ikärasismia

mitä mieltä ootte ?

oletteko kokeneet ja miten ikärasismia? Itse olen suht. hyvässä kunnossa oleva, nuorekaskin ja oppinut elämässä melkoisen määrän asioita, joita nuorempana en osannut, viitsinyt, ehtinyt jne. osan työelämän kautta, osan opiskeluista osan ihmissuhteiden kautta jne. Mutta tuntuu usein, että nuoret nimenomaan ovat monesti paljon ennakkoluuloisempia ja ikäänkuin haluavat pitää oman reviirinsä. Eikö ihmisyys sinänsä riitä kuin joillekin harvoille, että tarvitsisi näitä revirejä muodostaa...

21

781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elinor

Tännehän ei saisi nuoremmat muka edes kirjoitella!

• Remmari ek

En muista nähneeni senlaatuisia kommentteja. Käsittääkseni kirjoittajista, ihan vakituisistakin, monet ovat alle 50-vuotiaita.

Sitävastoin täällä oli kesällä katkera vuodatus siitä, että yli 60-vuotiaat kirjoittelevat tälle palstalle. Itse olen rajamailla. Kirjoittelen sekä tänne että vanhempien palstoille.

• Maalla asuvana ja kyläyhteisössä jossa asuu 1,5 tuh.asuk. en ole törmäännyt omakohtaisesti rasismiin iän tai muunkaaan ominaisuuden vuoksi.
      Toki asioin paljon myös kaupungissa,mutta niissä asioissa,joissa siellä käyn,en ole törmännyt,vaikka paljon nuorempien ja minulle "vain"näkötuttujen kanssa asioin.

No meillä on ollut harrastusten ja työn kauta paljon eri-ikäisten lapsi/aikuinen,nuori/aikuinen parien kanssa yhteisiä kohtaamisia koko elämänkaaren ajan.

Vaikka olen ollut yli seitsemän vuotta työelämästä(päätoimisesta)pois,niin juttukaveria sekä 'hyviä kavereita'on aivan naapurin alle kouluikäisistä 80 ikäisiin.

Vaimo on hiukan nuorempi ja ollut "työtön työnhakija"virallisesti yli kymmenen vuotta,niin ainakin hänellä on riittänyt pätkätöitä/sijaisuuksia niin,ettei työttömyyskorvausta ole useina vuosina kertynyt lainkaan ja tilanne tuntuu vain paranevan edelleen.

Ansiot ovat samaa tasoa,kuin kenellä muulla tav.duunarilla.
      Eli ei hänkään ole kokenut"rasismia" ainakaan työn riittävyyden suhten,mutta hän on "aina" valmis ja työ,kuin työ on kelvannut ja siksi hänellä on kalenteri joka hetki matkassa,sillä hänelle tarjotaan enemmän töitä,kuin kerkiää tekemään.

Itse teen omatoimisesti ns."kolmannen sektorin"työtä esim. erilaisia apuvälineitä vanhuksille sekä käyn auttamassa erilaisissa korjauksissa,pienkoneista rakennuksiin sekä nuorten mopoja ym.(Olen'eräänlainen' team ahma.)
      Palkkana on hyvä mieli ja paljon hyviä ihmissuhteita eri ikäisten kanssa.

Mukava on kun vaikka lasten entiset koulukaverit soittavat tienpäälle apuun,kun heidän autoonsa iskee joku stoppi,jopa ennen,kuin vanhemmilleen, koska tietävät tulen apuun ja teen sen varmasti omasta halusta,en mistään velvollisuudesta.

En myöskään ole "hyväksikäytetty",vaan päinvastoin,sitä tuntee vielä olevansa tarpeellinen,eikä tule turhautumista ja elämä on monipuolista ja itse luokittelen nykyelämäni, "harrastukseksi".

Ps.myös vaimo kovana lavatanssin harrastajana ainakin kotona 'leuhkii'niin minulle,kuin lapsille,kuinka niin ja niin nuoret'pojat'hakivat tanssimaan.
      jk.en kyllä yhtään sitä ole epäillyt,minäkin hakisin,jos olisin tanssitaitoinen ja nuori.

No varmasti suurissa yhteisöisä ikärasismiin törmää,mutta varmasti hyvät sosiaaliset valmiudet siinäkin tilannessa pehmentää 'törmäystä'ja ehkäiseekin jossain määrin koko tilanteen syntymistä.

