Jos saan synninpäästön ns. mädältä kalalta, niin olenko saanut parannuksen armon vai en?
Koska mikäli olen oikein ymmärtänyt, mätä kala on henkilö, joka kulkee vl joukon mukana kuitenkaan olematta vanhoillislestadiolainen.
"Mätä kala" -kysymys
25
3112
Vastaukset
- Lasse-setä
Kumpi mielestäsi sinun pelastuksessasi on tärkeämpi: Jumala vai ihminen, joka todistaa?
- Waari
Voiko yleensäkään löytyä autuutta vääristä opillisista seurakunnista joissa ei ole Pyhää Henkeä vuodatettu. Aina on uskottu ja ymmärretty että anteeksi antaminen on Pyhän Hengen virka. Pappi ei voi ohjata herännyttä yhtään pitemmälle kuin on itsekään käsittänyt.
- Lasse-setä
Waari kirjoitti:
Voiko yleensäkään löytyä autuutta vääristä opillisista seurakunnista joissa ei ole Pyhää Henkeä vuodatettu. Aina on uskottu ja ymmärretty että anteeksi antaminen on Pyhän Hengen virka. Pappi ei voi ohjata herännyttä yhtään pitemmälle kuin on itsekään käsittänyt.
Mikä sitten on se indikaattori, joka pettämättömästi ilmaisee: Täällä on Pyhä Henki ja tuolla taas ei?
Pyhän Hengen olemassaoloa pitäisi etsiä raamatullisten tunnusmerkkien perusteella. Ei se ole pätevä todistus, jos me itsestämme todistamme, minulla on Pyhä Henki. Meidän porukassa on Pyhä Henki. Kuka tahansa voi niin sanoa, mutta luotatko siihen ilman todistusta, vain ihmisen sanan perusteella?
Tiedän, että tämä on ikuisuuskysymys. Kuitenkin on tärkeää katsella Jeesuksen opetusta juuri ennen taivaaseen astumista. Hän käski todistaa itsestään.
Hän lähetti seuraajansa kaikkeen maailmaan todistamaan, ei lajittelemaan. Lajittelun tekevät enkelit sitten, kun verkot on vedetty rantaan.
Hän sanoo itsestään, ettei hän tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan, siinä on meille esikuva.
Eikö pitäisi olla huoli siitä, että ei yksikään jää kuulematta, että Jeesus rakastaa. Vai onko lajittelijan tehtävä niin rakas? Ja miksi? Waari kirjoitti:
Missä Raamatussa sanotaan, että Pyhällä Hengellä on anteeksi antamisen virka.
Taitaa oppi olla se "mätä kala".Lasse-setä kirjoitti:
Mikä sitten on se indikaattori, joka pettämättömästi ilmaisee: Täällä on Pyhä Henki ja tuolla taas ei?
Pyhän Hengen olemassaoloa pitäisi etsiä raamatullisten tunnusmerkkien perusteella. Ei se ole pätevä todistus, jos me itsestämme todistamme, minulla on Pyhä Henki. Meidän porukassa on Pyhä Henki. Kuka tahansa voi niin sanoa, mutta luotatko siihen ilman todistusta, vain ihmisen sanan perusteella?
Tiedän, että tämä on ikuisuuskysymys. Kuitenkin on tärkeää katsella Jeesuksen opetusta juuri ennen taivaaseen astumista. Hän käski todistaa itsestään.
Hän lähetti seuraajansa kaikkeen maailmaan todistamaan, ei lajittelemaan. Lajittelun tekevät enkelit sitten, kun verkot on vedetty rantaan.
Hän sanoo itsestään, ettei hän tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan, siinä on meille esikuva.
Eikö pitäisi olla huoli siitä, että ei yksikään jää kuulematta, että Jeesus rakastaa. Vai onko lajittelijan tehtävä niin rakas? Ja miksi?Pyhän hengen indikaattori on ihmisissä armoölahjat. Paranatmise, kielillä puhumisen jne. Niitä yhtään ei ole Kerhossa, niistä jos joku halusi puhua, suu tyukittiin ja sanottiin, että se toimi vain apostooliseen aikaan.
- vlm
...ei voi pelastua, eikä ihminen erottele kaloja verkosta.
Usko on omakohtainen ja jokainen uskoo omalle kohdalle evankeliumin sanoman syntien anteeksi antamisesta.- Heino1
tähän kysymykseen vlm. Avaaja kysyy hyvän ja tärkeän kysymyksen, eli voiko kuka tahansa saarnata syntejä anteeksi? Ainoa edellytys olisi kuuluminen näkyväiseen seurakuntaan, kuten esim. Juudat Iskariot.
Minuakin kiinnostaa kuulla, minkälainen kanta Ry:llä on tähän asiaa tänäpäivänä. Onko niin, että yksilön ei olekaan tarpeellista olla osallinen Pyhästä Hengestä, kunhan on oikea lauma, jossa Jumala asuu henkensä kautta. - vlm
Heino1 kirjoitti:
tähän kysymykseen vlm. Avaaja kysyy hyvän ja tärkeän kysymyksen, eli voiko kuka tahansa saarnata syntejä anteeksi? Ainoa edellytys olisi kuuluminen näkyväiseen seurakuntaan, kuten esim. Juudat Iskariot.
Minuakin kiinnostaa kuulla, minkälainen kanta Ry:llä on tähän asiaa tänäpäivänä. Onko niin, että yksilön ei olekaan tarpeellista olla osallinen Pyhästä Hengestä, kunhan on oikea lauma, jossa Jumala asuu henkensä kautta....että kelpaako sinulle VL:n saarnaama evanekliumi?
- Heino1
vlm kirjoitti:
...että kelpaako sinulle VL:n saarnaama evanekliumi?
En ole uskoani koskaan kieltänyt! Minun uskoani ei muuta miksikään se, että minut on erotettu Ry:stä. Eihän minun uskoni, eikä se, "kelpaako sinulle vl:n saarnaama evankeljumi" muuta myöskään miksikään avaajan kysymystä, tai sinun vastaustasi kysymykseeni. Minkä takia et kykene suoraan keskusteluun, vaan kiertelet kysymyksen ympärillä?
- vlm
Heino1 kirjoitti:
En ole uskoani koskaan kieltänyt! Minun uskoani ei muuta miksikään se, että minut on erotettu Ry:stä. Eihän minun uskoni, eikä se, "kelpaako sinulle vl:n saarnaama evankeljumi" muuta myöskään miksikään avaajan kysymystä, tai sinun vastaustasi kysymykseeni. Minkä takia et kykene suoraan keskusteluun, vaan kiertelet kysymyksen ympärillä?
...kysyn, että pitääkö minun olla aina vastaajan asemassa? Entä jos minulla ei ole olemassakaan vastausta?
Itse uskon, että ei evankeliumi ole ihmisen tiedoissa ja taidoissa, eikä sanoissa tai sanomatta jättämisissää, vaan vilpittömässä uskossa, vilpittömässä mielessä ja yksin Kristuksen veressä on anteeksi antamus.
Erään ystäväni(ei VL) kanssa oli ollut toisen mielen pahoittamista sen kummemin erittelemättä asiaa. Pyysin häneltä anteeksi omaa käytöstä ja omia syntejäni, enkä hetkeäkään epäillyt, etteikö olisi ollut kyse oikeasta vilpittömästä anteeksi antamisesta. Anteeksi antamista ei ole missään muualla kuin Kristuksen veressä. Tunnen sen omassa tunnossa, että veressä se voima on, eikä kenessäkään meissä ihmisessä.
Vilpitön mieli, vilpitön usko. Yksin armosta, yksin uskosta yksin Kristuksen ansion tähden. Siinä on evankeliumin voima. vlm kirjoitti:
...että kelpaako sinulle VL:n saarnaama evanekliumi?
Mikä se on, se VL evankeliumi. Evankeliumihan on yleinen hyvä sanoma? Onko se hukassa, koska aina puuttuu vasdtsuksitanne.
- Erehtynyt
Nyt puhutaan tärkeästä asiasta, jota olen itsekin paljon miettinyt. Kun korostetaan Pyhän Hengen saaneen ihmisen roolia synninpäästössä, niin kuin vlestadiolaisuudessa tehdään, käytössä pitäisi olla jokin keino varmistua, kenellä on oikeasti Pyhä Henki. Toinen vaihtoehto on ajatella, että tärkeää on, mitä ihminen uskoo, ei se, onko julistaja tuore kala.
Jos taas korostetaan Jumalan sanan ja/tai sakramenttien vaikuttavuutta julistajasta tai jakajasta riippumatta, silloin synninpäästö lepää varmalla pohjalla.
Jumalan toiminta Pyhänä Henkenä voidaan siis sitoa joko ihmiseen tai objektiivisiin armonvälineisiin. Jälkimmäisessä tapauksessa "mätä kala" -ongelmaa ei ole olemassakaan.
Vl-liikkeessä on ainakin ennen toista maailmansotaa teetetty parannusta "sananpyhitysopista" "hengenpyhitysoppiin". Olisi mielenkiintoista tietää, miten tämä asia on ymmärretty lestadiolaisessa alkuherätyksessä ja liikkeen alkuvaiheessa. - saannut
ainekiin omani ymmärkykseni mukaan
- Lasse-setä
Mistä pelastuksessa on kysymys?
Onko se tehty niin vaikeaksi, että on ihmeellistä sattumaa, jos joutuu koko asian kanssa tekemisiin???
Minkä arvoinen on Kristuksen teko? Onko siinä pelastus kaikille ihmisille, vai vain niille jotka ovat ottaneet sen vastaan oikealla tavalla oikeilta henkilöiltä.
Katsokaa nyt hyvät ihmiset mistä tässä puhutaan! Jumalan ansaitsemattomasta armosta! Onko ihmisellä sortteeraamisen oikeus tässä asiassa?
Eikö asia ole niin, että Jumala lahjoittaa pelastavan uskon, kenelle Hän haluaa. Miten Hän sen tekee, on kokonaan Hänen asiansa. Jos ihminen uskoo itsensä autuaaksi sulasta armosta Kristuksen tähden omasta puolestaan syntisenä, sitä ei voi tehdä väärin. Näin ajattelen. - Tuska
Suoraan kysymykseen suora vastaus: käsittääkseni et ole, koska hänellä ei ole ollut Pyhää Henkeä.
Mitäpä tässä asioita kiertelemään, tässä suora vastaus.Joka varmasti suututtaa monia... - ...................
Uskoisin, että jos saa synninpäästön ihmiseltä, joka itse ei ole uskomassa, niin ei se tuo tunnolle rauhaa. Kyllä Jumala ohjaa ihmisen oikean henkilön luo, jos hänellä on todellinen sielun hätä.
(Tässä on muuten tärkeää erottaa "epäuskoisen" uskoon tuleminen ja "uskovaisen" uskon vahvistaminen evankeliumilla. Nyt on käsittääkseni kyse nimenomaan ensiksi mainitusta. Uskon vahvistustahan saa kyllä myös lehtiä tai Raamattua lukemalla tai rukoilemalla, miksei myös uskosta osattoman vakuuttelulla?) - Parannettu
Mätiä kaloja sattuu verkkoon, sanoo raamattu. Ne eivät voi parantaa toisia vaan mädättävät muitakin, tämähän on jo luonnollisen esimerkin kautta selvää. Miten spitaalinen voisi auttaa toista spitaalista? Korkeintaan hän voi neuvoa tien lääkekaapille ja kertoa oikean lääkkeen nimen niinkauan kuin ei ole taudiltaan unohtanut kaikkea.
- verkko
"Mätiä kaloja sattuu verkkoon, sanoo raamattu."
Etsin Raamatusta näitä mätiä kaloja, enkä löytänyt ainoatakaan sanaa mätä. Muutama kala mainittiin. Verkkojakin löytyi, mutta ei lausetta "mätiä kaloja sattuu verkkoon"
Nämä mädät kalat taitavat olla ns. Kaanaan kieltä, jota ymmärtävät vain vl:set.
Jos löydät paikan Raamatusta, tai jo valmiiksi tiedät, laita ihmeessä näkyville. - n-n.
verkko kirjoitti:
"Mätiä kaloja sattuu verkkoon, sanoo raamattu."
Etsin Raamatusta näitä mätiä kaloja, enkä löytänyt ainoatakaan sanaa mätä. Muutama kala mainittiin. Verkkojakin löytyi, mutta ei lausetta "mätiä kaloja sattuu verkkoon"
Nämä mädät kalat taitavat olla ns. Kaanaan kieltä, jota ymmärtävät vain vl:set.
Jos löydät paikan Raamatusta, tai jo valmiiksi tiedät, laita ihmeessä näkyville.on ainakin Matt 13:47-51
- verkko
n-n. kirjoitti:
on ainakin Matt 13:47-51
"Mätiä kaloja tarttuu verkkoon, sanoo raamattu:"
Tässä muodossa tätä ei löydy Raamatusta. Sitä tarkoitin.
Muuten, Kaanaan kieli ei viime aikoina ole kaikunut tällä palstalle, jos nyt vähääkän siitä kielestä mitään tiedän.
Matt.13:47-51
47" Vielä taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja.
48 Kun se tuli täyteen, kalastajat vetivät sen rantaan, istuutuivat ja lajittelivat hyvät kalat koreihin mutta viskasivat huonot pois.
49 Samoin käy maailman lopussa: enkelit tulevat, erottavat pahat vanhurskaista
50 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.
51 "Ymmärrättekö nyt kaiken tämän?" Jeesus kysyi. "Ymmärrämme", he vastasivat"
- probleema
onkin siinä, että et voi tietää, kuka on ns. mätä kala. Jonkun mielestä tällä palstalla sellainen on ollut ihminen, jolla on tv, siis analoginen tv, mutta ei netti-tv. Nämä määritelmät siitä, kuka on mätä kala vaihtelee hieman ihmisestä toiseen. Ainoa asia, mistä voit tietää, että sinun syntisi on anteeksi annettu on se rauha ja hyvä olotila synninpäästön jälkeen. Jos joku vl aattelee jonkun vl-ihmisen olevan kuin mätä kala tai huono oksa, niin häntä on kuulema vaikea tervehtiä jumalan terveellä ja ei häneltä syntejä anteeksi pyydellä?
- kysyväinen
Missä kohtaan raamatussa on, että on nimi, että elää, mutta onkin kuollut.
- kysyväinen
Olen kuullut näin saarnattavan seuroissa, mutta en löydä sitä raamatusta.
- tietäväinen_
kysyväinen kirjoitti:
Olen kuullut näin saarnattavan seuroissa, mutta en löydä sitä raamatusta.
Seurakunalle:
Ilm. 3:1
"Ja Sardeen seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, jolla on ne Jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä: Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1066756KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3786387Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei613198Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521132689Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1082330- 1251824
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro201677Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään341495Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1821357- 741247