Vanerin käsittely

_Petteri_

Miten puuvalmista koivuvaneria voi käsitellä. Vaneri tulee seinään.

4

13906

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjeet

Sisäverhouslevyjen pintakäsittelyllä on lähinnä esteettinen merkitys. Peittomaalaus, kuultovärjäys, petsaus, tms. käsittely antaa vanerille halutun värin, kun taas väritön lakkaus antaa lähinnä halutun kiiltoasteen. Lisäksi pintakäsittely helpottaa vaneriverhouksen puhtaanapitoa.
      Sisätiloissa vaneriverhousten pintakäsittelyksi soveltuvat esimerkiksi:

vahaus (väritön tai värillinen)
      lakkaus (väritön tai värillinen petsilakkaus)
      maalaus (kaikki tavallisimmat sisäkäyttöön puupinnoille tarkoitetut tuotteet)

Ennen käsittelyä on suositeltavaa hioa pinta kevyesti (etenkin vahattavat pinnat).
      Kuivissa sisätiloissa vaneria voidaan käyttää myös pintakäsittelemättömänä. Etenkään kattoverhoukset eivät yleensä teknisessä mielessä välttämättä edellytä pintakäsittelyä. Auringonvalon sisältämä uv-säteily aiheuttaa vähitellen pintaviilun tummenemista, jota jossain määrin voidaan ehkäistä uv-suoja-ainetta sisältävällä lakkauksella. Toisaalta myös lakkaus tai vahaus aiheuttaa tavallisesti pintaviiluun värisävymuutoksen (yleensä kellertävämmäksi). Tätä voidaan ehkäistä käyttämällä lakkaa, johon on sekoitettu pieni määrä valkoista pigmenttiä. Värisävymuutokset ja niiden voimakkuus vaihtelevat riippuen pintaviilun puulajista. Lisäksi erityisesti havuvanereilla on syytä ottaa huomioon, että pintaviilun eri osat saattavat imeä pintakäsittelyainetta eri tavoin aiheuttaen kirjavuutta ja värivaihtelua.

ks. myös http://www.rakennustieto.fi/rtnet/10583/index.htm

• xxxxxx

Vanerin laatuun kannattaa kiinnitää erityistä huomiota mikäli haluaa siistin lopputuloksen.
      Esimerkiksi vahaukseen tai petsaukseen mahdollisimman hyvälaatuinen pinta ja hionta.

• Pena

Riippuu, onko vaneri sisällä vai ulkona. Sisällähän toimii hienosti sävytetty Paneeli-Ässä. Ulkona haasteellisempaa... miksei esim. Valtti Color?

• Anonyymi00004

kaikki purkit käyvät.mikä seinä,lämpötila,kosteus,on oikea vaneri-jota nyt jäljitelet.maatilavaneri,on tyypilinen,väri kertoo.kylästä-on värejä,jos haluaa etei peitä,myös väri pinta enen asenusta poltimella,kumailmapuhaltimella,saa pintaan tumutta,-äläkä polta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      177
      1570
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      103
      782
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      735
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      598
    5. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      546
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      126
      546
    7. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      528
    8. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      526
    9. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      510
    10. toivottavasti kohta jo kohdataan

😍😍😍😍😍 sinua olen odottanut varmasti koko elämäni
      Ikävä
      25
      493
    Aihe