Parvovirus

Hööm?

Mulle on tulossa marraskuun puolella pentu. (Elikkäs luovutusikäinen n.8vko)

Miten mä uskallan sen kanssa lenkkeillä, kun kerran tästä Parvosta pauhataan niin paljon. Mistä mä tiedän, millä koirilla on samalla asuinalueella Parvo? En mitenkään.

eli siis voinko ennen pennun ekaa kolmoisrokotetta ihan rauhassa lenkkeillä siellä missä muutkin vai mitä tässä tehdä? Pakko sitä nyt lenkittää on! Eli kuinka helposti Parvo sitten tarttuu. SEn siis jo tiedänkin, etten menen mihinkään koirapuistoon jne ennen rokotuksia, mutta sattuu täälä meidän asuinalueella olemaan paljon koiria...

kiitos vastauksistanne. Toivon asiallisisa vastauksia.

8

1010

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pennun kans!

8 viikkonen pentu ei vielä tartte lenkkeilyä. Sen voi ulkoiluttaa ihan hyvin omalla pihalla ensimmäiseen rokotukseen asti. Pientä pentua ei kannata viedä kovin kauas tutulta pihalta kun ulkona on kaikenlaisia mörköjä joita pieni luultavasti pelkää. Sitten kun rokotukset on kunnossa kannattaa kuljettaa, niin paljon kun ikinä jaksaa, joka paikassa mukana mihin vaan koiran saa viedä. Mutta silloinkin lenkkien pituus on vielä ihan siitä kiinni kuin pitkästi pentu haluaa kävellä.

Parasta ulkoilua pienelle pennulle on irti temmeltäminen turvallisella pihalla. Se kun ei kovin kauan jaksaa kerrallaan riehua.

Kaikki taudit välttää parhaiten sillä että kiertää KAIKKI toiset koirat kaukaa niin kauan että omalla on rokotukset kunnossa. Katso ettei pääse tukkimaan nokkaansa mihinkään epämääräiseen, niinkuin toisten koirien läjiin.

Siis pennun kanssa ei todellakaan lenkkeillä!

• aina on niinkin,että pentu saapuukin kerrostaloon jolloika sitä kyllä on pakko vähän remmissä lenkittää,pitää muistaa ettei kaikilla ole omaa pihaa.Parvo todella tarttuu helposti,se on valitettavaa,mutta ei sitä nyt ihan kuollakseen kannata pelätä,kyllä pennun pissille voi viedä.Eikä hoitoon päässyt pentukaan usein parvoon menehdy,ylimääräisiä kustannuksia siitä kyllä saa.siitä olen samaa mieltä,pientä pentua ei voi varsinaisesti lenkittää.

• itsellä ollut mitään
        davalyan kirjoitti:

aina on niinkin,että pentu saapuukin kerrostaloon jolloika sitä kyllä on pakko vähän remmissä lenkittää,pitää muistaa ettei kaikilla ole omaa pihaa.Parvo todella tarttuu helposti,se on valitettavaa,mutta ei sitä nyt ihan kuollakseen kannata pelätä,kyllä pennun pissille voi viedä.Eikä hoitoon päässyt pentukaan usein parvoon menehdy,ylimääräisiä kustannuksia siitä kyllä saa.siitä olen samaa mieltä,pientä pentua ei voi varsinaisesti lenkittää.

Itselä eikä tutuillaole omalla asuinalueellaollut mitään ongelmia pentujen kanssa ennen rokotuksia vaikka kerrostaloaluetta, täällä onneksi ihmiset hoitavat rokotukset kunnolla niin ei silleen vaaraa.
        Ja olen uskaltanut koiratarhaankin ennen rokotuksia eikä mitään ole tullut, nyt koira kuitenkin jo rokotettu.

• -Anni-
        itsellä ollut mitään kirjoitti:

Itselä eikä tutuillaole omalla asuinalueellaollut mitään ongelmia pentujen kanssa ennen rokotuksia vaikka kerrostaloaluetta, täällä onneksi ihmiset hoitavat rokotukset kunnolla niin ei silleen vaaraa.
        Ja olen uskaltanut koiratarhaankin ennen rokotuksia eikä mitään ole tullut, nyt koira kuitenkin jo rokotettu.

Mietityttää hiukan tuo että miten parvo tarttuu... Eli onko mahdollista jos koirat eivät ole kosketuksissa toisiinsa tai toisen koiran ulosteisiin, että koira voi tartuttaa parvon esim. Ihmisen vaatteiden tai vastaavan kautta??

Eli otetaan esimerkiksi tilanne, että koiranpentu on ollut pihalla pikkualueella (jonne toinen koira ei todellakaan ole mitään päästellyt :D) Ja toinen koira on sisällä ja ihminen käy sisällä moikkaamassa toista koiraa jonka jälkeen menee ulos ja pennun luo. Jos tuolla sisällä olleella koiralla olisi ollut parvo niin olisiko mahdollista että se olisi tarttunut tuota kautta pentuun?

On hiukan mietityttänyt asia koska siihen ei mistään oikein suoraa vastausta ole saanut...

• pianomistaja

Tämä on vanha keskustelu, mutta nostan tätä, sillä meille on ensi viikolla tulossa koiranpentu. Tuo äskeisen kirjoittajan kysymys siitä, voiko parvo tarttua ihmisen välityksellä kiinnostaa minua sekä se, onko tuttujen koirien tapaamisessa riskiä saada parvo.

• Pen_tu

Jos tietää, että kyseisillä koirilla on rokotukset kunnossa, ei vaaraa ole. Ihmisten välityksellä tarttumisesta en ole kuullut. En ainakaan usko, että on mahdollista.

Itse ainakin käytin omaa pentuani ihan normaalisti ulkona (asumme kerrostaloalueella noin 5km kesustasta suuressa kaupungissa) pihapiirissä. En päästänyt pentua tutustumaan vieraisiin koiriin, enkä anatanut sen syödä tienpenkoilta mitään. Pennun pitää saada tutustua sen normaaliin elinympäristöön ja niihin asioihin, joita se tulee kohtaamaan aikuisenakin. Tärkein vaihe pennun sosiaalistamisessa on 8-12 viikkoa, joten sitä aikaa ei todellakaan kannata tuhlata sisätiloissa olemiseen. Jos parvon tarttuminen pentuun huolettaa, voi vaikka soittaa alueen eläinlääkärille ja kysyä, onko parvoa ollut liikkeellä sillä alueella.

• awert

Rokotettukin koira voi kantaa virusta, ei vaan sairastu siitä itse

• awert

Ja voi levitä kengissä etc - tee nettihaku ja etsi lisätietoa, keskustelupalstoilta ei löydä välttämättä faktaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      52
      5778
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1785
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1662
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1620
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1447
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1430
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe