paljonko se mahdollisesti tulisi olemaan?eli saanko sen jostain laskurin tms.kautta?
pystynkö laskea kuntoutustuen?
46
15575
Vastaukset
- KELA:n
sivuilla.
- jokunen
Kuntoutustuen määrä vaihtelee jonkun verran. Minulla se on 505 €. Kelan sivuilta saat lisätietoja asiasta.
- ei natsaa
löysin kyllä linkin ja pääsin laskuriin joka on sairaspäivärahani mutten kuntoutustukeen...jaksatteko vieläkin neuvoa?
sairaspäiväraha on 66e päivältä ollut.mutta kuntoutustukihan pienempi ymmärtääkseni- - sairas-köyhä...
onko mitään tuntumia kuntoutustuen käsittelyajoista?kuukausia?
- saaja
sairas-köyhä... kirjoitti:
onko mitään tuntumia kuntoutustuen käsittelyajoista?kuukausia?
Minulla ainakin kuntoutustuen käsittely kesti 5 kuukautta,eli puolisen vuotta. Kyllä siinä hermot meinasi mennä,kun joutui odottamaan,mutta sellaista se on Kelalla. Päätös oli tehty jo parin kuukauden päästä hakemisesta,mutta minulle se tuli tietoon vasta 5 kuukauden päästä,en ymmärrä moista.
- Kelalta.
saaja kirjoitti:
Minulla ainakin kuntoutustuen käsittely kesti 5 kuukautta,eli puolisen vuotta. Kyllä siinä hermot meinasi mennä,kun joutui odottamaan,mutta sellaista se on Kelalla. Päätös oli tehty jo parin kuukauden päästä hakemisesta,mutta minulle se tuli tietoon vasta 5 kuukauden päästä,en ymmärrä moista.
Kannatta sinne Kelaan soittaa niin ne kiirehtii hakemuksien kanssa.N 2,5-3kk on normaali odotus aika.Olisi hyvä tietää noista summista,kun on kuulemma todella pienet summat mitä ne maksaa? Olethan anonut työkkäristä Työttömyyspäivärahaa samalta ajalta?
- pena
Kelalta. kirjoitti:
Kannatta sinne Kelaan soittaa niin ne kiirehtii hakemuksien kanssa.N 2,5-3kk on normaali odotus aika.Olisi hyvä tietää noista summista,kun on kuulemma todella pienet summat mitä ne maksaa? Olethan anonut työkkäristä Työttömyyspäivärahaa samalta ajalta?
on työeläke korotettuna 33% n.3kk käsittelyajat ainaki..
- tulee ?
pena kirjoitti:
Olen kaupungille tehnyt muutamia vuosia töitä,koska olen monta vuotta ollut lasteni kanssa kotona. En odota mitään isoa summaa etten sitten putoa korkealta. Mieheni tulot Kela kuitenkin huomioi,kun haen asumistukea ja jos siihen rajalle jäädään niin sitten vasta pulassa ollaankin.Tuskin saan fattastakaan mitään sillä mieheni on töissä ja välillä tekee ylitöitäkin, mutta laskut on ja pysyy samoina. En kait sitten mistään saa lisää rahaa, miten on ? Päätös kun tulee niin ilmoitan teille mitä saan niin saatte summia tietää. Lähinnä kiinnostaa saako alle 500e/kk jos saa enemmän niin montako työvuotta täytyy olla tehtynä? Nuorena sairastunut :(
- Inka
pena kirjoitti:
Kuntoutustuki = määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Sen maksaa eläkevakuutusyhtiö. Kuntoutustuki on täyden työkyvyttömyyseläkkeen suuruinen, en ole löytänyt tietoa, että siihen mitään korotusta tulisi. Mihin tällainen tieto perustuu?
- Juu
Inka kirjoitti:
Kuntoutustuki = määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Sen maksaa eläkevakuutusyhtiö. Kuntoutustuki on täyden työkyvyttömyyseläkkeen suuruinen, en ole löytänyt tietoa, että siihen mitään korotusta tulisi. Mihin tällainen tieto perustuu?
Kuntoutustuen lisäksi voi saada
lapsikorotusta alle 18-v lapsista.
En tiedä miten sen laskevat mutta minulla se on
vähän yli 18€ kuukaudessa.
Tämän maksaa Kela vakuutusyhtiön kuntoutustuen lisäksi. - saaja
tulee ? kirjoitti:
Olen kaupungille tehnyt muutamia vuosia töitä,koska olen monta vuotta ollut lasteni kanssa kotona. En odota mitään isoa summaa etten sitten putoa korkealta. Mieheni tulot Kela kuitenkin huomioi,kun haen asumistukea ja jos siihen rajalle jäädään niin sitten vasta pulassa ollaankin.Tuskin saan fattastakaan mitään sillä mieheni on töissä ja välillä tekee ylitöitäkin, mutta laskut on ja pysyy samoina. En kait sitten mistään saa lisää rahaa, miten on ? Päätös kun tulee niin ilmoitan teille mitä saan niin saatte summia tietää. Lähinnä kiinnostaa saako alle 500e/kk jos saa enemmän niin montako työvuotta täytyy olla tehtynä? Nuorena sairastunut :(
tuli ja suuruus/pienuus on 800e/kk. Laskivat eläkkeen mukaan. Kela ymmärtääkseni maksaa vielä jotain päälle ja MUISTAKAA alle 16v. lapsista tehdä anomus lapsikorotuksesta.
- vattulis
mulle sanottiin että 2 kk. meneepi kun päätös tulee -, ja ihme homma kun käskettiin mennä työn hakiaksi? olen vakkari duunissa. kuin tällänem tosi sairas voi mennä tökkäriin? jo on hommat sekasin, ois kiva kysyä päättäjiltä kuin tällänen pompotus on tehty mahdolliseksi? ei kait voi kun nauraa ett on meillä ammatti porukat päättämässä asioista.- voi sissus kun ei tiä itkenkö vai nauranko? kukahan mulle töitä tarjoaisi, ja entä kun en vois ottaa vastaan niitä? tulisko mulle karenssi??sallikaa mun nauraa.. jotakin on pahasti pielessä!! mutta edustajat sen kuin hymyilee vain, sellasta se on, kun ei itse tarvi kärsiä.
- s-lomalla
työkkäriin ja odottelen päätöstä.V....pompotusta ja papereiden ruksaamisia.Päättäjät Hoi, ootte idiootteja!!!
- ennen
s-lomalla kirjoitti:
työkkäriin ja odottelen päätöstä.V....pompotusta ja papereiden ruksaamisia.Päättäjät Hoi, ootte idiootteja!!!
ollut että ei voisi sairaana edes hakea työtä? eihän voi vastaan ottaa ..joo kyllä tässä on huumori koetuksella, syyskuun 1 viimeksi mania saanu, vielä sairaus päällä, voisi päättäjät peiliin katsoa, miksi täällä tehdään niin paljon itsemurhia ja on masennusta ja muuta ihmiset ajetaan loukkuun!! välillä kyllä mietin itsekin elämän tarkoitusta, pennitön ja sairas, eikä ole tietoa koska tää taistelu on ohi..voi ketun kettu, joo noiden papereiden kanssa läträäminen yhtä hel....tiä! ei kait heikoimmat" edes jaksa hakea apua mistään vaan vajoaa entistä syvemälle...
- Inka
s-lomalla kirjoitti:
Kela maksaa sairauspäivärahaa yhtäjaksoisesti korkeintaan 300 päivältä. Vähän sitä ennen ainakin minä sain Kelalta normaalin päivärahapäätöksen, jonne oli jonnekin keskelle piilotettu lause: oikeutenne päivärahaan päättyy silloin ja silloin. En minä siihen osannut reagoida ja niin sitten lähes kolmenkymmenen vuoden työuran jälkeen olin elämäni ensimmäistä kertaa työttömänä työnhakijana toispuolihalvauksen seurauksena. En tiennyt itkeäkö vai nauraa.
Kun päivärahaa on maksettu 150 päivältä Kelan pitäisi tiedottaa mahdollisuudesta kuntoutukseen tai työkyvyttömyyseläkkeelle hakeutumiseen. Ehkä sellainen lause jossakin päätöksesssä oli, mutta en sellaista muista nähneeni.
Kelan tiedotus tällaisista isoista asioista on todella surkeaa, ei näitä ihmiselle moneen kertaan elämässä tule vastaan, niin että kokemuksesta tietäisi.
Minulle päätös tuli sitten aika äkkkiä, taisi olla alle kuukauden. En ehtinyt saada työttömyyspäivärahaa kertaakaan elämässäni :)
Nyt muutaman vuoden jälkeen jo asialle pystyy nauramaan, mutta aikanaan se oli tosi nöyryyttävää. - määkin
Inka kirjoitti:
Kela maksaa sairauspäivärahaa yhtäjaksoisesti korkeintaan 300 päivältä. Vähän sitä ennen ainakin minä sain Kelalta normaalin päivärahapäätöksen, jonne oli jonnekin keskelle piilotettu lause: oikeutenne päivärahaan päättyy silloin ja silloin. En minä siihen osannut reagoida ja niin sitten lähes kolmenkymmenen vuoden työuran jälkeen olin elämäni ensimmäistä kertaa työttömänä työnhakijana toispuolihalvauksen seurauksena. En tiennyt itkeäkö vai nauraa.
Kun päivärahaa on maksettu 150 päivältä Kelan pitäisi tiedottaa mahdollisuudesta kuntoutukseen tai työkyvyttömyyseläkkeelle hakeutumiseen. Ehkä sellainen lause jossakin päätöksesssä oli, mutta en sellaista muista nähneeni.
Kelan tiedotus tällaisista isoista asioista on todella surkeaa, ei näitä ihmiselle moneen kertaan elämässä tule vastaan, niin että kokemuksesta tietäisi.
Minulle päätös tuli sitten aika äkkkiä, taisi olla alle kuukauden. En ehtinyt saada työttömyyspäivärahaa kertaakaan elämässäni :)
Nyt muutaman vuoden jälkeen jo asialle pystyy nauramaan, mutta aikanaan se oli tosi nöyryyttävää.17 vuotta duunissa ollu,nyt ootan päätöstä, kyllä on kurjaa vanhalta isältä lainata ja kuin ne jaksaa jolla ei ole ketää?? joka auttaisi, varmasti tiukka paikka, huh huh) ja tsemppiä kaikille ja voimaa=)
- luettu
Inka kirjoitti:
Nyt muutaman vuoden jälkeen jo asialle pystyy nauramaan, mutta aikanaan se oli tosi nöyryyttävää.lukee, mutta ongelmahan on siinä kun sairastaa niin ei jaksa kaikkeen kirjoitukseen kiinnittää huomiota. Katsoo vain päivät milloin rahaa tulee ja kuinka paljon. Mulla kävi tuuri,kun anoppi ja hyvä ystäväni huolehtivat ja he tiesivät nämä etukäteen. Mutta se, että rahaa joutuu odottamaan monta kuukautta. Eikö ne voisi järjestää asiat niin ettei tule näitä kuukausien katkoksia ??? Ihmettelen tätä touhua ? Nyt kun tulee päätös niin heti uusi hakemus Kelaan sisälle, koska käsittely kestää sen 2-3kk. ÄLYTÖNTÄ!!! Mistä tiedän olenko 3kk:n päästä työkykyinen ???
- Veera
Inka kirjoitti:
Nyt muutaman vuoden jälkeen jo asialle pystyy nauramaan, mutta aikanaan se oli tosi nöyryyttävää.Kyllä ne tiedot on ihan selvästi sanottu siellä päätöksessä. Jokaisen velvollisuus on lukea päätös kunnolla. Jos niin ei tee niin on turha valittaa, että "mulle ei oo kerrottu"!
Kun sairauspäivärahan 300 päivää on täynnä Kela ohjaa asiakkaan ilmoittautumaan työvoimatoimistoon. Tämä siksi, että siltä ajalta kun odottaa työkyvyttömyyseläke/kuntoutustukipäätöstä (tai siitä tulee hylkäävä päätös)saa jonkinlaista tuloa, että pärjää. Työkkäriin on selvitettävä mikä on tilanne (siis sairauspäiväraha on loppunut, työkyvyttömyyseläkehakemus vireillä). Eivät he silloin osoita työpaikkaa. Jos eläke myönnetään, niin siitä "kuitataan" sitten pois se työttömyysturva, jota on maksettu siltä ajalta kun olisi jo ollut oikeus eläkkeeseen, esim. olet hakenut eläkettä 1.9. alkaen ja se on sinulle myönnetty. Sinulle on maksettu työttömyysturvaa 1.9.-11.10. välisenä aikana. Niiltä päiviltä maksettu työttömyysturva (nettosumma) vähennetään eläkkeestäsi.
TK-eläkkeen/kuntoutustuen pitkä käsittelyaika (Kelalla) johtuu siitä, että ensin on työeläkelaitoksen/-laitosten selvitettä eläkkeen määrä mitä he maksavat. Vasta sen jälkeen, kun tieto heidän maksamista eläkkeistä on tullut Kelaan voidaan siellä tehdä päätös Kelan maksaman eläkkeen määrästä.
Arviota jos haluaa laskettaa-> kannattaa ottaa yhteys Eläketurvakeskukseen. - sairaslomalla
Veera kirjoitti:
Kyllä ne tiedot on ihan selvästi sanottu siellä päätöksessä. Jokaisen velvollisuus on lukea päätös kunnolla. Jos niin ei tee niin on turha valittaa, että "mulle ei oo kerrottu"!
Kun sairauspäivärahan 300 päivää on täynnä Kela ohjaa asiakkaan ilmoittautumaan työvoimatoimistoon. Tämä siksi, että siltä ajalta kun odottaa työkyvyttömyyseläke/kuntoutustukipäätöstä (tai siitä tulee hylkäävä päätös)saa jonkinlaista tuloa, että pärjää. Työkkäriin on selvitettävä mikä on tilanne (siis sairauspäiväraha on loppunut, työkyvyttömyyseläkehakemus vireillä). Eivät he silloin osoita työpaikkaa. Jos eläke myönnetään, niin siitä "kuitataan" sitten pois se työttömyysturva, jota on maksettu siltä ajalta kun olisi jo ollut oikeus eläkkeeseen, esim. olet hakenut eläkettä 1.9. alkaen ja se on sinulle myönnetty. Sinulle on maksettu työttömyysturvaa 1.9.-11.10. välisenä aikana. Niiltä päiviltä maksettu työttömyysturva (nettosumma) vähennetään eläkkeestäsi.
TK-eläkkeen/kuntoutustuen pitkä käsittelyaika (Kelalla) johtuu siitä, että ensin on työeläkelaitoksen/-laitosten selvitettä eläkkeen määrä mitä he maksavat. Vasta sen jälkeen, kun tieto heidän maksamista eläkkeistä on tullut Kelaan voidaan siellä tehdä päätös Kelan maksaman eläkkeen määrästä.
Arviota jos haluaa laskettaa-> kannattaa ottaa yhteys Eläketurvakeskukseen.tuota jos on sairaslomalla ja se 300 päivää täyttyy kuten minun kohdalla käy,niin miten voin ilmottautua työkkäriin jos ja kun minulla on työpaikka josta olen sairaslomalla/kuntoutustuella todennäköisesti 3-4 kuukautta?
- myös
sairaslomalla kirjoitti:
tuota jos on sairaslomalla ja se 300 päivää täyttyy kuten minun kohdalla käy,niin miten voin ilmottautua työkkäriin jos ja kun minulla on työpaikka josta olen sairaslomalla/kuntoutustuella todennäköisesti 3-4 kuukautta?
Tottakai kannattaa mennä työkkäriin jos vaikka kuntoutustukea ei myönnettäisikään niin liitto maksaa eteenpäin silloin sairausloman ajan ja työkkäristä menee lausunto omaan liittoon.
- päivä
myös kirjoitti:
Tottakai kannattaa mennä työkkäriin jos vaikka kuntoutustukea ei myönnettäisikään niin liitto maksaa eteenpäin silloin sairausloman ajan ja työkkäristä menee lausunto omaan liittoon.
on kuntoutustuen maksu päivä?(vai onko sitä määrätty)??????? Kauan suurin piirtein meni päätöksessä?? Kiitti kaikille=)
- Inka
Veera kirjoitti:
Kyllä ne tiedot on ihan selvästi sanottu siellä päätöksessä. Jokaisen velvollisuus on lukea päätös kunnolla. Jos niin ei tee niin on turha valittaa, että "mulle ei oo kerrottu"!
Arviota jos haluaa laskettaa-> kannattaa ottaa yhteys Eläketurvakeskukseen.Olen aika tottunut lukemaan ja ymmärtämään lukemaani, mutta päivärahan maksun loppuminen oli kyllä niin epäselvästi ilmaistu paperissa, jossa otsikkona oli "Päätös päivärahan maksamisesta", että Kelan paikallistoimistossa tarvittiin kaksi virkailijaa etsimään, missä tieto oikein on.
Olen lukenut myös Kelan tyttärelleni lähettämiä päätöksiä, eikä niistä juuri tolkkua saa.
Suomen kielen taito olisi kaikille byrokraateille hyväksi. - päivä
päivä kirjoitti:
on kuntoutustuen maksu päivä?(vai onko sitä määrätty)??????? Kauan suurin piirtein meni päätöksessä?? Kiitti kaikille=)
on minulla kuntoutustuki maksussa, ja neljästoistapäivä tulee vähän kansaneläkettä lisäksi.
Minulla kuntoutustuki lähti juoksemaan heti seuraavana kuukautena kun kela lakkasi maksamasta, tuli kyllä tosi nopeaan mutta ne paperit kannattaa täyttää heti sinne eläkelaitokselle kun saat ne kotiin, näin ovat jo siellä valmiina kun sairauspäiväraha loppuu.
Sitten jos tulee jatkosairauslomia kannattaa ottaa siitä lääkärinlausunnosta kopio ja lähettää se itse eläkelaitokselle kun alkuperäinen lähetetään kelaan, näin joudutetaan sitä kuntoutustuen maksamista. Minulle neuvottiin tekemään näin eläkelaitokselta ja kyllä se tosiaan nopeuttaa käsittelyä kun lääkärinlausunto viipyy kelassa parikin viikkoa ennenkun lähtee eteenpäin
Niin ja vielä, laittakaa niistä jatko lääkärinlausunnoista kun joudutte maksamaan b-lausunnon, maksukuiteista kopiot myös eläkelaitokselle koska nekin saa takaisin
Toivottavasti sait jotain selvää tästä :) - Marraskuussa
päivä kirjoitti:
Elokuun alussa laitoin hakemuksen ja nyt tuli päätös eli n.2,5kk kesti käsittely. Kelalta ei päätöstä ole vielä tullut. Mulla lukee, että alkavat maksamaan kuukausittain joka 3.pv. Menisikö sitten maksuun sukunimen mukaan ? Alan P:llä. Marraskuu on oletettavasti alkava maksukuukausi, koska hakemukseni alkaa 1.10. Laittavat vielä erikseen maksuista paperit ja Verovirastoon täytyi soittaa ja pyytää laskemaan veroprosentin Kuntoutustukea varten. Annoin tiedot mitä olen tänä vuonna saanut tähän asti ja paljonko/vähän tulen vielä saamaan, sekä maksetut/ maksan veroja.
- joka porukoille
myös kirjoitti:
näistä tiedoista, kyllä taas ollaan paljon viisaampia. voi myös muita neuvoa jotka samojen juttujen" kanssa tulevat painimaan! iloista syksyn jatkoa kaikille=) kiva kun vastailitta=)
- päättäjät
vaikka nyt alkuun 700euron kk.- tuloilla tulla toimeen ja elättää pari teiniä siinä sivussa... (juu en saa asumis tukea kuten ei niidenkää tarvis saada tältä ajalta) oishan haastetta heillekin jotakin, kuin paskan jauhamista!!! taito laji se tämäkin kituutus on, hitaasti kuolee mutta varmasti.---elämä on vaarallinen tauti, se johtaa aina kuolemaan... kuin joku o joskus sanonut!!
- sairas/köyhä
nyt muuten sairaspäivärahaa maksettu viimeksi 14.8=700e.kuntoutustueksi muuttuu"jos muuttuu.tota siis eli kela?kuka?käskee työttömäksi?häh?ei voi olla totta?
aloin miettiin liekö olisi parasta vain irti sanoutua ja olla työtön ja kärsiä karenssit kuin odotella ns.mahdollista kuntoutustukea?
onko joku tehnyt vastaavia päätöksiä?
niin ja kyllähän tolla elokuussa maksetulla 700e.hyvin elää...- työt.
työttömäksi eli samaan aikaan haen työttömyyspäivärahaa ja Kelalta kuntoutustukea. Voihan käydä niin, että Kela ei hyväksy hakemustani eli silloin saan ainakin Työkkäristä rahaa. Koska kuulun liittoon niin laitan sinne paperit näin neuvoi Työkkäri, kun kävin siellä ilmoittautumassa. Mukana piti olla s-lomatodistus ( mulla oli kopio B-lausunnosta ), sekä Kelan päätös jossa näkyi milloin rahan tulo loppuu eli 300päivää on täynnä. Jos liitto alkaa maksaa ennen Kelan päätöstä ( sehän on samalta ajalta anottu ) niin ne ottavat rahansa takaisin, kun Kela myöntää rahat eli pihisti täytyy elää jatkossakin :(
- kettulis
työt. kirjoitti:
työttömäksi eli samaan aikaan haen työttömyyspäivärahaa ja Kelalta kuntoutustukea. Voihan käydä niin, että Kela ei hyväksy hakemustani eli silloin saan ainakin Työkkäristä rahaa. Koska kuulun liittoon niin laitan sinne paperit näin neuvoi Työkkäri, kun kävin siellä ilmoittautumassa. Mukana piti olla s-lomatodistus ( mulla oli kopio B-lausunnosta ), sekä Kelan päätös jossa näkyi milloin rahan tulo loppuu eli 300päivää on täynnä. Jos liitto alkaa maksaa ennen Kelan päätöstä ( sehän on samalta ajalta anottu ) niin ne ottavat rahansa takaisin, kun Kela myöntää rahat eli pihisti täytyy elää jatkossakin :(
en mä sinne työkäriin ole mennyt, vaan tässä odotellut- joo enpä tajunnut ett olisinko liiton p.rahan saanut? mutt o kumma kun ne sairaille maksaa, vaik vaki työ odottaa ja siit sairaana töitä hakeen voi hiton hitto tätä juttua. mitähä? pitäskö mun nytten marssia työn hakijaksi? mull ei kyl B toikkaria on jo siellä kelalla. ollu 20 elokuusta asti-
- koettu on
kettulis kirjoitti:
en mä sinne työkäriin ole mennyt, vaan tässä odotellut- joo enpä tajunnut ett olisinko liiton p.rahan saanut? mutt o kumma kun ne sairaille maksaa, vaik vaki työ odottaa ja siit sairaana töitä hakeen voi hiton hitto tätä juttua. mitähä? pitäskö mun nytten marssia työn hakijaksi? mull ei kyl B toikkaria on jo siellä kelalla. ollu 20 elokuusta asti-
Syy siihen, miksi kehoitetaan ilmoittautumaan työkkäriin on seuraava: Kelan pitkien käsittelyaikojen takia on tehty laki, jonka mukaan odotusajalta on oikeutettu saaman työttömyysturvaa. Jos kuuluu liittoon se on ansiosidonnainen ja jos ei niin sitten joku työmarkkinatuki tms.
Työkkäriin ilmoittaudutaan ja kerrotaan tilanne: olen sairas ja haen odotusajalta työttömyysturvaa. Työkkärissä merkitsevät henkilötietoihin ettei pysty vastaanottamaan työtä mutta on oikeutettu ansiosidonnaiseen/ työttömyysturvaan. Se tieto menee sitten eteenpäin liitolle ja sieltä maksetaan. Silti on kyllä täytettävä se työtön työtön-lappu. Tai siis tässä tapauksessa sairas sairas.
Kannattaa hakea, sillä se on ylimääräistä rahaa: sitä ei peritä takaisin ja saikkurahathan tulee kuitenkin takautuvasti. - mäkin sain odotusajalta lii...
koettu on kirjoitti:
Syy siihen, miksi kehoitetaan ilmoittautumaan työkkäriin on seuraava: Kelan pitkien käsittelyaikojen takia on tehty laki, jonka mukaan odotusajalta on oikeutettu saaman työttömyysturvaa. Jos kuuluu liittoon se on ansiosidonnainen ja jos ei niin sitten joku työmarkkinatuki tms.
Työkkäriin ilmoittaudutaan ja kerrotaan tilanne: olen sairas ja haen odotusajalta työttömyysturvaa. Työkkärissä merkitsevät henkilötietoihin ettei pysty vastaanottamaan työtä mutta on oikeutettu ansiosidonnaiseen/ työttömyysturvaan. Se tieto menee sitten eteenpäin liitolle ja sieltä maksetaan. Silti on kyllä täytettävä se työtön työtön-lappu. Tai siis tässä tapauksessa sairas sairas.
Kannattaa hakea, sillä se on ylimääräistä rahaa: sitä ei peritä takaisin ja saikkurahathan tulee kuitenkin takautuvasti.rahaa.
Ja se kuntoutustuki vaihtelee kyllä suuresti, riippuen tuloista. Mulla on pikkasen yli tonnin.
Kuntoutustuella on muuten oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Silloin kun olin saikulla ja sain kelasta sairaspäivärahaa, en ollut oikeutettu yleiseen asumistukeen. Onneksi nyt kun olen kuntoutustuella, saan asumistukeakin. Siin on ihan eri kriteerit. Mulla tulot on melko samat ku saikulla ollessa. - minä taas
mäkin sain odotusajalta lii... kirjoitti:
rahaa.
Ja se kuntoutustuki vaihtelee kyllä suuresti, riippuen tuloista. Mulla on pikkasen yli tonnin.
Kuntoutustuella on muuten oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Silloin kun olin saikulla ja sain kelasta sairaspäivärahaa, en ollut oikeutettu yleiseen asumistukeen. Onneksi nyt kun olen kuntoutustuella, saan asumistukeakin. Siin on ihan eri kriteerit. Mulla tulot on melko samat ku saikulla ollessa.siis ei peritä takasin ? mulle sanottiin että otetaan poissa jos saanut korvausta siltä ajalta siis liitosta tai kelalta!!?olen kyllä pahasti myöhässä 1-9 alko mun kuntoutus tuki hakemus. onko teillä kaun mennyt sen k.tuen käsittely hakemuksessa? maksaako ne niitä muina päivinä, kun niiden varsinaisina maksu päivinä? siis jos mulle sattuisi päätös tulemaa niin, pitääkö odottaa esim. seuraavaan kuuhun-?? mitähän tässä nyt taas keksisi?? kiikos teille tiedoista=)
- sairas/köyhä
minä taas kirjoitti:
siis ei peritä takasin ? mulle sanottiin että otetaan poissa jos saanut korvausta siltä ajalta siis liitosta tai kelalta!!?olen kyllä pahasti myöhässä 1-9 alko mun kuntoutus tuki hakemus. onko teillä kaun mennyt sen k.tuen käsittely hakemuksessa? maksaako ne niitä muina päivinä, kun niiden varsinaisina maksu päivinä? siis jos mulle sattuisi päätös tulemaa niin, pitääkö odottaa esim. seuraavaan kuuhun-?? mitähän tässä nyt taas keksisi?? kiikos teille tiedoista=)
eli jos ilmottaudun työttömäksi?sanoudun siis irti...maksaako liitto)kuulun liittoon niin sen mukaan mitä ansaitsin?nyt olen ollut 300 päivää sairaslomalla ja olisi kuntoutustuen haunpaikka.(työpaikka periaattes on johon en tosin aijo palata.
sain tietoon että kuntoutustuki olisi noin 670e/kk.sairaspäiväraha 300 päivää oli bruttona 1600e/kk.
ansiot noin 30.000e vuosiansio.minkähän mukaan mikäkin lasketaan?
aika paljon sairaslomanjälkeen tulot tippuu(kuntoutustuella)
jollain varmasti vielä tukalampaakin. - tuleva hakija
mäkin sain odotusajalta lii... kirjoitti:
rahaa.
Kuntoutustuella on muuten oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Silloin kun olin saikulla ja sain kelasta sairaspäivärahaa, en ollut oikeutettu yleiseen asumistukeen. Onneksi nyt kun olen kuntoutustuella, saan asumistukeakin. Siin on ihan eri kriteerit. Mulla tulot on melko samat ku saikulla ollessa.mulle kanssa sanottiin, että samalta ajalta ei kahdesta paikasta voi rahaa saada eli jos saan liitolta niin onko niin että liitto perii omansa vai niin, että Kela perii omansa jos antaa samalta ajalta Kuntoutustukea ??? Toivottavasti joku tajusi ! Tiesin kyllä asumistuesta, mutta en tiennyt että haen Eläkkeensaajana ? Miehen tulot tietysti taas vaikuttaa ??? Etukäteen pelkään, että tulot laskee roimasti, kun menot pysyy kuitenkin samoina. Haetaanko Kuntoutusrahaa silloin kun ollaan menossa Kuntoutukseen, vai onko tässäkin jokin kompa ??? Kiitos kaikille vastaajille ja kysyjille. Olette ihanan aktiivisia ja tietoisia kaikista asioista. Onneksi tajusin tänne itseni klikata ;)
- ...hakija!
tuleva hakija kirjoitti:
mulle kanssa sanottiin, että samalta ajalta ei kahdesta paikasta voi rahaa saada eli jos saan liitolta niin onko niin että liitto perii omansa vai niin, että Kela perii omansa jos antaa samalta ajalta Kuntoutustukea ??? Toivottavasti joku tajusi ! Tiesin kyllä asumistuesta, mutta en tiennyt että haen Eläkkeensaajana ? Miehen tulot tietysti taas vaikuttaa ??? Etukäteen pelkään, että tulot laskee roimasti, kun menot pysyy kuitenkin samoina. Haetaanko Kuntoutusrahaa silloin kun ollaan menossa Kuntoutukseen, vai onko tässäkin jokin kompa ??? Kiitos kaikille vastaajille ja kysyjille. Olette ihanan aktiivisia ja tietoisia kaikista asioista. Onneksi tajusin tänne itseni klikata ;)
kun 300 päivää sairaslomaa täyttyy niin kela ei maksa enään vaan täytyy anoa"kuntoutustuki nimikkeellä.kuntoutus toinen juttu)
kuntoutustuki on suht pieni raha!
saat ennakkoon tietää paljonko se sinulla olisi kun täytät eläketurvakeskukseen kyselyn,se on jopa yksinkertainen ja nopea kun vastaavat...ainut nopee/yksinkertainen asia.
- kuukaudessa
kuntoutustuki päätös? tuli siis! eli tuleeko kelalta vielä joku päätös kanssa?? nyt eläketur.keskuksesta tää 815e kiitos taas...
- Kelalta kans.
Jos sulla on lapsia siis alle 16v. saat lapsikorotuksen, summaa en tiedä. Ymmärtääkseni päälle tulee vielä Kansaneläke ??? Ne soitti Kelalta ja oli harmikseni lasten tausta melua kotona, joten en kuullut kunnolla. Mielestäni se sanoi Kansaneläkkeen kohdalta puuttuu x ja virkailija lisäsi sen. Eli mun maalaisjärkeni sanoo, että mikset sinä saisi jos minäkin saan? Nyt kun päätös on tullut myös Kelalle, niin nyt vasta Kela voi sen oman paperinsa käsitellä. Luulisi päätöksen sieltäkin kohta tulevan ja ainahan sinne voi soittaa ja kysyä. Jos nyt olen tämän Kansaneläkkeen kanssa väärässä niin voisiko joku oikaista.
- hannu
Kelalta kans. kirjoitti:
Jos sulla on lapsia siis alle 16v. saat lapsikorotuksen, summaa en tiedä. Ymmärtääkseni päälle tulee vielä Kansaneläke ??? Ne soitti Kelalta ja oli harmikseni lasten tausta melua kotona, joten en kuullut kunnolla. Mielestäni se sanoi Kansaneläkkeen kohdalta puuttuu x ja virkailija lisäsi sen. Eli mun maalaisjärkeni sanoo, että mikset sinä saisi jos minäkin saan? Nyt kun päätös on tullut myös Kelalle, niin nyt vasta Kela voi sen oman paperinsa käsitellä. Luulisi päätöksen sieltäkin kohta tulevan ja ainahan sinne voi soittaa ja kysyä. Jos nyt olen tämän Kansaneläkkeen kanssa väärässä niin voisiko joku oikaista.
tosiaan nii et kuntoutstukea maksetaan joka kk 3 päivä?taitaapi tulla näläkä, heinäkuun vika päivän jälkeen olen saanu liitosta 600e ja jos seuraava kerta on 3.11 ni ei tarvii Hanna Partasta kuhtuu apuun?
- Inka
Kelalta kans. kirjoitti:
Muistelen minulle sanotun Kelassa, että kuntoutustukeni (=määräaikainen työkyvyytömyyseläkkeeni)ja myöhemmin työkyvyttömyyseläkkeeni ovat juuri sen suuruiset, että en saa kansaneläkettä.
Tarkistin vielä Googlella. Jos työeläke on n 1000 euroa kuussa, tarkka summa vaihtelee asuinpaikasta ja perhesuhteista riippuen, ei saa kansaneläkettä. Jos saa vain hyvin pientä työeläkettä, saa lisäksi ainakin osan kansaneläkettä. Tarkat määrät tietänee Kela, koska he minulle laskivat, ettei minulla ole oikeutta kansaneläkkeeseen. - luki että
Inka kirjoitti:
Muistelen minulle sanotun Kelassa, että kuntoutustukeni (=määräaikainen työkyvyytömyyseläkkeeni)ja myöhemmin työkyvyttömyyseläkkeeni ovat juuri sen suuruiset, että en saa kansaneläkettä.
Tarkistin vielä Googlella. Jos työeläke on n 1000 euroa kuussa, tarkka summa vaihtelee asuinpaikasta ja perhesuhteista riippuen, ei saa kansaneläkettä. Jos saa vain hyvin pientä työeläkettä, saa lisäksi ainakin osan kansaneläkettä. Tarkat määrät tietänee Kela, koska he minulle laskivat, ettei minulla ole oikeutta kansaneläkkeeseen.eka erän maksu ilmoitetaan millon maksetaan, muutoin 3 päivä - 3kk on takautuvana sisällä. muistelen kanssa et kelan täti" sanoi kerran jotakin et jos se jää toi k.tuki alle1000_E-KK niin kela maksaa jotakin päälle siihen .. eiköhän tästä asiat ala nyt selviään pikkuhiljaa kun päätöskin tuli. noin 2kk- minä sitä odotin.. eli siis, (voi olla että saan yhen erän jo ennen 3.11- varsinaista maksu päivää)
- ihmeissäni
luki että kirjoitti:
eka erän maksu ilmoitetaan millon maksetaan, muutoin 3 päivä - 3kk on takautuvana sisällä. muistelen kanssa et kelan täti" sanoi kerran jotakin et jos se jää toi k.tuki alle1000_E-KK niin kela maksaa jotakin päälle siihen .. eiköhän tästä asiat ala nyt selviään pikkuhiljaa kun päätöskin tuli. noin 2kk- minä sitä odotin.. eli siis, (voi olla että saan yhen erän jo ennen 3.11- varsinaista maksu päivää)
18.10 vaikka oletin, että ensimmäinen maksetaan vasta 03.11. Papereissa luki 3pv on maksupäivä ? Tämä ensim. on ajalta 01-30.10. Huomenna soitan ja selvitän tämän ja milloin sitten tulee seuraava maksu. Johan taas meni vaikeaksi.
- ihmeissäni
ihmeissäni kirjoitti:
18.10 vaikka oletin, että ensimmäinen maksetaan vasta 03.11. Papereissa luki 3pv on maksupäivä ? Tämä ensim. on ajalta 01-30.10. Huomenna soitan ja selvitän tämän ja milloin sitten tulee seuraava maksu. Johan taas meni vaikeaksi.
ei toiminut eli hehän maksavat aina etukäteen ja tässä näitä tietoja. Kuntoutustuki on 807e ja Kansaneläke 65e siihen tulee vielä päälle kahdesta lapsesta hieman yli 18e/lapsi lapsikorotusta. Asumistukea on turha hakea sillä olemme niin varakkaita siihen. Huom! Mieheni on töissä. Kuntoutustuki maksetaan joka kuun 3pv ja Kansaneläke 14pv. lapsikorotuksesta ei vielä ole päätöstä tullut. Onneksi rahani riittävät vuokraan ja muuhun siitä ei jääkkään, joten heikosti menee. Sairastaa ei saisi ja nyt ei ainakaan yllättäviä menoja saa tulla. Veroja menee 19%. Kansaneläkkeessä huomioidaan miehen tulot. Kiitollinen pitäisi olla, kun edes näin paljon saa, mutta tiukkaa tekee :)
- Yksineläjä
ihmeissäni kirjoitti:
ei toiminut eli hehän maksavat aina etukäteen ja tässä näitä tietoja. Kuntoutustuki on 807e ja Kansaneläke 65e siihen tulee vielä päälle kahdesta lapsesta hieman yli 18e/lapsi lapsikorotusta. Asumistukea on turha hakea sillä olemme niin varakkaita siihen. Huom! Mieheni on töissä. Kuntoutustuki maksetaan joka kuun 3pv ja Kansaneläke 14pv. lapsikorotuksesta ei vielä ole päätöstä tullut. Onneksi rahani riittävät vuokraan ja muuhun siitä ei jääkkään, joten heikosti menee. Sairastaa ei saisi ja nyt ei ainakaan yllättäviä menoja saa tulla. Veroja menee 19%. Kansaneläkkeessä huomioidaan miehen tulot. Kiitollinen pitäisi olla, kun edes näin paljon saa, mutta tiukkaa tekee :)
Kun/jos joutuu pysyvästi työkyvyttömyyseläkkeelle, saa juuri tuontapaisen summan. Maksa siitä sitten vuokra tai yhtiövastike ja asuntolaina (esim minulla n. 500e), eikä ole miehen tuloja avuksi. Ja meitä on paljon, monilla vielä suurehkot lääkekulut(minulla n 50 e/kk).
Kiitollinen kai pitäisi olla, mutta tiukkaa tekee minunkaltaisillani myös. Eikä toivoakaan päästä takaisin työelämään, edes vähän paremmille anioille. Eikä myöskään näköpiirissä edes keskituloista miestä :) - sossu auta ?
Yksineläjä kirjoitti:
Kun/jos joutuu pysyvästi työkyvyttömyyseläkkeelle, saa juuri tuontapaisen summan. Maksa siitä sitten vuokra tai yhtiövastike ja asuntolaina (esim minulla n. 500e), eikä ole miehen tuloja avuksi. Ja meitä on paljon, monilla vielä suurehkot lääkekulut(minulla n 50 e/kk).
Kiitollinen kai pitäisi olla, mutta tiukkaa tekee minunkaltaisillani myös. Eikä toivoakaan päästä takaisin työelämään, edes vähän paremmille anioille. Eikä myöskään näköpiirissä edes keskituloista miestä :)Sosiaalitoimesta saa apua ja saathan asumistukea ? Itsekkin mietin miten pulassa olisin jos yksin olisin lasten kanssa. Tsemppiä.
- Yksineläjä
sossu auta ? kirjoitti:
Sosiaalitoimesta saa apua ja saathan asumistukea ? Itsekkin mietin miten pulassa olisin jos yksin olisin lasten kanssa. Tsemppiä.
Saan siis nettona vähän yli yhdeksänsataa, ei lähehelläkään niitä rajoja joilla saa asumistukea. Sitten lisäksi vähän omaisuutta ja se nyt ensin täytyisi käyttää. Joten ei minulla varsinaisesti mitään hätää ole.
Haluaisin kuitenkin jättää jotakin lapsenlapsille. Ja olisi toisaalta mukava vähän matkustella.
Huonoimmassa tilanteessa ovat varmaan eronneet naiset, jotka ovat pitkään olleet kotiäiteinä.
Joten pidä miehestä kiinni, jos vähänkin siedettävä :) - ihanaaaa
Yksineläjä kirjoitti:
Saan siis nettona vähän yli yhdeksänsataa, ei lähehelläkään niitä rajoja joilla saa asumistukea. Sitten lisäksi vähän omaisuutta ja se nyt ensin täytyisi käyttää. Joten ei minulla varsinaisesti mitään hätää ole.
Haluaisin kuitenkin jättää jotakin lapsenlapsille. Ja olisi toisaalta mukava vähän matkustella.
Huonoimmassa tilanteessa ovat varmaan eronneet naiset, jotka ovat pitkään olleet kotiäiteinä.
Joten pidä miehestä kiinni, jos vähänkin siedettävä :)ja muutenkin mukava, onneksi ;) Niinhän se on mitään ei omistaa saa ja jotenkin aina ne tulot ylihinnoittelee siis laskevat kesälomarahat mukaan. Laskisivat nettona tulot niin johan tajuaisivat kuinka pienillä summilla eletään. Eduskuntahan ne ohjeet jakaa ja ne ei vähillä rahoilla joudu elämään. Päättäjät vaihtoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262173
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161484- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883