Aihe

Jarrulevyjen vaihto

ensiopel

Onko paha homma lähteä vaihtamaan b-vectraan jarrulevyt? Sanoivat katsastuksessa että pitää vaihtaa jos haluaa päästä katsastuksesta läpi. En ole ikinä tehnyt vastaavaa remonttia mihinkään autoon mutta kun ei olis oikein varaa viedä huoltoonkaan. Tarvitsenko remonttia varten jotain erikoistyökaluja, asennussarjaa tai muuta vastaavaa? Entä takaripustuksien ylätukivarsien puslat? Lähteekö ne helposti pois vai pitääkö olla esim. ulosvedin?
Yritin hakea tietoa netistä mutta huonoin tuloksin joten olisin kiitollinen kaikesta mahdollisesta infosta asiaan liittyen! Remontin ohjeesta saa papukaijamerkin =)

PS:levyt joka nurkassa

17

31449

    Vastaukset

    • on helppo vaihtaa, sehän on kiinni renkaiden pulteilla, jarrusatula täytyy vain irroitaa, sitten levy lähtee pois. Ja uusi tilalle, uudesta levystä pitää säilytysöljy pyyhkiä pois vaikka tärpätillä tai bensiinillä.

      • Pitääkö jarrusylinteri irroittaa vai läteekö levy muutenkin irti. Eikö se jarrulevy muuten tosiaankaan ole millään muulla kiinni kuin renkaan pulteilla? Siis kun renkaan ottaa pois, saa levyn siitä samalla syliin vai? Mitä kaikkea kannataa vaihtaa samalla(jarrupalojen lisäksi)?


      • Nimetön kirjoitti:

        Pitääkö jarrusylinteri irroittaa vai läteekö levy muutenkin irti. Eikö se jarrulevy muuten tosiaankaan ole millään muulla kiinni kuin renkaan pulteilla? Siis kun renkaan ottaa pois, saa levyn siitä samalla syliin vai? Mitä kaikkea kannataa vaihtaa samalla(jarrupalojen lisäksi)?

        kirjoitin että jarrusatula täytyy irroittaa, tietysti jarrusylinteri-systeemi ja jarrupalat ensin myös, koska sitten on helpompi irroittaa jarrusatula.


      • tarkemmin kirjoitti:

        kirjoitin että jarrusatula täytyy irroittaa, tietysti jarrusylinteri-systeemi ja jarrupalat ensin myös, koska sitten on helpompi irroittaa jarrusatula.

        -pyyhi levyistä rasvat tinnerillä tai asetoonilla tai aineilla, jotka on tarkoitettu rasvan poistoon!


    • Kummasta päästä on kyse? BVectrassahan on sekä edessa että takana levyjarrut. Etupää menee noiden annettujan ohjeiden mukaan, mutta takapäässä joutuu vielä huomioimaan jarrukengät siellä rummun sisällä, jotka varmaan kannattaa uusia, jos joutuu noin ison remontin tekemään.

      • levyt olisi tarkoitus vaihtaa kyllä. Joutuuko sen jarrurummun siis irroittaman? Käsijarrun kanssa ei kyllä ole ollut mitään ongelmia. Kuluuko ne jarrukengät niin paljon että kannattaa uusia?
        Osaatko osanoa jotain erikoistyökaluista? Entä ylätukivarren puslista?


      • Nimetön kirjoitti:

        levyt olisi tarkoitus vaihtaa kyllä. Joutuuko sen jarrurummun siis irroittaman? Käsijarrun kanssa ei kyllä ole ollut mitään ongelmia. Kuluuko ne jarrukengät niin paljon että kannattaa uusia?
        Osaatko osanoa jotain erikoistyökaluista? Entä ylätukivarren puslista?

        Niin siis takana jarrurumpu on osa jarrulevyä, eli jarrulevyn sisäosassa on jarrurumpu. Näin kun vaihdat jarrulevyt niin tulee nuo jarrurummutkin uusittua. Nuo jarrukengät maksavat alle 20 euroa, eli ole mitään järkeä kasata vanhoilla osilla. Omassa oli kulutuspinta irronnut, vaikka toimivat moitteetta.
        Noista erikoistyökaluista en osaa sanoa.

        Mitä puslaa takoitat? Takana on tukivarressa poikittaiset (2 ulompaa ja 1 sisempi) sekä pitkittäinen.


      • BVectra kirjoitti:

        Niin siis takana jarrurumpu on osa jarrulevyä, eli jarrulevyn sisäosassa on jarrurumpu. Näin kun vaihdat jarrulevyt niin tulee nuo jarrurummutkin uusittua. Nuo jarrukengät maksavat alle 20 euroa, eli ole mitään järkeä kasata vanhoilla osilla. Omassa oli kulutuspinta irronnut, vaikka toimivat moitteetta.
        Noista erikoistyökaluista en osaa sanoa.

        Mitä puslaa takoitat? Takana on tukivarressa poikittaiset (2 ulompaa ja 1 sisempi) sekä pitkittäinen.

        ne jarrukengät siinä tapauksessa vaihtaa.
        En osaa sanoa mitkä puslat ovat ulommat ja mitkä sisemmät. Katsastusmies näytti minulle ylätukivarren navan puoleistä niveltä. Takapyörien puslathän ovat tunnetusti kulutuistavaraa. Onkohän syytä vaihtaa sinnekin kaikki kerralla?


      • kannattaahan kirjoitti:

        ne jarrukengät siinä tapauksessa vaihtaa.
        En osaa sanoa mitkä puslat ovat ulommat ja mitkä sisemmät. Katsastusmies näytti minulle ylätukivarren navan puoleistä niveltä. Takapyörien puslathän ovat tunnetusti kulutuistavaraa. Onkohän syytä vaihtaa sinnekin kaikki kerralla?

        kysele vaan vie asiantuntevalle korjaamolle jarrut laitettavaksi. Hintaa tulee mutta kokemuksesta voin sanoa, että noin hatarilla tiedoilla, jotka sinulla asioista on, ei kannata itse alkaa tunamaan. Aikaa menee viikko veikkaan eikä lopputulos sittenkään ole varma.

        En vittuile vaan neuvon pienemmän vaivan tien. Etujarrulevyt saattavat olla niin pahasti jumissa ettei auta kuin rälläkällä katkaista paloiksi.

        Takajarrulevyjen vaihdossa ei ole muuta ongelmaa kuin käsijarrun säätö. On muuten mahtavan hieno homma tehdä autotallissa tai pihamaalla.

        Takapuslien vaihtoa ei voi edes yrittää ilman tukivarsien vankkaa tukemista.

        Jos nyt vieläkin aiot vaihtaa itse niin varaa aikaa älä menetä hermojasi :)


      • kannattaahan kirjoitti:

        ne jarrukengät siinä tapauksessa vaihtaa.
        En osaa sanoa mitkä puslat ovat ulommat ja mitkä sisemmät. Katsastusmies näytti minulle ylätukivarren navan puoleistä niveltä. Takapyörien puslathän ovat tunnetusti kulutuistavaraa. Onkohän syytä vaihtaa sinnekin kaikki kerralla?

        Autetaanpas nyt miestä mäessä

        Takapää menee näin:
        -pyörä pois
        -jarrupalat pois jollain tapilla ja vasaralla kolkuttamalla saa ne tapit irti
        -satula pois niistä kahdesta 19mm pultista.satulaa ei kannata avata ,vaan irrottaa kokonaisena.ei tule nesteet edes pihalle.ripusta rautalangalla jouseen kiinni, niin letkut ei rasitu.ne 19mm pultit voi olla tosi tiukassa, että saa hakata avainta lekalle ihan tosissaan.
        -levystä se pikkuruuvi auki
        -levy pois
        -sitten katsot tarviiko kenkiä vaihtaa.jos käsijarru pelittää hyvin niin ei kannata, joutuu kikkailemaan säätöjen kanssa muuten.vaikea saada pitämään hyvin laahaamatta.
        -uudesta levystä rasvat pois, ja ruuvilla paikalleen.kannattaa maalata mustaksi se kohouma siitä, koska ruostuu tosi nopeasti kuitenkin ja aluksi ruman näköinen, kun on punaisella ruosteella.vanhoissa on tod.näk. kaikkea paskaa niin paljon ettei ruostetta edes näy enää.itse vedin noverox-ruosteenmuuntoainetta.semmoinen musta mömmö.tai vaikka kenkälankki, kunhan jotain väriä pintaan.varo ettei sitä mene itse levyyn.

        -sylinterit pitää painaa tässä vaiheessa tappiin.eli semmoinen puristustyökalu tarvitaan, hinta reilu 10e.sillä ruuvaat molemmat sylinterit pohjaan, ja varot riehuessasi tuhoamasta sylinterin kumeja.tsekkaa myös että sylinterin urat ovat n.23* kulmassa.kunhan ovat jossain kulmassa, niin todennäköisesti oikeassa.eipä ne oikein muutu miksikään.
        -satula takas niillä 19mm pulteilla, kuparitahnaa pultteihin niin aukeaa uudestaankin
        palata paikallaan, ja uusi assennussarja kanssa.siis ne tapit ja se ristisysteemi.
        -pyörä takas ja painele jarrua vähän että näet, asettuvatko sylinterit&palat siihen levyjen lähelle mukavasti.

        -pari vinkkiä vielä:

        jarrua ei saa painaa kun palat ovat irti.pullauttaa sylinterit pellolle,eikä myöskään jos satulat on irti.sama homma.

        aikaa mennee osien juuttuneisuudesta riippuen 3-10h.


      • kontio kirjoitti:

        Autetaanpas nyt miestä mäessä

        Takapää menee näin:
        -pyörä pois
        -jarrupalat pois jollain tapilla ja vasaralla kolkuttamalla saa ne tapit irti
        -satula pois niistä kahdesta 19mm pultista.satulaa ei kannata avata ,vaan irrottaa kokonaisena.ei tule nesteet edes pihalle.ripusta rautalangalla jouseen kiinni, niin letkut ei rasitu.ne 19mm pultit voi olla tosi tiukassa, että saa hakata avainta lekalle ihan tosissaan.
        -levystä se pikkuruuvi auki
        -levy pois
        -sitten katsot tarviiko kenkiä vaihtaa.jos käsijarru pelittää hyvin niin ei kannata, joutuu kikkailemaan säätöjen kanssa muuten.vaikea saada pitämään hyvin laahaamatta.
        -uudesta levystä rasvat pois, ja ruuvilla paikalleen.kannattaa maalata mustaksi se kohouma siitä, koska ruostuu tosi nopeasti kuitenkin ja aluksi ruman näköinen, kun on punaisella ruosteella.vanhoissa on tod.näk. kaikkea paskaa niin paljon ettei ruostetta edes näy enää.itse vedin noverox-ruosteenmuuntoainetta.semmoinen musta mömmö.tai vaikka kenkälankki, kunhan jotain väriä pintaan.varo ettei sitä mene itse levyyn.

        -sylinterit pitää painaa tässä vaiheessa tappiin.eli semmoinen puristustyökalu tarvitaan, hinta reilu 10e.sillä ruuvaat molemmat sylinterit pohjaan, ja varot riehuessasi tuhoamasta sylinterin kumeja.tsekkaa myös että sylinterin urat ovat n.23* kulmassa.kunhan ovat jossain kulmassa, niin todennäköisesti oikeassa.eipä ne oikein muutu miksikään.
        -satula takas niillä 19mm pulteilla, kuparitahnaa pultteihin niin aukeaa uudestaankin
        palata paikallaan, ja uusi assennussarja kanssa.siis ne tapit ja se ristisysteemi.
        -pyörä takas ja painele jarrua vähän että näet, asettuvatko sylinterit&palat siihen levyjen lähelle mukavasti.

        -pari vinkkiä vielä:

        jarrua ei saa painaa kun palat ovat irti.pullauttaa sylinterit pellolle,eikä myöskään jos satulat on irti.sama homma.

        aikaa mennee osien juuttuneisuudesta riippuen 3-10h.

        Niin ja vielä työkalut, eli
        -ristipäämeisseli
        -joku tappi
        -vasara
        -leka
        -19mm lenkkiavain ja/tai räikkä.alkuun ei kyllä räikkä pure,on niin jumissa kuitenkin.
        -kuparitahnaa
        -sylinterin puristin

        sitten tietysti alustapukit.6€ kipale.tue vaikka siitä renkaan takana menevästä paksusta tukivarresta, vai mikä se nyt on.B2 mallissa se on ainakin selvästi paras paikka tukea,kun ei helmaa viitsi hajottaa.

        niin juu ja katso, ettei palojen ja levyn väliin pääse roskaa.urittaa nopeasti levyt.imuroi systeemi, tai putsaa paineilmalla.

        Edessä homma mennee kai aika samanlailla kuin takana, en ole perehtynyt etupäähän.

        Puslat kannattaa vaihtaa kaikki kerralla, on sen verran iso homma.mutta melkeinpä korjaamohommia, eli ei välttämättä kannata samalla vaihtaa.vaatii aika paljon osaamista.

        ei käsijarrua tarvi säätää, jos levyt vaihtaa.


      • kontio kirjoitti:

        Niin ja vielä työkalut, eli
        -ristipäämeisseli
        -joku tappi
        -vasara
        -leka
        -19mm lenkkiavain ja/tai räikkä.alkuun ei kyllä räikkä pure,on niin jumissa kuitenkin.
        -kuparitahnaa
        -sylinterin puristin

        sitten tietysti alustapukit.6€ kipale.tue vaikka siitä renkaan takana menevästä paksusta tukivarresta, vai mikä se nyt on.B2 mallissa se on ainakin selvästi paras paikka tukea,kun ei helmaa viitsi hajottaa.

        niin juu ja katso, ettei palojen ja levyn väliin pääse roskaa.urittaa nopeasti levyt.imuroi systeemi, tai putsaa paineilmalla.

        Edessä homma mennee kai aika samanlailla kuin takana, en ole perehtynyt etupäähän.

        Puslat kannattaa vaihtaa kaikki kerralla, on sen verran iso homma.mutta melkeinpä korjaamohommia, eli ei välttämättä kannata samalla vaihtaa.vaatii aika paljon osaamista.

        ei käsijarrua tarvi säätää, jos levyt vaihtaa.

        Niin juu ja jos ei lähde heti levy irti, niin käsijarrun säätöruuvia pitää löysentää.se pistää vastaan.ja tietysti teet homman käsijarru pois päältä.

        jos/kun kysyttävää,laita mailia kivelasports(at)kolumbus.fi


      • kontio kirjoitti:

        Autetaanpas nyt miestä mäessä

        Takapää menee näin:
        -pyörä pois
        -jarrupalat pois jollain tapilla ja vasaralla kolkuttamalla saa ne tapit irti
        -satula pois niistä kahdesta 19mm pultista.satulaa ei kannata avata ,vaan irrottaa kokonaisena.ei tule nesteet edes pihalle.ripusta rautalangalla jouseen kiinni, niin letkut ei rasitu.ne 19mm pultit voi olla tosi tiukassa, että saa hakata avainta lekalle ihan tosissaan.
        -levystä se pikkuruuvi auki
        -levy pois
        -sitten katsot tarviiko kenkiä vaihtaa.jos käsijarru pelittää hyvin niin ei kannata, joutuu kikkailemaan säätöjen kanssa muuten.vaikea saada pitämään hyvin laahaamatta.
        -uudesta levystä rasvat pois, ja ruuvilla paikalleen.kannattaa maalata mustaksi se kohouma siitä, koska ruostuu tosi nopeasti kuitenkin ja aluksi ruman näköinen, kun on punaisella ruosteella.vanhoissa on tod.näk. kaikkea paskaa niin paljon ettei ruostetta edes näy enää.itse vedin noverox-ruosteenmuuntoainetta.semmoinen musta mömmö.tai vaikka kenkälankki, kunhan jotain väriä pintaan.varo ettei sitä mene itse levyyn.

        -sylinterit pitää painaa tässä vaiheessa tappiin.eli semmoinen puristustyökalu tarvitaan, hinta reilu 10e.sillä ruuvaat molemmat sylinterit pohjaan, ja varot riehuessasi tuhoamasta sylinterin kumeja.tsekkaa myös että sylinterin urat ovat n.23* kulmassa.kunhan ovat jossain kulmassa, niin todennäköisesti oikeassa.eipä ne oikein muutu miksikään.
        -satula takas niillä 19mm pulteilla, kuparitahnaa pultteihin niin aukeaa uudestaankin
        palata paikallaan, ja uusi assennussarja kanssa.siis ne tapit ja se ristisysteemi.
        -pyörä takas ja painele jarrua vähän että näet, asettuvatko sylinterit&palat siihen levyjen lähelle mukavasti.

        -pari vinkkiä vielä:

        jarrua ei saa painaa kun palat ovat irti.pullauttaa sylinterit pellolle,eikä myöskään jos satulat on irti.sama homma.

        aikaa mennee osien juuttuneisuudesta riippuen 3-10h.

        hyvistä neuvoista, ja varsinkin siitä ohjeesta!! En tiedä vielä vaihdanko levyt itse. Siinä on tietysti asiaa että kokemattomana ei välttämättä kannata mutta pakkohän sitä jostain on aloittaa! Kyllä noilla neuvoilla on kuitenkin saanut jo huomattavasti selkeämmän kuvan ongelman laadusta ja luonteesta. Kiitos siitä!


      • kontio kirjoitti:

        Niin juu ja jos ei lähde heti levy irti, niin käsijarrun säätöruuvia pitää löysentää.se pistää vastaan.ja tietysti teet homman käsijarru pois päältä.

        jos/kun kysyttävää,laita mailia kivelasports(at)kolumbus.fi

        tarvii yleensä säätää, jos levyt irrottaa. On sen verta kokemusta asiasta. Eli: Jos löysäät säätöruuvista käsijarrukenkiä tai vaihdat käsijarrukengät, säätö on pakko suorittaa. On helppo homma mutta viepi aikaa, jos joutuu yksin tekemään kontillaan autotallin lattialla tai pihamaalla.

        Onnea ja hermoja yritykseen :)

        On se kyllä niinkin, että jos ei yritä, niin ei saa mitään aikaankaan.


      • ensiopel kirjoitti:

        hyvistä neuvoista, ja varsinkin siitä ohjeesta!! En tiedä vielä vaihdanko levyt itse. Siinä on tietysti asiaa että kokemattomana ei välttämättä kannata mutta pakkohän sitä jostain on aloittaa! Kyllä noilla neuvoilla on kuitenkin saanut jo huomattavasti selkeämmän kuvan ongelman laadusta ja luonteesta. Kiitos siitä!

        Periaatteessahan työ on erittäin yksinkertainen.
        -irrotetaan pyörä
        -irrotetaan puslan läpi menevä pultti
        -vaihdetaan pusla
        -pultti ja pyörä takaisin

        Ainoa hankaluus on että pusla on varsin piukassa.

        Kävin juuri tänään vaihdattamassa poikittaisen takatukivarren puslat, kun en itse saanut irti.
        Vaihto maksoi yhteensä 200 € työ ja molemmat puslat. Kysyin korjaamolla, saako katsoa kun työ tehdään ja kävihän se näppärästi korjaamon työkaluilla.

        Puslat vaihdetaan vuorotellen siten, että napa on paikallaan. Asentaja näytti 3 eri työkalua, jolla voi työn tehdä.

        1)
        Kaveri irrotti puslat työkalulla, jossa on hydraulinen sylinteri. Siinä on kiinni 12mm pultti, joka menee puslan läpi ja pultin toisessa päässä on juuri puslaa pienempi vastakappale, jota ruuvi siis vetää ja näin tämä vastakappale työntää puslan läpi reiästään.
        Samalla työkalulla vedettiin uusi pusla toisesta suunnasta sisään reikäänsä.

        2)
        Iskuvasaralla hakataan irti. Kaveri ei tykännyt siitä, koska tulee kova meteli

        3)
        Samanlainen kuin 1, mutta ilman hydraulisylinteriä. Tästä asentaja ei pitänyt, koska sen kanssa tulee hiki. Tämä oli ihan vastaava jolla mä yritin irrotusta.

        Ostin 46 mm hylsyn (alle 10 €). Se on niin iso, että pusla mahtuu juuri sen sisälle, joten sitä voidaan käyttää vastassa toisella puolella. Toiselle puolelle laitetaan hylsy tai vastaava, joka on juuri puslaa pienempi, jotta se mahtuu läpi puslan reiästä. Mulla oli 32mm hylsy, mutta saisi olla vähän isompi. Sitten hylsyjen ja puslan läpi laitetaan 12 mm pultti ja mutterit prikat päihin. Kierretään muttereita, jolloin pienempi hylsy painaa puslan irti ja suuremman hylsyn sisään.

        Mulla oli käytössä 12 mm kierretankoa, mutta se meni poikki. Korjaamon manuaalisessa ja hydraulisessa työkalussa oli myös 12mm pultti (ei se paksumpi voi ollakaan), mutta vahvempaa laatua kuin kierretanko. Kierretangon tilalle pitää saada vahvempi, ehkä jo 8,8:n pultti on kierretankoa vahvempi ja saattaisi kestää.


      • kari789 kirjoitti:

        Periaatteessahan työ on erittäin yksinkertainen.
        -irrotetaan pyörä
        -irrotetaan puslan läpi menevä pultti
        -vaihdetaan pusla
        -pultti ja pyörä takaisin

        Ainoa hankaluus on että pusla on varsin piukassa.

        Kävin juuri tänään vaihdattamassa poikittaisen takatukivarren puslat, kun en itse saanut irti.
        Vaihto maksoi yhteensä 200 € työ ja molemmat puslat. Kysyin korjaamolla, saako katsoa kun työ tehdään ja kävihän se näppärästi korjaamon työkaluilla.

        Puslat vaihdetaan vuorotellen siten, että napa on paikallaan. Asentaja näytti 3 eri työkalua, jolla voi työn tehdä.

        1)
        Kaveri irrotti puslat työkalulla, jossa on hydraulinen sylinteri. Siinä on kiinni 12mm pultti, joka menee puslan läpi ja pultin toisessa päässä on juuri puslaa pienempi vastakappale, jota ruuvi siis vetää ja näin tämä vastakappale työntää puslan läpi reiästään.
        Samalla työkalulla vedettiin uusi pusla toisesta suunnasta sisään reikäänsä.

        2)
        Iskuvasaralla hakataan irti. Kaveri ei tykännyt siitä, koska tulee kova meteli

        3)
        Samanlainen kuin 1, mutta ilman hydraulisylinteriä. Tästä asentaja ei pitänyt, koska sen kanssa tulee hiki. Tämä oli ihan vastaava jolla mä yritin irrotusta.

        Ostin 46 mm hylsyn (alle 10 €). Se on niin iso, että pusla mahtuu juuri sen sisälle, joten sitä voidaan käyttää vastassa toisella puolella. Toiselle puolelle laitetaan hylsy tai vastaava, joka on juuri puslaa pienempi, jotta se mahtuu läpi puslan reiästä. Mulla oli 32mm hylsy, mutta saisi olla vähän isompi. Sitten hylsyjen ja puslan läpi laitetaan 12 mm pultti ja mutterit prikat päihin. Kierretään muttereita, jolloin pienempi hylsy painaa puslan irti ja suuremman hylsyn sisään.

        Mulla oli käytössä 12 mm kierretankoa, mutta se meni poikki. Korjaamon manuaalisessa ja hydraulisessa työkalussa oli myös 12mm pultti (ei se paksumpi voi ollakaan), mutta vahvempaa laatua kuin kierretanko. Kierretangon tilalle pitää saada vahvempi, ehkä jo 8,8:n pultti on kierretankoa vahvempi ja saattaisi kestää.

        Ulompien puslien vaihto onnistuu kyllä hylsyjen ja kestävän pultin avulla. Itse kokeilin ensin jotain kilotavaraa ja nehän napsahteli poikki ilman suurempaa aherrusta. Hain sitten muutaman 12mm lujuusluokaltaan 12.9:n pultin ja homma alkoi sujua. Yhdestä tuollaisesta meni kyllä kierteet ennen kuin pusla liikahti ensimmäisen kerran, mutta sen jälkeen homma olikin helppo. Tuollaisen kestävän pultin kaveriksi kannattaa ostaa runsaasti muttereita kun niistä meni ainakin minulla kierteet melko herkästi.

        Vaihtotarvikkeille, eli hylsyille ja pulteille, tuli hintaa n. 20e.


    • käyppä kirjastossa katsomassa löytyiskö korjausopasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

      ”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      339
      14122
    2. Tiesikö Martina miehensä taustat?

      Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      325
      12496
    3. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

      Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      216
      5572
    4. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

      No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      25
      2402
    5. Uskotteko että kumppaninne on teille se oikea

      Haluaisin kuulla, että kuinka moni oikeasti on sellaisessa parisuhteessa jossa kumppanina on se ”elämä rakkaus”? Että pystyisi sanomaan rehellisesti e
      Parisuhde
      66
      1666