Yhteysongelma

Jarski

Mikähän tässä yhteydessäni oikein mättää? Se toimii aina jonkin aikaa niinkuin pitääkin, mutta yhtäkkiä saattaa katketa.

Olen langattomassa yhteydessä WinXP-käyttiksen omaavalta koneelta Linksys WRT54G -merkkiseen langattomaan tukiasemaan, joka taas on yhteydessä VDSL-päätelaitteeseen.

Tukiasemaan on määritetty yhteyden (PPPoE) muodostamiseen tarvittavat käyttäjätunnus ja salasana. Eli kun langaton yhteys muodostetaan, niin tukiasema yhdistää koneen automaattisesti internetiin.

Onko tukiaseman asetuksissa joku sellainen asetus, mistä homma kiikastaa? Asetuksista pystyy kyllä valitsemaan kahden ("Connect on Demand: Max Idle Time __Min." tai "Keep Alive Option: Redial Period __Sec.") eri vaihtoehdon välillä yhteyden jatkuvuudesta, mutta kumpikin tuntuu käyttäytyvän samalla tavalla.

Yhteyden saa muodostettua katkoksen jälkeen takaisin käyttämällä virtoja pois päältä sekä päätelaitteesta että tukiasemasta. Joskus yhteys avautuu uudelleen myös avaamalla ja sulkemalla internet-selainta useaan kertaan.

Koneen ja tukiaseman välillä olevan langattoman yhteyden kanssa ei siis ole mitään ongelmaa, vaan ongelma on tukiaseman ja VDSL-päätelaitteen välillä tai siis tukiasemassa itsessään.

Täällä on varmaan aika paljon kyseisen tukiaseman käyttäjiä, joten neuvot otettaisiin ilolla vastaan.

9

1627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä arvoja käytät noissa asetuksissa? ("Connect on Demand: Max Idle Time __Min." tai "Keep Alive Option: Redial Period __Sec.")

Monesti näissä on nollalla (0) merkitys "ei ikinä".

• Jarski

Aluksi kokeilin "Connect on Demand: Max Idle Time __Min." -vaihtoehtoa useilla eri arvoilla 60 - 600 min.

Nyttemmin siirryin tähän "Keep Alive Option: Redial Period __Sec." -vaihtoehtoon, jota olen pitänyt 30 sekunnin asetuksessa. Nollaa en ole kummassakaan kokeillut.

Mutta langaton yhteys siis pysyy päällä. Epäilen, että pätkiminen johtuu jostakin muusta kun kyseisistä asetuksista.

• Jarski kirjoitti:

Aluksi kokeilin "Connect on Demand: Max Idle Time __Min." -vaihtoehtoa useilla eri arvoilla 60 - 600 min.

Nyttemmin siirryin tähän "Keep Alive Option: Redial Period __Sec." -vaihtoehtoon, jota olen pitänyt 30 sekunnin asetuksessa. Nollaa en ole kummassakaan kokeillut.

Mutta langaton yhteys siis pysyy päällä. Epäilen, että pätkiminen johtuu jostakin muusta kun kyseisistä asetuksista.

Pääseekö "katkon aikana" tukiaseman asetuksiin? Yleensä asetuksissa on myös jonkinlainen status-sivu, jolta näkee mm. PPPoE:n kättelyt.

• Jarski
        EsaH kirjoitti:

Pääseekö "katkon aikana" tukiaseman asetuksiin? Yleensä asetuksissa on myös jonkinlainen status-sivu, jolta näkee mm. PPPoE:n kättelyt.

Tukiaseman asetuksia pääsee muuttamaan katkonkin aikana. Langattomastikin (ei tietenkään se suositeltavin vaihtoehto) eli langaton yhteys siis toimii silloinkin. Ja tukiasema näyttää silloin, että yhteys on poikki.

Asetuksissa on myös connect-painike, mistä yhteys pitäisi voida avata uudelleen. Tämäkin yhdistää milloin yhdistää, mutta yleensä jättää yhdistämättä yrityksistä huolimatta.

• Puupää

Minulla sama purkki, ja käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla. Joskus PPPOE yhteys katkeaa, ja sen saa takaisin käyttämällä purkin sammuksissa, tai klikkailemalla PPPOE:n connect-nappia useampaan kertaan.

Päivitin purkin firmwaren uusimpaan... ei auttanut.

Jos löydät jonkin lääkkeen ongelmaan, kerrohan minullekin - tosi rasittava.

• moikku

mullakin on sama purkki ja samalla tavalla liitettynä vanhan koneen ykspaikkasee reitittimeen...missäpäin tää jarski asuu?
        kertokaa toki jos juku vastaus ongelmaan lötyy!!!

• moikku

mulla on sama boksi ja samat viat...yleensä mulla ei katkee yhteys vaan se vaan heittelee laialta toiselle...mistä paikkakunnaltaolet?

• Jarski

Minulla pätkii siis oulussa. OPOY:n baana taloyhtiö on laajakaistana. Oon tässä koittanut vaihdella vähän eri asetuksia tukiaseman palomuurista ym.. Jos löytyy oikeanlaiset asetukset (jos se vika nyt ylipäänsä on niistä kiinni), niin kerrotaan toki kaikille!

• Jarski

Nyt vähän näyttää siltä, että tämä minun nettiyhteyden pätkiminen olisi johtunut tukiaseman palomuurin asetuksista. Kokeilin huvikseen ottaa täpän pois kohdasta "Filter Internet NAT Redirection" ja kas, yhteys on säilynyt yhtäläisenä jo monta monituista tuntia. (Tämän kirjoittamisen jälkeen tietenkin katkeaa...) Tuo asetus taitaa olla defaultina pois päältä, mutta raksi juuri siinä kohtaa näytti joskus varsin hyvältä.
      En kyllä tarkalleen ottaen tiedä, mitä tuo suodattaa. Siis ei kai tuo liity NATin päällä oloon varmaan millään lailla? Tuntuu toimivan niinkuin ennenkin, mutta inhottava katkominen on ainakin toistaiseksi off. Mutta jospa joku valaisisi minua/ meitä tämän asetuksen merkityksestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      42
      5702
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      44
      5223
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3668
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3623
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3096
    6. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      88
      3053
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      51
      2793
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      56