akun lataus

hondajaakko

Kertokaas tyhmälle, että voiko mp:n akun ladata tavallisella auto-laturilla??? vai miten se oikein ladataan??

22

49084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymykseen
    • Pave

      Nyt kun et edes kertonut minkähän kokoinen se sun pyöräsi on, sillä piikeissä on pienet akut ja jossakin Gold Wingissä on jo lähes henkilöauton kokoa oleva akku ja loput siltä väliltä.
      Parashan on tietysti käyttää pyörän akkuun tarkoitettua laturia, mutta tokihan auton laturillakin saa ladattua, mutta silloin pitää ehdottomasti muistaa, että ei pidä sitä laturia kovin kauaa kiinni, sillä muutoi se akku kiehuu ja on sitä myöten entinen. pientä akkua vielä varovaisemmin kuin isompaa, mutta pääsääntöisesti on suositeltavampaa käyttää oikeaa pyöräkäyttöön tarkoitettua laturia, sillä sen syöttämä virtamäärä on pienempi ja näinollen ei tuhoa sitä akkua niin helposti kuin tuollainen auton laturi joka tuuppaa sitä virtaa hieman reilummin.

      • hondajaakko

        voiko tuota suoraan auton akusta ladata? kestääkö kauan?


      • aina akku tyhjä
        hondajaakko kirjoitti:

        voiko tuota suoraan auton akusta ladata? kestääkö kauan?

        Pienikin autolaturi on tarkoitettu 10ah-120ah akuille.(Se kyllä lukee laturissa).Joku Bilteman alle 10 euron mp-laturi on hyvä 2ah-(10ah) akuille.
        Mutta älä yhdistä täyttä ja tyhjää akkua.


      • osku
        hondajaakko kirjoitti:

        voiko tuota suoraan auton akusta ladata? kestääkö kauan?

        Latausjännite pitää olla n.14-15V. Auton akun jännite on 12V, siis liian vähän. Mikä tahansa laturi käy, jos johtoon pannaan sarjavastus. Vastus voi olla noin 5 ohmia. Se on oletusarvo, jota voi muuttaa virran mittauksen perusteella. Pientä akkua voi ladata noin 0.5 A virralla. Auton akkua ladataan n. 1-4A virralla. Latauksen alussa virta on suurin ja pienee latauksen loppua kohti. Latausvirran saa laskettua mittaamalla jännite sarjavastuksen yli. Virta on = U/I, eli jännite jaettuna vastuksella.
        Latauksen lopussa akun jännite nousee n.13.8 volttiin. Tämä koskee lyijyakkua. Hyväkuntoisen akun jännite on 12.1volttia.


      • Vain
        osku kirjoitti:

        Latausjännite pitää olla n.14-15V. Auton akun jännite on 12V, siis liian vähän. Mikä tahansa laturi käy, jos johtoon pannaan sarjavastus. Vastus voi olla noin 5 ohmia. Se on oletusarvo, jota voi muuttaa virran mittauksen perusteella. Pientä akkua voi ladata noin 0.5 A virralla. Auton akkua ladataan n. 1-4A virralla. Latauksen alussa virta on suurin ja pienee latauksen loppua kohti. Latausvirran saa laskettua mittaamalla jännite sarjavastuksen yli. Virta on = U/I, eli jännite jaettuna vastuksella.
        Latauksen lopussa akun jännite nousee n.13.8 volttiin. Tämä koskee lyijyakkua. Hyväkuntoisen akun jännite on 12.1volttia.

        teoriaa.... sillä käytännössähän se ei kaikilta osiltaan näin ole.
        Mikä tahansa laturi ei todellakaan käy, älä siis lataa kuin akkutyyppiäsi vastaavaan akkuun tarkoitetulla laturilla. (nurkissa voi pyöriä suljettujen lyijyhyytelöakkujen latureita joita käytetään esim. ruohotrimmereissä ... älä käytä tällaista. Älä myöskään käytä NiCd akuille tarkoitettuja latureita, eikä myöskään LiIon akkujen laturia ....jne jne...).
        Jännitemittaus sarjavastuksen yli paljastaa todellakin latausvirran.... mutta vastuksen tulee olla tehonkestoltaan melko iso ja se kuumuu suht paljon, verroinkin latauksen alkuvaiheessa joten sitä ei kannata jättää valvomattomana autotalliin (tai minä en ainakaan jättäisi). Joten taitaa olla helpointa, turvallisinta ja varminta kaivaa rahapussista se 20 - 50 euroa jolla saat MP-akkulaturin läheisestä Halpa-Hallista tai Biltemasta).
        Kyllä hyväkuntoisen akun jännite on enemmän kuin tuo 12,1 V. Rohkenisimpa veikata jopa yli 13V:n lukemia.


      • osku
        Vain kirjoitti:

        teoriaa.... sillä käytännössähän se ei kaikilta osiltaan näin ole.
        Mikä tahansa laturi ei todellakaan käy, älä siis lataa kuin akkutyyppiäsi vastaavaan akkuun tarkoitetulla laturilla. (nurkissa voi pyöriä suljettujen lyijyhyytelöakkujen latureita joita käytetään esim. ruohotrimmereissä ... älä käytä tällaista. Älä myöskään käytä NiCd akuille tarkoitettuja latureita, eikä myöskään LiIon akkujen laturia ....jne jne...).
        Jännitemittaus sarjavastuksen yli paljastaa todellakin latausvirran.... mutta vastuksen tulee olla tehonkestoltaan melko iso ja se kuumuu suht paljon, verroinkin latauksen alkuvaiheessa joten sitä ei kannata jättää valvomattomana autotalliin (tai minä en ainakaan jättäisi). Joten taitaa olla helpointa, turvallisinta ja varminta kaivaa rahapussista se 20 - 50 euroa jolla saat MP-akkulaturin läheisestä Halpa-Hallista tai Biltemasta).
        Kyllä hyväkuntoisen akun jännite on enemmän kuin tuo 12,1 V. Rohkenisimpa veikata jopa yli 13V:n lukemia.

        >>Kyllä hyväkuntoisen akun jännite on enemmän kuin tuo 12,1 V. Rohkenisimpa veikata jopa yli 13V:n lukemia.

        Lyijyakun jännite kuormittamattomana on 12.1 volttia. Latauksessa jännite nousee ja on latauksen lopussa 13.8V, jos akku on kunnossa. Se on myös auton akun jännite koneen pyöriessä.

        Kyllä asia on niin, että on aivan yhdentekevää mistä laturista jännite otetaan, kun se vain on noin 15 volttia. Sarjavastus, joka on noin 5 ohmia pudottaa virran sopivaksi. Täytyy siis mittailla jännitteet ja vastus. Niistä saa virran laskettua ohmin lain mukaan.
        Tämä on yleistä sähkötekniikkaa. Kerron tämän vain hälventääkseni taikauskoisia käsityksiä. Minä en akkulatureita ostele. Ostan vain ruostumatonta teräslankaa vastukseksi.


      • hondajaakko
        osku kirjoitti:

        >>Kyllä hyväkuntoisen akun jännite on enemmän kuin tuo 12,1 V. Rohkenisimpa veikata jopa yli 13V:n lukemia.

        Lyijyakun jännite kuormittamattomana on 12.1 volttia. Latauksessa jännite nousee ja on latauksen lopussa 13.8V, jos akku on kunnossa. Se on myös auton akun jännite koneen pyöriessä.

        Kyllä asia on niin, että on aivan yhdentekevää mistä laturista jännite otetaan, kun se vain on noin 15 volttia. Sarjavastus, joka on noin 5 ohmia pudottaa virran sopivaksi. Täytyy siis mittailla jännitteet ja vastus. Niistä saa virran laskettua ohmin lain mukaan.
        Tämä on yleistä sähkötekniikkaa. Kerron tämän vain hälventääkseni taikauskoisia käsityksiä. Minä en akkulatureita ostele. Ostan vain ruostumatonta teräslankaa vastukseksi.

        se tässä tiedon tulvassa meni ohi, että voinko siis ladata auton akulla mp:n akkua?


      • osku
        hondajaakko kirjoitti:

        se tässä tiedon tulvassa meni ohi, että voinko siis ladata auton akulla mp:n akkua?

        Kyllä voi, mutta virtaa pitää pienentää vastuksella. Pientä akkua voi ladata alle 0.5 ampeerin virralla. Ruostumattomasta 0.5mm teräslangasta voi kiertää vastuksen esim.3mm poran päälle. Siitä tulee pieni kierukka, joka lämpenee hieman, mutta ei punahehkuun. Yleismittarilla pitää mitata n. 5 ohmin pätkä(n.0.5m) ja säätää virta akulle sopivaksi vastusta muuttamalla.

        Pääasia on siis säätää vastuksella virta akulle sopivaksi. Se pitää mittailla yleismittarilla.
        Virtamittaus näyttää suoraan virran arvon tai jännitemittauksella vastuksen yli lasketaan virta kaavasta I=U/R.


      • keula kohti
        osku kirjoitti:

        Kyllä voi, mutta virtaa pitää pienentää vastuksella. Pientä akkua voi ladata alle 0.5 ampeerin virralla. Ruostumattomasta 0.5mm teräslangasta voi kiertää vastuksen esim.3mm poran päälle. Siitä tulee pieni kierukka, joka lämpenee hieman, mutta ei punahehkuun. Yleismittarilla pitää mitata n. 5 ohmin pätkä(n.0.5m) ja säätää virta akulle sopivaksi vastusta muuttamalla.

        Pääasia on siis säätää vastuksella virta akulle sopivaksi. Se pitää mittailla yleismittarilla.
        Virtamittaus näyttää suoraan virran arvon tai jännitemittauksella vastuksen yli lasketaan virta kaavasta I=U/R.

        kauppaa ja ostamaan yleismittari.... tai se MP-akkulaturi (taitavat olla samanhintaisia). Tosin yleismittari on monikäyttöisempi, sillä voit mitata vaikka mitä.... mutta älä unohda ostaa sitä rautalankaa ja muista myös 3mm:n poranterä:)


      • osku
        keula kohti kirjoitti:

        kauppaa ja ostamaan yleismittari.... tai se MP-akkulaturi (taitavat olla samanhintaisia). Tosin yleismittari on monikäyttöisempi, sillä voit mitata vaikka mitä.... mutta älä unohda ostaa sitä rautalankaa ja muista myös 3mm:n poranterä:)

        Avauksen tekijä kysyi, voiko pienen akun ladata auton laturilla, ja siihen olen vastannut.

        Jos ei omista yleismittaria, voi sarjavastukseksi panna pienen polttimon 6V/2.4W. Se palaa kirkkaasti 0.4 ampeerin virralla. Tämä merkitsee sitä, että se palaa rikki, jos virta on suurempi kuin 0.4A. Kun se palaa suunnilleen normaalilla valolla, sen läpi kulkeva virta on 0.4A tai sen alle. Aivan tyhjä akku ottaa alussa suuremman virran, joka pienenee jo 10 minuutissa. Polttimoita voi panna myös kaksi peräkkäin, jos yksi palaa liian kirkkaana.
        Tällä polttimolla voi siis varmistaa, ettei latausvirta ole liian suuri. Muuta vastusta ei silloin käytetä.


      • patee
        osku kirjoitti:

        Latausjännite pitää olla n.14-15V. Auton akun jännite on 12V, siis liian vähän. Mikä tahansa laturi käy, jos johtoon pannaan sarjavastus. Vastus voi olla noin 5 ohmia. Se on oletusarvo, jota voi muuttaa virran mittauksen perusteella. Pientä akkua voi ladata noin 0.5 A virralla. Auton akkua ladataan n. 1-4A virralla. Latauksen alussa virta on suurin ja pienee latauksen loppua kohti. Latausvirran saa laskettua mittaamalla jännite sarjavastuksen yli. Virta on = U/I, eli jännite jaettuna vastuksella.
        Latauksen lopussa akun jännite nousee n.13.8 volttiin. Tämä koskee lyijyakkua. Hyväkuntoisen akun jännite on 12.1volttia.

        12,2V jännite= lyijyakku on tyhjä.

        12,7V = lyijyakku on täynnä.


      • Nipottelija
        osku kirjoitti:

        Latausjännite pitää olla n.14-15V. Auton akun jännite on 12V, siis liian vähän. Mikä tahansa laturi käy, jos johtoon pannaan sarjavastus. Vastus voi olla noin 5 ohmia. Se on oletusarvo, jota voi muuttaa virran mittauksen perusteella. Pientä akkua voi ladata noin 0.5 A virralla. Auton akkua ladataan n. 1-4A virralla. Latauksen alussa virta on suurin ja pienee latauksen loppua kohti. Latausvirran saa laskettua mittaamalla jännite sarjavastuksen yli. Virta on = U/I, eli jännite jaettuna vastuksella.
        Latauksen lopussa akun jännite nousee n.13.8 volttiin. Tämä koskee lyijyakkua. Hyväkuntoisen akun jännite on 12.1volttia.

        Hyväkuntoisen auton akun lepojännite on 12.66 v!
        Katso tekniikan käsikirjasta jos et minua usko...


      • Sähköinsinööri
        osku kirjoitti:

        Latausjännite pitää olla n.14-15V. Auton akun jännite on 12V, siis liian vähän. Mikä tahansa laturi käy, jos johtoon pannaan sarjavastus. Vastus voi olla noin 5 ohmia. Se on oletusarvo, jota voi muuttaa virran mittauksen perusteella. Pientä akkua voi ladata noin 0.5 A virralla. Auton akkua ladataan n. 1-4A virralla. Latauksen alussa virta on suurin ja pienee latauksen loppua kohti. Latausvirran saa laskettua mittaamalla jännite sarjavastuksen yli. Virta on = U/I, eli jännite jaettuna vastuksella.
        Latauksen lopussa akun jännite nousee n.13.8 volttiin. Tämä koskee lyijyakkua. Hyväkuntoisen akun jännite on 12.1volttia.

        Korjaan pienen virheesi. Eli sähkövirta (I) on tietysti jännite (U) jaettuna resistanssilla (R), näyttää siis tältä: I=U/R, joka saadaan kaavasta U=RI (URI Geller oli kova jätkä :D). Tulokseenhan tämä ei vaikuta.


      • eläsaatana
        hondajaakko kirjoitti:

        se tässä tiedon tulvassa meni ohi, että voinko siis ladata auton akulla mp:n akkua?

        Älä saatana laita isoa auton akkua ja pikku mp akkua toisiinsa kiinni ellet ole sähkömies!

        Auton akku saattaa antaa virtaa jopa satoja amppeereja ulos ja räjäyttää sun mp akkus pitkin seiniä. Älä, älä tee tota.


    • http://jasen.suomi24.fi/sis...

      sarjassa laturin kanssa.Aikaa menee mutta virta
      on pieni,alusta asti alle 0,5A

      • osku

        Tuon lampun nimellisvirta on 1.2A, mutta se näkyy sopivan hyvin tuohon paikkaan. 6 voltin polttimon läpi mene vain n.0.2A. Latasin sillä kyllä yön aikana yhtä pientä akkua ja hyvä siitä tuli.


    • awakki

      ku minä alias mooses mtin auton laturin ja latasin vahingossa 24tuntia
      tarkoitus oli ladata 2-3tuntia ei tapahtunut mitään kummallista.
      tämän jälkeen laitoin ylläpito laturin kiinni aloin keväällä ajeleen koko kesä ilman mitään ongelmia . ps tämän päivän auto laturit ovat viksuja ne haistelee paljonko tarvitsee syöttää virtaa jep. 12v 18A

    • Akku-Matti

      Kyllä osataan pelkän akun lataamisestakin tehdä lähes avaruustiedettä! Huhhuh. Jos talven aikana akku on päässyt tyhjenemään voi sille antaa vaikka vartin ajan tavallisella auton akkulaturilla lisävirtaa. Sinä aikana on akkuun tullut varausta senverran että useimmiten pyörä jo starttaa käyntiin ja sen jälkeenhän akun latauksen hoitaa pyörän oma laturi. Näin olen itse tehnyt omille pyörilleni vuodesta 1991 kun ne joskus ovat akkunsa tyhjentäneet. KERTAAKAAN ei ole ollut mitään ongelmia eikä seuraamuksia jälkeenkäänpäin. Akut kestävät ko. toimenpiteen aivan hyvin. Jos haluaa olla kovin hellävatainen voi aluksi ladata ja herätellä akkua 6:lla Voltilla muutaman minuutin jos akkulaturissa on kaksi eri latausjännitettä valittavissa.

    • Gaor

      Täsää sama teksti, jonka jo laitoin tuohon toiseen latauskyselyyn:

      Itse ostin Ctek XS800 akkulaturin, joka lataa 0.8 A:n virralla. On tarkoitettu just moottoripyörien akkuja varten ym. pienkoneita varten. Eli ei riko akkuja.
      Hong Kongissa maksoi 39.90€.

      Mukana tulee "hauenleuat" ja lisäkaapeli, jonka voit kytkeä suoraan akkuun. Näin ollen voit kytkeä laturin suoraan akkua irroittamatta vaikka koko talven, koska laturi alkaa pitää ylläpitolatausta sen jälkeen, kun se on ladannut akun täyteen.

    • ceetekki

      C-tek on kova sana latauksessa.

      • ceetekki

        Ja jos ostat sen toiseksi pienimmän niin et muuta tarvitsekaan, riittää autonakkuun jne


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      43
      1805
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1637
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1378
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      239
      1333
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      207
      1238
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1137
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1086
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1057
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    Aihe