Kallion lukioon

Haavekuva

Onko joku käynyt tai käy Helsingin Kallion lukiota? Ei kelläkään sattuisi olemaan tietoa kyseisestä koulusta?Itse olen harkinnut sinne menemistä,sitten ysin jälkeen ja tietoa olen koettannut etsiämilloin mistäkin lähteestä...
Olisi tosi ihanaa jos joku auttasi minua tässä probleemasssa

138

26839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lumen taju

      Ensinnäkin saanen Abi-Wanhukselle tähdentää, että Kallion lukio ja Kallion kaupunginosassa sijaitseva Helsingin kuvataidelukio ovat kaksi aivan eri asiaa, jotka harmittavan usein sekoitetaan keskenään. Naapurilukioita ovat ja rakkaita perivihollisia.

      Opiskelen Kallion lukiossa toista vuotta ja sen opiskelurytmiin ja "syvimpään olemukseenkin" olen ainakin jokseenkin saanut hampaani iskettyä.
      Sisäänpääsy ei ainakaan itselleni ollut ylivoimaista, keräilin neljän liuskan verran harrastustodistuksia ja panin yhden illan vaivaa omaan hakemukseen: 16.5 pisteellä olen sisällä.
      Keskiarvo päättötodistuksessa mulla oli kuitenkin 9.6, mutta tiedän kasilla tulleita, joilla on tajuton laajuus harrastustaustaa. Faktaa kuitenkin on, että Kallion lukio on Suomen "hankalimmin ovensa avaava" lukio.

      Hetkeäkään en ole katunut päätöstäni tulla Kallioon, vaikka jouduinkin muuttamaan monen sadan kilometrin päähän kotiseudusta. Kursseja on todella laajasti, opetus on ammattitaitoista ja ihmiset henki koulussa todella mahtavia. Suorituksissa ei mielestäni mitenkään ylimaallisesti pingoteta, loppujen lopuksi koulussamme kehittyy uskoakseni huomattavasti vähemmän suorituspaineita kuin esim. Ressussa tai SYK:issä.
      Voisinpa jopa sanoa tämän vuoden 2005 olleen tähän astisen elämäni paras, johon lukion mukanaan tuomalla elämänmuutoksella on ollut aika tavalla osuutta :)

      Tee vielä visiitti www.kallil.edu.hel.fi!

      • lukiota

        kutsutaan Torkkelin lukioksi. Se on kuvataidepainotteinen siinä missä Kallio on ilmaisutaitolukio. Koulut tekevät yhteistyötä ja mainitsemasi "perivihollisuus" on tietysti pelkkä läppää, koska koko asetelma on jo alkujaan ollut keinotekoinen. Mutta tokihan vuosittain järjestetään myytin nimissä "Kallion ja Torkkelin vesisota", totinen taistelu joka huipentuu yleensä erimielisyyteen voittajasta (kumpikaan ei voi tunnustaa tappiota).

        Kallion lukio lienee Suomen tunnetuimpia ja siltä oletetaan paljon. Sama pätee Torkkeliin. Kuitenkin monet sielukkaimpiin ikäisiinsä lukeutuvat saattavat yllättyä kuinka paljon molemmissa kouluissa on tavallista teinipelleilyä. Prokkiksia tehdään ja kurssit ovat kivoja, mutta TAIDE ei välttämättä ole kaikkien siellä opiskelevien sydämen asia ja tää saattaa olla pieni shokki, jos oikeastaan käy niin että leijonanosa tuntuu teinipissiksiltä. ONNEKSI näin ei varmaan juuri missään vuosiluokassa pääse käymään. Sekä Kallion että Torkkelin lukio houkuttelevat taiteilijapersoonia, lahjakkaita esittävälle tai ei-esittävälle taiteelle omistautuneita ihmisiä. Se on ihanaa, kun pääsee tällaiseen seuraan, mutta jokainen takuulla kohtaa myös ne tuiki tavalliset teinipiipertäjät. ;)

        Ja toisaalta on nekin jotkut harvat, jotka kokevat Kallion liian (teko)taiteellisena eivätkä kykenekään nauttimaan koulun ilmapiiristä. He vaihtavat yleensä koulua.

        On selvää että lahjakkaimpiin oman ikäryhmänsä edustajiin kuuluvat eivät kaikki pääse Kallioon. Se on vaan niin, jos sattuu vaikka masennus ja keskiarvo kärsii (liian kovan) kolauksen niin ovet eivät välttämättä aukea. Kaikki synkeät luovat nerot eivät pääse sisään. ):Sama pätee totta kai Torkkeliin, jossa on muuten sivumennen sanoen ehkä vähemmän teinipissis-osastoa kuin Kalliossa.

        Lähes koul tai koulu, on nykyään Suomessa opetauksessa ilmaisutaidolle jonkinlainen siivu varattuna. Kalliossa plussaa on siivun moninaisuus - se on jaettu erilaisiin ilmaisutaitoaineisiin, joita pitää suorittaa 12 että saa lakin. Se jo itsessään kielii koulun fiiliksestä ja asenteesta.


      • perinteet kunniaan

        Eiköhän Ressu mene edelle koska 2011 alin keskiarvo oli 9,29.


      • anonymousw
        perinteet kunniaan kirjoitti:

        Eiköhän Ressu mene edelle koska 2011 alin keskiarvo oli 9,29.

        kqlliossa ei oo keskiarrvoja :D


    • joku ykkönen

      Olen kalliossa ykkösellä ja hetkeäkään en myöskään minä ole katunut. Millintarkat aikataulut? Justiinsa. Meillä on mielestäni älyttömän leppoisaa ja aina jos on mahdollisuudet antaa oppilaille vapaapäiviä tai -tunteja niin ne käytetään :D En ole kokenut ympäristöäni ollenkaan stressaavaksi. Oppilaskoot ovat toki suuret ja se voi haitata jos tarvitsee paljon ohjausta, mutta kokonaisuudessaan mukava koulu ja ihania aineita :)

      • Jouneezeh

        Mä hain tänää yhteishaussa ja pistin Kallion lukion ekaks. Toissa päivänä mä juttelin Kallion lukion opon kanssa ja siitä kuinka mulla kokemusta äänitekniikasta, puheenilmaisusta elikkä oon juontanu jo pari vuotta isän keikoilla, koulussa(yläaste) sun muissa samoin ollut tekniikkamiehenä parisen vuotta isän keikoilla ja myös kerran koulussa, ollut oppilaskunnan toiminnassa lähes koko peruskoulun,
        editoinut videoita ja valmistanut äidistäni dokumentin tänä vuonna sen 40vuotis lahjaks mikä Kalliossa kuuluu mediailmasun kurssiin ja oon ollut koulun bänditoiminnassa kaks vuotta mukana siinä mulla arvosana 10 ja osaan soittaa kitaraa,rumpuja ja laulaa.

        Lukuaineiden keskiarvo ei oo kaikkein paras, 7.83 tällä hetkellä välitodistuksen mukaan. Ni kun haen näiden harrastusten perusteella Kallion lukioon niin minkälaiset mahollisuudet mul on sinne päästä? Kallion opon mukaa on mahdollisuuksia..


      • asadasdsa
        Jouneezeh kirjoitti:

        Mä hain tänää yhteishaussa ja pistin Kallion lukion ekaks. Toissa päivänä mä juttelin Kallion lukion opon kanssa ja siitä kuinka mulla kokemusta äänitekniikasta, puheenilmaisusta elikkä oon juontanu jo pari vuotta isän keikoilla, koulussa(yläaste) sun muissa samoin ollut tekniikkamiehenä parisen vuotta isän keikoilla ja myös kerran koulussa, ollut oppilaskunnan toiminnassa lähes koko peruskoulun,
        editoinut videoita ja valmistanut äidistäni dokumentin tänä vuonna sen 40vuotis lahjaks mikä Kalliossa kuuluu mediailmasun kurssiin ja oon ollut koulun bänditoiminnassa kaks vuotta mukana siinä mulla arvosana 10 ja osaan soittaa kitaraa,rumpuja ja laulaa.

        Lukuaineiden keskiarvo ei oo kaikkein paras, 7.83 tällä hetkellä välitodistuksen mukaan. Ni kun haen näiden harrastusten perusteella Kallion lukioon niin minkälaiset mahollisuudet mul on sinne päästä? Kallion opon mukaa on mahdollisuuksia..

        Ainakin sulla on paljon esiintymisiä tai jotain muita teatteriharrastuksia.


      • tjoo
        asadasdsa kirjoitti:

        Ainakin sulla on paljon esiintymisiä tai jotain muita teatteriharrastuksia.

        Eli minä olen harrastanut näyttelemistä nyt kolme vuotta. Olen ollut sekä harrastaja teatterissa, että muissa teattereissa. Olen harrastanut musiikkia lähes koko elämäni: Olen ollut musiikkiopiston jäsen jo viitisen vuotta. Tätä ennen soitin pianoa yksityisellä opettajalla. Olen ollut mukana oppilaskunnan hallituksessa parisen vuotta. Koulussa olen aina ottanut valinnaiseksi kaikki ilmaisutaitoon liittyvät harrastukset. Tämän lisäksi olen juontannut useita koulun tilaisuuksia ja ollut puhumassa vanhempainilloissa. Kuulun myös nuorisovaltuustoon. Olen myös esíintynyt muutenkin useasti. Keskiarvoni on kuitenkin vain n.8, mutta yritän saada sen nousemaan siitä 3-5desimaalia... Kun pääsisinkin Kallioon. Onko minula teistä mitään mahdollisuuskia?


      • seppo sepoonen
        tjoo kirjoitti:

        Eli minä olen harrastanut näyttelemistä nyt kolme vuotta. Olen ollut sekä harrastaja teatterissa, että muissa teattereissa. Olen harrastanut musiikkia lähes koko elämäni: Olen ollut musiikkiopiston jäsen jo viitisen vuotta. Tätä ennen soitin pianoa yksityisellä opettajalla. Olen ollut mukana oppilaskunnan hallituksessa parisen vuotta. Koulussa olen aina ottanut valinnaiseksi kaikki ilmaisutaitoon liittyvät harrastukset. Tämän lisäksi olen juontannut useita koulun tilaisuuksia ja ollut puhumassa vanhempainilloissa. Kuulun myös nuorisovaltuustoon. Olen myös esíintynyt muutenkin useasti. Keskiarvoni on kuitenkin vain n.8, mutta yritän saada sen nousemaan siitä 3-5desimaalia... Kun pääsisinkin Kallioon. Onko minula teistä mitään mahdollisuuskia?

        no ihan varmasti on mahdollisuuksia ansiolistasi näyttää mainiolta


      • pampelipompelipompom
        seppo sepoonen kirjoitti:

        no ihan varmasti on mahdollisuuksia ansiolistasi näyttää mainiolta

        Kuinka laajaa harrastuneisuuden täytyy olla? Onko näillä harrastuksilla mitään mahdollisuuksia (/mainitsemisen arvoisia): Sirkus 3vuotta Kuvataidekoulu 2vuotta pianon soitto 2vuotta Näitä olen harrastanut vuoden päästä nämä ajat, mutta kuvataidekoulua tuli käytyä myös 2vuotta ala-asteella.. Eli sitä on yhteensä 4 vuotta. Näyttelemistä en ole ikinä harrastanut muuten kun koulussa ilmaisutaidon tunneilla.


      • mimmoinen
        pampelipompelipompom kirjoitti:

        Kuinka laajaa harrastuneisuuden täytyy olla? Onko näillä harrastuksilla mitään mahdollisuuksia (/mainitsemisen arvoisia): Sirkus 3vuotta Kuvataidekoulu 2vuotta pianon soitto 2vuotta Näitä olen harrastanut vuoden päästä nämä ajat, mutta kuvataidekoulua tuli käytyä myös 2vuotta ala-asteella.. Eli sitä on yhteensä 4 vuotta. Näyttelemistä en ole ikinä harrastanut muuten kun koulussa ilmaisutaidon tunneilla.

        harrastus tahansa käy kuitenkaan ei mielellään sellaisia esim. olet soittanut nokkahuilua kahdeksan vuotiaaasta yhdeksänvuotiaaseen. Teatteriharrastuksia ei todellakaan ole pakko olla. Kaikki harrastukset kannatta mainita mitä sinulla nyt on tai on ollut yläaste ajalla.


      • Kallioonko
        mimmoinen kirjoitti:

        harrastus tahansa käy kuitenkaan ei mielellään sellaisia esim. olet soittanut nokkahuilua kahdeksan vuotiaaasta yhdeksänvuotiaaseen. Teatteriharrastuksia ei todellakaan ole pakko olla. Kaikki harrastukset kannatta mainita mitä sinulla nyt on tai on ollut yläaste ajalla.

        Olipa aika lohdullista lueskella näitä kirjoituksia ja huomata, että muutkin näköjään kovasti pohdiskelee jatko-opiskelujaan ja pääsymahdollisuuksiaan Kallion suhteen. Sama täällä, paljon muuta tässä lähiaikoina ei olla ehdittykään ajatella.

        Kaiken muun haaveilun lisäksi ovasti pohdiskelen asumista Helsingissä. Asun nyt Keski-Suomessa, eli muutto olisi edessä mikäli Kallioon pääsisin. Kalliohan mitään opiskelija-asuntoja ei taida järjestää. Miten siis olette nykyiset kalliolaiset saaneet asumisenne järjestettyä?

        Ja sitten pääsymahdollisuuksiin. Niistä täällä ollaankin aika paljon jo puhuttu. Mulla lista näyttäisi kutakuinkin tältä:
        - 6 vuotta huilunsoittoa
        - 2 vuotta sellonsoittoa
        - 4 vuotta nykytanssia
        - 1 vuosi lastentanssin ohjausta
        - 4 vuotta koulun teatterikerhossa, vuosi harrastelijateatterissa
        - 2 vuotta koulussa oppilaskunnan hallituksessa, 1 vuosi luottamusoppilaana tukioppilastoiminta
        - 4 kesää tanssi-musiikkileirillä
        - kontakti-improvisaatiokurssi 2009
        - valokuvaus
        - viikon TET kaupunginteatterilla

        Siinäpä se. Kannattaakohan mun lähettää todistukset noista kesäleireistä ja kontakti-improkurssistakin?
        Keskiarvo mulla pyörii ysin paikkeilla. Viimeksi se oli 9,3 mutta varaudun sen laskemiseen tällä lukukaudella.
        Uskaltaisiko joku viisaampi veikata mun mahdollisuuksista löytää itseni ensi syksynä Kalliosta?


      • Avoimet ovet
        Kallioonko kirjoitti:

        Olipa aika lohdullista lueskella näitä kirjoituksia ja huomata, että muutkin näköjään kovasti pohdiskelee jatko-opiskelujaan ja pääsymahdollisuuksiaan Kallion suhteen. Sama täällä, paljon muuta tässä lähiaikoina ei olla ehdittykään ajatella.

        Kaiken muun haaveilun lisäksi ovasti pohdiskelen asumista Helsingissä. Asun nyt Keski-Suomessa, eli muutto olisi edessä mikäli Kallioon pääsisin. Kalliohan mitään opiskelija-asuntoja ei taida järjestää. Miten siis olette nykyiset kalliolaiset saaneet asumisenne järjestettyä?

        Ja sitten pääsymahdollisuuksiin. Niistä täällä ollaankin aika paljon jo puhuttu. Mulla lista näyttäisi kutakuinkin tältä:
        - 6 vuotta huilunsoittoa
        - 2 vuotta sellonsoittoa
        - 4 vuotta nykytanssia
        - 1 vuosi lastentanssin ohjausta
        - 4 vuotta koulun teatterikerhossa, vuosi harrastelijateatterissa
        - 2 vuotta koulussa oppilaskunnan hallituksessa, 1 vuosi luottamusoppilaana tukioppilastoiminta
        - 4 kesää tanssi-musiikkileirillä
        - kontakti-improvisaatiokurssi 2009
        - valokuvaus
        - viikon TET kaupunginteatterilla

        Siinäpä se. Kannattaakohan mun lähettää todistukset noista kesäleireistä ja kontakti-improkurssistakin?
        Keskiarvo mulla pyörii ysin paikkeilla. Viimeksi se oli 9,3 mutta varaudun sen laskemiseen tällä lukukaudella.
        Uskaltaisiko joku viisaampi veikata mun mahdollisuuksista löytää itseni ensi syksynä Kalliosta?

        http://www.hel.fi/wps/portal/Koulut/Lukiot/Kallil/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/kallil/fi/Haku
        Käy avoimissa ovissa kysymässä.


      • tottamooses
        Kallioonko kirjoitti:

        Olipa aika lohdullista lueskella näitä kirjoituksia ja huomata, että muutkin näköjään kovasti pohdiskelee jatko-opiskelujaan ja pääsymahdollisuuksiaan Kallion suhteen. Sama täällä, paljon muuta tässä lähiaikoina ei olla ehdittykään ajatella.

        Kaiken muun haaveilun lisäksi ovasti pohdiskelen asumista Helsingissä. Asun nyt Keski-Suomessa, eli muutto olisi edessä mikäli Kallioon pääsisin. Kalliohan mitään opiskelija-asuntoja ei taida järjestää. Miten siis olette nykyiset kalliolaiset saaneet asumisenne järjestettyä?

        Ja sitten pääsymahdollisuuksiin. Niistä täällä ollaankin aika paljon jo puhuttu. Mulla lista näyttäisi kutakuinkin tältä:
        - 6 vuotta huilunsoittoa
        - 2 vuotta sellonsoittoa
        - 4 vuotta nykytanssia
        - 1 vuosi lastentanssin ohjausta
        - 4 vuotta koulun teatterikerhossa, vuosi harrastelijateatterissa
        - 2 vuotta koulussa oppilaskunnan hallituksessa, 1 vuosi luottamusoppilaana tukioppilastoiminta
        - 4 kesää tanssi-musiikkileirillä
        - kontakti-improvisaatiokurssi 2009
        - valokuvaus
        - viikon TET kaupunginteatterilla

        Siinäpä se. Kannattaakohan mun lähettää todistukset noista kesäleireistä ja kontakti-improkurssistakin?
        Keskiarvo mulla pyörii ysin paikkeilla. Viimeksi se oli 9,3 mutta varaudun sen laskemiseen tällä lukukaudella.
        Uskaltaisiko joku viisaampi veikata mun mahdollisuuksista löytää itseni ensi syksynä Kalliosta?

        Sinuna hakisin todellakin tänne meijän ihanaan lukioon! Ainoa este sun pääsylle on varmaan tuo matka/asuminen. Siis uskon että pääset varmasti sisään, mutta muutto olis edessä. Ite pääsin 9.3 keskiarvolla ja paljon "vaatimattomampi" oli mun harrastus puol ja sain korkeat sisäänpääsy pisteet :)

        Hae, niin pääset osaksi kallion mahtavaa ilmapiiriä !


      • Kalliolaisen äiti
        Kallioonko kirjoitti:

        Olipa aika lohdullista lueskella näitä kirjoituksia ja huomata, että muutkin näköjään kovasti pohdiskelee jatko-opiskelujaan ja pääsymahdollisuuksiaan Kallion suhteen. Sama täällä, paljon muuta tässä lähiaikoina ei olla ehdittykään ajatella.

        Kaiken muun haaveilun lisäksi ovasti pohdiskelen asumista Helsingissä. Asun nyt Keski-Suomessa, eli muutto olisi edessä mikäli Kallioon pääsisin. Kalliohan mitään opiskelija-asuntoja ei taida järjestää. Miten siis olette nykyiset kalliolaiset saaneet asumisenne järjestettyä?

        Ja sitten pääsymahdollisuuksiin. Niistä täällä ollaankin aika paljon jo puhuttu. Mulla lista näyttäisi kutakuinkin tältä:
        - 6 vuotta huilunsoittoa
        - 2 vuotta sellonsoittoa
        - 4 vuotta nykytanssia
        - 1 vuosi lastentanssin ohjausta
        - 4 vuotta koulun teatterikerhossa, vuosi harrastelijateatterissa
        - 2 vuotta koulussa oppilaskunnan hallituksessa, 1 vuosi luottamusoppilaana tukioppilastoiminta
        - 4 kesää tanssi-musiikkileirillä
        - kontakti-improvisaatiokurssi 2009
        - valokuvaus
        - viikon TET kaupunginteatterilla

        Siinäpä se. Kannattaakohan mun lähettää todistukset noista kesäleireistä ja kontakti-improkurssistakin?
        Keskiarvo mulla pyörii ysin paikkeilla. Viimeksi se oli 9,3 mutta varaudun sen laskemiseen tällä lukukaudella.
        Uskaltaisiko joku viisaampi veikata mun mahdollisuuksista löytää itseni ensi syksynä Kalliosta?

        Tiedustelit asumisesta Helsingissä Kallion lukion oppilaana.

        Ensinnäkin: uskotko pystyväsi asumaan yksin Helsingissä, suurkaupungissa?
        Tyttäreni opinnonohjaaja antoi ysillä nerokkaan vinkin: jos mitenkään pystyt, asu nyt keväällä yksin viikko täysin ilman vanhempien apua, mielellään poissa kotoa. (Toki Helsingissä asuessasi saat heiltä tukea ja voit soittaa jne, mutta kokeile kärjistäen tilanne, niin voit tutkailla tunteitasi). Näet ja koet, millaista on illalla mennä yksin nukkumaan ja aamulla herätä tyhjään kotiin, lähteä yksin kouluun ja palata illalla tyhjään pesään!

        Kun ja jos tulet hyväksytyksi Kallion lukioon, ala vanhempiesi kanssa toimia HETI kesäkuussa tulosten tultua.
        Ota HOASiin yhteyttä, eli Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiöön. Tutustu siihen jo nyt kevään aikana. Soittakaa sinne ja lähetä HETI asuntoanomuksesi, kun sinut on hyväksytty Kallioon. Tarvitset vanhempiesi kirjallisen suostumuksen, koska olet alaikäinen.
        HOASilla on asuntoja kaikkialla pääkaupunkiseudulla. Kalliossa ei ole, mutta lähiseudulla.
        Jos asuntopula on vakava, voit joutua kauaskin esikaupunkialueille ja voit pahimmillaan joutua kulkemaan kahdella, kolmella eri kulkuneuvolla kouluun (raskasta on). Ensimmäisen vuoden opiskelijoille ei myönnetä yksiöitä, vaan he asuvat soluasunnoissa.
        Mikäli tiedät ja tunnet jonkun ystäväsi, joka tulee ulkopaikkakunnalta, on päässyt opiskelemaan Helsinkiin ja tarvitsee asuntoa, voitte anoa ns. kaverikämppää, jolloin saatte kaksion yhteiseksi, se on todella hyvä ratkaisu.
        Nopeus on valttia toiminnassa, sillä kesäkuun lopulla/heinäkuun alussa tulevat korkeakoulujen pääsykoetulokset ja silloin tulee valtaisa ruuhka asuntotoimistoon.

        Mikäli haluat vuokrata Kalliosta asunnon yksityisiltä markkinoilta, ala toimia samana päivänä, kun saat tiedon pääsystäsi, mutta ala jo nyt talvella tutustua vuokramarkkinoihin vanhempiesi kanssa. Olisi hyvä vuokrata asunto jonkun kaverin kanssa.
        Elokuussa hinnat nousevat ja tarjonta on lähes olematonta.
        Asunto Kalliossa on koulunkäynnin kannalta ihanteellista, sillä koulupäivät ovat pitkiä ja Helsingissä matkustaminen vie aikaa ja on raskasta, varsinkin vuoden pimeinä kuukausina.

        Kolmas mahdollisuus on ostaa Kalliosta oma asunto, vaatimatonkin. Se on iso asia,mutta suunnilleen sama raha menee vanhemmillasi asuntolainan lyhennyksiin ja korkoihin kuin yksityismarkkinoiden vuokra-asuntoon. (Kannattaa alkaa jo nyt seurata asuntomarkkinoita.) Perheemme valitsi tämän vaihtoehdon ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä.

        Muuttaminen kauas lapsuudenkodista ei ole helppoa, vaikka olisit kuinka itsenäinen, mutta Kallion koulu on niin palkitseva ja mahtava paikka ihanine ihmisineen, että muutto on sen arvoista!

        Voimia!
        Kalliolaisen äiti

        PS. laita ilman muuta mukaan todistukset kursseista. - Äläpä varaudu keskiarvon laskemiseen, vaan ahkeroi koko kapasiteetillasi, se kannattaa.


      • hakemassamyös
        Kalliolaisen äiti kirjoitti:

        Tiedustelit asumisesta Helsingissä Kallion lukion oppilaana.

        Ensinnäkin: uskotko pystyväsi asumaan yksin Helsingissä, suurkaupungissa?
        Tyttäreni opinnonohjaaja antoi ysillä nerokkaan vinkin: jos mitenkään pystyt, asu nyt keväällä yksin viikko täysin ilman vanhempien apua, mielellään poissa kotoa. (Toki Helsingissä asuessasi saat heiltä tukea ja voit soittaa jne, mutta kokeile kärjistäen tilanne, niin voit tutkailla tunteitasi). Näet ja koet, millaista on illalla mennä yksin nukkumaan ja aamulla herätä tyhjään kotiin, lähteä yksin kouluun ja palata illalla tyhjään pesään!

        Kun ja jos tulet hyväksytyksi Kallion lukioon, ala vanhempiesi kanssa toimia HETI kesäkuussa tulosten tultua.
        Ota HOASiin yhteyttä, eli Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiöön. Tutustu siihen jo nyt kevään aikana. Soittakaa sinne ja lähetä HETI asuntoanomuksesi, kun sinut on hyväksytty Kallioon. Tarvitset vanhempiesi kirjallisen suostumuksen, koska olet alaikäinen.
        HOASilla on asuntoja kaikkialla pääkaupunkiseudulla. Kalliossa ei ole, mutta lähiseudulla.
        Jos asuntopula on vakava, voit joutua kauaskin esikaupunkialueille ja voit pahimmillaan joutua kulkemaan kahdella, kolmella eri kulkuneuvolla kouluun (raskasta on). Ensimmäisen vuoden opiskelijoille ei myönnetä yksiöitä, vaan he asuvat soluasunnoissa.
        Mikäli tiedät ja tunnet jonkun ystäväsi, joka tulee ulkopaikkakunnalta, on päässyt opiskelemaan Helsinkiin ja tarvitsee asuntoa, voitte anoa ns. kaverikämppää, jolloin saatte kaksion yhteiseksi, se on todella hyvä ratkaisu.
        Nopeus on valttia toiminnassa, sillä kesäkuun lopulla/heinäkuun alussa tulevat korkeakoulujen pääsykoetulokset ja silloin tulee valtaisa ruuhka asuntotoimistoon.

        Mikäli haluat vuokrata Kalliosta asunnon yksityisiltä markkinoilta, ala toimia samana päivänä, kun saat tiedon pääsystäsi, mutta ala jo nyt talvella tutustua vuokramarkkinoihin vanhempiesi kanssa. Olisi hyvä vuokrata asunto jonkun kaverin kanssa.
        Elokuussa hinnat nousevat ja tarjonta on lähes olematonta.
        Asunto Kalliossa on koulunkäynnin kannalta ihanteellista, sillä koulupäivät ovat pitkiä ja Helsingissä matkustaminen vie aikaa ja on raskasta, varsinkin vuoden pimeinä kuukausina.

        Kolmas mahdollisuus on ostaa Kalliosta oma asunto, vaatimatonkin. Se on iso asia,mutta suunnilleen sama raha menee vanhemmillasi asuntolainan lyhennyksiin ja korkoihin kuin yksityismarkkinoiden vuokra-asuntoon. (Kannattaa alkaa jo nyt seurata asuntomarkkinoita.) Perheemme valitsi tämän vaihtoehdon ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä.

        Muuttaminen kauas lapsuudenkodista ei ole helppoa, vaikka olisit kuinka itsenäinen, mutta Kallion koulu on niin palkitseva ja mahtava paikka ihanine ihmisineen, että muutto on sen arvoista!

        Voimia!
        Kalliolaisen äiti

        PS. laita ilman muuta mukaan todistukset kursseista. - Äläpä varaudu keskiarvon laskemiseen, vaan ahkeroi koko kapasiteetillasi, se kannattaa.

        teksti, kiitos siitä vaivannäöstä että kirjoitit.
        Jos vaan pääsee sisään, on mullakin muutto edessä.


      • =DD....
        tottamooses kirjoitti:

        Sinuna hakisin todellakin tänne meijän ihanaan lukioon! Ainoa este sun pääsylle on varmaan tuo matka/asuminen. Siis uskon että pääset varmasti sisään, mutta muutto olis edessä. Ite pääsin 9.3 keskiarvolla ja paljon "vaatimattomampi" oli mun harrastus puol ja sain korkeat sisäänpääsy pisteet :)

        Hae, niin pääset osaksi kallion mahtavaa ilmapiiriä !

        minkälainen harrastus puoli sinulla oli?? tahtoisin tietää koska en itse ole harrastanut mitään erikoisemmin olen vain kotona ja koulussa piirrellyt ja 10 kuvis on valinnaisista ja pakollisista ja musikki myös ja atk. videkuvaan myös kotona ja laulan voiko ne laskea harrastuksiin??


      • riituliisa
        Kallioonko kirjoitti:

        Olipa aika lohdullista lueskella näitä kirjoituksia ja huomata, että muutkin näköjään kovasti pohdiskelee jatko-opiskelujaan ja pääsymahdollisuuksiaan Kallion suhteen. Sama täällä, paljon muuta tässä lähiaikoina ei olla ehdittykään ajatella.

        Kaiken muun haaveilun lisäksi ovasti pohdiskelen asumista Helsingissä. Asun nyt Keski-Suomessa, eli muutto olisi edessä mikäli Kallioon pääsisin. Kalliohan mitään opiskelija-asuntoja ei taida järjestää. Miten siis olette nykyiset kalliolaiset saaneet asumisenne järjestettyä?

        Ja sitten pääsymahdollisuuksiin. Niistä täällä ollaankin aika paljon jo puhuttu. Mulla lista näyttäisi kutakuinkin tältä:
        - 6 vuotta huilunsoittoa
        - 2 vuotta sellonsoittoa
        - 4 vuotta nykytanssia
        - 1 vuosi lastentanssin ohjausta
        - 4 vuotta koulun teatterikerhossa, vuosi harrastelijateatterissa
        - 2 vuotta koulussa oppilaskunnan hallituksessa, 1 vuosi luottamusoppilaana tukioppilastoiminta
        - 4 kesää tanssi-musiikkileirillä
        - kontakti-improvisaatiokurssi 2009
        - valokuvaus
        - viikon TET kaupunginteatterilla

        Siinäpä se. Kannattaakohan mun lähettää todistukset noista kesäleireistä ja kontakti-improkurssistakin?
        Keskiarvo mulla pyörii ysin paikkeilla. Viimeksi se oli 9,3 mutta varaudun sen laskemiseen tällä lukukaudella.
        Uskaltaisiko joku viisaampi veikata mun mahdollisuuksista löytää itseni ensi syksynä Kalliosta?

        Ilmeisesti oot päässyt,. aika vaikuttavat harrastukset ja kA .


    • kallion kasvatti

      kallion lukio on paras koulu mitä maan päältä löytyy!!! eikä todellakaan tarvitse olla yli ysin keskiarvo! itse pääsin 8.56 keskiarvolla.. kalliossa on älyttömän kiva opiskella, sillä koska kaikki oppilaat ovat joutuneet tekemään töitä jo vain päästäkseen sinne, oppilailla on todella hyvä motivaatio ja se vaikuttaa myös opettajiin. opettajat ovat mukavia ja aidosti välittävät oppilaista! ilmaisutaitoaineiden ansiosta saa jättää 8 normaaliaineiden pakollista kurssia tekemättä, joka on ihan huippu hieno juttu. jos ei aio kirjottaa hissaa nii sitten sitä ei tarvitse hiki hatussa turhaan lukea, vaan voi keskittyä itseä kiinnostaviin aineisiin ja ilmaisutaitoaineisiin. kallion lukio on todella hyvä koulu!!!!

      • minä003

        Valmistautukaa henkisesti sitten siihen että kaikki hakee Kallioon. Kaikki.


      • eeelisabet
        minä003 kirjoitti:

        Valmistautukaa henkisesti sitten siihen että kaikki hakee Kallioon. Kaikki.

        Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä mahdollisuuksistani Kallioon.

        Harrastuksia seuraavanlaisesti:
        - jalkapallo 5 vuotta
        - voimistelu 1 vuosi
        - salibanby 5 vuotta
        - jääpallo 2 vuotta (SM-pronssi :D)
        - espanjan aloitin 2009 syksyllä
        - yleisurheilu 3 vuotta

        Julkisia esiintymisiä voimistelu-/tanssiharrastuksen parissa ollut muutama, olen juontanut koulun kevätjuhlan, laulanut koulun juhlissa, kirkossa ja useampana vuonna ollut tietyn ryhmän kanssa vappuinen laulukeikka läheisellä tehtaalla. Olen ollut aktiivisesti mukana saksan ryhmän kanssa järjestämässä erilaisia lastentapahtumia ja muutenkin hoitamassa rahankeruuoperaatiota luokkaretkeä varten. Kaksiviikkoinen TET-jakso meni kaupunginteatterilla ja sanomalehden toimituksessa. Olen myös kirjoittanut sanomalehteen useamman artikkelin.
        Keskiarvo oli joulutodistuksessa nyt 8,76, mutta pyrin nostamaan sinne yhdeksän paikkeille.


      • eeelisabet
        eeelisabet kirjoitti:

        Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä mahdollisuuksistani Kallioon.

        Harrastuksia seuraavanlaisesti:
        - jalkapallo 5 vuotta
        - voimistelu 1 vuosi
        - salibanby 5 vuotta
        - jääpallo 2 vuotta (SM-pronssi :D)
        - espanjan aloitin 2009 syksyllä
        - yleisurheilu 3 vuotta

        Julkisia esiintymisiä voimistelu-/tanssiharrastuksen parissa ollut muutama, olen juontanut koulun kevätjuhlan, laulanut koulun juhlissa, kirkossa ja useampana vuonna ollut tietyn ryhmän kanssa vappuinen laulukeikka läheisellä tehtaalla. Olen ollut aktiivisesti mukana saksan ryhmän kanssa järjestämässä erilaisia lastentapahtumia ja muutenkin hoitamassa rahankeruuoperaatiota luokkaretkeä varten. Kaksiviikkoinen TET-jakso meni kaupunginteatterilla ja sanomalehden toimituksessa. Olen myös kirjoittanut sanomalehteen useamman artikkelin.
        Keskiarvo oli joulutodistuksessa nyt 8,76, mutta pyrin nostamaan sinne yhdeksän paikkeille.

        ... Ainiin, unohtui mainita juuri tekeillä oleva koulun musikaali, jossa olen näyttelen :)


      • kallemirjami
        eeelisabet kirjoitti:

        ... Ainiin, unohtui mainita juuri tekeillä oleva koulun musikaali, jossa olen näyttelen :)

        , mutta sinuna kyllä nopeasti hankkisin lisää noita harrastus juttuja. k.a.:si on kyllä ihan ok. Sinulla on vain yksi tai kaksi pitkäaikaista harrastusta. Ja muistutan, että harrastuksia joita on aloittanut ala-asteella ja lopettanut siitä esimerkiks vuoden päästä ei luultavasti lasketa mukaan. Sinuna minä hankkisin vielä lisää harrastuksia ensi keväälle( kerhon ohjaaminen, yms.) Rehellisesti tokikaan itse en tiedä mahdollisuuksistasi.. kannattaa kuitenkin yrittää :)


    • Pipru

      Entäpä minä?
      Olen nyt 8. luokalla. Olen harrastanut 2 vuotta teatterikerhoa ja tanssia. Keskiarvoni on 9,2
      Pienenä harrastin balettia. Kävin 2 taidekurssia pienempänä.
      Olen esiintynyt kolmessa koulumme musikaaleissa ja olen suorittanut ilmaisutaidonkurssin.
      Äidinkieleni on 10, musiikkini 9 ja kuvikseni 9.
      Olisiko mahiksia?

    • tyttööl94

      Luuletteko te,että minulla olisi mahdollisuuksia kallioon? Keskiarvoni on n.8,8 ja olen harrastanut tanssia n.3 vuotta,josta vuosi balettia ja kaksi vuotta show/r,b tanssia. Olen harrastanut myös musiikkia n.3 vuotta mm. Kitaransoittoa,pianoa ja laulamista. Minulla on kokemusta myös kuvaamataidosta ja näyttelemisestä. Kiitos jos vastaisitte! =)

    • 5toista

      Mä oon todella kauan haaveillut ko. lukiosta. Ovien avautuminen Kallioon -unelmien täyttymys!

      Olen nyt siis yhdeksännellä oleva tyttö, yhteishaku kolkuttelee siis ovella...
      Jossain kohtaa olin varma että hakisin Kallioon, mutta nyt olen jälleen alkanut epäröimään. En nimittäin usko alkuunkaan että pääsisin sisään.
      Keskiarvoni on 8,67 -ei siis mitenkään hyvä.
      Lisäksi tiedän etten saisi harrastuspisteitä varmaan yhtään. Itse asiassa tästä onkin hieman kysyttävää; kun Kallion sivuilla on noita lomakkeita, niin miten esim. KIRJOITUSHARRASTUKSESTA voi täyttää mitään lomaketta?
      Mutta siis, mun "ilmaisuharrastukset", menneitä ja nykyisiä.
      -Sirkuskoulu 5v
      -Nykytanssi 2v
      -Pianon soitto n.1½ v
      -Kuvataidekoulu 1v
      -Kirjoittaminen
      -Valokuvaus
      olen koulumme oppilaskunnassa
      harrastanut paljon koiran kanssa, esim. KOIRATANSSI, mutta ei-ohjatusti
      käsikirjoittanut "oikeita" käsikirjoituksia
      näytellyt koulunäytelmissä
      tehnyt omia näytelmiä lyhytelokuvia (toteutettu muutamien kavereiden kanssa)
      olen roolituspalvelun listoilla
      (ilmaisutaitokurssi koulussa -todistuksessa numero)

      Toivoisin kovasti että minulla olisi näyttöä teatteriharrastuksesta, mutta valitettavasti tämä harrastus on aina ollut mahdoton asuinpaikkani vuoksi :( Rakastan kuitenkin näyttelemistä ja toivon saavani vielä työskennellä asian parissa.
      Lisäksi rakastan äidinkieltä, kyselisin kuinka paljon äikkä lopulta painottuukaan Kalliossa?

      Ja lopuksi vielä:
      lähetetäänkö yhteishaun yhteydessä
      -harrastusnäyttölomakkeet
      -äi-opettajan & luokanvalvojan "arvostelut"
      -oma sähköinen hakemus
      -jotain muuta?

      KIIITOS hirmuisesti jos vastailisitte! ja kertoisitte kannattaisiko minun vakavasti edes harkita Kallioon hakemista. Tiedän ettette te tietenkään osaa kertoa PÄÄSISINKÖ minä Kallioon, mutta jotain suuntaa :SS

      Kiitos etukäteen :)

      • afgae

        pääset 99.99% varmuudella. ellei ihmettä tapahdu pääset varmasti. ei voi sanoa muuta.


      • Kalliolaisen äiti

        Hyvät Kallion ilmaisutaidon lukioon pyrkijät ja vanhempanne!

        Tyttäremme aloitti opiskelun Kallion lukiossa syksyllä 2009. Hän on aivan uskomattoman onnellinen valintaansaja jaksaa jatkuvasti muistuttaa, kuinka onnekas ja onnellinen on.
        Olemme nöyrän kiitollisia siitä suuremmoisesta kaikenkattavasta koulun, eläman onnesta, mikä nuorestamme hohtaa.

        Vanhempana ensi kertaa vaistosin koulun tunnelman jo käydessämme tutustumassa avoimien ovien päivänä viime vuonna: oppilaiden ja opettajien suhde oli harvinaisen lämmin; molemminpuolinen kunnioitus oli aistittavissa. Päivänä, jolloin sitten julistettiin pyrkimistulokset koulun seinällä, kutsuttiin julistamishetkellä pihalle tuloksia katsomaan tulleet ja kouluun hyväksytyt nuoret sisälle koulun juhlasaliin, jossa rehtori toivotti uudet oppilaat tervetulleiksi. Sen jälkeen tutorit ottivat ryhmänsä tutustumistapaamiseen. Jokainen oppilas kävi myös rehtorin kansliassa, jossa rehtori toivotti henkilökohtaisesti uuden kalliolaisen tervetulleeksi. Olimme syvästi liikuttuneita tuollaisesta toiminnasta.

        Opettajien keskinäinen hyvä yhteishenki väreilee ilmassa.
        Kaikella tuolla on ratkaiseva merkitys koulussa viihtymiseen ja opiskelun sujumiseen.

        Taideaineissa opetuksen taso on omaa luokkaansa: erityisopettajat opettavat ja ohjaavat alusta alkaen kursseillaan,mikä luonnolisesti avaa uusia sfäärejä! Tyttäremme into näyttämötaiteeseen lisääntyy, lisääntyy, lisääntyy! Muu koulunkäynti sujuu mukavasti, opettajat ovat innostavia, tarmokkaita mutta myös tarvittavan jämptejä, mikä ollee harvinaista nykykoululaitoksessa. Tytön ainoa huolenaihe on, että tulee joskus päivä, jolloin hänen on lähdettävä pois Kallion lukiosta...

        Ystäviä Kallion lukiosta saa - varmasti. Tyttäremme muutti lähes parinsadan kilometrin takaa tuntematta ketään tulevista koulutovereistaan. Laaja ja monipuolinen ystäväpiiri syntyi heti. Huomattavaa myös on, että eri vuosikurssilaiset ovat kaikki yhtä suurta perhettä: tulokkaita suojellaan ja heistä pidetään hyvää huolta!

        Hyvä keskiarvo on oiva alkusysäys kalliolaisuuteen, mutta aivan yhtä tärkeää on halu oppia, toimia, luoda, antaa itsestään paljon. Kannattaa panostaa pyrkimisessä vaadittavaan kirjoitelmaan, jossa kertoo motiveistaan pyrkiä juuri Kallion lukioon: rehellisesti ja elävästi tulee ja kannattaa kertoa aidot ja oikeat motiivinsa. Harrastustodistukset kannattaa kerätä mahdollisimmman laajasti ja huolellisesti.
        (Jos kuitenkin käy niin, että ei kaikesta huolimatta pääse koulun oppilaaksi, on hyvä ajatella, että ilmeisesti tuo koulu ei sitten olekaan minua varten, kaikista ponnisteluistani huolimatta , ja kannattaa siirtää ajatukset uuteen, erilaiseen elämään.)

        Kallion lukio ei ole mikään läpijuoksukoulu, ei mikään "suoritanpa tässä nyt läpi lukion, höö". Ei, Kallion ilmaisutaidon lukio antaa elämänmittaisen unohtumattoman kokemuksen koulusta, taiteesta, ystävyydestä.

        Vanhemmat, jos nuorenne haluaa pyrkiä Kallion lukioon, vaikka kaukaakin, luottakaa häneen, tukekaa, älkää estäkö, sillä palavasieluinen lapsenne ei ikinä unohda ja eikä katkerana anna anteeksi teille, jos olette olleet häntä estämässä edes pyrkimästä tuohon kouluista parhaimpaan!


      • tämän vuoden hakija
        Kalliolaisen äiti kirjoitti:

        Hyvät Kallion ilmaisutaidon lukioon pyrkijät ja vanhempanne!

        Tyttäremme aloitti opiskelun Kallion lukiossa syksyllä 2009. Hän on aivan uskomattoman onnellinen valintaansaja jaksaa jatkuvasti muistuttaa, kuinka onnekas ja onnellinen on.
        Olemme nöyrän kiitollisia siitä suuremmoisesta kaikenkattavasta koulun, eläman onnesta, mikä nuorestamme hohtaa.

        Vanhempana ensi kertaa vaistosin koulun tunnelman jo käydessämme tutustumassa avoimien ovien päivänä viime vuonna: oppilaiden ja opettajien suhde oli harvinaisen lämmin; molemminpuolinen kunnioitus oli aistittavissa. Päivänä, jolloin sitten julistettiin pyrkimistulokset koulun seinällä, kutsuttiin julistamishetkellä pihalle tuloksia katsomaan tulleet ja kouluun hyväksytyt nuoret sisälle koulun juhlasaliin, jossa rehtori toivotti uudet oppilaat tervetulleiksi. Sen jälkeen tutorit ottivat ryhmänsä tutustumistapaamiseen. Jokainen oppilas kävi myös rehtorin kansliassa, jossa rehtori toivotti henkilökohtaisesti uuden kalliolaisen tervetulleeksi. Olimme syvästi liikuttuneita tuollaisesta toiminnasta.

        Opettajien keskinäinen hyvä yhteishenki väreilee ilmassa.
        Kaikella tuolla on ratkaiseva merkitys koulussa viihtymiseen ja opiskelun sujumiseen.

        Taideaineissa opetuksen taso on omaa luokkaansa: erityisopettajat opettavat ja ohjaavat alusta alkaen kursseillaan,mikä luonnolisesti avaa uusia sfäärejä! Tyttäremme into näyttämötaiteeseen lisääntyy, lisääntyy, lisääntyy! Muu koulunkäynti sujuu mukavasti, opettajat ovat innostavia, tarmokkaita mutta myös tarvittavan jämptejä, mikä ollee harvinaista nykykoululaitoksessa. Tytön ainoa huolenaihe on, että tulee joskus päivä, jolloin hänen on lähdettävä pois Kallion lukiosta...

        Ystäviä Kallion lukiosta saa - varmasti. Tyttäremme muutti lähes parinsadan kilometrin takaa tuntematta ketään tulevista koulutovereistaan. Laaja ja monipuolinen ystäväpiiri syntyi heti. Huomattavaa myös on, että eri vuosikurssilaiset ovat kaikki yhtä suurta perhettä: tulokkaita suojellaan ja heistä pidetään hyvää huolta!

        Hyvä keskiarvo on oiva alkusysäys kalliolaisuuteen, mutta aivan yhtä tärkeää on halu oppia, toimia, luoda, antaa itsestään paljon. Kannattaa panostaa pyrkimisessä vaadittavaan kirjoitelmaan, jossa kertoo motiveistaan pyrkiä juuri Kallion lukioon: rehellisesti ja elävästi tulee ja kannattaa kertoa aidot ja oikeat motiivinsa. Harrastustodistukset kannattaa kerätä mahdollisimmman laajasti ja huolellisesti.
        (Jos kuitenkin käy niin, että ei kaikesta huolimatta pääse koulun oppilaaksi, on hyvä ajatella, että ilmeisesti tuo koulu ei sitten olekaan minua varten, kaikista ponnisteluistani huolimatta , ja kannattaa siirtää ajatukset uuteen, erilaiseen elämään.)

        Kallion lukio ei ole mikään läpijuoksukoulu, ei mikään "suoritanpa tässä nyt läpi lukion, höö". Ei, Kallion ilmaisutaidon lukio antaa elämänmittaisen unohtumattoman kokemuksen koulusta, taiteesta, ystävyydestä.

        Vanhemmat, jos nuorenne haluaa pyrkiä Kallion lukioon, vaikka kaukaakin, luottakaa häneen, tukekaa, älkää estäkö, sillä palavasieluinen lapsenne ei ikinä unohda ja eikä katkerana anna anteeksi teille, jos olette olleet häntä estämässä edes pyrkimästä tuohon kouluista parhaimpaan!

        Kiitos mietteestäsi, oli hienoa lukea kuinka positiivisen kuvan perheenne on saanut Kalliosta.

        Uteliaana vielä utelisin millä (ja minkä kestoisilla) harrastuksilla tyttäresi pääsi sisään, ja liittikö hän paljon suosituksia hakemukseensa?


      • Kalliolaisen äiti
        tämän vuoden hakija kirjoitti:

        Kiitos mietteestäsi, oli hienoa lukea kuinka positiivisen kuvan perheenne on saanut Kalliosta.

        Uteliaana vielä utelisin millä (ja minkä kestoisilla) harrastuksilla tyttäresi pääsi sisään, ja liittikö hän paljon suosituksia hakemukseensa?

        Hyvä tämän vuoden hakija!

        Usein luullaan, että Kallioon pyrkimisessä paperipinon paljous ratkaisee. On hyvä, jos nuorella on kokemusta ilmaisun eri osa-alueista, mutta tärkeintä lienee itse kirjoitettu "Miksi haluan Kallion lukioon" -osio. Se kertoo nuoren asenteista, olemuksesta, niin paljosta.

        Tyttärelläni oli taustana musiikkiluokka ja pitkäaikainen soittoharrastus, taideleirejä, tiedeleireja, kirjoitusharrastusta, seurakuntanuorissa työskentelyä ja aivan hieman näyttämöllistä kokemusta. Luokanvalvojan ja äidinkielen opettajan lausunto ovat tärkeitä. Nämä opettajat ovat nähneet nuoren pyrkimykset, suuntautumisen ja kestokyvyn ja osaavat arvioida, jaksaako ja pystyykö nuori opiskelemaan erikoislukiossa, sillä tavallista lukiota vaativampi se on. Yläasteen opintoneuvojan luokse kannatta mennä nuoren ja vanhempien yhdessä pohtimaan erikoislukioon pyrkimistä, sen vaikutuksia, positiivisia ja negatiivisia puolia Jos luokanvalvoja, äidinkielen opettaja ja opinnonneuvoja eivät voi suositella oppilasta ilmaisutaidon lukioon, heillä on siihen selvät syynsä, ovathan he seuranneet nuoren kehitystä ja tuntenevat nuoren sangen hyvin; tuolloin en suosittelisi pyrkimistä.
        Tyttäreni tapauksesa lausunnot olivat todella myöntäviä, mikä oli ilahduttavaa mutta mielestäni oikeudenmukaista ja totuudenmukaista.

        Korkea keskiarvo on tietysti omiaan auttamaan Kallioon pääsemisessä, tuleehan keskiarvo sellaisenaan pisteiksi muunneettuna vaikuttamaan lopulliseen pistemäärään. Jos motiivi Kallioon on vahva, kannattaa pinkoa koko ysiluokka loppuun, sillä juuri päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvo otetaan huomioon ja lopputilanteissa pisteen kymmenesosatkin saattavat ratkaista. Tyttäreni keskiarvo oli yli 9.5, mutta Kallioon on päästy kahdeksankin keskiarvolla: sisäinen palo ja valo ratkaisee lopulta ( ja sitä paloa meidän perheessä riitti ja liekit senkun suurenevat!!)

        Kaikille vanhemmille: nuorenne tarvitsee nyt aivan erityisesti tukeanne: keskustelkaa, pohtikaa yhdessä nuoren kanssa pyrkimistä erikoislukioon, tukekaa häntä koko kevään ajan, kannustakaa, uskokaa nuoreen, mutta älkää toki luoko epärealistista maailmankuvaa. Käykää opintoneuvojan luona, olkaa aktiivisesti koko ajan lapsenne mukana lukiovalinnassa ja nuorenne tulee sen kiitollisena muistamaan ja pystyy aikanaan turvallisesti lipumaan aikuisten maailmaan!

        Äiti


      • kalliolainenminäkin
        Kalliolaisen äiti kirjoitti:

        Hyvä tämän vuoden hakija!

        Usein luullaan, että Kallioon pyrkimisessä paperipinon paljous ratkaisee. On hyvä, jos nuorella on kokemusta ilmaisun eri osa-alueista, mutta tärkeintä lienee itse kirjoitettu "Miksi haluan Kallion lukioon" -osio. Se kertoo nuoren asenteista, olemuksesta, niin paljosta.

        Tyttärelläni oli taustana musiikkiluokka ja pitkäaikainen soittoharrastus, taideleirejä, tiedeleireja, kirjoitusharrastusta, seurakuntanuorissa työskentelyä ja aivan hieman näyttämöllistä kokemusta. Luokanvalvojan ja äidinkielen opettajan lausunto ovat tärkeitä. Nämä opettajat ovat nähneet nuoren pyrkimykset, suuntautumisen ja kestokyvyn ja osaavat arvioida, jaksaako ja pystyykö nuori opiskelemaan erikoislukiossa, sillä tavallista lukiota vaativampi se on. Yläasteen opintoneuvojan luokse kannatta mennä nuoren ja vanhempien yhdessä pohtimaan erikoislukioon pyrkimistä, sen vaikutuksia, positiivisia ja negatiivisia puolia Jos luokanvalvoja, äidinkielen opettaja ja opinnonneuvoja eivät voi suositella oppilasta ilmaisutaidon lukioon, heillä on siihen selvät syynsä, ovathan he seuranneet nuoren kehitystä ja tuntenevat nuoren sangen hyvin; tuolloin en suosittelisi pyrkimistä.
        Tyttäreni tapauksesa lausunnot olivat todella myöntäviä, mikä oli ilahduttavaa mutta mielestäni oikeudenmukaista ja totuudenmukaista.

        Korkea keskiarvo on tietysti omiaan auttamaan Kallioon pääsemisessä, tuleehan keskiarvo sellaisenaan pisteiksi muunneettuna vaikuttamaan lopulliseen pistemäärään. Jos motiivi Kallioon on vahva, kannattaa pinkoa koko ysiluokka loppuun, sillä juuri päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvo otetaan huomioon ja lopputilanteissa pisteen kymmenesosatkin saattavat ratkaista. Tyttäreni keskiarvo oli yli 9.5, mutta Kallioon on päästy kahdeksankin keskiarvolla: sisäinen palo ja valo ratkaisee lopulta ( ja sitä paloa meidän perheessä riitti ja liekit senkun suurenevat!!)

        Kaikille vanhemmille: nuorenne tarvitsee nyt aivan erityisesti tukeanne: keskustelkaa, pohtikaa yhdessä nuoren kanssa pyrkimistä erikoislukioon, tukekaa häntä koko kevään ajan, kannustakaa, uskokaa nuoreen, mutta älkää toki luoko epärealistista maailmankuvaa. Käykää opintoneuvojan luona, olkaa aktiivisesti koko ajan lapsenne mukana lukiovalinnassa ja nuorenne tulee sen kiitollisena muistamaan ja pystyy aikanaan turvallisesti lipumaan aikuisten maailmaan!

        Äiti

        Tuo omahakemus ei tietääkseni ole kuin kahden pisteen arvoinen, eli ei kovin tärkeä. Olen kuullut näitä arvioivilta opettajilta, että ne ovat melko poikkeuksetta huonoja, kaikki hehkuttavat suurta intoaan ja kuvittelevat olevansa maailman ainutlaatuisimpia.


    • kalliolainen

      olen tällä hetkellä Kallion lukion toisella vuosikurssilla ja olen erittäin onnellinen. Sisään päästäkseen ei tarvitse olla mikään täydellisyys. Aina kannattaa yritää. Itse en uskonut pääseväni Kallioon, koska keskiarvoni oli 7,7. Sisään kuitenkin pääsin ihan hyvin, kun vain mainitsin kaikki harrastukseni (myös kirjoittaminen) Olen nauttinut, kun voi ottaa 8 pakollista kurssia pois. olen tehnyt teatteriesityksen, tanssinut, lavastanut,... koulussa on hyvä yhteishenki, eikä ketään kiusata. jokainen saa olla oma itsensä. itse olen vähän lissu ja hienohelma. Kallion lukiossa oleminen on ikimuistoista ja aikuisena omat kaverit ja muut kalliolaiset ovat julkkiksia, kun osasta tulee näyttelijöitä. Minusta tosin tulee toimittaja..

      • ihm3tt3lijä

        hei kalliolainen mitä harrastuksia olet maininnut harrastuslomakkeessasi ja mikä oli keski arvosi ?


