Miksi istuinkoroke

3x kid

Lapsillamme 6,9 ja 11 vuotta on Britaxin kid plus selkänojalliset istuinkorokkeet jotka ovat meidän pienehkössä autossa melko massiivisen näköiset.Ne jostakin syystä herättää ihmetystä sukulaisten ym. ystävien keskuudessa,kun meillä on rahasta muutenkin tiukkaa,niin miksi ootte sellaset hommanneet kun ton ikäset pärjää jo pelkissä turvavöissä.

Kyllähän tuolla lähes 400 eurolla olisi ollut muutakin käyttöä mutta en kyllä kuljettaisi lapsia pelkissä turvavöissä ,miksikö en?

Amerikkalaistutkimus mm kertoo että korokeistuimessa istuva lapsi on 59% paremmassa turvassa kun pelkässä turvavyössä ja selkänojallinen istuin lisää suojaa oleellisesti peräänajoissa ja sivutörmäyksissä.

Tutkituissa kolareissa korokelapset eivät saaneet vatsan,selkärangan,selän,alaraajojen ja niskan vammoja kuin murtoosan niihin lapsiin verrattuna jotka olivat vain turvavyöllä kiinni.Ero ilman turvavyötä matkustaneisiin oli tyrmäävä istuinkorokkeella matkustavien eduksi.

Tutkimuksessa ihmeteltiin kuinka korokkeen käyttö vähenee iän myötä,10 vuotiaista koroketta käytti vain 4% liekö suomessa tilanne paljoakaan parempi.

Minä taas ihmettelen että pikkulasten turvaistuinten tarpeellisuus ymmärretään mutta sitten vanhemmista lapsista ei niin enää välitetä.

22

3008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu

On sulla oikea asenne sillä usein lapsi saa turvavyön lanneosasta lannerangan painumamurtuman ja noin puolilla tälläisistä lapsista on lisäksi vatsavamma,yleensä paksusuolen repeämä.

Nämä vammat ovat tavallisia lapsilla jotka ovat olleet kolarin sattuessa lannevyössä,mutta pelkässä kolmipistevyössä jää lantio osa liian ylös aiheuttaen vastaavat vammat.

En tiedä yhtään tapausta jossa lapselle olisi tullut vatsa tai lannerankavammoja korokeistuimissa.

• äiti

Oli kun tyttö tuli koulusta kotiin ja sanoi olit ihana kun olit laittanut minut turvavöihin ja siihen istuimeen silloin kun se kolari sattui.

Koulussa oli puhuttu autossa matkustamisesta ja kolareista ja näytetty filmi seurauksista miten voi käydä jos ei käytä vöitä.

Lapsen kiitos lämmitti kun tiesi tehneensä oikein.

• äiteli myös
        äiti kirjoitti:

Oli kun tyttö tuli koulusta kotiin ja sanoi olit ihana kun olit laittanut minut turvavöihin ja siihen istuimeen silloin kun se kolari sattui.

Koulussa oli puhuttu autossa matkustamisesta ja kolareista ja näytetty filmi seurauksista miten voi käydä jos ei käytä vöitä.

Ihana kiitos lapselta varmaan lämmittää,kun tyttö tajusi että ne vyöt ja istuin olivat pelastaneet hänet tuli se suoraan sydämmestä.

• toinen äiti
        äiti kirjoitti:

minkäikäinen lapsi oli kun se onnettomuus tapahtui? selkä vai kasvot menosuunassa?

• äiti
        toinen äiti kirjoitti:

minkäikäinen lapsi oli kun se onnettomuus tapahtui? selkä vai kasvot menosuunassa?

Silloin kun jouduimme kolariin tyttö oli 8 vuotias ja istui Aktan selkänojallisessa istuinkorokkeessa.Eipä häntä tarvinnut silloin enää laittaa istuimeen vaan kyllä itse huolehti vöiden kiinnittämisestä,tuo oli vertauskuvallinen ilmaisu kun äiti piti aina huolta että vyöt tuli kiinni kun lähdettiin matkaan.

Se kolari oli sellainen kun talvella vastaantulija liukui päällemme,siinä autossa nuori mies kuoli.Me selvisimme vähällä ja siintä kiitos turvalaitteille,samaa mieltä oli poliisi ja meitä hoitanut lääkärikin.

Mieheni kuskina joutui olemaan pisimpään sairaalassa,minä ja 8 vuotias tyttöni noin viikon,edessä turvaistuimessa istunut poikani 2,5 vuotta säilyi vammoitta mutta oli tarkkailtavana meidän kanssa.

• sama
        äiti kirjoitti:

Silloin kun jouduimme kolariin tyttö oli 8 vuotias ja istui Aktan selkänojallisessa istuinkorokkeessa.Eipä häntä tarvinnut silloin enää laittaa istuimeen vaan kyllä itse huolehti vöiden kiinnittämisestä,tuo oli vertauskuvallinen ilmaisu kun äiti piti aina huolta että vyöt tuli kiinni kun lähdettiin matkaan.

Se kolari oli sellainen kun talvella vastaantulija liukui päällemme,siinä autossa nuori mies kuoli.Me selvisimme vähällä ja siintä kiitos turvalaitteille,samaa mieltä oli poliisi ja meitä hoitanut lääkärikin.

Mieheni kuskina joutui olemaan pisimpään sairaalassa,minä ja 8 vuotias tyttöni noin viikon,edessä turvaistuimessa istunut poikani 2,5 vuotta säilyi vammoitta mutta oli tarkkailtavana meidän kanssa.

istuiko 2,5 v selkämenosuunassa?
        muistatko minkämerkkinen istuin hänellä?
        oliko se semmonen istuin missä 5 pistevyöt?

• sama äiti
        äiti kirjoitti:

muistatko istuiko 2,5 v selkämenosuunassa?
        millainen istuin

• anna
        äiti kirjoitti:

olipa kova tälli.
        matkusti 2,5 v selkämenosuunassa?

• toinen äiti
        äiti kirjoitti:

muistatko sen merkki?

• äiti
        toinen äiti kirjoitti:

muistatko sen merkki?

Niin olihan se melkoinen tälli mutta onneksi se osui suoraan keulaan.Niin tuon 2,5 vuotiaan pojun istuin jäi mainitsematta.

Hänellä oli Akta Duo merkkinen kotimainen istuin jossa on viisipistevyöt sekä pehmusteet vöissä,istuin oli uudenpaa mallia jossa on kovamuovinen ulkokuori,joissakin vanhemmissa on pelkkä styroksikuori vain.

Ehkä tärkeämpää kun tuo istuimen merkki oli se että se oli oikein kiinnitetty,siintä on oikein maininta tutkijalautakunnan raportissa,.....oikein asennettuna esti edessä matkustaneen...... ...... vakavan loukkaantumisen tai ehkä kuoleman.Muiden kohdalla vyöt estivät vähintään vakavan vammautumisen.

Haluaisin lopuksi painottaa oikeaa käyttöä sillä turvalaitteiden virheellinen käyttö on ikävän tavallista,ja olenkin siintä joillekin huomauttanut.Suojauskyky pienenee väärällä käytöllä joten meillä siihen kiinnitetään nykyään entistäkin paremmin huomiota.

• istuimessa???

Enpä oo hassumpaa kuullut, enkä kyllä edes koskaan nähnytkään???
      Tuskin niin suuria istuimia edes on myytävänä!

• Äippä-76

www.lastentarvike.fi sivuilta :)

Esim. BRITAX HORIZON KOROKEISTUIN
        OMINAISUUDET:

Hyväksytty: 15-36 kg kasvot menosuuntaan etu- ja takaistuimelle, kiinnitys aina 3-pisteturvavyöllä. Käyttöaika: n. 3-12 v., ei alle 3-vuotiaille. Päällinen: Polyamidi, puuvilla/polyesteri. Runkomateriaali: polypropeeni. Turvavyön ohjaimet: portaaton korkeuden säätö.

Itse painoin 16v 40kg, että melkeinpä oisin ainakin painoni puolesta saanut istua tollaisessa korokkeessa :)
        Voiko lasten kanssa olla koskaan liian varovainen liikenteessä?
        Jos turvavälineitä vain löytyy, niin kyllä niitä kannattaa käyttääkin.
        Eipähän soi omatunto jos joutuu kolariin ja lapselta henki lähtee, kun ei ollut turvaistuimessa.
        Tuon turvavyön kulkeminen kehossa oikeassa kohtaa on kyllä hurjan tärkeää, niin pienestä se voi olla kiinni vaikka turvavyö olisi kiinni.

• meidän lapset
        Äippä-76 kirjoitti:

www.lastentarvike.fi sivuilta :)

Esim. BRITAX HORIZON KOROKEISTUIN
        OMINAISUUDET:

Hyväksytty: 15-36 kg kasvot menosuuntaan etu- ja takaistuimelle, kiinnitys aina 3-pisteturvavyöllä. Käyttöaika: n. 3-12 v., ei alle 3-vuotiaille. Päällinen: Polyamidi, puuvilla/polyesteri. Runkomateriaali: polypropeeni. Turvavyön ohjaimet: portaaton korkeuden säätö.

Itse painoin 16v 40kg, että melkeinpä oisin ainakin painoni puolesta saanut istua tollaisessa korokkeessa :)
        Voiko lasten kanssa olla koskaan liian varovainen liikenteessä?
        Jos turvavälineitä vain löytyy, niin kyllä niitä kannattaa käyttääkin.
        Eipähän soi omatunto jos joutuu kolariin ja lapselta henki lähtee, kun ei ollut turvaistuimessa.
        Tuon turvavyön kulkeminen kehossa oikeassa kohtaa on kyllä hurjan tärkeää, niin pienestä se voi olla kiinni vaikka turvavyö olisi kiinni.

Meillä tyttö 13 vuotta painaa tuon 36kg ja on istunut korokkeella ei tosin selkänojallisella vaan tavallisella pallilla.Tärkeää on ettei pää jää tyhjän päälle joten riittävä pääntuki on oltava,silloin istuimesta on hyötyä kun lantiovyö jää reisien eikä vatsan päälle.

• me vaan

Mitä hassua on kun kun suojaa lapsensa,onhan suositus käyttää korokeistuinta noin 10 vuotiaaksi asti.

Säälittävää on kun näkee 3-4 vuotiaita pelkissä turvavöissä,ja usein vielä niiden lantioosissa.Riski vatsa ja selkävammaan tosi suuri.

• muista,

kuinka paljon painoin 11-vuotiaana, mutta pituutta oli silloin 163 cm. Olin siis 12-vuotiaana, 6. luokalla, jo täysimittainen. Enpä ihan normaaliin autoon edes mahtuisi enää istumaan korokkeella - joten en ois kyllä mahtunut silloinkaan...

• Sepe
        muista, kirjoitti:

kuinka paljon painoin 11-vuotiaana, mutta pituutta oli silloin 163 cm. Olin siis 12-vuotiaana, 6. luokalla, jo täysimittainen. Enpä ihan normaaliin autoon edes mahtuisi enää istumaan korokkeella - joten en ois kyllä mahtunut silloinkaan...

On olemassa vyönohjaimia jotka ohjaavat lannevyön jalkojen väliin,paksuus vain muutaman sentin esim.Safe Sit sopii myös pitkällekin lapselle.

• ...
        Sepe kirjoitti:

On olemassa vyönohjaimia jotka ohjaavat lannevyön jalkojen väliin,paksuus vain muutaman sentin esim.Safe Sit sopii myös pitkällekin lapselle.

Vai ymmärsinkö väärin. Siis ohjaavat lannevyön jalkojen väliin. Eikös se ole tarkoitettu kulkemaan oikealta kohdalta eikä jalkojen välistä. Itse kuulun niihin, joiden auto on tupaten täynnä istuimia, joten kaikki helpotus olisi tervetullutta. En vain halua saada tilaa lisää jonkun lapseni turvallisuuden kustannuksella.

• meilläkin
        ... kirjoitti:

Vai ymmärsinkö väärin. Siis ohjaavat lannevyön jalkojen väliin. Eikös se ole tarkoitettu kulkemaan oikealta kohdalta eikä jalkojen välistä. Itse kuulun niihin, joiden auto on tupaten täynnä istuimia, joten kaikki helpotus olisi tervetullutta. En vain halua saada tilaa lisää jonkun lapseni turvallisuuden kustannuksella.

Meillä on sellainen laite,siinä on muovinen istuinalusta joka on muotoiltu hyväksi istua,sekä jalkojen välissä on sarvi josta lannevyö pujotetaan.Se ohjaa lannevyön jalkojen väliin.

• jape
        ... kirjoitti:

Niin siinä vyö ohjaantuu jalkojen väliin käyttöohjeen mukaan on se turvallisin paikka lannevyölle kun se ei pääse painamaan vatsaan.

Istuin on testattu ja hyväksytty ihme vaan ettei näissä vertailuissa ja puolueettomissa testeissä ole ollut mukana.

• Marianne

Olen ihmetellyt kun lapset otetaan pois turvaistuimista ja korokkeilta liian aikaisin.

Esim: Britaxilla on turvaistuimia joissa on viisipistevyöt aina 36kg asti eli noin 11-13 vuotiaisiin sekä selkänojallisia istuinkorokkeita.

Eipä suomessa juuri näe yli 6 vuotiasta turvaistuimessa.

• Betty

Totta. Asia on kummallinen, esim. monet vanhemmat pakottavat lapsen pyöräillessä käyttämään kypärää. Mutta autossa sitten istutaan pelkässä turvavyössä vaikka lapsi tarvitsisi korokkeen alleen.

• veli

Siskoni oli 8v kun kolari sattui sillä oli lannevyö ja hän sai repeämän paksusuoleen ja hampaita meni poikki,mulla oli parempi turvavyö ja koroke ja mä en loukkaantunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe