Olin eilen illalla lenkillä pimeän aikoihin. Yhtäkkiä näin edessäni lentävän (melkein paikallaan) sellasen pirun ison koppakuoriaisen näköisen ötökän. Jäin katsomaan sitä kun se laskeutui ja ei se kyllä mikään tavallinen koppakuoriainen ole, oli se sen verran iso. Oli se ainakin 3-4cm pitkä.
Olen muistaakseni aiemmin törmännyt myös syksyllä samanlaiseen isoon olioon. Onko kellään mitään havaintoa mikä ihmeen ötökkä voisi olla kysymyksessä? Ihan mielenkiinnosta...
iso lentävä koppakuoriainen?
8
11864
Vastaukset
- ~*Pippuri*~
Voisiko olla tammihärkä?
- Jaakko
Veikkaisin itseasiassa sellaista melko yleistä suurta kovakuoriaista kuin sarvikuonokas.
En oikein usko tuohon että se olisi tammihärkä. - mikäköhän ötökkä
Ei ollut ainakaan tuo sarvikuonokas, se oli litteän muotoinen ja aika leveä.
- kissimirri
Kuvaile vielä tarkemmin; Oliko musta, kiiltävä tms..?
- Mansikkamies
Veikkaan Jättisukeltajaa tai siis jotain näistä Dysticus suvun sukeltajista joita muistaakseni Suomessa on viisi lajia, joista yksi Dysticus marginalis on kaikkein yleisin, ne ovat litteitä ja isoja kovakuoriaisia ja elävät vedessä mutta lentävät öisin lammikosta toiseen. Itselläni niitä tulee välillä vesisaaviin. Ovat petoja joten syövät vesisaavista hyttysen toukat pois. Siis hyödyllisiä :)
Voi toki olla jokin muukin. Sarvijäärissä on myös joitakin aika isoja lajeja :)
Tammihärkää ei sitten tavata Suomesta ollenkaan. Itselläni tosin on kokoelmassani yksi Tammihärkä yksilö.
Terveisin
30vuotta hyönteisiä harrastannut :) - komeaotus
tuli lentää pöristen keittiön lamppua kohti pimeänä syysiltana - luulin että jokin lintu tuli sisään
3cm pitkä ja ruskea, selässä pikittäisuurteet ja etuosassa 2 jaoketta, nopealiikkeinen, 6 jalkaa ainakin ja taimmainen pari pitkiä
söi yöllä hunajapisarat lasin pohjalta ja lähti aamulla maahan kiipeilemään
- Anonyymi
Oltiin kaverin kaa kattomassa trampalla tähtiä kun alko ihan hirvee pörinä ja sitten kuulosti siltä niinku joku lintu ois tippunu siihen meiän viereen ja oli siis pimeetä niin ei nähty mikä se oli ja pompattiin heti pystyyn ja mentiin mahollisimman kauas siitä mihin se oli tippunu, otettiin lamppu ja nähtiin semmonen varmaan 4cm koppis kiljuttiin ihan täyttä ja juostiin pois sielt trampalta veikkaisin et se on se sama…
- Anonyymi
pari vuotta takaperin paikallisen marketin pihassa yhtäkkiä jostain lensi sellanen pienen linnun kokoinen koppakuoriainen joka piti aivan helvetillistä surinaa ja siis valehtelematta pienen linnun kokoinen, arviolta noin 4-5cm pitkä, järkytys oli kyllä suuri, kun tajusi että tuollasia on meillä suomessakin, vaikkei tosin mitää pahaa ihmiselle tekisikään niin olisi se aika ällöttävä kokemsu jos tollanen lentäis päin näköä vaikka pyöräillessä, vois vähän tuntua ja jopa nenä murtua jos osuis siihe ja toki jos päälle astuis vahingos ni seki ois aika ällöttävää :D ja tollasia jättisukeltajia oon nähny ennenkin mut en lentävän ja tää oli kyl huomattavasti isompi kaveri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578487Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123329Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262480Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142000Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht801980Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3501648Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411412FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01191Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101075Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu661020