Munasarjakystat

vieras vain

Haluaisin tietää onko muita joilla leikattu todella iso munasarjakysta pois ja miten jälkeenpäin on voinut. Omani oli 16*22, eli todella iso. Itse olin leikkauksen aikaan vielä alaikäinen.
Nykypäivinä alavatsa on ruvennut taas olemaan kipeä ja pömppömaha huolestuttaa.

10

7095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu on

on leikattu, ja aina vaan tulee uusia, joka toinen kuukausi on kysta, ja ne on tosi kipeitä. naist.klin.päivystyksessä usein, missä ei tehdä mitään, paitsi ultrataan ja annetaan litalginia kipuun. aina kun leikataan tulee lisää kiinnikkeitä jotka aiheuttaa lisää kipuja.
      tää on tapiumus, jolle ei voi mitään. sano lekuri. paitsi ääritapauksissa poistattaa koko munasarja. jos on tähystysleikkaus siitä toipuu 3-4 päivässä, ainakin itse olin heti tolpillani. paljon kävelyä heti leikkakuksen jälkeen, se estää kiinnikkeiden kasvua.

• minzu.

myös minulta on leikattu munasarjakysta pois, se tosin ei ollut kuin 7 cm läpimitaltaan.
      silloin ei ollut mitään oireita jotka olisivat viitanneet kystaan, se löydettiin sattumalta ultrassa.
      nyt taas sitten on ollut maha todella kipeä, outoa vihlontaa ja kolotusta alavatsalla ja kuukautiset niukat. onkohan kyse nyt kystasta vai jostakin vakavemmasta..? alavatsakin tuntuu jotenkin kovalta ja turvonneelta.. millaisia oireita teille on kystista tullut?

• vieras vain

Siis aivan kuin minulla. Ja kuukautiset todella niukat ja tätä niukkaa vuotoa ehkä 3 päivää. Maha kova ja turvonnut, painaessa kipeä.

• oireista....

Tulinpa tänne kysäisemään asiasta, kun oli valmis otsikkokin, että millaista se alavatsan kipu kystatapauksissa on?

Jokin aika sitten sain Terolut-kuurin vuodon säännöllistämiseksi ja samalla lääkäri ultrasi ja sanoi, että on joku rakkula, mutta ettei siitä olisi mitään haittaa tai sen suurempaa ongelmaa. Kuulemma häviävät joskus itsestäänkin. (?)

Nyt oon ihmetellyt alavatsassa sellaista pingotusta tai painontunnetta, ei mitään kuukautisiin liittyviä kipuja. Selvästi on oikealla se kipupiste. Raskaus on toivottu, mutta nyt on alkanut mietityttämään tuo kipuilu.

Miten leikkaus tapahtuu ja onko sen jälkeen raskaus vielä mahdollinen?

Täytynee mennä käymään taas lääkärissä, mutta olisin kiitollinen kaikista tiedoista! :)

• milli

mulla oli myös kystiä molemmat munasarjat leikattiin eipä enään sitten kystiä tule.

• Ppå

Mulla oli samanlaisia oireita, mutta papasta ei siltikään löytynyt mitään,koska lekuri sanoi soittavansa jos jotakin näkyisi..kumma juttu?Mikähän meikäläistä sitten vaivaa?
        Söin antibioottikuurinkin kohtulehdukseen..ja nähtävästi TAAS VAIHTEEKSI ihan turhaan!

Voiko tämä sitten olla jotakin hormonaalista kun mistään ei näytä mitään löytyvän?

• milla

Voiko kystä lähteä itsestään pois?

• peppi pitkätossu
        milla kirjoitti:

Voiko kystä lähteä itsestään pois?

mulla ne "räjähtelevät", joskus vain pienentyvät ja häviävät itsestään.

• peppi pitkätossu

Meinasi multa itku tulla kun luin viestejä.. Itselläni on suurin kysta tainnut olla 6cm kokoinen. noin joka toinen kuukausi alkaa kipukohtaukset, jotka on pahempia kuin synnytyskivut! Ensiavussa eivät ota todesta (kerran väittivät kipuja kuukautiskivuiksi), 3 tuntia yleensä odotan jonka jälkeen saan litalgia lihakseen, ja kivut helpottavat. Endoa ja pco:ta ovat epäilleet, mitään ei ole lopullisesti päätetty. Asia vaivaaa mieltäni jatkuvasti, juuri epätietoisuuden takia.

• Lähes asiantuntija...

Minulta on leikattu munasarjakysta kahdesti ja kerran tyhjennetty punkteeraamalla ja aina vaan kasvaa uudestaan. Ensimmäisellä kerralla olin todella nuori, kuukautiset alkaneet vain kaksi vuotta aiemmin. Tuolloin kysta (n. 12 cm) kiertyi munasarjan ympäri aiheuttaen torsion ja jäljellä minulla on siis enää vain yksi munasarja. Ja siis, tästä ainokaisestanikin on kerran leikattu ja kerran tyhjennetty kysta... ei auttanut. Lääkäri on itselleni sanonut, että kysta on seuralaiseni, niin kauan kuin minulla munasarja on eli ainut keino pysyvästi poistaa kysta olisi leikata koko munasarja veks... tätä en tietenkään halua, koska nuori olen ja lapsia haluan. Kyse on minun kohdallani siis hyvänlaatuisesta kasvaimesta, joka ei itsestään häviä. Itsestään häviävät kystat ovat erilaisia.

Viestiketjussa on pohdittu oireita: itselläni oireet ovat aina olleet eräänlainen painontunne, pingotus ja jonkilainen kireys alavatsalla. Lisäksi joskus tuntuu muutaman päivän jatkuvaa jomotusta. Kipu ei ole mitään sellaista, jonka kanssa ei voisi elää, mutta tokihan se mieltä painaa aina kun kysta olemassa olostaan muistuttelee.

Lisäksi, kun valitettavasti omaan kokemusta tuosta kystan kiertymisestäkin on niin voin kertoa, että jos kipu yltyy sietämättömäksi, sellaiseksi että väri katoaa kasvoilta ja mikään asento ei tunnu hyvältä, niin silloin heti lääkäriin ja kirurgin pöydälle. Kun silloin toimitaan nopeasti, niin munasarja voidaan ehkä pelastaa.

Minua itseäni huolettavat mahdolliset ongelmat raskauden kanssa. Eli, toivoisin keskusteluun kommentteja siitä, onko kysta haitannut raskaaksi tulemista? Tai onko raskauden aikana ollut jotain erityistä? Lisääkö kysta kipuja tai vaikuttaako muuten raskauden aikana/ synnyttäessä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe