Polven tähystysleikkauksesta

Maratoonari

Terve,

Mulla pamahti futiksessa polvilumpio sijoiltaan muutama kuukausi sitten. Aluksi näytti siltä, että polvi paranee nopeasti ja pääsen kohta taas lenkkipolulle. Paraneminen kuitenkin stoppasi tiettyyn pisteeseen, en saa polvea kunnolla koukkuun ja välillä polvi on kivulias, varsinkin jos kävelen paljon tai rasitan sitä muuten.

Kaikki viittaa siihen että kierukassa on siis jotakin vialla. Kävin useamman kerran näyttämässä jalkaa yleislääkärillä YTHS:llä, mutta vasta nyt sain lähetteen kirurgiseen sairaalaan jatkotutkimuksiin, jonne aika on vasta 2 kk päästä. Ajattelinkin hoidattaa sen siis yksityisellä, mutta hinta vähän huolettaa, opiskelijabudjettiin tulossa iso lovi.

Osaisiko joku vastata paljonko suurinpiirtein leikkauksesta aiheutuisi mulle kuluja pk-seudulla? Vaihteleeko tähystyshinnat paljonkin riippuen firmasta, esim. Mehiläinen, Diacor, Orton, lääkärin oma yksityisklinikka jne. YTHS:n kautta en ilmeisestikään leikkaukseen pääse.

Entä onko muita joille on käynyt polven kanssa samoin? Miten leikkaus onnistui, onko polvesta ollut jälkeenpäin haittaa? Voinko alkaa jo suunnittelemaan ensi vuoden maratoneja vai pitääkö vaihtaa lajia?

33

20769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla

Ortonissa oma polveni tähystettiin. kierukkassa oli pieni repeämä joka hiottiin(?) pois, polvi oli heti tähärin jälkeen paljon paremmassa kunnossa mitä ennen.
      Tuo minun tähärini maksoi jos oikein muistan pyöreesti 1500€ sit lääkärillä käynti kulut. saat kustannus arvion lääkäri käyntisi jälkeen jos haluat.

• milla

harrastukseni pariin pääsin palaamaan heti kun teipit sain ottaa pois, eli viikossa. polvi oli mielettömän hyvässä kunnossa alle kaksi viikko kaaduin hevosen kanssa ja paskaks meni. tai no joo. jotain synnynnäistä sit ilmeni.
        Ja siitä kun sain vakuutus yhtiöstäni maksusittomuksen niin viikko siitä olin leikkaus pöydällä.

• Maratoonari
        milla kirjoitti:

harrastukseni pariin pääsin palaamaan heti kun teipit sain ottaa pois, eli viikossa. polvi oli mielettömän hyvässä kunnossa alle kaksi viikko kaaduin hevosen kanssa ja paskaks meni. tai no joo. jotain synnynnäistä sit ilmeni.
        Ja siitä kun sain vakuutus yhtiöstäni maksusittomuksen niin viikko siitä olin leikkaus pöydällä.

Mukava kuulla että leikkauksesta tosiaan oli sulle apua. Kalliiksi näyttää tulevan mutta ei kuitenkaan ehkä ihan niin kalliiksi kuin pelkäsin. Huomenna sitten aikaa varaamaan ja tapaturmavakuutusta hankkimaan vastaisuuden varalle ;)

• milla
        Maratoonari kirjoitti:

Mukava kuulla että leikkauksesta tosiaan oli sulle apua. Kalliiksi näyttää tulevan mutta ei kuitenkaan ehkä ihan niin kalliiksi kuin pelkäsin. Huomenna sitten aikaa varaamaan ja tapaturmavakuutusta hankkimaan vastaisuuden varalle ;)

olis kiva kuulla et saitkos aikaa ja kenelle lekulle pääset?

• Maratoonari
        milla kirjoitti:

olis kiva kuulla et saitkos aikaa ja kenelle lekulle pääset?

Ajattelin vielä viikonlopun miettiä vaihtoehtoja ja maanantaina varata ajan. Luultavasti tuonne Ortonille olen menossa. Etsiessäni netistä eri vaihtoehtoja törmäsin myös Tallinnalaisklinikkaan, joka vaikuttaa hyvinkin pätevältä mutta hinnat puolet Suomen tasosta. Pitänee pohtia myös tuota vaihtoehtoa. http://artrosportkliinik.ee/?lang=fin

• milla
        Maratoonari kirjoitti:

Ajattelin vielä viikonlopun miettiä vaihtoehtoja ja maanantaina varata ajan. Luultavasti tuonne Ortonille olen menossa. Etsiessäni netistä eri vaihtoehtoja törmäsin myös Tallinnalaisklinikkaan, joka vaikuttaa hyvinkin pätevältä mutta hinnat puolet Suomen tasosta. Pitänee pohtia myös tuota vaihtoehtoa. http://artrosportkliinik.ee/?lang=fin

joten en tiedä et oliko ortoni oikeasti noin "halpa" itellä oli siis kierukka osittain revennyt, mut kysy niin sillä se hinta selviää

hei olen utelias ja haluaisin kuulla et minkä hospitaalin potilaaks päädyt :)

• Maratoonari
        milla kirjoitti:

joten en tiedä et oliko ortoni oikeasti noin "halpa" itellä oli siis kierukka osittain revennyt, mut kysy niin sillä se hinta selviää

hei olen utelias ja haluaisin kuulla et minkä hospitaalin potilaaks päädyt :)

Varasin äsken ajan Ortoniin, tähystysleikkauksen hinta maksimissaan 1500€. Jos tosiaan tuohon hintaan pääsen olen kyllä tyytyväinen. Loppuviikosta tiedän tarkemminkin kunhan lääkäri on tehnyt oman arvioinsa.

• milla
        Maratoonari kirjoitti:

Varasin äsken ajan Ortoniin, tähystysleikkauksen hinta maksimissaan 1500€. Jos tosiaan tuohon hintaan pääsen olen kyllä tyytyväinen. Loppuviikosta tiedän tarkemminkin kunhan lääkäri on tehnyt oman arvioinsa.

Harilainen vai Sandelin? kuinka pitkät jonot oli lääkärille? vai menetkö suoraan tähystykseen?

• Maratoonari
        milla kirjoitti:

Harilainen vai Sandelin? kuinka pitkät jonot oli lääkärille? vai menetkö suoraan tähystykseen?

...ei jäänyt mieleeni. Olisin päässyt lääkärille jo tänään, mutta luentojen ja duunin takia valitsin ajan vasta torstaille. Ja ei tietenkään suoraan tähystykseen, vaan lääkäri tutkii ensin. Ilmeisesti tosi nopeasti pääsee leikkaukseen niin halutessaan, mitä kyselin. Pitänee ensin järkkäillä asiat niin että olisi aikaa ottaa muutama päivä iisimmin leikkauksen jälkeen. Tuo toipumisaika taitaa vaihdella aika paljon riippuen ihmisestä, toivottavasti ei tarvitse kauaa himassa makailla.

• mulla

Kävin leikkauksessa kesäkuussa. Pääsin kyllä Kirralle, koska olen siellä reumapotilaana. Leikkausjonoon pääsy kesti kolme kuukautta. Sen jälkeen kiireellisten jono kesti vielä monta kuukautta. Jos en olisi päässyt, nivelkalvon poisto pieni kierukkavika olisi maksanut Diakonissalaitoksella 3000 e ja leikkaukseen olisi päässyt viimeistään parissa viikossa. Ortoniin olisin päässyt alle viikossa mutta hinta jäi kysymättä. Kävin vain kysymässä toista mielipidettä siellä. Leikkauksesta ei ollut mitään apua ja ihmetteleminen vain jatkuu, mikä reumasairaus minulla on. Olen ihan invalidinä tässä 11. kuukautta eikä lääkäreitä huvita lääkekokeilut. Tosi ärsyttävää.
      Eräs äitini kaveri kävi kierukkaleikkauksessa ja parani siitä kolmessa viikossa vaikka ei ole mitenkään urheilullinen.

• angel

mulla tähystettiin polvi helmikuussa...päiväkirurgissa tehtiin toimenpide..jonotin tähystykseen puoli vuotta ja maksoi alle 100€...

• antsku

Mulla epäiltiin nivelkierukan repeämää (mutta leikkauspöydällä todettiin vain plica ja vähän muutakin). Olin Mehiläisessä (urheiluklinikka), Turussa kylläkin. Leikkauksen hintaarvio (siis kierukanrepeämä) oli 2250E (päiväkirurginen toimenpide). Pääsin leikkaukseen n. viikon kuluttua vakuutusyhtiön maksusitoumuksen vastauksen jälkeen.

Ehkä hintahaaruka voi olla samanlainen myös siellä Helsingin Mehiläisessä.

• jannu

Mitä tarkoitat "sijoiltaan menemisellä". Mulla lähti vuosia sitten lätkäpelissä polvilumpio pois paikoiltaan, mutta toki lumpsahti hetken päästä takaisin.Silloin menin suoraan päivystykseen, missä sattui olemaan päivystämässä urheilulääkäri. Hän totesi heti tutkimatta,että jos polvilumpio on ollut paikoiltaan, niin nivelsiteet on joko revennyt tai venyneet niin paljon että ne on syytä leikata jos meinaa vielä urheilla.No mulla ne oli irronnut kiinnityksistään ja kierukka oli samalla vaurioitunut.Sulla tuskin ne siteet oli revennyt, mutta jos ne on venyneet niin todennäköisesti polvi tulee vihoittelemaan myöhemmin.
      Mun polvesta piti operoida myöhemmin uudestaan vielä kierukkaa,ortopedin mukaan se johtui yhä siitä vuosia sitten olleesta tapauksesta ja toki siitä että pelasin jääkiekko maalivahtina.
      Tästä ei sulle ollut varmaan suurtakaan apua,mutta toivottavasti lääkäri tutkii huolella onko siteissä väljää,mikä pitemmän päälle vaikuttaa polven kuntoon.

• Maratoonari

Sijoiltaan menemisellä tarkoitan että lumpio meni sijoiltaan ;) Ei siis vain lumpsahtanut, vaan se meni ja jäi polven ulkosivulle. Tällä kertaa sain n. vartin yrittämisen jälkeen sen itse paikoilleen, mutta edelliskerralla 10 vuotta sitten se oli sijoiltaan yli kaksi tuntia ja vaati neljä lääkäriä yrittämään ennenkuin saatiin paikoilleen. Se sattui...

Ei sijoiltaanmeno automaattisesti leikkausta vaadi. Itsekin harrastin ekan sijoiltaanmenon jalkeen urheilua todella aktiivisesti ilman mitaan ongelmia. Ja molemmilla kerroilla kun polvi on mennyt sijoiltaan se ei ole mennyt helposti, vaan olen saanut jalkaan todella kovan iskun juuri sopivasta kulmasta.

• jannu
        Maratoonari kirjoitti:

Sijoiltaan menemisellä tarkoitan että lumpio meni sijoiltaan ;) Ei siis vain lumpsahtanut, vaan se meni ja jäi polven ulkosivulle. Tällä kertaa sain n. vartin yrittämisen jälkeen sen itse paikoilleen, mutta edelliskerralla 10 vuotta sitten se oli sijoiltaan yli kaksi tuntia ja vaati neljä lääkäriä yrittämään ennenkuin saatiin paikoilleen. Se sattui...

Ei sijoiltaanmeno automaattisesti leikkausta vaadi. Itsekin harrastin ekan sijoiltaanmenon jalkeen urheilua todella aktiivisesti ilman mitaan ongelmia. Ja molemmilla kerroilla kun polvi on mennyt sijoiltaan se ei ole mennyt helposti, vaan olen saanut jalkaan todella kovan iskun juuri sopivasta kulmasta.

Niin, eihän se munkaan lääkäri sitä leikkausta vaatimalla vaatinut, mutta muistan hyvin miten hän selitti mahdollisuuden uudestaan sijoiltaan pois lähtemiseen jos polvea ei operoida, syynä tähän se että siteet venyvät väkisin lumpion sijoiltaan lähdössä. Merkittävää tässä oli myös se että pelasin jääkiekko maalivahtina, ja vielä melko tosissaan.Niinkuin kirjoitin niin mullahan oli sisäsiteet kokonaan irti alakiinnityksistä.
        Sitä en tiedä pitääkö vai ei, mutta sen olen huomannut että ortopedeilla on melko paljon eri näkemys asioista kuin tk-lääkäreillä,viimeisin kokemus on tenniskyynärpään hoidosta.

• Maratoonari
        jannu kirjoitti:

Niin, eihän se munkaan lääkäri sitä leikkausta vaatimalla vaatinut, mutta muistan hyvin miten hän selitti mahdollisuuden uudestaan sijoiltaan pois lähtemiseen jos polvea ei operoida, syynä tähän se että siteet venyvät väkisin lumpion sijoiltaan lähdössä. Merkittävää tässä oli myös se että pelasin jääkiekko maalivahtina, ja vielä melko tosissaan.Niinkuin kirjoitin niin mullahan oli sisäsiteet kokonaan irti alakiinnityksistä.
        Sitä en tiedä pitääkö vai ei, mutta sen olen huomannut että ortopedeilla on melko paljon eri näkemys asioista kuin tk-lääkäreillä,viimeisin kokemus on tenniskyynärpään hoidosta.

Itse olen tietoisesti vältellyt kontaktilajeja, ja pääasiassa harrastanut juoksua, uintia, sulkkista yms. jotta polvet pysyisi ehjinä. Mutta esim. varmaan tuossa jäkiksessä polvet on kovilla, ja leikkaus voi olla tarpeen.

TK-lääkärien ohjeet ainakin mulla on ollut suurinpiirtein tasoa "yritä olla rasittamatta jalkaa", ortopedit taas on ottaneet asian heti tosissaan.

• kokemus.
        Maratoonari kirjoitti:

Itse olen tietoisesti vältellyt kontaktilajeja, ja pääasiassa harrastanut juoksua, uintia, sulkkista yms. jotta polvet pysyisi ehjinä. Mutta esim. varmaan tuossa jäkiksessä polvet on kovilla, ja leikkaus voi olla tarpeen.

TK-lääkärien ohjeet ainakin mulla on ollut suurinpiirtein tasoa "yritä olla rasittamatta jalkaa", ortopedit taas on ottaneet asian heti tosissaan.

..polvilumpion sijoiltaan meno, ja heti eka kerralla meni niin pahasti pois sijoiltaan, että piti operoida.
        Aluksi 6 vk ns. donjoy-tuki, joka esti polven taipumisen ( aluksi 40 astetta, sitten 60), ja varauslupaa ei aluksi myöskään.
        Sitten alkoi jumppa.....ja jumppaa...taivutusta, taivutusta, vaan eipä taipunut enää. Piti tehdä ns. narkoosimanipulaatio.
        Sairaslomaa oli aluksi 2kk:ta, joka lopulta venyi 3,5kk:een.
        Ekassa operaatiossa ei huomattu nivelen verisyyden takia, että oli myös eturistiside (acl)revennyt kokonaan poikki. Koska polvi ei vaan kuntoutunut lumpion kiristyksen jälkeen, tehtiin MRi-kuvaus, jossa selvisi acl repeämä.
        Uusi operaatio, jossa tehtii uusi acl takareiden jänteistä, sairista 2kk:ta, josta 3 vk ei varausta.
        Kovaa treeniä taas.....
        ja edell. hieman toipilas olen, ja polvi ei hyvä.
        No, kokemus tämäkin....

• hoitsu

Kannattaa kysellä eri yksityisklinikkojen hinnat, niissä on suuriakin eroja.

• Maratoonari

Ortopedin mukaan jalka näytti täysin normaalilta eikä siinä ollut oireita mistään kierukkavammasta tms. Toipuminen on vain jostain syystä kestänyt vähän pidempään. Fysioterapialla pitäisi olla polvi kunnossa jo kuukauden päästä! Lumpio oli hänen mukaansa myös tiukasti kiinni, nivelsiteeti eivät ole juuri löystyneet. Ei enää paljoa paremmat fiilikset voisi olla! Tosin, vielä on mahdollisuus että jotain on mennyt rikki, jos parantuminen ei edisty.

• milla

joko lääkärin nimen muistat :)
        nyt sit vaan lihakset kuntoon niin hyvä tulee :)

• Maratoonari
        milla kirjoitti:

joko lääkärin nimen muistat :)
        nyt sit vaan lihakset kuntoon niin hyvä tulee :)

Lääkäri oli mainitsemistasi lääkäreistä se ensin mainittu...
        Jeps, huomenna YTHS:lle kyselemään fysioterapia-aikoja, eiköhän se tästä ;)

• milla
        Maratoonari kirjoitti:

Lääkäri oli mainitsemistasi lääkäreistä se ensin mainittu...
        Jeps, huomenna YTHS:lle kyselemään fysioterapia-aikoja, eiköhän se tästä ;)

itte olen tol toisella ravannut, ja huomen aikaa soittamas, meni tänään totaalisesti hermot polveen. viime yönä nukuin tunnin, tänään hyppäsin 60cm alas päin hyvin pehmeälle maalle, teki ihan helvetin pahaa. kyl mun ikäisen polven tuo vielä pitäis kestää. niin ole 20. sorry tilitys

TOivotattavasti hyödyt fysikaalisesta. ja pääset juokseen maratooneja :)

• Maratoonari
        milla kirjoitti:

itte olen tol toisella ravannut, ja huomen aikaa soittamas, meni tänään totaalisesti hermot polveen. viime yönä nukuin tunnin, tänään hyppäsin 60cm alas päin hyvin pehmeälle maalle, teki ihan helvetin pahaa. kyl mun ikäisen polven tuo vielä pitäis kestää. niin ole 20. sorry tilitys

TOivotattavasti hyödyt fysikaalisesta. ja pääset juokseen maratooneja :)

Nyt vasta tosissaan ymmärtää miten tärkeää terveys on. Toi vamma aiheutti oireilua muuallakin kuin vain polvessa, pohkeet kramppaa, selkä menee jumiin, ja ennenkaikkea masentaa ku ei voi harrastaa liikuntaa. Mullakaan ei montaa ikävuotta enempää ole kuin sulla, eli ymmärrän kyllä.

Mutta jaksamista sulle, toivotaan että säkin saat jalkasi kuntoon ;)

• milla
        Maratoonari kirjoitti:

Nyt vasta tosissaan ymmärtää miten tärkeää terveys on. Toi vamma aiheutti oireilua muuallakin kuin vain polvessa, pohkeet kramppaa, selkä menee jumiin, ja ennenkaikkea masentaa ku ei voi harrastaa liikuntaa. Mullakaan ei montaa ikävuotta enempää ole kuin sulla, eli ymmärrän kyllä.

Mutta jaksamista sulle, toivotaan että säkin saat jalkasi kuntoon ;)

paljon:) juu kyl koipi tulee. mul on kans pohje vetänyt kivoja kramppeja, ihanaa kun on oikea jalka au´toa on helvetin turvallista ajaa. eilen pienen ajelun jälkeen 10min, lähti varpaista tunto... selkä jumittaa ja lonkka samoin. tosi kivaa.
        pari kertaa on aamulla yks kaks lähtenyt jalasta tunto ja yks aamu sit laskin rappuset selälleen alas. tulos kaks nikamaa helvetin kipeet 2 viikkoo.
        ja taas tilitän. mut kertoile sit miten toi fysio tehoo`!?!?

• milla

sujunut? mitään hyötyä? vai oletko jo sinne päässyt?

• Maratoonari

...ehtinyt varata aikaa, on ollut jotenkin ylikiirettä nyt viime viikot.(tai niin ainakin selitän itselleni) Huomenna soitan ja varaan ajan, fysioterapiaan ilmeisesti pääsee YTHS:llä suht nopeasti.

Polvi on jonkun verran kyllä koko ajan parantunut. Sellanen vaiva on ollut pari kertaa, jos harpon esim. rappusia nopeasti ylös ja polvi koukistuu paljon, niin mulla on pari kertaa tuntunut polven sisällä sellanen oudon tuntunen muljahdus, en oikein osaa kuvailla. Mut voisin kuvitella että kuntoutus auttaa tohon, ajattelin aloittaa sen ihan omatoimisestikin nyt lähipäivinä, jospa hankkis taas kortin kuntosalille.
        Onkos sulla mitään edistystä tapahtunut?

• milla
        Maratoonari kirjoitti:

...ehtinyt varata aikaa, on ollut jotenkin ylikiirettä nyt viime viikot.(tai niin ainakin selitän itselleni) Huomenna soitan ja varaan ajan, fysioterapiaan ilmeisesti pääsee YTHS:llä suht nopeasti.

Polvi on jonkun verran kyllä koko ajan parantunut. Sellanen vaiva on ollut pari kertaa, jos harpon esim. rappusia nopeasti ylös ja polvi koukistuu paljon, niin mulla on pari kertaa tuntunut polven sisällä sellanen oudon tuntunen muljahdus, en oikein osaa kuvailla. Mut voisin kuvitella että kuntoutus auttaa tohon, ajattelin aloittaa sen ihan omatoimisestikin nyt lähipäivinä, jospa hankkis taas kortin kuntosalille.
        Onkos sulla mitään edistystä tapahtunut?

oikeestaan pahemmaks on mennyt, raput olen pari kertaa perseellään laskenut, kun perkele menee alta. ja pari viikkoo olen nukkunut kolmee neljää h yös. mut jotain on sentään tapahtunut sain itteeni niskasta kiinni ja soitin lääkäri ajan pääsen vasta 17 päivä, kun tää mun leku on jossain pois ekat viikot, sit jos tilanne menee pahaks niin pääsen sille toiselle.

joudutko ite fysion maksaan vai saatko vakuutuksesta? tuo on meinaan kallista lystiä

• Maratoonari
        milla kirjoitti:

oikeestaan pahemmaks on mennyt, raput olen pari kertaa perseellään laskenut, kun perkele menee alta. ja pari viikkoo olen nukkunut kolmee neljää h yös. mut jotain on sentään tapahtunut sain itteeni niskasta kiinni ja soitin lääkäri ajan pääsen vasta 17 päivä, kun tää mun leku on jossain pois ekat viikot, sit jos tilanne menee pahaks niin pääsen sille toiselle.

joudutko ite fysion maksaan vai saatko vakuutuksesta? tuo on meinaan kallista lystiä

...kautta fysioterapiaan, niillä on tietääkseni omat fysioterapeutit. Näin ollen tuo ei maksa mulle paljon mitään onneksi, kun opiskelija siis olen. Jospa nyt viimein saisin sen ajan varattua huomenna, vähän huonoon aikaan toi soittoaika tonne kyllä.

Mullakin on muutaman kerran pettänyt jalka jotenkin alta, mutta en oo kuitenkaan kaatunut. Ja nyt se polvi on jo jonkin verran vahvistunut, enää tollasta ei oo tapahtunut. Kuulostaa kyllä tosi ikävältä sun tilanne, toivottavasti se saadaan kuntoon.

• milla
        Maratoonari kirjoitti:

...kautta fysioterapiaan, niillä on tietääkseni omat fysioterapeutit. Näin ollen tuo ei maksa mulle paljon mitään onneksi, kun opiskelija siis olen. Jospa nyt viimein saisin sen ajan varattua huomenna, vähän huonoon aikaan toi soittoaika tonne kyllä.

Mullakin on muutaman kerran pettänyt jalka jotenkin alta, mutta en oo kuitenkaan kaatunut. Ja nyt se polvi on jo jonkin verran vahvistunut, enää tollasta ei oo tapahtunut. Kuulostaa kyllä tosi ikävältä sun tilanne, toivottavasti se saadaan kuntoon.

vaikka sitä uimahallis epäilin. tuntui kuin olis lumpio ollut ihan irti. heilui veden alla joka helvetin suuntaan ja piti ihan törkeetä rutinaa. kaveri ihan järkyttyi. mut tänään on ollut oikeastaan ihan kivuton päivä. tai no otin kyllä nappin ennen kuin uimaan lähdin. särki vähän päätä ja aattelin et ei pilaa uimista. vesijuoksua kokeilin, ei sovi mun polvelle enemmän sattui mitä normi juoksu. ihan outoa. :0

Soitiko fys ajan? koska pääset? et sie ole tota vesijuoksu kokeillut? tuntui tosi tehokkaalta. :)

• Maratoonari
        milla kirjoitti:

vaikka sitä uimahallis epäilin. tuntui kuin olis lumpio ollut ihan irti. heilui veden alla joka helvetin suuntaan ja piti ihan törkeetä rutinaa. kaveri ihan järkyttyi. mut tänään on ollut oikeastaan ihan kivuton päivä. tai no otin kyllä nappin ennen kuin uimaan lähdin. särki vähän päätä ja aattelin et ei pilaa uimista. vesijuoksua kokeilin, ei sovi mun polvelle enemmän sattui mitä normi juoksu. ihan outoa. :0

Soitiko fys ajan? koska pääset? et sie ole tota vesijuoksu kokeillut? tuntui tosi tehokkaalta. :)

YTHS:lle ei sitten kelpaa toi Ortinilta saatu lähete fysioterapiaan, vaan mun pitää mennä nyt taas käymään YTHS:n yleislääkärillä joka sit kirjoittaa oman lähetteensä... ärsyttävää.

Oon aikaisemmin kokeillut vesijuoksua, ennen tota polven sijoiltaanmenoa uin aika paljon ja välillä myös vesijuoksin. Tapaturman jälkeen en ole uimahallilla käynyt, ajattelin että ois parempi odottaa mitä fysioterapeutin ohjeita. Mulla on ollut polvessa nyt jonkun verran kipuja kun oon omatoimisesti yrittänyt keksiä sopivia kuntoutusliikkeitä.

Ensi viikon alussa ois aika nyt tolle normilekurille, saapa nähdä koska sinne fysioon lopulta pääsee...

• milla
        Maratoonari kirjoitti:

YTHS:lle ei sitten kelpaa toi Ortinilta saatu lähete fysioterapiaan, vaan mun pitää mennä nyt taas käymään YTHS:n yleislääkärillä joka sit kirjoittaa oman lähetteensä... ärsyttävää.

Oon aikaisemmin kokeillut vesijuoksua, ennen tota polven sijoiltaanmenoa uin aika paljon ja välillä myös vesijuoksin. Tapaturman jälkeen en ole uimahallilla käynyt, ajattelin että ois parempi odottaa mitä fysioterapeutin ohjeita. Mulla on ollut polvessa nyt jonkun verran kipuja kun oon omatoimisesti yrittänyt keksiä sopivia kuntoutusliikkeitä.

Ensi viikon alussa ois aika nyt tolle normilekurille, saapa nähdä koska sinne fysioon lopulta pääsee...

lekut tunnetaan niin tapella saa sen lähetteen saamiseksi ties miten pitkään. Mä muistan helvatin hyvin kun viime keväänä meni ittelta kierukka, tai siis se oli mennyt ilmeisesti jo 2000, mut en osaa valittaa kunnolla, niin ei kukaan koti paikkakunnalla uskonut et polvi on oikeesti kipee. Joka tapauksessa, ortonis silloin kävin ja sieltä pistettiin maksusitoomus(?) pyyntö kunnalle. kunta ei maksanut, ja kieltävän maksupäätöksen mukana tuli lappu että minulle on varattu aika omalääkärille arvauskeskukseen. meinasin kuolla nauruun, jos ortopedi, joka sattuu olemaan urheilulääkäri ja vieläpä polvii erikoistunut, on katsonut tarpeelliseksi leikata niin olisivat voineet pistää suoraan leikkausjonoon tai edes kirra jonoo, mut yleislääkärille. naurettiin sitä muutaman tyypin kanssa.
        ilmoittele voinnistas :)

• Nimetön
        milla kirjoitti:

lekut tunnetaan niin tapella saa sen lähetteen saamiseksi ties miten pitkään. Mä muistan helvatin hyvin kun viime keväänä meni ittelta kierukka, tai siis se oli mennyt ilmeisesti jo 2000, mut en osaa valittaa kunnolla, niin ei kukaan koti paikkakunnalla uskonut et polvi on oikeesti kipee. Joka tapauksessa, ortonis silloin kävin ja sieltä pistettiin maksusitoomus(?) pyyntö kunnalle. kunta ei maksanut, ja kieltävän maksupäätöksen mukana tuli lappu että minulle on varattu aika omalääkärille arvauskeskukseen. meinasin kuolla nauruun, jos ortopedi, joka sattuu olemaan urheilulääkäri ja vieläpä polvii erikoistunut, on katsonut tarpeelliseksi leikata niin olisivat voineet pistää suoraan leikkausjonoon tai edes kirra jonoo, mut yleislääkärille. naurettiin sitä muutaman tyypin kanssa.
        ilmoittele voinnistas :)

...fysioterapeutilla. Oli kyllä tosi pätevä tyyppi, sain hyvät ohjeet ja ultraääntä. Mulle varattiin samalla useempi aika nyt parin viikon välein. Fysioterapeutin mukaan pitäisi nyt lähteä polvi toimimaan, mulla on vaan nivelet jäykkinä yms. Lisäksi polvessa oli vielä vähän turvotusta.

Tosi mukava oli kuulla positiivista tosta koivesta, kun tuntui että parantuminen oli pysähtynyt kokonaan.

• milla
        Nimetön kirjoitti:

...fysioterapeutilla. Oli kyllä tosi pätevä tyyppi, sain hyvät ohjeet ja ultraääntä. Mulle varattiin samalla useempi aika nyt parin viikon välein. Fysioterapeutin mukaan pitäisi nyt lähteä polvi toimimaan, mulla on vaan nivelet jäykkinä yms. Lisäksi polvessa oli vielä vähän turvotusta.

Tosi mukava oli kuulla positiivista tosta koivesta, kun tuntui että parantuminen oli pysähtynyt kokonaan.

pistän omat kuulumiset kans. olin tänään siel polvilekul. ja puukosta tulee. ei ole tähäri vaan avo. jippii. uus vuos menee kuulemma kepeillä :( sen verran paskas kunnos tuo on et heti kun vakuutus yhtiö antaa sitoomuksen niin minä soitan osastolle ja minulle annetaan eka vapaa aika. ja jos vapaata aikaa ei ole joulukuun toiselle viikolle mennessä ilmestynyt niin sit sellainen tehdään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27