      • kalliossa

        OIKEANA kalliolaisena olen nähnyt kallion hyvät ja huonot puolet, koulu ei ole mikään taivas. oppilaat ovat ihan tavallisia koululaisia, myös kiusaamista esiintyy.

        p.s. toimittajaksi ei kuule ihan noin vaan ruveta, on oltava aika lahjakas ja lisäksi tuuria. ja töitä on tehtävä aika hemmetisti, että pääset johonkin muuallekin kun metron tekstiviestipalstaa pitämään.


    • hätäääääää

      Nyt iski hirveä hätä.

      Lähetin tänään postissa harrastuspaperit, todistuksen, lausunnot etc etc paperit.

      Nyt nousi äkkiä sydän kurkkuun, MITEN lähetetään se oma hakemus??? luulin, että sähköpostilla, mutta miks mä en sitten löydä yhtään osotetta Kallion sivuilta :O

      Please, help me soon!

      • kjad

        kirjotat sen paperille tai tulostat koneelt kirjottamas ja lähetät muitten papereiiten mukana postissa mut nyt ku lähetit jo ne muut laput nii muista laittaa sun kaikki yhteystiedot ja henkilötunnukset siihen nii ne tietää en se on sun


      • Amorie
        kjad kirjoitti:

        kirjotat sen paperille tai tulostat koneelt kirjottamas ja lähetät muitten papereiiten mukana postissa mut nyt ku lähetit jo ne muut laput nii muista laittaa sun kaikki yhteystiedot ja henkilötunnukset siihen nii ne tietää en se on sun

        Haen siis Kallioon, syksyllä alkaa ysi, ja sen jälkeen haluaisin kyseiseen kouluun. Keskiarvosta en tietenkään voi olla varma ( 7 - 8 ) siinä vaiheessa. En usko, että paljoa yli kasin, kuitenkin paljon nostettavaa (juuri nyt 6.4, minkä aion todellakin korottaa, jouluna se keskiarvo oli vielä 5.4, ennen kuin päätin Kallion Lukioon haluamisen)

        Lähdetään siis siitä, että mun keskiarvo olisi silloin 7-8, harrastuksina vuoden verran kestänyt show tanssi, vuoden verran kestänyt teatteri ja vuoden verran kestäneet laulutunnit olen vuosia jo kirjoitellut (tarinoita, laulun sanoja, ficcejä, kaikkea) ja valokuvaamista harrastan jo varmaan neljättä vuotta.

        Kallion lukiossa olevat sanokaas, onko mitään mahiksia?


      • Amorie^
        Amorie kirjoitti:

        Haen siis Kallioon, syksyllä alkaa ysi, ja sen jälkeen haluaisin kyseiseen kouluun. Keskiarvosta en tietenkään voi olla varma ( 7 - 8 ) siinä vaiheessa. En usko, että paljoa yli kasin, kuitenkin paljon nostettavaa (juuri nyt 6.4, minkä aion todellakin korottaa, jouluna se keskiarvo oli vielä 5.4, ennen kuin päätin Kallion Lukioon haluamisen)

        Lähdetään siis siitä, että mun keskiarvo olisi silloin 7-8, harrastuksina vuoden verran kestänyt show tanssi, vuoden verran kestänyt teatteri ja vuoden verran kestäneet laulutunnit olen vuosia jo kirjoitellut (tarinoita, laulun sanoja, ficcejä, kaikkea) ja valokuvaamista harrastan jo varmaan neljättä vuotta.

        Kallion lukiossa olevat sanokaas, onko mitään mahiksia?

        Että äikkä tällä hetkellä ysi.


      • Amorie yhä
        Amorie^ kirjoitti:

        Että äikkä tällä hetkellä ysi.

        En ole rekisteröitynyt tänne, eli aina pitää uusia viestejä laittaa. Keräsin siis kaikki harrastukseni nyt ylös (kaikkia muita harrastan nykyäänkin, yhden olen lopettanut). Takana myös yksi viikon mittainen elokuvaleiri.

        Show Tanssi (The Stage, Musiikkiteatterikoulussa olen mukana)
        Teatteri (The Stage, Musiikkiteatterikoulussa olen mukana)
        Laulaminen (The Stage, Musiikkiteatterikoulussa olen mukana)
        Valokuvaaminen (Harrastelen melkein päivittäin, vierähtää aina ainakin tunti)
        Kuvankäsittely (Ja sen kuvaamisen jälkeen vierähtää toinen tunti tähän)
        Kirjoittaminen (Aina. Vihkoon, koulukirjojen taakse, nettiin, koneelle. Tarinoita siis)
        Lenkkeily (Päivittäin koirien kanssa. Aamulla 60 min, päivällä vaihtelee ja illalla 30 - 45 min)
        Lukeminen (Joka päivä. Kirjoja & lehtiä)
        Ratsastus (Olen lopettanut, mutta harrastin 9v)
        Kitaran Soitto (Lopetin aikanaan, nyt olen aloittanut uudestaan. Oma on kitara.


      • Amorie edelleen
        Amorie yhä kirjoitti:

        En ole rekisteröitynyt tänne, eli aina pitää uusia viestejä laittaa. Keräsin siis kaikki harrastukseni nyt ylös (kaikkia muita harrastan nykyäänkin, yhden olen lopettanut). Takana myös yksi viikon mittainen elokuvaleiri.

        Show Tanssi (The Stage, Musiikkiteatterikoulussa olen mukana)
        Teatteri (The Stage, Musiikkiteatterikoulussa olen mukana)
        Laulaminen (The Stage, Musiikkiteatterikoulussa olen mukana)
        Valokuvaaminen (Harrastelen melkein päivittäin, vierähtää aina ainakin tunti)
        Kuvankäsittely (Ja sen kuvaamisen jälkeen vierähtää toinen tunti tähän)
        Kirjoittaminen (Aina. Vihkoon, koulukirjojen taakse, nettiin, koneelle. Tarinoita siis)
        Lenkkeily (Päivittäin koirien kanssa. Aamulla 60 min, päivällä vaihtelee ja illalla 30 - 45 min)
        Lukeminen (Joka päivä. Kirjoja & lehtiä)
        Ratsastus (Olen lopettanut, mutta harrastin 9v)
        Kitaran Soitto (Lopetin aikanaan, nyt olen aloittanut uudestaan. Oma on kitara.

        Tietäisikö joku mun mahiksia ?


      • kallioon pyrkivä
        Amorie edelleen kirjoitti:

        Tietäisikö joku mun mahiksia ?

        Itse mietin kans omia mahdollisuuksiani kyseiseen kouluun, nyt menen siis yhdeksännelle luokalle ja kiinnostusta on ollut koko yläasteen ajan.

        Eli harrastuksia:

        Teatteri 4 vuotta (jatkuu edelleen)
        Kulttuurien museon esittelyvideon päähenkilö (pyörii vuoteen 2013 asti)
        Koulun ilmaisutaito 10 (2v)
        Valinnainen musiikki 10 (1v)
        Tukioppilas (1v)
        Isoskoulutus
        Ryhmäliikunta, tanssi (1v)
        Valokuvaus (2v)

        Keskiarvoni tällä hetkellä 8.9, yritän nostaa vielä yli ysiin =)

        Mahdollisuuksia?


      • katzki
        kallioon pyrkivä kirjoitti:

        Itse mietin kans omia mahdollisuuksiani kyseiseen kouluun, nyt menen siis yhdeksännelle luokalle ja kiinnostusta on ollut koko yläasteen ajan.

        Eli harrastuksia:

        Teatteri 4 vuotta (jatkuu edelleen)
        Kulttuurien museon esittelyvideon päähenkilö (pyörii vuoteen 2013 asti)
        Koulun ilmaisutaito 10 (2v)
        Valinnainen musiikki 10 (1v)
        Tukioppilas (1v)
        Isoskoulutus
        Ryhmäliikunta, tanssi (1v)
        Valokuvaus (2v)

        Keskiarvoni tällä hetkellä 8.9, yritän nostaa vielä yli ysiin =)

        Mahdollisuuksia?

        Heippa millaista harrastusta kannattaisi aloittaa jos aikoo kallioon tulevaisuudessa hakea ? Olen nyt menossa 8 luokalle ja harrastan muodostelmaluistelua jo kahdeksatta vuotta ja treeni määrä on kasvanut ja kasvanut nyt noin 5-7 kertaa viikossa , piirtamistä/kirjoittamista olen harrastanut pienestä pitäen kun kynän ja paperin saan eteen (myös tietokoneella) , valokuvausta , ala-aste ilmaisupainoitteisella ala-asteella mukana monissa joulu- ja kevätjuhlien näytelmissä .


      • Amorie again
        katzki kirjoitti:

        Heippa millaista harrastusta kannattaisi aloittaa jos aikoo kallioon tulevaisuudessa hakea ? Olen nyt menossa 8 luokalle ja harrastan muodostelmaluistelua jo kahdeksatta vuotta ja treeni määrä on kasvanut ja kasvanut nyt noin 5-7 kertaa viikossa , piirtamistä/kirjoittamista olen harrastanut pienestä pitäen kun kynän ja paperin saan eteen (myös tietokoneella) , valokuvausta , ala-aste ilmaisupainoitteisella ala-asteella mukana monissa joulu- ja kevätjuhlien näytelmissä .

        Hei jee täällä on muitakin jotka havittelee sinne menoa 8dD . Nykyään jos yritän Kalliosta puhua esim ylä-asteella kavereille, niin kaikki on ihan ihmeissään, et mitä sä sinne, ei sinne kannata mennä 8D

        Mukava tavata samanhenkisii ihmisiä : )


      • tyttönen94
        Amorie yhä kirjoitti:

        En ole rekisteröitynyt tänne, eli aina pitää uusia viestejä laittaa. Keräsin siis kaikki harrastukseni nyt ylös (kaikkia muita harrastan nykyäänkin, yhden olen lopettanut). Takana myös yksi viikon mittainen elokuvaleiri.

        Show Tanssi (The Stage, Musiikkiteatterikoulussa olen mukana)
        Teatteri (The Stage, Musiikkiteatterikoulussa olen mukana)
        Laulaminen (The Stage, Musiikkiteatterikoulussa olen mukana)
        Valokuvaaminen (Harrastelen melkein päivittäin, vierähtää aina ainakin tunti)
        Kuvankäsittely (Ja sen kuvaamisen jälkeen vierähtää toinen tunti tähän)
        Kirjoittaminen (Aina. Vihkoon, koulukirjojen taakse, nettiin, koneelle. Tarinoita siis)
        Lenkkeily (Päivittäin koirien kanssa. Aamulla 60 min, päivällä vaihtelee ja illalla 30 - 45 min)
        Lukeminen (Joka päivä. Kirjoja & lehtiä)
        Ratsastus (Olen lopettanut, mutta harrastin 9v)
        Kitaran Soitto (Lopetin aikanaan, nyt olen aloittanut uudestaan. Oma on kitara.

        En ole kalliolainen mutta monet kaverit käyvät kyseistä lukiota. Itsekin pyrin sinne mutta en päässyt vaan menen alppilaan. Voin sanoa että kaiken harrastuksen pitää olla ohjattua eli esim. hiustenlaitolla tai jollain leffojen katselemisest ei oo mitään merkitystä mutta voithan tietysti mainita omassa hakemuksessasi. Mutta juuri ohjattu tanssi ja teatteri on plussaa! Ja kaikki ohjattu toiminta mistä saat ohjaajan allekirjoituksen ja suosituksen. Mutta voihan sulla toki olla mahiksia mutta riippuu myös kuinka kauan oot harrastanut noita juttui. Itse frendini pääsivät kun olivat harrastaneet tanssia vähintään yli 3-vuotta ja sellonsoittoa ym. muita musiikkijuttui 8-vuotta. Mutta nythän on vasta valittu uudet oppilaat ja koulut ei ole edes alkaneet joten älkää vielä miettikö turhia tai haaveilko siihenhän on reilut 9 kuukautta ennen kuin haette edes kouluihin :D!


      • Eviliii
        tyttönen94 kirjoitti:

        En ole kalliolainen mutta monet kaverit käyvät kyseistä lukiota. Itsekin pyrin sinne mutta en päässyt vaan menen alppilaan. Voin sanoa että kaiken harrastuksen pitää olla ohjattua eli esim. hiustenlaitolla tai jollain leffojen katselemisest ei oo mitään merkitystä mutta voithan tietysti mainita omassa hakemuksessasi. Mutta juuri ohjattu tanssi ja teatteri on plussaa! Ja kaikki ohjattu toiminta mistä saat ohjaajan allekirjoituksen ja suosituksen. Mutta voihan sulla toki olla mahiksia mutta riippuu myös kuinka kauan oot harrastanut noita juttui. Itse frendini pääsivät kun olivat harrastaneet tanssia vähintään yli 3-vuotta ja sellonsoittoa ym. muita musiikkijuttui 8-vuotta. Mutta nythän on vasta valittu uudet oppilaat ja koulut ei ole edes alkaneet joten älkää vielä miettikö turhia tai haaveilko siihenhän on reilut 9 kuukautta ennen kuin haette edes kouluihin :D!

        Monet kaverit ainakin sanoo laittaneensa harrastuksiin myös esim kirjoittamisen & piirtämisen, eikä se ainakaan ole kovin ohjattua toimintaa.


      • Kalliolainen^^
        Eviliii kirjoitti:

        Monet kaverit ainakin sanoo laittaneensa harrastuksiin myös esim kirjoittamisen & piirtämisen, eikä se ainakaan ole kovin ohjattua toimintaa.

        Mahdollisuutesi ovat oikeasti minun nähden jopa ihan hyvät. Kallio ei todellakaan ole sellainen lukio, kuin mitä täältä puhutaan. " SULLA PITÄÄ OLLA AINAKIN 9.6'N KESKIARVO JA AINAKIN KAKSTOISTA HARRASTUSTA JA ÄIKKÄ JA MATIKKA PITÄÄ OLLA KYMPPI! "

        Itse olin tuon takia ihan paniikissa joskus, kun mulle väitettiin noin. Pääsin sisään neljällä harrastuksella, keskiarvokaan ei ollut mikään täydellinen. Äikänopettajan lausunnossa oli 10, luokanvalvojan lausunnossa oli 7 ja matikanopettajan lausunnossa oli kai vitonen, joten matikkaan ei todellakaan noteerattu mitenkään.


      • ihm3tt3lijä
        tyttönen94 kirjoitti:

        En ole kalliolainen mutta monet kaverit käyvät kyseistä lukiota. Itsekin pyrin sinne mutta en päässyt vaan menen alppilaan. Voin sanoa että kaiken harrastuksen pitää olla ohjattua eli esim. hiustenlaitolla tai jollain leffojen katselemisest ei oo mitään merkitystä mutta voithan tietysti mainita omassa hakemuksessasi. Mutta juuri ohjattu tanssi ja teatteri on plussaa! Ja kaikki ohjattu toiminta mistä saat ohjaajan allekirjoituksen ja suosituksen. Mutta voihan sulla toki olla mahiksia mutta riippuu myös kuinka kauan oot harrastanut noita juttui. Itse frendini pääsivät kun olivat harrastaneet tanssia vähintään yli 3-vuotta ja sellonsoittoa ym. muita musiikkijuttui 8-vuotta. Mutta nythän on vasta valittu uudet oppilaat ja koulut ei ole edes alkaneet joten älkää vielä miettikö turhia tai haaveilko siihenhän on reilut 9 kuukautta ennen kuin haette edes kouluihin :D!

        tyttönen94 paljon sinun keskiarvosi oli ja mitä mainitsit harrastuksissasi :o ?


      • kalliooooon
        ihm3tt3lijä kirjoitti:

        tyttönen94 paljon sinun keskiarvosi oli ja mitä mainitsit harrastuksissasi :o ?

        oon kasil keskiarvo on 7.86 ( :D) mut se on nousemas :DDDDD

        harrastukset:
        -koulun teatteri kerho 2 vuotta
        -teatterikerho kestää puoli vuotta joulukuussa on ensi ilta talviteatteri päivillä (suosittutapahtuma)
        - ratsastus 4 vuotta
        - lähes päivittäiinen piirtely(eläimet aiheena) n. vuoden ja puoli
        - kuvaamataito kerho vuoden
        - 4h koko elämän ajan
        -kerhoja pitäny 2 vuotta
        - koulun jutuis juontoja jne
        -viestintäleiri 2 kerta tulee nyt tänä vuon
        -ilmaisutaito valinnaisena :D


        siinnä kai se :D näytteliän ammatti o ollu haaveena sen ala ja ylä asteen ajan :D ja kallion lukioon oon aikonu mennä kuutoselta asti :D ja totanoin toi et oletko valmis asumaan ykin juttu nii mullon jo kokemusta tollawsesta eli aamulla lähen kouluu ykssin noi vartin yli seittemän ja kotona oon puoli neljä teen ruuan, siivoon j sit kaikkee omii hommii äiti tulee 7 kotii jos on kokouksi nii sit 11 aikaa ja isän työt on epäsäännöllisiä mut se on aina jossai lanaamas tms (asun maalla) ja veljet on kolmesta 11 töisä ja siin se no mummu asuu naapuris mut eipä tuokaa oo paljo kotona :D oon siis tosi usein yksin.. tai no mun koiran kaa kaksin XD ´mt oisko mahkui :DD


      • :DDDDDD
        kalliooooon kirjoitti:

        oon kasil keskiarvo on 7.86 ( :D) mut se on nousemas :DDDDD

        harrastukset:
        -koulun teatteri kerho 2 vuotta
        -teatterikerho kestää puoli vuotta joulukuussa on ensi ilta talviteatteri päivillä (suosittutapahtuma)
        - ratsastus 4 vuotta
        - lähes päivittäiinen piirtely(eläimet aiheena) n. vuoden ja puoli
        - kuvaamataito kerho vuoden
        - 4h koko elämän ajan
        -kerhoja pitäny 2 vuotta
        - koulun jutuis juontoja jne
        -viestintäleiri 2 kerta tulee nyt tänä vuon
        -ilmaisutaito valinnaisena :D


        siinnä kai se :D näytteliän ammatti o ollu haaveena sen ala ja ylä asteen ajan :D ja kallion lukioon oon aikonu mennä kuutoselta asti :D ja totanoin toi et oletko valmis asumaan ykin juttu nii mullon jo kokemusta tollawsesta eli aamulla lähen kouluu ykssin noi vartin yli seittemän ja kotona oon puoli neljä teen ruuan, siivoon j sit kaikkee omii hommii äiti tulee 7 kotii jos on kokouksi nii sit 11 aikaa ja isän työt on epäsäännöllisiä mut se on aina jossai lanaamas tms (asun maalla) ja veljet on kolmesta 11 töisä ja siin se no mummu asuu naapuris mut eipä tuokaa oo paljo kotona :D oon siis tosi usein yksin.. tai no mun koiran kaa kaksin XD ´mt oisko mahkui :DD

        ja sit lisäksi asun ouln lähellä eli kaukana xD ja harrastan myös joogaaja pilatesta


