kun opiskelu ei kiinnosta..

.........

eli aloitin merkonimiopiskelut nyt syksyllä ja tuntuu et on ihan väärä ala mulle, mut kaikki vaan sanoo et kannattaa jatkaa ku se on ylioppilaspohjainen ja kestää vaa 2v, ja ku on muutenkin niin vaikeaa päästää kouluihin jne, mut en kestä sitä kidutusta enää.. en tiiä nyt kannattaako lopettaa.. pelkään just et en saa mtn töitä enkä pääse enää mihinkään kouluun jos nyt lopetan..

10

2146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milkakuu

Mulla on kans sama, että hain keväällä matkailuvirkailija-linjalle ja pääsin, mutta nyt on alkanut tulla sellanen olo, että ei tämä taidakkaan olla ihan minun alani. Samat asiat on pyöriny mun päässä. Pääsenköhän mihinkään kouluun, tuleeko musta työtön jne. En haluais siivoojaks.

Koita jaksaa! Koulussa on varmasti joku kuraattori tms, jolle voit puhua. Tai sitten puhut ihan ystävillesi. Minä olen ainakin saanut heiltä tukea, ja vanhempani(olen alaikäinen) haluavat, että teen sitä mikä minusta tuntuu hyvälle. Ajattelin siis vaihtaa lähihoitajakouluun.

Mikäli kiinnostaa vaihtaa mielipiteitä mailitse, mailaa ihmeessä mulle :) Vaikka olenkin alaikäinen, se ei tarkoita että olen hirveä teini. (Useimmat luulevat, kun minut näkevät, että olen reilu kaksikymppinen) :) osoitteeni on [email protected]

• elämään

Monesti nuorena ei oikein tiedä mitä haluaa.
        Ja syy ei välttämättä ole väärässä alassa vaan, että ei ole oikein sinut itsensä kanssa. Voi olla psyykkisiä ongelmia tai muuten vaan elämä murjoo.
        silloin ei opiskelupaikankaan vaihto auta.

Jos ei oikein tiedä mitä haluaa, niin kannattaa nyt tehdä vaan se perustutkinto vaikka pitkin hampain ja kehittyä samalla ihmisenä ja katsoa opintojen jälkeen mikä on tilanne.

Opintosi eivät olekovin pitkät, joten se ei ole niin riskipeliä kuin esim. yliopistossa, missä tuolla olotillalla ei kyllä saa yhtäkään kurssia läpi, ainakaan helposti.

• Merkonomi
        elämään kirjoitti:

Ja syy ei välttämättä ole väärässä alassa vaan, että ei ole oikein sinut itsensä kanssa. Voi olla psyykkisiä ongelmia tai muuten vaan elämä murjoo.

Jos ei oikein tiedä mitä haluaa, niin kannattaa nyt tehdä vaan se perustutkinto vaikka pitkin hampain ja kehittyä samalla ihmisenä ja katsoa opintojen jälkeen mikä on tilanne.

Opintosi eivät olekovin pitkät, joten se ei ole niin riskipeliä kuin esim. yliopistossa, missä tuolla olotillalla ei kyllä saa yhtäkään kurssia läpi, ainakaan helposti.

Ei sun tarvitse olla huolissasi siitä saatko töitä. Merkonomi ei nimittäin tässä maassa töitä saa.

• kokenut
        elämään kirjoitti:

Minusta ei ole mitään virkaa kitkuttaa alalla, joka ei innosta. Ihan turha hukata aikaa epämiellyttäviin asioihin, meillä on vain yksi elämä.

Oma sukuni on vuosien varrella vetänyt herneet nenään kun olen vaihtanut koulua kuin muut sukkia, kaikki vaan on tuntunut väärältä ja tylsältä. Rupesin jo itsekin uskomaan, että vika on minussa, eikä opinnoissa. Mutta kappas vaan: tänä syksynä kokeilin taas uutta alaa ja oho, nappasi heti. Osui ja upposi että humahti.

Kyllä sinäkin sen alasi löydät, mutta ihan turha että hankit harmaita hiuksia jossakin missä et viihdy. Tottakai kaikki tulevat sanomaan sinulle (niinkuin täälläkin) että kannattaa vain tsempata vaikka ketuttaa, kyllä se koulu on läpi käytävä. Ai jaha. Miksi?!

Älä haaskaa aikaasi epäolennaiseen.

• jupsjups

Luulisin, että kannattaa hakea johonkin toiseen laitokseen, jos ei ala kerran kiinnosta. Nimittäin voit joutua sitä sitten tekemään koko loppuelämäsi.

Jos et kuitenkaan pääse, niin ei kuitenkaan kannata nykyisiä opintoja lopettaa, koska muuten on hankala töitä saada. Kyllä merkonominkin hommasta löytyy varmaankin paljon mielenkiintoista ihan kaikille.

• hämmästynyt

Minua on aina ihmetyttänyt, kun ihmiset viikon kahden opintojen jälkeen pystyvät aivan varmasti sanomaan, ettei opiskeltu ala ole "mun juttu". Ensinnäkin kaikilla aloilla opiskellaan vuosi pari etupäässä alan perusteita, minkä jälkeen siirrytään vähitellen opiskelemaan varsinaisia ammattiaineita. Ammattiaineet sitten vasta näyttävät, onko ala todella kiinnostava.

Lisäksi kunkin ammattialan sisällä voi olla hyvin laaja tehtävien kirjo, johon voi sitten työllistyä. Näin on aivan mahdotonta ensimmäisenä koulupäivänä todeta opiskelualan kiinnostavuus tai kiinnostamattomuus. Paremminkin veikkaan, että on pelkästään kyse kärsimättömästä luonteesta, joka haluaisi saada "kaikki mulle heti nyt".

• tinde_

Musta on ainakin latteaa tehdä sellaisen ihmisen kanssa jotain parityötä opiskelussa, jota ei selkeästi opiskelu kiinnosta. Sellaisia opiskelijoita tulee tietty aina olemaan mutta kurja katsoa sellaista 'hampaat irvessä' -tyyppistä toimintaa.

• Girl

Kyl mun mielestä sillon kannattaa lopettaa jos ei yhtään kiinnosta. Sit vaan mietit mitä haluisit oikeesti tehdä ja hankkiudut vaikka johonkin työharjotteluun, siis kokeilet kaikkee kiinnostavaa työtä ja kun löydät oman alas meet takas kouluun, varmasti sä johonkin pääset :)

• oikein tekisi

Kannattaa todellakin jatkaa ainakin siihen asti kunnes tiedät, mitä seuraavaksi tekisit.

Opiskelin itsekin merkonomiksi aikoinaan vain huomatakseni (jo koulussa), että sitä työtä en ainakaan halua tehdä.

Nyt olen toisessa ammatissa, mutta kauppiksen opeista on ollut hyötyä yhdessä jos toisessakin asiassa tässä matkan varrella. Jos nyt saisin päättää, niin en ainakaan lopettaisi kesken.

Yritä löytää koulusta jokin mieleinen oppiaine ja paneudu siihen. Varsinkin yleisaineissa voi olla sellaisiakin, jotka luetaan hyväksi muissa oppilaitoksissa. Suorita siis jo etukäteen sen tulevan mieleisemmän koulutusalan opintoja.

Tärkeintä kaiketi on, että löydät itsellesi jonkin tavoitteen opiskeluusi. Arkisesti sanottuna, tarvitset nyt hyvän syyn jatkaa koulua. Kävisikö tuo edellisessä kappaleessa ehdottamani? Tai keksisitkö jotain muuta?

Pohjimmiltani olen samaa mieltä kuin useat muutkin kirjoittajat, toisin sanoen mitä hyödyttää jatkaa jos ei kiinnosta. Mutta mitä hyödyttää lopettaakaan, jos ei ole mitään tilalle?

Mieti myös valmiiksi selitystä mahdolliselle lopettamiselle. Meinaan sitä kyllä kysytään sinulta usein, varsinkin jos haet työpaikkaa.

Joskus kun on ollut tylsää tehdä jokin asia, olen tehnyt sen vain näyttääkseni itselleni, että minä teen loppuun sen minkä olen aloittanut.

Kaksi vuotta on kuitenkin lyhyt aika, mutta elämä vähän pidempi. Ei sitä vielä tiedä, missä kaikkialla siitä koulutuksesta sittenkin olisi hyötyä. Sitä paitsi, merkonomin koulutuksella voi päästä alalle kuin alalle. Löytyisikö jokin tavoiteammatti ja sitten keskityt vain sen tavoitteen saavuttamiseen? Eihän opiskelun tarvitse aina olla kivaa; se voi olla vain väline saavuttaa jotain muuta.

• tinde_

Turhaan kituutat sellaisessa mikä ei kiinnosta.
      Kyllä opiskeluunkin pitää motivoitua, ei asiassa ole muuten mitään järkeä.

Tietty on totta, että merkonomin tutkinto on ihan hyvä mutta sähän olet itse elämäsi pääosassa, ei kukaan muu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe