Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Henkien koettelu käytännössä

Test

Raamattu kehottaa koettelemaan henget aina kun esiintyy hengen ilmiöitä. Älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta (1.Joh.4) Oikea Pyhä Henki tunnustaa, että Jeesus Kristus on lihaksi tullut Jumalan Poika. Kuinka sitten tuo hengen antama tunnustus tapahtuu käytännössä? Tilannehan voi olla hyvin yllättävä, kun hengen toimintaa esiintyy ja henki on paikalla

Paavali (silloin vielä Saulus) oli matkalla Damaskoon vainoamaan kristittyjä, kun hän joukkoineen tiellä kaatui maahan ja hän näki valoilmiön ja kuuli äänen puhuvan. Paavali oli silloin vielä Kristuksen vihamies.

Paavali kuitenkin koetteli häntä itseään lähestyneen hengen kysymällä hengeltä: Kuka olet herra? Paavali siis kysyi hengen nimeä ja alkuperää. Henki vastasi ääneen Paavalille: Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Henki antoi tuon pyydetyn tunnustuksen sanomalla sen ääneen. Oletko sinä koetellut hengen ilmiöt tuolla tavoin, kuten Paavali? (kaatuminen, äänet, valoilmiöt, ilmestykset, profetiat, näyt, ihmeet, kielilläpuhuminen jne.)

3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.

1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka TUNNUSTAA Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

5

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisi olla vaikka niin, että tee omantuntosi mukaan. Ja tehdäksesi omantuntosi mukaan, tulisi tuntea itsensä. Jotta tietäisi milloin toiminta on todellisesta itsestä lähtöisin (siitä jolta ei mitään puutu) ja milloin on tämä vaillinainen puoli meissä äänessä. Henget voisivat siis olla vertauksia omista motiiveistamme, tunteistamme. Esitetty vertauskuvin, koska vaikea on niitä muutoin kuvata. Jeesus voisi olla vertauskuva todellisesta itsestämme.

    • VI. Hengen tunnistaminen

      "1. Sinä joko näet lihan tai tunnistat hengen. Minkäänlainen kompromissi ei ole mahdollinen näiden kahden välillä. Jos toinen niistä on totta, toisen on oltava valhetta. Muuta valinnan mahdollisuutta ei näkökyvyn suhteen ole. Se, mitä tässä suhteessä päätät, määrittelee kaiken näkemäsi ja totena pitämäsi.

      Koko maailmasi riippuu tästä yhdestä valinnasta, sillä sen yhteydessä olet määritellyt sen mitä olet - joko liha tai henki oman uskomuksesi mukaisesti. Jos valitset lihan, et koskaan pääse pakoon sitä, että keho edustaa todellisuuttasi, sillä olet valinnut, että niin haluat asian olevan. Mutta jos valitset hengen, koko Taivas kumartuu koskettamaan silmiäsi ja siunaamaan pyhää näkökykyäsi, jotta et enää näkisi maailmaa muuten kuin parantaaksesi, lohduttaaksesi ja siunataksesi." (Ihmeiden Oppikurssi s. 759 - Lopullinen näkökyky / VI. Hengen tunnistaminen)

      • Test

        Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.
        Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
        Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne PYSYÄ PYSTYSSÄ.
        SEISOKAA SIIS kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
        ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
        Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
        Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta.

        Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

        Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'

        Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.


      • Test kirjoitti:

        Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.
        Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
        Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne PYSYÄ PYSTYSSÄ.
        SEISOKAA SIIS kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
        ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
        Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
        Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta.

        Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

        Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'

        Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

        Ensiksikin olisi kiva jos sinulla olisi jotain omaakin kommentoitavaa, eikä vain lainauksia, jotka tällä kertaa tulivat Paavalin kirjeestä Efesolaisille 6, Matteus 24, Matteus 7 ja Paavalin toinen kirje korinttolaisille 11.

        Tällainen Raamatun copypaste keskustelu ei saa paljoa painoarvoa, kun ei keskitytä lainkaan siihen, mikä on opetuksen sisältö, vaan leikataan luvut irti asiayhteydestään ja kopioidaan pötköksi.

        Kun lainaa jotain, olisi lisäksi syytä esittää viitteet, mistä on kirjoituksen lainannut;)

        Efesolaiskirjeen alussa on muuten kehoitus, että isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan... Vasta sen jälkeen puhutaan Jumalan sota-asusta ja taistelusta, joka perinteisessä kristinuskossa on ymmärretty ihan päin honkia.

        Uskon että varmasti on olemassa "pahoja" harhautuneita henkiä aivan samoin kun on olemassa "pahoja" harhautuneita ihmisiä. "Taistelu" ei käydä näitä henkiä tai ihmisiä vastaan, vaan pahuutta vastaan. Vihaa, agressiota ja pelkoa vastaan.

        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys. (Room. 13:10)

        Minun viholliseni on oma vihani, oma pelkoni ja niistä kumpuava oma aggressioni. Ilman näitä millään ihmisillä tai millään hengillä ei ole minuun mitään valtaa. Siksi Jeesus kehoittaa taistelemaan täysin toisella tavalla kuin mitä taistelulla on perinteisesti ymmärretty.

        "27 "Mutta teille, jotka minua kuulette, minä sanon: Rakastakaa vihamiehiänne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat.
        28 Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden puolesta, jotka parjaavat teitä.
        29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa toinenkin poski. Jos joku vie sinulta viitan, anna hänen ottaa paitasikin.
        30 Anna jokaiselle, joka sinulta pyytää, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinulta jotakin vie.
        31 "Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille." (Luukas 6)

        Varsinaista taistelua meillä ei muita vastaan ole, kuin vain omaa egoamme vastaan. Kun luovumme egostamme ja olemme Kristuksen johdatettavina, niin ei meitä mikään voi vahingoittaa. Ei voida puhua taistelusta silloin kun hengetkään eivät voi muuta kuin totella;)

        Luuk. 10:
        19 Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.
        20 Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan.


    • Qadesha

      Päivä päivältä minua ihmetyttää enemmän nämä puheet hengistä. Miksen minä tapaa muita henkiä kuin näitä fyysiseen kehoon suljettuja eli ihmisiä ja eläimiä?

      Kuinka te jotkut tapaatte jotain ihme irtohenkiä tuon tuostakin? Onko teillä joku taipumus siihen, tai teettekö jonkun jutun että alkaa nurkat paukkua siihen malliin että ovat henkiä täynnä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe