Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Olenko wicca?

olenen

olen tyhmä joten voitteko kertoa minulle mikä tekee wiccalaisuudesta uskonnon? onko teillä jumala?ja miksi kutsutte itseänne noidiksi? mitä teette tittelin eteen? kukaan ei ole vielä osannut määritellä minulle mikä on wiccan ja tavallisen typerän viherpipertäjän ero. kunnioitan luontoa enemmän kuin mitään muuta, tunnen vanhat perinnekasvit niin hyvin kuin ne voi tuntea, nyhdän puolet ravinnostani sekä lääkkeeni metsästä, tunnen vanhan kansanperinteen loitsuineen, olenko wicca? vai täytyykö minun myös u s k o a että sekoittaessani myrkkykeisoa käsivoiteeseeni tai polttamalla somaa pääsen yhteyteen oikean henkimaailman kanssa?

26

2103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pihlaja

      ...on viherpiiperryksessä? ;)

      Wiccassa on kovin harvoja "yleispäteviä" totuuksia, mutta sen uskallan sanoa, että kyllä wiccassa on Jumaluus. Useimmiten se on yksi suuri Alkuvoima, joka on itsessään liian suuri ihmisen hahmotettavaksi ja joka siksi jaetaan helpommin lähestyttäviin Jumalattareen ja Jumalaan. Tästä poikkeaviakin käsityksiä on.

      "Noita" tarkoittaa ihmistä, joka harjoittaa magiaa. Siis ei pelkästään tiedä magian olemassaolosta tai harrasta kansanperinnetutkimusta, vaan *harjoittaa*. Karkeasti sanottuna siis wiccat ovat noitia, koska harjoittavat magiaa.

      Sanot tuntevasi vanhan kansan loitsuperinteen; käytätkö myös tietojasi? Jos, niin nimitä kaikin mokomin itseäsi noidaksi. Wiccaksi ei niinkään, sillä siihen sisältyy muutakin: tiettyjä vakiintuneita työskentelytapoja, eri traditioiden sisäisiä rakenteita, jopa pieni hitunen yleisesti tunnettuja "pyhiä tekstejä".

      Mitä tulee myrkkysotkuihin - ei täydy. Piste.

      • olenen

        miten sitä magiaa harjoitetan? haluan tarkan kuvauksen. nouse kivi jylhä hiljainen kohoa kohti taivaankantta kaarevaa?


      • krhm...
        olenen kirjoitti:

        miten sitä magiaa harjoitetan? haluan tarkan kuvauksen. nouse kivi jylhä hiljainen kohoa kohti taivaankantta kaarevaa?

        no jokainen wiccalainen harjoittaa uskontoaan omalla tavallaan! sitä yhtä ainoaa kultaista keskitietä ei ole olemassa. yhdistävää on se että kaikki wiccat harjoittavat valkoista magiaa ja kunnioittavat luontoa! muuten, wicca tarkoittaa noitaa!!


      • Pihlaja
        krhm... kirjoitti:

        no jokainen wiccalainen harjoittaa uskontoaan omalla tavallaan! sitä yhtä ainoaa kultaista keskitietä ei ole olemassa. yhdistävää on se että kaikki wiccat harjoittavat valkoista magiaa ja kunnioittavat luontoa! muuten, wicca tarkoittaa noitaa!!

        ...tuo "valkoista magiaa ja luonnon kunnioitusta" ei ihan yksinään riitä kuvaamaan wiccaa. Tuohon määritelmään voi sopia vaikka saamelainen shamaani tai new age-henkinen kristitty. Tai joku, joka uskoo Pyhään Vihreään Kumisaappaaseen ja kunnioittaa sen lisäksi kovasti luontoa. Ei se kaikki voi millään wiccaa olla. :)

        Sanakirjamääritelmä wicca-sanalle:
        "Wic*ca
        1. A polytheistic Neo-Pagan nature religion inspired by various pre-Christian western European beliefs, whose central deity is a mother goddess and which includes the use of herbal magic and benign witchcraft.
        2. A group or community of believers or followers of this religion."

        Eli siis polyteistinen (monijumalainen) luonnonuskonto, joka ottaa inspiraationsa ennen kristinuskoa olleista länsieurooppalaisista perinteistä, jonka keskeinen hahmo on äitijumalatar ja johon liittyy hyvänsuopa magia. Ei mikään täydellinen kuvaus todellakaan, mutta jo aika paljon parempi.


      • olenen
        Pihlaja kirjoitti:

        ...tuo "valkoista magiaa ja luonnon kunnioitusta" ei ihan yksinään riitä kuvaamaan wiccaa. Tuohon määritelmään voi sopia vaikka saamelainen shamaani tai new age-henkinen kristitty. Tai joku, joka uskoo Pyhään Vihreään Kumisaappaaseen ja kunnioittaa sen lisäksi kovasti luontoa. Ei se kaikki voi millään wiccaa olla. :)

        Sanakirjamääritelmä wicca-sanalle:
        "Wic*ca
        1. A polytheistic Neo-Pagan nature religion inspired by various pre-Christian western European beliefs, whose central deity is a mother goddess and which includes the use of herbal magic and benign witchcraft.
        2. A group or community of believers or followers of this religion."

        Eli siis polyteistinen (monijumalainen) luonnonuskonto, joka ottaa inspiraationsa ennen kristinuskoa olleista länsieurooppalaisista perinteistä, jonka keskeinen hahmo on äitijumalatar ja johon liittyy hyvänsuopa magia. Ei mikään täydellinen kuvaus todellakaan, mutta jo aika paljon parempi.

        niin kornilta tuo 'magia'...miksei siitä voi käyttää vaikkapa sanaa 'leikkiminen'


      • Vilja
        olenen kirjoitti:

        niin kornilta tuo 'magia'...miksei siitä voi käyttää vaikkapa sanaa 'leikkiminen'

        Leikkimenen ei tuota tulosta, magia tuottaa. Ja ei, en aio näyttää sinulle miten.. ;)


      • olenen
        Vilja kirjoitti:

        Leikkimenen ei tuota tulosta, magia tuottaa. Ja ei, en aio näyttää sinulle miten.. ;)

        aina sama virsi kun sitä yritän pyytää...vaikka mite me rahvaat tollot ylevästä magiasta tajuaisimmekaan...


      • Vilja
        olenen kirjoitti:

        aina sama virsi kun sitä yritän pyytää...vaikka mite me rahvaat tollot ylevästä magiasta tajuaisimmekaan...

        ..et viitsi itse ottaa selvää ja harjoitella, niin... Ei sinulle mitään sirkusesityksiä järjestetä, missä seisot katsojana. Tosin magiaa saattaa tapahtua ympärilläsi ihan tietämättäsikin. ;)


      • Druusi
        olenen kirjoitti:

        aina sama virsi kun sitä yritän pyytää...vaikka mite me rahvaat tollot ylevästä magiasta tajuaisimmekaan...

        Magia ei, kuten minä asian olen itselleni antanut ymmärtää, ole mikään houkan leikkikalu, jota käytetään siihen, että saadaan katselijat sanomaan "ooh" ja "aaaah" ja sitten paistatellaan siinä kuuluisuuden valossa.
        Ja miksi pitäisikään? Wiccan taiat eivät ole mitään elokuvatehosteisia, keijupölytäytteisiä juttujuttuja, vaan yleensä jotain aivan muuta. :-) Ja kiva niin.

        Jos minulta joku tulisi pyytämään taikojen tekemistä sen takia, että hän sellaista vaan haluaisi nähdä, antaisin luultavsti tuon saman selityksen. ;)


      • Cathy
        krhm... kirjoitti:

        no jokainen wiccalainen harjoittaa uskontoaan omalla tavallaan! sitä yhtä ainoaa kultaista keskitietä ei ole olemassa. yhdistävää on se että kaikki wiccat harjoittavat valkoista magiaa ja kunnioittavat luontoa! muuten, wicca tarkoittaa noitaa!!

        wicca tulee sanoista WITCH, eli noita, ja WICE, viisas nainen.


    • Vilja
    • Marja

      Wiccasta tekee wiccan traditio ja sen opetusten noudattaminen. Eli pelkkä luontokokemus ei riitä.

    • Nymfopoika

      Toivottavasti et kysynyt siksi, että voisit luokitella itsesi johonkin lokeroon. Se juuri on kaikkien uskontojen ongelma; asetetaan itsensä toisten yläpuolelle ja halveksitaan kaikkia muita, jotka eivät kuulu samaan lokeroon. Eikä tämä ole pelkästään uskontojen, vaan kaikkien luokitteluyritysten ongelma.

      Mielestäni paljon hienompaa on elää omalla tavallasi omana itsenäsi, ilman että luokittelet itseäsi mihinkään sanoilla määriteltyyn lokeroon. Sanat eivät kuitenkaan riitä kaikkien kuvaamiseen, jokainen on joka tapauksessa erilainen.

      On totta, että saa turvallisuudentunnetta, jos voi luokitella itsensä johonkin ryhmään, ja samalla tyydyttyy oma itsekorostuksen tarve, jos voi tuntea, että tämä ryhmä on jotenkin erikoisempi kuin muut.

      Jos jotain luokitteluja on pakko tehdä, niin miksipä ei sitten määriteltäisi, että kaikki olevainen kuuluu ryhmään Olevainen. Tai kaikki kuuluu ryhmään Itse.

      • olenen

        ajan takaa. sillä mitä muuta wiccat ovat kuin herkäuskoisia -hehheh- naisia jotka tarvitsevat ympärilleen lauman samanlaisia pönkittämään viherpipertelyyn ja leikkimiseen pohjautuvaa maailmankatsomustaan? olen yrittänyt saada muutettua ahdasmielistä käsitystäni pyytämällä konkreettista esimerkkiä magiasta tällä palstalla, mutta kenenkään ylpeän noidan mielestä ei näköjään maksa vaivaa valistaa minua asiaan vihkiytymätöntä moukkaa; kun en kerran magiaa itse havaitse, olisi epäilemättä turhaa yrittääkään selittää sitä minulle. yritin vain kierrellen kaarrelen kysyä mikseivät aikuiset nykyään osaa leikkiä antamatta kuvitelmalleen jotain virallista säännöstöä, jäsenmääritystä ja ylevää merkitystä...


      • Jantsu
        olenen kirjoitti:

        ajan takaa. sillä mitä muuta wiccat ovat kuin herkäuskoisia -hehheh- naisia jotka tarvitsevat ympärilleen lauman samanlaisia pönkittämään viherpipertelyyn ja leikkimiseen pohjautuvaa maailmankatsomustaan? olen yrittänyt saada muutettua ahdasmielistä käsitystäni pyytämällä konkreettista esimerkkiä magiasta tällä palstalla, mutta kenenkään ylpeän noidan mielestä ei näköjään maksa vaivaa valistaa minua asiaan vihkiytymätöntä moukkaa; kun en kerran magiaa itse havaitse, olisi epäilemättä turhaa yrittääkään selittää sitä minulle. yritin vain kierrellen kaarrelen kysyä mikseivät aikuiset nykyään osaa leikkiä antamatta kuvitelmalleen jotain virallista säännöstöä, jäsenmääritystä ja ylevää merkitystä...

        Jos kiinnostaa, lue Richard Cunninghamin (Toivottavasti muistin nimen oikein) kirja Wiccoista: "Opas Wiccan harjoittajalle". Saatavilla Unio Mysticasta. Itselläni on se. Tunnen silti vieraaksi rituaalit ja haluaisin uskoa vain mielessäni. Luonto on aina ollut lähellä ja kasvioppaitakin löytyy. Olisi kiva vaihtaa mielipiteitä sähköpostitsekin.


      • Vilja
        Jantsu kirjoitti:

        Jos kiinnostaa, lue Richard Cunninghamin (Toivottavasti muistin nimen oikein) kirja Wiccoista: "Opas Wiccan harjoittajalle". Saatavilla Unio Mysticasta. Itselläni on se. Tunnen silti vieraaksi rituaalit ja haluaisin uskoa vain mielessäni. Luonto on aina ollut lähellä ja kasvioppaitakin löytyy. Olisi kiva vaihtaa mielipiteitä sähköpostitsekin.

        On Scott Cunningham. Valitettavasti se on ainoa suomennettu virallinen kirja, mutta myös erittäin pintapuolinen. Laajempi kirjalista löytyy sivulta:
        http://www.wicca.fi

        Eklektisistä kirjoista suosittelisisn "klassikkoa" eli Starhawkin Spiral Dancea


      • Vilja
        olenen kirjoitti:

        ajan takaa. sillä mitä muuta wiccat ovat kuin herkäuskoisia -hehheh- naisia jotka tarvitsevat ympärilleen lauman samanlaisia pönkittämään viherpipertelyyn ja leikkimiseen pohjautuvaa maailmankatsomustaan? olen yrittänyt saada muutettua ahdasmielistä käsitystäni pyytämällä konkreettista esimerkkiä magiasta tällä palstalla, mutta kenenkään ylpeän noidan mielestä ei näköjään maksa vaivaa valistaa minua asiaan vihkiytymätöntä moukkaa; kun en kerran magiaa itse havaitse, olisi epäilemättä turhaa yrittääkään selittää sitä minulle. yritin vain kierrellen kaarrelen kysyä mikseivät aikuiset nykyään osaa leikkiä antamatta kuvitelmalleen jotain virallista säännöstöä, jäsenmääritystä ja ylevää merkitystä...

        >kenenkään ylpeän noidan mielestä ei näköjään maksa vaivaa valistaa minua asiaan vihkiytymätöntä moukkaa

        Sinulla on valmiiksi jo asenne "no näyttäkää nyt mulle temppunne jos osaatte (ette kuitenkaan osaa)". Tämä asenne 1.ei ole kauhean houkutteleva niin, että tekisi mieli kertoa mitään 2.wiccat eivät tarjoile kaikkea valmiina, pitää itse nähdä hiukan vaivaa ja harjoitella. Opetella itse, eikä odottaan "näytöksiä".

        Herääkin kysymys motiivistasi eli: haluatko vain nähdä "yliluonnollisia juttuja" vai todistaa, että magiaa ei ole vai haluatko oikeasti opetella käyttämään sitä. Tähän mennessä olen saanut vaikutelmia vain kahdesta ensimmäisestä vaihtoehdosta. NE taas eivät pätkääkään innosta näyttämään/kertomaan mitään..


      • Vilja
        olenen kirjoitti:

        ajan takaa. sillä mitä muuta wiccat ovat kuin herkäuskoisia -hehheh- naisia jotka tarvitsevat ympärilleen lauman samanlaisia pönkittämään viherpipertelyyn ja leikkimiseen pohjautuvaa maailmankatsomustaan? olen yrittänyt saada muutettua ahdasmielistä käsitystäni pyytämällä konkreettista esimerkkiä magiasta tällä palstalla, mutta kenenkään ylpeän noidan mielestä ei näköjään maksa vaivaa valistaa minua asiaan vihkiytymätöntä moukkaa; kun en kerran magiaa itse havaitse, olisi epäilemättä turhaa yrittääkään selittää sitä minulle. yritin vain kierrellen kaarrelen kysyä mikseivät aikuiset nykyään osaa leikkiä antamatta kuvitelmalleen jotain virallista säännöstöä, jäsenmääritystä ja ylevää merkitystä...

        >wiccat ovat kuin herkäuskoisia -hehheh- naisia jotka tarvitsevat ympärilleen lauman samanlaisia pönkittämään viherpipertelyyn ja leikkimiseen pohjautuvaa maailmankatsomustaan?

        Ennakkoluulo, jos tuntisit wiccoja tietäisit, että asia ei ole noin.


      • olenen
        Vilja kirjoitti:

        >kenenkään ylpeän noidan mielestä ei näköjään maksa vaivaa valistaa minua asiaan vihkiytymätöntä moukkaa

        Sinulla on valmiiksi jo asenne "no näyttäkää nyt mulle temppunne jos osaatte (ette kuitenkaan osaa)". Tämä asenne 1.ei ole kauhean houkutteleva niin, että tekisi mieli kertoa mitään 2.wiccat eivät tarjoile kaikkea valmiina, pitää itse nähdä hiukan vaivaa ja harjoitella. Opetella itse, eikä odottaan "näytöksiä".

        Herääkin kysymys motiivistasi eli: haluatko vain nähdä "yliluonnollisia juttuja" vai todistaa, että magiaa ei ole vai haluatko oikeasti opetella käyttämään sitä. Tähän mennessä olen saanut vaikutelmia vain kahdesta ensimmäisestä vaihtoehdosta. NE taas eivät pätkääkään innosta näyttämään/kertomaan mitään..

        taidat olla melkoinen ihmistuntija...näet niin hyvin sanojeni läpi, noita kun olet...itse asiassa halusin että loihtisitte juuri tänne keskustelupalstalle pikkuisen taian jotta osaisin päättää oletteko tarpeeksi katu-uskottavaa sakkia minulle, voidakseni tietysti kehuskella teistä sekä itsestäni ystäväpiirilleni. ja magiaa haluan oppia puhtaasti itsekkäistä syistä; maailmanvalloitus ja oma imperiumi, tiedäthän...


      • olenen
        Vilja kirjoitti:

        >wiccat ovat kuin herkäuskoisia -hehheh- naisia jotka tarvitsevat ympärilleen lauman samanlaisia pönkittämään viherpipertelyyn ja leikkimiseen pohjautuvaa maailmankatsomustaan?

        Ennakkoluulo, jos tuntisit wiccoja tietäisit, että asia ei ole noin.

        hohhoi...


      • Neefal
        Jantsu kirjoitti:

        Jos kiinnostaa, lue Richard Cunninghamin (Toivottavasti muistin nimen oikein) kirja Wiccoista: "Opas Wiccan harjoittajalle". Saatavilla Unio Mysticasta. Itselläni on se. Tunnen silti vieraaksi rituaalit ja haluaisin uskoa vain mielessäni. Luonto on aina ollut lähellä ja kasvioppaitakin löytyy. Olisi kiva vaihtaa mielipiteitä sähköpostitsekin.

        Jos rituaalit tuntuvat vierailta, älä turhaan yritä "olla wicca". Sinun ei tarvitse! Jos jokin uskonto ei tunnu sopivalta sellaisena kuin se on, rakenna oma uskonnollisuutesi, mutta älä kutsu sitä jonkun olemassaolevan uskonnon nimellä.

        Wicca ei ole pelkkää luontokunnioitusta ja kasvien tietoa. Jos tuo puoli on sinulle tärkeämpää kuin rituaalit jotka ovat merkittävä osa wiccan harjoittamista, kutsu itseäsi yksinkertaisesti luonnonuskovaksi tai vielä vähemmän lokeroivasti pakanaksi. Wiccaa se ei kuitenkaan ole.

        Tuo Scott Cunninghamin kirja on *valitettavasti* ainoa suomennettu wiccakirja. Valitettavasti paristakin syystä. Se mitä Cunningham kuvailee muistuttaa wiccaa, mutta on enemmänkin yleistä luonnonuskovaisuutta ripauksella wiccalaista uskonharjoitusta. Tuon sekamelskan tai vesitetyn wiccan esittäminen wiccana ei tee siitä wiccaa. Cunninghamilta kannattaa lukea lähinnä yrtti- yms. noituuskirjoja, ei hänen yritystään muokata wiccasta jotain "se on ihan mitä haluat" soppaa. Sitä wicca EI ole.

        Kirjan suomennoskin jättää todella paljon toivomisen varaa.


    • Kirjastovirkailija

      Lue Scott Cunninghamin kirja "Opas wiccan harjoittajalle".

    • Neefal

      Jumalkäsitys ja -tarinat, uskonnollinen kalenteri, rituaalirakenne - traditio.



      Wiccoilla on Jumalatar ja Jumala, joita kutsutaan monin eri nimin.



      Wicca on "uusnoituus" -uskonto. Wiccaan kuuluu noituuden harjoittaminen. Kaikki noidat eivät kuitenkaan ole wiccoja!



      Wicca-tittelin vai noita-tittelin? Wicca-tittelin eteen harjoitetaan uskontoa nimeltä wicca. Noita-tittelin eteen harjoitetaan noituutta.

      < kukaan ei ole vielä osannut määritellä minulle mikä on wiccan ja tavallisen typerän viherpipertäjän ero.>

      Olet kysynyt vääriltä ihmisiltä. Wicca on uskonto, jolla on tietynlainen rakenne (eikä läheskään kaikki mitä nykyään wiccana markkinoidaan ole wiccaa edes nähnytkään, eivätkä todellakaan kaikki jotka itseään wiccana pitävät tiedä pätkääkään siitä mistä puhuvat), uskomukset ja perinteet.

      "Tavallinen typerä viherpiipertäjä" saattaa kunnioittaa luontoa, tuntea kasvien käyttöä, harjoittaa noituutta ja niin edelleen, mutta jos hänen uskonnollisuudestaan puuttuu wiccan jumalkäsitys ja muut wiccasta uskonnon tekevät piirteet, hän ei ole wicca.



      Et. Olet enemmänkin perinteisen noituuden harjoittaja ja sillä saralla vasta onkin opittavaa. Älä turhaan ajattele että sinun pitäisi olla wicca, jotta olisit jotain. Kehitä taitojasi mainitsemillasi saroilla ja harjoita perinteistä noituutta.

      Noituus on tietoa, taitoa ja harjoitusta. Se ei sellaisenaan ole uskonto, eikä siihen kuulu mitään tiettyä uskonnollista rakennetta. Toisin sanoen, voit uskoa yhteen jumalaan, useaan jumalaan, ei yhteenkään, maailmankaikkeuden energioihin (yms) ja voit olla silti noita. Wicca on uskonto, sen rajoissa tuo kaikki ei ole edes mahdollista.



      Wiccaan ei kuulu myrkkykeisot käsivoiteessa eikä soman polttelu. Henkimaailman kanssa yhteyteen pääseminen ei wiccassa vaadi minkäänlaisia kehon ja mielen ulkopuolisia tajunnanlaajentimia. Tärkein työkalu on mieli, se riittää.

      • Jantsu

        tiedosta. En ole itseäni Wiccana pitänytkään. Se on vain kiinnostanut mua, koska on lähellä omia uskomuksiani. Ulkomaalaiset kirjat tuottavat vaikeuksia, kun kielipää on surkea. Eli täyttä ymmärrystä ei niistä saa irti, vaikka paloja sieltä täältä ymmärtäisinkin.


      • Neefal
        Jantsu kirjoitti:

        tiedosta. En ole itseäni Wiccana pitänytkään. Se on vain kiinnostanut mua, koska on lähellä omia uskomuksiani. Ulkomaalaiset kirjat tuottavat vaikeuksia, kun kielipää on surkea. Eli täyttä ymmärrystä ei niistä saa irti, vaikka paloja sieltä täältä ymmärtäisinkin.

        Wicca eli oikeasti wiccana puhuttu on lähellä monien uskomuksia koska se on niin vesitettyä nykyään.

        Pakanuudesta ja noituudesta oppimisessa pärjää aika pitkälle ilman hyvää kielitaitoakin. Suomeksi löytyy kirjoja, kunhan huomaa siirtyä uskontojen hyllylle :)


    • mustahahmo

      Wicca on luonnonuskonto. Me uskomme Jumalattareen ja Jumalaan. Jumaluutta on kaikkialla. Me olemme osa jumalia ja jumalat ovat osa meitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe