Niillä Harry Potter Lexicon sivuilla on tietoa Tylypahkasta eli mitä missäkin kerroksessa on. Ja se mukaan tylypahkassa oli 7 kerrosta. Miten ootte ajatellu miten kelmien karttaan mahtuu kaikki kerrokset ja piha.
Kelmien kartasta
16
1426
Vastaukset
- animagus
Minulle tuli sama kysymys mieleen kun viimeksi katselin Azkabanin vankia, mutta en jäänyt pohtimaan asiaa sen tarkemmin. Näyttääkö kartta kaikki kerrokset päällekäin? Mistä tietää, kuka on missäkin kerroksessa? Vai näyttääkö kartta kaikki kerrokset yksitellen, kerros kerrokselta? Tai ehkä se näyttääkin vain sen kerroksen, missä kartan käyttäjä itse on, sen sijaan, että se sittenkään näyttäisi kaikkia kerroksia samanaikaisesti? Jotenkin en voi uskoa tähän viimeiseen teoriaan, kartanhan on sanottu näyttävän kaikkien alueella olevien henkilöiden senhetkinen sijainti... Hmm.
- ...
Kartan on pakko näyttää kaikki kerrokset yhtä aikaa, koska Harry&co ovat tutkailleet sitä ja nähneet missä kerroksessa ihmisiä liikkuu.
- Pikaisesti pohdittuna
Jos kartalla näkyisivät kaikki Tylypahkan kerrokset, huoneet ja käytävät, puhumattakaan ympärysseuduista (kartta näyttää ainakin Rääkyvälle Röttelölle asti, kuten tiedämme), sen täytyisi auki taiteltuna olla valtava. Niinpä siinä varmaan on joko monta tasoa, tai sitten esim. liikkuvien pisteiden vieressä lukee nimen vieressä jotain sijainnista. Esim. Harry Potter, Huispauskenttä tai Hermione Granger, Kirjasto, x kerros. Näin jästinä vois kuvitella noin :)
- ...
Itse olen ajatellut sen niin, että kuva on ikään kuin kolmiulotteinen: silmillä pystyy tarkentamaan siihen kerrokseen mihin haluaa, vähän kuin "sukeltamaan" kerrosten läpi.
Muuten en kertakaikkiaan keksi miten se olisi mahdollista, eikös kartan ole sanottu olevan vanha nuhjuinen lappu? :) Tai sitten olen vain kuvitellut sen sellaiseksi, auki taiteltuna noin A3:n kokoiseksi. - santakulta
... kirjoitti:
Itse olen ajatellut sen niin, että kuva on ikään kuin kolmiulotteinen: silmillä pystyy tarkentamaan siihen kerrokseen mihin haluaa, vähän kuin "sukeltamaan" kerrosten läpi.
Muuten en kertakaikkiaan keksi miten se olisi mahdollista, eikös kartan ole sanottu olevan vanha nuhjuinen lappu? :) Tai sitten olen vain kuvitellut sen sellaiseksi, auki taiteltuna noin A3:n kokoiseksi.tylypahkan koulussahan on satoja oppilaita. jos kartta näyttää ne kaikki olinpaikat, olisi kartta täynnä pikkuruisia pisteitä. mutta entäs jos kartta näyttääkin kaikki, kenet haluaa nähdä? mutta sitten ne kerrokset.. jos se tosiaankin on se 3-d "sukeltaminen", kartan lukija pääsee haluamaansa kerrokseen. eihän se elokuvassakaan näyttänyt kuin yhtä kerrosta, sitä, missä itse harry oli. siinä minua kylläkin häititsi, ettei kartta näyttänyt muita olijoita kuin harryn, piskuilanin ja kalkaroksen. kaipa kerroksessa oli opiskelijoita nukkumassa? tai sitten ne vain eivät ulottuneet kartan näköalueelle..
nyt kun mieleeni tuli, peruutan teoriaani "jos se näyttää, kenet tahtoo", sillä eihän hary halunnut nähdä piskuilania :P noh, monimutakisia asioita, mutta varmasti rowling on suunnitellut kaiken tarkasti, ja MELKEIN aukottomasti. on tuollekin selitys, jos osaa etsiä (google)
turhaa sepustusta taas koko viesti :/ - hiljainen89
santakulta kirjoitti:
tylypahkan koulussahan on satoja oppilaita. jos kartta näyttää ne kaikki olinpaikat, olisi kartta täynnä pikkuruisia pisteitä. mutta entäs jos kartta näyttääkin kaikki, kenet haluaa nähdä? mutta sitten ne kerrokset.. jos se tosiaankin on se 3-d "sukeltaminen", kartan lukija pääsee haluamaansa kerrokseen. eihän se elokuvassakaan näyttänyt kuin yhtä kerrosta, sitä, missä itse harry oli. siinä minua kylläkin häititsi, ettei kartta näyttänyt muita olijoita kuin harryn, piskuilanin ja kalkaroksen. kaipa kerroksessa oli opiskelijoita nukkumassa? tai sitten ne vain eivät ulottuneet kartan näköalueelle..
nyt kun mieleeni tuli, peruutan teoriaani "jos se näyttää, kenet tahtoo", sillä eihän hary halunnut nähdä piskuilania :P noh, monimutakisia asioita, mutta varmasti rowling on suunnitellut kaiken tarkasti, ja MELKEIN aukottomasti. on tuollekin selitys, jos osaa etsiä (google)
turhaa sepustusta taas koko viesti :/Minusta tuo oli hyvä teoria santakulta.
Siitä kartasta niin.. minusta kun olen katsellut sitä niin se näytää olevan vähän paksu joten se voidaan taitella auki, mutta en kyllä tiedä sen kokonais mitaa..Kun se avatiin ja lausitiin se "Vannon pyhästi, että minulla on pahat mielessä" ja sit siihen tulee senherra Kuutamo, Matohäntä, Artunjalka ja Sarvihaara ylpeänä esitävät Kelmien kartan.
Niin, kun Harry aukaisi sen siinä näkyi, että sen sai viellä monta kertaa auki. Ja ei unohtaa kartta näytää koko Tylypahka tilukset, rakennuksen ja kerrokset, tyrmät ja salakäytävät.
Ja lisäksi seinään oli kirjoitettu taulujen nimet ketä esitää. Kyllähän se voi viedäkin suuren tilan, mutta kun sitä vähän aikaa näprää saa varmasti oikean kerroksen, Harry Poter vitosessakin se tarkasti, että kaikkien oli turvalista mennä ja hän huomasi, Justinin ja sen kaverin menevän Keittiöön menevää käytävää pitkin tupaan. Niin keittiöhän on alimaisessa kerroksessa ja ja Albuksen Kraatti kerhohan oli ainakin kolmanessa tai korkeamalla. Niin Harry näki kartasta Tyrmät.
Ja tuo teoria, että näkee kenet tahtoo ei voi piträä paikkansa, koska Harry oli vain tutkimassa sitä kartaa ja huomasi Peterin läiskän niin sanotusti. Joten sen teorian saa huuhtoa vessan viemäriin.
Lisäksi kartta on siitä kun jos on lukenut kolmannen niin siinä Harry näki itsensä kartassa erään patsaan luona, jonka takana oli jotakin nimitäin salakäytävä hän tutki sitä patsasta mutta ei löytänyt millä pääsisi sinne. Silloin hän käänsi katseen kartaan ja huomasi puhekuplan siinä ja toiisiti sen ja se aukesi.
Joten..minusta se olisi jotenkin noi..*Mietii*
Niin..taas minä sanelen..O_-' - ...
hiljainen89 kirjoitti:
Minusta tuo oli hyvä teoria santakulta.
Siitä kartasta niin.. minusta kun olen katsellut sitä niin se näytää olevan vähän paksu joten se voidaan taitella auki, mutta en kyllä tiedä sen kokonais mitaa..Kun se avatiin ja lausitiin se "Vannon pyhästi, että minulla on pahat mielessä" ja sit siihen tulee senherra Kuutamo, Matohäntä, Artunjalka ja Sarvihaara ylpeänä esitävät Kelmien kartan.
Niin, kun Harry aukaisi sen siinä näkyi, että sen sai viellä monta kertaa auki. Ja ei unohtaa kartta näytää koko Tylypahka tilukset, rakennuksen ja kerrokset, tyrmät ja salakäytävät.
Ja lisäksi seinään oli kirjoitettu taulujen nimet ketä esitää. Kyllähän se voi viedäkin suuren tilan, mutta kun sitä vähän aikaa näprää saa varmasti oikean kerroksen, Harry Poter vitosessakin se tarkasti, että kaikkien oli turvalista mennä ja hän huomasi, Justinin ja sen kaverin menevän Keittiöön menevää käytävää pitkin tupaan. Niin keittiöhän on alimaisessa kerroksessa ja ja Albuksen Kraatti kerhohan oli ainakin kolmanessa tai korkeamalla. Niin Harry näki kartasta Tyrmät.
Ja tuo teoria, että näkee kenet tahtoo ei voi piträä paikkansa, koska Harry oli vain tutkimassa sitä kartaa ja huomasi Peterin läiskän niin sanotusti. Joten sen teorian saa huuhtoa vessan viemäriin.
Lisäksi kartta on siitä kun jos on lukenut kolmannen niin siinä Harry näki itsensä kartassa erään patsaan luona, jonka takana oli jotakin nimitäin salakäytävä hän tutki sitä patsasta mutta ei löytänyt millä pääsisi sinne. Silloin hän käänsi katseen kartaan ja huomasi puhekuplan siinä ja toiisiti sen ja se aukesi.
Niin..taas minä sanelen..O_-'"Siitä kartasta niin.. minusta kun olen katsellut sitä niin se näytää olevan vähän paksu joten se voidaan taitella auki, mutta en kyllä tiedä sen kokonais mitaa."
Miten olet _katsellut_ sitä? Jos tarkoitat sitä, että olet katsellut elokuvan versiota Kelmien kartasta, niin se kannattaa unohtaa.
Elokuvat vääristää asioita kuitenkin sen verran, että ratkaisua pitäisi lähteä hakemaan kirjan antamista tiedoista.
"Harry Poter vitosessakin se tarkasti - - - Albuksen Kraatti kerhohan oli ainakin kolmanessa tai korkeamalla."
Seitsemännessä kerroksessa. Eli kartasta on pakko näkyä jotenkin kaikki kerrokset, joko samaanaikaan tai jotenkin erikseen.
Mutta kun siinä ei kuitenkaan ole puhuttu mtn Kelmien kartan taittelusta auki siinä mielessä, että sitä paljastuisi lisää ja lisää tilaa, mihin pohjapiirrokset kerroksista, pihamaat& Rääkyvä röttelikkö olisi piirretty.
Tuo 3d-versio oli oikeastaan aika hyvä. Mutta kun se kuitenkin on vain paperilappu eli jonkin sortin kartta.
Itse en ole sen kummemmin sitä ajatellut. Olen vain miettinyt sitä, että miksi se ei näytä kaikkia ihmisiä, koska niitä kuitenkin siellä on.
Olen vain kuvitellut kaikki jotenkin yhdelle paperille, ja siitä sitten kaikki näkyy. Jokaisen kerroksen pohjapiirrustukset, Rääkyvä röttelö ja pihamaan vierekkäin tai jtn sinnepäin. Mutta aika pienellä, koska lappuhan ei ollut järin suuri. - kelmien kartta
... kirjoitti:
"Siitä kartasta niin.. minusta kun olen katsellut sitä niin se näytää olevan vähän paksu joten se voidaan taitella auki, mutta en kyllä tiedä sen kokonais mitaa."
Miten olet _katsellut_ sitä? Jos tarkoitat sitä, että olet katsellut elokuvan versiota Kelmien kartasta, niin se kannattaa unohtaa.
Elokuvat vääristää asioita kuitenkin sen verran, että ratkaisua pitäisi lähteä hakemaan kirjan antamista tiedoista.
"Harry Poter vitosessakin se tarkasti - - - Albuksen Kraatti kerhohan oli ainakin kolmanessa tai korkeamalla."
Seitsemännessä kerroksessa. Eli kartasta on pakko näkyä jotenkin kaikki kerrokset, joko samaanaikaan tai jotenkin erikseen.
Mutta kun siinä ei kuitenkaan ole puhuttu mtn Kelmien kartan taittelusta auki siinä mielessä, että sitä paljastuisi lisää ja lisää tilaa, mihin pohjapiirrokset kerroksista, pihamaat& Rääkyvä röttelikkö olisi piirretty.
Tuo 3d-versio oli oikeastaan aika hyvä. Mutta kun se kuitenkin on vain paperilappu eli jonkin sortin kartta.
Itse en ole sen kummemmin sitä ajatellut. Olen vain miettinyt sitä, että miksi se ei näytä kaikkia ihmisiä, koska niitä kuitenkin siellä on.
Olen vain kuvitellut kaikki jotenkin yhdelle paperille, ja siitä sitten kaikki näkyy. Jokaisen kerroksen pohjapiirrustukset, Rääkyvä röttelö ja pihamaan vierekkäin tai jtn sinnepäin. Mutta aika pienellä, koska lappuhan ei ollut järin suuri.Niin kiitos ideoista.
Luin kirjaa ja oon nähny myös elokuvan.
Joskus ajattelin tehdä kelmien kartan itse ilman niitä pisteitä joissa henkilöt on.
Sitä vois seurata samalla kun lukee - Nimetön
hiljainen89 kirjoitti:
Minusta tuo oli hyvä teoria santakulta.
Niin..taas minä sanelen..O_-'Missä mahtaa lymyillä oikeinkirjoitustaitosi?
- ..............
Nimetön kirjoitti:
Missä mahtaa lymyillä oikeinkirjoitustaitosi?
Ei tullu mieleen et se on taikakartta?? Jos se näyttää vaikka sen kerroksen jossa ite on, ja esim. 50 metriä siitä ympäriltä...
- <mie>
.............. kirjoitti:
Ei tullu mieleen et se on taikakartta?? Jos se näyttää vaikka sen kerroksen jossa ite on, ja esim. 50 metriä siitä ympäriltä...
Tietysti se on taikakartta. Eikös se ole aika selvää? Jos sen pystyy "taikasanalla" avaamaan, ja siinä näkyy kaikkien nimet pienissä mustissa pisteissä, mitkä liikkuu..
Lueppa vähän mitä immeiset on kirjoittaneet siitä.
Nyt on sitäpaitsi vain mietitty, minkälainen se on/miten siitä näkyy ne kerrokset. - <mie>
<mie> kirjoitti:
Tietysti se on taikakartta. Eikös se ole aika selvää? Jos sen pystyy "taikasanalla" avaamaan, ja siinä näkyy kaikkien nimet pienissä mustissa pisteissä, mitkä liikkuu..
Lueppa vähän mitä immeiset on kirjoittaneet siitä.
Nyt on sitäpaitsi vain mietitty, minkälainen se on/miten siitä näkyy ne kerrokset."Jos se näyttää vaikka sen kerroksen jossa ite on, ja esim. 50 metriä siitä ympäriltä..."
Kyllä siinä näkee ihan kaiken yhtä aikaa, sehän on jo moneen kertaan tullu ilmi kirjaa lukiessa.
Ja kirjassa on sitäpaitsi kerrottu, että näkyy Tyylypahkasta Rääkyvään röttelikköön saakka, että siinäpä menee teoriasi.
- luomala
olen kyllä kuullut että siinä olisi 8 kerrosta?? Mutta osaako joku sanoa että kuinka monta kerrosta siinä on oikeasti??
- <mie>
Tylypahkassa on 7 kerrosta. Tullut mun mielestä pariinkin kertaan kirjasta ilmi.
Tietysti nämä tornit (mm. pohjoistorni, missä Sibylla Punurmio opettaa ennustusta ja asuu) voivat olla korkeammalla, ja varmast ovatkin, mutta niitä ei kerroksiksi lasketa. <mie> kirjoitti:
Tylypahkassa on 7 kerrosta. Tullut mun mielestä pariinkin kertaan kirjasta ilmi.
Tietysti nämä tornit (mm. pohjoistorni, missä Sibylla Punurmio opettaa ennustusta ja asuu) voivat olla korkeammalla, ja varmast ovatkin, mutta niitä ei kerroksiksi lasketa.Ehkä se kartta on sellainen zoomattava tai
sellainen jonka kuvakulmaa voi vaihtaa?- kelmien kartta
hämmästelijä kirjoitti:
Ehkä se kartta on sellainen zoomattava tai
sellainen jonka kuvakulmaa voi vaihtaa?no aluksi näet ajattelin piirtää sen ja mietin miten nuo saisi mahtumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754861
- 494793
- 753564
- 502828
- 602531
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274