Onko tiskiaineet myrkkyä? Jos vertaa käsitiskiaineita konetiskiaineeseen niin onhan se koneaine paljon myrkympää.
Mutta onko sitten terveellistä syödä astianpesukoneessa tiskatuista astioista? Jääkö niihin pesuaineita vaikka kone ne huuhtoo, mutta huuhtooko tarpeeksi hyvin?
Onko
29
11070
Vastaukset
- yrmy
Juu, ja ruumishuoneella patologi näkee kuka on käyttänyt tiskikonetta ja kuka ei. Ja muita legendoja. Tiesitkö, että brittiläiset kuivaavat astiat käsitiskin jälkeen huuhtelematta niitä ollenkaan. Kas kun eivät ole vielä kuolleet fairyn yliannostukseen.
- tosiaan....
Todellakin sen näkee ruumiinavauksessa, että on käyttänyt astoiita säännöllisesti, jotka ovat pesty tiskikoneessa.
Tiedänhän minä, että Briteissä on niin tapana tehdä, olenhan asunut siellä pari vuotta. Mutta Fairy nyt ei satu olemaan sellaista myrkkyä kuin konetiskiaineet. Käsinpesuun on huomattavasti paljon miedompaa ainetta. Eihän niissä ole edes varoituskolmiota kuten konetiskiaineissa. Voit itse vaikka kokeilla! Laita vähän Fairya suuhusi ja tee sama konetiskiaineella! Kerron sne jälkeen kokemuksistasi! - tyttö-tytterö/vanha lady?
Olen ollut obduktio-avustajana 15-vuotta ja hyvin sujuu näin pienellä ruumishuoneella. Aikoinaan tuli tehtyä niitä rankempia töitäkin mutta niiden loputtua en ole ollut surullinen.
Miehet ne oikeasti jaksaa painia kaikkien kanssa, mutta mulle tämä sopii. Hei ja on varmasti "kaunein" työpaikallaanaan :-)
- sentään
jos tollasia asioita pitää oikein täällä palstalla vääntää niin pese käsin tiskisi niin itepähän vastaat huuhtelusta!
- ossisi
kun luet näitä ja vaivaudut vieläpä vastaamaan!
- myrkkyä
Monihan on kuullut nimenomaan sen jutun, että patologi näkee ruumiinavauksessa kuka on käyttänyt astianpesukoneessa pestyjä astioita. Ken uskoo ken ei. Mutta kyllähän se paikkansa pitävää tietoa on eikä mitään legendaa. Moni vaan ei ole tiennyt mitä se sitten aiheuttaa ja mistä se patologi sen sitten näkee. Minäpä kerron teille. Konetiskiaineet siis ovat melkoista myrkkyä ja kone ei niistä aivan kaikkea saa edes huuhdeltua. Eli jäämiä jää astioiden pinnalle. Patologi huomaa asian siitä, että ajan mittaan ruokatorvi on syöpynyt. Eli siinä se nyt tuli. Ruokatorvi syöpyy. Mutta älkööt huoliko! Tämä tapahtuu siis vuosien saatossa, joten itse emme sitä "luultavasti" tule huomaamaan. Kannattaa käyttää konetiskiainetta suurinpiirtein puolet normaalimäärästä ja ennen kuin laittaa astiat koneeseen, huuhtaista ne kylmässä vedessä. Näin kun ne on huuhtaistu eli vähän puhtaampia niin ei tarvitse käyttää niin paljoa tiskiainetta. Esim. jos käytät tabletteja jaa se kahtia. Näin ollen puolet vähemmän elimistöönkin joutuu tätä myrkkyä =)
- yrmy
Ja mistähän sinä olet saanut tuon tiedon ruokatorven syöpymisestä? (Ja miksi juuri ruokatorvi, mahalaukussahan se pesuaine muhii paljon kauemmin...) Oletko itse patologi? Vai onko joku kaverisi tutun tuttu kuulluun kummin kaimaltaan, joka on patologi? Näin ne legendat syntyy. Ikinä kenelläkään ei ole henk.koht. kokemusta asiasta. Aina se on joku kaverin tuttu tai entisen naapurin serkku.
Näitä vastaavia tarinoitahan löytyy. Mummo laittaa kaupassa pakastebroilerin hatun alle piiloon ja kaatuu kassalla kuolleena maahan (aivot jäätyi). Punkkari syö metrossa nalkuttavan mummon lipun, mummo yrittää selittää tarkastajille jne. Näistä on olemassa ainakin yksi kirja, Varastettu isoäiti.
Sinulla on varmasti esittää jotain tieteellistä näyttöä tuosta ruokatorven syöpymisen ja konetiskiaineiden käytön yhteydestä? Johan meillä on varttumassa ensimmäinen sukupolvi, jonka kaikki tiskit on pesty koneella. Luulisi tiedemaailmaakin kiinnostavan. - yrittää
yrmy kirjoitti:
Ja mistähän sinä olet saanut tuon tiedon ruokatorven syöpymisestä? (Ja miksi juuri ruokatorvi, mahalaukussahan se pesuaine muhii paljon kauemmin...) Oletko itse patologi? Vai onko joku kaverisi tutun tuttu kuulluun kummin kaimaltaan, joka on patologi? Näin ne legendat syntyy. Ikinä kenelläkään ei ole henk.koht. kokemusta asiasta. Aina se on joku kaverin tuttu tai entisen naapurin serkku.
Näitä vastaavia tarinoitahan löytyy. Mummo laittaa kaupassa pakastebroilerin hatun alle piiloon ja kaatuu kassalla kuolleena maahan (aivot jäätyi). Punkkari syö metrossa nalkuttavan mummon lipun, mummo yrittää selittää tarkastajille jne. Näistä on olemassa ainakin yksi kirja, Varastettu isoäiti.
Sinulla on varmasti esittää jotain tieteellistä näyttöä tuosta ruokatorven syöpymisen ja konetiskiaineiden käytön yhteydestä? Johan meillä on varttumassa ensimmäinen sukupolvi, jonka kaikki tiskit on pesty koneella. Luulisi tiedemaailmaakin kiinnostavan.etsiä tietoa asiasta netistä, sitä kuitenkaan löytämättä. ei löydy niin mitään tiskaineiden haitoista. salattiinhan ne aspestin haitatkin... vai tiedätkö edes moisesta?
koulussa olen opettajalta kuullut ruokatorven syöpymisestä, joten ei se humpuukiakaan ole!
ja ruokatorveenhan ne ekaks menee ne aineet ei suoraan mahalaukkuun - korjaaja
Tablettien katkaisemisessa ei ole järkeä. Tabletti toimii niin, että huuhteluaine tulee sitten tabletin riittävän aikaa sulattua esiin. Ei toimi ihan noin, jos tabletti rikotaan...
- yrittää?
korjaaja kirjoitti:
Tablettien katkaisemisessa ei ole järkeä. Tabletti toimii niin, että huuhteluaine tulee sitten tabletin riittävän aikaa sulattua esiin. Ei toimi ihan noin, jos tabletti rikotaan...
Kyllä hyvin olen pystynyt halkaisemaan puukolla tabletin. Tämä käyttämäni tabletti kun ei sisällä kirkastetta. Kyseessä siis Finish Power Ball. Koko helahoito puoliks ja hyvä tulee. Turha väittää muuta!
- Masgus
Hintatietoinen kuluttaja ei kyllä tabletteja osta muutenkaan, ovat nimittäin melkoisen paljon kalliimpia kun vertaa jauheeseen...
- väliä mitä maksaa
Masgus kirjoitti:
Hintatietoinen kuluttaja ei kyllä tabletteja osta muutenkaan, ovat nimittäin melkoisen paljon kalliimpia kun vertaa jauheeseen...
sama se on mitä pesuaineet maksaa. ostaa mitä tykkää. tosin nämä power ball jutut tulivat kaupanpäälle, joten en viitsi roskiinkaan heittää....sen verran olen hintatietoinen!
- korjaaja
yrittää? kirjoitti:
Kyllä hyvin olen pystynyt halkaisemaan puukolla tabletin. Tämä käyttämäni tabletti kun ei sisällä kirkastetta. Kyseessä siis Finish Power Ball. Koko helahoito puoliks ja hyvä tulee. Turha väittää muuta!
No aika iso osa tableteista sisältää huhhtelukirkastetta. Puhuit asiasta yleistäen.
- Jönssi
Asia on täysin selvä, ei tarvitse spekuloida mitään. Konetiskiaine on pahimpia myrkkyjä mitä normaali ihminen elämässään käyttää, ja ei ole mikään legenda, että se näkyy elimistössä ruumiinavauksen yhteydessä - kyllähän se näkyy. Toiset vielä käyttävät ainetta reilusti, jolloin voi olla suurempi riski jäämille astioissa. Meillä konetiskiainetta laitetaan ainakin puolet vähemmän kuin ohje olisi - silti tulee astioista puhtaita.
Fairya ei pidä sotkea tähän, sehän ei ole saiputta kummempaa ainetta myrkyllisyytensä suhteen.
PS. Itse olen myös elänyt astianpesukoneella pestyin astioin 6-vuotiaasta asti eli yli 20 vuotta. Mutta en kiistä aineen myrkyllisyyttä.- yrmy
Edelleen kaipaan näyttöä tuohon patologi-tarinaan. Ei se opettajakaan aina kaikkea tiedä... Googlettamalla ei paljon mitään löytynyt, mutta tämä kuitenkin: http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/359
"Joskus kuulee sanottavan, että patologit huomaavat elimistöstä onko ihminen käyttänyt konetiskiaineita, vai ei. Tämä on kuitenkin ns. kaupunkilegenda, joita ihmiset kertovat toinen toisilleen. Se ei siis pidä paikkaansa."
Haluaisin edelleen nähdä sen ruumiinavausraportin, jossa todetaan konetiskiaineen aiheuttamia muutoksia ihmisruumiissa. Ja nimenomaan ilmaistuna niin, että muutoksia ei ole voinut aiheuttaa mikään muu aine.
Varmasti uskoitte senkin, kun eräs ravitsemusterapeutti tokaisi, että "nämä teidän saamat lisäainemäärät on niin suuria, ettei ruumis maadu ollenkaan". Kohta meillä täyttyy hautausmaat, kun ruumiit ei enää maadu luonnollisesti... - yrmy
yrmy kirjoitti:
Edelleen kaipaan näyttöä tuohon patologi-tarinaan. Ei se opettajakaan aina kaikkea tiedä... Googlettamalla ei paljon mitään löytynyt, mutta tämä kuitenkin: http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/359
"Joskus kuulee sanottavan, että patologit huomaavat elimistöstä onko ihminen käyttänyt konetiskiaineita, vai ei. Tämä on kuitenkin ns. kaupunkilegenda, joita ihmiset kertovat toinen toisilleen. Se ei siis pidä paikkaansa."
Haluaisin edelleen nähdä sen ruumiinavausraportin, jossa todetaan konetiskiaineen aiheuttamia muutoksia ihmisruumiissa. Ja nimenomaan ilmaistuna niin, että muutoksia ei ole voinut aiheuttaa mikään muu aine.
Varmasti uskoitte senkin, kun eräs ravitsemusterapeutti tokaisi, että "nämä teidän saamat lisäainemäärät on niin suuria, ettei ruumis maadu ollenkaan". Kohta meillä täyttyy hautausmaat, kun ruumiit ei enää maadu luonnollisesti...En siis yritä väitää, ettei konetiskiaine olisi myrkyllistä. Tietysti se on. Mutta oikein käytettynä (siis tiskikoneessa annosteluohjeen mukaan tai hieman sen alle) en usko siitä jäävän elimistöön mitään. Onhan näistä asioista hyvä olla tietoinen, mutta mitään hysteriaa ei kannata alkaa lietsoa noilla patologi-legendoilla.
- kovapäinen
yrmy kirjoitti:
En siis yritä väitää, ettei konetiskiaine olisi myrkyllistä. Tietysti se on. Mutta oikein käytettynä (siis tiskikoneessa annosteluohjeen mukaan tai hieman sen alle) en usko siitä jäävän elimistöön mitään. Onhan näistä asioista hyvä olla tietoinen, mutta mitään hysteriaa ei kannata alkaa lietsoa noilla patologi-legendoilla.
on kenenkin oma asia mihin uskoo ja mihin ei. Koulussa kuitenkin näytettiin aihetodisteita...harmi kun en sinulle niitä pysty välittämään. Mutta eihän asiasta puhuta....tässä painotan, että KAIKKI TAPAHTUU VUOSIEN SAATOSSA JA SITÄ EMME TULE EDES ITSE HUOMAAMAAN olisiko se syy siihen miksi kaikki väittävät sitä legendaksi?! Joten kannataako tätä enään spekuloida? Olen lukenut kyllä kuningaskuluttaja jutun asian tiimoilta. Myös olen lukenut sellaisen jutun, että se muodostaisi harmaan kalvon vatsalaukkuun, mutta siihen en ole saanut todisteita, joten en myöskään siihen usko. piste.
- yrmy
kovapäinen kirjoitti:
on kenenkin oma asia mihin uskoo ja mihin ei. Koulussa kuitenkin näytettiin aihetodisteita...harmi kun en sinulle niitä pysty välittämään. Mutta eihän asiasta puhuta....tässä painotan, että KAIKKI TAPAHTUU VUOSIEN SAATOSSA JA SITÄ EMME TULE EDES ITSE HUOMAAMAAN olisiko se syy siihen miksi kaikki väittävät sitä legendaksi?! Joten kannataako tätä enään spekuloida? Olen lukenut kyllä kuningaskuluttaja jutun asian tiimoilta. Myös olen lukenut sellaisen jutun, että se muodostaisi harmaan kalvon vatsalaukkuun, mutta siihen en ole saanut todisteita, joten en myöskään siihen usko. piste.
Kerro ihmeessä minkälaisia aihetodisteita teille oikein näytettiin? Ja missä koulussa? Jos tällaisia todisteita on olemassa, olen erittäin kiinnostunut kuulemaan niistä tarkemmin.
- Jönssi
yrmy kirjoitti:
En siis yritä väitää, ettei konetiskiaine olisi myrkyllistä. Tietysti se on. Mutta oikein käytettynä (siis tiskikoneessa annosteluohjeen mukaan tai hieman sen alle) en usko siitä jäävän elimistöön mitään. Onhan näistä asioista hyvä olla tietoinen, mutta mitään hysteriaa ei kannata alkaa lietsoa noilla patologi-legendoilla.
Olet yrmy ihan oikeilla jäljillä, ei siinä mitään. Tosiaan kunhan ei kiistä myrkyllisyyttä eikä vertaa käsitiskiaineeseen, niin kuin joku ketjun alussa (aineet ovat eri kuin planeetalta). Ja noudattaa sitä annostusta tai tosiaan alittaa sen, kuten sanoin meillä ehkä puolet laitetaan jos sitäkään ja puhdasta tulee (tosin astiat aina esihuuhdeltuina).
Mutta en kyllä silti epäilisi myöskään tuota elimistöön kertymistä, koska ihmisen elimistössä on muitakin kertymiä jotka kertyvät vuosien, vuosikymmenien aikana. Onhan varsin yleisesti tiedossa, että ihmisen (ja kaikkien nisäkkäiden) elimistä mm. maksa on tällainen elin josta niitä jäämiä löytyy. Ainakin jos käytetään liian reilua annostusta tai kone ei toimi niin kuin pitäisi (sitähän ei voi koskaan tietää varmaksi), voi myrkkyjä jäädä... Se on tietysti eri asia kuin väittää että kaikilla astianpesukonetta käyttäneillä tämä näkyisi - en ole varma tarkoittiko tuttuni veli (obduktioavustaja) miten jyrkästi tätä. - Jönssi
yrmy kirjoitti:
Ei perhana, sehän olitkin sinä joka vertasit käsitiskiaineeseen! No se siitäkin, voi mahoton paikka... _Pikkuisen_ eri luokan aineista kysymys, fairya voisi juoda vaikka pullollisen eikä silti tulisi mitään verrattuna lusikalliseen konetiskiainetta - ei kannata kokeilla. Lienee sanomattakin selvää, että pienten lasten saataville ei konetiskiainetta saa jättää.
- yrmy
yrmy kirjoitti:
Kerro ihmeessä minkälaisia aihetodisteita teille oikein näytettiin? Ja missä koulussa? Jos tällaisia todisteita on olemassa, olen erittäin kiinnostunut kuulemaan niistä tarkemmin.
Taisi meidän asiantuntijamme hävitä taivaan tuuliin, kun olisi pitänyt lyödä todisteita tiskiin. Olisit nyt voinut edes kertoa missä koulussa tällaisia asioita opetetaan ja miten opettaja sen todisti. Taisi kuitenkin olla pelkkää legendaa koko juttu...
- yrmy sitä!
yrmy kirjoitti:
Taisi meidän asiantuntijamme hävitä taivaan tuuliin, kun olisi pitänyt lyödä todisteita tiskiin. Olisit nyt voinut edes kertoa missä koulussa tällaisia asioita opetetaan ja miten opettaja sen todisti. Taisi kuitenkin olla pelkkää legendaa koko juttu...
Olen kans lueskellut tätä palstaa tässä muutamaan otteeseen. En minäkään sanoisi missä olen kuullut moista puhuttavan. Itseasiassa koukunpenkillä itsekin olen opettajan suusta kuullut väitteen asiasta. Eikä täällä netissä kannata liikaa paljastaa...kun ei teistä yrmyistä sun muista mitään tiedä! =)))))
Haeppa itse itsellesi todisteet..nin me muutkin jotka niitä ollaan saatu nähtäväksi ollaan tehty.
T: tuleva lääkäri - Vairi
yrmy kirjoitti:
Ensinnäkin sinulle on turha mitään todisteita esittää kun tyrmäät ne kuitenkin, toisekseen jo tuolla toisessa threadissä todettiin terveydenhuoltoalan koulutuksessa tämä kerrotun, ja myös obduktioavustaja on tämän sanonut. Vähempikin riittää, ettei tarvitse turhanpäiväistä vastaanväittämistä esittää, ellet sitten ole konetiskiaineiden valmistajan tai maahantuojan palkkalistoilla, ja sen takia yrität niin kovasti näitä aineita puolustaa...
- asiaa!
Vairi kirjoitti:
Ensinnäkin sinulle on turha mitään todisteita esittää kun tyrmäät ne kuitenkin, toisekseen jo tuolla toisessa threadissä todettiin terveydenhuoltoalan koulutuksessa tämä kerrotun, ja myös obduktioavustaja on tämän sanonut. Vähempikin riittää, ettei tarvitse turhanpäiväistä vastaanväittämistä esittää, ellet sitten ole konetiskiaineiden valmistajan tai maahantuojan palkkalistoilla, ja sen takia yrität niin kovasti näitä aineita puolustaa...
Ei kai nuo ihmiset halua totuutta kuulla ja uskoa kun tietty ovat kammoissaan käytettyään konetta monia vuosia. Mut mietippä jos tätä alettaisiin oikein pöyhimään joka puolella kun kaikilla melkein alkaa kone olemaan, mitä siitä tulisi ja kuka olisi vastuussa?
- :Pelle
asiaa! kirjoitti:
Ei kai nuo ihmiset halua totuutta kuulla ja uskoa kun tietty ovat kammoissaan käytettyään konetta monia vuosia. Mut mietippä jos tätä alettaisiin oikein pöyhimään joka puolella kun kaikilla melkein alkaa kone olemaan, mitä siitä tulisi ja kuka olisi vastuussa?
Onkohan tullut katsottua vähän liikaa?
- ikinä katsonut!
:Pelle kirjoitti:
Onkohan tullut katsottua vähän liikaa?
kyseistä tv-sarjaa kun en muutenkaan katso televisiota juurikaan.
Tuli mieleeni vain kysymys....
Moniko lopettaa tupakoinnin vaikka itse askissa lukee varoitustekstiä...?
Moniko lopettaa karkin syönnin vaikka se tekee hampaisiin reikiä...?
Kuinka moni ei juo alkoholia vaikka tietää mitä siitä voisi seurata...?
Eli pointtihan on nyt se, että kuinka moni hävittäisi astianpesukoneensa vaikka tietäisi haitoista...?
Ei katsos ihmisiä kiinnosta, kun kerran täällä vain eletään!
- :Pelle
Jos noudatetaan oikeaa annostusta ja käytetään huuhtelukirkastetta, ei ole mitään vaaraa. Konetiskatut astiat ovat puhtautensa perusteella jopa turvallisempia kuin käsin tiskatut.
Ainoa "riski" liittyy astioihin, jotka keräävät pesuliuosta. Esimerkiksi muovimuki voi kääntyä pesussa oikein päin ja täyttyä pesuliuoksella. Normaalisti ihminen kuitenkin huuhtelee tällaisen astian huolellisesti (tai pistää uudelleen pesuun). Toisaalta lasten kanssa on syytä ottaa tämäkin mahdollisuus huomioon, jos on tapana avata luukku kuivumista edistääkseen.- Riittävästi muutenkin ylimä...
Olisihan tuo mielenkiintoista nähdä tieteellistä materiaalia noiden vaaroista vaikka aiemmin todettiinkin että tuskin kukaan noin näppärästä laitteesta luopuisikaan.
Vastaavasti kukin voi miettiä sitä jos ihminen syö elämänsä aikana 60 000kg ruokaa niin miten muka lisäaineilla ja kemikaaleilla muka EI VOISI OLLA MITÄÄN vaikutusta terveyteen?!
Rauhaa
-j- - Kaupunkitarina
Riittävästi muutenkin ylimä... kirjoitti:
Olisihan tuo mielenkiintoista nähdä tieteellistä materiaalia noiden vaaroista vaikka aiemmin todettiinkin että tuskin kukaan noin näppärästä laitteesta luopuisikaan.
Vastaavasti kukin voi miettiä sitä jos ihminen syö elämänsä aikana 60 000kg ruokaa niin miten muka lisäaineilla ja kemikaaleilla muka EI VOISI OLLA MITÄÄN vaikutusta terveyteen?!
Rauhaa
-j-Täällä selvitetty tiskiaineen näkymistä ruumiinavauksessa. Ei siis näy.
http://kemikaalikimara.blogspot.com/2009/05/patologinen-tiskiainejuttu.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313974- 412669
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut412647Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82425- 302343
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3122200- 381929
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461633Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t481572- 1411487