Oman asunnon myyminen itse

Eku

Myyn 2004 valmistuneen asuntoni ensi vuoden helmikuussa (2 vuotta tulee täyteen). Mitä itse ilman välittäjää myydessä tarvitsee tietää/olla. Syynä on muuttaminen yhteen naisystävän kanssa ja sen jälkeen vielä yhteisen isomman asunnon osto.
Olen itse paras asuntoni esittelijä ja kun "kohde" on lähes uusi niin myyn kyllä nyt itse. Voin pitää näyttöjä lähes milloin vain kun duunikin on samassa kaupungissa. Pyydän parilta välittäjältä hinta-arvion. Mistä saan esim: Kauppakirjapohjat? Itse voin tehdä kyltit ja pyytää isännöitsijältä kämpän paperit (duunissa teen kopioita) ja tarjouksiin voin vastata kirjallisesti. Pitääkö/kannattako tarjoukset hyväksyä ainostaa kirjallisesti? Paljon oli muuten käsiraha (taisi olla 10% sovitusta kauppahinnasta)? Lopullinen kauppa tehdään kuitenkin pankissa (olen kaksi kertaa ostanut asunnon ja kerran ex-vaimon kanssa välittäjä on myynyt silloisen asuntomme).
Isäni on myynyt, myös kaksi viimeistä asuntoaan ilman ongelmia (välittäjät lähinnä kiusaavat, vaikka selvästi sanoo myyvänsä itse). Paljon muuten välittäjät nykyään ottavat välityspalkkiota kauppahinnasta (suuresta summasta muutamakin prossa on paljon ja kun ostaa kuitenkin asunnon tämän jälkeen saa taas maksaa leimaveroa valtiolle josta ei voi "luistaa" kun mulle se on sitten 3 kämppä). Pitäneen kysyä faijalta vähän neuvoa. Välittäjän käyttäminen on ero-ja kuolinpesissä ja vanhoissa asunnoissa mustakin tosi ok, mutta nyt kun kohde on "uusi" ja vain mun/pankin nimissä aion myydä itse.
Ilmeisesti asutokauppalaikia kannattaa lukea ennen myymistä (mitkä kohdat on mielestänne tärkeää tietää).

Laittakaa vaikka joku lista kiitos!

21

40252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eku

Toivottavasti asia kuitenkin tuli ymmärretyksi :-)

• minäkin myin

Netistä löytyy esim. ne kauppakirjapohjat. Käsiraha voi olla mitä vaan sovitte. Kauppa voi olla myös ns. kaksivaiheinen, jolloi ostaja maksaa esim. sen 10 %. Se ei silloin ole kuitenkaan mikään käsiraha, vaan sitova kauppa, jonka yhteydessä maksetaan varainsiirtovero koko kauppasummasta.
      Isännöitsijältä saat muut tarvittavat paperit, pohjapiirroksen, isännöitsijäntodistuksen, yhtiöjärjestyksen jne..

• ei rahasta

käytän välittäjää, enhän tee itse kenkiäkään vaan ostan valmiina....tuollainen tee itse jutut ovat sallittuja mutta yleensä tulevat kalliinmaksi kuin teettää ammattimiehillä. Tunnet varmaan sanonnan että tein itse...

• ota huomioon

pitää ottaa huomioon että kun ostaa välittäjän kautta niin saa kuluttajasuojan, jos ostan sinulta niin en saa, sitä ei saa netistä eikä kaveri voi tehdä . Siksi ostan vain välittäjältä, en myyjältä suoraan, samoin se koskee esim. auton ostoa, katso Karpoa joskus niin tiedät miksi .

• ffaf
        ota huomioon kirjoitti:

pitää ottaa huomioon että kun ostaa välittäjän kautta niin saa kuluttajasuojan, jos ostan sinulta niin en saa, sitä ei saa netistä eikä kaveri voi tehdä . Siksi ostan vain välittäjältä, en myyjältä suoraan, samoin se koskee esim. auton ostoa, katso Karpoa joskus niin tiedät miksi .

Kuluttajansuojalaki suojelee käsittääkseni sinua välittäjän mokilta, mutta itse asunnon kauppa on kahden yksityshenkilön välinen kauppa, johon ei päde kuluttajansuojalaki.

• tuumailija
        ffaf kirjoitti:

Kuluttajansuojalaki suojelee käsittääkseni sinua välittäjän mokilta, mutta itse asunnon kauppa on kahden yksityshenkilön välinen kauppa, johon ei päde kuluttajansuojalaki.

Myyjän täytyy kertoa välittäjälle (ja välittäjän ostajalle) kaikki ne tiedot, jotka voi olettaa vaikuttavan ostajan ostopäätökseen. Lisäksi välittäjällä on yleinen- ja erityinen selonottovelvollisuus. Mikäli ostat asunnon välitysliikkeen kautta ja kaupassa on virhe, niin voit hakea korvauksia yhteisvastuullisesti sekä välittäjältä ja myyjältä. Tämä osoitetaan kuluttajavalituslautakunnan asuntokauppaosastolle, jolloin päätös tulee lainoppineilta asuntokaupan asiantuntijoilta(prosessi on moninkertaisesti halvempi ja riskittömämpi ratkaisu ostajalle, kuin käräjäoikeuden kautta). Yksityisenä henkilönä joudut siis hakemaan päätöstä suoraan kärjäoikeuden kautta.

• herra välittäjä

Mikäli olet myymässä huoneistoa (etkä kiinteistöä), niin asuntokauppalain mukaan käsiraha voi olla maksimissaan 4 % kauppahinnasta. Kiinteistöä myytäessä maakaari ei määrittele käsirahan suuruutta. Sinänsä voit tehdä kaupan pinemmällä summalla, mutta silloin sinun täytyy ottaa huomioon myös ostajan asema (mitä ostaja saa maksetun kauppahinnan vakuudeksi) säilytyssitoumus, jälkipantti, pantti- ja haltijavelkakirjat yms. Mikäli myyt huoneiston, niin mikään laki ei velvoita tekemään kauppakirjaa edes kirjallisesti. Kiinteistöä myytäessä kauppakirja on tehtävä kirjallisesti, maakaaren muotomääräysten mukaisesti. Suullinen tarjous on yhtä sitova, kuin kirjallinen (suullisen tarjouksen toteen näyttäminen kuitenkin mahdotontta, jos toinen osapuoli kiistää). Ps. nukutko yösi hyvin, kun valehtelet välittäjälle ns. ilmaisen välitysarvion merkeissä. Kaikesta huolimatta onnea myyntiin. Terv. vuosia välittäjänä toiminut.

• Pomps

Ilmoita oikotiellä, ja lehti-ilmoitukseen linkki sinne. Oikotielle saa kuvat ja hyvin tiedot esille.

• kaupat pankissa

Pankki ottaa 200e - 300e kauppakirjojen tekemisestä jolloin he myös kantavat kauppojen laillisuudesta vastuun.

Me teimme näin:
      Ilmoitus oikotien nettipalveluun.
      Katsojia tuli ja tarjoukset otettiin suullisesti.
      Loppuhinta sovittiin suullisesti ja varattiin aika pankin lainopillisista palveluksista. Pankki kysyi etukäteen hinnan ja teki kauppakirjat valmiiksi. Kun itse menimme pankkiin, saimme tarkastaa kauppakirjat ja sitten vaan rahaa vaihtamaan - pankki valvoi tämänkin.

Itse suosittelen tätä menetelmää. Tietysti hommassa voi säästää tuon 200e - 300e mutta onko stressaaminen sen arvoista???

T. Nykyinen vuokralainen

• halvemmallakin

kauppakirjat saa kyllä halvemallakin tehtyä, n 50 e oli kuin teetin tilitoimistolla.hinnasta sovittiin maksoin käsirahan ja kauppakirjat teetettiin tilitoimistossa,rahat pankissa käytiin siirtämässä.

• Itse myös myymässä
        halvemmallakin kirjoitti:

kauppakirjat saa kyllä halvemallakin tehtyä, n 50 e oli kuin teetin tilitoimistolla.hinnasta sovittiin maksoin käsirahan ja kauppakirjat teetettiin tilitoimistossa,rahat pankissa käytiin siirtämässä.

sitten tehneet jotain esisopimusta (ja millaisen) tuosta maksetusta käsirahasta vain onko siinä vaiheessa vain luotettu puolin ja toisin?

• Ei käsirahaa
        Itse myös myymässä kirjoitti:

sitten tehneet jotain esisopimusta (ja millaisen) tuosta maksetusta käsirahasta vain onko siinä vaiheessa vain luotettu puolin ja toisin?

Ei siis mitään muuta ennakkovalmistelua kuin kauppahinnasta sopiminen. Tämä tarkoittaa että kumpi tahansa voi mennä puihin / perääntyä missä tahansa vaiheessa ennen kauppaa, mutta muita riskejä ei ole. Itse pidin tätä vaihtoehtoa mukavampana.

• halvemmallakin
        Itse myös myymässä kirjoitti:

käsirahasta tehtiin sopimuspaperi ja maksoin sen ,maksukuittihan siitä on todisteena.käsirahahan jää ostajalle kuten tiedätkin jos kauppa peruntuu.osaat kyllä itsekkin sen tehdä myyjän ostajan kanssa, mainita asiasta ja kuitti maksusta se käy kyllä todisteesta.

• halvemmallakin

käsirahasta tehtiin sopimuspaperi ja maksoin sen ,maksukuittihan siitä on todisteena.käsirahahan jää ostajalle kuten tiedätkin jos kauppa peruntuu.osaat kyllä itsekkin sen tehdä myyjän ostajan kanssa, mainita asiasta ja kuitti maksusta se käy kyllä todisteesta.

1000e maksoin käsirahaa.

• R.R

Itse teetin autokorjaamolla. Maksoi 20 euroa. Rahat siirrettiin pankissa.

• Tee näin

Minkä takia maksat pankille kauppakirjasta 200-300 euroa??? Pieni välitysliike teki meille osakkeen kauppakirjat 100 eerolla. Ja varmasti oli yhtä hyvä, ellei parempi kuin pankin...

• tyyppi

.. olet, jos täältä saatujen neuvojen perusteella yrität myydä kenties arvokkaimman omaisuutesi.

• Pariss

Hei!

Noin uuden asunnon myyminen itse ei ole vaikeaa.

Itse olemme myyneet kaksi asuntoa, kun muuttaneet isompaan. Helppoa ollut!

Mieti oikeasti, jos asunnossa ei vikaa, saat sen helposti itse hoidettua!

• Eku

Joku ihmetteli myynkö itse teiltä saamieni neuvojen perusteella. En todellakaan pelkästään vaan nyt lähinnä "tunnustelin" asiaa. Myynti tulee ajankohtaiseksi vasta helmikuussa. Nyt samalla katsomme tulevaan rivari-kohdetta (muutan väliaikaisesti tyttöystävän aso-kämppään niin vältän varmasti kahden asunnon loukun). Tietysti jos saan oman myytyä juuri samaan saumaan kun uusi asunto tulee "oikeasti" ostoon niin muutamme kahdesta asunnosta suoraan sinne. Epäilen suuresti, että näin kuitenkaan käy. Niin ja kuin alussa kerroin nykyisen asunnon olevan vain minun, pankin ja uuden veroisen itse myyminen ei pitäisi olla kovinkaan vaativaa kun asioista ottaa selvää.

• Cocktailbeat
        Eku kirjoitti:

Joku ihmetteli myynkö itse teiltä saamieni neuvojen perusteella. En todellakaan pelkästään vaan nyt lähinnä "tunnustelin" asiaa. Myynti tulee ajankohtaiseksi vasta helmikuussa. Nyt samalla katsomme tulevaan rivari-kohdetta (muutan väliaikaisesti tyttöystävän aso-kämppään niin vältän varmasti kahden asunnon loukun). Tietysti jos saan oman myytyä juuri samaan saumaan kun uusi asunto tulee "oikeasti" ostoon niin muutamme kahdesta asunnosta suoraan sinne. Epäilen suuresti, että näin kuitenkaan käy. Niin ja kuin alussa kerroin nykyisen asunnon olevan vain minun, pankin ja uuden veroisen itse myyminen ei pitäisi olla kovinkaan vaativaa kun asioista ottaa selvää.

Arvioituttimme oman talomme kolmella välittäjällä. Hinta-arviot vaihtelivat melkoisen paljon, enimmillään 60000 euroa., mikä ei anna tietenkään välittäjien toimista kovin vakuuttavaa kuvaa. Itse päätimme pyytää talostamme (erittäin hyväkuntoinen) kuitenkin oman arvioimme mukaisen hinnan. Tulos olikin se, että saimme talostamme sellaisen hinnan kuin halusimme... Eli toteutunut hinta oli 30 000 euroa enemmän kuin välittäjien antama arvio toteutuvasta hinnasta. Talomme myyntiaika oli 3 kuukautta, eli lyhyempi kuin omakotitalon myyntiaika keskimäärin.

• Myin asunnon itse

Asuntoa itse myytäessä tulee hyvien kohdekuvien merkitys vielä tarkemmin ilmi.. Itse huomasin sen tuossa aikoinani ensimmäistä kertaa omaa asuntoa itse myydessäni.. Napsin kuvat pienellä digipokkarilla ja skaalasin itse koneella oikeaan kokoon.. Voin kertoa että kyseistä virhettä en enää tule toistamaan!

Nyt viimeksi asunnon myydessäni otin yhteyttä Suomen asuntokuvaukseen http://www.asuntokuvaus.fi ja tilasin heiltä kuvauksen myynti-ilmoitustani varten ja olin erittäin tyytyväinen palveluun ja lopputulemaan. Suosittelen siis panostamaan ilmoitusten ja kuvien ulkonäköön.

Ja ei en kerro mikä hieno asunto(joka on päässyt referenssiksi) on minun entinen ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe