Verikoe

Hmm

Taitaa olla aika turha viesti, mutta haluaisin vain kertoa että verikoetta ei ainakaan kannata pelätä. Olen 19-vuotias ja tänään otettiin ihan ensimmäistä kertaa kyseinen koe eikä pelottanut oikeastaan yhtään.

Kaikenlisäksi kävi niin, että vasemmasta kädestä ei oikein tahtonut tulla kunnolla verta, joten vaihdettiin sitten oikeaan käteen, josta tulikin sitten huomattavasti reippaammin. Eli oikeastaan minulta otettiin kaksi koetta.

Vähän sen jälkeen oli huono olo mutta meni muutamassa minuutissa ohi juotuani vettä. Eikä kädetkään satu yhtään. Nyt vain pitää odotella kokeen tuloksia.

Eli kaikille niille joita odottaa ensimmäistä kertaa verikoe, älkää pelätkö, sillä siihen ei todellakaan ole aihetta, se nipistää vain ihan hiukan ja kestää muutaman minuutin =)

67

24068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JuuJuu

      Ikävää olla ilonpilaajana, mutta minusta verikokeen otto oli kamalaa. Piti ottaa 6 putkilollista verta kun tutkittiin, onko minulla keliakia. Piru vie sitä äitini tuttua, joka väitti että minulla on ja piti mennä sinne! Ei edes ollut, menkööt itse vittuun! Olen vihannut sitä saamarin pässiä siitä asti. Kun verta yritettiin imeä niin sitä ei meinannut tulla tarpeeksi ja piti puristella kättä ja sattui saamaristi ja meni tunto kädestä. Oksetti katsoa omaa verta ja viimeisten putkiloiden aikana alkoi huimata ja oksettaa niin hirveästi että meinasin pyörtyä. Näkö meni mustavalkoiseksi ja korvissa soi. Minut saatiin raahattua takaisin odotushuoneeseen ja annettiin juotavaa. Sitten piti vielä ottaa kusikoe.

      • Gldlaöa

        Multa otettiin tänään 11 pulloo verta. Ei ollu paha. Mua pistettiin 3 kertaa ja vähän vaan nipisti. Lisäks mä pyörryin ennen sitä ei verta tullu kunnolla. Ei ollu paha.


      • Anonyymi
        Gldlaöa kirjoitti:

        Multa otettiin tänään 11 pulloo verta. Ei ollu paha. Mua pistettiin 3 kertaa ja vähän vaan nipisti. Lisäks mä pyörryin ennen sitä ei verta tullu kunnolla. Ei ollu paha.

        Mä oon 13 jamulta on otettu verikokeita siitä lähin ku oli 2½ ja nyt viimeisen puolen vuoden ajan joka viikko ja ei se niin paha oo. Se voi vähän niistää mutta se sattuu enemmän jos jännittää eli kannattaa olla rentona.
        Btw multa on otettu 17putkee kerralla😅


      • Anonyymi

        Ihan oma vikasi kun katsoit niitä veripulloja ja sitä kun sulta sitä otettiin:) olisko kantsinu kattoa muualle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oma vikasi kun katsoit niitä veripulloja ja sitä kun sulta sitä otettiin:) olisko kantsinu kattoa muualle?

        Minä ainakin voin ihan hyvin katsoa kun verikokeita otetaan , ei siinä pitäisi mitään jännittämistä olla. Verikin tulee paremmin koeputkeen kun ei jännittele mitenkään


    • JuuJuu

      Niin, ja käsi oli kyllä kipeä sen jälkeenkin ja vieläkin näyttää olevan iso jälki siitä! Se on aivan hirvittävää!

      • sinulla

        Minä olen aina pelännyt verikoetta, suurin osa tilanteista on mennyt ihan hyvin. Mutta kerran kävi niin, että suonta ei ensin löytynyt ja sitten jotenkin meni pieleen, veri valui ihon alle.
        Usein tuota koetta ei ole otettukaan, mutta sen jälkeen olen sanonut etukäteen, että minä voin pahoin siinä tilanteessa ja rupeaa pyörryttämään. Ja joka kerta olen saanut ymmärtämystä, terveyskeskuksessa saan mennä makuulleni, silloin se ei tunnu oikeastaan yhtään. Kipeää se ei juurikaa käy, mutta pistämisen katseleminen ei ole kovin suotavaa, jos on vähän arka asian suhteen.

        Seuraavalla kerralla menee paremmin, kunhan uskallat sanoa pelkosi ääneen.


      • niksu
        sinulla kirjoitti:

        Minä olen aina pelännyt verikoetta, suurin osa tilanteista on mennyt ihan hyvin. Mutta kerran kävi niin, että suonta ei ensin löytynyt ja sitten jotenkin meni pieleen, veri valui ihon alle.
        Usein tuota koetta ei ole otettukaan, mutta sen jälkeen olen sanonut etukäteen, että minä voin pahoin siinä tilanteessa ja rupeaa pyörryttämään. Ja joka kerta olen saanut ymmärtämystä, terveyskeskuksessa saan mennä makuulleni, silloin se ei tunnu oikeastaan yhtään. Kipeää se ei juurikaa käy, mutta pistämisen katseleminen ei ole kovin suotavaa, jos on vähän arka asian suhteen.

        Seuraavalla kerralla menee paremmin, kunhan uskallat sanoa pelkosi ääneen.

        fobianomaisesti verikoetta. En pelkää pistämistä vaan verta. Vaikka kuinka yritän ajatella muuta ja olla rauhallinen, paniikki saa lähes poikkeuksetta yliotteen. Ei siinä kuule auta vaikka kuinka katselee seiniä.
        Inhoan ja häpeän itsessäni mokomaan heikkoutta. Tekisi mieli kiduttaa itseään jokaisen verikokeen jälkeen.


    • kokenut kävijä

      Verikoetta on turha pelätä,koska se ei satu,kuin hyttysen piston verran. Kun verikoe otetaan,niin siinä vaan ollaan tyynen rauhallisesti,eikä muuta meinata. Mitä suotta pelätä moista juttua. Itse en pelkää verikoetta. Eikä oikeastaan pidäkään,koska joudun käymään siinä vuosittain. Tänä vuonna verikokeita on otettu 6 kertaa,kun normaalisti se otetaan kerran vuodessa. Voisi sanoa,että teen kohta ennätystä asian suhteen.

      • nainen -57

        piikkeja,kipua,veren näkemistä,pyörryksen tunnetta,jonka verikoe saa aikaan.
        Ei pelko sillä vähene,että sanotaan,että ei kannata pelätä,Tiedän kokemuksesta miten kauhealta verikoe tuntuu.


      • Hmm
        nainen -57 kirjoitti:

        piikkeja,kipua,veren näkemistä,pyörryksen tunnetta,jonka verikoe saa aikaan.
        Ei pelko sillä vähene,että sanotaan,että ei kannata pelätä,Tiedän kokemuksesta miten kauhealta verikoe tuntuu.

        Mutta minä tunnen kokemuksesta, ettei se tunnu kauhealta (kuten tuossa kerronkin).

        Piikeissä ei ole mitään pelättävää, se ei satu kuin ihan pikkuisen, veren näkemisessä ei ole mitään kauheaa ja pyörryttävä tunne tuntuu vain hetken. Mutta kaikki kai sitten reagoivat tavallaan.


      • BLööBlöö
        Hmm kirjoitti:

        Mutta minä tunnen kokemuksesta, ettei se tunnu kauhealta (kuten tuossa kerronkin).

        Piikeissä ei ole mitään pelättävää, se ei satu kuin ihan pikkuisen, veren näkemisessä ei ole mitään kauheaa ja pyörryttävä tunne tuntuu vain hetken. Mutta kaikki kai sitten reagoivat tavallaan.

        Mutta kun aina ei ole kyse pelkästään neula- tai veripelosta tms. Tilanteeseen liittyvä pelko on itseasiassa hirvittävän kammottavaa ja jos yhtään osaa stressata asioista niin siitä kyllä stressaa vaikkei verikokeesta ois tietoakaan lähiaikoina. Itselläni ilmeisesti joskus tosi pienenä jäänyt kauheat traumat puuduttamattomasta verikokeesta, minkä vuoksi olen aina tosi sekaisin käydessäni labrassa ja nyt asia on paisunut mielessäni sellaisiin mittasuhteisiin, että tuskin onnistuu verikokeissa käynti ilman täydellistä hetkellistä sekoamista. Että hyvähän teidän on toitottaa, ettei siinä ole mitään pelättävää, mutta ottakaa huomioon, että jotkut pelkää paloautoja, toiset verikokeita. On tosi noloa mennä seuraavan kerran verikokeeseen jos iskee jonkinasteinen paniikki itkukohtauksineen, mutta ei sille mitään voi jos pelkää. Onnea niille jotka ei pelkää, itse en ole niin onnekas. Ja jaksamista kaikille muille jotka kamppailee suunnilleen saman ongelman kanssa kuin minä.


      • BLööBlöö
        BLööBlöö kirjoitti:

        Mutta kun aina ei ole kyse pelkästään neula- tai veripelosta tms. Tilanteeseen liittyvä pelko on itseasiassa hirvittävän kammottavaa ja jos yhtään osaa stressata asioista niin siitä kyllä stressaa vaikkei verikokeesta ois tietoakaan lähiaikoina. Itselläni ilmeisesti joskus tosi pienenä jäänyt kauheat traumat puuduttamattomasta verikokeesta, minkä vuoksi olen aina tosi sekaisin käydessäni labrassa ja nyt asia on paisunut mielessäni sellaisiin mittasuhteisiin, että tuskin onnistuu verikokeissa käynti ilman täydellistä hetkellistä sekoamista. Että hyvähän teidän on toitottaa, ettei siinä ole mitään pelättävää, mutta ottakaa huomioon, että jotkut pelkää paloautoja, toiset verikokeita. On tosi noloa mennä seuraavan kerran verikokeeseen jos iskee jonkinasteinen paniikki itkukohtauksineen, mutta ei sille mitään voi jos pelkää. Onnea niille jotka ei pelkää, itse en ole niin onnekas. Ja jaksamista kaikille muille jotka kamppailee suunnilleen saman ongelman kanssa kuin minä.

        Minulla ei siis ole neulakammoa, koska rokotukset tai muut ei kammota ja lävistyksiäkin otan ilman pelkoa. Kipukaan ei ole minulla syynä, se on vaan tuo tilanteen ja trauman aiheuttama pelko.


      • sdasdasdasdasda
        BLööBlöö kirjoitti:

        Mutta kun aina ei ole kyse pelkästään neula- tai veripelosta tms. Tilanteeseen liittyvä pelko on itseasiassa hirvittävän kammottavaa ja jos yhtään osaa stressata asioista niin siitä kyllä stressaa vaikkei verikokeesta ois tietoakaan lähiaikoina. Itselläni ilmeisesti joskus tosi pienenä jäänyt kauheat traumat puuduttamattomasta verikokeesta, minkä vuoksi olen aina tosi sekaisin käydessäni labrassa ja nyt asia on paisunut mielessäni sellaisiin mittasuhteisiin, että tuskin onnistuu verikokeissa käynti ilman täydellistä hetkellistä sekoamista. Että hyvähän teidän on toitottaa, ettei siinä ole mitään pelättävää, mutta ottakaa huomioon, että jotkut pelkää paloautoja, toiset verikokeita. On tosi noloa mennä seuraavan kerran verikokeeseen jos iskee jonkinasteinen paniikki itkukohtauksineen, mutta ei sille mitään voi jos pelkää. Onnea niille jotka ei pelkää, itse en ole niin onnekas. Ja jaksamista kaikille muille jotka kamppailee suunnilleen saman ongelman kanssa kuin minä.

        aah se tuntuu ihanalta kun se kylmä neula lävistää ihosi ja sinusta pumpataan VERTA! kipu saa penikseni kovettumaan


      • käyn myös vuosittain. Tänä vuonn pistettiin 4 kertaa ja lisää on tulossa.


      • Anonyymi
        Hmm kirjoitti:

        Mutta minä tunnen kokemuksesta, ettei se tunnu kauhealta (kuten tuossa kerronkin).

        Piikeissä ei ole mitään pelättävää, se ei satu kuin ihan pikkuisen, veren näkemisessä ei ole mitään kauheaa ja pyörryttävä tunne tuntuu vain hetken. Mutta kaikki kai sitten reagoivat tavallaan.

        Kaikki nuo pelot on ihmisillä korvien välissä , siis veressä sinänsä ei ole mitään pelättävää ja jos ei nyt kestä katsoa kun veri virtaa koe putkeen niin voi ihan vaan kääntää päänsä pois kokeen ajaksi. Se on niin pieni määrä joka otetaan kokeissa ettei sen pitäisi mitenkään vaikuttaa siihen että Mika voi huonosti hetkisen kokeen jälkeen.
        Mutta ihmiset ovat erilaisia ja fobioita riittää eri asioista .


    • aLaNt

      Itseäni huimaa ja kauhistuttaa ajatus verikokeesta. Te kaikki jotka pelkäätte, sanokaa suoraan hoitajalle että teitä huimaa ja että pelkäätte neuloja ja että jos sen voi ottaa makuulta. Itse sanon aina tämän ja se on aika yleistä että verikokeita pelätään. Katson poispäin ja hengitän syvään. Verikokeen jälkeenkin pyydän että saanko vielä maata hetken.
      Eli kun on verikoe, muistakaa tämä. Minulla on erittäin suuri neulakammo, ja tämä auttaa, ainakin vähän.

      • kammoinen miekkonen

        Hommatkaa emma-laastareita ei oo kalliita...


      • __
        kammoinen miekkonen kirjoitti:

        Hommatkaa emma-laastareita ei oo kalliita...

        Mikä auttaa ehkäisemään pyörtymisen/huimaamisen tunnetta verikokeen jälkeen? Olen kuullut, että käden nyrkkiin puristaminen auttaisi. Mietin myöe että auttaako jos syö lämpimän aterian ennen verikoetta.

        (Aivan toinen kysymys vielä, otetaanko ilmailulääkärin kokeessa verinäytettä?)


    • otettu...

      monta verikoetta..ehkä kolme neljä..eka kerta oli aika tympeä kokemus, ku olin pieni ja joku harjottelija laitettiin ottaan multa verikokeen.. varmaan ekaa kertaa otti sen. Ei se pistäminen käyny normaalia enempää, mut sit ku se veti sen neulan pois! paino sitä lappua siinä neulan päällä niin että se neula paino vaakasuorassa ihoon ja samal veti sen neulan ulos. Kyllä vihlas. Ihme touhua ku annetaan jonku harjottelijan ottaa sen ikäseltä verikoe. Oli olo niinku jollain koekaniinilla (niinku ei eka kertalaista muutenki jännittäs ni sit viel jännitti lisää ku se lääkäri alko siinä neuvomaan et miten pistetään! puhumattakaan siitä ku se kehotti mun isää pitämään mua käestä, siinä vaihees olin et o-ouu)..Seuraavana päivänä käes mukava mustelma siinä kohalla. Oon vihannu lääkäreitä siitä asti, oisivat ees jotain aikusta pistäneet"kokeeksi". Noh..seuraavalla kerralla jännityksellä ootin sitä kipua, mut ei se sit käynykään. En pelkää verikokeita, enkä kipua muutenkaan. Itellä ollu usiampi lävistys ja osa ite tekemiä. No rokotukset vähä eri asia mut, en niitä pelkää..kumma kyllä. Toinen sähläys lääkäris oli, et jouduttiin ottaan kolme verikoetta, ku ei saatu tulosta. Jonku ajan pääst se lääkäri/hoitaja sit huomaski, et oho!laite onki rikki..

      • ..........

        siis tarkotin tuohon loppuun et otettiin kolme HEMOGLOBIINIA...mut se onki tympiämpää ku verikoe..ainaki minusta.


    • M20

      Mulla on ollu piikkikammo niin pienestä lapsesta asti kun vaan voin muistaa. Mulle todettiin diabetes ku olin 10(?) vuotta ja insuliinin pistäminen ei ole helpottunut yhtään. Melkee voi sanoa että mulla on nykyään paljo vaikeampaa pistää insuliini mitä muutama vuosi sitten ihan vaan piikkikammon takia.
      Aiheeseen, verikoe, liittyen mulla otetaan verikoe vuosittain ja aina se on yhtä hankalaa. Pyydän pintapuudutteen ja siinä sitä odotellessa sitte mitäs se on 30-45min yleensä itken ja ihan oksennankin ku tulee sen verran huono olo jännityksestä. Sentää viime käynti joka oli noin 3-4kk sitten oli vähän helpompi ja ei tarvinnut oksentaa kertaakaan sairaalassa odotellessa mutta vaikiaa se oli edelleen.
      Sitte on se mukava tarvina vuosia takaa kun kävin Oulun Yliopistollisessa Sairaalassa ja oli vuosikokeiden/verikokeiden aika ja normaaliin tapaan siinä oottelin pintapuudutteen vaikuttamista. Sehä nyt ei auttanu mitään ku se hoitaja oli pistäny sen piikin ihon alle nii se alako sitä neulaa ihan kunnolla pyörittelemään ja kuulu oikeen rusahus ja sattu niin perskeleesti että pääs muutama ruma sanakin isompaan ääneen.
      Verensokeriakaan en oikeastaan ollenkaa mittaa mm. pistospelon takia ja olen kuitenkin aikaste hyvin oppinut tuntemusten mukaan pistämään insuliinin.
      Niin ja sillon kun mulle todettiin diabetes ja olin 2 viikkoa osastolla sairaalassa niin joka aamu herättivät sillä joskus 7 aikaan että tulivat huoneeseen sängyn viereen kärryjen ja piikkien kans ottamaan verikoetta. Hyvä että olin edes kerenny silmiä aukasta nii aletaan jo piikkiä työntämään suoneen. Se sattu. Olin sillon sen verran laiha nimittäin että oli vaikia löytää suonia etc. Hyvä(?) puoli oli se että olin niin väsynyt vielä että en jaksanut huutaa ja herättää muita seinän toisella puolella olevia lapsia.

      • ¤¤¤¤¤¤¤¤

        Minullaki oli piikkikammo pienestäpitäen,olen pyörtynyt 4 kertaa kun ole saanut piikin nuorempana.Kun jouduin armeijaan ja sain 4 piikkiä kerralla niin sen jälkeen heikotti vain hieman.tästä on kulunut jo toista kymmentä vuotta ja enää ei piikit pelota joten kai siitä voi näköjään päästä yli.Pieni verikammo minulla vielä on!


    • M20

      nii ja vielä se että kukaan ei nimenomaan voi tietää miten SINÄ tunnet sen mitä ikinä tunnetki. ei toinen voi noin vaan tulla sanomaan että "ei sitä saa pelätä ku se ei käy kipiää blaa blaa". toinen on kans se ku ihimiset jaksaa jankuttaa että "kyllä siihen tottuu" mutta mitä sittekö ei totukkaan. tiiän sen että en tule koskaan mun elämässä tottumaan verikokeisiin saatika sitte piikkeihin yleensäkkää

      • G

        Se on totta, että ei se auta vaikka toiset sanoo, että ei tarvii pelätä, ei se satu..Mutta kun se on se tilanne ja jokaisella on omat fobiansa. Mulla tekee pahaa ajatella edes etukäteen, että joutuisin kokeisiin. Itse en varsinaisesti neuloja pelkää, enkä verta itsessään. Rokotukset kestän, enkä pyörry jos saan haavan.
        Pari vuotta sitten sain lähetteen kokeisiin, joihin en yksinkertaisesti suostunut menemään, koska epäily angiinasta voitin todeta myös nieluviljelyllä. Kamala paniikki ja itkuhan siitä alkoi kun kuulin että verikoe pitäisi ottaa. Sen verran kova hysteria iski päälle, että en pystynyt menemään. Nieluviljelyyn sitten menin ja hoitajat hymähtelivät nauraen, että no milloinkas olit ajatellut opetella tän verikoehomman... Olisi luullut jotai ymmärrystä edes saavan, mutta ei.. Nieluviljelyllä selvisin, onneksi, koska sen verran epämukavia oli molemmat hoitsut, että en tiedä millainen verikoe siitäkin olisi tullut...


    • Verikokeessa

      Vaikka itseäni ei kyllä auttanut tippaakaan ennen verikokeeseen menoa tämän palstan lukeminen, päätin silti laittaa omat kokemukseni.

      Olen lähes aina ollut verikammoinen, pyörtynyt silloin tällöin pikku haavoista ja kammonnut piikkejä. Nyt oli kuitenkin mentävä elämäni ensimmäistä kertaa verikokeeseen. Piti ottaa veriryhmä ja verensokeri. Verensokerin ottamisen takia piti olla syömättä 12h, joten aamulla verikokeeseen mentäessä oli kaikenlisäksi hirveä nälkä. Mikä ei edesauttanut kyllä tilannetta yhtään. Huoneeseeni mentyä istuin tuoliin ja lääkäri laittoi puristus nauhan. Sitten hän otta putkilot ja neulan. Katselin toiseen suuntaan verenoton ajan ja laskeskelin yhteenlaskuja mielessä. Lääkäri otti yhteensä 3 putkilollista ja voi sanoa että se meni nopeasti. Ottaminen kesti yhteensä vain n.30-50sec. Kuulin kuin vain lääkäri vain vaihtoi putkea ja sitten se neulan tuoma pikkuruinen nipistys oli poissa. Yllätyskyllä ei ruvennut edes huimaamaan veren oton jälkeen. Joskin pientä huimausta hiukkasen myöhemmin oli, mutta otin lasillisen vettä ja se auttoi.

      Ei syytä huoleen...

      • VerinenVampyyri

        Pelkään tosi monta juttua, esim. muiden mielestä ihan kiva nainen sai minua itkemään tunnin verran. Verikokeissa sen sijaan ei ahdista yhtään ja hyvä se kun joudun käymään joka toinen viikko kokeissa. Muutama viikko sitten otettiin 8 putkea ja tuijotin koko ajan hyvin tiukasti putkiloita ja veren imemistä niihin. Viimeiseen oli jotenkin vaikea saada verta... Tosi jännää katsella... Omaa verta...
        Miksi ihmeessä oksettaisi tai huimaisi?
        Aina kun saan pieniä haavoja sinne tai tänne raavin niitä auki kerta toisensa jälkeen...


      • kokenut :D
        VerinenVampyyri kirjoitti:

        Pelkään tosi monta juttua, esim. muiden mielestä ihan kiva nainen sai minua itkemään tunnin verran. Verikokeissa sen sijaan ei ahdista yhtään ja hyvä se kun joudun käymään joka toinen viikko kokeissa. Muutama viikko sitten otettiin 8 putkea ja tuijotin koko ajan hyvin tiukasti putkiloita ja veren imemistä niihin. Viimeiseen oli jotenkin vaikea saada verta... Tosi jännää katsella... Omaa verta...
        Miksi ihmeessä oksettaisi tai huimaisi?
        Aina kun saan pieniä haavoja sinne tai tänne raavin niitä auki kerta toisensa jälkeen...

        Ootko ihan seko? mä pyörryn aina verikokeissa.. EN veren tai piikin näkemisestä tosin vaan siitä ku veri katoo pääst


    • 5dsgs949934

      Pelkään itse kaikkia lääkärioperaatiota suunnattomasti. Sitä pelkoa on vaikea kuvailla, mutta kammoan koko sydämmestäni lääkäreitä ja hammaslääkäreitä. Piikit ovat operaatioista pelkokertoimeltaan kärjessä. Olisi kiva tietää, kuinka näitä pelkoja voi voittaa. Minulla on nimittäin kireä esinahka, joka vaatii leikkauksen. Leikkaukseen liittyy selkäytimeen annettava piikki ja se toteutetaan siis ilman nukutusta. Kammoan kyseistä leikkausta niin paljon, etten ole vieläkään 22-vuoden iässä uskaltanut mennä siihen, vaikka asia on ollut "akuutti" jo yli pari vuotta. Tämä pelko on luonnollisesti estänyt esim. seksin harrastamisen. Ja ihan kuin tuo pelkkä lääkäripelko ei riittäisi. Lisäksi "sos.tilanteiden" pelko samaan toimenpiteeseen liittyen kasvaa jatkuvasti, kun luonnollisesti koko hoitohenkilökunta nauraa tämän ikäiselle kokemattomuudesta...

      • O_______O

        Itse en pelkää rokotuksia, mutta verikokeen ottamista kylläkin. Minulla todettiin 6-vuotiaana epilepsia, joten verikokeita otetaan noin 8 kertaa vuodessa. Se sattuu joka kerta yhtä paljon, mutta ei minua rupea onneksi pyörryttämään. Joten te kaikki, joita pelottaa; Olkaa iloisia siitä, ettei teitä välttämättä piikitetä joka kuukausi.


    • ddddddddwdw

      Mikä teillä ihmisillä on? Ei ole pelättävää... Olen vasta 16 vuotias ja juuri otettiin 6 putkilollista verta ja se näytti mielenkiintoselta sekä seurasin kun vereni pulppusi putkiin vaikka lääkäri monta kertaa kehottikin että "nyt voi miellelää katsoa toiseen suuntaan"

      Oot kyllä #2 postaaja saatananmoinen paskahousu ja te muutkin jos tollaset reaktiot saitte siitä. Ettekö ole verta ennen nähneet?? Alkuperäseen yhdyn tässä tapauksessa

      • it's called fobia

        Fobialla tarkoitetaan tiettyihin tilanteisiin tai kohteisiin liittyvää kohtuuttoman vahvaa pelkoa, kammoa tai kauhua, jota pelko-oireinen ei pysty hallitsemaan.
        Itsellänikin on järkyttävä neulakammo. fobia tarkkaan sanottuna.
        Multa otettiin ensimmäinen verikoe 15 vuotiaana ja tuolloin olin niin kuumeessa etten mitään edes huomannut. Nykyään ihan pelkkä hemoglobiinin mittaus eli pieni pisto sormen päähän olemattoman pienellä neulalla jännittää niin pahasti ettet uskokkaan!

        Onnekkaita te joilla ei ole neulakammoa. On meinaan niin v****mainen fobia kun voi olla..


      • Anonyymi

        Toi oli TODELLA ilkeetä. Kannattaa miettiä ennenku sanot


      • Anonyymi

        No sinulla ei ole sitä fobiaa , mutta ei se ketään auta jos sanoo ettei verikokeessa ole mitään pelättävää. Ne jotka kuuluvat tähän pelkääjä ryhmään tarvitsevat psykologin apua että pääsisivät peloistaan, pelkoja on niin monenlaisia ei ainoastaan verikokeen pelko. Ja sehän on ainoastaan korvien välissä , josta moni on päässyt irti käymällä terapiaa , siis jos nyt tosissaan haluaa päästä irti peloistaan
        Erilaiset fobiat rajoittavat ihmisen elämää , niistä olisi päästävä irti , joka on helppo sanoa jos ei itse kärsi asiasta , vaan hieman vaikeampaa sille jolle fobia on ajankohtainen


    • Lepistö Columbus

      Olen 13v ja verikoe kokemusta minulla on väh. 100 kokeen edestä. Mutta tänään oli hirveää. Minulta otettin yhteensä 9 (!) kertaa eivätkä ne pölvästit silti saaneet minusta verta.

      • Anonyymi

        Koska jännitti niin kovasti


    • KainaLo

      Kauan sitten pelkäsin verikoetta niin että en pystynyt olemaan paikallani odotus huoneessa. Niin vain kävi että ilmeni sairaus jonka takia on käytävä verikokeissa monta kertaa vuodessa. Nyt ei pelota mitkään kokeet tai edes leikkaus johon joudun syksyn aikana. Kun pelkotilanteet on pakko kohdata, niistä kyllä pääsee eroon ja se kummasti helpottaa elämää.

    • Huono maku jäi

      5-vuotiaana ensimmäisen kerran verinäytteen otossa kävin. Muistan sen vieläkin aivan elävästi vaikka siitä todella kauan onkin. Se oli aivan kamalaa eikä verta meinattu saada millään, itkin vain ja huusin. Jos nyt täytyisi mennä verikokeisiin, en luultavasti voisi tehdä mitään, sekoaisin aivan täysin. En pelkää mitään muuta niin paljon, jo pelkkä ajatteleminenkin saa lähes paniikkikohtauksen päälle.

    • .............

      Minulla on joku kamala kammo verikokeisiin. Edellisen kerran juuri ennen kuin olisi ollut minun vuoroni, oli vain pakko lähteä pihalle. Poikaystävä odotti aulassa ja sanoin hänelle etten pysty menee tonne ja kävelin ulos. Istuin hetken ja pidin päätä polvissa, koska pyörrytti niin kovasti ja hiki vaan valui naamalla. Hetken kuluttua olo helpottui ja menin takaisin ja koko homma hoitui nopeasti eikä itse tilanteessa tai jälkikäteen enää pyörryttänyt.
      Mutta kyse ei taida olla vain verikokeista. Edellisen kerran kun sain kankkuun rokotteen (piti olla seisovilteen ja nojata hieman kumartuneena pöytään) pyörryin hoitajan käsivarsille.

    • bring it on

      Hahaa lauantai aamuna menossa verikokeisiin ja vieläpä täysin vapaaehtoisesti =)
      Pikkaisen vaan etukäteen jänskättää alkaako heikottamaan sitten kesken ja jälkeen kokeenoton

    • kaikkea pelkäävä

      niin minulla olisi tähän vielä pieni lisäkysymys...
      ...kun olen menossa verikokeisiin ja serkkuni sanoi että siellä saa päättää otetaanko verinäyte sormesta vai käsi taipeesta...
      ...jaen oikein usko häntä! minulla on kamala lääkäri ja hammas lääkäri pelko! ehkä siksiettä minä olen ollut vain 1 kerran antibiootilla ja että en ole ollut täyssissä kuin koiran puremasta ja kun (idiootti) hammaslääkäri repi hammastani 1 tunnin verran ja sitten hän lähetti minut hirveän hammas säryn kanssa täyssiin!

    • Neiti Pelkuri

      Olin tänää verikokeessa ja olin aivan shokissa ennen kyseistä näytettä. Sitten ku oli mun vuoro nii olin aivan että nyt se on menoa:/ Sit se ei ees tuntunu miltään ja jäi tosi myönteinen kokemus= ) Jälki huimauksen ois vaan voinut jättää pois...

      PS.Siellä oli myös yks vauva ja yks taapero menossa kokeisiin= (

      • 13v

        minulla hieman samanlainen kokemus. joskus pienenä kävin kokeessa ja siitä jäi sellaiset traumat että lääkäriin menokin on jo kauheata kun ei tiedä otetaanko koe vai ei ymmärrän kyllä että se ei satu mutta pelko ei siitä katoa tänään lääkäri ja olen kauhusta jäykkänä... uskoisin menevan hyvin eikai niitä kokeita edes aina otetakkaan...


    • asfghjklkj

      En pelkää kipua enkä verta, mutta piikeissä on vaan jotain mikä saa mut panikoimaan ihan järjettömästi. Verikokeet, rokotteet, jopa ampiaiset.

      Kannattaa vaan kohdata pelkonsa vaikka se vaikeeta onkin, ja joka kerta se muuttuu helpommaks.

    • Lääkäri viha

      Minä vihaan piikejä,lääkäreitä,rokotteita kaikkia jotka käyttävät neulaa. Olen itsekkin käynyt verikokeissa mutta siitä on jo 5 vuotta,koska inhoan verikokeita joten en ole suostunut siihen. minä olen pyörtynyt joka kertta ja en tykkää kun sörkitään jollakin neulalla iho kerroksen alle äitini on sairaan hoitaja ja ottaa veri kokeita.On se multakin meinannu ottaa mutta en ole suostunut.

    • VampyyriKarin

      Minun mielestäni verikokeissa käyminen on ihan mukavaa. Kaikeksi onneksi näin, itse kun ravaan niissä alvariinsa. Viimeksi reilu viikko sitten, tällöin tosin vain yksi putkilo. Parhaimmillaan on otettu kahdeksan putkiloa kerralla.

      Muistan tosin sen ainoan kerran, jolloin ei ollut niin kivaa. Silloin olin pari päivää sitten käynyt viimeksi, joten kädessä oli valtava mustelma. No siinä sitten totesin sille hoitsulle et mul on viel edellisistä tommonen mustelma, niin se otti semmosen pirullisen hymyn ja sano: "Pistetäänkö toiseenkin?" Muistoksi jäi sitten toinenkin mustelma ja hauska juttu kerrottavaksi.

      Itse AINA katson koko toimituksen, mielestäni se on mukavampaa. Näin voin kokea hallitsevani tilannetta ja lisäksi olen erittäin kiinnostunut lääketieteestä. En kyllä kuitenkaan aio ryhtyä lääkäriksi.

      Todetaan vielä, ettei veri ole koskaan inhottanut minua. Milloin mitäkin naarmuja ja kolhuja olen saanut ja talvisin nautin siitä, kun huulet kuivuvat ja halkeilevat verille. Silloin saan nimittäin hyvän syyn maistella verta (on hyvää :P).

    • 2+11

      Eilen kävin ensimmäistä kertaa verikokeissa ja jäi tosi positiivinen kuva :) Pelkäsin että se sattuu ihan hirveästi, mutta eihän se tuntunut missään! Pikkasen nipisti kun laitettiin neula, mutta sen jälkeen ei yhtikäs mitään. Vähän rupes heikottamaan siinä viidennen putken kohdalla, mutta meni nopeasti ohi! Heikotuskin johtui varmaan siitä, kun näki niiden putkien määrän...? Eli ihan turhaan olen pelännyt verikokeita! Ottajakin oli ihan ammattitaitoinen ja sai heti ensimmäisellä yrittämällä. Osasi asiansa ;) Taipeessa on nyt halkaisijaltaan n.2cm mustelma, mutta sekään ei ole kipeä :)

    • jnn74

      Minä itseasiassa vain kiihotun neuloista.. Nykyään "lämmittelen" työntämällä neulaa häpyhuuliini.. Kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia tai tuntemuksia?

    • ;-)

      En tiiä mistä tää johtuu, mut pelkään verikoetta, en verta, enkä edes puudutusta?

      • verikoekammo

        Joo sama juttu. Mä kans pelkään verikoetta mut en esim rokotusta. Mul ois viikon päästä eka verikoe kyynärtaipeesta ja pelottaa ihan suunnattomasti. Eka refleksini olikin kun kerrottiin että joudun verikokeeseen että: en suostu turha toivo! Vaikka kyllä ku näi jälkikätee aattelee nii
        kuulosti kyllä aika lapselliselta ja enhän mä voi lääkärin määräystä uhmata. Mut mä oon ihan paniikissa ja en tiiä miten mä selviin:(


    • afraidofneedles

      Itselläni on myös piikkikammo ja ilmeisesti verikammo. Muistan kun koulussa biologian tunnilla piti ottaa sormenpäästä verta ja katsoa sitten siitä oma veriryhmä jollain tavalla, en tarkkaan muista koko hommaa. Olin yksi niistä kolmesta joka ei halunnut osallistua... No, tein sitten sen virheen, että katsoin kun toinen oppilas otti itseltään verta. Melkein heti rupesi huimaamaan ja oksettamaan. Opettaja oli toisella puolella luokkaa ja horjuin sitten hänen luokseen, meinasi jalat pettää alta matkalla. Opettaja käski mennä luokan ulkopuolelle istumaan ja karkasin sitten sieltä vessaan oksentamaan. En tajua miksi se edes oksetti minua, kun en itse joutunut osallistumaan (luojan kiitos).
      En tosin tiedä tuosta verikammosta, ei minua esim. haavat okseta tai tee muutenkaan pahaa, mutta kaikenlaiset verikokeet yms. on jotain aivan sietämätöntä.

      ps. Te "lohduttelijat", jotka esim. meille rokotusta pelkääville sanotte, ettei siinä ole mitään pahaa, kun ei se edes satu, ei tarvitse pelätä, niin luuletteko oikeasti että me pelkäämme että se sattuu? Ainakaan minä en, vaan koko toimenpidettä itsessään. Ja itseäni vain ärsyttää tuollaiset ihmiset, jotka vähättelevät toisten fobioita. Itsekin voisin sanoa että mitä kamalaa hämähäkeissä on, eivät ne tee pahaa. Mutta ymmärrän millaista se on kun pelkää jotain ihan suunnattomasti, ei sille löydy selitystä. Luultavasti suurin osa niistäkin, jotka pelkäävät hämähäkkejä, tietävät etteivät ne tee mitään pahaa, mutta ei pelkoja voi selittää, ne van ovat osa ihmistä.

      - kiitos ja halleluja -

    • neulakammonvoittanut

      Multa otettiin lapsena verikokeita n. kerran vuodessa koska olen ollut monissa leikkauksissa ja sairastan keliakiaa sekä allergiaa. Tämä kehitti järjettömän piikkikammon.

      Muistan kuinka tärisin odotushuoneessa ja kärsin psykosomaattisista oireista. Verinäyte otettiin aina vasemmasta kädestä, koska siinä oli hyvä suoni. Pelkkä verikokeen ajatteleminen sai koko vasemman käden, mutta erityisesti taipeen kipeäksi. Pitelin näkymätöntä "haavaa" taipeessani toisella kädelläni koko ajan ennen näytteen ottoa. Se auttoi psykosomaattiseen kipuun. En pystynyt ajattelemaan mitään muuta kuin piikkiä. Lapsena sain onnekseni vielä puudutuksen, mutta n. 12 vuotiaana hoitaja alkoi nälvimään, että ei minun ikäisilleni enää pitäisi puudutusta antaa. Pyörryin seuraavan kerran mentyäni näytteenottoon.

      Ensimmäisen kerran koin helpon verinäytteenoton kun koe otettiin ennen leikkausta maatessani sängyllä. En ollut etukäteen tietoinen verikokeesta ja se tuli niin yllättäen, etten ollut ehtinyt jännittää lainkaan. Tätä ennen minulta ei ollut otettu näytettä ilman puudutusta. Olin saanut esilääkkeen joten en ehtinyt panikoida, mutta muistan kuinka ehdin ajatella tuomiopäivän tulleen kun kuulin ettei puudutusta ehditäkään laittaa. Kuvittelmissani näytteenotto verrastui vähintäänkin käden sahaamiseen irti. Hämmästys oli suuri kun kipu olikin verrattavissa nipistykseen ja oli ohi muutamassa sekunnissa.

      Sen jälkeen tsemppasin itseäni kovasti näytteenottoon ilman puudutusta, mutta odottelu lisäsi jännitystä ja kuten aikaisemmin mainitsin, pyörryin..

      Nyt olen 22 ja päässyt piikkikammosta. Taitekohta sattui kun päätin, että haluan hankkia lävistykset. Piikkikammoisena jännitin operaatiota kuollakseni. Voin myös sanoa, että jännitys ei tällä kertaa ollut turhaa. Snakebitesien ottaminen sattui sata kertaa enemmän kuin mikään (paitsi ehkä piikki suoraan käden hermoon) verikoe. Tämän jälkeen marssin tyytyväisenä yksin näytteenottoon enkä jaksanut edes pelätä. Kerta kerran jälkeen on ollut helpompaa. Tänään kävin otattamassa 7 putkellista verta kaksi kertaa (eli molemmista käsistä). Vähän taas vanha kipu muistutteli vasemmassa taipeessa, mutta itse koe hoitui yllättävän helposti. Enää ei pääse edes ynähdystä kun neula pistää ihosta. Korkeintaan värähdän. Olo on aina kuin maailman omistajalla kävellessä ulos.

    • verinice

      itse en pelkää verikokeita, ehkä jännitän hieman mutta pelko sana on liian voimakas kuvaamaan tunnetta.
      Viime kerralla jotain tapahtui ja aloin voimaan pahoin ja pyörrytti.
      Hitusen ihmetyttää että miksi tuli niin paha olo.
      Hetken makuulla olon jälkeen tila parani ja eri hoitaja tuli ottamaan verikokeen eikä tullut pahoinvointia enää(ensimmäinen hoitaja ei löytänyt suonta kunnolla, tökki kyllä reikiä mutta ei saanut verta :))).

      Sanoivat et tätä pahoinvointia tapahtuu aika usein, mutta eivät kertoneet että mistä se voi johtua.. johtuisiko paastosta 12t? alhainen verensokeri stressaava tilanne?

    • pelkuri1

      Mulla taas otettiin viisi sellasta pulloa. Alko huimaan niin paljon etten nähnyt yhtään mitään ja vähän ajan päästä kun alko näkee jotain näin kaiken keltaisena valona limu automaattikin näytti ovelta jonka toisella puolella oli hyvin valoisaa
      Ja pelkään kuollakseni veri kokeita karkasin viime vuonna kotoota kahdeksi päiväksi ja tulin silti yöllä kotiin ja sitku me mentiin se ottaan niin ne joutu pyytää lisä apua koska juoksin ympärin huonetta

    • tyyppi

      Tosi esimerkillistä oikeesti! Meen huomenna ekaa kertaa verikokeeseen ja oon 10 vuotias! On siinäkin esimerkki!!!

    • EI HUOLTA

      Mulla oli tänään ekaa kertaa ja olin lukenu tätä etukäteen ja olin iha paniikissa. Mua ei pelota neulat tai veri tai kipu, mutta pelotti että pyörryn ja koko tilanne muutenki. Kun mut kutsuttiin sinne sisään niin aloin heti itkemään ;D Istuin siihe tuoliin ja ojensin sille vaan käden ja katoin toiseen suuntaan. Hoitaja sanoi ettei mitään hätää ja että tuntuu pieni nipistys vaan. Ja siis voi herranjumala että hävettää, kun itkin tollasen takia. Siis kaikki täällä ketä pelottelitte niin ootte jotain dramaqueens, koska se oli aivan naurettava toimenpide. Se neula ei sattunut YHTÄÄN. Siis se sattui tuhat kertaa vähemmän kuin esim. nipistäminen. Multa otettiin 2 pulloa, ja siinä kesti noin 10 sekunttia...Se oli juuri laittanut neulan sisään ja ehdin vasta tajuta että hmm ei sattunutkaan niin se jo sanoi että "noniin eka pullo täynnä" ja tajuttuani että hei puolet ohi niin se ottikin jo sen kiristyssiteen irti ja laittoi laastarin pistokohtaan. Eli siis EI PAHA OLLENKAAN. Ja ei todellakaan tuntunut ees pientä huimausta. Eli siis ei varmasti pökrää siitä, että verta lähtee.

      Mulla tosin on suonet tosi näkyvillä, ettei sitä tarvinnut kaivella ja yksi pisto riitti. En tiiä sitte miltä tuntuu jos sitä suonta pitää etsiskellä. Mutta jos katot käsivarttas ja näät siinä vihreen suonen, niin verikoe ei tunnu miltään. Nauratti jälkeenpäin miten paljon tollasta juttua pelkäsin :D

    • Helsinkiläinen

      Olen 13-vuotias ja minulta otettiin tänään ensimmäistä kertaa verikoe. Ei sattunut yhtään piikitys (pieni nipistys vain) ja senkään jälkeen käsi ei tullut kipeäksi. Noin tunnin ajan verikokeen jälkeen käsi oli hieman jäykkä, enkä paljoa viitsinyt taivutella sitä, mutta myöhemmin päivällä se oli taas kunnossa. Pyörtymistä ei tullut, mutta vähän hassu olo sen jälkeen. Niille, jotka verikoetta pelkäävät voin sanoa, että TURHA PELÄTÄ!

    • 66574

      Mä olin joku 5-6 vuotias ja multa otettiin verikoe vaikka siitä onkin aikaa ni muistan sen päivän ku eilisen. Ku olin siel lääkärin luona ni se oli joku harjottelija sit ku istuin siihen tuoliin ni se harjottelia eka otti toisesta kädestä se ei löytäny sitä suonta ja se pyöritti sitä neulaa siin kädes ja sit se vaihto toisee kätee jasielt se ei eka meinannu löytää sitä ni sit se pyöritti sitä neulaa siinki kädes ja sit se löys sen ja otti sen kokeen... Siin oli 2 vai 3 lääkärii tai harjotteliaa pitämäs mun kättä paikoilla et se verikoe saatas otettuu ku se sattu niin paljon.... Sen jälkee en oo verikokeissa käyny ku mua jotenki pelottaa et se sama käy uuestaan...
      Oisko teil jotain hyvii neuvoi millä jotenki sais tän pelon pois?

    • Verikokeisiinapua

      Olen ollut elämäni aikana 2 kertaa verikokeissa ja kerran tulehdusarvojen mittaamisessa. Tiedän ettei se tulehdusarvojen mittaus ole sama asia kuin verikoe. Mutta kuitenkin sori että pilaan ilon mutta pyörryin molempina kertoina verikokeissa. Se oli kamalaa. Mutta onneksi tulehdusarvojen mittaamisessa sain mennä makulleen ja se ei sattunut yhtään! Minun vinkkejä on ihmisille jotka kammoaa verta (olen itsekin sellainen ja pyörryn helposti verta nähdessäni) niin että verikokeissa sano hoitajalle suoraan pelkosi ja pyydä saatko mennä makuulle ja ei kannata katsoa kun se piikki pistetään! Minä pidin silmiä kiinni verikoetta ottaessa! Se auttoi! Tsemppiä!

    • LeoNiittymäkitre

      ei se satu ,mutta silti pelkään verikoetta

    • Anonyymi

      Olen 11 vuotias ja menossa verikokeisiin maanantaina ja mua pelottaa tosi paljon että se sattuu

      • Anonyymi

        Ei se verikokeen ottaminen satu sen enempää kuin rokotuskaan. Minulla on otettu usein verikokeita, nykyäänkin säännöllisesti 2-4 kertaa vuodessa. Joskus neulan asettaminen pistää hiukan, joskus taas ei tunnu mitään.


      • Anonyymi

        Ei se satu.nipistää vaan ja on normaalia että se nipistää.Harva ihminen ei kuitenkaan neuloja pistele verisuoniin jatkuvasti.


    • Anonyymi

      Aloitus on 17 v. ikäinen. Oikeasti olet ollut ap. v.2005 jo eläkeikäinen. Nyt ikäsi on 80v.

    • Anonyymi

      Verikoe,palautus tiedot akkoja sörkitään vaade

    • Mulla on todella iso neulakammo. Ahistaa jo heti kun saan tietää koko verikokeen otosta. (joka on yleensä noin 2 kuukautta ennen). Pistäminen saattuu juuri tästä syystä. Mutta ei se kipu siihen lopu. Neulan liikuttaminen ihon sisällä sattuu tosi paljon ja kun neula on ihon sisällä niin sekin sattuu. Kipu loppuu vasta kun neula otetaan pois. Mutta kuhan täytän 18, niin sitten loppuu verikokeet ja syöpäkontrollit.

    • Anonyymi

      Riippuu ihmisestä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      180
      1613
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      59
      1125
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      55
      907
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      801
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      131
      787
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      758
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      38
      731
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      689
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      664
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      629
    Aihe