AMIS VS LUKIO

KYSELIJÄ!

No niin antakaapa tulla tästä aiheesta kaikkee mahollista.Esim kumman kannalla olette ja miksi?
Ja ihan yleistä keskustelua näiden kahden mahtavan laitoksen eroista =D
Hauskaa kesän jatkoa kaikille!

49

2545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Valitsin amiksen 3 v. sitten ja nyt keväällä valmistuin sieltä. En ole katunut valintaani. Valitsin sen, koska halusin päästä tekemäänkin jotain enkä vaan lukea.

• LUKIO!!

Tai sit olit vaan niin vitun tyhmä ettet osannu/osaa lukea ja "pääsit" amikseen

• ?
        LUKIO!! kirjoitti:

Tiedän montakin ihmistä joilla on ollu ylä-asteella keskiarvo reilusti yli kaheksan ja ne on mennyt ammattikouluun...

• LUKIO!! kirjoitti:

Huomaa sen, että on niitä idiootteja lukiossakin.
        Taidat olla rikkaasta perheestä oleva ääliö, jonka äiti on pakottanu lukioon.

• Maija
        ? kirjoitti:

Tiedän montakin ihmistä joilla on ollu ylä-asteella keskiarvo reilusti yli kaheksan ja ne on mennyt ammattikouluun...

mä tiedän monta lukion käynyttä jotka on menny ammattikouluun.Ovat sattumoisin mun luokalla...
        Mun luokalla on yks tyttö -tai siis nainen- joka tuli yliopistosta.Sen tarttee enää tehdä gradu ja se on maisteri.Tai jotain...

• Ansu

Lukio sopii niille, jotka eivät vielä tiedä mille alalle haluavat ja niille, jotka haluavat kouluttautua korkealle lyhyemmän kaavan mukaan (ylioppilas-maisteri-lisensiaatti-tohtori).
      Amis taas on niille, jotka tietävät haluavansa esim. tarjoilijaksi tai kampaajaksi.
      Sekä lukio että amis ovat hyviä vaihtoehtoja ja ehdottomasti kannattaa jatkaa opiskelua peruskoulun jälkeen.

• Lukiosta haetaan "yleensä" juuri noin kuin kerroit, eli yliopistoon. AMK:hon on kuitenkin helpompi päästä amiksesta kuin lukiosta, koska todistuksesta saa helposti n.30pistettä ja enää tarvii saada pääsykokeesta se pakollinen 10pistettä(ainakin tekniikan ja liikenteen alalla). Jos meinaa lukion todistuksesta(kirjotuksista)saada yli esim. edes 20pistettä saa olla nero, mutta tietysti pääsykokeet tuntuvat helpommilta lukion käyneille.
        Amiksesta on yliopistoon turha edes yrittää..

• Vanhus
        kirjoitti:

Lukiosta haetaan "yleensä" juuri noin kuin kerroit, eli yliopistoon. AMK:hon on kuitenkin helpompi päästä amiksesta kuin lukiosta, koska todistuksesta saa helposti n.30pistettä ja enää tarvii saada pääsykokeesta se pakollinen 10pistettä(ainakin tekniikan ja liikenteen alalla). Jos meinaa lukion todistuksesta(kirjotuksista)saada yli esim. edes 20pistettä saa olla nero, mutta tietysti pääsykokeet tuntuvat helpommilta lukion käyneille.

Taidat kirjoittaa MUTU-tuntumalla ilman parempaa tietoa. Lukio/amis -valinta ei vielä sulje montaakaan vaihtoehtoa pois. Myös amiksen (väh. 3v) jälkeen voi hakea yliopistoon. Eikä ole mitään huhupuhetta, koska tunnen henk. koht. muutaman tällaisen tapauksen. Ja pärjäävät opinnoissaan ihan yhtä hyvin kuin lukion käyneetkin. Itse luin amiksessa sähkötekniikkaa, sitten AMK:ssa tietotekniikkaa ja n. vuoden päästä pitäisi olla maisterin paperit kädessä. Ja koko yliopisto-opintojeni ajan olen käynyt hyväpalkkaisessa työssä, joten työkokemusta ja omaisuuttakin jo löytyy...

• Rowen
        Vanhus kirjoitti:

Taidat kirjoittaa MUTU-tuntumalla ilman parempaa tietoa. Lukio/amis -valinta ei vielä sulje montaakaan vaihtoehtoa pois. Myös amiksen (väh. 3v) jälkeen voi hakea yliopistoon. Eikä ole mitään huhupuhetta, koska tunnen henk. koht. muutaman tällaisen tapauksen. Ja pärjäävät opinnoissaan ihan yhtä hyvin kuin lukion käyneetkin. Itse luin amiksessa sähkötekniikkaa, sitten AMK:ssa tietotekniikkaa ja n. vuoden päästä pitäisi olla maisterin paperit kädessä. Ja koko yliopisto-opintojeni ajan olen käynyt hyväpalkkaisessa työssä, joten työkokemusta ja omaisuuttakin jo löytyy...

...mihinkään yliopistoon tai korkeakouluun (ei ammattikorkeakouluun) on kuitenkin erittäin vaikea päästä amiksen kautta. Viime vuoden keväänä lukion kolmannella vielä ollessani lueskelin eri opiskelupaikkojen esitteitä, ja ainakin teknillisiin korkeakouluihin näkyi olevan melkein mahdotonta päästä ilman lukiota. Vain 2% hakijoista, jotka sinne pääsevät, pääsevät sinne amispohjalta, 98% opiskelupaikoista on varattu ylioppilaille.

Ja ammattikorkeakouluihin kyllä pääsee aika helposti lukiostakin. Itselläni lukion päästötodistuksen keskiarvo oli aika tarkkaan seiska, kirjoitin YO-kokeita vain minimimäärän eli neljä (äidinkielen, reaalin, ruotsin ja englannin). Reaalista tuli A (vastaa vitosta), ruotsista B (vastaa kutosta), äikästä C (vastaa seiskaa) ja englannista M (vastaa kasia), eli ei mitenkään kehuttavat arvosanat. Kuitenkin opiskelen nyt ammattikorkeakoulussa, mieleisessäni yksikössä ja mieleiselläni linjalla, ja pääsin sinne heti ensimmäisellä yrityksellä. Ei sinne siis lukiopohjalta kovin vaikea tunnu olevan päästä.

• ???
        kirjoitti:

Lukiosta haetaan "yleensä" juuri noin kuin kerroit, eli yliopistoon. AMK:hon on kuitenkin helpompi päästä amiksesta kuin lukiosta, koska todistuksesta saa helposti n.30pistettä ja enää tarvii saada pääsykokeesta se pakollinen 10pistettä(ainakin tekniikan ja liikenteen alalla). Jos meinaa lukion todistuksesta(kirjotuksista)saada yli esim. edes 20pistettä saa olla nero, mutta tietysti pääsykokeet tuntuvat helpommilta lukion käyneille.

Ei amiksesta ole helpompi päästä AMK:hon. Kyllä lukiolaisia on enemmän AMK:ssa.

• Luni

Ei kai tuo ole mikään vastakkainasettelukysymys? Amis sopii tekijöille, lukio niille, jotka haluavat perehtyä (tai näin mä olen kuullut) ja kumpikin on ihan hyvä vaihtoehto jatkaa koulutustaan.

Itse valitsin lukion, en oikein tiedä mistä syystä. Varmaan siksi, että koulu, jossa kävin yläastetta, oli harvinaisen kapeakatseinen. Kaikkien olisi pitänyt jäädä omaan lukioon (en jäänyt, ja yhteishakukaavakkeetkin saatiin itse käydä kinuamassa) ja amis oli opettajille kirosana. Äärimmäisen typerää. Sen tiedän, että monille olisi amis tehnyt hyvää, vaikka omaa valintaani en ole katunut. Ja viimeistä vuottahan tässä joka tapauksessa aloitellaan...:)

• Snobi

Ei millään pahalla mutta oli harvinaisen tyhmä kysymys, tavallaan, siis mielipiteitähän sinä ehkä juuri keräät, mutta sitä ei voi sanoa kumpi yleisesti on parempi, se on niin yksilöllistä kumpi on parempi, minulle oli lukio se parempi vaihtoehto.

• adidas Ammari

No autopuoli ja metallipuoli on niitä karvanoppapuolia ja muut niitä adidas ammari puolia no jos tykkää tehdä käytännön juttuja enemmän niin silloin amitsu, vaikka toikkari olisi 10:jä täynnä.
      Ja onhan niitä kukka opistoja missä nämä hippiporukat pörrää ne on ihan rentoja lähes lukiolaisten tasoisia tyyppejä (vaatetus nääs!!)

• Maija

2 vuotta sitten valitsin ammattikoulun ja syksylllä alkaa viimenen vuosi.Mulle se soveltu paremmin kuin lukio.Me tehdään paljon käytännön hommia ja kokemusta kertyy oikeista asiakaskeikoista.Työssäoppimisjaksoilla on tullut tehtyä yhtä sun toista.

Jotkut lukiolaiset vaan ei osaa arvostaa muuta kuin lukiota.Ja tämän takia haukkuvat ammattikoululaisia.Heidän mielestä ammattikoulu on idiootteja ja kämmäreitä varten.

• Amis!!

Olen sillä kannalla että ammattikoulu on paras vaihtoehto.
      Kun käyt lukion et saa mitään esim.ammattia tai harjoitusta...lukio on sama asia melkein kuin kävis peruskoulu2:sta...valkolakki ei enää tässä maailmassa merkkaa mitään!
      Mutta jos käy amiksen niin siinä saa itselle ammati,saa tehdä sitä mistä tykkää ja ennen kaikkea saa käytännön harjoitusta ja myös valmiudet työelämään!
      Eli ehdottomasti ammattikoulu,sitä käyn itsekkin ja olen tyytyväinen!!!

• -[ TK ]-

Nimimerkki Amis!! puhuu vähän mutta asiaa =) Olen täysin samaa mieltä näin jo amiksen käyneenä...

• Amis!!
        -[ TK ]- kirjoitti:

Nimimerkki Amis!! puhuu vähän mutta asiaa =) Olen täysin samaa mieltä näin jo amiksen käyneenä...

hyvä että olet samaa mieltä kanssani -[ TK ]-...näinhän se asia on...

• Ansu
        -[ TK ]- kirjoitti:

Jos mikään linja ei satu kiinnostamaan eikä halua kauppikseenkaan, niin lukio on hyvä vaihtoehto. Itse olisin voinut mennä amikseen, mutta mikään linja ei houkutellut enkä tiennyt mille alalle aion tulevaisuudessa. Silloin on ihan hyvä mennä lukioon miettimään ja sen jälkeen avautuu taas uusia mahdollisuuksia. Voihan sitä sen jälkeen mennä amikseen, jos joku ala alkaakin kiinnostaa.
        Mutta esim. papiksi tai lääkäriksi ei pääse muuten kuin yliopiston kautta!

• Snobi

Eikö sitten lukion käyneet voi tehdä sitä mitä haluavat?

• Minä vain

Itse valitsin lukion, mutta tosin olen valintaani katunut.

Jos olisin mennyt ammattikouluun, niin vuodenpäästä minulla olisi jo mahdollisuus hakeutua varsinaiseen työhön. Sen jälkeen voisin sitten katsoa, että tarvitsenko lukiota todella vai en. Senhän voi tarvittaessa suorittaa iltaopintoina ja kallista työaikaa ei näin ollen suttaantuisi koulunpenkillä istumiseen. Toisaalta, mihin sitä lukiota sitten enää tarvitsisi, kun ammattikoulusta pääsee lähes yhtä hyviin opinahjoihin kuin lukiostakin.

• Snobi

Ei niistä pääse yhtä hyvin joka paikkaan, toisesta pääsee paremmin jonnekin muualle ja toisesta jonnekin muualle, lukiosta pääsee helpommin Teknilliseen korkeakouluun tai yliopistoon. Amiksesta saattaa joutua vähän kiertämään.

• Mie

Kun teistä lukiolaisista osa tuntuu pitävän amista käyviä niin tyhminä, niin mitä mieltä sitten olette heistä, jotka käyvät amista ja lukiota yhtäaikaa??

• Amis ja lukio

Niin en tiiä vaan ku ite olen juuri tälläisella linjalla niin kyllä siellä käytävällä kuulee niitä "hei ammari" tai vastaavaa mut sen sanon et se on vaan kateellisten panettelua ku ovat niin katkeria ku ovat valinneet amiksen sijasta lukion.No minä saan molemmat ammatin ja valkolakin.Hauskaa kesää kaikille...

• Snobi

Kun on tässä tullut aika paljon luettua näitä viestejä, lukiosta ja amiksesta (siis aikaisemminkin jo, eri paikoissa jne, ja sitten tosielämä) niin olen tullut siihen tulokseen, että lukiolaiset hyväksyy amiksen paremmin, kuin amikset lukiolaiset, kaikki amikset mitä tiedän, ja kenelle olen puhunut, ja muutenkin liian moni amis, vastaa melkein aina kuinka paljon huonompi lukio on ja amis on paras jne...mutta lukiolaiset jotka tiedän, ovat tajunneet sen tosiasian, että ei voida sanoa kumpi on parempi, amis vai lukio. Se on yksilöllistä, uskokaa jo, se on henkilöstä itsestään kiinnin kumpi on hänelle parempi, lukio vai amis, sitä on ihan turha rueta jauhamaan että amis on paljon parempi kuin lukio (tai päin vastoin) koska se on YKSILÖLLISTÄ!

• Snobi

Unohtui se tärkein asia: Hyvää kesää kaikille, lukiolaisille ja amiksille.

• amis
        Snobi kirjoitti:

Unohtui se tärkein asia: Hyvää kesää kaikille, lukiolaisille ja amiksille.

Tyhmä putkiaivo!! ;)

• (><)

amislaisille, koska amislaiset osaavat tehdä muutakin kuin vain lukea. Tämän takia nämä lukiolaisreppanat haukkuvat amislaisia ja samalla yrittävät jotenkin todistella olevansa jotain "hienoa".

• ???

Osaatte te autoja rassata. Kyllä te ootte taitavia ja viisaita.

• Gabriella
        ??? kirjoitti:

Osaatte te autoja rassata. Kyllä te ootte taitavia ja viisaita.

Tiedoksi ilmoitan ihmeellisen asian, että amis on muutakin kuin VAIN autopuoli.
        Itse valmistun ensi keväänä sairaanhoitajaksi ja kaverini valmistuu farmanomiksi! Kyllä ihan "vain" amiksesta!
        Kuinka teidän lukiolaisten YLEISsivistyksen laita on, kun ette tiedä edes perusasiota eri koulutusvaihtoehdoista? Kun kerran sen yleissivistyksen tulisi kuulopuheiden mukaan olla parempi kuin meillä amislaisilla =)

• Snobi
        Gabriella kirjoitti:

Itse valmistun ensi keväänä sairaanhoitajaksi ja kaverini valmistuu farmanomiksi! Kyllä ihan "vain" amiksesta!
        Kuinka teidän lukiolaisten YLEISsivistyksen laita on, kun ette tiedä edes perusasiota eri koulutusvaihtoehdoista? Kun kerran sen yleissivistyksen tulisi kuulopuheiden mukaan olla parempi kuin meillä amislaisilla =)

Älä yleistä. Joillakin meillä yleissivistys on hanskassa.

• Maija
        Gabriella kirjoitti:

Saisivat todellakin tutustua ammattikoulujen opiskelutarjontan hieman paremmin.Musta ja puolesta luokasta tulee erä- ja luonto-oppaita.
        Toisesta puolikkaasta tulee vaellusratsastusohjaajia.Eikä siinä kaikki.Aion vielä suorittaa melonnanohjaajakoulutuksen ja monta muuta.
        Eli ammattikouluissa on muitakin linjoja kuin autopuoli!

• KYSELIJÄ

Paljonpa on tullut asiaa,mut pistäkääpä lisää kommenttia kehiin vaan,kyllä teillä tästä riittää sanottavaa =D

• Johanna86

Menin lukioon vaikka oikeastaan kaikki mun kaverit lähti toiselle paikkakunnalle amikseen. Menin lukioon koska mikään amiksen linjoista ei vielä erityisemmin kiinnostanu. Tai siis en vielä tiedä mitä haluun tehä. Mun kaverit (jotka on poikia) jaksaa jauhaa siitä että kun mä pääsen lukiosta niillä on jo ammatti ja paljon rahaa ja hienot autot. No kyllä varmaan on kun niillä oli jo ysillä niin huonot todistukset että ne just pääs sinne amikseen ja sielläkin ne 100% varmuudella vaan lintsaa... =) Mutta ei amiksessa mitään vikaa oo jos tietää minkä ammatin haluaa...

• Snobi

Hieno auto ja paljon rahaa on hyvin suhteellinen käsite.

• ???

Jos haluaa tehä paskajo hommia huonolla paikalla kannattaa mennä amikseen. Jos hyviä hyvällä palkalla kannattaa mennä lukion. Se riippuu ihan mistä tykkää.

• Jokunen

ylioppilas saada huikeata "palkkaa" verrattuna jonkin amiksen käyneen duunarin palkkaan. Oliskohan ylioppilaan "palkka" ensin 5 kk toimeentulotuella kun on se 5kk odotusaika ja sen jälkeen työmarkkinatuki HUIKEATA palkkaa saa siis ylioppilas!
        Saahan sitä unelmoida "huikeasta palkasta" PELKÄN lukion käymisellä...

• ..
        Jokunen kirjoitti:

ylioppilas saada huikeata "palkkaa" verrattuna jonkin amiksen käyneen duunarin palkkaan. Oliskohan ylioppilaan "palkka" ensin 5 kk toimeentulotuella kun on se 5kk odotusaika ja sen jälkeen työmarkkinatuki HUIKEATA palkkaa saa siis ylioppilas!
        Saahan sitä unelmoida "huikeasta palkasta" PELKÄN lukion käymisellä...

ehkä hän tarkoitti sitä, että lukion jälkeen voi kouluttautua parempi palkattuihin ammatteihin yliopistoissa jne.. mihin on tosi vaikea ammattikoulun jälkeen päästä. ja jos haluaa paskahommia tehä nälkäpalkalla niin ei muutakun amikseen!! ja monet amiksen alat on huonosti työllistettyjä ja on paljon työttömiä, kuten täällä päin mm. matkailu, ravitsemus, tekstiili ja vaatetus, jne.. eikä siinä naiselle jää pahemmin muuta vaihtoehtoa, kun miehen sähkö-, auto- ja puuaalat. meneppä siitä sitten suunnitelmiesi mukaan töihin heti kun valmistut.. voi olla vaan vaikea saada duunia. ennemmin opiskelen pidempään ja saan kunnon työn ja hyvän palkan kun maleksin amiksen jälkeen työttömyyskorvauksilla.

• Vanhus
        .. kirjoitti:

ehkä hän tarkoitti sitä, että lukion jälkeen voi kouluttautua parempi palkattuihin ammatteihin yliopistoissa jne.. mihin on tosi vaikea ammattikoulun jälkeen päästä. ja jos haluaa paskahommia tehä nälkäpalkalla niin ei muutakun amikseen!! ja monet amiksen alat on huonosti työllistettyjä ja on paljon työttömiä, kuten täällä päin mm. matkailu, ravitsemus, tekstiili ja vaatetus, jne.. eikä siinä naiselle jää pahemmin muuta vaihtoehtoa, kun miehen sähkö-, auto- ja puuaalat. meneppä siitä sitten suunnitelmiesi mukaan töihin heti kun valmistut.. voi olla vaan vaikea saada duunia. ennemmin opiskelen pidempään ja saan kunnon työn ja hyvän palkan kun maleksin amiksen jälkeen työttömyyskorvauksilla.

No tuossapa oli yleistystä kerrakseen. Kai olet tutustunut eri ammattien palkkataulukoihin. Useimpien akateemisten alojen palkat eivät todellakaan ole päätä huimaavia. Onko 5 vuoden yliopisto-opintojen jälkeen sitten jotenkin hienompaa työskennellä sillä nälkäpalkalla? Ja jokaisesta lukion käyneestä ei tosiaankaan tule lääkäriä tai lakimiestä. Kaikkein surullisimpia tapauksia ovat ne ressukat, jotka ovat juuri ja juuri lukion läpäisseet ja ovat vieläkin ihan pallo hukassa elämänsä suhteen. Ei ammattia, ei opiskelupaikkaa ja huonot todistukset... Vastaavasti ammattitaitoinen duunari voi tienata todella hyvin. Työpaikkaa ei saisi valita pelkän palkan tai hienon nimikkeen perusteella. Jos ei työstään pidä, ei siellä montaa vuotta jaksa. Minäkin saisin esim. kirvesmiehenä luultavasti parempaa palkkaa kuin nykyisessä suunnittelutyössäni. Kyse on vain siitä, että viihdyn nykyisessä työssäni, rakennustyömaalla en. Ja urakehitys on ehkäpä jonkin verran lupaavampi..? Ei amiksen/lukion valitseminen vielä tarkoita mitään lopullista. Fiksu nuori pääsee yhtä pitkälle kumpaakin polkua pitkin. Karu totuus vain on se, että monella tuon ikäisellä ei ole hajuakaan siitä, mitä elämältään haluavat...

• Amis!!
        Vanhus kirjoitti:

No tuossapa oli yleistystä kerrakseen. Kai olet tutustunut eri ammattien palkkataulukoihin. Useimpien akateemisten alojen palkat eivät todellakaan ole päätä huimaavia. Onko 5 vuoden yliopisto-opintojen jälkeen sitten jotenkin hienompaa työskennellä sillä nälkäpalkalla? Ja jokaisesta lukion käyneestä ei tosiaankaan tule lääkäriä tai lakimiestä. Kaikkein surullisimpia tapauksia ovat ne ressukat, jotka ovat juuri ja juuri lukion läpäisseet ja ovat vieläkin ihan pallo hukassa elämänsä suhteen. Ei ammattia, ei opiskelupaikkaa ja huonot todistukset... Vastaavasti ammattitaitoinen duunari voi tienata todella hyvin. Työpaikkaa ei saisi valita pelkän palkan tai hienon nimikkeen perusteella. Jos ei työstään pidä, ei siellä montaa vuotta jaksa. Minäkin saisin esim. kirvesmiehenä luultavasti parempaa palkkaa kuin nykyisessä suunnittelutyössäni. Kyse on vain siitä, että viihdyn nykyisessä työssäni, rakennustyömaalla en. Ja urakehitys on ehkäpä jonkin verran lupaavampi..? Ei amiksen/lukion valitseminen vielä tarkoita mitään lopullista. Fiksu nuori pääsee yhtä pitkälle kumpaakin polkua pitkin. Karu totuus vain on se, että monella tuon ikäisellä ei ole hajuakaan siitä, mitä elämältään haluavat...

Sori mutta mun tietääkseni ammattikoulusta voi lähtä suuntaamaan yliopistoon tai ammattikorkeaan(jos haluaa hyvän palkan ja nimikkeen)...ite oon aikonu lähät AMMATTIKOULUN jälkeen AMMATTIKORKEAAN lukemaan itseni ravintolaPÄÄLIKÖKSI...mutta tuoha kuulostaa hyvältä(ammattimielessä)...Vaikka oonki käyny amiksen....
        Samalla tavalla lukion käyneet lähtevät jatkamaan,mutta mitä ne lukiosta saa mukaansa...??ei mitään...amiksilla ammatti taskussa ja työkokemus mielessä....

• PRKL

"Jos haluaa tehä paskajo hommia huonolla palkalla kannattaa mennä amikseen"
        Juuh sinä kaikki tietävä lukiolainen,tutkiskeleppa vähän noita palkkataulukoita.Ja jos kunnolla opiskelee niin kyllä varmaan pääsee hyviin hommiin ja niistä kyllä tienaa.
        Ja et muka ei työllisty.Esim mettalli miehistä on 5 vuoden sisään huutava työpula ku sieltä tippuu vanhat äijät eläkkeelle,täälläpäin on yksi metallialan yritys niin sieltä tulee kohta vaikka kuinka monta työpaikkaa ku porukkaa alkaa jäämään eläkkeelle...

• Snobi
        Amis!! kirjoitti:

Sori mutta mun tietääkseni ammattikoulusta voi lähtä suuntaamaan yliopistoon tai ammattikorkeaan(jos haluaa hyvän palkan ja nimikkeen)...ite oon aikonu lähät AMMATTIKOULUN jälkeen AMMATTIKORKEAAN lukemaan itseni ravintolaPÄÄLIKÖKSI...mutta tuoha kuulostaa hyvältä(ammattimielessä)...Vaikka oonki käyny amiksen....
        Samalla tavalla lukion käyneet lähtevät jatkamaan,mutta mitä ne lukiosta saa mukaansa...??ei mitään...amiksilla ammatti taskussa ja työkokemus mielessä....

Jos nyt yhtään herra ravintola"päälikköä" kiinnostaa, niin päällikkö kirjoitetaan kahdella ällällä. Että kannattaa varmaan opetella kirjoittamaan tittelisi oikein.

• Snobi
        Vanhus kirjoitti:

Lääkärit ja lakimiehet ei nyt paljoa tienaakaan, johtava ylilääkäri tienaa n. 30 000 mk/kk, eli n. 5 000€/kk, asianajajat julkisella sektorilla keskimäärin 19 000mk/kk, ja yksityisellä n. 21 000 - 24 000 mk/kk (pari vuotta vanha tieto). Eli ei ne nyt loppujen lopuksi niin hyviä palkkoja kuitenkaan ole. Johtava ylilääkäri saa jo vähän paremmin kuin keskiverto suomalainen (miehillä keskiarvo n. 12 000mk/kk) Mutta itse en tyytyisi 30 000mk/kk tuloihin.

• Jokunen
        .. kirjoitti:

Ja amiksestahan ei tietenkään voi jatkaa esim. ammattikorkeaan tai yliopistoon yms. vai?

Kyllä kummastakin pystyy jatkamaan ihan minne haluaa jos tahtoa ja kykyjä löytyy, mutta nyt olikin tarkoitus verrata LUKIOTA ja AMISTA joista pelkän amiksen käynyt on paremmassa asemassa kuin pelkän lukion käynyt.

• Amis!!
        Snobi kirjoitti:

Jos nyt yhtään herra ravintola"päälikköä" kiinnostaa, niin päällikkö kirjoitetaan kahdella ällällä. Että kannattaa varmaan opetella kirjoittamaan tittelisi oikein.

-Snobi- Mä oon sulle neiti "ravintolapääLLikkö....

• Snobi
        Amis!! kirjoitti:

-Snobi- Mä oon sulle neiti "ravintolapääLLikkö....

Herra/Neiti/Rouva, enpä voinut sitäkään tietää nimimerkistäsi, anteeksi. Mutta jokatapauksessa, varmaan tajusit mitä tarkoitin? Näyttäisi siltä että nopeasti sinä sen opitkin, nyt vain onnea neiti Ravintolapäällikölle.

• erina

Ite käyn molempia tällä hetkellä...
      Jaksotus toimii hyvin, joten opiskelu ei oo liian rankkaa ja hyvät tulokset tulee molemmista..
      Tietty mun opiskeluihin tuhraantuu nyt 1vuosi ylimäärästä, mut eipä tuo haittaa ku saa sit kahet paperit samalla kertaa...

• ..

Siis meneeks amiksee vai lukioon riippuu siit minkä ammatin ottaa!!!!

• PRKL

Kyllä se kuule riippuu vähän muustakin.Kaikilla ei välttämättä riitä motivaatio esim.lukiossa opiskella niin paljon yms...
        Et ota järki käteen!

• paska homma...

Nonii oletteks ajatelleet sitä et jos ei amista olisi niin ketä rakentaisi uusia asuntoja? Tai korjaisi ''oppineiden'' mersut? Tai tekisi ruokaa oppilaitoksissa / sairaaloissa? Tai asentaisi sähköt asuntoihin ym? Tai rakentaisi uusia teitä Suomeen?
      Sanon vaan et yhteiskunta kaatuisi jos meitä ammattiin opiskelleita ei olisi...
      - 04' valmistunut ravitolakokki

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe