaudun varauksella, vältän, haluan tarkempaa tutkimustietoa. Jos joku kokee hyödylliseksi ja haluaa sitä ostaa esim. halvemman hinnan tai kivemman värin takia, oma on valintansa, enkä sitä vastusta.

    • Olen taipuvainen ajattelemaan, että mikään teknologia sinällään ei ole hyvää eikä pahaa. Ihminen voi kuitenkin käyttää teknologiaa sekä elämän suojelemiseen että sen tuhoamiseen. Toisaalta teknologia ei ole myöskään neutraalia. Se yleensä vahvistaa yhteiskunnassa jo ennestään vallassa olevia virtauksia ja kehityskulkuja.

      Henkilökohtaisesti suhtaudun geenimuunteluun varsin kriittisesti. Näyttää siltä, että esimerkiksi maatalouden piirissä geeniteknologia kytkeytyy pitkälti epädemokraattiseen ja epäekologiseen kehitykseen: vallan, talouden ja tuotannon keskittymiseen. On tekopyhää väittää, että geeniteknologiaa kehittämällä ja hyödyntämällä poistetaan maailmasta nälkäongelma. Ruokaa on jo tällä hetkellä riittävästi kaikille. Nälkäongelman poistamiseen ei tarvita uutta teknologiaa vaan asenteiden ja arvojen muuttumista!

      Itse käytän kuluttajan kuninkaallista valtaa valitsemalla lähellä tuotettua ja luonnonmukaisesti viljeltyä ruokaa silloin kun se vain on mahdollista. Tällöin tiedän saavani terveellistä ruokaa, joka on tuotettu rasittamatta Äiti Maata kohtuuttomasti. Tuotteita ei ole kuljetettu energiaa tuhlaten tuhansien kilometrien takaa, ja lisäksi tuen paikallisen viljelijän mahdollisuutta elinkeinonsa harjoittamiseen. [Taitaa mennä jo mainostamisen puolelle, heh! :)]

    • Unski-sama

      En ole oikein innostunut geenimanipulaatiosta, mutta siedän sen, kunnes siitä tulee ongelmia. Esim. Tsernobyl(menikö oikein?) oli "tieteen huippusaavutus, täysin idiootti-varma"... Ja näin siinä sitten kävi. Saas nähdä, mihin ihminen tulevaisuudessa pystyy, mutta jos alamme kloonaamaan ja muuntelemaan geenejä saavuttaaksemme ylemmän hallitsijarodun (aika kaukaa haettua, mutta...), meikä häippäsee...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      26
      4678
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      301
      3652
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      34
      2682
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2619
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      144
      2185
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      1996
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1871
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1564
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1472
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      26
      1428
    Aihe