    • :s

      Tosi kiva lukea näitä teidän kummasteluja pääsettekö hirveällä harrastuslistalla ja yli yhdeksän keskiarvolla sisään. Mulla ei olis muuta annettavaa kun kaksivuotinen teattei-ilmaisu (mukaanlukien yksi ja puoli teatteripäiville osallistuminen), rakas kirjoitusharrastus ja 8.8 keskiarvo. Ihanat paineet, oon halunnu ala-asteelta lähtien Kallioon, vaan empä enää tiedä viitsinkö edes hakea, kun näemmä pisteitä kertyisi hyvällä tuurilla 10 :)

      • sörnäisiin siis

        torkkelilainen täällä kirjoittelee ja itseltä löytyy runsaasti kavereita kallion puolelta jotka ovat omista sisäänpääsykokemuksistaan kertoneet. sen verran voin sanoa että hakemisprosessista ei kannata stressata, sillä se oma harrastuspinkka ei ole ainoa asia joka merkitsee. myös tuurilla ja hakijamäärällä on suuri merkitys - hakijamäärä vaihtelee vuosittain ja jos tuuria on saattaa olla itse sitä vuosikurssia jolloin pääsee sisään mitä niukoimmilla harrastuksilla :) itsekin hain kallioon hyvin niukalla harrastuspohjalla - ilmaisutaito on ollut pitkänä koko ylä-asteen ajan, musikaaleissa olin sekä ala- että ylä-asteella, harrastan isoskoulutusta ja olen sen lisäksi kerhonohjaaja, kuvisaineideet kymppejä ja olen julkaissut yhden romaanin. sisään olisin siis päässyt, joten rauhoittelen kaikkia pyrkijöitä sillä, että ties miten epävirallisilla harrastuksilla ja vaatimattomuudella voi päästä sisään. onhan se parempi keskittyä tunnollisesti muutamaan harrastukseen kuin harrastaa kahtatoista eri asiaa kerralla ja saada niistä surkeita arvioita ohjaajilta. tsemppiä ensi vuoden hakijoille, ja jos sitä taiteellista paloa löytyy, torkkeli on aina kallionarvoinen vaihtoehto! :)


      • -
        sörnäisiin siis kirjoitti:

        torkkelilainen täällä kirjoittelee ja itseltä löytyy runsaasti kavereita kallion puolelta jotka ovat omista sisäänpääsykokemuksistaan kertoneet. sen verran voin sanoa että hakemisprosessista ei kannata stressata, sillä se oma harrastuspinkka ei ole ainoa asia joka merkitsee. myös tuurilla ja hakijamäärällä on suuri merkitys - hakijamäärä vaihtelee vuosittain ja jos tuuria on saattaa olla itse sitä vuosikurssia jolloin pääsee sisään mitä niukoimmilla harrastuksilla :) itsekin hain kallioon hyvin niukalla harrastuspohjalla - ilmaisutaito on ollut pitkänä koko ylä-asteen ajan, musikaaleissa olin sekä ala- että ylä-asteella, harrastan isoskoulutusta ja olen sen lisäksi kerhonohjaaja, kuvisaineideet kymppejä ja olen julkaissut yhden romaanin. sisään olisin siis päässyt, joten rauhoittelen kaikkia pyrkijöitä sillä, että ties miten epävirallisilla harrastuksilla ja vaatimattomuudella voi päästä sisään. onhan se parempi keskittyä tunnollisesti muutamaan harrastukseen kuin harrastaa kahtatoista eri asiaa kerralla ja saada niistä surkeita arvioita ohjaajilta. tsemppiä ensi vuoden hakijoille, ja jos sitä taiteellista paloa löytyy, torkkeli on aina kallionarvoinen vaihtoehto! :)

        Kallio ei ole sen kummoisempi koulu kuin mikään muukaan lukio, kun sinne tottuu. Pidemmän päälle se on ihan sama missä koulussa olet. Kalliossa luetaan samoja aineita kuin muuallakin paitsi että siellä pitää tehdä enemmän töitä kun siel on viel niitä ylimääräsiä taidekursseja mitä pitää suorittaa. Eikä siellä ihmiset ole mitään pyhimyksiä kyllä sielläkin puhutaan paskaa..


    • Kalliolainen

      Täällä nyt monet vähän ylimitoittavat tuota Kallion lukion ihanuutta. Käyn koulua nyt, joten tiedän mistä puhun. Totuus on se, että koulu on ihan ok, mutta koulussa porukat ovat todellakin jakaantuneet ryhmiin. Välillä tuntuu, että pahemmin jopa kuin muissa kouluissa. Ja voin todellakin sanoa että tuolla puhutaan paskaa ainakin yhtä paljon kuin muualla. Koulun oppilaat eivät siis todellakaan ole mitään pyhimyksiä.Jotkut vain pitävät toisista enemmän kuin toisista. Ja voin sanoa, että tämän ongelman on monet muutkin huomanneet. Yhteishenki ei siis ole mikään paras mahdollinen. Ehkä niin sanotuista "normaaleista" on pulaa

      Varsinaista kiusaamista koulussa en ole havainnut mikä on hyvä. Toki voihan olla, että lukiossa ei enää niin kiusata. Ketään ei siis kiusata sillai suoraan, mutta sen sijaan paskaa puhutaan sitäkin enemmän. Luulen, että kaikki oppilaat kuitenkin tietävät kuka tykkää ja kenestä, koska kaikki tuo annetaan omalla käytöksellä ymmärtää.

      Sitten vielä tuosta opettaja-oppilas- suhteesta. Opettajista suurin osa on ihan ok, mutta toki on poikkeuksiakin varmasti. Tuo kunnioitus- homma ei kuitenkaan mene ihan noin. Toiset vain tykkäävät opettajista, toiset eivät.

      Kallio on siis joinain päivinä ihan hyvä koulu, mutta ei aina. Ei läheskään aina. Suosittelen, että ennenkuin haette sinne niin harkitkaa tarkasti, koska lukio on kuitenkin melko iso osa elämää pari vuotta. Ei kuitenkaan pidä olettaa kenenkään, että Kallio on mikään pyhimysten koulu.

    • .....

      mä haluisin todellakin kallioon ajattelin vaan kysyy onks mul teiän mielestä mitää mahiksii on tanssinut hip hoppii 5 vuotta (jos hakee kallioon niin pitäiskö olla tanssinu esim nykytanssii tai balettii vai pääseeks hip hopil sisään yhtä hyvin)karatee puol vuotta, oon tukioppilas, käyny kaikki mahdolliset kulttuurikurssit, oon kuvisluokalla, keskiarvo on 9, valinnaisaineena musiikki ja ilmasutaito, soitan kitaraa ja pianoa, kirjoitan ja kuvaan ihan yksinäni, olen juontanut koulun joulujuhlan....nii et oisko mul mitää mahiksii kannattaako mun ees hakee tonne....kiitos etu käteen

    • Gemmassy

      Hei. Minä aloitan kesäloman jälkeen ysin, eli tämä ei tietenkään ole ajankohtaista vielä. Minulla nyt vain tulee näitä jaksoittain näitä hulluja kiinnostus aaltoja ja nyt olen selannut "kaikki" lukiojen sivut läpi tässä vimmepäivinä.

      Kallioon olen halunnut viidenneltä luokalta asti ja uskon sinne pääsevänikin. Itse asiassa haluaisin miluummin TYKiin, Tampereen Yhteiskoulun Lyseoon, mutta äitini ei luultavastikkaan anna minun sinne lähteä. Olisin valmis muuttamaan kyllä pois, kunhan ei tarvitsisi asua yksin vaan saisi huonetoverin, mutta ei äiti päästäisi minua, varsinkaan kun Kallio on lähellä kun asun Helsingissä. TYKissä on kuitenkin Kalliotakin parempi ilmaisutaidon kurssien tarjonta, jonka takia haluaisin sinne. Mutta unohdetaan nyt se TYK.

      Minun ongelmani on lähinnä se, etten tiedä mitä minun kannataa sitten lähes vuoden päästä laittaa siihen harrastuslomakkeeseen. Minulla on kuitenkin aika paljon harrastuksia, mutten tiedä mitkä niistä ovat niin hyödyllisiä, että ne kannattaa laittaa siihen. En jaksaisi kaikkia turhaan kirjoittaa... Keskioarvoni on ~9.5 .

      Harrastukseni:
      -Alttoviulun soitto 8v (Orkesterissa, yksityistunneilla, kotona ja ryhmätunneilla, koska olen musiikkiluokalla, jolla on tämmöinen outo systeemi. Olen esiintynyt orkesterin kanssa ympäri suomea ja välillä eurooppaakin ja lisäksi esim levyttänyt.)
      -Musiikin perusteet (=Solfa) 8v (soiton nyt aikankin laitan mutta kannattaako teoria laittaa erikseen? Tai siis kun sitäkin on ollut 2 tuntia viikossa 8 vuoden ajan.)
      -Partio 8v (tämänkin aijon ainakin laittaa. Olen ollut aktiivisesti mukana kaikilla leireillä ja retkillä. Mutta kannattaako se, että ensivuonna (eli lukioon mennessäni sii vuoden) alan vetää ehkä laumaa? Eli jos siis alan, kannattaako se laittaa erikseen? Tai se että tänäkesänä menen maailmanlaajuiselle partioleirille Jamboreelle ruotsiin?)
      -Kuvataidekoulu 8v (tämänkin tietenkin laitan. Mutta kannattaako laitta erikseen jotain periodeita, eli n. 2 viikonlopun pituisia kuvataidekoulun järjestämiä kursseja, joihin pystyi vapaaehtoisesti hakemaan ja ensin hakeneet pääsivät.)
      -Jalkapallo 1½ v (joskus nelos vitosen aikaan, mutta jouduin ajan puutteen vuoksi lopettamaan. Kannattaako tätä laittaa?)
      -Kädentaitojen kerho 1v (neljännellä tai viidennellä luokalla. Se kuitenkin lopetettiin kun sinne ei hakenut tarpeeksi ihmisiä seuraavana vuonna. Eli mietin samaa kuin jalakpallon kanssa, kannattaako laittaa?)
      -Kirjoittaminen (olen koko elämäni kirjoittanut. pienenä kävin sanataidepajasta ja siitä asti sitten. Kirjoitan lähes pä'ivittäin, enimmäkseen ficcejä ja muita tarinoita. Kannattaako sitä laittaa vaikka se on ei ohjattu?)
      -LARP (=Live Action Role Play) (larppasimme aktiisvisesti kaksi kolme vuotta tuossa ala-asteen lopussa ja yläasteen alussa, mutta sitten kaveri ja larppauspiirimme alkoi hajoamaan, eikä meitä enää ollut kunnon larppeihin. Nykyään järjestämme vain yksittäisiä n. 6 henkilön, yleensä Potter larppeja. Eli, kannattaako laittaa?)
      -Tukioppiluus (laitan, eipä siitä kai sen enempää)
      -Isoskoulutus (aijon käydä tämän kesän riparin jälkeen ja siis laitan)
      -Oppilastoimikunta 1v (olin oppilastoimikunnassa mielestäni todella aktiivisena tekiänä, mutta vain vuoden, sillä seuraavana vuonna luokaltamme äänestettiin toinen tyttö ja olen nyt varaedustaja. Olen kuitenkin ollut aktiivisena järkkäämässä esim. Ysien diskoa ja ruokailua ihan vapaaehtoisena. Kannattaako laittaa?)
      -TET YLEllä ja Kaupunginteatterissa (ja päiväkodissa) (Kannattaako TETit mainita?)
      -Kadullalaulaminen 3 v (olemme kavereiden kanssa nyt koleman jouluna laulaneet kadulla moniaäänisesti joululauluja. Ensi syksyunä ajattelimme ehkä soittaa orkesterikappaleitamme. Kannattaaako laittaa?)
      -Lastenhoito ~4v (hoidan todella aktiivisesti tuttavapiirin lapsia ja aijon käydä MLL lastenhoitokurssin heti kun täytän 16, kannattaako laittaa?)
      -Hämeenlinnan keskiaikamarkkinat (olen ollut vapaaehtoistyöntekiänä siellä kerrabn ja tänävuonna uudestaan. Minulla on siitä kirjallinen todistus. Kannattaako laittaa?)
      -Teatteri harrastuksen aijon aloitta ensi syksynä.

      Ei kai muuta mutta siinähän niitä oli. Lisäksi haluan painottaanyt kaikille jotka ovat aiemmin kyselleet, että kannattaa tutkia Kallion lukion sivuja. Äidinkielen, kuvaamataidon tai minkään muunkaan erilisen oppiaineen numerot eivät vaikuta mitenkään. Lisäksi omahakemus on vain yhden pisteen arvoinen, joten ei se nyt niin suuri osa ole. 16,67 on ollut viimme vuonna alin sisäänpäässyt henkilö 20 pisteestä. Ja se että joku esim. Katsoo paljon leffoja ei ole mielestäni mikään harrastus, tai siis että iste en laittanut tuonne ylös vaikka luenkin paljon. Sama kielten opiskelussa, vaikka senkin on moni lisitaansa mahduttanut.

      • Gemmssy

        jatkuu... (kun ei saa olla kuin 5000 merkkiä)

        Lisäksi mietin millainen omahakemus kannattaa tehdä. Tai siis, tietenkin omaperäinen... kai teiän on tästä minulle hankala antaa neuvoja muttaa.... apua.
        Kuinka pitkä sen kannattaa olla ja millaisista asiosita puhua? tiedän että siitä on hankala antaa neuvoja, mutta pelkään kirjoittavani vain samoja asioita kun kaikki muutkin. Ja kun en edes halua mihinkään yltiö taiteelliseen ammattiin. Minä haluan opettajaksi. Luokan tai äidinkielen ja olen halunnut jo 8 vuotta. Toinen vaihtoehto olisi toimittaja. Kolmas ehkä näytteliä, että taiteelisemmaksi se kyllä kääntyy.

        Kiitos jos jaksatte vastata. Minulla on nyt tällainen vaihe päällä, vaikka tiedänkin olevani rutkasti etuajassa. Minä uskon/tiedän kyllä pääseväni kallioon muttaa...


      • akrabadabraa
        Gemmssy kirjoitti:

        jatkuu... (kun ei saa olla kuin 5000 merkkiä)

        Lisäksi mietin millainen omahakemus kannattaa tehdä. Tai siis, tietenkin omaperäinen... kai teiän on tästä minulle hankala antaa neuvoja muttaa.... apua.
        Kuinka pitkä sen kannattaa olla ja millaisista asiosita puhua? tiedän että siitä on hankala antaa neuvoja, mutta pelkään kirjoittavani vain samoja asioita kun kaikki muutkin. Ja kun en edes halua mihinkään yltiö taiteelliseen ammattiin. Minä haluan opettajaksi. Luokan tai äidinkielen ja olen halunnut jo 8 vuotta. Toinen vaihtoehto olisi toimittaja. Kolmas ehkä näytteliä, että taiteelisemmaksi se kyllä kääntyy.

        Kiitos jos jaksatte vastata. Minulla on nyt tällainen vaihe päällä, vaikka tiedänkin olevani rutkasti etuajassa. Minä uskon/tiedän kyllä pääseväni kallioon muttaa...

        kysymyksiisi en jaksa vastata, mutta kehotan sua olemaan hakematta tuonne kouluun, ellet sitten koe olevasi tosi erikoinen joko henkisesti tai fyysisesti. Kalliossa ei ole kovin montaa "tavallista" tyyppiä ja siellä saattaa välillä tulla vähän yksinäinen ja sinne kuulumaton olo...


      • Gemmssy
        akrabadabraa kirjoitti:

        kysymyksiisi en jaksa vastata, mutta kehotan sua olemaan hakematta tuonne kouluun, ellet sitten koe olevasi tosi erikoinen joko henkisesti tai fyysisesti. Kalliossa ei ole kovin montaa "tavallista" tyyppiä ja siellä saattaa välillä tulla vähän yksinäinen ja sinne kuulumaton olo...

        Ööö... Kyllä koen itseni tarpeeksi omaperäiseksi. Sitä olen ollut aina ja aina kallioon halunnut. Ja varmasti kallioon mahtuu tavallisiakin ihmisiä. Minä en silti koe kuuluvani niihin. En vain halua mihinkään ilmaisupohjaiseen ammattiin. Ei kai kalliosta vaan näytteliöitä valmistu?


    • ABC-kirja

      Nohnoh, eipäs mustamaalata ihanaa opinahjoa!

      Kallion Abina voin sanoa, että kannattaa hakea! Diggaan kyllä koulussa istumisesta ja lukemisesta, mutta luulen, että olisin tylsistynyt tavallisessa lukiossa niiden megasuppean taideainetarjonnan vuoksi.

      Kalliossa on avoimia ja reippaita ihmisiä - kaukaakin tulleet ihmiset löytävät varmasti seuraa. Itse tunsin yhden ihmisen lukioon tullessani, ja olen saanut hurjasti ihania ystäviä sekä sitäkin enemmän tuttuja! Haaveilin joskus taiteen tekemisestä ammattina, mutta nyt olen kääntynyt enemmän pedagogiseen suuntaan ja kiinnostunut opettamisesta (luokanope, musaope). Kallio on kuitenkin antanut valtavasti eväitä tulevaisuuteen - taide kuuluu kaikille ja kaikkialle, sen keinoja voi hyödyntää mitä ikinä tekeekin. Ja ovathan rakkaat harrastukset saaneet uutta kipinää alleen - en varmasti lopeta kulttuurielämää tähän!

      Ja Gemmassy, kannattaa ensi talvena käydä Kallion avoimissa ovissa. Niitä on yleensä kolme, ja siellä kerrotaan mitä kaikkea niihin lomakkeisiin kannattaakaan laittaa. Kivoin käyntimahis on helmikuun "Talvipäivän tapaus", jolloin on kaikenlaisia taideaineiden esityksiä ja esittelyitä.

      Mutta näin yleisesti, kannattaa kertoa
      1) taideharrastuksista
      (teatteri, tanssi, kirjoittaminen - vaikka olisit vain yksin kotona runoillut, musiikki, kuvataiteet jne.)

      2) pitkäaikaisista harrastuksista
      (esim. tuo sinun partio -> osoitus pitkäjänteisyydestä)

      3) muista Kallion aineisiin liittyvistä kokemuksista
      (projektit, esiintymiset tms.) -> kulttuurialan TET:it kannattaa ehdottomasti mainita, sekä esim. esiintymiset tv-ohjelmissa, teatterissa tai vastaavassa.

      Vastaavasti lyhytaikaiset aiheeseen liittymättömät asiat ovat turhia (esim. tuo jalkapallo). Harrastusten määrää ei ole etukäteen määrätty, itselläni taisi olla aika hurja pino niita lomakkeita, muttei toki tarvitse.

      Omasta hakemuksesta tulisi käydä ilmi kuka olet ja miksi haluaisit / sopisit Kallioon. Omaperäisyys ja persoonallisuus hakemuksen tyylissä, ulkoasussa ja sisällössä on plussaa, maksimipituus oli aikoinaan A4 - lyhyys ja ytimekkyys on plussaa!!

      Älkäähän vielä ressailko hakemisista, sen aika tulee sitten kun tulee. Nyt on hyvää aikaa harrastaa kulttuuria ja korottaa numeroita - hyvä todistus (keskiarvo) auttaa huomattavasti Kallioon pääsemisessä. Ihanaa, taiteen täyttämää kesää! :))

    • Tietämätön1996

      Onkohan mulla mitään mahiksia päästä sisään? Asun Turun lähellä ja oon harrastanut nyt vuoden ilmaisutaitoa, ollut teatterikerhossa, laulanut kuorossa, musiikkiluokalla viimeistä vuotta mennään ja pianoakin olen soittanut :). Mun ka oli 8.8, ja tarkoitus olis pitää se siinä tai ehkä jossaki 8.6, onko sillä mahd. päästä sisälle? Me kaverin kanssa ollaan suunniteltu jo muuttavamme yksiöön.
      Entä opintoraha? Kuinka paljon sitä saa kun asuu omassa kämpässä?
      Onko teillä myös kokemuksia joistakin hyvistä yksiöistä lähellä Kallion lukiota?:)

    • SISIENEISSD

      Anteeksi, korjaisin vain, että kyllä se puolentoista vuoden jalkapallo vaikuttaa hieman. Oponi sanoi mulle, että kaikki harrastukset, tetit, taksvärkit, esiintymiset yms. kannattaa laittaa, aina voi saada jotain pisteitä, joten kaikki vaan peliin, mikään ei ole turha! :)

    • Utelias?

      oisko mulla mitään mahiksia päästä kallioon?
      ite oon täl hekel kasilla ja seiskanpäättötodistuksen ka oli 8.8.


      harrastukset tähän mennessä:
      _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

      TAIDE:

      -TEATTERIKOULU (½v nelosella 10kk (jatkuu vielä, eli ysin loppuun mennessä melkein 3v toi ½v = melkein 3½v teatterileiri)

      -KUVATAIDEKOULU (yleinen linja: 3kk, piirustus ja maalaus: 3kk, maalaus: 1v, ja nyt vaihdoin sarjakuva ryhmään, missä jatkan seuraavat 2v, eli yhteensä tulee ysin loppuun mennessä olemaan 3½v)

      -TANSSI (6 krt dancehall, ½v show yksittäisiä tunteja)
      -kitaran soitto (3v kotona soittelu)

      -KOULUN KUORO (4½v mahd. 1v ysillä)
      -KOULUN TEATTERITUNNIT (½v mahd. ½v ysillä)
      -KOULUN EXTRA-KUVIS (½v)
      _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

      MUUT:

      -RATSASTUS (4v / jatkuu viel, eli ysin loppuun mennessä melkein 6v vaelluksia ja leiri)
      -HEVOSKERHO, eli siis hoitokurssi (2v 3kk)
      -KOKKIKOULU (½v)
      _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

      lisäks oon ajatellu et meen sit isos-koulutukseen ysillä, kunha eka ees riparille menis... nii ja himassa aina joskus kirjoittelen, luen, piirrän ja katselen elokuvia ymv. pienenä tein aina omia lehtiä (ihan hienoja lähes 20 sivuisia)

    • kallioon haluava

      Olisiko mulla mitään mahdollisuuksia päästä kallion lukioon? Olen harrastanut tanssia nuoresta asti olen nyt 14 vuotias (paritanssia 3 vuotta, hiphoppia noin. 2-3 vuotta, jalkapalloa 3 vuotta, lentopalloa vuoden, cheerleadingia 2 vuotta ja cheer-tanssia 1 vuoden, judoa 1 vuoden) siinä niitä riittääkin.. ja olen esiintynyt monissa eri paikoissa. esim. tanssi ja cheer esityksissä! keskiarvoni ei ole mikään hyvimmästäpäästä joku siinä 7.9 tienoilla. Onko minulla mitään mahdollisuuksia päästä kallion lukioon? :-) otan myös isoskoulutuksen.. onko mitään mahdollisuuksia? :o

    • tanssista innostunut

      voisiko joku kertoa mikä on helsingin kallion lukion opiskelu tuki?? olisi kiva saada vähän lisää tietoa kyseisestä koulusta, aijon ehkä nimittäin hakea sinne....:)))

    • haaveileva

      HJELPA PÅ MEJ!...oon nyt kasilla oleva poika...ja oon tietty haaveillu koko-ajan torkkelin kuvataidelukiosta...sydän hakkaa jo nyt kun mietin, että pääsenkö! Ja vaikka onkin viellä aikaa siihen yhteishakuun, mutta silti jännittää...ja voisko joku valaista vähä niistä pistejutuista...eli siis harrastukset ois blussaa yms...ja tokari??? (oon oikeesti ihan peloissani jos en sit ysil pääse sinne....!)

    • minä vaan

      Mun paras kaveri on nyt ekaa vuotta Kallion lukiossa ja on tykännyt ihan hirveesti! :) Oli kyllä ihan mahtavaa että se sinne pääsi, tosin ei mikään ihmekään (: Harrastuksia ei tainnut pahemmin olla (toki niitä oli mut ei nyt mitenkäään hirveeeesti....).

      Hyvän keskiarvon ne kyllä näyttää vaativan ja toki harrastusjuttujakin. Ei sinne nyt mikään mahdottomuus oo kuitenkaan päästä, todellakaan ;D

    • Anna-Ansku^_^

      Onks kallion lukio samallainen lukio niiku muutkin lukiot et siel opiskellaan tosi paljon tavallisiikin aineita vai onks se sillee et siel suurimmaks osaks opiskellaan taideaineita?? Ja tiiätteks te jotai muuta musiikki/ilmasutaito/Tanssi lukioo kun kallio???

    • 9+8

      Ihan samalla tavalla Kalliossa on opiskeltava yo-tutkintoon vaadittavia aineita.
      Tuo on Kallion omilta sivuilta:

      Ylioppilastutkinnon saadaksesi sinun on suoritettava vähintään 75 kurssia, joihin sisältyy vähintään

      39 valtakunnallista pakollista kurssia
      12 ilmaisutaitoaineen kurssia
      sopivasti syventäviä ja soveltavia kursseja.

      Kallion lukion opiskelijana saat siis jättää kahdeksan pakollista kurssia pois 47 valtakunnallisesta pakollisesta kurssista. Yo-kokeisiin osallistuaksesi sinun on suoritettava aineesta ainakin kaikki pakolliset kurssit. Kokeessa kuitenkin edellytetään sekä pakollisten että syventävien kurssien sisältöjen tuntemista.

    • Olen pikkuhiljaa alkanut miettiä, että Kallion lukio saattaisi olla minulle oikea paikka. Olen kumminkin vähän liian pessimistinen, enkä tiedä varmaksi että pääsisinkö sinne. Lukuaineiden keskiarvoni on 9,1, mutta olen vasta kasilla (en tosin usko sen muuttuvan kovin huonoksi).

      Olen harrastanut vähän monenlaista

      -Pienempänä harrastin n. kolme vuotta tanssia
      - Kävin 4H-kerhossa useamman vuoden ajan
      -''Heppakerhoa'' myös pari vuotta
      -Kuvataidepaja, nyt kolmas vuosi menossa

      Nykyään harrastan ei-ohjatusti kuvataidetta, kirjoittamista, välillä valokuvausta, satunnaisesti cosplayta, lukemista, laulamista yms. Olen myös koulussa valinnaiskuviksen ryhmässä.

      Vähän vaan jännittää, koska kaikki muut näyttävät harrastaneen niin paljon näyttelemistä sun muuta....

      • Meinasin unohtaa, että minulla on myös vähän lavakokemusta.. Olin pienenä jossain koulun Lucia-kulkueessa Luciana, ja jouduin laulamaan koko koulun edessä yhden säkeistön sitä laulua yksin. Olin myös pienempänä jollain tanssileirillä, jonka kohokohtana esiinnyimme yleisölle.


    • ...

      Hmm, turhia höpisemättä:

      Keskiarvo: 9 kieppeillä

      Jalkapallo: 6 vuotta, aktiivisuus 3-6 kertaa viikossa.

      Akustinen kitara: 9 vuotta, aktiivisuus 1 kerta viikossa noin kerran kuussa olevat esiintymiset.

      Musiikin teoria: neljä vuotta (2005-2009) kerran viikossa.

      Kitararyhmä: kahdeksan vuotta kerran viikossa tai kahdessa. Esiintymisiä erilaisissa konserteissa Suomessa ja kaksi muualla Euroopassa.

      Elokuvat: kolme lyhyt elokuvaa (10-20min) ja yksi hieman pidempi (n. 40min) ohjaus, käsikirjoitus, kuvaus, sivurooleja, editointi.

      Blogi: yhden vuoden ajan 1-2 kertaa viikossa noin A4 sivun verran analyysia musiikista, elokuvista ja kirjallisuudesta.

      Partio: neljä vuotta (2004-2008) kerran viikossa lukuisia leirejä ja retkiä.

      Riittääkö?

    • I'mwithstupid

      Nyt ihan tosi ton "Mitään mahixiii ::(:(:(?" -jutun kanssa, sen verran voin sanoa että kanttaa olla yli 8.0 keskiarvo, muutama pitempiaikainen taideharrastus (mielummin ohjattu).

      Siis esim. tanssia tai teatteria 5vuotta ohjattuna, kitaran soittoa 3vuotta ja valokuvausta ja tarinoiden kirjoittelua kotona, olet innokas ja todella haluat Kallion lukioon, sitten on jo mahdollisuuksia.

      Tottakai todella monet jää ulkopuolelle kun sisään otetaan noin. 150 oppilasta 400sta hakijasta.

    • tältäkösetuntuuu

      Sitä ihmettelen, miten jollain voi olla 4 vuotta kokemusta lastenhoidosta, jos on itse
      15-vuotias? 11-vuotias kuuluu itse siihen vahdittavaan ryhmään..

      Kallion lukiossa ei muuta tehdä kun juodaan kaljaa. Aina vaan juomaan.
      Se siitä taiteellisuudesta.

    • öööööö

      Moi....

      Oon kasilla ja oon miettiny että hakisin Kallioon.. Mul on kyl yli ysin keskiarvo ja harrastan musiikkia opistossa(jo viides vuosi meneillää) ja urheilen joukkoeessa. Mietin vaan et onko mulla mahiksia päästä sinne ku en harrasta teatteria, mutta kovasti haluaisin ja kiinnostais paljon!Aloittaisin teatterin syksyllä 2012... Oon kyllä näytellyt koulun musikaalissa...

      vastaa... pliis

    • Vantaankolli

      Jaahas. täällähän pitkäaikainen keskustelu meneillään. Eli itse olen nyt ysillä, keskiarvo 9,2(lukuaineet) Ja harrastuksia seuraavanlaisesti
      -Koulun ilmaisutaidonryhmä 2 vuotta, arvosana 10
      -Alakoulussa tehtiin laajamittainen teatteriprojekti joka huipentui Hemmon heimo ja törkytaikurit nimiseen esitykseen Vernissalla 2008 keväällä, siinä esiinnyin yhtenä päärooleista.
      -Mukana suurinpiirtein kaikissa koulun näytelmäprojekteissa, yleensä pääroolissa. Lisäksi juonnan suurimman osan koulun yhteisistä tilaisuuksista.
      -Jalkapallo 3 vuotta
      -Isoskoulutus, hiihtiksellä ensimmäisen kerran isoseksi.
      -Oppilaskuntatoimintaa alakoulusta lähtien, alakoulun 5- luokalla puheenjohtaja, kutosella normaali jäsen. Yläasteella seiskan varapuheenjohtajana ja kahdeksannen ja yhdeksännen luokan puheenjohtajana.
      -Verso koulutettu, toimin koulussa vertaissovittelijana. Kannattaako lähettää todistus koulutuksesta ja versotoiminnasta liitteenä ?
      -Lisäksi olen muutenkin erittäin lahjakas ilmaisevassa taiteessa, ja kiinnostukseni sitä kohtaan on erittäin suuri. Saan myös varmasti hyvät lausunnot opettajiltani..

      Minkälaisia mahdollisuuksia päästä kouluun?
      Ainiin, ja kysyisin kanssa että kai noita harrastuslomakkeita voi olla enemmän kuin tuo yksi?

      • Kapuseta

        Voisin väittää, että sinulla on hyvät mahdollisuudet. Itse aloitin kalliossa syksyllä 2011. Pääsin kouluun vaikka keskiarvoni oli vain 8.17. Olin myös ollut oppilaskunnan puheenjohtaja ja pitkäaikainen jäsen koulun johtokunnan varajäsen. En yläasteella harrastanut muuta kuin kilpauintia mutta aikaisemmin olin harrastanut mm. pianonsoittoa ja näytelmäkerhoa. Pisteeni olivat 17.54. Sisään riitti 16.84.

        Harrastuksista sen verran että kannattaa väsätä erillinen paperi kaikista harrastuksista mitä vaan ikinä on harrastanut. Lisäksi kannattaa yrittää hankkia suositukset harrastustoiminnan vetäjiltä. Sekin osoittaa pisteyttäjille, että olet asian kanssa tosissasi.

        Tunnen jopa erään henkilön joka ei koskaan ollut harrastanut erityisesti mitään näyttelemiseen liittyvää, vaan pääsi hyvällä keskiarvollaan ja jalkapalloharrastuksellaan sisään.

        Harrastuksissa ja muissa aktiviteeteissa (esim. koulun ilmaisuaineet) tärkeää on se, että kyseinen harraste on jatkunut jonkin aikaa, ja myös se, että on arrastanut paljon kaikenlaista. Näin ainakin olen ymmärtänyt muiden hakijoiden kanssa juteltuani.

        Mutta tosiaan, Kallio taitaa olla ainakin Helsingin haetuin lukio, ja ihmettelinkin kun itse pääsin sisään melko reippaasti. En olisi edes päässyt kakkosvaihtoehtooni eli helsingin luonnontiedelukioon :D
        Ja muistakaa vielä vapaamuotoista hakemusta tehdessänne pyrkiä omaperäisyyteen. Itse väsäsin surkean A4 paperin jossa kerroin itsestäni mukamas huvittavasti, josta sainkin pisteen, mutta monet muut ovat tehneet esimerkiksi videoita elämästään ym. Olkaa luovia sillä se on yksi asia josta Kallion lukiosssa on kyse :D!


    • Lololollll

      Ihmiset käykää kallion lukion nettisivuilla. Sieltä löytyy kaikki pisteytykset ja avoimet ovet.

    • 8 luokkalainen

      Olen aina halunnut näytellä joissakin elokuvissa kautta ohjelmissa koska tiedän että olen hyvä näyttelemisessä. Meillä on ollut ilmaisutaitoa jo aika kauan ja olen tykännyt hirveästi. Olen ehdottomasti ryhmämme paras kaikki nauravat jutuilleni,en mene lukkoon niinkuin muut. Joten haluaisin tietää onko minulla mitään mahiksia päästä kallioon?? Keskiarvo on siinä 7,7 - 8,1 paikkeilla pyörii. Äidinkieleni on 9 ja opettaja antanut kehuja ilmaisutaidosta.. antakaaa ehdotuksia????

    • häh?

      onko totta että pitää olla 7 harrastusta että saa täydet siitä harrastuslomakeesta ku siinä maksimipisteet on 7/7?

      • Kapuseta

        ei ole. harrastuslomakkeita saa täyttää niin paljon kun harrastuksia vain on :P. kannattaa ehdottomasti yrittää hankkia mahdollisimman monen harrastuksen vetäjältä kirjallisia suosituksia, joita voi liittää omaan hakemukseen


    • Vantaankolli

      Vaikuttaahan siihen varmasti suositukset sun muutkin siihen pisteisiin, ei pelkästään se harrastuksien määrä :D mutta tietenkin enempi parempi ;)

    • Epätietoinen ysi

      Täällä on näköjään aika paljon ollut näitä "oisko mahdollisuuksia" kyselyitä ja pyydän anteeksi että nyt teen itsekin sellaisen :)
      Eli siis olen nyt ysillä ja yhteishaku lähestyy pelottavan nopeasti...Kallion lukio on pitkään ollut haaveeni ja haluaisin tietää olisiko minulla oikeasti mahdollisuuksia, olisin tosi kiitollinen jos joku ihana jaksaisi vastata!:) keskiarvoni oli 8.9
      Harrastukseni ovat:
      -viulunsoitto 11 vuotta (olen tehnyt 1/3, 2/3, 3/3 ja D kurssitutkinnot)
      -pianonsoitto 6 vuotta ( olen tehnyt 1/3 ja 2/3)
      - tanssi (show,disco,nykytanssi ja hiphop) 5 vuotta (tanssin valmennusryhmässä ja keväällä olen menossa sm -kisoihin)
      -myös balettia olen tanssinut 4 vuotta
      -olen käynyt viulun kesäleireillä jo 8 vuotta ja olen ollut myös nykytanssi/improvisaatio tanssileirillä)
      -musiikkiteoriassa olen suorittanut 1/3, 2/3 ja 3/3
      -olen ollut musiikkiluokalla pian 7 vuotta
      -musiikkiluokkien kuorossa olen ollut myös pian 7 vuotta
      - teemme koulussa musikaalia , missä minulla on iso rooli ja ilmaisutaito- ja improvisaatiotunteja minulla on nyt ollut yli puoli vuotta
      - olen tehnyt kavereideni kanssa tosi monia lyhytelokuvia,musikaaleja ja musiikkivideoita, jotka minä olen editoinut, käsikirjoittanut ja ohjannut ja tietysti myös näytellyt mukana ;)
      -valokuvaan myös paljon
      -olen säveltänyt paljon omia kappaleita ja osaan laulaa
      -karatea olen harrastanut hieman yli vuoden (tätä ei ehkä kannata kirjoittaa?)
      -kirjoitan paljon omia tarinoita, yksi on päässyt kilpailuunkin :D(tätäkään en varmaan hakemukseen kirjoita?:DD)
      Siinä tais olla kaikki mitä nyt mieleen muistui:) olen ulospäinsuuntautunut ihminen ja esiintymiskokemusta minulla on monien vuosien verran ja viihdyn lavalla. Näyttelemistä en ole valitettavasti voinut harrastaa yksinkertaisesti siksi, ettei aikani ole riittänyt. Tosin teatterin aloittaminen on suunnitelmissa! Unelma-ammattini olisi näyttelijä. Käyn aktiivisesti teatterissa katsomassa näytelmiä! Uskon saavani luokanvalvojalta ja äikänopelta hyvät lausunnot. Eli mitä luulette voisinko päästä? Ja anteeksi nyt tyhmyyteni mutta onko siis kallioon jonkilainen pääsykoetilaisuus? Kiitos paljon etukäteen jos joku jaksaa vastata!:)

      • Uudenmaanasukki

        holy jesus, ihmettelen jos et pääse sisää kallioon :D!


    • epätietoinen ysi

      No hyvä oli huojentavaa kuulla kun nyt tiistaina teen yhteishaun :)

    • ndjaodgja

      Joo, mua kanssa vähän jänskättää tää Kallio, mutta joo, siis.
      KA 8,8
      Piano, 3 vuotta, suosituskirje, jossa mainitaan että oppinut enemmän kuin keskiverto-oppilas viidessä vuodessa,
      Kitara, 1 Vuosi, tunneille pääsin vuodenvaihteessa,
      Kuvataidekoulu 9 vuotta,
      Bändisoittoa ohjattuna ala-asteella 2 vuotta, esiintynyt jossain,
      Bändisoittoa ohjaamatta yläasteella koska se on kivaa.
      Pesäpallo 9 vuotta.
      Protun apparikoulutus
      Isoskoulutus
      Kirjoitusstipendi ala-asteelta
      Ratsastus 1 vuosi.
      Sählyä koko ala-asteen

      Oisko mahiksia?

      • Täyttöjä tuohon

        Ja siis tässä ratsastus alaasteellajoskus 5. luokalla.


    • KallioAbi

      Enpä ole pitkään aikaan lukenut näitä keskustelupalstojen Kallio-keskusteluja ja täytyy sanoa että olisi taas voinut jättää lukematta, koska aina tulee itselle sellainen fiilis, että täytyy päästä kirjoittelemaan omiakin mielipiteitä.

      Kuten moni muukin on jo aiemmin sanonut, Kallio ei ole mikään täydellisyyden tyyssija, vaan siellä - kuten kaikkialla muuallakin - on paljon erilaisia ihmisiä, jotka eivät aina tule toimeen keskenään. On yleinen harhaluulo, että Kalliossa kaikki tulevat toimeen, eikä kukaan koskaan tunne olevansa ulkopuolinen. Tottakai tuntee. Nuoret ovat aivan yhtä säälimättömiä täällä kuin muuallakin ja paskaa puhutaan maineeseen nähden todella paljon!

      Opiskelu Kalliossa on aivan samalla tavalla opiskelua kuin missä tahansa lukiossa. Pakollisia kursseja saa vähentää 8, mutta se ei oikeastaan vähennä opiskelun määrää juurikaan. Opetuksen taso on melko vaihtelevaa ja opettajie löytyy loistavista muutamiin melko luokattomiin. Melko pian sitä kuitenkin oppii valitsemaan sellaiset kurssit, joiden opettajien tyyli sopii itselle parhaiten, joten ei se oikeastaan pidemmän päälle ole suuri ongelma.

      Mitä taideaineisiin tulee, ihmiset usein uskovat käyvänsä niitä enemmän kuin lopulta ehtivät/jaksavat. Nyt abina tiedän todella monta ikäistäni, joilla valmistuminen on vähällä estyä juuri taidekurssien puutteen vuoksi. Toki niitäkin löytyy, jotka suorittavat kolmessa vuodessa ainakin 90 kurssia, joista 20 on taideaineita, ja niin edelleen. Ärsyttävintä Kalliossa ovatkin ehkä juuri ylisuorittajat, jotka usein ovat kirjaviisaita ja lahjakkaita jollain alalla, mutta yhteiskunnallisest ja yleissivistyksensä puolesta kasvaneet täysin tynnyrissä. Usein minkäänlaista sensuuria omien puheiden suhteen ei löydy, vaan jokainen oma ajatus koetaan kertomisen arvoiseksi.

      Itse olen kyllä nauttinut Kalliosta, mutta en sen upean taiteellisuuden tai loistavan opetuksen vuoksi, vaan yksinkertaisesti siksi, että se on lukio jonka valitsin ja jonka muuhun oppilaskuntaan sopeuduin. Olen löytänyt Kalliosta paljon ihmisiä, joihin tulen varmasti pitämään yhteyttä ainakin muutaman vuoden vielä lukion jälkeenkin, jollei jopa pidempään. Uskon kuitenkin, että samalla tavalla niitä kavereita olisi löytynyt mistä tahansa muustakin koulusta. Jopa sieltä oman paikkakuntani pikkulukiosta, jota aikanaan lähdin Helsinkiin karkuun.
      Kasvattavaa on ollut myös omillaan asuminen, enkä ole kokenut sitä vaikeaksi tai ahdistavaksi, vaan erittäin hyödylliseksi loppuelämääni ajatellen. Ainakin olen nyt kypsä yliopistoon, enkä joudu samalla opiskelemaan kodinhoidon ihmeitä, vaan ne ovat jo hallussa.

      Muualta tuleville täytyy vielä huomauttaa, että Helsingin asuntomarkkinat ovat yhtä helvettiä ja asuminen todella kallista. Jopa siellä HOASsilla josta täälläkin on muutamaan kertaan mainittu. Eli toivottavasti vanhenpanne ovat rikkaita! :)

      Kaiken tämän vuodatuksen ideana oli kaiketi, että periaatteessa jokaisella on mahdollisuus päästä sisään, ja joskus jostain kohtalon oikusta johtuen varmoilta tuntuneet kanditaatitkaan eivät pääse. Se on sitä elämää. Se, että vuodatatte tänne ylipitkiä listoja harrastuksistanne ja odotatte sisäänpäässeiden vastauksia, ei anna teille yhtään parempia mahdollisuuksia päästä sisään.
      Älkää nyt kuitenkaan laittako niihin lomakkeisiinne mitään hiustenlaittoa ja leffojen katselua, tai opettajat ja rehtori jotka hakemuksianne lukevat luulevat teitä aivan idiooteiksi :)

      Elämä ei ala Kalliosta, eikä se lopu sen jälkeen. Niin se vain on. Ette myöskään kuole siihen, jos ette pääse sisään. Vaikka moni sisään päässyt tuntuukin ajattelevan, että olisi tappanut itsensä ilman Kalliota. Se on muuten todella ärsyttävää, eli kun sitten pääsette sisään ja olette ykkösellä ihanien ykköskavereidenne kanssan, älkää kailottako kaikille, miten Kallio on parasta mitä teille on koskaan tapahtunut, eikä elämässä olisi mitään iloa ilman sitä. Se on vain surullista ja säälittävää.

      Terveisin juuri nyt lukulomaansa viettävä Kallion abi

      • Kalliolainen kakkone

        Voi apua, tekstisi oli suoraan kuin omasta suustani! Eipä kyllä ole kauheasti lisättävää tuohon. Harmi ettei minulla ole mitään ideaa kuka olet :D

        t. Kallion kakkonen


      • Kallion Abi
        Kalliolainen kakkone kirjoitti:

        Voi apua, tekstisi oli suoraan kuin omasta suustani! Eipä kyllä ole kauheasti lisättävää tuohon. Harmi ettei minulla ole mitään ideaa kuka olet :D

        t. Kallion kakkonen

        Haha, salaisesti kaikki kalliolaiset ajattelee kuten minä. Eivät vain kehtaa myöntää! ;) Itsehän olen nyt sitten iloisesti valmistunut, mutta pitää varmaan välillä käydä verestämässä muistoja ja ärsyyntymässä ihmisiin! Kaikella rakkaudella tottakai.


    • hohoi...

      Näyttääpä olevan pitkä liuta tätä keskustelua... Alkoikin jo ihmetyttään mihin tää loppuu=)...
      Niin, asiahan on niin, että oon 8. luokalla ja toiveeni on ollut jo pitkään päästä Kalloon. Keskiarvoa ei tartte moittia ja harrastuksiakin löytyy musiikin ja teatterin parista, mutta kysyisin, mitä niihin harrastusmonisteisiin voi mainita? Käykö sellaiset ei-valvotut/ohjatut harrastukset myös, vai kannattaako ne mainita siinä omassa hakemuskirjeessä? Esim. valokuvaus, kirjoittaminen, käsityöt.....?

      • Ygönen

        Kaikki sellainen mitä olet joskus säännöllisesti harrastanut, käy harrastuksesta. Myös ei ohjatut/valvotut harrastukset käyvät hyvin, mutta niiden (niinkun myös muiden harrastusten) varmistamiseen tarvitaan kahden yli 18 vuotiaan allekkirjoitus.


    • haaveena_olisi

      luuletteko et mulla olis mahiksia kallioon?
      välitoddistuksen keski-arvo oli tasan 9. päättötodistuksessa tulee lukuaineet olemaan luutlavasti tossa 9:n paikkeilla, ja liikka 8, musa 10, kässä 10, köksä 10 ja kuvis 9.

      Koulussa oon harrastanu
      -½v extra-kuvista /7lk
      -½v draamaa (englanniksi) /8lk (joulunäytelmä)
      -½v bändiä /9lk (esityksiä koulun juhlissa)
      -koulun kuorossa /1lk-3lk 2kk nelosella, 7lk (esityksiä koulun juhlissa)

      Koulun ulkopuolella oon harrastanu:
      -teatterikoulu /½v 5lk 7lk-9lk (julkisia näytöksiä joka vuosi)
      -kitaran soitto /2lk-4lk
      -ratsastus /4lk-9lk ( ratsastusleiri, vaelluksia, irtotunteja)
      -hevoskerhot /5lk 2kk 7lk
      -alkeistuntiapulainen /7 kertaa
      -kokkikoulu /½v 2lk
      -tanssi /½v showtanssia 4lk 6h dancehall 7lk muutamia irtotunteja
      -kuvataidekoulu /½v 5lk, 7lk, ½v 8lk

      palkintoja, diplomeita, työkokemusta ym:
      -3. sija kansallisessa kirjoituskilpailussa
      -sijoituin top 10 Blue1:n piirustuskilpailussa
      -ratsastuksen perusmerkki
      -hoito 1-merkki (hevosenhoitomerkkI)
      -teatterin perusopintojen päättötodistus
      -ollut suunilleen kaikissa meidän luokalle mahdollisissa koulunäytelmistä suht. isoissa rooleissa
      -mukana tanssiesityksissä 2 kertaa koulun juhlissa
      -olin kuvataidepäiväkodissa
      -oon käynyt 2vuoden eskarin peruskoulun englanninkielisessä koulussa
      -viikon TET-harjoittelu 8lk:lla Suosikissa (lehti)
      -meen kesätöihin kesällä 2012

      • valmistunut

        Voi luoja.
        Sillä, että olet käynyt puolen vuoden ajan valinnaisilla kuvaamataidon kursseilla tai että menet kesätöihin vuonna 2012, ei ole mitään väliä. Eikä myöskään sillä, että olet joskus sijoittunut jossain Blue1:n piirustuskilpailussa tai saanut hevosenhoitomerkin.

        On jotenkin aivan uskomatonta minkä kaiken kuvittelette vaikuttavan.
        Jos olet joskus ala-asteella tehnyt jotain, ei se auta sinua sisään lukioon jollet ole harrastusta sen pidemmälle jatkanut, pitäisihän sen nyt olla itsestään selvää.

        Luultavasti pääset sisään, jos vain osaat karsia listastasi pois kaiken turhan höpötyksen, millä ei ole mitään todellista tekemistä harrastuneisuutesi kanssa.


      • Capu
        valmistunut kirjoitti:

        Voi luoja.
        Sillä, että olet käynyt puolen vuoden ajan valinnaisilla kuvaamataidon kursseilla tai että menet kesätöihin vuonna 2012, ei ole mitään väliä. Eikä myöskään sillä, että olet joskus sijoittunut jossain Blue1:n piirustuskilpailussa tai saanut hevosenhoitomerkin.

        On jotenkin aivan uskomatonta minkä kaiken kuvittelette vaikuttavan.
        Jos olet joskus ala-asteella tehnyt jotain, ei se auta sinua sisään lukioon jollet ole harrastusta sen pidemmälle jatkanut, pitäisihän sen nyt olla itsestään selvää.

        Luultavasti pääset sisään, jos vain osaat karsia listastasi pois kaiken turhan höpötyksen, millä ei ole mitään todellista tekemistä harrastuneisuutesi kanssa.

        itse ainakin täytin aivan kaikki jonkin aikaa jatkuneet harrastukset. myös ala-asteelta. KA oli 8.17 ja pääsin silti kouluun vaikken mitää järkevää yläasteella enää harrastanut. Suosiukset hankin kaikista mahdollisista harrastuksista.


    • Jaa

      Mitenkäs ois mun mahikset? Kahtokaas kun vähän nihkeetä ehkä ... keskiarvo jos pysyy samansuuntasena ysilläkin niin on 9.3, äikänopelta ja luokanvalvojalta saan aika varmasti suosituksia, omasta hakemuksesta jos saan niin pisteitä olisi 12.3. Harrastuslomakkeeseen saisin ainakin sanataidekoulun (luultavasti myös jotain suosituksia opettajilta etc.) ja oppilaskunnasta piste. Eli siis saisin 14.3 pistettä.... eikö isoskoulutuksesta saisi pisteen? Ja olen ajatellut teatterin harrastamista, että siinä tulisi se 16.3 pistettä.

    • Akke

      Sisko kävi ja oli kuulemma hyvä koulu.

    • Kallioon !

      Haluan Kallioon! Entäs minä, onko mahdollisuuksia? Olen harrastanut kitaransoittoa jo 8 vuotta, kuvataidetta vuoden ja olen kirjoittanut kolme täyspitkää romaania, jotka on lähetetty kustantamoihin. Pelaan jääkiekkoa (vuoden jengissä) ja olen todella kiinnostunut näyttelemiseen ja kaikkeen sen ympärillä. Keskiarvoni on noin 9,2. Mitä luulette? Pääsenköhän?

      • Hyvältä näyttää!

        Hmmm, itse en vielä edes lukiota käy, mutta nyt sanon, Näyttää todella hyvältä!
        9,2 keskiarvo on HUIKEA, kai tarkoitat nyt kai vain lukuaineiden keskiarvoa?
        Mutta kyllä, uskoisin että voit päästä sisään Kallioon, aiiniakin hyvät mahdollisuudet, jos pääset, niin toivottavasti nähdään Kallio vs. Torkkeli "Vesisodassa", jos itse pääsen torkkeliin ;D
        Onnea!


      • : D
        Hyvältä näyttää! kirjoitti:

        Hmmm, itse en vielä edes lukiota käy, mutta nyt sanon, Näyttää todella hyvältä!
        9,2 keskiarvo on HUIKEA, kai tarkoitat nyt kai vain lukuaineiden keskiarvoa?
        Mutta kyllä, uskoisin että voit päästä sisään Kallioon, aiiniakin hyvät mahdollisuudet, jos pääset, niin toivottavasti nähdään Kallio vs. Torkkeli "Vesisodassa", jos itse pääsen torkkeliin ;D
        Onnea!

        Haha ; D kiitos


    • Kyselijätär

      Olisikon minulla mitään mahdollisuuksia päästä kyseiseen lukioon? Ka on 9,75. Koulussa olen opiskellut 2 vuotta suullista ilmaisutaitoa ja olen vuoden ollut teatteriakatemiassa. Muuta harrastuneisuutta löytyy, mutta ei ilmaisuun liittyvää. Mitä mieltä olette?

    • Kysyttävää :)

      Haluaisin päästä joko Kallioon tai TYK:iin. Kumpaa suosittelisitte? :)
      Lukuaineiden ka tasan 10 ja kaikkien aineiden ka 9.7. Harrastuneisuutta sen verran, että tanssia 6 vuotta ja pianonsoittoa 4 vuotta. Ajattelin kyllä aloittaa jonkun teatterikoulun tms.
      Asuminen Hesassa huolettaa eniten, koska matkaa on kuitenkin täältä n. 450 km.
      Löytyykö Helsingistä siis HALPAA yksiötä?

    • Entinen oppilas

      Minä olen kyseisen koulun käynyt. Sisäänpääsemisestä se verran, että ei se kyllä mielestäni vaikeaa ollut. Mulla oli kasin keskiarvo. Harrastuksia oli mulla aika paljon, mutta kun noita joitain listoja lukee niin kyllä ne voittaa. Itse sain vielä yllätyksekseni hyvät pisteet niin en ihan rimaa hipoen sisään mennyt.

      Halusin kouluun tosi paljon, mutta koulu ei todellakaan täyttänyt odotuksiani. Oikeastaan ensimmäinen puoli vuotta menetteli, mutta sitten rupesi kaduttamaan. Sellainen erilaisuuden viehätys oli kadonnut. Useasti rupesin miettimään että miksi en vain hakenut ihan tavalliseen lukioon.

      Moni asia koulussa ärsytti. Päällimmäisenä kuitenkin toiset oppilaat: Yhteishenki oli minun mielestäni huono. Taiteelliset ihmiset ovat todella ärsyttäviä. Eivät ihan kaikki, mutta ikävä kyllä suurin osa. Lähinnä muistikuvissani näyttelijät ja tanssijat olivat kaikkein rasittavimpia. Liian omahyväisiä ja paskan puhuminen muista oli ainaista. Paljon kovempaa kuin vanhassa koulussani.

      Ärsyttäviä oli myös nämä hipit. Sellaisia koulussa vasta on. Kirjaviisaita kettutyttöjä ja muutamia -poikia. Pää tunneilla hajosi kun ne mielipiteitään alkoivat kertoa.

      Ikävä kyllä monet opettajat olivat sellaisia suosijoita. Lähinnä kettutyttöjä kohtaan. Numeroita on vaikeampi saada, koska taso on lukuaineissa kova (sanokoot muut mitä sanovat). Kallioon ei tavallisen kannata mennä. Ei kannata odottaa todellakaan liikoja. Toki joku saattaa viihtyäkin. Muistakaa kuitenkin että se voi olla myös hyvä jos ette pääse sisään..

      • minä vaan

        (en nyt sinäänsä vastaa edelliseen viestiin, mutta puhelimella ei ole muuta vaihtoehtoa vastaukseen kuin tämä)

        Itse olen ykkösellä Kalliossa, sisään pääsin kasalla harrastuksia ja 8.6 ka. Täydet pisteet tuli, lukuunottamatta tuota keskiarvon 1,4 pistettä.

        Itse hain Kallioon, koska sinne on helppo kulkea kotoontani ja koska olin kuullut vain hyvää ko. koulusta. Ensimmäisten päivien jälkeen iski jonkin sortin kulttuurishokki. Olin viittä vaille valmis jättämään Kallion ja hakemaan jonnekin muualle.
        Tosi asiahan on se, että Kalliossa on iseampi valovoimainen, karismaattinen ja avoin oppilas, ja uusia tulee joka vuosi. Ihmisten omalaatuisuus ja räiskyvyys tuli täytenä yllätyksenä minulle, edelliseen kouluuni verrattuna.

        Onneksi en kuitenkaan lähtenyt, nyt olisi luultavasti katunut sitä. Olen tavannut elämäni upeimpia ihmisiä Kalliossa, en ole koskaan ollut yhtä varma itsestäni. Minulle Kallio on (normaalia lukiostressiä lukuunottamatta) tehnyt hyvää. Edellisessä koulussa olin yksin, ajoittain kiusattu ja muutenkin sulkeutunut. Siellä aloittamisen jälkeen olen alkanut muuttua avoimemmaksi ja rohkeammaksi.

        Jokaisella Kallion käyneellä on luultavasti erilaiset kokemukset, onhan se ihmisestäkin kiinni. Haluan kuitenkin painottaa, että vaikka mitä kukakin täällä sanoisi, lukion valinta ja sinne hakeminen on jokaisen oma valinta. Ja jos tavoitteena on saana lakki ja yo-todistus, ei sillä loppujen lopuksi ole väliä mistä itsensä ulos kirjoittaa.
        Itse en ole kadunnut, elämäni paras koulu vuosi menossa, seuraavia odotellessa.


    • lappalainen2

      mietin vaan et pääsenköhän kallion lukioon, ku mun toikkari on jotain 8.5 . Oon harrastanu näyttelemistä niinku 3 lk saakka ( oon nyt 9 lk). Soittanut pianoa 2 vuotta. Ja asun lapissa, ja kuulin jostain, et lähellä asuvilla on paremmat mahdollisuudet. Onk totta, ja onks mahiksii??

      • Nykyinen kakkonen

        Olen Kalliossa ja uskallan väittää ettei asuinpaikalla ole mitään merkitystä. Esim. Imatralta on tullut monia opiskelijoita. Monet minunkin kavereistani ovat muuttaneet Helsinkiin lukion takia. Ja kyllä, uskon että sinulla on mahdollisuuksia mikäli täytit harrastuslomakkeet ym. hyvin :)


    • Apua kaivataan!

      Pelkään, että en pääse tulevaisuudessa kallion lukioon, joka on suurin haaveeni.
      Olen harrastanut tanssia vuoden, Taidekoulussa kävi kaksi vuotta, Kuorossa olen ollut 2 vuotta, koulun bändikerhossa basistina vuoden. Lisäksi keskiarvoni on 7.8..

    • Entä näin?

      Oon nyt kasilla ja mietin et minkälaisia harrastuksia kannattais alottaa, ysin syksynä meinasin liittyä Vihreisiin ja ruveta käymään siellä tapahtumissa ja näin. Isoskoulutukseenki meinasin mennä :) Entä jos mulla ei oo mitään halua ruveta taiteilijaks vaan juristiks&poliitikoks mutta puhuminen on ihanaa, ni kannattaako hakemukseen kirjottaa se ihan suoraan vai onko Kallio sitte ihan väärä paikka mulle? Entä ku harrastukset on seuraavanlaisia?

      Kävin ala-asteella nelosella sarjakuvakurssin ja soitin pianoa joku 3 vuotta yhteensä, lopetin nelosella ku ope ei voinu enää jatkaa. harrastin kans jalkapalloa nelisen vuotta, aluks kerran viikkoon ja lopuks n. 3 kertaa viikkoon, lopetin seiskan syksyllä. Ridausta oon harrastanu seiskan syksystä, hoidan ponia 2 krt.viikkossa, ja oon suorittanu 2 hoitomerkkiä. Karatea harrastin vuoden mut se ei taida olla mainitsemisen arvonen asia ellei sit hakemuksessa tyyliin "lisäksi sekalaisia mm..." Valinnaisena köksää ja espanjaa ja joulunäytelmässä sivurooli. Lyhyt puhe-esitys parin kanssa itsenäisyyspäiväjuhlassa ja OPKH toimintaa kasista alkaen.

      • Itse-en-halua-kallio

        Kalliohan on ilmasutaidon lukio, joten kauheesti noilla urheilu jutuilla ei varmaan pisteitä tipu. Mut siis kyllä ne tietty vaikuttaa, ei siin mittää! :-) muuten vaikuttaa oikeen hyvältä joten kyllä sä sinne voit päästä :-D


      • Nykyinen kakkonen

        Nykyisenä kakkosluokkalaisena voin yrittää auttaa sen mitä tiedän. Tällä hetkellä minusta asiasi näyttävät olevan kohtuu hyvin, ja toisin kuin toinen viesti vastasi, myös urheiluharrastuksestavoi olla paljonkin hyötyä. Tiedän erään 2012 kirjoittaneen oppilaan joka pääsi sisään pelkällä jalkapallon peluulla. Harrastuksissa on siis kyse juurikin joko monimuotoisesta eri asioiden harrastamisesta tai jonkin asian syvällisestä harrastamisesta.

        Ja koska harrastuksista tulee eniten pisteitä KA:n jälkeen, kannattaa oikeasti riipiä kasaan todisteet kaikista mahdollisita kunnon harrastuksita, kunhan ne ovat oikeasti olleet kunnon harrastuksia. Yksittäisiä roolisuorituksia esim. koulun näytelmissä tuskin kannattaa mainita, mutta mikäli jotain suurempia rooleja on takana kannattaa ne kirjata varsinkin jos raadin on vieläpä mahdollista nähdä tuotokset.

        Ja mitä puhuit puhumisesta niin Kalliossahan on tosiaan mahdollisuus opiskella puheilmaisua, joten miksipä ei. Eivät kaikki opiskelijat ole aina mitenkään erityisen lahjakkaita tai omistautuneita tietyille taiteille. Itse kuulun Kallion ns. sluibapuoleen jota kyllä kiinnostaa kovasti kaikki taiteet, mutta jolla ei juurikaan erityisosaamista millään alalla ole. Olen tehnyt vähän kaikkea ja nauttinut todella paljon. Suosittelen tosiaan kalliota kaikille jotka ovat ilmaisuaineista kiinnostuneista. Meillä on suhteessa muihin lukioihin aivan mahtava yhteishenki ym. Ja huom. kaikista Kalliolaisista ei tule taiteilijoita, jatko-opiskeluhajonta on melko suurta. Kalliossa kuitenkin oppii mielestäni monien ilmaisutaitoaineiden kautta monia tavallisessa elämässä erittäin hyödyllisiä taitoja, kuten juuri puhetaitoa ym. Lisäksi on muun lukion ohella todella kiva tehdä jotain uutta ja jännää, kuten itse tällä hetkellä valmistelen koulukavereiden kanssa pientä lyhytelokuvaprojektia

        Mutta oikeesti repikääs lapset niitä harrastuslomakkeita kaikkialta ja pyytäkää vetäjiltä suosituksia, näyttääpi paremmalta :) Kallio on varmaan ainakin valtaosan opiskelijoista mielestä erinomainen koulu, ja ainakin allekkirjoittaneelle sen on paras mahdollinen lukio mitä on. Opettajat ovat hyviä jne, hakeminen kannattaa!
        Toivottavasti tästä pitkästä viestistä oli apua joillekkin.


    • Kallioon pyrkivä -98

      Moi :) Oon nyt kasilla ja toiveenani olisi päästä tonne Kallion lukioon. KA:ni on n. 8,9. Äikästä 10, kuviksesta 10, musiikista 9, kotitaloudesta 9 ja kässästä 9.
      Oon ollut muskarissa sekä soitinvalmennuksessa, soittanut kannelta, harrastanut kuvataidetta (kerhoissa tms.) 5-13 vuotiaina (eli yht. sellaset n. 8 vuotta). Lisäksi harrastin puoli vuotta valokuvausta sellasessa "kerhossa", mut sitte se lopetettiin ja oon nyt jatkanut omatoimisesti. Ainiin ja teatteritanssia harrastin pari-kolme vuotta.
      Äikän ope kirjoittaa vissiin suosituksia ja kuviksen opeltakin voisin pyytää. Äh, mä haluun kallioon. Jotenki noi toiset lukiot ei tunnu nii kiinnostavilta.

      Muuten kuulin, että jos on käynyt esim. Isos/tukarikoulutuksen siitä on apua, onko totta? Ite oon nyt tukarikoulutuksessa ja aattelin hakee kans isoskoulutukseen heti kun mahdollista. Oon ollu myös oppilaskunnassa n. 4 vuotta, joten eikö tästäkin ole apua?

      Kannattaisko mun alottaa syksyllä uudestaan valokuvaus tai vaikka teatteri, kun niistä sais sitte merkinnät siihen hakemukseen?

    • PLIIS HALUUN KALLIOO

      Keskiarvo 10.0 ja harrastan lautapelejä. Pääsenkö sisään?

      • Kapusetä

        Vuoden 2011 oppilaana voin yrittää arvailla että ainakin keskiarvon puolesta mahdollisuudet ovat aika hyvät, mutta varsinkin seuraavista vuosista eteenpäin harrastustoiminta tulee vaikuttamaan Kallion hakuun entistä enemmän, joten tärkeää olisi saada niistä monia pisteitä. Edes pelkkä kympin keskiarvo ei valitettavasti takaa kuin sen 10 pistettä kun pääsyraja taisi viime vuonna olla alimmillaan jotain 16.34 luokkaa.


    • tahtookallioon

      Onko mitään mahdollisuuta päästä, jos ei harrasta mitään ohjattua vaan on esim. kirjoittanut ja piirtänyt koko elämänsä ja on taitava niissä? niin ja hyvä keskiarvo

      • vastauksia aaa

        Pliis osaako joku vastaa


      • kylskåp
        vastauksia aaa kirjoitti:

        Pliis osaako joku vastaa

        En usko, mutta aina kannattaa yrittää! :--)


    • Huolestunut 8lk :D

      Oon nyt kasilla ja haluun Kallion lukioon tosi kovasti.
      Mun k.a. oli 8,5, mut koitan nostaa sen ysiin.
      Äikkä mulla oli 10, ranska 10 (ku asuin Ranskassa 3½ vuotta), ruotsi 8 (tänä vuon tulee 9 ihan varmasti) ja enkku 9. Valinnainen kuvis (mulla on tänäkin ja ens vuonna) oli 9 ja musa 8. En saanu valinnaisaineeks ilmasua, mut se varmaa järjestyy, ku äiti kirjottaa opolle :D
      Mä oon harrastanu ala-asteella 3 eri koulun teatterikerhossa, julkisia esityksiä oli 4. Yhestä oli Ranskassa lehdessäkin. Nyt mä oon harrastanu E.S.K.O.ssa teatteria elokuusta lähtien ja Teatteri Hyökyvuoressa syyskuusta lähtien.
      Mulle sanotaan usein, et oon tosi hyvä improvisoimaan ja et näyttelen tosi aidon tuntusesti. Luen myös paljon näytelmäkirjallisuutta ja käyn kattomassa teatterissa esityksiä usein. Mulla on myös paljon tietoa vanhemmista suomalaisista elokuvista ja näyttelijöistä yms.
      Hain Pohjoinen valo -festivaaleille (taidefestarit), missä on "teatteripaja" ja siellä esitetään julkinen esitys. Että jos sinne pääsen, nii siitäkin vois mainita.
      Ja mennään kaverin kanssa E.S.K.O.n Openstage -tapahtumaan esittämään meiän esitys. Ja osallistun toisen kaverin kanssa seuraavaan Teatrikseen.
      Laulelen myös paljon kotona, itseasiassa joka päivä n. 3 tuntia..
      Oon miettiny, et alottaisin varmaan myös pianon tai sit laulutunnit.
      Onkohan mulla mitään mahdollisuutta päästä Kallioon?

    • kajzzza

      Luulettekste et pääsen Kallioon? Oon kasilla, Mun keskiarvo on 8.8, oon harrastanu käsipalloo kolmoselt asti, oon ollu koulun draamakerhossa kaks jaksoo, oon näytelly kahdessa koulun näytelmässä ( kutosella ja kasilla), oon laulanu koulun kuorossa ykköselt vitoseen ja oon ollu koulun kuvaamataidekoulussa ykköselt kolmoseen. Mut sitten se suurin juttu, oon käyny ruotsinkielisen ala-asteen ja käyn ruotsinkielistä yläastetta. Mun äiti on suomenkielinen ja isi ruotsinkileinen. Mun suomi ei oo mikään tosi hyvä, mutta arvosana on 9. Onko mulla mahdollisuuksia päästä Kallion lukioon? Haluan tosi paljon näyttelijäks.

      • dsffds

        On varmasti, riippuu vaan sun hakemuksesta ja harrastuslomakkeen täyttelyistä sitten ens vuonna. Näyttelijäks kyllä voit hakeutua vaikket pääsisikään kallioon, kalliossa ei opiskella näyttelijäks vielä :)


    • Ykkösellä oleva

      Hei! Onko kellään tietoa onko Kallion lukiossa täydennyshakua yms. Oon nyt lukion ykkösellä ja miettein onko lukion vaihto mahdollisuuksia ollenkaan? Kiinnostaisi sen verran

    • tyttö1007

      Moi. Tietääkö kukaan että jos tanssilinjalle haluaa, niin pitääkö osata balettia/nykytanssia/jazzia hyvin? Itse olen harrastanut koko elämäni tanssia mutta tanssi tyylit mitä olen harrastanut ovat: afro, show, baletti, hip hop, vouging ja urban dance
      Toivottavasti jollain olisi vastaus! Kiitos.

    • Miettelijäs

      Tietääkö kukaa et kui vaativa on se haku tanssilinjalle

    • Tulevat tähdet

      Kallio on loistava lukio. Opettajat ja oppilaat ovat mahtavia persoonia. Kallion vahvuuksia on ehdottomasti sellainen rento meininki, plus Kalliossa pystyy vapaasti kokeilla kaikkea ja kannattaakin!

      Mutta kolikolla on aina kääntöpuolensa. Jos on vähääkään ujo persoona tai... no "tylsä ihminen", jää helposti muiden varjoon, koska Kallion luokissa ei ole enää niitä hiljaisia tyyppejä, vaan kaikilla tuntuu olevan asiaa loputtomiin. Ja jos et ole mielenkiintoinen, mielenkiintoiset ihmiset korvaavat sinut aika nopeasti. Tämä on tosi tyhmä ilmiö Kalliossa, mutta sitä tapahtuu. Siellä tavallaan kilpaillaan suosiosta.

      Sit siellä on näitä tyyppejä joille on vähän noussu päähän :D Itse otan heidät huumorilla vastaan, mutta niitä löytyy. Sellaisia, jotka ovat näytelleet kansallisteatterissa jo 8-vuotiaana, käyneet kaikissa maailman maissa kahteen kertaan ja heidän vanhempansa ovat menestyneitä julkkiksia.

      Onhan tämä ilmiö aika luonnollista - eivät kaikki voi olla niitä, joita ympäröi ihmislauma - mutta joskus tuntuu siltä, että kaikki yrittävät olla sellaisia.

      En halua mitenkään peloitella ketään - Kallio on loisto paikka ja minä (ujona tyyppinä) olen kuitenkin nauttinut olostani! Aamunavaus systeemi on ihan loistava. Mut vaan halusin kertoa, mitä joskus näkee käytävillä :)

      Onnea tuleviin lukio hakuihin. Ei Kallioon ole vaikea päästä ;)

    • 8lkl

      Mikä sinne on nykyään keskiarvo?

    • 8lkl

      Mikä sinne on nykyään keskiarvo pääsisikö 9.0?

    • sodankylästä

      Mulla ei taida olla mahollisuuksii tonne vaikka haaveeni on näytteleminen. Mulla on aika huono keskiarvo no mulla on tää vuosi aikaa parantaa. mutta olen lapista enkä ikinä ole teatteria harrastanut? oon vaa jossain valinnais teatterissa ala-aseteel ollu ja tänhetkinen valinnainen on elokuvien teko. en taida näillä kallioon päästä? vaikka kovasti ilmaistutaitopainotteisesta lukiosta haaveilen :( koska oon aina halunut olla näyttelijä ;(

    • Jasu09

      no voi perkele en menny isoiskoulutukseen nyt harmittaa ja paljon :(

    • sodankylästä

      joo oon siis harrastanu aika paljon kaikkee mut vaan vähän aikaa... ka on täl hetkel 7 mut yritän nostaa ysin aikana. oon harrastanu 3 vuotta tanssia eskarista 2 luokalle asti sit oon harrastanu 2 vuotta sirkuskoulua olin kuorossa 2-4 luokalle ja alotin 6 luokalla uudestaan ja olin seiskaan asti. sit oon ollu ala-asteel musiikkiteatteri työpajassa joka oli pääosassa näyttelyy ja improvisointii ja soittamista. sit olin valinnaises ala-asteel jos oli kuvista, musiikkii ja liikuntaa ja ylä-asteel on ollu valinnaisena käsityö, kotitalous, liikunta ja elokuvien tekeminen (eli kuvataan elokuvia ja näytellään) ja sit mul on ollu tietotekniikka valinnaisena. oppilaskunnassa tai isoiskoulutuksess en oo ollu. ja sit käyn nykyää salilla säännöllisesti mut se ei oo mikää ohjattu harrastus jos numeroo saan parannettuu oisko mahiksii kallioo?

    • VantaalainenKääpiö

      Olen itsekkin aika hämmillään näistä kallion pisteytys tavoista. Olen kahdeksas luokkalainen poika, joka haluaisi päästä kallioon. Minulla on ollut jotain harrastuksia tässä peruskoulun aikana:
      Olen harrastanut näyttelyä vasta melkein 2 vuotta, mutta tunnen että näyttely taitoni on aina ollut aika hyvät.
      Olen ollut partiossa 5 vuotta
      Soittanut pianoa 3 vuotta
      Tanssinut pienenä 2 vuotta semmoista brasilialaista taistelutanssi muotoa nimeltä caboeraa ja
      Piirtelen ja kirjoittelen silloin tällöin vapaa ajallani.
      Keskiarvoni oli viime vuonna masentava 8,4. Sain musiikista, enkusta ja kuviksesta kympin. Äikkä oli 9, mutta A-ruotsi oli 7. Uskoisin kyllä, että tänä vuonna keskiarvoni kasvaisi ysiksi.

      Mutta, haluaisin tietää
      1) onko minulla jotain mahdollisuutta päästä kallioon.
      2) vaikka minulla on hyvä rytmitaju ja musikaalinen korva opettajieni mukaan, en osaa laulaa niinkuin ollenkaan ja uskoisin laulun olevan näyttely lukioissa aika iso juttu sillä suurin osa kuuluisista näytelmistä ovat musikaaleja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      262
      2876
    2. 197
      2832
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      67
      2405
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      208
      1896
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1358
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1285
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1257
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1172
    Aihe