potilas

hoitaja

Inhoan ammattiani tällä hetkellä yli kaiken. Tapasin työssä naisen, johon ihastuin aivan mielettömästi. En siis ole missään sairaalassa töissä, mutta hoitoalalla kuitenkin.

Ärsyttää kun ei uskalla tehdä mitään asialle, tiedän että hänkin pitää minusta todella paljon, on sen suoraan sanonutkin. Mutta... miten on, saako hoitaja sekaantua "potilaaseen", ei ole kuitenkaan kysymys lääkäri-potilas-suhteesta.

Kertokaa mahd saman kokeneet miten olette asian ratkaisseet! Tämä nainen kummittelee jo unissakin...

35

10014

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Allekirjoitus.

Jos olet hoitaja, niin sinä et saa mainitsemiasi tunteita ilmaista potilaallesi ja jos todella potilas sinulle on sellaisia ilmaissut, niin sinun täytyy sanoa potilaalle, että sinä et voi enää toimia hänen hoitajanaan.

Järki käteen nyt.

Jos todella olet hoitoalalla niin kyllä sinun tulisi tämä tietää.

• ..........

Rakkaudelle ei mitään voi mutta pitää tarkkaan tietää ja tuntea itsensä ja toinen jotta voi vakuuttua ettei suhde pääty hetken kuluttua.
      Toisinsanoen jos olet varma että suhteelle on vankat perusteet ja jatkuvuutta niin....
      Siitä en osaa sanoa että onko hoitoeettisesti oikein???

• Allekirjoitus.

Kuvitellanpa, että "hoitaja" olisi heteromies ja hän kirjoittaisi tämän viestinsä jonnekin heteroiden keskustelupalstalle suomi24:ssä.

Silloin useampi valveutunut heteronainen tekisi tutkintapyynnön tästä kirjoittajasta. Ja varmasti, sisällön perusteella, tutkinta suoritettaisiin. Hänen kirjoituksensa perusteella tiedetään, että hänen kykynsä toimia hoitajana on kyseenalainen.

Hoitajan ja potilaan/asiakkaan välillä syntyvä eroottinen rakkaus on aina hyväksikäyttöä, johon syyllistyy hoitaja. Se on ainoa virallinen ja juridinen näkemys.

Jos "hoitaja" on oikeasti hoitaja, olen huolestunut.

Hänen tulisi välittömästi kertoa lähimmälle esimiehelleen tästä tilanteesta potilaaseensa/asiakkaaseensa, jotta potilalle vaihdettaisiin toinen hoitaja. Tämä "hoitaja" ei saa enää toimia kyseisen potilaan/asiakkaan hoitajana, sillä hän ilmaisee kirjoituksessaan, ettei kykene toimimaan oman ammattinsa etiikan ja lakien mukaan, vaan on taipuvainen hyväksikäyttämään potilastaan.

Potilaan ja hoitajan välille syntyvä eroottinen rakkaus on aina hyväksikäyttöä. Tälle asialle ei ole olemassa mitään muita tulkintoja.

• höpsö
        Allekirjoitus. kirjoitti:

Kuvitellanpa, että "hoitaja" olisi heteromies ja hän kirjoittaisi tämän viestinsä jonnekin heteroiden keskustelupalstalle suomi24:ssä.

Silloin useampi valveutunut heteronainen tekisi tutkintapyynnön tästä kirjoittajasta. Ja varmasti, sisällön perusteella, tutkinta suoritettaisiin. Hänen kirjoituksensa perusteella tiedetään, että hänen kykynsä toimia hoitajana on kyseenalainen.

Hoitajan ja potilaan/asiakkaan välillä syntyvä eroottinen rakkaus on aina hyväksikäyttöä, johon syyllistyy hoitaja. Se on ainoa virallinen ja juridinen näkemys.

Jos "hoitaja" on oikeasti hoitaja, olen huolestunut.

Hänen tulisi välittömästi kertoa lähimmälle esimiehelleen tästä tilanteesta potilaaseensa/asiakkaaseensa, jotta potilalle vaihdettaisiin toinen hoitaja. Tämä "hoitaja" ei saa enää toimia kyseisen potilaan/asiakkaan hoitajana, sillä hän ilmaisee kirjoituksessaan, ettei kykene toimimaan oman ammattinsa etiikan ja lakien mukaan, vaan on taipuvainen hyväksikäyttämään potilastaan.

Potilaan ja hoitajan välille syntyvä eroottinen rakkaus on aina hyväksikäyttöä. Tälle asialle ei ole olemassa mitään muita tulkintoja.

potilaista - näin on sh-koulussa ainakin mulle opetettu.

Kautta historianhan on kaikenlaista hyväskikäyttöä tapahtunut esim. terapiasuhteissa terapeutti saatanut "rakastua" hyvännäköiseen nuoreen potilaaseensa..

Mutta, se ei todellakaan ole ammatillista eikä päivänvaloa kestävää toimintaa.. Pahimmillaan nykyään voi saada potkut..

Eli näin ikävästi on homma

• LaikaQ
        höpsö kirjoitti:

potilaista - näin on sh-koulussa ainakin mulle opetettu.

Kautta historianhan on kaikenlaista hyväskikäyttöä tapahtunut esim. terapiasuhteissa terapeutti saatanut "rakastua" hyvännäköiseen nuoreen potilaaseensa..

Mutta, se ei todellakaan ole ammatillista eikä päivänvaloa kestävää toimintaa.. Pahimmillaan nykyään voi saada potkut..

Eli näin ikävästi on homma

Hoitoalaa vierestä vuosia seuranneena (siskoni on työskennellyt monellakin taholla) olen todennut, että myös potilaat saattavat olla hyvin herkkiä ihastumaan hoitajiinsa. Sairas ihminen, on kyse sitten fyysisestä tai psyykkisestä sairaudesta, on tunneherkässä tilassa, etenkin jos sairaus on pitkäaikaista.

Tuossa tilanteessa hoitajan on oltava se, joka pitää asiat järjestyksessä ja itsensä sekä sen toisen ruodussa, koska potilas ei siihen välttämättä pysty. Itsekin tässä viime ajat sairastaneena ja sairaalassakin aikaa kuluttaneena mietin nimittäin juuri sitä, että miten objektiivisesti tuo sairas ihminen pystyy omia tunteitaan edes luotamaan?

• Likka24

Tottahan se on ettei tunteilleen mitään voi. Mutta jokainen on kuitenkin vastuussa siitä miten toimii. Hoitaja-potilas suhteessa heikoilla on aina hoitaja. Sen jälkeen kun hoitosuhde on loppunut asia on aivan eri, mutta niin kauan kun teillä on jonkinnäköinen hoitosuhde sinuna pitäisin pään kylmänä. Ehkä tapaatte joskus myöhemmin kun hoitosuhde on loppunut, eihän sitä koskaan tiiä. :)

yks hoitsu

• väsynythoitsunyt

löytyy niitä romanttisia tarinoita jolloin hoitajan ja potilaan rakkaussuhde on johtanut avioliittoon ja jatkunut onnellisena hamaan hautaan. Mietitäänpä vaikka sota-aikaa... nämä suhteet ovat ilmeisesti kuitenkin olleet heterosuhteita, mutta eettinen näkökulma asiaan lienee sama.

Olen Likka24:n kanssa samaa mieltä siitä että tunteille ei aina voi mitään, ei varsinkaan, jos ne ovat molemminpuolisia. Onneksi useimmat hoitosuhteet loppuvat joskus ja silloinhan tilanne on toivottavasti toinen!

Entäs sitten, kun lääkäri rakastuu hoitajaan tai hoitaja lääkäriin ja lääkäriparka on kirjoittanut hoitajalle hiivatulehdukseen Diflucan-reseptin - onko nyt kysymyksessä työtovereiden välinen rakkaussuhde vaiko potilaan ja hoitajan välinen rakkaussuhde? Jälkimmäinenhän oli lailla kielletty ja edellinenkään ei ole suositeltava. Olisikohan hoitosuhteen laadulla ja kestolla jotain merkitystä? Ja miten on esim. tk:n väestövastuulääkäreiden kanssa? Voiko k.o. viranhaltija rakastuttuaan aloittaa suhteen omalla alueella asuvaan potilaaseen, joka on asioinut kyseisen lääkärin kanssa esim. allergiansa tai sinuiittinsa vuoksi ja jonka sairauskertomukseen kyseinen lääkäri pääsee käsiksi?

Tämä oli saivartelua. Koetin vaan löytää muutaman lieventävän asianhaaran. Sain jostain syystä sen käsityksen, ettei ketjun aloittanut hoitaja ollut kovin "syvällisessä hoitosuhteessa" ihastuksensa kanssa.

• kotiutuu

Luultavasti potilas joskus kotiutuu ja sen jälkeenhän ei ole mitään esteitä(?).

Tosin jos kyseessä on mielenterveyspotilas, joka voi olla lopun ikäänsä hoidossa. Mielenterveyspotilaisiin hoitajat usein(?) ihastuvatkin kun he voivat olla tosi "täysillä" mukana. Seikka joka voi muuttua hetkessä päivastaiseksi. VARO VARO.

• oikeasti töissä

hoitoalalla, olet varmaan myös tietoinen siitä miten heikoilla jäillä kävelet. Todellisuudessa en usko että kukaan on niin tyhmä että vaarantaisi työpaikkansa ja maineensa ihastuksen tähden. Pahimmassa tapauksessa sinusta vastaan nostetaan (seksuaalinen) hyväksikäyttö-syyte, menetät työsi ja uutta paikkaa on varmaan vaikea saada. Huhut katsos kiertävät.

Ja tuosta vielä että hän on sanonut pitävänsä sinusta.. Voi kuule, eivät kahden käden sormet riitä jos alkaisin laskea montako kertaa minua on töissä kehuttu(kauniiksi, ihanaksi, rakkaaksi, hyväksi hoitajaksi, "pikkuiseksi" jne.) ja silti osaan pitää pään kylmänä(ja sydämen myös). Tämä työ nyt on vaan tätä. Jos et kestä, vaihda työpaikkaa, tai odota että potilaasi lakkaa olemasta potilaasi. Mikset siirtäisi kiinnostustasi ja etsintöjäsi vaikka niiden hoitajien piiriin? Hoitoalalla työskentelee lepakko sun toinen... Ihan vain vinkkinä.

• Potilas

Näinpäin.. Olin potilaana ja minua hoitava lääkäri ilmeisesti ihastui minuun. Flirttaili suoraan ja sekosi sanoissaan kierrolla hoitajien läsnäollessa. Kävi juttelemassa muuten vaan ja kyseli kovasti elämästäni jne.. Erehtyipä sanomaan sitten kerran jotain pikkutuhmaa minulle niin, että eräs hoitaja kuuli. Muuten olisi voinut mennä huumorin piikkiin, mutta tämä rassukka lääkäri punastui korviaan myöten ja alkoi selittämään sanomisiaan.. Minusta se oli äärettömän hellyyttävää. Mutta sen päivän jälkeen tuota lääkäriä ei näkynyt enää tuolla osastolla. Kerran hän käveli vastaan käytävällä, mutta katsoi poispäin, eikä edes tervehtinyt..

Niin.. tuo tapauksesi on aika vaikea.. Paljon riippuu siitä, että millaisesta hoitosuhteesta on kyse.. Onko se pysyväluonteinen jne. Onhan monia pariskuntia muodostunut esim. niin, että henkilökohtainen avustaja/ hoitaja on ihastunut "potilaaseensa".. ja hääkellojakin on soitettu. Sinullahan on pääsy hänen tietoihinsa, näinollen myös yhteystietoihinsa, joten voinet ottaa häneen yhteyttä hoitosuhteen päätyttyä, vai mitä? Minusta tuo on hirmu romanttista:)

• Tietosuojalain vahtijatar

"Sinullahan on pääsy hänen tietoihinsa, näinollen myös yhteystietoihinsa, joten voinet ottaa häneen yhteyttä hoitosuhteen päätyttyä, vai mitä? Minusta tuo on hirmu romanttista:)"

Älä missään nimessä käytä tietoja hyväksesi! Siis tietosuojalaki ehdottomasti kieltää tällaisten rekistereiden käyttämisen yksityisesti. Sinulla on pääsy ihmisten tietoihin, mutta sinulla ei ole minkäänlaista oikeutta käyttää näitä tietoja siviilitarkoituksiin!!! Näiden asioiden kanssa pitää olla ehdottoman varovainen. Tiedostanet myös, että kaikesta, mitä teet, jää sähköinen jälki!

• Allekirjoitus.
        Tietosuojalain vahtijatar kirjoitti:

"Sinullahan on pääsy hänen tietoihinsa, näinollen myös yhteystietoihinsa, joten voinet ottaa häneen yhteyttä hoitosuhteen päätyttyä, vai mitä? Minusta tuo on hirmu romanttista:)"

Älä missään nimessä käytä tietoja hyväksesi! Siis tietosuojalaki ehdottomasti kieltää tällaisten rekistereiden käyttämisen yksityisesti. Sinulla on pääsy ihmisten tietoihin, mutta sinulla ei ole minkäänlaista oikeutta käyttää näitä tietoja siviilitarkoituksiin!!! Näiden asioiden kanssa pitää olla ehdottoman varovainen. Tiedostanet myös, että kaikesta, mitä teet, jää sähköinen jälki!

Jos hoitaja katsoo ko. potilaan tietoja jälkeen päin kun ei enää toimi tämän potilaan hoitajana, silloin hoitaja tekee ei vain tietosuojarikosta, vaan myös omaan ammattiinsa kielletyn teon.

Hän saisi varoituksen siitä ja todennäköisesti siirrettäisiin tehtäviin, joissa hän ei enää pääsisi tietokantoihin.

Jos hoitaja käyttää potilastietoja ottaakseen selville potilaan yhteystiedot, ottaakseen häneen yhteyttä vapaa-ajallaan (kuvitellen rakkautta potilaan ja hänen itsensä välillä), silloin hoitaja syyllistyy lisäksi potilaan hyväksikäyttämisen yritykseen tai potilaan hyväksikäyttöön.
        Tällöin hoitaja paitsi että saisi varoituksen, myös siirrettäisiin tehtäviin, joissa hän ei voisi olla tekemisissä potilaiden/asiakkaiden kanssa.

Olet valtavan oikeassa.

En tiedä ovatko nuo kirjoittajat pelkkiä pilailijoita, vai ovatko he tosissaan hoitoalalla. Minun jopa tekisi mieli tehdä tutkintapyyntö näistä kirjoituksista, ja olen sitä pohtinut, ja vielä hetken pohdin. Niiden sisällöt ovat järkyttäviä, ja rikoksiin yllyttäviä. Pahinta on, että hoitajiksi itseänsä kutsuvat eivät näiden kirjoitusten perusteella tunne oman ammattinsa etiikkaa, eikä lainsäädäntöä, ja heillä vaikuttaa olevan täysin sekaisin potilasturva- ja potilastietosuoja-asiat.

Jos julkisella sektorilla työskentelevät hoitajat ovat tämän tasoisia ja hakevat opastusta tällaisilta nettipalstoilta, joissa kehoitetaan ja yllytetään rikoksiin, niin mikä näissä hoitajissa on enää sellaista, että he voisivat toimia hoitajina julkisella sektorilla?

Minä en ainakaan tahdo enää käydä terveyskeskuksissa, mikäli näiden kirjoitusten takana oleva hoitaja todella on julkisella sektorilla työskentelevä hoitaja... Jos muut hoitajat ovat hänen kaltaisiaan, en kertakaikkiaan luottaisi enää julkisen sektorin terveyspalveluihin.

• juu

Hienoa että näet mukavia unia =)

• on, mutta

laitonta samalla! Jos olet hoitajaksi koulun käynyt, olitpa sitten sh tai lh, sinun pitäisi tietää, ettet missään tapauksessa saa sekaantua potilaaseen. Ammatillisuus kehiin!

• höpsö
        on, mutta kirjoitti:

laitonta samalla! Jos olet hoitajaksi koulun käynyt, olitpa sitten sh tai lh, sinun pitäisi tietää, ettet missään tapauksessa saa sekaantua potilaaseen. Ammatillisuus kehiin!

markkinat..

Mä oon kohta 20vuotta pyöriny hoitolois - enkä koskaan oo pokaan ihastunu.. Tarttee varmaa mennä terapiaa selvittelee, että onko epänormaal ku ei oo po´kat kolahtaneet, heh

• hoitaja
        höpsö kirjoitti:

markkinat..

Mä oon kohta 20vuotta pyöriny hoitolois - enkä koskaan oo pokaan ihastunu.. Tarttee varmaa mennä terapiaa selvittelee, että onko epänormaal ku ei oo po´kat kolahtaneet, heh

Ehkä kerroin asiasta vähän liian ympäripyöreästi. Ei siis ole kyse mistään osastolla olevasta potilaasta ja jatkuvasta hoitosuhteesta vaan terveyskeskuksessa asioivasta.

Ja ihan vaan teille varotuksia kirjoittaneille tiedoksi - en ole tehnyt asialle mitään, kuunnellut häntä ja hoitanut hänen asioitaan niin kuin muidenkin. Eli ei nyt kannata ajatella liian pitkälle.

Ja yksi lisäys vielä, olen vaihtanut työpaikkaa. En tämän asian takia vaan ihan muista syistä.

• Allekirjoitus.
        hoitaja kirjoitti:

Ehkä kerroin asiasta vähän liian ympäripyöreästi. Ei siis ole kyse mistään osastolla olevasta potilaasta ja jatkuvasta hoitosuhteesta vaan terveyskeskuksessa asioivasta.

Ja ihan vaan teille varotuksia kirjoittaneille tiedoksi - en ole tehnyt asialle mitään, kuunnellut häntä ja hoitanut hänen asioitaan niin kuin muidenkin. Eli ei nyt kannata ajatella liian pitkälle.

Ja yksi lisäys vielä, olen vaihtanut työpaikkaa. En tämän asian takia vaan ihan muista syistä.

"Potilaan psyykkinen rakenne voi olla sellainen, että hänellä herää hoitajaa kohtaan seksuaalisia mielikuvia,
        jopa ihastumisen tai rakastumisen tunteita. Tutkimusten ja hoidon objektiivisuus kärsii, jos hoitaja lähtee
        näihin mielikuviin mukaan. Hoitajalta edellytetään näissä tilanteissa erittäin suurta pidättyvyyttä ja
        tahdikkuutta, mutta samalla taitoa suhtautua näihin potilaan tunteisiin ystävällisesti mutta päättävästi.
        Sekä objektiivisuuden että ammattietiikan kannalta intiimi, seksuaalisesti värittynyt suhde potilaan ja hoitajan
        välillä on kestämätön, ja sellaisen tilanteen todetessaan hoitajan on syytä siirtää hoitovastuu kollegalleen. "

Nämä säännöt pitäisi sinulle olla selkeitä, jos olet hoitaja. En voi ymmärtää, miten kukaan hoitaja voi
        tuollaisia asioita julkisella nettipalstalla edes kysellä.. palstalla, jolla ei ole mitään tekemistä hoitoalan kanssa.

Nämä säännöt koskevat hoitajia, jumppareita, lääkäreitä jne., niitä ammattiryhmiä, jotka toimivat
        lääkintöhallituksen alaisina koulutettuina ammattilaisina potilastyössä.

On tyypillistä, että potilas/asiakas ihastuu ja rakastuu hoitajaan, jumppariin, lääkäriin jne. kuten myös on tyypillistä,
        että opiskelija/oppilas ihastuu tai rakastuu opettajaansa. Tässä on kysymyksessä tunnettu psykologinen ilmiö.

Jos hoitoalalla työskentelevä tai opetusalalla työskentelevä ruokkii tätä ilmiön syntymistä potilaaseensa, tai
        jos hoitoalalla työskentelevä tai opetusalalla työskentelevä menee tähän ilmiöön mukaan, silloin
        tämä työskentelijä on todellakin kykenemätön työskentelemään omassa ammatissaan, sillä hän käyttää
        potilasta/oppilastansa seksuaalisesti hyväkseen käyttämällä ko. psykologista ilmiötä hyväkseen mennessään siihen mukaan.

Tässä ei ole eroa hetero ja homo/lesbo hoitoalan ja opetusalan ihmisten välillä.

On käsittämätöntä, jos sinä oikeasti olet hoitaja...

Hoitajana sinun tulisi tietää, että näihin kysymyksiisi et voi saada vastauksia Lesbo-palstalla.
        Vastaukset sinä saat omalta lähimmältä esimieheltäsi/esinaiseltasi, kun keskustelet hänen kanssaan.
        Lesbo-palsta ei ole hoitoalan ammattilaisten palsta. Kysymyksesi liikkuvat sellaisilla alueilla, että et voi
        etkä saa alkaa noudattamaan jotakin lesbo-palstalla annettuja näkemyksiä ja mielipiteitä.

Hoitajana sinun tulisi ymmärtää, että kysymyksesi kuuluvat hoitoalan piiriin, eivätkä seksuaalisen suuntautumisen piiriin.

Olen kauhistunut, jos terveyskekukseen mennessäni joudun ajattelemaan, että hoitajien ammattietiikka on niin heikolla pohjalla, että joutuvat julkisilta lesbo tai heteropalstoilta kysymään neuvoa työetiikkaansa liittyvissä asioissa.

Vastaavasti, jos näin heikosti ovat hoitajien ammattietiikkaan liittyvät tietämykset ja jos hoitajat hakevat näihin ongelmiinsa neuvoja lesbo-palstoilta tai esim. parisuhde-palstoilta, uskaltaisinko silloin päästää esim. murrosikäistä lastani terveyskekukseen hoitajan vastaanotolle...

En millään jaksa uskoa, että olet oikeasti hoitaja. Toivon, että kirjoituksesi olisi silkkaa pilaa...

• höpsö
        hoitaja kirjoitti:

paremmalle..

Onnea elämääsi

• itsekin hoitaja.

en ole vastaavanlaista tilannetta itse kokenut mutta olipa täällä tuomitsevaa tekstiä ihmisiltä jotka eivät tiedä tilanteesta kaikkea. noh, jokainen tavallaan ja sitten vaikka kateudesta kun itseltä moinen päivän piristys puuttuu:) Jos olet jo työpaikkaakin vaihtanut ja tällöin siis hoitosuhde ohi niin anna mennä vaan!!!

• taasväsynytnyt

minäkään. Vuosia sitten mua on muutama kerta potilaiden toimesta kosittu, mutta viime vuosina ei ole kukaan enää vaivautunut... Minäkin ihmettelen tätä harvinaisen tiukkaa ja tuomitsevaa meininkiä, varsinkin, kun ketjun aloittaja kertoi tilanteesta kovin vähän.
        Minä uskon vahvasti, ettei hoitoalan oppilaitoksista kukaan onnistu pääsemään ulos ilman, ettei olisi noita pykäliä oppinut (niin paljon niitä on jauhettu, että kyllä sen kuuli, vaikka kuinka yritti saada unen päästä kiinni). En edes minä välttynyt siltä.
        Minäkin olen hoitaja, ainakin mun on tiedot jos jonkinlaisessa rekisterissä. Muutama tutkintotodistus löytyy ja vakituinen työpaikkakin on sillä julkisella sektorilla. En vain ole pitkään aikaan jaksanut suhtautua ammattiini niin intohimoisesti, että jaksaisin olla muiden ammattitaitoa epäilemässä ja heitä ojentamassa. Mutta täytyy myöntää, että niitä intohimoisiakin löytyy ihan tarpeeksi... Yritän kiertää ne kaukaa.

• Allekirjoitus.

Luettuani kirjoituksesi ja nämä kaikki kirjoitukset tässä keskustelussa, kertaan ja tähdennän vielä kerran.

Hoitajalla ei ole oikeutta, eikä lupaa katsoa tietokannoista potilaan yhteystietoja, eikä
      muitakaan tietoja, kuin vain ja ainoastaan hoitotilanteessa, jossa hoitotilanne edellyttää
      näiden tietokantojen katselemisen.

Hoitaja ei saa hoitosuhteen päätyttyä avata ja katsella entisen potilaansa tietokantoja.
      Hoitaja ei saa avata ja katsoa kenenkään ihmisen, ei ystäviensä eikä sukulaistensa eikä muidenkaan, tietoja heidän tietokannoistaan.

Hoitaja saa katsella ihmisen tietokantoja vain ja ainoastaan tilanteessa, joka on hoitotilanne,
      ko. hoitaja osallistuu siinä tilanteessa yksikössään ko. ihmisen hoitoon. Hoitotyöhön osallistuvan yksikön ulkopuoliset
      hoitajat, ja muiden yksiköiden henkilökonta, ei saa avata ja katsella toisten yksiköiden potilastietoja.

Potilastietoja voi ja saa avata ja katsella vain ko. potilaan hoitoon osallistuvan yksikön
      hoitajat niissä tilanteissa kun hoito vaatii ko. tietojen katselua.

Muunlainen potilaan, entisen potilaan, tai muiden ihmisten tietojen katseleminen heidän
      potilastietokannoistaan on lailla kielletty ja myös lain mukaan tuomittava rikos.

Suomen Lain asiaa käsittelevistä kirjoituksista mm.:

LEHTONEN, L.: Potilaan yksityisyyden suoja (2001)
      LOHINIVA-KERKELÄ, M.: Terveydenhuollon juridiikka (2004)
      LÖTJÖNEN, S.: Lääketieteellinen tutkimus ihmisillä (2004)
      PAASO, I.: Potilaan tiedonsaantioikeus terveydenhuollossa (2001)
      SUNDMAN, E.: Potilaan asema ja oikeudet (2000)
      TUORI, K.: Sosiaalioikeus (2004)
      YLIKYLÄ-LEIVA, H.: Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan oikeudellisesta asemasta (2003)
      YLIPARTANEN, A.: Tietosuoja terveydenhuollossa (2001).

Luettelon laadinnassa käytetty asiantuntija: Kaarlo Tuori.

Kun hoitoalalla työskentelevällä on ongelmia ja kysymyksiä oman alansa ammattietiikkaan
      liittyen, hoitoalan lainsäädäntöön liittyen, potilaan oikeusturvaan liittyen, potilasta koskevien asiakirjojen lainsäädännölliseen puoleen liittyen, potilaan tietoturvasuoja lakiin liittyen, potilaan oikeusturvaan liittyen,

hänen ei tule esittää näitä kysymyksiä netin lähinnä seurustelua koskeville
      keskustelupalstoille, vaan ensisijaisesti hänen olisi etsittävä ammattietiikkansa mukaisesti
      tietoa oman ammattijärjestön ja muiden hoitoalaan liittyvien organisaatioiden (mm. tehy)
      kautta.

Kun hoitajalla on ongelmia potilaaseen ihastumisessaan, ei hänen tule mennä netin seurustelupalstoille
      etsimään muiden kommentteja, vaan ensisijaisesti hänen tulisi selvittää ongelmansa
      oman ammattialansa piirissä, jossa hän myös saa asiantuntevan ja asianmukaisen
      tietouden potilaan oikeusturvasta ja lainsäädännöllisestä puolesta tällaisissa asioissa.
      Oman yksikön vastaava hoitaja on henkilö, jolla on tieto miten toimia tällaisissa asioissa ja tilanteissa.
      Hänen puoleen kääntyminen on relevanttia ja johtaa oikeanlaisen ratkaisun löytymiseen.
      Netin seurustelua koskevilla nettipalstoila tätä asianmukaista ohjausta ei voi saada (vaan kirjoittajat jopa yllyttävät hoitajaa rikokseen, vaikka kirjoittajat eivät ole edes tietoisia rikokseen yllyttämisestään).
      Hoitajalla tulisi olla tietous siitä, että tällaisten palstojen kirjoittajat eivät tunne hoitoalan ja potilaan oikeusturvaan liittyviä lainsäädäntöjä, ja siksi hoitajan ei tulisi näistä
      henkilökohtaisista ammattiinsa liittyvistä ongelmistaan kirjoitella tällaisilla palstoilla.

Kirjoittelu
      näistä asioista tällaislle palstoille osoittaa huonoa ammattietiikan tuntemusta, sekä huonoa
      tuntemusta potilaan oikeusturvasta ja oman ammatin lainsäädännöstä.

Kun hoitajalla on ongelmia siinä, että ihastuu potilaaseen, hän saa ja löytää itsellensä
      työohjauksellista apua oman ammattialansa piiristä. Työnohajaukseen tarvittaessa
      liitetään esim. psykologin antamaa ohjausta potilas-hoitaja -suhteesta ja siihen kuuluvista psykologisista
      transferenssi- ja vastatransferenssi ilmiöistä (joka kansan kielellä ilmaistuna merkitsee
      mm. ilmiötä, että potilas ihastuu tai rakastuu hoitajaansa), ja samalla
      hoitaja saa ammatillista tietoutta siitä, miksi tällaiset ilmiöt syntyvät (ts. mitkä ovat ne
      psykologiset mekanismit ihmisessä, että tällainen ilmiö syntyy) ja silloin hoitaja myös
      ymmärtää, että tällaiseen ilmiöön mukaan meneminen on ilmiön hyväksikäyttöä, ts.
      potilaan hyväksikäyttöä.

Hoitajan etiikasta ja hoitotyössä sovellettavista ja noudatettavista laista mm.:

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/345/index.htx

http://www.teo.fi/uusi/suomi_1.htm

• Melkeinhereillä

Ihan totta. Luuletko todella, ettemme tuota tiedä ???

• Potilas

Niin, kirjoitin pilke silmäkulmassa, mutta ei naurata enään. Uskomatonta soopaa. Mutta semmoista se on.. mitä järkeä teidän on hikeentyä ja alkaa saarnaamaan ammattietiikasta ym. alkuperäiselle kirjoittajalle sen vuoksi, että minä heitän ilmoille ajatuksen siitä että katsoo yhteystiedot ja ottaa yhteyttä. En ole hoitoalalla, en missään tekemisissä sosiaali- ja terveyspuolen kanssa ammattini puolesta. Ei voi katsos tietää. Tuskinpa hän neuvoani noudattaa, koska tietää sen olevan väärin. Hoh hoijaa teitä.

Minkä sille voi, jos ihastuu? Ei kertakaikkiaan mitään. Eri asia sitten on, mitä asialle tekee.

Eihän alkuperäinen kirjoittaja ollut tehnyt mitään, ei aikonut tehdä mitään, purki vain ajatuksiaan tänne... Olette te ihmeellisen kiihkoilevaa ja tuomitsevaa sakkia te hoitajat.
      Melkein pahempia, kuin helluntailaiset.

• Lesbo Kolmonen

Jos heteromieshoitaja kirjoittaa seurustelu palstalle ihastuneensa naispotilaaseensa ja kyselee sellaisella palstalla neuvoja ammattietiikkaansa liittyen, silloin on useimpien lukijoiden helpompi ymmärtää, että on riskinä, että näin toimiva mies tulee hyväksikäyttämään naispotilaitaan.

Jos naishoitaja huomaa, että mieshoitaja ihastuu naispotilaaseensa ja hänelle esim. kerrotaan neuvoiksi, että "ota tuon entisen naispotiaasi yhteystiedot tietokannasta ja ota häneen yhteyttä", silloin heteronaishoitajat huolestuvat tilanteesta, eivätkä voi asiaan puttumatta antaa tällaista tapahtua. He kyseenalaistavat mieshoitajan tarpeen kysellä neuvoja tällaisilla julkisilla seurustelukeskustelu palstoilla sen sijaan, että mieshoitaja olisi hakenut apua ja neuvoja ammattikunnan edellyttämällä tavalla.

On suhteellisen helppoa ymmärtää, että kun mieshoitaja alkaa ihastua naispotilaisiin, silloin liikutaan hyväksikäyttämisen alueille menevillä vesillä. heteronaiset (ja lesbotkin) kauhistuvat sitä ja alkavat kyseenalaistaa tämän miehen kykyä toimia sairaanhoitajana. Mikäli miessairaanhoitaja ottaa entiseen naispotilaaseensa yhteyttä kertoen tälle olevansa ihastunut tai rakastunut naiseen, silloin ymmärrämme sangen hyvin, että mies on jo lakia rikkonut. Naiset alkaisivat suhtautua epäluuloisesti mieshoitajiin, sillä esimerkki tapaus antaisi pelon, että mieshoitajien etiikka ei toimi.

Sama vaikutus on, kun kyseessä on lesbohoitaja.
        lesbohoitajille ei voi antaa erilaisia erivapauksia.
        Yhtä epäpätevää toimintaa kirjoittaa tällaisia kirjoituksia seurustelupalstoille hakeakseen apua ja neuvoja ihmisiltä, jotka niitä eivät voi asianmukaisella tasolla antaa, on jos sen tekee heteromieshoitaja tai lesbohoitaja.

Oli seksuaalinen suuntautuminen mikä tahansa, hoitajan tulisi ymmärtää, että tällaisen asiantuntemattomuuden esittäminen julkisesti lisää pelkoja ja epäluottamusta julkisen terveydenhuollon puolella toimivia hoitajia kohtaan.

Jos hoitaja olisi tätä ajatellut, ei hän tällaisia asioita kyselisi tällaisilla palstoilla, vaan hakisi ongelmaansa neuvoa ja apua sieltä, mistä tietää sitä saavansa oikealla ja asianmukaisella tavalla. Kun nyt hoitaja ei toiminut kuten hänen olisi tullut toimia, on ymmärrettävää, että hoitajien etiikka ja tietämys etiikasta ja potilaiden oikeusturvasta asettuu kyseenalaiseksi.

Hoitajan olisi pitänyt ymmärtää, että tällaisella palstalla hänelle vastaillaan sillä tasolla ja tietämyksellä kuin mm. sinä teit. Miksi hoitaja kyselee apua ja neuvoja sitten tällaisella palstalla, kun tietää, ettei tule täältä asianmukaista apua ja neuvoja saamaan, ja että kirjoitukset tulevat aiheuttamaan epäluottamusta julkisiin terveydenhoitopalveluihin? Siinä hoitaja teki virheen. Virhe ei ole sinun, vaan hänen. Hoitajan olisi tullut ajatella mistä hakee apua ja neuvoja.

• Ihanhereillä

Eivät kaikki ole kiihkoilevia ja tuomitsevia, onneksi. Meitä riittää moneen junaan. Hoitoalalla työskenteleviä on Suomessa tuhansittain. Hoitajien joukossa on myös helluntailaisia ja jopa lestadiolaisia ja he ovat yleensä ihan mukavia työtovereita, jotka eivät mitenkään korostuneesti tuo esiin uskonnollista vakaumustaan. Onneksi. Sitten on kyllä niitä muita virkaintoisia, jotka kokevat asiakseen moralisoimisen jne.
        Enempää en kirjoita, ettei minusta vaan tarvitse tehdä tutkintapyyntöä - hukkaan menisi sekin aika!

• hoitaja

Kiitos sinulle - tuli vähän epätodellinen olo näitä viestejä lukiessa. Taidettiin nyt vähän eksyä asiasta jonnekin jorpakkoon. Mutta... täältä ei näköjään kannata kysyä minkäänlaista neuvoa, osa ymmärtää näköjään tarkoituksella väärin.

Korostan vielä, että mitään laitonta en ole tehnyt, yhteystietoja tai muitakaan ottanut. En koe siihen tarvetta, törmäilemme muutenkin tarpeeksi usein toisiimme.

Mitäs mä muuten tänne enää edes kirjoitan, turhaa touhua tämä kuitenkin on. Tuomitkaa rauhassa ketä se kiinnostaa. Ja suuri kiitos niille muutamalle ymmärtävälle ihmiselle, jotka tajusitte mitä tarkoitan. =)

Pirtää syksyä kaikille tasapuolisesti kuitenkin! Häviän takavasemmalle...

• höpsö
        hoitaja kirjoitti:

Kiitos sinulle - tuli vähän epätodellinen olo näitä viestejä lukiessa. Taidettiin nyt vähän eksyä asiasta jonnekin jorpakkoon. Mutta... täältä ei näköjään kannata kysyä minkäänlaista neuvoa, osa ymmärtää näköjään tarkoituksella väärin.

Korostan vielä, että mitään laitonta en ole tehnyt, yhteystietoja tai muitakaan ottanut. En koe siihen tarvetta, törmäilemme muutenkin tarpeeksi usein toisiimme.

Mitäs mä muuten tänne enää edes kirjoitan, turhaa touhua tämä kuitenkin on. Tuomitkaa rauhassa ketä se kiinnostaa. Ja suuri kiitos niille muutamalle ymmärtävälle ihmiselle, jotka tajusitte mitä tarkoitan. =)

Pirtää syksyä kaikille tasapuolisesti kuitenkin! Häviän takavasemmalle...

keskustelu

vaik osa ottikin tän tosi intohimoisesti, osa tuomitsevasti, ja osa taas haluu heti naisen kuin naisen ois se vaik oma serkku...Mielenkiintoista

• Tuttava

Löysin tämän keskustelun. Kirjoitan avopuolison sanoilla, mutta en ole avopuoliso. Kerroin hänelle tästä keskustelusta täällä ja sen salisuudesta. Tämä hoitaja on uskovainen ja kaikki hänen "salarakkaat" ovat tulleet uskoon. "Raamattu sanoo; seurustelkaa uskovaisten kansssa" sanoo tämä hoitaja. Eli näin on tapahtunut. Rakastuin hoitajaani ollessani 17-vuotiaana hänen hoidossaan. "Tuon miehen kanssa menen naimisiin". En tiennyt miehistä silloin mitään ja en ollut edes treffeillä käynyt koskaan. Menin toisen mihen kanssa naimisiin, mutta kymmenen vuotta myöhemmin jouduin käymään tämän hoitajan vastaanotolla uudelleen. Hän jutteli minulle ja jotenkin tunsin ihastuvani häneen. Hän halasi ja tunsin läheisyyttä. Siitä alkoi rakkaussuhde. Jatkoimme tätä rakkaussuhdetta ja heti alussa erosin, kun en voinut pitää kahta suhdetta moraalisesti. Menin välillä taas toisen miehen kanssa asumaan, kun huomasin sinne tulevan muitakin naisia samaan kehään. Tämä hoitaja on muuten loistavan, loistava valehtelija. Lupaa avioliittoa ja antaa odottaa. Naiset ovat tyhmiä ja odottavat jotain, vuosia. Keväällä vasta kuulin kaikki mitä hänen elämässään on kaikkia tapahtunut ja se oli shokki. Olin viikon syömättä ja nukkumatta. Siellä on paljon suhteita. Hänellä on ollut samoissa tiloissa työskentelevän perhetutun kanssa suhde toistakymmentä vuotta. Oli laittamassa tämän naisen tyttöä samaan hoitoalan kouluun. Lisäksi oli yksi toinen nainen jossain 80-luvulla. Tämä nainen oli naimisissa ja piti vain rakkaussuhdetta. Tapasi naisen hoitotyössä ja hoiti häntä koko suhteen ajan, jota kesti ilmeisesti yli kymmenen vuotta. Tämän naisen tyttö tuli myös hoitoon( myöhemmin luki vaihtoehtohoitajaksi, tarkoituksena tehdä yhdessä töitä) ja aloitti hänenkin kanssaan suhteen (kesti kymmenisen vuotta). Kun tytär silloin ihan alkuaikoina oli hoidossa tuli äiti yhtäaikaa katsomaan ja tämä hoitaja oli kuulema ihan kalpea ja pelkäsi jäävänsä kiinni. Vaan ei jäänyt ja jatkoi kumpaakin suhdetta. Kummatkin kävivät hoidossa ja tyttö toi lapsiaan hoitoon myös. Tämä suhde alkoi, kun mies oli vielä naimissa. Kun muutti minun kanssani kuusi vuotta sitten yhteen tämä tytär erosi ja jatkoi miehen kanssa suhdetta. Tämä tytär on ammatiltaan opettaja. Tapasivat hoitotiloissa, autossa ja kun minä olin niin sikeä nukkumaan, niin kävi siellä öisin. Sitten on vielä muutama vuosi sitten yksi papin rouva, joka lähetti illalla viestin "hyvää yötä kultaseni" Tällöin epäilin ja nostin kovan huudon.
      Viime lauantaina tapahtunutta. Joulun aikoihin täällä hoitolaitoksessa on ollut kaksi kolmekymmpistä naista ja toisen sainkin kiinni ja säikähti. Tiesin tulla tarkastamaan kun kehui kaikille, että kolmikymmpiset naisetkin ovat häneen ihastuneita.En huomannut tätä toista naista käydä tarkistamassa. Tämä hoitaja käyttäytyi aivan kummallisesti ja oli poissa ja lähti töihin jo sunnuntaina. Selitteli uskottavasti kaikkia. Yksi pappi kertoi minulle, että mene autolla vastaan, ovat tulossa Tampereelta. Näin kun tämä nainen tuli ja hänellä oli kymmenenvuotias tyttönsä myös mukana. Tämä nainen oli kuulema syksyllä saanut "hermoromahduksen" ja lähti Jouluna miehensä luota. Siitä lähtien istui päivittäin aamusta iltaan vastaanotolla takahuoneessa. Hoitaja koulutti hänestä kuulema hoitajaa ja opetti potilailla tiettyjä hoitojaksoja. Kun tulimme ennen Juhannusta matkalta oli kiire kotiin ja olimme yöllä kahdelta kotona. Laittoi minut nukkumaan ja sanoi menevänsä syömään vielä. Heräsin kolmelta ja lähdin autolla katsomaan ja auto oli naisen pihassa. On ollut siellä vaikka kuinka monta yötä ja kertaa. Kiistää kaiken ja aina on ollut jotain viemistä tai tuomista tai käynyt kotona hoitamassa tai ystävänä tukena yölläkin viereissä sängyssä nukkuen.
      Viime lauantaina tulin kotiin ja olin ollut huvilallamme. Mies oli häipynyt jo to ja ei näkynyt. Oli käynyt töissä, mutta yhtenä päivänä oli perunut potilaat, mutta muutama oli jäänyt perumatta ja löysin oven takaa. Tuli lauantaina kotiin ja sanoi olevansa "turvallisessa paikassa". Jutun ydin on se, että olen yrittänyt häntä pitää erossa potilaista. Mutta keksii aina selityksiä. Viimeisin on, että naisen kanssa ei ole ollut hoitosuhdetta ja hoitanut hänen tytärtään syksystä, ei naista. Sitten huipentumaan. Lauantaina siis pyysi minua kyydissään huvilalle. Olin sieltä juuri tullut ja sanoin, että en jaksa. Niin arvelikin ja lähti yksin. Lähdin tunnin päästä ajamaan ja olin klo 22.30 huvilalla. Olivat pihalla pimeässä kaikki kolme. Tämä hoitaja, tämä 30-vuotias nainen ja hänen kymmenvuotias tyttönsä. Olivat miehen autolla tulleet. Mies kuulema vain varmisti, että minä en tule sinne. Nainen ja lapsi lähtivät juoksemaan jonnekkin rantaan pimeään piiloon. Kävin sisällä tarkistamassa ja sinne oli tuotu tavaraa ja ruokaa ja laukut olivat olohuoneessa ja niitä oli monta. Menin yläkerran makuuhuoneeseen ja minun peti oli avattu. Meidän parisängyn viereen oli laitettu taitettava sänky. Räjähdin, että hoidettavia ei saa tuoda kotiin. Mies kävi minuunn käsiksi. Olisin ottanut nämä kiinni ja käskenyt miehen viedä ne kotiinsa. Mies soitti poliisille, että olen luvattomasti siellä. Rak. miehen nimessä ja olikin. Poliisi ei tullut ja soitin yhden uskovaisen tuttuni viemään naisen ja lapsen kotiin tai tarkastamaan, että he menevät kotiin. Poliisille mies selitti että, hänellä on täällä huvilalla vuokralaisia. Häritsen ja uhkaan heitä ja he ovat tuleet sinne siksi, että ei ole omaa huvilaa ja lapsi halusi tulla uimaan. Myöhemmin sanoi minulle, että olivat menossa äitinsä luokse ja oli viemässä niitä sinne yötä. Oli vain tarkoitus grillata.
      Menin sunnuntaiaamulla heti kahdeksalta poliisille ja sen jälkeen terveyskeskukseen näyttämään mustelmia ja niskaani. Mies soitti kun olin poliisiaseman aulassa ja lupasi tulla sinne , vaan matkaa oli pikkuisen. Ehdin jo lähteä terveyskeskukseen ja soitti sinne minulle, että tulee tarkastamaan mustelmani , että en ole niitä itse tehnyt. Kerroin tämän vastaanotossa ja vaikka siellä oli paljon ihmisiä jonossa laittoivat minut takahuoneeseen ja lääkäri tuli heti. Pääsin pois ennenkuin mies tuli. Oli mennyt polisiiasemalle selittelemään asioita. Polisii oli sanonut, että tällaiset asiat pitäisi selvitellä kotona. Noin lievä pahoinpitely ei tulisi mennä eteenpäin. Kaikkihan me kuulema ihastumme aina joskus. Näin mies kertoi.
      En mennyt enää tekemään sitä syytettä, koska pitivät minua kuulema hulluna. Kysyin poliisilta, että kuuluuko minun pitää huolta, että potilaita ei käytetä näin rakastajina. Minä saan niistä vain hullun paperit. Poliisi kertoi, että ei tiedä ja pitää kysellä jostain. Asia on jäänyt siihen. Mies kertoi vaan, että potilasuhde on katkolla ja ei ole ollutkaan koskaan potilas, tytär vain. Ei tunnu itsekkään tietävän missä on raja. En minäkään tiedä. Tästä ei ole missään tiedotusvälineessä koskaan puhuttu ja käyty läpi tapauksia. Missä on raja? Minä olen jäävi näitä asioita sanomaan ja tutkimaan, koska tässä on myös mustasukkaisuutta minulla takana.

Tämä palsta on salainen ja poliisi tietää jo tapauksen ja ottaa sen pöydälle, jos niin haluvat. Luulen, että joku näistä keskustelijoista on tekeytynyt jonkun taakse ja on tämä 30-vuotias nainen.

Mutta kyllä nämä asiat selviää ja tuosta potilaan yksityisyydestä pitäisi jossain kertoa, että tällainen tavallinen ihminen ilman hoito-opin kirjoakin tietäisi missä menee raja. Minä menen MUTU- tuntumalla. Eli ajattelen normaalilla oikeudentajulla, että jos toinen on haavoittuvainen elämänsä siinä vaiheessa, niin ei missään nimessä saa ottaa edes ystävänä yhteyttä. Ehkä sitten kun on päässyt jaloilleen, mutta ei kahden kuukauden päästä siitä, kun on lähtenyt miehensä luota.

Kun luette rauhoittukaa hiukan ja tämä on vain minun näkemykseni. Tämä hoitaja näkee asian pehmeämmin ja toisella lailla. Tästähän ei ole olemassa ennakkotapausta ja emme kukaan tiedä miten näissä tulisi käyttäytyä. Rakkauttahan se on kaikilta osin ja kaikkien puolelta siinä tilanteessa, kun ollaan näin pitkissä suhteissa.

• Hoitsu -63

Mikäli et ole tällä hetkellä hoitosuhteessa potilaan kanssa niin anna mennä vaan. Elämä on liian lyhyt jahkailuun.

• yksinäinen terapeutti

Olen samantapaisessa tilanteessa. Minulle tuli viime syksyna asiakkaaksi kymmenen vuotta nuorempi mies, johon retkahdin oitis. Olen yrittänyt salata rakastumiseni. Sitä on jatkunut nyt pian yhdeksän kuukautta. en voi nukahtaa ajattelematta häntä,kärsin, toivon, salaan, yritän käyttäytyä normaalisti. Nyt kuihdun, kärsin, olen epätoivoinen. Ainoa lohtuni on että hän käy minun luonai vaikka hänen ei tarvitsisi.
      Miksi minulle näin tapahtui?herra jumala mitä minun pitäisi tehdä? Jos paljastan asian, minulta mene työpaikka.

• glance

Kyllä se minusta niin on, että rakkaus ei katso paikkaa, eikä aikaa, mikä yhtenä asiana tekeekin rakkaudesta niin upeaa. Mutta tällaisessa tilanteessa tulisi odottaa, että hoitosuhde on loppunut (eihän toki ensihuumassa halua ainakaan rikkoa toista, tai vahingossakaan käyttää hyväkseen). Sen jälkeen on vapailla aikuisilla ihmisillä oikeus toimia, kuten parhaaksi näkevät. Vähät muiden mielipiteistä ja mahdollisista arvosteluista.

• rakastunut lekuriin

Yhdyn edelliseen:D näin saallisesti. Siis jos kaksi täyspäistä aikuista ihmistä rakastuu oli sitten toinen potilas ja toinen lääkäri vaikka, niin so what. Voihan mahdollisen sairasloman kirjoittaa kollega tai todella vaihtaa toiselle lekurille jos ei muuten onnaa. Mutta ihmissuhde - hyvä ja rakas- voittaa kaiken muun. Ei siinä mitään eturistiriitoja ole. Luottamus on kaikkein taärkein ja luotettavuus luonnollisesti. Kateutta yleensä vaan on esim hoitajien taholta jos lääkäri ihastuu/rakastuu potilaseensa. Silloinhan metsästys on mennyt hukkaan!

• Oma riski

Lopeta hoitosuhde potilaaseen ja sen jälkeen nappaat omasi, muuten voit tulla katumaan. Elät vain kerran!!!!!!

• gdsaa

Olen samaa mieltä, anna mennä vaan.

• selavii2014

Siihen aikaan kun olin hoitaja olin aina ihastunut työtovereihini eli hoitajiin.
      En kyllä tajunnut olevani ollenkaan erilainen tai siis ei-hetero.

Ne naiset oli todella upeita sekä henkisesti että fyysisesti, mallin näköisiä ja huipputyyppejä olivat lähes kaikki.
      Hauskoja , älykkäitä ja kauniita!
      Se oli paras työpaikkani, voi tsiijus millaisia naisia !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      101
      4006
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      69
      3850
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      43
      2237
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      56
      2214
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2104
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      52
      1766
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1439
    8. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1228
    9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1193
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1129
    Aihe