Olemme veljeni kanssa osakkaana jakamattomassa kuolinpesässä äitini kuoleman jälkeen. Isäni omistaa puolet kuolinpesän omistuksessa olevassa asunto-osakkeesta. Nyt hän haluaisi muuttaa palvelutaloon, mutta emme halua myydä hyvää asuntoa. Minulla olisi mahdollisuus maksaa veljelleni hänen osuutensa osakkeesta.
Kysyisin seuraavaa:
- millä hinnalla lunastan veljeni osuuden: asunnon käyvällä myyntihinnalla vai jollain muulla?
- voiko muu osa kuolinpesästä jäädä edelleen jakamattomaksi?
- mitä vero- tai muita seuraamuksia lunastuksella on minulle tai veljelleni?
Olisin kiitollinen asiantuntevista neuvoista, joita täällä näköjään saa.
Asunto-osakkeen lunastus
2
805
Vastaukset
- iloton-ja-vakava
Jos kuolinpesä on jakamaton niin ei kukaan yksin omista siitä mitään (vaan kaikki yhdessä, sitä tämä jakamattomuus tarkoittaaa). Joten helpoimaal pääsette sillä että ositatte kuolinpesäsätä ainakin asunto-osakkeen esimerkiksi suhteess 0.5 0.25 0.25. Tämän jälkeen pitää määrätä käypä hint ja ostaa kahden keskisellä kaupalla veljen osuuden, tällöin asunnon omistus olisi 0.5 0.5. Voinet toki ostaa isänkin osuuden (jos isä ymmärtää mitä ollaan tekemässä).
Joudut ostamaan vähintään 75 % käyvästä hinnasta. Muutoin menee lahja veroa. Siis vieraalle voi myydä alihintaan vaikka 2 eurolla mutta sukulaisten välillä ei (verottaja on tässä tosi nokkela). Käyvän hinnan määräminen voi olla hieman visainen juttu. Voinet pyytää kiinteitön välittäjiä arvioiman tai paremminkin saada verottajalta selvityksen käyvästä hiinasta (maksaa runsaat 200 euroa, mutt aon sitten myös sitova).
Tienkin pitää maksaa kiinteistö tai varainsiirtoveroa. edellinen 4 % ja jälkimmäinen muistaakseni 1.6 %.
Toki muu osa kuolinpesästä voi jäädä jakamattomaksi. Ei ihmisten ole pakko realisoida omaisuuttaan. Jos muutat sisään ja asut siellä vähintään 2 vuotta niin isän kuoleman jälkeisessä loppuosan ostamisessa kannattaakin menetellä siten, että loput asunnosta perit suoraan ja veli ottaa muut (jos muun arvo on riittävä) periaatteella: ota sinä tuo minä otan tämän. Tällöin nimittäin et joudu maksamaan loppuosalle (50 % asunnosta) kiinteistö ym veroa (toki perintöveroa koko perinnöstä, tämän maksat joka tapauksessa). Toisaalta jos ostat koko asunnon ja isä tuhlaa saamansa rahat niin et joudu maksamaan perintöveroakaan.- Ap-kysyjä
asiantuntevasta vastauksesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255