• Pirre*

ole sanonut...ainakaan ääneen...:/

Enkä muutenkaan, koe tulleeni ikäni takia syrjityksi.
      Minulle on päinvastoin tullut sellainen tunne, että se eristäytyminen on enemminkin ennakkoluuloa vanhempien ihmisten taholta, kuin nuorten kyräilevästä suhtautumisesta...en tiedä olenko oikeassa...

• Loistava.polku

Kirjoitinkin juuri muutama päivä sitten aiheesta tuonne 40 :lle.

• Työpaikka vaihtuu

Työpaikkani epävarmuuden takia hain uutta työpaikkaa viisikymppisenä ja työkokemukseni ansiosta sain heti uutta työtä paremmin ehdoin.

• Loistava.polku
        Työpaikka vaihtuu kirjoitti:

Työpaikkani epävarmuuden takia hain uutta työpaikkaa viisikymppisenä ja työkokemukseni ansiosta sain heti uutta työtä paremmin ehdoin.

Niin, ei tietenkään sataprosenttisesti. Siksi jaksankin vielä lähetellä hakemuksia.

• Työpaikka vaihtuu
        Loistava.polku kirjoitti:

Niin, ei tietenkään sataprosenttisesti. Siksi jaksankin vielä lähetellä hakemuksia.

...että hakemuksen ja ansioluettelon ulkoasuun ja sisältöön pitää panostaa tuoden esiin omat vahvuudet. Hakemus pitää myös laatia yksilöllisesti haettavaan työhön. Netistä saa aika hyviä pohjia.

Haastattelua varten kannattaa hankkia taustatietoa yrityksestä ja miettiä vastauksia todennäköisiin kysymyksiin. Onnea työpaikkahaullesi!

• Loistava.polku
        Työpaikka vaihtuu kirjoitti:

...että hakemuksen ja ansioluettelon ulkoasuun ja sisältöön pitää panostaa tuoden esiin omat vahvuudet. Hakemus pitää myös laatia yksilöllisesti haettavaan työhön. Netistä saa aika hyviä pohjia.

Haastattelua varten kannattaa hankkia taustatietoa yrityksestä ja miettiä vastauksia todennäköisiin kysymyksiin. Onnea työpaikkahaullesi!

Joo... koulutus on äikänopen ja ammatti viestinnän tekeminen, että eiköhän sillä jotakin saa aikaiseksi.

Kiitos onnentoivotuksista!

• Työhönottaja

Joo... koulutus on äikänopen ja ammatti viestinnän tekeminen, että eiköhän sillä jotakin saa aikaiseksi.

Kiitos onnentoivotuksista!

...vaikka miten suuttuisit. Minä tiedän kokemuksesta, että viestinnän ammattilaiset kirjoittavat usein huonompia hakemuksia kuin hakijat keskimäärin. Olen tässä nyt vakavissani, tämä on totta. Minulla ei ole tietoa siitä, miksi niin on.

Olen elämäni aikana lukenut tuhansia ja taas tuhansia hakemuksia. Joskus aikoinaan insinöörien ja myyntimiesten hakemukset olivat lähinnä kaskujen aiheita. Nykyisin, kun heille on opetettu hakemusten tekemistä jo koulussa, niin heidän paperinsa ovat sieltä parhaasta päästä. Hakemusten taso on nykyisin todella hyvä! Ne ovat informatiivisia, hyvin usein selvästi kohdistettuja hakevalle yritykselle jne. Oppi on selvästikin mennyt perille.

Koska olet viestinnän ammattilainen, niin tiedät, ettei ole mitään "oikeaa" kaavaa, mutta ansioluettelon pitää olla kertova ja helppolukuinen. Ja se pitää editoida aina haettavan tehtävän mukaan siten, että relevantit asiat työn kannalta tulevat näkyviin. Hakemuskirje tietenkin pitää aina kirjoittaa jokaiseen hakemukseen erikseen, koska sehän on sinun "mainoksesi".

• Loistava.polku
        Työhönottaja kirjoitti:

...vaikka miten suuttuisit. Minä tiedän kokemuksesta, että viestinnän ammattilaiset kirjoittavat usein huonompia hakemuksia kuin hakijat keskimäärin. Olen tässä nyt vakavissani, tämä on totta. Minulla ei ole tietoa siitä, miksi niin on.

Olen elämäni aikana lukenut tuhansia ja taas tuhansia hakemuksia. Joskus aikoinaan insinöörien ja myyntimiesten hakemukset olivat lähinnä kaskujen aiheita. Nykyisin, kun heille on opetettu hakemusten tekemistä jo koulussa, niin heidän paperinsa ovat sieltä parhaasta päästä. Hakemusten taso on nykyisin todella hyvä! Ne ovat informatiivisia, hyvin usein selvästi kohdistettuja hakevalle yritykselle jne. Oppi on selvästikin mennyt perille.

Koska olet viestinnän ammattilainen, niin tiedät, ettei ole mitään "oikeaa" kaavaa, mutta ansioluettelon pitää olla kertova ja helppolukuinen. Ja se pitää editoida aina haettavan tehtävän mukaan siten, että relevantit asiat työn kannalta tulevat näkyviin. Hakemuskirje tietenkin pitää aina kirjoittaa jokaiseen hakemukseen erikseen, koska sehän on sinun "mainoksesi".

Olen itse opettanut mm. juuri näiden hakemusten tekemistä.

Siksi siirtyisinkin mielelläni ihan muihin hommiin.

• Työhönottaja

Olen itse opettanut mm. juuri näiden hakemusten tekemistä.

Siksi siirtyisinkin mielelläni ihan muihin hommiin.

Seuraava askel on sitten päättää, mitä haluat uudelta työltäsi. Eli ajatella sitä, millainen ihannetyösi olisi, ja miten se istuu kokemukseesi. Se on aina vaikea kohta sovittaa nämä kaksi asiaa yhteen.

Seuraavaksi pitää miettiä sitä, missä firmassa haluaisit olla työssä. Tai tunnetko ketään, joka olisi työssä missään kiinnostavassa yrityksessä. Tarkoitan yhteysverkoston rakentamista. Jos löydät jonkin lenkin kiinnostavaan yritykseen, niin häneltä voi kysyä, kehen yrityksessä kannattaisi ottaa yhteyttä. Ja sitten vain puhelin käteen. - Voit myös lähettää sellaiselle henkilölle avoimen hakemuksen, mutta on ehdottoman tärkeää soittaa perään ja ehdottaa tapaamista. Muuten hakemus joutuu vain arkistoon. (Normaalisti se EI joudu mappi öö:hön, vaan se arkistoidaan, ja usein unohdetaan.)

Maailma on täynnä "piilotyöpaikkoja". Pitää osua oikeaan hetkeen ja tehdä valtavasti töitä niiden paikkojen löytämiseksi. Työpaikkailmoitukset ovat vain osa työmarkkinoita. Erittäin monessa firmassa on "piilotyöpaikkoja" ts. paikkoja, joihin on ajateltu uusi työntekijä, mutta asia ei ole vielä edennyt ilmoituksen asteelle.

Vaikutan varmaankin saarnamieheltä, mutta syvimmän laman aikana työni oli auttaa työttömiä löytämään työpaikka. Tilastot silloin osoittivat, että 60% asiakkaista löysi sellaisen työpaikan, josta ei ollut ilmoitettu lehdessä. Siihen aikaan AKTIIVINEN työpaikan etsintä kesti yli 6 kk, nykyisin kuulemma 3 kk. Se on päivittäistä työpaikan etsimistä, muuten tulokset ovat heikommat.

• aiheen

mutta olen monesti miettinyt, että pahinta
      ikärasismia, missä nuorempia sorsitaan on
      abortointi; jos satut olemaan n. 15-viikkoinen,
      sinut voidaan poistaa tietyissä tapauksissa,
      mutta jos satut pääsemään viikolle 25, sinun
      pelastamiseksesi tehdään kaikki mahdollinen.
      Mitenkään ottamatta kantaa asian eettiseen
      puoleen.

• aiheeseen.
        Yhteiskunnan toinen äripää ikärasismissa onkin siellä vahhusten hoitojen priorisoinnin puolella.

Ei ole hoitotakuut ainakaan vielä kovin lyhentäneet jonoja,uskon että vanhukset ovat tässä kohden maksumiehiä ja heidät myös "abortoidaan", jättäen hoitamatta.

Juuri eilen olin hiukan yli kuuskyppisen kaverin luona suunnittelemassa infa-mopolle talvisuojaa,että hän pääsee myös talvella kolmensadanmetrin päähän kauppaan.
        Lonkkaleikkausjonosa on peruutettu vuosia ja nyt jo pyörätuoli kunnossa,vaikka hoidettuna olisi vielä aivan"yhteiskuntakelpoinen"ja jopa hyödyllinen jäsen.
        Melkoista tuhlausta yhteikunnan taholta,sillä muuten olisi vielä terveyttä,mutta kunto ja terveys rapisee "silmissä",että oiken pahaa tekee.
        15000 euroa,jos menisi yksityis puolelle leikkaukseen ja siihen ei hänellä ole varaa,vaikka on 14-vuotiaasta töitä tehnyt sairaseläkkeelle asti.

• Lonkka
        emw34 kirjoitti:

aiheeseen.
        Yhteiskunnan toinen äripää ikärasismissa onkin siellä vahhusten hoitojen priorisoinnin puolella.

Ei ole hoitotakuut ainakaan vielä kovin lyhentäneet jonoja,uskon että vanhukset ovat tässä kohden maksumiehiä ja heidät myös "abortoidaan", jättäen hoitamatta.

Juuri eilen olin hiukan yli kuuskyppisen kaverin luona suunnittelemassa infa-mopolle talvisuojaa,että hän pääsee myös talvella kolmensadanmetrin päähän kauppaan.
        Lonkkaleikkausjonosa on peruutettu vuosia ja nyt jo pyörätuoli kunnossa,vaikka hoidettuna olisi vielä aivan"yhteiskuntakelpoinen"ja jopa hyödyllinen jäsen.
        Melkoista tuhlausta yhteikunnan taholta,sillä muuten olisi vielä terveyttä,mutta kunto ja terveys rapisee "silmissä",että oiken pahaa tekee.
        15000 euroa,jos menisi yksityis puolelle leikkaukseen ja siihen ei hänellä ole varaa,vaikka on 14-vuotiaasta töitä tehnyt sairaseläkkeelle asti.

Tota noin mikä on 'infa-mopo'?

Nyt puhuit asiaa, ei voi kun ihmetellä että miksi ei näitä lonkka-leikkauksia tehdä ajoissa. Koska itse kävelevä ihminen on jokatapauksessa helpompi hoitaa kuin liikuntarajoitteinen.

Epäilen että tässä kohtaa on taas sellainen käytännön asia ymmärryksen esteenä, että sairaiden ja vanhusten hoidon käytännön työ tehtävät YLEENSÄ suorittaa naiset. Asioista yleensä ja hoitojen priorisoinnista päättävät miehet.

Minusta koko hoitoalalla on työtehtävät jakautuneet jotenkin ihan hullunkurisesti. Fyysisesti hennommat mutta henkisesti vahvemmat naiset tekevät raskaimmat työtehtävät ja miehet joitka ovat fyysisesti vahvempia tekevät yleensä vain kevyitä työtehtäviä.

Valitettavasti nämä miehet joutuvat sen takia rehkimään vielä kuntosaleilla ja lenkkipoluilla kun työstä ei saa tarpeeksi fyysistä rasitusta. Outo on.

• Pirre*

kommentoisinn tuohon aborttiasiaan, että yleensä silloin halutaan saada se lapsi, kun sen elämästä taistellaan..25 viikkoisenkin.

Se voi olla vanhempien ensimmäinen lapsi, joka on vaarassa menehtyä, mutta kun päätetään abortoida sikiö, silloin vanhemmat eivät ole valmiita ottamaan lapsesta vastuuta tms.

• Pirre*
        Lonkka kirjoitti:

Nyt puhuit asiaa, ei voi kun ihmetellä että miksi ei näitä lonkka-leikkauksia tehdä ajoissa. Koska itse kävelevä ihminen on jokatapauksessa helpompi hoitaa kuin liikuntarajoitteinen.

Epäilen että tässä kohtaa on taas sellainen käytännön asia ymmärryksen esteenä, että sairaiden ja vanhusten hoidon käytännön työ tehtävät YLEENSÄ suorittaa naiset. Asioista yleensä ja hoitojen priorisoinnista päättävät miehet.

Minusta koko hoitoalalla on työtehtävät jakautuneet jotenkin ihan hullunkurisesti. Fyysisesti hennommat mutta henkisesti vahvemmat naiset tekevät raskaimmat työtehtävät ja miehet joitka ovat fyysisesti vahvempia tekevät yleensä vain kevyitä työtehtäviä.

Valitettavasti nämä miehet joutuvat sen takia rehkimään vielä kuntosaleilla ja lenkkipoluilla kun työstä ei saa tarpeeksi fyysistä rasitusta. Outo on.

mitenkä yhteiskunnalla yleensä on v a r a a jättää ihmisten ennakoiva hoito retuperälle, paljon kalliimmaksi muodostuvat kustannukset erikoissairaanhoidosta ja pahimmassa tapauksessa, myöhemmin tarvittavasta laitoshoidosta, mie en ymmärrä tätä matikkaa ensinkään...

Esim lonkkavaivoissakin on kysymys hoitamattomista selkävaivoista johtuvista asentovirheistä, jotka sitten ajan myötä rasittavat tietenkin lonkkia.

Sitten aktiivinen liikuttaminen...melkein pakko sellainen; kuntosalilla ja vesijumppailulla saataisiin ihmisen lihakset niin hyvään kuntoon, että ne tukisivat tätä ruotoa, ne kun ei enää nykypäivänä työstä kuntoudu.

Luulisin, että näillä konsteilla saataisiin huomattavia säästöjä ja inhimilliset kärsimykset pienemmiksi.

Minusta aikuisten neuvolatoimintaa olisi tehostettava kuulumaan muillekin kuin jo sairastuneille...

• Lonkka kirjoitti:

kun mun kansakoulusta on jo aikaa,niin siihen nähen aika hyvinhän sen inva-mopon kijoitin.

Nyyh,mä kun luulin et hyvää kaunoa kirjoitin juur siinä mopetin kohassa.

Ps,kelpaako selitys???

• tietenkin
        Pirre* kirjoitti:

kommentoisinn tuohon aborttiasiaan, että yleensä silloin halutaan saada se lapsi, kun sen elämästä taistellaan..25 viikkoisenkin.

Se voi olla vanhempien ensimmäinen lapsi, joka on vaarassa menehtyä, mutta kun päätetään abortoida sikiö, silloin vanhemmat eivät ole valmiita ottamaan lapsesta vastuuta tms.

mutta ajattelin ihan vain elämää yleensä , miksi
        sillä ei ole arvoa 15-viikkoisena, mutta 10 viikon päästä on; välissä on vain yhden kesän
        verran aikaa.

• Remmari ek

Kun esimerkiksi työpaikan nuoret ovat kokoontuneet kahvitauolle, niin en ole ollenkaan varma siitä, haluavatko he minut samaan kahvipöytään kanssaan. Useimmiten he pyytävät minut pöytäänsä, mikä tietysti on hauskaa. Kuitenkin viivyn yleensä vähemmän aikaa kuin he itse - varmuuden vuoksi. Nuorilla saattaa olla sellaisia omia juttuja, joihin he eivät kaipaa vanhempia ihmisiä.

Heidän välityksellään sitten opin paljon sellaista nuorten ajatusmaailmasta, jota en muuten tietäisi. Koska kaikki tietävät, etten ole mikään juorukello, niin he uskaltavat puhua minun kuulteni sellaisia juttuja, joita ehkä eivät puhuisi jonkun toisen vanhemman ihmisen ollessa läsnä.

Kyllä se nuorten kanssa juttelu on piristävää, ja usein tuntuu, että he unohtavat minun olevan heidän vanhempiensa ikäinen. (Itse asiassa monilla heillä on nuoremmat vanhemmat kuin minä.)

• juuri tota

mäkin tarkoitin, usein sen näkee nuorista, että nyt jutut yhtäkkiä vaan loppu kun vanhempi ihminen tuli huoneeseen, että sellaista hienovaraista reviirinmuodostumaa ilmaantuu. Mutta olen samaa mieltä siitä, että nuoret ovat piristäviä, eivät ainakaan puhu krempoistaan...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      55
      1172
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      151
      1141
    3. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1075
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      82
      956
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      45
      874
    6. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      818
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      54
      770
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      765
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      71
      711
    10. Upea takamus

Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      692
    Aihe