"Mätä kala" -kysymys

kiinnostunut.

Jos saan synninpäästön ns. mädältä kalalta, niin olenko saanut parannuksen armon vai en?

Koska mikäli olen oikein ymmärtänyt, mätä kala on henkilö, joka kulkee vl joukon mukana kuitenkaan olematta vanhoillislestadiolainen.

25

3141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse-setä

      Kumpi mielestäsi sinun pelastuksessasi on tärkeämpi: Jumala vai ihminen, joka todistaa?

      • Waari

        Voiko yleensäkään löytyä autuutta vääristä opillisista seurakunnista joissa ei ole Pyhää Henkeä vuodatettu. Aina on uskottu ja ymmärretty että anteeksi antaminen on Pyhän Hengen virka. Pappi ei voi ohjata herännyttä yhtään pitemmälle kuin on itsekään käsittänyt.


      • Lasse-setä
        Waari kirjoitti:

        Voiko yleensäkään löytyä autuutta vääristä opillisista seurakunnista joissa ei ole Pyhää Henkeä vuodatettu. Aina on uskottu ja ymmärretty että anteeksi antaminen on Pyhän Hengen virka. Pappi ei voi ohjata herännyttä yhtään pitemmälle kuin on itsekään käsittänyt.

        Mikä sitten on se indikaattori, joka pettämättömästi ilmaisee: Täällä on Pyhä Henki ja tuolla taas ei?

        Pyhän Hengen olemassaoloa pitäisi etsiä raamatullisten tunnusmerkkien perusteella. Ei se ole pätevä todistus, jos me itsestämme todistamme, minulla on Pyhä Henki. Meidän porukassa on Pyhä Henki. Kuka tahansa voi niin sanoa, mutta luotatko siihen ilman todistusta, vain ihmisen sanan perusteella?

        Tiedän, että tämä on ikuisuuskysymys. Kuitenkin on tärkeää katsella Jeesuksen opetusta juuri ennen taivaaseen astumista. Hän käski todistaa itsestään.
        Hän lähetti seuraajansa kaikkeen maailmaan todistamaan, ei lajittelemaan. Lajittelun tekevät enkelit sitten, kun verkot on vedetty rantaan.

        Hän sanoo itsestään, ettei hän tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan, siinä on meille esikuva.

        Eikö pitäisi olla huoli siitä, että ei yksikään jää kuulematta, että Jeesus rakastaa. Vai onko lajittelijan tehtävä niin rakas? Ja miksi?


      • Tehdäänkö parannus Jumalaan Kerhossa, Uudssa Testamentissa se tehdään JEESUKSEEN.


      • Waari kirjoitti:

        Voiko yleensäkään löytyä autuutta vääristä opillisista seurakunnista joissa ei ole Pyhää Henkeä vuodatettu. Aina on uskottu ja ymmärretty että anteeksi antaminen on Pyhän Hengen virka. Pappi ei voi ohjata herännyttä yhtään pitemmälle kuin on itsekään käsittänyt.

        Missä Raamatussa sanotaan, että Pyhällä Hengellä on anteeksi antamisen virka.
        Taitaa oppi olla se "mätä kala".


      • Lasse-setä kirjoitti:

        Mikä sitten on se indikaattori, joka pettämättömästi ilmaisee: Täällä on Pyhä Henki ja tuolla taas ei?

        Pyhän Hengen olemassaoloa pitäisi etsiä raamatullisten tunnusmerkkien perusteella. Ei se ole pätevä todistus, jos me itsestämme todistamme, minulla on Pyhä Henki. Meidän porukassa on Pyhä Henki. Kuka tahansa voi niin sanoa, mutta luotatko siihen ilman todistusta, vain ihmisen sanan perusteella?

        Tiedän, että tämä on ikuisuuskysymys. Kuitenkin on tärkeää katsella Jeesuksen opetusta juuri ennen taivaaseen astumista. Hän käski todistaa itsestään.
        Hän lähetti seuraajansa kaikkeen maailmaan todistamaan, ei lajittelemaan. Lajittelun tekevät enkelit sitten, kun verkot on vedetty rantaan.

        Hän sanoo itsestään, ettei hän tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan, siinä on meille esikuva.

        Eikö pitäisi olla huoli siitä, että ei yksikään jää kuulematta, että Jeesus rakastaa. Vai onko lajittelijan tehtävä niin rakas? Ja miksi?

        Pyhän hengen indikaattori on ihmisissä armoölahjat. Paranatmise, kielillä puhumisen jne. Niitä yhtään ei ole Kerhossa, niistä jos joku halusi puhua, suu tyukittiin ja sanottiin, että se toimi vain apostooliseen aikaan.


    • vlm

      ...ei voi pelastua, eikä ihminen erottele kaloja verkosta.

      Usko on omakohtainen ja jokainen uskoo omalle kohdalle evankeliumin sanoman syntien anteeksi antamisesta.

      • Heino1

        tähän kysymykseen vlm. Avaaja kysyy hyvän ja tärkeän kysymyksen, eli voiko kuka tahansa saarnata syntejä anteeksi? Ainoa edellytys olisi kuuluminen näkyväiseen seurakuntaan, kuten esim. Juudat Iskariot.

        Minuakin kiinnostaa kuulla, minkälainen kanta Ry:llä on tähän asiaa tänäpäivänä. Onko niin, että yksilön ei olekaan tarpeellista olla osallinen Pyhästä Hengestä, kunhan on oikea lauma, jossa Jumala asuu henkensä kautta.


      • vlm
        Heino1 kirjoitti:

        tähän kysymykseen vlm. Avaaja kysyy hyvän ja tärkeän kysymyksen, eli voiko kuka tahansa saarnata syntejä anteeksi? Ainoa edellytys olisi kuuluminen näkyväiseen seurakuntaan, kuten esim. Juudat Iskariot.

        Minuakin kiinnostaa kuulla, minkälainen kanta Ry:llä on tähän asiaa tänäpäivänä. Onko niin, että yksilön ei olekaan tarpeellista olla osallinen Pyhästä Hengestä, kunhan on oikea lauma, jossa Jumala asuu henkensä kautta.

        ...että kelpaako sinulle VL:n saarnaama evanekliumi?


      • Heino1
        vlm kirjoitti:

        ...että kelpaako sinulle VL:n saarnaama evanekliumi?

        En ole uskoani koskaan kieltänyt! Minun uskoani ei muuta miksikään se, että minut on erotettu Ry:stä. Eihän minun uskoni, eikä se, "kelpaako sinulle vl:n saarnaama evankeljumi" muuta myöskään miksikään avaajan kysymystä, tai sinun vastaustasi kysymykseeni. Minkä takia et kykene suoraan keskusteluun, vaan kiertelet kysymyksen ympärillä?


      • vlm
        Heino1 kirjoitti:

        En ole uskoani koskaan kieltänyt! Minun uskoani ei muuta miksikään se, että minut on erotettu Ry:stä. Eihän minun uskoni, eikä se, "kelpaako sinulle vl:n saarnaama evankeljumi" muuta myöskään miksikään avaajan kysymystä, tai sinun vastaustasi kysymykseeni. Minkä takia et kykene suoraan keskusteluun, vaan kiertelet kysymyksen ympärillä?

        ...kysyn, että pitääkö minun olla aina vastaajan asemassa? Entä jos minulla ei ole olemassakaan vastausta?

        Itse uskon, että ei evankeliumi ole ihmisen tiedoissa ja taidoissa, eikä sanoissa tai sanomatta jättämisissää, vaan vilpittömässä uskossa, vilpittömässä mielessä ja yksin Kristuksen veressä on anteeksi antamus.


        Erään ystäväni(ei VL) kanssa oli ollut toisen mielen pahoittamista sen kummemin erittelemättä asiaa. Pyysin häneltä anteeksi omaa käytöstä ja omia syntejäni, enkä hetkeäkään epäillyt, etteikö olisi ollut kyse oikeasta vilpittömästä anteeksi antamisesta. Anteeksi antamista ei ole missään muualla kuin Kristuksen veressä. Tunnen sen omassa tunnossa, että veressä se voima on, eikä kenessäkään meissä ihmisessä.

        Vilpitön mieli, vilpitön usko. Yksin armosta, yksin uskosta yksin Kristuksen ansion tähden. Siinä on evankeliumin voima.


      • vlm kirjoitti:

        ...että kelpaako sinulle VL:n saarnaama evanekliumi?

        Mikä se on, se VL evankeliumi. Evankeliumihan on yleinen hyvä sanoma? Onko se hukassa, koska aina puuttuu vasdtsuksitanne.


    • Erehtynyt

      Nyt puhutaan tärkeästä asiasta, jota olen itsekin paljon miettinyt. Kun korostetaan Pyhän Hengen saaneen ihmisen roolia synninpäästössä, niin kuin vlestadiolaisuudessa tehdään, käytössä pitäisi olla jokin keino varmistua, kenellä on oikeasti Pyhä Henki. Toinen vaihtoehto on ajatella, että tärkeää on, mitä ihminen uskoo, ei se, onko julistaja tuore kala.

      Jos taas korostetaan Jumalan sanan ja/tai sakramenttien vaikuttavuutta julistajasta tai jakajasta riippumatta, silloin synninpäästö lepää varmalla pohjalla.

      Jumalan toiminta Pyhänä Henkenä voidaan siis sitoa joko ihmiseen tai objektiivisiin armonvälineisiin. Jälkimmäisessä tapauksessa "mätä kala" -ongelmaa ei ole olemassakaan.

      Vl-liikkeessä on ainakin ennen toista maailmansotaa teetetty parannusta "sananpyhitysopista" "hengenpyhitysoppiin". Olisi mielenkiintoista tietää, miten tämä asia on ymmärretty lestadiolaisessa alkuherätyksessä ja liikkeen alkuvaiheessa.

    • saannut

      ainekiin omani ymmärkykseni mukaan

    • Lasse-setä

      Mistä pelastuksessa on kysymys?
      Onko se tehty niin vaikeaksi, että on ihmeellistä sattumaa, jos joutuu koko asian kanssa tekemisiin???

      Minkä arvoinen on Kristuksen teko? Onko siinä pelastus kaikille ihmisille, vai vain niille jotka ovat ottaneet sen vastaan oikealla tavalla oikeilta henkilöiltä.

      Katsokaa nyt hyvät ihmiset mistä tässä puhutaan! Jumalan ansaitsemattomasta armosta! Onko ihmisellä sortteeraamisen oikeus tässä asiassa?
      Eikö asia ole niin, että Jumala lahjoittaa pelastavan uskon, kenelle Hän haluaa. Miten Hän sen tekee, on kokonaan Hänen asiansa. Jos ihminen uskoo itsensä autuaaksi sulasta armosta Kristuksen tähden omasta puolestaan syntisenä, sitä ei voi tehdä väärin. Näin ajattelen.

    • Tuska

      Suoraan kysymykseen suora vastaus: käsittääkseni et ole, koska hänellä ei ole ollut Pyhää Henkeä.
      Mitäpä tässä asioita kiertelemään, tässä suora vastaus.Joka varmasti suututtaa monia...

    • ...................

      Uskoisin, että jos saa synninpäästön ihmiseltä, joka itse ei ole uskomassa, niin ei se tuo tunnolle rauhaa. Kyllä Jumala ohjaa ihmisen oikean henkilön luo, jos hänellä on todellinen sielun hätä.

      (Tässä on muuten tärkeää erottaa "epäuskoisen" uskoon tuleminen ja "uskovaisen" uskon vahvistaminen evankeliumilla. Nyt on käsittääkseni kyse nimenomaan ensiksi mainitusta. Uskon vahvistustahan saa kyllä myös lehtiä tai Raamattua lukemalla tai rukoilemalla, miksei myös uskosta osattoman vakuuttelulla?)

    • Parannettu

      Mätiä kaloja sattuu verkkoon, sanoo raamattu. Ne eivät voi parantaa toisia vaan mädättävät muitakin, tämähän on jo luonnollisen esimerkin kautta selvää. Miten spitaalinen voisi auttaa toista spitaalista? Korkeintaan hän voi neuvoa tien lääkekaapille ja kertoa oikean lääkkeen nimen niinkauan kuin ei ole taudiltaan unohtanut kaikkea.

      • verkko

        "Mätiä kaloja sattuu verkkoon, sanoo raamattu."

        Etsin Raamatusta näitä mätiä kaloja, enkä löytänyt ainoatakaan sanaa mätä. Muutama kala mainittiin. Verkkojakin löytyi, mutta ei lausetta "mätiä kaloja sattuu verkkoon"

        Nämä mädät kalat taitavat olla ns. Kaanaan kieltä, jota ymmärtävät vain vl:set.

        Jos löydät paikan Raamatusta, tai jo valmiiksi tiedät, laita ihmeessä näkyville.


      • n-n.
        verkko kirjoitti:

        "Mätiä kaloja sattuu verkkoon, sanoo raamattu."

        Etsin Raamatusta näitä mätiä kaloja, enkä löytänyt ainoatakaan sanaa mätä. Muutama kala mainittiin. Verkkojakin löytyi, mutta ei lausetta "mätiä kaloja sattuu verkkoon"

        Nämä mädät kalat taitavat olla ns. Kaanaan kieltä, jota ymmärtävät vain vl:set.

        Jos löydät paikan Raamatusta, tai jo valmiiksi tiedät, laita ihmeessä näkyville.

        on ainakin Matt 13:47-51


      • verkko
        n-n. kirjoitti:

        on ainakin Matt 13:47-51

        "Mätiä kaloja tarttuu verkkoon, sanoo raamattu:"
        Tässä muodossa tätä ei löydy Raamatusta. Sitä tarkoitin.

        Muuten, Kaanaan kieli ei viime aikoina ole kaikunut tällä palstalle, jos nyt vähääkän siitä kielestä mitään tiedän.


        Matt.13:47-51
        47" Vielä taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja.
        48 Kun se tuli täyteen, kalastajat vetivät sen rantaan, istuutuivat ja lajittelivat hyvät kalat koreihin mutta viskasivat huonot pois.
        49 Samoin käy maailman lopussa: enkelit tulevat, erottavat pahat vanhurskaista
        50 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.
        51 "Ymmärrättekö nyt kaiken tämän?" Jeesus kysyi. "Ymmärrämme", he vastasivat"


    • probleema

      onkin siinä, että et voi tietää, kuka on ns. mätä kala. Jonkun mielestä tällä palstalla sellainen on ollut ihminen, jolla on tv, siis analoginen tv, mutta ei netti-tv. Nämä määritelmät siitä, kuka on mätä kala vaihtelee hieman ihmisestä toiseen. Ainoa asia, mistä voit tietää, että sinun syntisi on anteeksi annettu on se rauha ja hyvä olotila synninpäästön jälkeen. Jos joku vl aattelee jonkun vl-ihmisen olevan kuin mätä kala tai huono oksa, niin häntä on kuulema vaikea tervehtiä jumalan terveellä ja ei häneltä syntejä anteeksi pyydellä?

    • kysyväinen

      Missä kohtaan raamatussa on, että on nimi, että elää, mutta onkin kuollut.

      • kysyväinen

        Olen kuullut näin saarnattavan seuroissa, mutta en löydä sitä raamatusta.


      • tietäväinen_
        kysyväinen kirjoitti:

        Olen kuullut näin saarnattavan seuroissa, mutta en löydä sitä raamatusta.

        Seurakunalle:
        Ilm. 3:1
        "Ja Sardeen seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, jolla on ne Jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä: Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe