Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Amstaffi

kaveriksi

Rotikka nartulle? Elikkäs oon kiinnostunut rodusta ja lukenut siitä kaiken(?) mahdollisen, mutta käytännön kokemus ja asiantuntioiden mielipiteet olis paikallaan.
Onko järkevää ottaa amstaffi toisen ns. kovaluontoisen koiran kaveriksi? Meiän rottis on kyllä aika lepsu yksilö ja tulee rekkujen kans toimeen. Mutta en haluais rottista saattaa tilanteeseen jossa toinen koira tulee höykkyyttämään tai terrorisoimaan sen elämää. Ja sit vielä et minkälaisia uimareita amstaffit on? Meillä kesäisin uintireissut on päivittäisiä.

16

6354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • systeri78

      oon saanut sen kuvan ja kavereillakin ollut näitä.

      Itse harkitsin kauan tämän rodun ottamista, mutta mielestäni koirassa on paljon työtä että sen saa kasvatettua rauhalliseksi.Ettei se pääse tappelemaan muiden koirien kanssa ja kasvata sen aggressiivisuutta. Sillä on luontaista reviirin vartiointia ja aggressiivisuutta luonteessa, joten sen kanssa joutuu olemaan tarkkana.

      Kavereillani oli kaksi amstaffia ja ne oli aika ärhäköitä keskenään että kun vieraita oli kylässä. Jopa huoneestä toiseen siirtryminen sai ne haukkumaan meille vieraille, vaikkakin oltiin oltu kylässä jo jonkin aikaa ja molemmat olivat saaneet tutustua meihin molempiin vieraisiin.

      Itse en ottaisi rotikan kaveriksi, kun amstaffi on mielestäni ärhäkkä koira ja niitä on vaikea pitää useampaa kuin yhtä samassa laumassa vaikka oletkin ottamassa vaan yhtä koiraa.

      Tää on tietysti mun näkemykseni, mutta amstaffi ei oo helpoin koira. Rotikat ovat ihania ja mielestäni on parempi ottaa sen kaveriksi jonkun helpomman ja rauhallisemman rodun varsinkin jos koirasi on lempeämmän luonteinen eikä terävä kuin jotkin rotikat ovat.

      Onnea etsintään. Kannattaa ottaa selvää rodusta ja käydä tutustumassa amstaffiin kotioloissa tai jos ei ketään sellaista lähettyvillä useimmat kasvattajat mielellään ottavat sut tutustumaan rotuun. Ainakin vastuulliset kasvattajat tekevät niin. Rotujahan on todella paljon, joten kannattaa tutustua ja katsella rauhassa.

      • Minä vaan moi

        Amstaffit.com foorumilla ,sieltä löydät varmasti vastauksia kysymyksiisi,jos ei niin kysy itse (vaatii kirjautumisen)sieltä löytyy myös rw/amstaffi kasvattaja.


      • 2 amstaffin omistaja

        On hyvinkin pitkälti ihmisestä kiinni millaisten koirien kanssa kukakin pärjää.
        Amstaffi on toki vaativa koira, ja ei missään tapauksessa ole ensikoira.
        Mutta mikäli rotikasta saat yhteiskuntakelpoisen en näkisi amstaffia ongelmana.
        Vaikkakin rodut ovat ihan erilaisia.


      • suna-love
        Minä vaan moi kirjoitti:

        Amstaffit.com foorumilla ,sieltä löydät varmasti vastauksia kysymyksiisi,jos ei niin kysy itse (vaatii kirjautumisen)sieltä löytyy myös rw/amstaffi kasvattaja.

        mullapa onkin amstaffi ja se on kivempi kun teidän sen nimi on sina plööölöpöpöpölölöpöpö


    • Itselläni on sekä amstaffi että staffi - molemmat ovat ns. kovaluontoisia - tai mun tapauksessa molemmat ovat yhtä lempeitä koiria. Amstaffeja on sekä ns. kovapäisiä että lempeitä - itselleni on osunut erittäin lempeäpäinen uros. Amstaffini omaa kyllä vahtimisvaiston - kukaan ei tule sisään varkain, mutta kun herra käy tervehtimässä niin se menee omalle paikalleen seurailemaan tilannetta... Vieraita koiria urokseni ei hyväksy kovinkaan helposti, mutta täällä maalla se ei häiritse lainkaan. Oikein kasvatettuna amstaffi on mitä ihanin koiruus kuten staffikin. Molemmat rodut tarvitsevat aktiviteetteja valtavasti, ettei kotia tarvitsisi sisustaa uudestaan. Mun amstaffini inhoaa vettä eli...

      • Wv miäs

        Ensinnäkään Amstaffilla ei tuota vahti viettiä ole edes..ryntää kyllä varmasti vastaan kun ovi käy mutta vahtikoiraa siitä ei saa..ilmottelit myyväs huippu vanhemmista pentuja täällä joskus??yleensähän nuo on varattu ennakkoon jo ettei tartte täällä ilmotella..jäikö pentuja käteen jostain syystä??


      • Wv miäs kirjoitti:

        Ensinnäkään Amstaffilla ei tuota vahti viettiä ole edes..ryntää kyllä varmasti vastaan kun ovi käy mutta vahtikoiraa siitä ei saa..ilmottelit myyväs huippu vanhemmista pentuja täällä joskus??yleensähän nuo on varattu ennakkoon jo ettei tartte täällä ilmotella..jäikö pentuja käteen jostain syystä??

        Jos olet lukenut staffiyhdistyksen sivuilta amstaffi omistajan silmin niin se on hanakampi puolustamaan itseään, reviiriään kuin autoakin. Meillä ainakin poitsu vahtii taloa "vierailta" hyvin - jopa ilmoittaa postiautonkin tulonkin. Käy tervehtimässä vieraat ja ottaa oman paikkansa. Kyllä mun urokseni vahtii mua, jos se kokee, että mua uhataan. Näin on tapahtunut kerran, kun juttelin vieraiden ihmisten kanssa ja potsu tuli mun eteeni "suojelemaan" mua.

        Toiseksi mulla EI ole vielä amstaffipentuetta, koska mun tuleva narttuni ei ole vielä syntynytkään :-) vaan staffipentuja. Olen vasta alkanut kasvattamaan staffeja, jotenka ei ole mikään ihme, että joudun ilmoittelemaan pentueesta - valitettavasti. Kuitenkin mulle ei ole yhtään pentua jäänyt käsiin.


      • Maippu
        Wv miäs kirjoitti:

        Ensinnäkään Amstaffilla ei tuota vahti viettiä ole edes..ryntää kyllä varmasti vastaan kun ovi käy mutta vahtikoiraa siitä ei saa..ilmottelit myyväs huippu vanhemmista pentuja täällä joskus??yleensähän nuo on varattu ennakkoon jo ettei tartte täällä ilmotella..jäikö pentuja käteen jostain syystä??

        Kyllä uskon että amstaffilta tätä vahtiviettiä löytyy, minun pitiltäni sitä ainakin löytyy. Sekä amstaffi että pitti ovat kovasti omistajaansa leimautuvia tapauksia, joten ei ole mikään ihme että ne vahtivat.


      • FredroStarr
        Wv miäs kirjoitti:

        Ensinnäkään Amstaffilla ei tuota vahti viettiä ole edes..ryntää kyllä varmasti vastaan kun ovi käy mutta vahtikoiraa siitä ei saa..ilmottelit myyväs huippu vanhemmista pentuja täällä joskus??yleensähän nuo on varattu ennakkoon jo ettei tartte täällä ilmotella..jäikö pentuja käteen jostain syystä??

        Ihan sama mitä sinä sanot tosta vahtivietistä.. Kyllä mun amstaffi vahtii mua ja esim. illalla jos joku sattuu oikaisemaan meidän pihan poikki niin jätkä on heti valppaana ja haukkuu kumeasti ja varoittavasti ja menee valppaana ovelle.. sehän ei tunnetusti pelkää yhtään mitään joten kyllä sen kanssa uskaltaa mennä ihan missä vaan pimeitä kujia myöten.


      • -a-

        moi! voi olla vähän hassu paikka kysyä tätä, mutta täällä kuitenkin on ihmisiä joilla on amstaffeista omakohtaisia kokemuksia...

        eli, mua kiinnostaa, että lähteekö näistä kauheasti karvaa? vai onko vaan karvanlähtöajat? ja toiseksi, täytyykö korvat "teipata" jossain vaiheessa, kun olen tälläisestäkin nähnyt kuvia...???


    • Näpsä77

      Molemmista roduistahan keskustellaan foorumilla http://rw-ast.devoc.com, sieltä löytyy useita ihmisiä joilla molempia rotuja on. Eli käyppäs vilkaisemassa siellä :)

    • mixeri85

      meillä amstaffi uros. Ollut meillä nyt vähän yli kuukauden (11kk vanha). meillä yksi koira ennestään (russeli/cavalier) ja hyvin meillä on mennyt.

      Meidänamstaffi kyllä tietää kumpi koirista on ylempi arvoinen eikä edes yritä uhmata (johtuu ehkä siitä että se onnarttu tää vanhempi koira).

      amstaffimme ei omaa vahtiviettiä, ei vahdi autoa tai kotia tai vieraita ei mitään (paitsi pimeällä suojelee minua juopoilta matalalla murinalla). on todella rauhallinen ja kiltti koira. Välillä kuitenkin innostuu leikkimään vähän liian rajusti, mutta muuten todella mukava.

      todella fiksu tää meidän hauva on, oppii todella nopeasti, ja keksii itse eri ratkaisuja pulmatilanteisiin.

      En usko että siitä tulisi enempiä ongelmia jos ottaisit amstaffin, ku et ottaisit jonkun toisen rotuisen..

    • Timppa Amstaffi
    • ojentaa

      Lähtökohtaisesti ollaan aina väärässä kun aletaan kirjoittaan vaativista koirista.On olemassa ihmisiä jotka arvioivat virheellisesti omat taitonsa koirankouluttajana.Heidän käsissään koirasta, rodusta riippumatta tulee tällöin vaativa.
      Sama pätee ensikoiran hankintaan.
      Koirasta tulee ongelma kun sinä lakkaat olemasta sen silmissä laumanjohtaja.

    • särkke

      Heippa!
      Sitä on aika vaikea sanoa, että tuleeko toimeen toisen kanssa, sillä se voi olla hyvin pienestä kiinni. Voi olla, että vaikka viisi ensimmäistä vuotta sujuu todella hyvin ja koirat ovat kaveruksia jne. Mutta kun tilanne voi muuttua aivan yhtäkkiä esim. vaikka toisen ollessa kipeä ja toinen menee yrittämään leikkiä tai vastaavaa, niin toinen voi suuttua/puolustautua tuskissaan totaalisesti ja siitä kehkeytyä tappelu, eivätkä koirat enää välttämättä tule toistensa kanssa toimeen. Siis tiedän yhden tällaisen tapauksen. Niin ja nämä olivat amstaffi pariskunta ja urokselle tuli paha ihottuma ja oli todella kipeä ja narttu meni härppimään, syntyi kahakka ja siihen loppui heidän kaveruus. Narttu ei tule toimeen enään kenenkään koiran kanssa, mutta uros tulee kaikkien muiden kanssa toimeen paitsi tämän kyseisen nartun kanssa. Että kannattaa miettiä, että haluaako ottaa riskin. Itselläni on nyt 4kk ikäinen amstaffi narttu ja 7 vuotta vanha kääpiörotuinen uros koira ja ne tulevat ainakin vielä toimeen oikein hyvin ja siihen pyriitään, että myöskin jatkossa. Amstaffi on kyllä todella mahtava, vaativa ja peloton rotu. Mutta ei muuta kuin onnea sinulle sopivan koiran etsintään oli se sitten amstaffi tai joku muu :)

    • asmtaffi

      minulla on amstaffi ja se on ihan ok mutta pentuna vähän kömpelö ja muuta mutta ihan mahtava rotu ja sopii rotikalle kamusksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      77
      1438
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 51
      1222
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe