Eutanasia

Laahustava

Mitä mieltä olet henkilökohtaisesti siis jos eutanasia koskee sinua.

Minun mielipide on,että molemmat käy passivinen sekä aktiivinen eutanasia.

Lähelle tuota käy myös elinten luovuttaminen jos on joku paikka vielä toimiva.En ole luovutus sopimusta vielä tehnyt(saamattomuus vain syynä)

14

961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskiyonkehraaja

Hirvittää ajatuskin että sitä eläisin "vihanneksena" jossakin laitoksessa tai että joutuisin kuolemansairaana ihan vaan odottelemaan että täältä pääsis pois.
      Tota elintestamenttia olen harkinnut, saattaisivat löytää minusta lääketieteellisen ihmeen...

• bluepoem

Lähtökohtana minulla on se että, ihmisen on hyväksi elää niin pitkään kun elää.

Vihannes määritykset on ääritapuksissa selkeitä ja nillä voidaan helpottaa "väsyneen" oloa mutta usein on tapana käydä niin että raja laskee, parinkymmenen vuoden päästä vihannes olisi jo se joka ei osaisi amerikkalais / euroopplaista käytäväkeskustelua.

Mutta eutanasia on siis hyvin vaikea.

Vaikka oliskin eutanasia-testamentti niitä varten jotka haluaisivat kuolla ja jollakintapaa onnistuisivat sen tason paperille pistämään, niin kuin ohjeeksi lääkäreille niin vielä jäisi paljon selittämisen varaa.

Ajatelkaapa vaikka , elämäänsä kyllästynyttä 35 - 45 vuotiasta suomalista miestä. Kuka tai ken voisi määritellä sen milloin elämä "ahistaa" niin paljon että aktiivenien eutanasia olisi hvyä. (tarkoitan tässä siis nyt omaa potilaan toivomusta)
      Tulisiko siis eutanasian koskea vain fyysisiä sairauksia.
      Vai voisiko esimekiksi mahdollisessa eutanasia-testamentissa märitellä että jos joskus yritän itsemurhaa, niin minua ei saa elvyttää, vaan minua pitaa aktiivisesti auttaa kuolemaan.

Henkilökohtaisesti en tarvi eutaasiaan oikeuttavaa lainsäätämistä.. syyt siihen miksi en sitä pidä tarpeelisena on se että, asian oikeudellisuuden "tuomari" ei minulle istu käräjäoikeuden salissa.
      Ja jos tarvin aktiivista kuolemaa osaan sen kyllä hoitaa ja tuskin saan siitä tuomiota, ainakaan elinaikanani.

• Perustelukin hyvin sama,ihmisen tapa tulkita sovittuja sääntöjä,sekä aktiivisen eutanasian hyväksyminen lakiin perustuvana johtaa aina nopeammin tilanteisiin,joissa saattaa pelkkä taloudellinen syy olla eräs määräävä tekijä.

Riman alituksia tulee aina ja lakiakin kierretään,mutta silloin on edes jokin keino,mikä tehoaa normaaliin henkilöön,edesvastuu edes valtion lain edessä.

ps.tänään tulee hieman aiheta sivuava tv-dokumentti,jossa kerrotaan saksalaislääkärin synkkä ruumiin häpäisy/kannibalismi/erotiikka ja puolison oman tahdon toteutus,jota kohde ei enää voi "tahtonsa"oikeellisuudesta todistaa.

• Outerspace

Ehdottomasti pitäisi sallia, mikäli ihminen on kuolettavasti ja kituen sairas. Kaikki eivät kykene "harakiriin", joten olisi ehdottomasti saatava laki Suomeen, joka ei kriminalisoi henkilöä, joka auttaa eutanasiassa.

• Miinaliisa

Eläimillä on se etu oikeus. Lääkäri toteaa niin sairaaksi tai loukkaantuneeksi,että ei mahdollisuuksia elämään. Lääkärit toteavat sen varmasti myös ihmisissä. Meillä vaan on aivot ja ajattelukyky. Siispä meille on annettu "oikeus" elää. Joskushan oikeuden käynnin kautta. Ihminen on laillisesti saanut eutanasian. Tapettu janoon ja nälkään. Ihminen on niin "arvokas".

• tuffe

hoitotestamentilla voi itse päättää asiasta? Mitenköhän se toimii noin käytännössä, voiko vaikkapa puoliso kumoa sen?

Elinluovutuskortin saat tästä http://www.lahjaelamalle.net

• Laahustava

Tosta osoitteesta tulossa on elinluovutuskortti.

• tuffe
        Laahustava kirjoitti:

Tosta osoitteesta tulossa on elinluovutuskortti.

Hyvä kun muistutit asiasta :)

• Laahustava
        tuffe kirjoitti:

Hyvä kun muistutit asiasta :)

Luuydin luovutus.Itse olen mukana eikä mulle ole vielä tullut mitään yhteyden ottoa muutakuin luuydin lehti.Veren luovutuksen yhteydessä puhuivat mut kerran ympäri ja liityin porukkaan.Siinä hommassa on yläikä raja ensiluovuttajalle(ainakin silloin kun viimeksi luin) 45v joten ei ainakaan mua hätistele piikkeineen ensimmäisenä.On tässä ikääntymissessä jotain "hyötyä"

• tuffe
        Laahustava kirjoitti:

Luuydin luovutus.Itse olen mukana eikä mulle ole vielä tullut mitään yhteyden ottoa muutakuin luuydin lehti.Veren luovutuksen yhteydessä puhuivat mut kerran ympäri ja liityin porukkaan.Siinä hommassa on yläikä raja ensiluovuttajalle(ainakin silloin kun viimeksi luin) 45v joten ei ainakaan mua hätistele piikkeineen ensimmäisenä.On tässä ikääntymissessä jotain "hyötyä"

olen miettinyt sitä kovasti. Mulla on yksi tuttava joka on rekisterissä. Vai on niin matala yläikäraja... pelkääkö ne hullun lehmän tautia ;) Olen kuitenkin ymmärtänyt että sopivaa luovuttajaa on vaikea löytää, joten eiköhän ne ota siitä mistä löytyy...

Miten luovuttajaksi pääsee?

• Laahustava
        tuffe kirjoitti:

olen miettinyt sitä kovasti. Mulla on yksi tuttava joka on rekisterissä. Vai on niin matala yläikäraja... pelkääkö ne hullun lehmän tautia ;) Olen kuitenkin ymmärtänyt että sopivaa luovuttajaa on vaikea löytää, joten eiköhän ne ota siitä mistä löytyy...

Miten luovuttajaksi pääsee?

Löytyy tietoa

http://otax.tky.hut.fi/~luuydin/index.html

• bluepoem

kykyä,,taitoa ja voimaa tehdä sitten se päätös toisen aktiivesesta kuolemaan auttamisesta, jos se olisi laissa sallittua.

Toisin mihin vedätte rajan??

• Laahustava

Uskoisin olevan,mutta sitten taitoa ja voimaa on vaikea sanoa.
        Jos kyseessä on omat vanhemmat asia olisi "helpompi"ratkaista koska heillä on elettyä elämää jo paljon takana.Oma puoliso tai lapset ollessa kyseessä ei minusta olisi ratkaisun tekijäksi,roikkuisin kiinni viimeiseen hengenvetoon asti ja odottaisin ihme parantumista.
        Vaikea on aihe toivottavasti ei joudu moista kokemaan

• Animus

-osastolla työtä tehneenä tukehdutan itteni mielummin vaikka lakanan kulmaan kun jään pimujen armoille.

Mä juttelin mun pikkusiskon kanssa elintenluovutustestamentista vuosia sitten. Päätettiin tehdä sellaset. Kuukauden päästä tämä 25v kuoli liikenneonnettomuudessa. Mä olin tehnyt testamentin mut se ei. Mun luvalla elimiä sitten luovutetiin...nuorelta, terveeltä neidolta lähti monta elämänpelastajaa...

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1498
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      66
      1474
    3. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      162
      1343
    4. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      66
      1207
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      104
      1141
    6. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      266
      1074
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      58
      977
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      57
      976
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      86
      923
    10. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      913
    Aihe