VIHAAN SUSIA

Mie

Asun 30min ajomatkan päässä Längelmäestä ja Kuhmoisista missä sudet ovat tehneet pahaa. Asun maalla ja omistan 3 koiraa ja kissan ja pieni lapsi. Pelkään joka ilta eläimieni puolesta että susi tulee ja vie. Kissa on vielä hengissä vaikka kettujakin pyörii nurkissa. Yksi koira on yöt tarhassa ja 2 muuta sisällä. Alueella on myös 3 ilvestä. Jos pantasusi tulee pihaan niin ammun sen välittömästi vaikka saisin sakot tai muuta. Että INHOON niitä.

41

1664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sasu

      sudet sais mun puolesta tappaa tykkänään pois. Ne on hulluuntunu vuosi vuodelta ja tässä saa jo pelätä ihan oikeesti koska suden armoille jää joku pieni lapsi. Se joka nauttii jostain verikuvista sais hakee apua ammattiauttajalta, eikä pyrkiä saamaan helpotusta keskustelupalstoilta. HUHHUH mitä meininkiä.

      Sinuna kyl suojaisin tarhakoiran hyvin pedoilta. Eikö olis mahdollista ottaa koira yöksi sisälle tai muualle turvaan. Ja suosittelen todellaki ampumista kylmin ilmein. Siitä ei todellakaa joudu vankilaan sillä suojelet yksinkertaisesti perhettäsi pedolta.

      Sudet on NIIIIIIN perseestä!!!!

      • Mie

        Ulkokoirani on alaskanmalamuutti ja tottunut olemaan ulkona kun on kuuma sisällä. Toivon vaan että susi ei eksy pihaan. toivottavasti nyt kukaan ei ala kirjottaa ilkeyksiä kun huomaa koirarodun että miten voin vihata susia kun omassa koirassakin on sutta. Mutta silti...


      • Sasu
        Mie kirjoitti:

        Ulkokoirani on alaskanmalamuutti ja tottunut olemaan ulkona kun on kuuma sisällä. Toivon vaan että susi ei eksy pihaan. toivottavasti nyt kukaan ei ala kirjottaa ilkeyksiä kun huomaa koirarodun että miten voin vihata susia kun omassa koirassakin on sutta. Mutta silti...

        Mä uskon ett koiraihmiset tajuaa, ett sudella ja koiralla on niin vähä yhteistä(ei muuten tuhois "lajitovereitaan") ett alkais siitä motkottaa. Ja jos alkaa ni siitä vaan. Kyllä täältä tuntuu porukkaa löytyvän vähä joka lähtöön:)

        Ja tuo mitä siitä "issu"-tyypistä kirjotettiin, ni kandee kyl käydä lukee sen nimimerkin takaa löytyviä keskusteluja joihin se on osallistunu. Taitaa vaan nauttia siitä ett saa järkyttää muita. Sairausha se kyl on:/.

        Mä toivon sydämeni pohjasta kaikkee hyvää ja etenkin turvallista elämää teijän perheelle. Jos asia oikeen alkaa vaivata, ni soita metsästysyhdistykselle ja kysäse, voiko asialle tehä jotan. Jokainen sen tajuaa, ett etenkin lasten turvallisuus menee TODELLAKI susien edelle. Tuntuu kyl pahalta, ku miettii millasta on elää ainaisessa pelossa, ett koska sattuu jotain kauheeta.


      • pinja
        Sasu kirjoitti:

        Mä uskon ett koiraihmiset tajuaa, ett sudella ja koiralla on niin vähä yhteistä(ei muuten tuhois "lajitovereitaan") ett alkais siitä motkottaa. Ja jos alkaa ni siitä vaan. Kyllä täältä tuntuu porukkaa löytyvän vähä joka lähtöön:)

        Ja tuo mitä siitä "issu"-tyypistä kirjotettiin, ni kandee kyl käydä lukee sen nimimerkin takaa löytyviä keskusteluja joihin se on osallistunu. Taitaa vaan nauttia siitä ett saa järkyttää muita. Sairausha se kyl on:/.

        Mä toivon sydämeni pohjasta kaikkee hyvää ja etenkin turvallista elämää teijän perheelle. Jos asia oikeen alkaa vaivata, ni soita metsästysyhdistykselle ja kysäse, voiko asialle tehä jotan. Jokainen sen tajuaa, ett etenkin lasten turvallisuus menee TODELLAKI susien edelle. Tuntuu kyl pahalta, ku miettii millasta on elää ainaisessa pelossa, ett koska sattuu jotain kauheeta.

        niin, olen aiemminkin jo sanonut, että kaatolupia susille ei ole myönnetty Kuhmoisten alueella,eikä lähikunnissa.näin päätti korkein hallinto-oikeus ja jätti voimaan maa-ja metsätalousministeriön aiemman päätöksen.lupaa haettiin kolmen suden kaatamiseksi ja pohjoishämeen riistanhoitopiiri puolsi hakemusta,mutta "viisaat", joiden ei tarvitse asua susi-uhan alueella, eivät oikein ymmärrä ihmisten hätää ja pelkoa, tai sitten pelätään mitä eu:ssa sanotaan kun niitten mielestä susia pitäisi vaan suojella! Tulisivat muutamaksi kuukaudeksi tänne susien keskelle pikkulapsineen ja eläimineen, voisi muuttua ääni kellossa...ohhoh, tulihan "paasattua" paatoksella, mutta kun niin sieppaa tämä järjettömyys!


      • Sasu
        pinja kirjoitti:

        niin, olen aiemminkin jo sanonut, että kaatolupia susille ei ole myönnetty Kuhmoisten alueella,eikä lähikunnissa.näin päätti korkein hallinto-oikeus ja jätti voimaan maa-ja metsätalousministeriön aiemman päätöksen.lupaa haettiin kolmen suden kaatamiseksi ja pohjoishämeen riistanhoitopiiri puolsi hakemusta,mutta "viisaat", joiden ei tarvitse asua susi-uhan alueella, eivät oikein ymmärrä ihmisten hätää ja pelkoa, tai sitten pelätään mitä eu:ssa sanotaan kun niitten mielestä susia pitäisi vaan suojella! Tulisivat muutamaksi kuukaudeksi tänne susien keskelle pikkulapsineen ja eläimineen, voisi muuttua ääni kellossa...ohhoh, tulihan "paasattua" paatoksella, mutta kun niin sieppaa tämä järjettömyys!

        Eiköhän nämä viranomaistet sit aattele, kuinka paljo ne säästäis kaatoluvilla. Sudet ku aiheiuttaa kuluja mm. sillä, ett lapsia joutuu kuljettaa kouluun susien takia. Hassua on elämä! Ku se vaan toimis ett ne siirrettäis johonki "turvalliseen" paikkaan, mut niilläpä on niin laaja reviiri ettei onnistu.

        Tuosta nimimerkkien kopiomisesta: sais kaikki tuollaset hävetä. Ihan suotta tulee epäselvyyksiä, ellei ole tarkka. No toisaalta kirjotustavassa jo huomaa, ett kyseessä on häiriintyny persoona.


      • pinja
        Sasu kirjoitti:

        Eiköhän nämä viranomaistet sit aattele, kuinka paljo ne säästäis kaatoluvilla. Sudet ku aiheiuttaa kuluja mm. sillä, ett lapsia joutuu kuljettaa kouluun susien takia. Hassua on elämä! Ku se vaan toimis ett ne siirrettäis johonki "turvalliseen" paikkaan, mut niilläpä on niin laaja reviiri ettei onnistu.

        Tuosta nimimerkkien kopiomisesta: sais kaikki tuollaset hävetä. Ihan suotta tulee epäselvyyksiä, ellei ole tarkka. No toisaalta kirjotustavassa jo huomaa, ett kyseessä on häiriintyny persoona.

        olet ihan oikeassa, kustannuksia tulee, osa yksityisille jotka esim. henkiinjääneitä koiria joutuvat eläinlääkärillä hoidattamaan ja sehän ei halpaa ole. itse en uskalla koiraa yhtään irti pitää ja pimeällä tulee rapulta ensin tutkailtua joka suuntaan voiko koiran edes pika pissalle iltasella päästää pihaan.Koira parka ei oikein ymmärrä miksi aina pitää olla narunjatkona pihassakin. ja nuo "valeissun" jutut on syytä jättää todellakin omaan arvoonsa,taitaa loppua kun ei saa huomiota. on hän muillakin samankaltaisilla nickeillä kirjoitellut ja niinkuin sanoit,ala-arvoisesta tyylistä tunnistaa.


    • Dude

      ja jos miun koiria tulis susi ahistelemaan/kävis kimppuun, niin kyllä varmasti ampuisin suden! Paitsi en osaa kyllä käyttää asetta, mutta eiköhän se toimi hädän tullessa.. :) mut siis Ei sala kaatoo ja tälläistä, mutta on niitä saatava vähemmälle..

    • Maiko1

      Voisin sanoa, että jos tiedät että susia liikkuu alueella, niin ala sitä jää voivottelemaan vaan ota koira sisälle, tai rakenna sille suden kestävä katettu häkki.

      Siinä vaiheessa jos itse ei tee asialle mitään, niin syyllinen löytyy kun peiliin katsoo.

      Susi syö ja tappaa koiria, koska
      A) pihassa kiinni oleva koira on helppo saalis sudelle

      B) Susilauma tappaa omalle reviirilleen tulevat vieraat sudet tai sitten ne koirat. Tässä on kyse pelkästään selviytymisestä, jos liikaa metsästäjiä samalla alueella, joku kuolee nälkään, eikä susi ymmärrä sitä että koira ei sinne ole jäämässä tai tulossa metsästämään. Susi ei ole luonnostaan paha, kuten täällä tunnutaan ajattelevan, se on petoeläin, jolla on petoeläimen ja villieläimen vaistot.

      Totta kai koiraansa ja taloaan susilta saa puolustaa, mutta en alkaisi heti niitä lasauttelemaan, en ennen kuin eläimestä olisi todella uhkaa. Susi on arka eläin ja sen voi pelotella tiehensä, se kun yleensä pelkää näissä tilanteissa huomattavasti enemmän kuin sinä itse. Aina tämä ei ole mahdollista. Jos metsässä törmää suteen, susi yleensä yrittää hyökätä koiran kimppuun, koska se tuntee itsensä ja reviirinsä uhatuksi. Hyvä tuttuni on joutunut ampumaan suden kun meinasi koiran kimppuun hyökätä ja kyseessä oli vielä pantasusi. Ymmärrän tämän täysin. Kyllä itsekin omaa koiraani siinä tilanteessa puolustaisin kynsin ja hampain.

      Ja sitä tosiasiaa ei sovi unohtaa, että susi ei ole koskaan tappanut ihmistä Suomessa eikä taida näitä tapauksia muuallakaan maailmassa olla.

      Ja vielä sen verran että itse olen kotoisin tuolta kainuun korvesta, missä susia liikkuu lähettyvillä harva se päivä. Joten mistään kaupungista en ole kotoisin, saati sitten etelästä.

      Yksi asia kyllä pisti suuresti huvittamaan.. Missä kohtaa malamuuteissa on sutta? Ymmärtääkseni niissä ei ole sen enempää sutta kuin chihuahuassa ;)

      • pinja

        susi on käynyt ihmisten kimppuun suomessakin,tosin siitä on n.100v. aikaa, mutta tarvitseeko ensin odottaa että niin käy, ennenkuin jotain tehdään? Toiseksi, nämä sudet ovat juuri siksi vaarallisia, että ne eivät käyttäydy niinkuin normaalisti villieläinten kuvittelisi käyttäytyvän, eli eivät kaihda asumuksia ja ihmisten läheisyyttä.Lainaan vielä tämänpäivän kuhm.sanomia, Jaakko Heinämäki kirjoittaa:"Paradoksaalista on,että EU:n komissio on puuttunut susiasiaan,niitä ei suomessa kuulemma kohdella direktiivejä noudattaen.Eiköhän sudet sittenkin ole meidän oma asiamme? Emme mekään kovin kärkkäästi puutu siihen montako paviaania saa istuskella Gibraltarin kallioilla."


      • Karo

        Sinä kirjoitit asiaa! Huomaa, että olet perehtynyt ja fiksuin ihminen tässä porukassa. Kyllä passaa huvittamaan näitä maan miehiä koirineen, sillä sudestahan koirat on polveutuneet 99% sesti.
        Voi herranjumala tätä kansaa ongelmineen (koirineen, kissoineen ja lapsineen), sudet on luotu luontoon ja on todella hienoa, että niitä on vielä tässä hullussa maassa! Minulla on koiria ja asun maalla, ja asialle ei voi mitään, jos luonto jatkaa kulkuaan ja selviytymistään syömällä esim. koiranlihaa mikä on sille helppo saalis. Luulisi sen tyhmäkin tajuavan! Ja koirahan nykyään tänä päivänä ihmisen kimppuun käy eikä susi!


      • ...

        pieni täsmennys: chihuahuassa on enemmän sutta ku suurissa roduissa. Geenitutkimukset paljastaa...Niin huvittavaa ku se onki:)


      • kuin sinne ..
        Karo kirjoitti:

        Sinä kirjoitit asiaa! Huomaa, että olet perehtynyt ja fiksuin ihminen tässä porukassa. Kyllä passaa huvittamaan näitä maan miehiä koirineen, sillä sudestahan koirat on polveutuneet 99% sesti.
        Voi herranjumala tätä kansaa ongelmineen (koirineen, kissoineen ja lapsineen), sudet on luotu luontoon ja on todella hienoa, että niitä on vielä tässä hullussa maassa! Minulla on koiria ja asun maalla, ja asialle ei voi mitään, jos luonto jatkaa kulkuaan ja selviytymistään syömällä esim. koiranlihaa mikä on sille helppo saalis. Luulisi sen tyhmäkin tajuavan! Ja koirahan nykyään tänä päivänä ihmisen kimppuun käy eikä susi!

        Ei ole kiva kun taajamissa alkavat pyöriä.Eivät ole eraus-sudet arkoja ei!Hullun rohkeita nälissään ovat.Olisi kiva kun joku susi-ihminen ottaisi kantaa.Sudet muuttuvat rohkeimmiksi kun ei lasautella.Kohti vaan paukut metsässä,mutta niin ettei ihan osu.Kyllä on taas erä-emppua ikävä,suomeksi rautalangasta teille vääntäisi asioita.
        Isot laumat pysyy saloilla,saalista riittää.Yksi koira ei riitä kuudelle sudelle.


      • Maiko1
        ... kirjoitti:

        pieni täsmennys: chihuahuassa on enemmän sutta ku suurissa roduissa. Geenitutkimukset paljastaa...Niin huvittavaa ku se onki:)

        Näin minäkin tuota muistelin ;) Mutta en sitten ollut ihan varma.


      • Maiko1
        pinja kirjoitti:

        susi on käynyt ihmisten kimppuun suomessakin,tosin siitä on n.100v. aikaa, mutta tarvitseeko ensin odottaa että niin käy, ennenkuin jotain tehdään? Toiseksi, nämä sudet ovat juuri siksi vaarallisia, että ne eivät käyttäydy niinkuin normaalisti villieläinten kuvittelisi käyttäytyvän, eli eivät kaihda asumuksia ja ihmisten läheisyyttä.Lainaan vielä tämänpäivän kuhm.sanomia, Jaakko Heinämäki kirjoittaa:"Paradoksaalista on,että EU:n komissio on puuttunut susiasiaan,niitä ei suomessa kuulemma kohdella direktiivejä noudattaen.Eiköhän sudet sittenkin ole meidän oma asiamme? Emme mekään kovin kärkkäästi puutu siihen montako paviaania saa istuskella Gibraltarin kallioilla."

        Susi ei ole koskaan tappanut ihmistä. En sanonut etteikö olisi kimppuun hyökännyt.

        Ja tulee ottaa huomioon, että Suomenkin metsistä löytyy osittain kesyjä koirasusia, jotka tekevät susien nimissä tuhoja.

        Tällä en tarkoita että oikeat sudet olisivat mitään herttaisia pieniä hukkasia, jotka eivät tee mitään! Päin vastoin suorastaan.

        En vain ymmärrä tuota asennetta että kaikki sudet pitäisi lahdata tai sitten tuota suurta vihaa ja pelkoa tuota eläintä kohtaan. Afrikassa on leijonia ja silti ihmiset ja suuret kissat elävät rinnakkain. Ihminen vain ymmärtää siellä luonnon vaarat paremmin kuin täällä länsimaissa.

        En voi sanoa itseäni susiasiantuntijaksi, mutta olen lukenut aiheesta melko paljon ja keskustellut susien tilanteesta ja käyttäytymisestä maailman huippuihin kuuluvien susitutkijoiden kanssa.


      • Dude
        Maiko1 kirjoitti:

        Susi ei ole koskaan tappanut ihmistä. En sanonut etteikö olisi kimppuun hyökännyt.

        Ja tulee ottaa huomioon, että Suomenkin metsistä löytyy osittain kesyjä koirasusia, jotka tekevät susien nimissä tuhoja.

        Tällä en tarkoita että oikeat sudet olisivat mitään herttaisia pieniä hukkasia, jotka eivät tee mitään! Päin vastoin suorastaan.

        En vain ymmärrä tuota asennetta että kaikki sudet pitäisi lahdata tai sitten tuota suurta vihaa ja pelkoa tuota eläintä kohtaan. Afrikassa on leijonia ja silti ihmiset ja suuret kissat elävät rinnakkain. Ihminen vain ymmärtää siellä luonnon vaarat paremmin kuin täällä länsimaissa.

        En voi sanoa itseäni susiasiantuntijaksi, mutta olen lukenut aiheesta melko paljon ja keskustellut susien tilanteesta ja käyttäytymisestä maailman huippuihin kuuluvien susitutkijoiden kanssa.

        mistä ne sais aseita ampuakseen niitä elukoita.. ja niiitä on niin paljon, et ei siitä touhusta tule mitään.. pakko kai niiden on sopeuduttava,kun ei heillä ole paljon vaihtoehtoja.. :)


      • Maiko1
        Dude kirjoitti:

        mistä ne sais aseita ampuakseen niitä elukoita.. ja niiitä on niin paljon, et ei siitä touhusta tule mitään.. pakko kai niiden on sopeuduttava,kun ei heillä ole paljon vaihtoehtoja.. :)

        Miksi me emme voisi sopeutua elämään rinnaikkain susien ja muiden petojen kanssa? Onko meillä muita vaihtoehtoja? Ai niin. Tappaa susikanta jälleen niin pieneksi että se on uhan alainen..

        Tosiasiahan on että joka kerta kun ihminen lähtee koiransa kanssa metsästämään hänen täytyy hyväksyä se riski että koira ei reissulta takaisin tule välttämättä. Koira voi kohdata loppunsa muutenkin kuin sen suden suuhun joutumalla. Luolakoirien kohdalla yleisin kuolinsyy on se että luola romahtaa niskaan jne. Syitä on satoja, ja susi on niistä uhkista se pienin, yleisempiä taitaa olla ihan tavalliset loukkaantumiset minkä johdosta metsästyskoiria joudutaan lopettamaan. Jos ei ole valmis hyväksymään sitä mahdollisuutta ette koira saattaa jäädä sille reissulle, niin miksi sitten ottaa sen riskin?


      • oot......
        Maiko1 kirjoitti:

        Susi ei ole koskaan tappanut ihmistä. En sanonut etteikö olisi kimppuun hyökännyt.

        Ja tulee ottaa huomioon, että Suomenkin metsistä löytyy osittain kesyjä koirasusia, jotka tekevät susien nimissä tuhoja.

        Tällä en tarkoita että oikeat sudet olisivat mitään herttaisia pieniä hukkasia, jotka eivät tee mitään! Päin vastoin suorastaan.

        En vain ymmärrä tuota asennetta että kaikki sudet pitäisi lahdata tai sitten tuota suurta vihaa ja pelkoa tuota eläintä kohtaan. Afrikassa on leijonia ja silti ihmiset ja suuret kissat elävät rinnakkain. Ihminen vain ymmärtää siellä luonnon vaarat paremmin kuin täällä länsimaissa.

        En voi sanoa itseäni susiasiantuntijaksi, mutta olen lukenut aiheesta melko paljon ja keskustellut susien tilanteesta ja käyttäytymisestä maailman huippuihin kuuluvien susitutkijoiden kanssa.

        saanut päähäs ettei susi oo ihmisiä tappanut,ei ehkä sun elinaikanasi mutta aiemmin.Tässä yksi esimerkki ja näitä on paljon jos etsii oikeista lähteistä:

        15.01.1879 Uusi Suometar nro 6 sivu 3
        Susi tappanut lapsen- ktoo että susi jouluiltana tappoi Ylistarossa erään torpparin 9-wuotiaan tytön, joka oli tiellä läheisestä torpasta kotiansa tulossa. ...
        ... Susi oli parrut lasta kurkkuun ja sitten laahannut metsään ja peittänyt lumeen


      • Maiko1
        oot...... kirjoitti:

        saanut päähäs ettei susi oo ihmisiä tappanut,ei ehkä sun elinaikanasi mutta aiemmin.Tässä yksi esimerkki ja näitä on paljon jos etsii oikeista lähteistä:

        15.01.1879 Uusi Suometar nro 6 sivu 3
        Susi tappanut lapsen- ktoo että susi jouluiltana tappoi Ylistarossa erään torpparin 9-wuotiaan tytön, joka oli tiellä läheisestä torpasta kotiansa tulossa. ...
        ... Susi oli parrut lasta kurkkuun ja sitten laahannut metsään ja peittänyt lumeen

        Muistissa pyöri vain nuo jenkkien tilastot asiasta. Niitä kun tässä olen lueskellut lähiaikoina. Siellä ei ole ainakaan minun lähteideni mukaan susi tappanut ihmistä.

        Ja tuosta tapauksesta muuten on olemassa semmoisiakin versioita että kyseessä olisi ollut koirasusi. Puhuin nimittäin juuri samasta asiasta eilen yhden tuttavani kanssa, jolle nämä asiat on tutumpia kuin minulle. Minä olen tämmöinen vasta alkaja vielä ;)

        Ja tuskin tuo tapaus on tapahtunut sinunkaan elinaikanasi..


      • Totuus on.
        Maiko1 kirjoitti:

        Muistissa pyöri vain nuo jenkkien tilastot asiasta. Niitä kun tässä olen lueskellut lähiaikoina. Siellä ei ole ainakaan minun lähteideni mukaan susi tappanut ihmistä.

        Ja tuosta tapauksesta muuten on olemassa semmoisiakin versioita että kyseessä olisi ollut koirasusi. Puhuin nimittäin juuri samasta asiasta eilen yhden tuttavani kanssa, jolle nämä asiat on tutumpia kuin minulle. Minä olen tämmöinen vasta alkaja vielä ;)

        Ja tuskin tuo tapaus on tapahtunut sinunkaan elinaikanasi..

        Ihan nyt tällä vuosi tuhannella tuossa itärajan takana joka vuosi sudet tappavat useitakin ihmisiä.

        En usko että suomenkaan sudet sen viisaampia ovat kukapa ne olisi opettanut?

        Lisäksi nämä niin sanotut paimenpojat jotka niitä vahtivat totuttavat ne ihmisen hajuun ja käsittelyyn niin ettei niiden tarvitse edes ihmisiä mitenkään pelätä ollaan NIIN KILTTEJÄ jotta.

        Joten hyvät on eväät kun vain niitä susia lisää saadaan.

        Toivon vaan ettei ihan syyttömät taas kerran joudu kärsimmään noista älyttömien toilailuista.Tosi asia kuitenkin on ettei sudet ole ollenkaan sukupuuttoon kuolemassa se on höpö höpöä.


    • olisi sitten seuraukset mitkä tahansa. Nuo herrat jotka niitä kaatolupia pihistelee, eivät tiedä siitä arjesta yhtään mitään.

      • wuffis

        Luin muistaakseni että susia on suomessa noin 200. EU paheksuu suuresti sitä että susia kaadetaan suomessa ja kanna pitäisi olla vähintään 1000 sutta jotta metsästäminen olisi sallittavaa. Siinä vähän suhdetta. Täällä ei nyt susia ole ainakaan vielä havainnoitu mutta jos alkaa näkymään niin ammun kyllä miettimättä kahta kertaa.


      • lissu
        wuffis kirjoitti:

        Luin muistaakseni että susia on suomessa noin 200. EU paheksuu suuresti sitä että susia kaadetaan suomessa ja kanna pitäisi olla vähintään 1000 sutta jotta metsästäminen olisi sallittavaa. Siinä vähän suhdetta. Täällä ei nyt susia ole ainakaan vielä havainnoitu mutta jos alkaa näkymään niin ammun kyllä miettimättä kahta kertaa.

        kanta on arvioitu liian alhaiseksi. luin että kuhmoisissakin uskottiin olevan vain ursa-pantasuden, sitten sen puolison lisäksi...nyt niitä on jo toisen vuoden poikueita, laskennassa löydettiin 12 aikuista sutta...ja niissä aina jää osa huomaamatta pennut....aika paljon pienelle paikkakunnalle etelässä, eivät ole rajasusiakaan lännessä.


      • niksu

        siitä kiinni jäisi, jos heittäisi raadon sitten ketuille ruuaksi.
        Jos mun eläimiä tulee susi uhkailemaan tai tappamaan, se otus ei kauaa hengissä pysy.


    • pinja

      lähdenpä tästä mökille pariksi päiväksi sienimetsään, toivotaan ettei tule susia minun eikä koiran tielle. karhunpaskassa koira viimeksi jo piehtaroikin oikein antaumuksella, olipa mukava pestävä...ja se haju!!

    • Nimetön

      Mutta koita osua johtaja naaraseen että lauma hajoaa.

    • Keräkaali

      vaan olen sitä mieltä, että hirvien ja peurojen metsästystä pitää rajoittaa enemmän. Ruokaa riittää susille ilman, että niiden pitää tulla hakemaan ruokaa ihmisten asumusten läheltä.

      • 10 vuoden aikana

        Hirvi ja peura kantamme ovat suurentuneet, tottakai villielukka syö mieluummin kesyn elukan joka ei osaapuolustautua kuin jättiläisen jonka raato pitäisi haudata.

        Etpä ole tainnut koskaan maistaa kunnon hirvipaistia, ia että tekee mieli, mutta eihän sitä saa täältä pääkaupungista.
        Jopa kaupunkilaiset ainakin itse ymmärrän kuinka tärkeää on välilä hajottaa susilauma, hyöty myös rauhottumisessa kuin perinollisyydessä, ja lauma hajoaa jos johtaja lopetetaan pentuineen.


      • hirviherra :D

        hirviä on ihan tarpeeksi suomessa ja niitten metsästystä on lisätty sen takia että vältyttäisiin suurelta populaatiolta ja hirvikolareilta...
        MUTTA MISSÄHÄN VAIHEESSA SUSIA ALETAAN METSÄSTÄMÄÄN KUN SILLÄ EI OLE LUONTAISTA VIHOLLISTA??


      • lissu
        10 vuoden aikana kirjoitti:

        Hirvi ja peura kantamme ovat suurentuneet, tottakai villielukka syö mieluummin kesyn elukan joka ei osaapuolustautua kuin jättiläisen jonka raato pitäisi haudata.

        Etpä ole tainnut koskaan maistaa kunnon hirvipaistia, ia että tekee mieli, mutta eihän sitä saa täältä pääkaupungista.
        Jopa kaupunkilaiset ainakin itse ymmärrän kuinka tärkeää on välilä hajottaa susilauma, hyöty myös rauhottumisessa kuin perinollisyydessä, ja lauma hajoaa jos johtaja lopetetaan pentuineen.

        liikennevaaran takia myös on metsästettävä hirvieläimiä. mene sinne kuhmoisiin suojelemaan niitä, taitaa tulla toinen ääni kelloon kun tulee hukka vastaan.


      • oikein hirviherra
        hirviherra :D kirjoitti:

        hirviä on ihan tarpeeksi suomessa ja niitten metsästystä on lisätty sen takia että vältyttäisiin suurelta populaatiolta ja hirvikolareilta...
        MUTTA MISSÄHÄN VAIHEESSA SUSIA ALETAAN METSÄSTÄMÄÄN KUN SILLÄ EI OLE LUONTAISTA VIHOLLISTA??

        Otappa sitten kantaa ylempinä oleviin keskuetluihin rabieksesta ja ussista sekä pelkistä susista.
        Ton rabies keskustelun aloitin itse ihan kaupunkilainen olen, mutta silti.
        Sudella eiole luontaisia vihollisa siksi ihmisen täytyy säädellä kantoja.


      • hirviherra:D
        oikein hirviherra kirjoitti:

        Otappa sitten kantaa ylempinä oleviin keskuetluihin rabieksesta ja ussista sekä pelkistä susista.
        Ton rabies keskustelun aloitin itse ihan kaupunkilainen olen, mutta silti.
        Sudella eiole luontaisia vihollisa siksi ihmisen täytyy säädellä kantoja.

        se hän suden ja monen muun metsän eläimen vihollinen... Sehän vielä puuttuu tuolta suomen metsistä..
        Kyllä susia saa suomessa olla mutta KOHTUUDELLA!!! :)


    • Mie

      Tuli todella erilaisia viestejä ja vastauksia mutta itse kyllä päädyn ampumaan Ketusta ylöspäin olevat pedot. Ketun myös koska on ollut pihassa myös kapi kettu!!!! Mutta autan myös niitä pienia koululaisia jotka pimeessä odottavat koulukyytia... JA OMAA LASTANI SUOJELEN!!!!

      • helpotus

        Kapi ketulle ollut helpotus lopetus, lopetathan supikoiratkin jotka pihaasi eksyvät???


    • Qro

      Enemmän ihmiset tekee pahaa lapsille,koirille ja lajitovereilleen,eli miksi niitä ei tapeta?

      • Nallukka

        Enemmän suomess joka vuosi tapetaan ihmisiä kun susia. eikä yhteenkään ole haettu etukäteen tappolupaa.


      • qro
        Nallukka kirjoitti:

        Enemmän suomess joka vuosi tapetaan ihmisiä kun susia. eikä yhteenkään ole haettu etukäteen tappolupaa.

        pahaa lapsille,eläimille ja lajitovereilleen,ei niitä mihinkään tapeta,vaan ne TAPPAA!Etkös ite tiedä!


      • Qro
        Nallukka kirjoitti:

        Enemmän suomess joka vuosi tapetaan ihmisiä kun susia. eikä yhteenkään ole haettu etukäteen tappolupaa.

        ja lajitoverreita,ei niitä mihinkään tapeta,vaan ne tappaa,etkös ite tiedä...en kai mä syyttömiä ole tappamassa,niin kuin tää suden vihaaja,kaikki vaan sileeks,kun yks tekee jotain..inhottava ihminen!


    • JussiRK

      Ihan oikein että EU pakottaa Suomen lopettamaan susien murhaamisen.Ne oli täällä ennen meitä ja meillä ei ole oikeutta niitä tappaa,sitäpaitsi hyvä että pitävät hirvikantaa aisoissa.

      Toi on täyttä soopaa,että susia pitäisi varoa.Susi EI OLE IKINÄ TAPPANUT IHMISTÄ Suomessa,ikinä.1800-luvulla koiran ja suden siitos tappoi,mutta susi ei ole ikinä tappanut.Siis mitäs kitisitte karjalalaiset ja muut..Ihme vellihousuja ja kun pelolle ei ole edes aihetta! Luulisi löytyvän vähän miestä ja naista luontoa kunnioittamaan,mutta ei.

      • ihmisiä

        olikin siitä, että susi tappaa koiria, vaikka keskustelu risteilikin siihen että jos susi vahingoittaa


    • Anonyymi

      Muuta pois jos niin helvetisti ärsyttää sudet on kauniita söpöjä ihania ja niitten avulla mä ymmärän muita paremmin sä oot niin ennakko luulonen susi on mun sielun eläin ja jos verrataan susien tekoja ihmisten tekoihin ihmiset on pilannu tän maan missä on se maa jossa kaikki selviyty omillaan ja maa oli vielä siisti roskista? Ihmiset on kaiken pahan aluku PS ihmiset perseestä


      Sinä sulle ilta lukemista:))

    • Anonyymi

      Onko aloittajan eläimet ja jälkeläiset vielä hengissä tämän kauhean 15 vuoden jälkeen?

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe