VW Sharan

Luire67

Onko kokemuksia VW Sharanin maahantuonnista ja itse autosta. Onko siinä 7-paikkaisena tilaa myös tavaroille ja lastenrattaille, ts. mahtuuko taakse tavaratilaan rattaat silloin myös, kun on 7 istuinta käytössä. Tätähän mallia saa tietääkseni myös 7-paikkaisena. Tilaa, kun pitäisi olla kohta 6-henkiselle perheelle!

Kiitos vastanneille etukäteen!

8

5376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cat70

      meillä on juuri tuollainen sharan, 7 hengen tila-auto. Tilaa on ihan hienosti ja kahdet integroidut turvaistuimet (tosi näppärät, vaikkei niitä tarvitakaan, soveltuu heti kaukalon jälkeen käyttöön).
      Ongelma on se, että koira ei tahdo enää sopia kyytiin. Meillä ei ole edes suurimmasta päästä, vaan keskikokoinen collie. Se joutuu istumaan autossa takatilassa poikittain, kun ei muuten mahdu.

      Auton etuja on penkkien muunneltavuus. Eli kaikki takaistuimet voi irrottaa, meillä käytännössä 6 henk perheessä keskimmäinen keskipenkki puuttuu, otetaan käyttöön vain eritystilanteissa.

      Rattaiden kyytiin sovittaminen saattaisi muuttua ongelmaksi (meillä ei ole enää ratasikäsiä). Takatilaa jää noin 50 senttiä, mikäli takapenkit ovat aivan etuasennossa (takimmaisen penkin jalkatila ahdas silloin). Auton keskelle jää reilusti tilaa, mutta sinnekin rattaat sopivat vain pystyasentoon ja sinne nostaminen ei ole mitään aivan yksinkertaista.

      Autossa ollessa kaikki penkit paikallaan, takaistuimille käynti on hieman hankalaa. Takaa (takaluukusta) ei mahdu menemään kuin lapsi (penkkien välissä noin 20 sentin rako). Käynti tapahtuu edestä, mikä taas tarkoittaa sitä että keskipenkki täytyy kaataa ja vetää eteen että pääsisi noin 20 sentin raosta taakse. Eli asia toimii hienosti kun autossa on käytössä kerrallaan vain 6 istuinta, silloin käynti taakse on helppoa aikuisellekin.

      Lapsiperhettä ajatellen etuna on se, että jokaiselle lapselle löytyy oma istuin, ei tarvitse tapella siitä töniikö toinen tai ahdistelee :)

      Ajettavuus on nautinto, auto ei vaella tiellä (hieman kovempi tuuli ottaa kyllä). Kulutus meidän dieselillä matka-ajossa noin 5-6 l/100. Olenpa saanut sen menemään 4,7 :lläkin... Lämmin, lämpö riittää taaksekin. Kesällä ilmastointi riittää pitämään koko pelin viileänä, varsinkin jos taakse on oma systeemi, kuten joissakin on. Penkit ovat mukavat istua, tosin materiaali kerää vaatteista nukkaa.

      Siinäpä pikakatsaus :)

      • Luire67

        huoltojen laita? Onko ne kalliit, jos teettää merkkikorjaamolla tai riippuu tietysti viasta?

        Oletko itse huoltanut vai huollattanut merkkikorjaamolla vai "nyrkkipajalla"

        Mites viat? Onko ollut isoja? Jakohihnan vaihto?
        Minkäs vuotinen tämä teidän on ja tuotitko Saksasta?
        Kilometrit ja verot suunnilleen?

        Kauanko Sharan on ollut teillä ja suositteletko sitä?
        Meitä on kohta pian 6 henkeä ja tarttis saara tilavampi pirssi.

        kiitos etukäteen vastauksista.


      • cat70
        Luire67 kirjoitti:

        huoltojen laita? Onko ne kalliit, jos teettää merkkikorjaamolla tai riippuu tietysti viasta?

        Oletko itse huoltanut vai huollattanut merkkikorjaamolla vai "nyrkkipajalla"

        Mites viat? Onko ollut isoja? Jakohihnan vaihto?
        Minkäs vuotinen tämä teidän on ja tuotitko Saksasta?
        Kilometrit ja verot suunnilleen?

        Kauanko Sharan on ollut teillä ja suositteletko sitä?
        Meitä on kohta pian 6 henkeä ja tarttis saara tilavampi pirssi.

        kiitos etukäteen vastauksista.

        ei oikeastaan mekaanisia (navi vaan reistaa)... hienosti on toiminut. Ainut on ilmansuodatin, jota saa vaihtaa suhteellisen usein, eli nyt ajettu noin 4 kk/30000 km ja tänään taas alkoi oireilla. Eli kovassa kiihdytyksessä ylämäessä auto hyytyy eikä kulje yli satasta ennenkuin sammuttaa sen. Putsarin vaihtaminen auttaa asiaan.

        Jakohihna vaihdettiin varmuuden vuoksi. Autolla on ajettu 180 000, vaihdettiin tossa 160 000 tienoilla.

        Öljyt on vaihdettu paikallisessa huollossa ja toisinaan itse, ei merkkihuollossa. Merkkihuolto ei tunne ainakaan täällä Turun seudulla Sharania ollenkaan. Heillä ei esim. ole sähkökaavioita ollenkaan, ne pitäisi itse tilata Saksasta. Varaosien kanssa on myös hankalaa. Meillä on onneksi auton maahantuojana henkilö, joka käy säännöllisesti Saksassa ja tuo sieltä tarpeelliset osat, mitä ei juurikaan ole tarvittu.

        Viime öljyn vaihdolla vaihdettiin myös naftasuodatin, samalla hävisi outo pulputtava ääni, joka kuului aina auton sammutuksen jälkeen minuutin ajan. Samalla hävisi myös suodattimen alkuperäinen klemmari, ja sitä ei sitten saa enää mistään, volkkarilla ei edes varaosana löydy samanlaista. Oli tyydyttävä tavalliseen.

        Pyyhkijänsulat oli ongelma löytää (ei Motonetissä eikä Seatilla, Volkkarista puhumattakaan, tilaamalla varmaan olis saanut), kannattaa turvautua sillä kohti Fordiin ja hakea suoraan heiltä hyllystä.

        Akku vaihdettiin ostovaiheessa, periaatteesta.

        Autossamme on alkuperäinen "webasto", johon tehtiin lisäkytkentä, jolla sen saa olemaan toimimatta kauppareissuilla. Se kun ei ehdi pikkuajoissa kunnolla syttyä kun joutuu taas sammuttamaan. Kytkimellä saa estettyä sen käynnistymisen ja samalla käyttöikä pitenee huomattavasti.

        Meidän Sharani on 2001 ja ostettiin maahantuoneelta pikkuyritykseltä. Veroista ei tietoa :) Auto on ollut meillä nyt puoli vuotta ja suosittelen, isompia vikoja ei ole ollut (ainakaan kun vertaa entiseen Opeliimme, jota korjattiin 200 eurolla kerran kuussa). Perushuoltoja on tarvinnut vain tehdä. Ainut iso ongelma on alkuperäinen navigaattori, joka ei suostu toimimaan kunnolla, mutta se ei vaikuta auton toimintaan :)

        Helppo ajettava, kuten jo aiemmin mainitsin, pieni kulutuksinen, erilainen kuin muilla, tilava. Kääntyy yllättävän näppärästi parkkiruutuihin, kunhan oppii ajattelemaan missä keula on :) Vähän laiska se on, dieseli kun on, mutta siihen sai pikkasen lisää ripeyttä 70 eurolla. Normaaliajossa kulkee melko pienillä kierroksilla (alle 2000) ja vielä lähtee kiihtymäänkin. Ohitukset joutuu tekemään vähän ennakoimalla. Leppoisasti kulki kesällä, kun käytiin Lapissa reissussa. Ei mikään hurjastelijan pikatykki, mutta perheautona erinomainen, sopivan ripeä.


      • www
        cat70 kirjoitti:

        ei oikeastaan mekaanisia (navi vaan reistaa)... hienosti on toiminut. Ainut on ilmansuodatin, jota saa vaihtaa suhteellisen usein, eli nyt ajettu noin 4 kk/30000 km ja tänään taas alkoi oireilla. Eli kovassa kiihdytyksessä ylämäessä auto hyytyy eikä kulje yli satasta ennenkuin sammuttaa sen. Putsarin vaihtaminen auttaa asiaan.

        Jakohihna vaihdettiin varmuuden vuoksi. Autolla on ajettu 180 000, vaihdettiin tossa 160 000 tienoilla.

        Öljyt on vaihdettu paikallisessa huollossa ja toisinaan itse, ei merkkihuollossa. Merkkihuolto ei tunne ainakaan täällä Turun seudulla Sharania ollenkaan. Heillä ei esim. ole sähkökaavioita ollenkaan, ne pitäisi itse tilata Saksasta. Varaosien kanssa on myös hankalaa. Meillä on onneksi auton maahantuojana henkilö, joka käy säännöllisesti Saksassa ja tuo sieltä tarpeelliset osat, mitä ei juurikaan ole tarvittu.

        Viime öljyn vaihdolla vaihdettiin myös naftasuodatin, samalla hävisi outo pulputtava ääni, joka kuului aina auton sammutuksen jälkeen minuutin ajan. Samalla hävisi myös suodattimen alkuperäinen klemmari, ja sitä ei sitten saa enää mistään, volkkarilla ei edes varaosana löydy samanlaista. Oli tyydyttävä tavalliseen.

        Pyyhkijänsulat oli ongelma löytää (ei Motonetissä eikä Seatilla, Volkkarista puhumattakaan, tilaamalla varmaan olis saanut), kannattaa turvautua sillä kohti Fordiin ja hakea suoraan heiltä hyllystä.

        Akku vaihdettiin ostovaiheessa, periaatteesta.

        Autossamme on alkuperäinen "webasto", johon tehtiin lisäkytkentä, jolla sen saa olemaan toimimatta kauppareissuilla. Se kun ei ehdi pikkuajoissa kunnolla syttyä kun joutuu taas sammuttamaan. Kytkimellä saa estettyä sen käynnistymisen ja samalla käyttöikä pitenee huomattavasti.

        Meidän Sharani on 2001 ja ostettiin maahantuoneelta pikkuyritykseltä. Veroista ei tietoa :) Auto on ollut meillä nyt puoli vuotta ja suosittelen, isompia vikoja ei ole ollut (ainakaan kun vertaa entiseen Opeliimme, jota korjattiin 200 eurolla kerran kuussa). Perushuoltoja on tarvinnut vain tehdä. Ainut iso ongelma on alkuperäinen navigaattori, joka ei suostu toimimaan kunnolla, mutta se ei vaikuta auton toimintaan :)

        Helppo ajettava, kuten jo aiemmin mainitsin, pieni kulutuksinen, erilainen kuin muilla, tilava. Kääntyy yllättävän näppärästi parkkiruutuihin, kunhan oppii ajattelemaan missä keula on :) Vähän laiska se on, dieseli kun on, mutta siihen sai pikkasen lisää ripeyttä 70 eurolla. Normaaliajossa kulkee melko pienillä kierroksilla (alle 2000) ja vielä lähtee kiihtymäänkin. Ohitukset joutuu tekemään vähän ennakoimalla. Leppoisasti kulki kesällä, kun käytiin Lapissa reissussa. Ei mikään hurjastelijan pikatykki, mutta perheautona erinomainen, sopivan ripeä.

        Kyllä sharaniin saa varaosia niin merkkiliikkeestä ku tarvikeliikeestäki.(ainaki täälä vaasassa) Voi käyttää myös ford liikkeitä varaosien hankintaan(sharan=galaxy)


      • cat70
        www kirjoitti:

        Kyllä sharaniin saa varaosia niin merkkiliikkeestä ku tarvikeliikeestäki.(ainaki täälä vaasassa) Voi käyttää myös ford liikkeitä varaosien hankintaan(sharan=galaxy)

        meillä täällä Turussakin, mutta aikaa vie pirusti kun niitä ensin ihmetellään varaosanumeroiden kanssa ja sitten tilaillaan saksasta. Pääosin täällä ongelman tekee se, ettei heitä huvita toimia koska auto ei ole heidän maahantuomansa.


      • cat70
        cat70 kirjoitti:

        ei oikeastaan mekaanisia (navi vaan reistaa)... hienosti on toiminut. Ainut on ilmansuodatin, jota saa vaihtaa suhteellisen usein, eli nyt ajettu noin 4 kk/30000 km ja tänään taas alkoi oireilla. Eli kovassa kiihdytyksessä ylämäessä auto hyytyy eikä kulje yli satasta ennenkuin sammuttaa sen. Putsarin vaihtaminen auttaa asiaan.

        Jakohihna vaihdettiin varmuuden vuoksi. Autolla on ajettu 180 000, vaihdettiin tossa 160 000 tienoilla.

        Öljyt on vaihdettu paikallisessa huollossa ja toisinaan itse, ei merkkihuollossa. Merkkihuolto ei tunne ainakaan täällä Turun seudulla Sharania ollenkaan. Heillä ei esim. ole sähkökaavioita ollenkaan, ne pitäisi itse tilata Saksasta. Varaosien kanssa on myös hankalaa. Meillä on onneksi auton maahantuojana henkilö, joka käy säännöllisesti Saksassa ja tuo sieltä tarpeelliset osat, mitä ei juurikaan ole tarvittu.

        Viime öljyn vaihdolla vaihdettiin myös naftasuodatin, samalla hävisi outo pulputtava ääni, joka kuului aina auton sammutuksen jälkeen minuutin ajan. Samalla hävisi myös suodattimen alkuperäinen klemmari, ja sitä ei sitten saa enää mistään, volkkarilla ei edes varaosana löydy samanlaista. Oli tyydyttävä tavalliseen.

        Pyyhkijänsulat oli ongelma löytää (ei Motonetissä eikä Seatilla, Volkkarista puhumattakaan, tilaamalla varmaan olis saanut), kannattaa turvautua sillä kohti Fordiin ja hakea suoraan heiltä hyllystä.

        Akku vaihdettiin ostovaiheessa, periaatteesta.

        Autossamme on alkuperäinen "webasto", johon tehtiin lisäkytkentä, jolla sen saa olemaan toimimatta kauppareissuilla. Se kun ei ehdi pikkuajoissa kunnolla syttyä kun joutuu taas sammuttamaan. Kytkimellä saa estettyä sen käynnistymisen ja samalla käyttöikä pitenee huomattavasti.

        Meidän Sharani on 2001 ja ostettiin maahantuoneelta pikkuyritykseltä. Veroista ei tietoa :) Auto on ollut meillä nyt puoli vuotta ja suosittelen, isompia vikoja ei ole ollut (ainakaan kun vertaa entiseen Opeliimme, jota korjattiin 200 eurolla kerran kuussa). Perushuoltoja on tarvinnut vain tehdä. Ainut iso ongelma on alkuperäinen navigaattori, joka ei suostu toimimaan kunnolla, mutta se ei vaikuta auton toimintaan :)

        Helppo ajettava, kuten jo aiemmin mainitsin, pieni kulutuksinen, erilainen kuin muilla, tilava. Kääntyy yllättävän näppärästi parkkiruutuihin, kunhan oppii ajattelemaan missä keula on :) Vähän laiska se on, dieseli kun on, mutta siihen sai pikkasen lisää ripeyttä 70 eurolla. Normaaliajossa kulkee melko pienillä kierroksilla (alle 2000) ja vielä lähtee kiihtymäänkin. Ohitukset joutuu tekemään vähän ennakoimalla. Leppoisasti kulki kesällä, kun käytiin Lapissa reissussa. Ei mikään hurjastelijan pikatykki, mutta perheautona erinomainen, sopivan ripeä.

        mietin tuossa aamulla töihin tullessa, että jossain oli muuten myös vikaa. Ilmastoinnin kompressori ei toiminut. Se pyöri kyllä muttei tehnyt painetta. Siihen ei ollu muuta neuvoa kuin vaihtaa uus kompura, makso 500...


      • Sharanisti
        cat70 kirjoitti:

        mietin tuossa aamulla töihin tullessa, että jossain oli muuten myös vikaa. Ilmastoinnin kompressori ei toiminut. Se pyöri kyllä muttei tehnyt painetta. Siihen ei ollu muuta neuvoa kuin vaihtaa uus kompura, makso 500...

        Hei!

        Meillä on Sharan tDI 85 kW (eli 115 hp). Toimii hyvin, mutta tuo aiemmin mainittu ilmansuodattimen tukkiutuminen vaivaa meitäkin. Ei muuta kuin kolme ruuvia auki vähän kopistelua, niin sitä ei tarvitse joka kerta lähteä uusimaan.

        Luin ilmastonitilaistteista artikkelin, jossa kerrottiín, että ilmastointilaitetta pitäisi käyttää vähintää kaksikertaa kuukaudessa viilennyksellä. Muuten tiivisteet kuivuvat ja ilmastointinesteet haihtuvat ilmaan, kun laitteistossa oleva öljy ei voitele ja tiivistä liitoksia. Vastaavaa ongelmaa ei ole lämpimissä maissa, koska siellä viilennys menee automaattisesti päälle. Eli koittakaa käyttää autoa pari kertaa kuussa vaikka autotallissa viilennys päällä noin 5 min.

        Meillä oli ongelmana melkoinen rengasmelu, joka vaimenee onneksi helposti, kun laittaa ääneneristykseen tarkoitettuja bitumilevyn kappaleita pyöräkoteloihin. Minä vielä massasin pyöräkotelot, jolloin Helsinki-Hyvinkään välillä oleva betonitien pätkäkin muuttuu kohtalaisen äänettömäksi.

        Sharanissa ja Passatissa on paljon samoja osia, joten sitä kautta saa Sharaniin myös merkkiosia, kun niitä osaa etsiä. Ainakin Hämeenlinnan merkkihuollossa on Sharanien tiedot CD:llä, joten sieltä löytyy tarvittavat varaosatiedot.

        Autoa ostaessa luin muutaman Sharanistin artikkelin. Muutamassa kerrottiin, kuinka "veto" loppuu yllättäen kun ajaa ylämäkeä tai kiihdyttää. Niissä ongelmaksi osoittautui toisen(Sharanissa on kaksi nafta suodatinta) naftasuodattimen tukkiutuminen. Kun tuon suodattimen vaihtoi, niin artikkeleiden mukaan veto-ongelmat loppuivat.

        Onko teillä vastaavia kokemuksia?


      • vms
        cat70 kirjoitti:

        ei oikeastaan mekaanisia (navi vaan reistaa)... hienosti on toiminut. Ainut on ilmansuodatin, jota saa vaihtaa suhteellisen usein, eli nyt ajettu noin 4 kk/30000 km ja tänään taas alkoi oireilla. Eli kovassa kiihdytyksessä ylämäessä auto hyytyy eikä kulje yli satasta ennenkuin sammuttaa sen. Putsarin vaihtaminen auttaa asiaan.

        Jakohihna vaihdettiin varmuuden vuoksi. Autolla on ajettu 180 000, vaihdettiin tossa 160 000 tienoilla.

        Öljyt on vaihdettu paikallisessa huollossa ja toisinaan itse, ei merkkihuollossa. Merkkihuolto ei tunne ainakaan täällä Turun seudulla Sharania ollenkaan. Heillä ei esim. ole sähkökaavioita ollenkaan, ne pitäisi itse tilata Saksasta. Varaosien kanssa on myös hankalaa. Meillä on onneksi auton maahantuojana henkilö, joka käy säännöllisesti Saksassa ja tuo sieltä tarpeelliset osat, mitä ei juurikaan ole tarvittu.

        Viime öljyn vaihdolla vaihdettiin myös naftasuodatin, samalla hävisi outo pulputtava ääni, joka kuului aina auton sammutuksen jälkeen minuutin ajan. Samalla hävisi myös suodattimen alkuperäinen klemmari, ja sitä ei sitten saa enää mistään, volkkarilla ei edes varaosana löydy samanlaista. Oli tyydyttävä tavalliseen.

        Pyyhkijänsulat oli ongelma löytää (ei Motonetissä eikä Seatilla, Volkkarista puhumattakaan, tilaamalla varmaan olis saanut), kannattaa turvautua sillä kohti Fordiin ja hakea suoraan heiltä hyllystä.

        Akku vaihdettiin ostovaiheessa, periaatteesta.

        Autossamme on alkuperäinen "webasto", johon tehtiin lisäkytkentä, jolla sen saa olemaan toimimatta kauppareissuilla. Se kun ei ehdi pikkuajoissa kunnolla syttyä kun joutuu taas sammuttamaan. Kytkimellä saa estettyä sen käynnistymisen ja samalla käyttöikä pitenee huomattavasti.

        Meidän Sharani on 2001 ja ostettiin maahantuoneelta pikkuyritykseltä. Veroista ei tietoa :) Auto on ollut meillä nyt puoli vuotta ja suosittelen, isompia vikoja ei ole ollut (ainakaan kun vertaa entiseen Opeliimme, jota korjattiin 200 eurolla kerran kuussa). Perushuoltoja on tarvinnut vain tehdä. Ainut iso ongelma on alkuperäinen navigaattori, joka ei suostu toimimaan kunnolla, mutta se ei vaikuta auton toimintaan :)

        Helppo ajettava, kuten jo aiemmin mainitsin, pieni kulutuksinen, erilainen kuin muilla, tilava. Kääntyy yllättävän näppärästi parkkiruutuihin, kunhan oppii ajattelemaan missä keula on :) Vähän laiska se on, dieseli kun on, mutta siihen sai pikkasen lisää ripeyttä 70 eurolla. Normaaliajossa kulkee melko pienillä kierroksilla (alle 2000) ja vielä lähtee kiihtymäänkin. Ohitukset joutuu tekemään vähän ennakoimalla. Leppoisasti kulki kesällä, kun käytiin Lapissa reissussa. Ei mikään hurjastelijan pikatykki, mutta perheautona erinomainen, sopivan ripeä.

        Hei!
        ¨
        Meillä on 85 kW PD-tDI. Ilmeisesti sen voisi "päivittää" 96 kW melko helposti. Mitä tuo 70 € piristys oikein käytännössä tarkoittaa.

        Meilläkin esiintyi tuota pulputtavaa-kurisevaa ääntä auton sammuttamisen jälkeen, mutta se katosi naftan suodattimen vaihdon mukana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe