Meänkieli On Pelkkä Murre

puol'savolaene

Mitä olen meänkieltä kuunnellut niin eipä minun mielestäni täytä kovin hyvin itsenäisen kielen kriteereitä.
Kuulostaa itse asiassa savon ja lapin murteen sekoitukselta, johon on vielä sekoitettu ruotsinkielestä väännettyjä sanoja. Eli murteen ja "slangin" symbioosi!
Jotenkin hassua. Eihä kukkaa täösjärkinen immeinen kirjota ommoo murrettansa tälläviissii.

Mitä olette mieltä? Miksi Meänkieli on oma kielensä?

6

924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lappari

      Kuulehan puolsavolainen. Mitä ihmettä teet sitten meänkielisten palstalla, jos sinua häiritsee, että meänkieli on Ruotsissa (huom. ei Suomessa!) itsenäisen kielen asemassa? Perustakaa hyvät savolaiset oma palsta, jos olette niin kateellisia tälle palstalle (jonka keskustelu on muuten hyvin hiljaista). Sitäpaitsi anna ihmisten kirjoittaa murteella/omalla kielellään, jos niistä siltä tuntuu. Sitä vartenhan tämä palsta on olemassa!!!! Sitä paitsi ketä kiinnostaa, täyttääkö Meänkieli itsenäisen kielen kriteerit?

      • puol'savolainen

        En ensinnäkin mielestäni jankuta.

        Mitäkö teen meänkielisten palstalla? -Satuin "kävelemään ohi".

        En ole kateellinen. Kiva jos teän(!)kieli on virallisessa asemassa Ruotsissa.

        Tottakai saa kirjoittaa omalla murteellaan jos haluaa.

        Kirjoitelmani tarkoitus oli lähinnä herättää ajatus, että mikä erottaa "virallisen" torniojokilaakson kielen tavallisesta murteesta, ja kysellä asiasta ihmisten mielipidettä.


      • ei ole

        Savolaisilla ei ole omaa palstaa. Mutta sinällään meänkieli on hieno asia, mutta sen asemaa heikentää nimenomaan se, että meänkieli on nimenomaan puhekieli eikä niinkään kirjakieli. Jos meänkieliset osaavat vain meänkieltä eikä suomea (kirjakieli) niin hyöty kielen/murteen osaamisesta on huomattavasti pienempi. Täällä savossakin kirjoitetaan kirjakielellä, mutta viännetään höpistessä savvoo.


      • meänkielellä
        ei ole kirjoitti:

        Savolaisilla ei ole omaa palstaa. Mutta sinällään meänkieli on hieno asia, mutta sen asemaa heikentää nimenomaan se, että meänkieli on nimenomaan puhekieli eikä niinkään kirjakieli. Jos meänkieliset osaavat vain meänkieltä eikä suomea (kirjakieli) niin hyöty kielen/murteen osaamisesta on huomattavasti pienempi. Täällä savossakin kirjoitetaan kirjakielellä, mutta viännetään höpistessä savvoo.

        Meillähän kirjotetaan kirjatkin meänkielellä

        http://home.swipnet.se/str-t/kirjojameankielela.htm


      • tiedoksenne

        Ruotsi toimii kuten muinainen Neuvostoliitto,perustaa hallinnollisella päätöksellä uuden "kielen."

        Meänkieli on täysin keinotekoinen kieli. Suomalais-ugrilainen kielitiede ei tunne mitään "meänkieltä".

        Ruotsin valtion tavoite on vain hajoita-ja-hallitse-politiikka,koska suomen kielelle oli annettava Euroopan Neuvoston vaatimuksesta vähemmistökielen asema v. 2000 (ei kuitenkaan perustuslaissa) niin meänkieli sopivasti sotkee eri suomen murteita puhuvien ruotsalaisten välit.

        Samalla saadaan suomen eri murteita puhuvat ruotsalaiset riitelemään avustusmurusista.

        Kumpikaan ryhmä,suomenkieliset ja meänkieliset eivät saa niin paljon tukea,että Ruotsin valtion tarvitisi oikeesti pelätä vähemmistökielisten aseman vahvistumista. Ovela veto Ruotsin valtiolta.


    • Kieltentutkijan kannalta kai itsenäisen kielen ja murteen raja olisi siinä, ymmärtävätkö sen puhujat toisiaan. Mutta tässäpä onkin kyse poliittisista eikä kielitieteellisistä syistä.

      Esim. Pohjois-Ruotsin ja Pohjois-Norjan murteet ovat lähempänä toisiaan kuin Pohjois-Ruotsin ja Etelä-Ruotsin. Norjassa on kaksi kirjakieltä, vaikka ulkopuolisen silmin ja korvin kyse on vain murre-eroista.

      Itsekin savolaisena olen sitä mieltä että ei meänkieli oikeastaan eroa enempää yleissuomesta kuin savon murrekaan. Tai no on kai siinä tietysti enemmän niitä ruotsin lainoja. Mutta siitähän ei olekaan kyse, vaan meänkieltä puhuvan kansan identiteetistä. Oma, itsenäinen kieli tuo heille statusta vähemmistönä.

      Mulla nyt on semmoinen kuva, että meänkieli elää ja voi suht hyvin, että on vielä olemassa melko yhtenäinen "kansa" joka sitä puhuu... Tästä "Norjan meänkielestä" kveenistä en sen sijaan meinaa päästä jyvälle. Jotenkin se on nyt joidenkin yksittäisten henkilöiden takana koko homma... Vaan jospa se siitä lähtis. =o)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe