ÄLÄ MENE METALLIALALLE

TÖIHIN

Minulla on vuosien kokemus useista metallialan firmoista, Itä-Suomesta. Kaikki firmat missä olen ollut, ovat olleet kauheita työpaikkoja. On raadettava minimipalkalla hulluna töitä. Työsuoritukset on kellotettu että miten paljon tuntia kohden on mitäkin työtä kerittävä tekemään. Siis minimipalkalla, urakkatöitä, huh. huh. Ajat ovat niin tiukat, että jos uusi työntekijä ei heti pysty tekemään niin nopeasti kuin määrätty aika on, niin muutaman työpäivän jälkeen työntekijälle annetaan lopputili.

Jos olet harkinnut metallialaa, niin kiireellä hävitä sellaiset ajatukset mielestäsi, sillä tulet karvaasti pettymään jos erehdyt metallialalle.
En yhtään ihmettele, miksi metalliala valittaa työntekijä pulasta.

91

24196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dol 2

      Joo,harvempi sitä heti urakoille pääsee,jos pääseekin,niin silloin urakat kohdillaan :)
      Itse olen kaupassa töissä,täällä sitä vasta saakin juosta 8 euron tuntipalkalla ja olla mielin kielin.
      Ikävä metallin hommia,vaikka aikoinaan niissä hommissa vähän meinasin loppuun palaa.

      • urakkatyö

        Metallialalla saa tehdä urakalla töitä n. 7,5 eurolla / tunti.


      • just
        urakkatyö kirjoitti:

        Metallialalla saa tehdä urakalla töitä n. 7,5 eurolla / tunti.

        Halvalla olet itsesi myynyt.
        Mulla on palkka vain 12.5€ ~0.80/tunti, mut kyllä sillä toimeen tulee ja työ on aika rentoa-tekee mitä jaksaa.


      • GuGlu
        just kirjoitti:

        Halvalla olet itsesi myynyt.
        Mulla on palkka vain 12.5€ ~0.80/tunti, mut kyllä sillä toimeen tulee ja työ on aika rentoa-tekee mitä jaksaa.

        Kyllähän se on niin että vuosien kokemuksen omaavat metallimiehet näkevät yleensä uudesta ja kokemattomasta työntekijästä jo ensimmäisien päivien aikana onko tästä minkään tekijäksi. Turha on valittaa jos tulee potkut jo koeajalla kun on ensin lorvinut kelloaan vilkuillen. Luottamus työntekijän ja -antajan välille syntyy juuri niinä ensimmäisinä työpäivinä.
        Ja toisekseen, nämä yritykset joita parjataan huonoista palkoista...Kyllä ne vaan maksavat kunnolla sellaisille työntekijöille jotka oma-alotteisesti tekevät työtään. Juuri ne työntekijät sitten monien mielestä ovat juuri niitä nuoleskelijoita, vaikka totuus on kaukana siitä.


      • höpö..
        GuGlu kirjoitti:

        Kyllähän se on niin että vuosien kokemuksen omaavat metallimiehet näkevät yleensä uudesta ja kokemattomasta työntekijästä jo ensimmäisien päivien aikana onko tästä minkään tekijäksi. Turha on valittaa jos tulee potkut jo koeajalla kun on ensin lorvinut kelloaan vilkuillen. Luottamus työntekijän ja -antajan välille syntyy juuri niinä ensimmäisinä työpäivinä.
        Ja toisekseen, nämä yritykset joita parjataan huonoista palkoista...Kyllä ne vaan maksavat kunnolla sellaisille työntekijöille jotka oma-alotteisesti tekevät työtään. Juuri ne työntekijät sitten monien mielestä ovat juuri niitä nuoleskelijoita, vaikka totuus on kaukana siitä.

        Kyllähän se on niin, että uuden työntekijän pitää aluksi opetella työsuoritus tekemään oikein ja ennenkaikkea TYÖTURVALLISESTI. Uusi työntekijä ei ensimmäisten päivien aikana voi saavuttaa sitä työsuoritustasoa mitä vanhat työntekijät pystyvät tekemään. Jos työnantaja määrittää että miten paljon työsuorituksia on vähintään tunnissa tehtävä, niin kyllä kai pitää aluksi seurata kellosta sitäkin, että kuinka paljon tunnin aikana työsuorituksia on kerinnyt tekemään, että löytää oikean, vaadittavan, työnopeuden.
        Sellaiset työnantajat jotka tuijottavat vain kappalemääriä, eivät välitä mitään työturvallisuudesta.


      • metallialalla
        höpö.. kirjoitti:

        Kyllähän se on niin, että uuden työntekijän pitää aluksi opetella työsuoritus tekemään oikein ja ennenkaikkea TYÖTURVALLISESTI. Uusi työntekijä ei ensimmäisten päivien aikana voi saavuttaa sitä työsuoritustasoa mitä vanhat työntekijät pystyvät tekemään. Jos työnantaja määrittää että miten paljon työsuorituksia on vähintään tunnissa tehtävä, niin kyllä kai pitää aluksi seurata kellosta sitäkin, että kuinka paljon tunnin aikana työsuorituksia on kerinnyt tekemään, että löytää oikean, vaadittavan, työnopeuden.
        Sellaiset työnantajat jotka tuijottavat vain kappalemääriä, eivät välitä mitään työturvallisuudesta.

        Olen samaa mieltä, että ensin pitää työ opetella tekemään turvallisesti ja vasta sitten voi työntekijä turvallisesti nopeuttaa työtahtiaan.
        En ole metallialalla, mutta työni vuoksi olen perehtynyt mm. työtapaturma-asioihin ja voin sanoa varmuudella sen, että metallialalla sattuu työtapaturmia yllättävän paljon sellaisille työntekijöille joilla on jo pitkä työkokemus. Yleensä työtapaturmat johtuvat liian kireälle vedetystä työtahdista. Silloin voi kokeneellekin työntekijälle tulla sellaisia huomiointi virheitä jotka johtavat työtapaturmien syntyyn. Joten on varsin mieletöntä vaatia uudelta työntekijältä aluksi kokeneen työntekijän työnopeutta, koska se moninkertaistaa työtapaturmariskin.
        Vastuu työtapaturmista on työnantajalla. Työnantaja ottaa kovan riskin vaatiessaan uudelta työntekijältä liian nopeaa työtahtia, sillä jos jotain sattuu, niin silloin vastuuseen joutuvat työnjohtoporras aina toimitusjohtajaan asti.


      • kielletty?
        GuGlu kirjoitti:

        Kyllähän se on niin että vuosien kokemuksen omaavat metallimiehet näkevät yleensä uudesta ja kokemattomasta työntekijästä jo ensimmäisien päivien aikana onko tästä minkään tekijäksi. Turha on valittaa jos tulee potkut jo koeajalla kun on ensin lorvinut kelloaan vilkuillen. Luottamus työntekijän ja -antajan välille syntyy juuri niinä ensimmäisinä työpäivinä.
        Ja toisekseen, nämä yritykset joita parjataan huonoista palkoista...Kyllä ne vaan maksavat kunnolla sellaisille työntekijöille jotka oma-alotteisesti tekevät työtään. Juuri ne työntekijät sitten monien mielestä ovat juuri niitä nuoleskelijoita, vaikka totuus on kaukana siitä.

        Mistäpä uusi työntekijä tietää sitä että jossakin työpaikassa kellon katsominen työaikana on kielletty, jos ei sitä pomo eikä toiset työntekijät ole kertoneet. Tälläiset asiat pitäisi kertoa ennakkoon ettei tietämättään tee sellaista mikä on työaikana kielletty. Jos kellon katsominen vie työaikaa, niin miksi työnantaja ei ole siihen puuttunut kun työntekijä on omasta tahdostaan aloittanut työt ennen varsinaisen työajan alkua. Varmaan kellon katsomiseen kulunut aika on tehty takaisin moninkertaisesti työnantajalle. Onkohan tälläisia työpaikkoja metallialalla paljonkin?


      • tekee
        urakkatyö kirjoitti:

        Metallialalla saa tehdä urakalla töitä n. 7,5 eurolla / tunti.

        tuohon hintaan metallihommia,


      • Hitsaaja
        urakkatyö kirjoitti:

        Metallialalla saa tehdä urakalla töitä n. 7,5 eurolla / tunti.

        tiedätkö mitä urakka meinaa???ei missään metallifirmassa ole kyllä sovittu noin huonoja urakoita.kyllähän tuo totta on että monissa nyrkkipajoissa saa uudet työntekijät tehä pikkurahalla (7.5 euroa/tunti).mutta,ei urakalla.urakka määräytyy kellotusajastaja jos teet nopeammin kuin kellotettu aika niin saat urakkalisää.itse olen otanmäessä vaunutehtaalla hitsaajana ja henk.koht.tuntipalkka on 10.60euroa.mutta siellä kaikki hommat on urakkatöinä ja jos tehdään sellasta hyvää tahtia niin palkka on noin 13-14 euroa tunnnilta plus ilta/yölisät.parhaimmillaan 15 euron luokkaa tunnille on ollu palkat.mitä se tekee kuussa...noin 2200-2300 euroa.Suosittelen kaikille lämpimästi metallialaa...nimittäin kohtapuoliin on tulossa pula ammattitaitoisista metallialan osaajista.ja menkää isompiin tehtaisiin töihin niin siellä toimii luottamusmiesasiat ja liitonhommat.pikkupuljuissa olet vain omillasi.


    • cnc

      Ai jaa, no, eipä tuollainen ole sattunut meikeläisen kohdalle. Olen tyytyväinen kaikin puolin.

      • Metallimies

        Jaa jaa. Itse olin aluksi 8 euron tuntipalkalla töissä, koska työnantaja ei ota uusia työntekijöitä mukaan urakkaan heti. Eli tein n. 5 kk töitä saman verran kuin urakalla olevatkin, mutta tuntipalkalla. Sitten pääsin mukaan urakkapalkalle, kun olin "näyttänyt" työnantajalle, että minusta on siihen hommaan. Nyt saan palkkaa n. 3000-4000 euroa kuussa, riippuen onko viikonlopputöitä. Helvetin raskaaltahan kyseinen työ tuntui aluksi, mutta kyllähän tuohon on jo tottunut.


    • Jones

      Mistä jengi keksii noita 8€ tuntipalkkoja joko te ootte valehtelijoita tai tyhmiä.,mulla noin puolen vuoden kokemus metallihommista,alkupalkka oli 10,5€ ja tällä hetkellä n:12€ v....aa tommoset valehtelijat ketkä yrittää mustamaalata jotain alaa, tai toisaalta teet palveluksen kun tarkemmin ajattelee,,onpahan mulla tulevaisudessa (nykyäänkin)vara valita mihin meen töihin(ku ei tekijöitä enään oikein ole, siis ainakaan ammattitaitoisia)

      • tunti/urakka

        Ainakin Outokummun Metalli Oy maksaa tunnille 7,7 euroa ja lisäksi vaatimuksena on tehdä määrätty kappalemäärä tunnissa. Jos uusi työntekijä ei heti pysty ko. urakkamäärää tekemään em. tuntipalkalla, niin muutaman työpäivän päästä ilmoitetaan että työsuhde on purettu. Enemmän pitää heti pystyä tekemään. TÄMÄ ON TÄYSIN TOSI ASIA.


      • myös

        Tällä palstalla olleista kirjoituksista päätellen, taitaa myös Heinävedeltäkin löytyä sellaisia metallialan yrityksiä.


      • xxx
        tunti/urakka kirjoitti:

        Ainakin Outokummun Metalli Oy maksaa tunnille 7,7 euroa ja lisäksi vaatimuksena on tehdä määrätty kappalemäärä tunnissa. Jos uusi työntekijä ei heti pysty ko. urakkamäärää tekemään em. tuntipalkalla, niin muutaman työpäivän päästä ilmoitetaan että työsuhde on purettu. Enemmän pitää heti pystyä tekemään. TÄMÄ ON TÄYSIN TOSI ASIA.

        Salossa jossain,vähän sama homma!
        Mutta ne saakin sitten,ettiä maailmantappiin.
        IHMEMIESTÄ =)


      • juhani86

        kiinnostaisi mikä on koulutuksesi, ja mitä töitä teet (cnc-sorvaus, cnc-jyrsimen käyttö, manuaalisorvi, manuaalijyrsin, muut manuaalikoneet, kokoonpano, koneikkojen rakentaminen) sillä palkkasi kuulostaa harvinaisen hyvälle. toisaalta koulu olosuhteet ovat varmasti olleet hyvät, joten se on ollut plussaa opiskelulle.

        itse parhaani mukaan koulutin itseäni, ja vaikka pska olenkin niin metallialan osaamisen kohdalla, saan tuppukylässä paremman palkan kuin muissa firmoissa isoissa kaupungeissa. turku tuli jo tutuksi, ja enää ei 6e - 7.15e tuntipalkat kelpaa, etenkään kun asun omassa asunossa.

        tämänhetkinen palkka on 8e tunti, ja takana on 8kk työkokemusta, ja tahti on kova. silti, olen liian hidas, yksi syy siihen miksei palkkaa nosteta vielä 4kK:een, mutta se on myös vasta-alkajan taidottomuuden syytä ettei vielä ole kykyä kaikkiin eri töihin saada 200 männänvarren päivätahtia täyteen (ei sorvausta, jyrsintää)

        pahin paikka jossa olen ollut, oli 6e tuntipalkalla, 150 kappaleen/päivä vaatineella tahdilla sorvin äärellä, ja ei niitä vaiheita ollut kuin kaksi per kappale.. eivät tosin nopeita. se on kummallista että palkat laskevat duunareilla, krakamiehillä nousee, ja samalla valitellaan työmiespulaa. pitäisi varmaan asiakkaiden maksaa viidenneksen nykyisistä hinnoista, että on jarkeenkäypää palkkojen aleneminen. jos 1kg tuote yhteensä 1pv työajalla on 1600e, mikä on pomojen, mikä työntekijän, ja mikä muut kustannukset? kyllä niitä "koviksia" näkee töissä, 10e palkoilla, 2tunnin kahvitauoilla aina kun kerkeää, ja valittelevat meille kauemmin töissä olleille vasta-alkajille kuinka paska se palkka on, ettei täällä kannata tehdä mitään..

        ei näin. jos kelloa vahdataan, niin vahdatkaa myös niitä jotka vakuuttavat olevansa kovia tekijöitä, sillä ne ovat niitä jotka tekevät firmoille hallaa, ei ne jotka tekevät vaadittua jälkeä parhaansa mukaan, niin nopeasti kuin kykenevät.

        ai niin, koulutukseni Työvälinevalmistaja. nyt harmittaa erittäin paljon, että info siitä, mitä mihinkin koulutusnimikkeeseen kuuluu töiden saralla, tarjotaan 90-luvun alkupuolen videoilla ja dioilla. erona oman koulutukseni ja kaverini koneistajan koulutuksella on nimi, mutta myös 5 euroa. samanlaiset työt, sama kaupunki. vähemmällä työllä siis enemmän palkkaa? miksi näin?

        ihan vain mielenkiinnosta tahdoin kommntoida, jos vaikka joku sattuu olemaan kiinnostunut.


    • 25v. hitsannu

      Kaikki hommat teetetään pienillä ja keskisuurilla yrityksillä sumeilematta työläisestä kaikki irtirepien perseennuolijoita suosien.

      • Met

        Niinhän se on, että meitä on moneen junaan ja hyvä niin. Toiset tykkää jostakin ja toiset ei. Minulla ei ole valittamista tehtyäni 13 vuotta cnc-hommia.


      • yrityksestä
        Met kirjoitti:

        Niinhän se on, että meitä on moneen junaan ja hyvä niin. Toiset tykkää jostakin ja toiset ei. Minulla ei ole valittamista tehtyäni 13 vuotta cnc-hommia.

        Joka alallahan on erilaisia yrityksiä. Olen ollut usealla eri alalla töissä, mutta millään muulla alalla kuin metallialalla, en ole havinnut niin raakaa suhtautumista työntekijöihin, varsinkin nuoriin, työuran alussa oleviin. Inhimillisyys puuttuu. Koeaikana heitetään työntekijöitä ulos, koska työnjohdon mukaan heti pitää pystyä tekemään maksimiteholla. Palkka on minimissä, työnjohto ottaa kellosta aikaa paljonka menee kuhunkin työsuoritukseen. Ei ole ihme että metallialaa uhkaa kohta työvoimapula. Metalliala on se viimeinen ala jonne haluaisin töihin.


      • samaa mieltä
        yrityksestä kirjoitti:

        Joka alallahan on erilaisia yrityksiä. Olen ollut usealla eri alalla töissä, mutta millään muulla alalla kuin metallialalla, en ole havinnut niin raakaa suhtautumista työntekijöihin, varsinkin nuoriin, työuran alussa oleviin. Inhimillisyys puuttuu. Koeaikana heitetään työntekijöitä ulos, koska työnjohdon mukaan heti pitää pystyä tekemään maksimiteholla. Palkka on minimissä, työnjohto ottaa kellosta aikaa paljonka menee kuhunkin työsuoritukseen. Ei ole ihme että metallialaa uhkaa kohta työvoimapula. Metalliala on se viimeinen ala jonne haluaisin töihin.

        taitaa olla tuo kellotushomma jo aika monessa yrityksessä mukana. Pitäs tehhä alipalkalla hitonhyvää tulosta ja nopeesti. Kyllä jossain vaiheessa kellottajat vielä huomaa että mihinkäs ne työmiehet oikein katosivat.


      • jsxx
        samaa mieltä kirjoitti:

        taitaa olla tuo kellotushomma jo aika monessa yrityksessä mukana. Pitäs tehhä alipalkalla hitonhyvää tulosta ja nopeesti. Kyllä jossain vaiheessa kellottajat vielä huomaa että mihinkäs ne työmiehet oikein katosivat.

        Jotenkin tuntuu että se työmiehien katoaminen olisi työnantajan mielestä jopa toivottavaa. Ensin "analysoidaan" ylikireät standardiajat työvaiheille ja sitten kun urakat kusee niin uhkaillaan hommien siirrosta halvempiin maihin.


    • pakko

      mennä duunarihommiin? Kyllä ihan hyville palkoille ja hommiin pääsee kun jaksaa hiukan kouluttautua.

      • hullu

        Jos kaikki kouluttautus korkeemmalle niin kukapa ne työt sitten tässä maassa tekisi kun ei olis enää duunareita. _Mikään_ ei toimi ilman duunareita. Suuri kiitos kaikille mahdollisille duunareille!


      • cnc

        Niin ja stressata toimistossa kaikenmaailman projektien ym. asioiden kanssa. Ei kiitos, ei kiinnosta pätkääkään.


    • entinen metallimies

      Sitä voi olla tetysti huono tuuri tai sitten et sovellu metallialalle olen korkeasti koulutettu entinnen metallimies keskipalkkainen ja tiedän monta jotka oavat tyytyväisiä ja pääsevät lähes samoille ansioille ammattityöntekijöinä joten ei muuta kuin hankkimaan erityisosaamista niin työt kevenee ja ansiot nousee.

      • juu

        "Sitä voi olla tetysti huono tuuri tai sitten et sovellu metallialalle olen korkeasti koulutettu entinnen metallimies keskipalkkainen ja tiedän monta jotka oavat tyytyväisiä ja pääsevät lähes samoille ansioille ammattityöntekijöinä joten ei muuta kuin hankkimaan erityisosaamista niin työt kevenee ja ansiot nousee."

        Korkeasti koulutetuksi kirjoitat kyllä aivan järkyttävän huonoa suomea!


    • Nimetön

      Ensinäkin metalliala on yksi parhaiten palkattuja aloja veroihin nähden.
      Itse olen metallialalla enkä todellakaan valita siitä että joudun tekemään kellotettuja hommia.
      Jos uusi työntekijä ei edes yritä tehdä töitään sovittuun aikaan niin mitä helvettiä firma tekee semmosella ukolla?
      Metalliala on omasta mielestäni paras paikka olla työelämässä.
      Ainut asia missä on mielestäni suuri epäkohta on niin sanotut pikkupomot jotka itkee ja vikisee ku isot käskee.
      Niillä miehillä ei ole minkäänlaista selkärankaa.
      Itse en anna kenenkään pompotella itseäni sanon aina suoraan mitä mieltä olen.
      Eli jos ette ite uskalla pitää kiinni omista eduistanne niin HÄVETKÄÄ!!!
      P.S kaikille ammattitaitoisille metalli miehille ja naisille hyvää syksyn jatkoa :)

      • näkemys

        Jos ei ole ollut muulla kuin metallialalla, niin sellainen henkilö ei voi kehua muuta kuin yksipuolisesti omaa työtään.


      • rautainen ammattilainen

        Kellotus ja muukin oli meilläkin muotia vielä vähän aikaa sitten.Työnantaja uhosi että käypäset käteen kyllä on tulijoita jos ei kiinnosta. Firma sai kiitos puskaradion niin huonon maineen että oman kylän ammattikoulun pojatkin hakeutuivat muualle töihin.Tilanteen kruunasivat koko talven kestävät lomautukset joiden seurauksena parikymmentä jannua nosti kytkintä. Nyt sitten haalivat sesonkiin väkeä vuokramiehistä joilla ei kuvien lukutaitoa eikä muutakaan kokemusta alalta. Ta:n äänensävyt huomattavasti sovittelevampia tätä nykyä.Ja jos hirveästi alkavat vittuilemaan niin voin tarjota hanskat ja kolvin että sopii pukuherrankin koettaa kun niin helppoa kerran on. Ihmeen pitkään tätä rauhaa on kestänytkin....


    • !!!!!!!!!!!!

      Jos työnantaja purkaa työsuhteen koeaikana, niin työsuhteen purkamiseen pitää olla asialliset perusteet. Tuollaiset työsuhteen purkamiset kannattaa viedä työtuomioistuimen ratkaistavaksi.
      Työnantaja ei voi koeaikanakaan heitellä miten sattuu uusia työntekijöitä ulos. Suosittelen asian viemistä työtuomioistuimeen.

      • mieltä

        Siksipä pyysin kirjallisena ko. työnantajalta perusteita koeaikapurkuun, mutta työnantaja ei suostunut paperille mitään syytä laittamaan. (koska pitäisi olla asiallinen syy)


    • kylma alalle

      toihin!
      Siella saa 14-15 eskoo tunnilta.
      Pitaa vaan olla ammattimies.
      Ammattimiehista on talla hetkella kova pula.

    • hitsaaja70

      itse olin 16 vuotta muusikkona laivoilla ja ravintoloissa ympäri suomen ja osaksi ruotsia.. se jos mikä koiran virka. oli eri solisteja jotka on edelleen kovin suosittuja ja tilit sen mukaiset.. kyllästyin siihen. kävin hitsaamassa luokat kuntoon puikolla sekä täytelangalla.. hitsaamatonta karvia tässä maailmassa on vielä mittaamaton määrä.

    • epe62

      noh, ite oon ollu levyseppä-hitsaajana n. 25v ja jotakuinnii oon toimeen tullu. Oon maalaistalon poitsu ja tehny sivussa jos jonkunlaista touhuu ja miun mielestä, olipahan homma mikä hyväsä, siihen pystyy aika pitkälti ite vaikuttamaan vituttaako joka aamu kun hampaatonta oravaa, vai lähteekkö töihin ja tehä hommat niin hyvin kun osaa ja pystyy.
      Toki on työnantajia jotka ei tajua sitä asiaa, että ilman sitä duunariporukkaa ois omaki kukkaro laihanpuoleinen. Itelläni on ollu sen verran tuuria, että ihan ääliöiden kans ei oo ikinä tarvinnu tehä hommia. Ja siihenki vaikuttaa oma suhtautuminen. Sitä saa mitä tilaa. Hitsarin homma sinänsä on aika vaativa. Pitää hallita monenlaisia asioita kerralla ja virheet tuppaa näkymään heti. Ite oon viimeset 10 vuotta ollu haponkestävien teräksien kans tekemisissä pääasiassa. Sinänsä homma ei oo sen kummempi kun ottaa virheistä opikseen eikä toista niitä. Työnantaja on lisäks investoinu ilmastointiin ja työolosuhteisiin, koneisiin, työkaluihin ym. varusteisiin ja kun ite asiallisesti käyttäytyy ja perustelee asiansa nin homma toimii puolin ja toisin. Hommat on tuntihommia ja kellokortteja tai muita vahtimismuotoja ei oo. saa tulla ja mennä niin kun haluvaa kunhan hommat tulee tehtyä. Kannattaa pitää mielessä, että aina vois olla asiat huonomminkii. joka asiassa. Syksyä kaikille.

      • mieltä...

        Ihan on asenteesta kiinni,vituttaako vai ei.Ei se töihin meneminen oo joka päivä kivaa,mutta pakko jotain on tehdä,vaikka töissä työnjohto olis miten pihalla tahansa ja palkka ei oo huipussa,mut minkäs mahdat.Hyvät työkaverit pelastaa päivän jos kovin vituttaa.Ja harvoin kokemattomille maksetaan kovin huippupalkkoja.Sekin on itestä kiinni,saatko 9e/tunti,tai 15e/tunti.Ihan hyvin oon nykysellä palkalla tullu toimeen.


    • sähkäri metallipajalta

      Pistäkää oma alihankintafirma pystyyn ja tulkaa sitten nuriseen mistä se raha saadaan palkkoihin.

    • töitä

      itse olen ollut nyt vuoden itäsuomessa töissä metallialan yrityksessä, tuttavani ovat olleet pitempään. kellään meistä ei ole ollut valittamista työoloista, urakoista tai palkkauksesta. kenties olet vain sattunut valitsemaan hanttihommia pienissä yrityksissä? ja eihän kaikkeen ole pakko suostua. eikä kellotuskaan haittaa, jos kellotushetkellä ei yritä tehdä nopeinta aikaa, vaan keskimääräistä aikaa normaalivirhein.
      itselläni ei siis ole valittamista metallista, tervetuloa joukkoon.

    • Jokkkkke

      Onpa ollu pienet palkat 10v sitten. itellä palkka 17.20e ja työkokemusta 7 vuotta.

    • näinonmarjat-

      Ne kaikki työpaikat missä olen ollut metallitöissä, ovat olleet kyllä kamalaa kuraa järjestään ja nyt kun ne ovat nykyään vuokrafirmojen temmelysmaita, lähes kaikki metallialan työpaikat, niin voin suoralta kädeltä sanoa että älä edes harkitse meneväsi metallitöihin ne ovat entistäkin surkeampia orjatyöleirejä paskalla liksalla ja lisäksi muutut siellä epäihmiseksi ja perseennuolijaksi eli samanlaiseksi paskapääksi mitä siellä nykyisin väki on kun YT:t ovat ulostaneet vuosien varrella sen paremman väen ulos firmoista ja jäljelle on jäänyt se "kova ydin" eli perseitä nuoleva häiriintynyt paskasakki mikä puukottaa selkään kaikkia niitä ahkeria duunareita jotka haluaisivat tehdä vain työnsä eikä osallistua muiden haukkumiseen.

      • Näkemys

        Olipa rankkaa tekstiä. En haluaisi ajatella niin negatiivisesti, mutta pakko on myöntää että on tuota nähty. Kun alkaa negatiivisuutta kertyä vähän liikaa niin kannattaa miettiä muita uria ja pikkuhiljaa päästää irti siitä negatiivisuuden aiheuttajasta - ei ainakaan kannata ruveta sotaan ja tuhoamiskampanjaan sitä vastaan. Olemmehan kaikki paljon monipuolisempia ihmisiä kuin mitä työpaikalla itsestämme toisille näytämme. Toiset vaan on tyhmiä ja ei meistä kukaan mahda sille mitään.


    • pellefirmojakaikki

      Turussa tarjottiin metallitöitä 8,5 e/h palkalla välitysfirmassa. En mennyt. 3 välitysfirmaa nähnyt ja tuo oli jo pohjakosketus korville.

    • joni955

      Kyllä niitä huonoja puolia on melko pitkä lista. Melu, pöly, terävät metallisirut sormissa ja kengissä, lastuamisnesteiden ja sen sumun hengittäminen ja ottaminen naamaan, hitsauksen karmeet käryt ja huono ergonomia (huono ergonomia voi olla myös koneistuksessa), seisominen, yleinen likaisuus (kädet aina likaisina ja usein myös vaatteet) ja naisia ei ole työkavereina. Palkkakaan ei ole edes ykkösellä alkava (joo tiedän että täällä on lähes kaikilla 12-18 euroa).
      Tässä voi aivan rehellisesti suositella muita hommia. Metallipajat on se viimeinen mahdollisuus, jos ei muuta löydy. Toki kiva niille, jotka tekee siisteissä olosuhteissa kevyttä työtä.

      • IIITri

        Hei,

        Jos ei edes kymppiä saa tunnilta ja kädet on heti aamusta öljyssä niin älä ainakaan ala työsi puolesta stressaamaan... Eikä kannata jäädä firmaan arpomaan ja toivomaan jos työnjohdolta ei saa selvää vastausta odotettavissa olevaan palkkakehitykseen.


      • pommitippuu
        IIITri kirjoitti:

        Hei,

        Jos ei edes kymppiä saa tunnilta ja kädet on heti aamusta öljyssä niin älä ainakaan ala työsi puolesta stressaamaan... Eikä kannata jäädä firmaan arpomaan ja toivomaan jos työnjohdolta ei saa selvää vastausta odotettavissa olevaan palkkakehitykseen.

        Päin vastoin, enemmän pitäisi kuulemma saada tehtyä.


      • Sukanvarteen

        Joillakin tuntuu olevan sellainen johtamistapa, että puhutaan ympäripyöreitä ja asetetaan kohtuuttomia vaatimuksia duunareille. Vaikka menee hyvin, sanotaan ettei mene hyvin, ja pitäisi kiristää tahtia. Sitä voisi kutsua tehokkuuden lisäämiseksi... Ikävää on jos työnjohtaja sattuu olemaan hankala tapaus ja näkee työntekijät vain loppuun kulutettavina hyödykkeinä. Kun näet koko kuvan, mieti missä osassa sinä haluat olla siinä. Jokainen henkilö korvataan joskus toisella. Opiskelu kannattaa.


      • Alaavaihtanut

        Näin entisenä metallialan ammattilaisena voin kyllä allekirjoittaa täysin nämä vallalla olevat negatiiviset mielikuvat metallialasta.

        Rehellisesti voin sanoa, että olin varmaankin parhaassa työpaikassa mitä metallilla on tarjota (työntekijän kannalta), ja työ oli silti aivan perseestä loppujen lopuksi. Useita vuosia oli kyllä päässä jonkinlaiset metalliset lasit, että työteko tuntui järkevältä ja tarkoituksenmukaiselta, ja palkkauskin tuntui kohtuulliselta. Sitten tuli mieleen, että näyttäähän se tuikkukynttiläkin pimeässä tunnelissa kirkkaalta, mutta viepä se päivänvaloon ja ala tarkastelemaan asiaa vähänkin kriittisemmin.

        Nykyään on erittäin monipuoliset ja innostavat (pääasiassa sisällä tehtävät) työt, palkka aivan eri luokkaa ja töissä tuntuu olevan oikea tarkoitus (voisi puhua kutsumusammatistakin), ja tämä kaikki verrattain pienellä koulutuksella. Takaisin en mene entiseen työpaikkaan, ja joihinkin pienempiin metalli/konepajoihin en mene vaikka uhkaisivat tappaa.

        Vilpittömästi suosittelen ihan jokaiselle samaa, kytkintä ylös ja ihmisten töihin.

        ps. Eräässäkin Pohjois-Savolaisessa konepajassa tekisi mieli käydä nauramassa ja pieraisemassa päin työnjohdon naamoja, jotka tarjosivat työhaastattelussa palkaksi 11euroa tunnilta, kun takana oli melkein 10 vuotta työkokemusta. Valitettavasti en tätä voi tehdä nykyisen työni luonteen takia. Työntekijöitä aikaisemmin jututettuani sanoivat, että henkilökohtaista palkankorotusta ei ole tullut kenellekään kyseisessä firmassa, ja kaikki työt pitäisi pajassa onnistua. Tämä on riistämistä ja kusipäisyyttä pahimmasta päästä. Hyvähän se on lehtijutuissa elvistellä hyvistä luottoluokituksista. Siihen on olemassa liuta hyviä syitä, miksi kyseinen firma on hakenut mol.fi:ssä jo vuosia työntekijöitä taukoamatta.


    • PerusDuunari

      Onhan nämä pajat järkyttäviä loukkoja. Sellaiseen kun joutuu niin on vaikea päästä pois, etenkin jos erehtyy rutinoitumaan työhönsä. Työt eivät ikinä paremmiksi muutu, mutta koska töitä kuitenkin melkein aina on, on vaikea lähteä etsimään parempaa.

    • MyösAlaaVaihtanut

      Jo Metalliliiton jäsenlehteä, Ahjoa lukiessa tulee todella masentava mielikuva työn ja työpaikkojen ilmapiiristä. Duunareilta kun kysellään, mikä on työpäivän paras hetki, on vastaus aina ruokatunti tai kotiin lähteminen. Eli se, kun pääsee hetkeksi pois sen asian ääreltä, minkä äärellä ollaan valtaosa elämästä. Kahvitaukokopeissa ei naurunremakkaa kuulu, 12minuutin kahvitauolla ei ehdi edes kahvi keittimestä tippua, kun on oltava uudestaan kolinan ja käryn keskellä. Tämän lisäksi kysymykset palkasta ja arvostuksesta on useimmiten semmoisia, että palkkaan ei olla tyytyväisiä eikä kehuja tai arvostusta näy missään. Tämä tämmöinen on aivan sairasta meininkiä.

      Onneks nämä helvetin esikartanot ovat itselläkin taakse jäänyttä elämää. Jos joutuu joskus takaisin huonopalkkaisiin ja yksitoikkoisiin töihin, teen niitä jossain muualla kuin metallipajoissa.

      • puumetallimies

        Samaa pa*skaa se on kaikissa pajoissa alasta riippumatta. Aika läheltä olen päässyt näkemään näitä pieniä puu-ja metallialan yrityksiä ja todennut, että mitä pienempi paja sitä surkeammat palkat ja kiireisempi työtahti. Pienissä pajoissa usein koneetkin vanhoja ja huonokuntoisia eikä työturvallisuudesta välitetä.

        Varsinkin ns. liukuhihnatöissä olet vain koneen jatkeena, työ on pakkotahtista ja kellontarkkaa. Asennus- ja kunnosapitohommissa on usein paljon väljempää, eikä työ ole niin pakkotahtista.

        Vielä kun saavat TES yleissitovuuden poistettua ja työaikalain muutettua, niin 12 minuutin kahvitaukokin on luksusta ja harvojen herkkua.


      • BixBeiderbecke

        Tässähän huomaa että monet ovat täällä samaa mieltä. Lähdin joskus metallialalta opiskelemaan huonon palkkauksen vuoksi. Päiviteltiin jopa että on tosi lapsellista lähteä opiskelemaan, vaikka on jo töitä... Jopa opiskelupaikkakin haukuttiin ihan johtajatasolta maanrakoon... Itse olen kuitenkin tyytyväinen valintaani, koska nykyään on parempi palkka ja mukavampi työ. Sehän on tietenkin joidenkin mielestä väärin.


    • rewqsa

      Kyllä totta puhutte, minullakin 30vuoden kokemus alalta ,mutta olen saanu lohtua siitä ettei älykkyyteni riittäny parempaan. Täytyy vaan olla kiitollinen siitä etten ole yhteiskunnan tukia tarvinnu koskaan ja terveenä kuiteskin elellä.

      • faktat_esiin

        Taidat kuitenkin olla katkera? Nimittäin paskassa työssä tulee vain katkeruus pintaan kun huomaa että on kusetettu vuosikymmeniä paskalla palkalla, minkä ajan viettäisi mielummin työttömänäkin, niin ei katkeroituisi hyväksikäytön takia.

        Ajatelmana vaan tuli mieleen...tässä paskojakin hommia tehneenä.


    • ÄlkääMenkö

      6.75€ tunti.....tälläkö palkalla suomi nousee? Ei kiitos enää metallin paskatöitä mulle. Paskoja töitä naurettavalla liksalla.

      • höpöhöpö_

        Huono provo.


    • Anonyymi

      Joo.Tuttu tunne yks tälläinen äijä kuin Tapio Jyväsjärvi Mäntässä tämmöinen firma kuin kehityssuunta oy niin siellä se äijä antaa jo heti ekana päivänä potkut jos ei homma suju.Sitten on jopa lyönyt yhtä työntekijää turpaan.Ihan oikeasti! Sanon vaan sen että ei ole ihmisen paikka kyseisen firma.

      • Anonyymi

        Ei taida kuitenkaan kuulua julkisille keskustelupalstoille yksityishenkilön asiat ja mahdolliset edesottamukset.


      • Anonyymi

        Jos hyvästä syystä lyö niin se on eri asia. Mutta ei pidä työntekijänkään orjuuteen alentua.


    • Anonyymi

      Hikipajojen saaristo missä ei ole säädyllistä toimeentuloa eikä työväen kohtelua.
      Kiertäkää kaukaa, koko ala on alipalkkaista paskaduunia.

    • Anonyymi

      Mene raksalle, saat istua kylppärissä 5 kk ihan laitella vaikka vain pari laattaa päivässä. Siellä voit myös asustella, kun asukkaat ovat poissa. mikä siellä on istuskellessa tonnikalapurkkien kanssa ja iltaisin voit keräillä kuparia.

      • Anonyymi

        Menkää orjat röihin niin saatte banaaneja.


    • Anonyymi

      Kyllä metallialalla on monia duunareita, jotka ovat ihan tyytyväisiä työhönsä. Eikä heitä nämä foorumin parjaukset jaksa liikuttaa.

      • Anonyymi

        Tämä. Kun hallitsee työnsä ja käyttäytyy ammattimaisesti sekä pyrkii aina kehittämään omaa työtään, päätyy kuin itsestään niihin töihin, missä työnteosta myös maksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä. Kun hallitsee työnsä ja käyttäytyy ammattimaisesti sekä pyrkii aina kehittämään omaa työtään, päätyy kuin itsestään niihin töihin, missä työnteosta myös maksetaan.

        Vaikka kuinka hallitsisi työnsä ei se palkassa näy. Tietysti joissain firmoissa saattaa näkyäkin, mutta tosi harvoissa. Itse ole menetelmämies, mutta palkka on aikalailla sama kuin koneistajilla. Näin se menee ainakin pörssiyhtiöissä. TES:sin minimi on käytännössä myös maksimi palkka.


    • Anonyymi

      Helsingissä kytee Venäläisvalloituksen siemen. Kaupungissa on piilossa venäläistiedustelijoita ja mahdollisesti jopa vihreitä miehiä valmiudessa.

      He kartoittavat Suomalaisten mielipiteitä ja koittavat saada Suomalasia värvättyä riveihinsä. Tämä onnistuu varsinkin vasemmiston keskuudessa kuten odottaa saattaakin. Hyväntekeväisyysjärjestöissä työskentelee näitä värvättyjä sekä värvääjiä.

      Esimerkkinä on vammaisjärjestöjä sekä kansainvälinen ihmisoikeusjärjestö. Värvääminen on julmaa ja keinoja ei kaihdeta. Apuna käytetetään huumausaineita. Psykedeelisillä huumeilla pyritään muuttamaan ihmisen tajunnan tilaa ja muuttamaan hänen ajatusmaailmaansa ja jopa persoonaa toiseen suuntaan.

      Krimin valloitus on suoritettu aikanaan samalla tavalla niinsanottujen öljymiesten toimesta. Öljymiehillä viitataan henkilöihin jotka psykedeelisillä huumeilla pyrkivät muokkaamaan ihmisen tajuntaa edellämainitulla tavalla. He ovat tehneet reipasta työtä Helsingissä ja heidän tavoitteenaan on luoda Suomenvenäläisistä ja Suomalaisista verkosto, joka ottaa pääkaupungin haltuun. Näitä verkostoja todennäköisesti on muuallakin maassa, Jopa Pohjanmaalla ja olen alueella liikkuessani huomannut vihjeitä tällaisesta.

      Pohjalaisiakin suosittelen tarkkuteen asiasta.

    • Anonyymi

      Mikäli haluat maksimoida kurjuuden kannatta valita metalliala. Saat huonot työolot, kehnot palkat ja menetät terveyden varsin nuorena.

      • Anonyymi

        Työ voi toimia myös arvokkaana yllykkeenä opiskeluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työ voi toimia myös arvokkaana yllykkeenä opiskeluun.

        No hakijoita riittää myös parempiin hommiin, niin paljon ettei sisään pääse hyviin firmoihin kuin suhteilla. Moni on kouluja käynyt ja huomannut vain että turhaan luki ja katkeroituu jossain liukuhihnalla kympin tuntiliksalla.

        Suomessa on palkanmaksaja pula ei mitään muuta pulaa ole olemassakaan.
        Työvoimalla keinottelua voi jo verrata ihmiskauppaan ja orjuuteen.


    • Anonyymi

      sadomasokisti hitsareille ja putkiasentajille olisi töitä

    • Anonyymi

      sadomasokisti hitsarit ja putkiasentajat

      • Anonyymi

        Kukahan on niin elämäänsä kyllästynyt, että ryhtyy hitsariksi. Vaikka kuinka pitäisi itsensä kiduttamisesta, mutta kaikella on rajansa. HYI HELKATTI.


      • Anonyymi

        Mielisairasta hommaa hitsata paskalla palkalla porvarille, itse duunarina saat vain liitännäissairaudet mitä hitsaus tuo tullessaan.

        Paska työ, paska elämä. Mielummin olen työtön vaikka lopun ikää.


    • Anonyymi

      Suosittelen myös olemaan menemättä metalli alalle.

    • Anonyymi

      Itse valmistuin 2007 levyseppähitsaajaksi, menin samaan firmaan töihin jossa olin ollu työharjoittelussa sillo ne oli amiksen 2 ja 3 vuonna. Palkka oli tes mukainen mutta en muista paljon se oli, mutta alle 12€ siinä mentii. Noita homia tein siihen saakka kunnes menin suorittaa asevelvollisuuden, ja sen jälkeen en oo metalilla-alan hommia tehnyt.

      Paljonko on mentalli alan tes mukainen palkka nykyään?

      • Anonyymi

        Ei se tuosta ole kovin paljoa noussut. Harva hitsari saa yli 15€. Ei ainakaan pienissä pajoissa. Metalliala on nykyään yhä selkeämmin matalapalkka ala.


    • Anonyymi

      Netto palkka jää alle 1900 euroon.

    • Anonyymi

      20€/h

    • Anonyymi

      vittu olet pelle tapa ittes lol

    • Anonyymi

      Mä hain just metallialalle yhteishaussa ja olen nyt lukenut keskusteluja metallialasta. Noin 99% ihmisistä sanoo, että se on paskaduunia, jossa terveys menee ja palkka alle 10€/h. Jos hoidan hommani hyvin, onko alalla mahdollista edetä? Tulokset jatko-opiskelu paikoista ei ole edes tullut vielä ja tuntuu jo, että olen tehnyt virheen paikan suhteen. Olisinpa heti tullut lukemaan ihmisten kokemuksia enkä tyhmänä mennyt uskomaan mitä eri sivustoilla lupailtiin tältä alalta. Olisin kiitollinen, jos joku vastaisi!

      • Anonyymi

        Metalli on juuri sitä mitä olet kuullut, eikä edes työpaikan vaihtaminen auta kun firmat ovat sopineet keskenään palkkatason pitämisen EK:n suosituksilla mahdollisimman alhaisena ja palkkoja halutaan yleisesti vain laskea entisestään.

        Sanoisin että meatalli on paskoin ala koko Suomessa kun ajatellaan että työ on kuitenkin tuottavaa sekä tuo nettoverotuloja Suomeen.

        Kierrä kaukaa koko surkea ala, ryhdy vaikka raksapuolelen timpuriksi niin mahdollisuuksia on tulevaisuudessa eteenpäin ihan eri tasolla kuin rupuisessa metallissa missä ei ole mitään tulevaisuutta.


    • Anonyymi

      Vaihda mielummin raksaan ja laita oma lafka pystyyn.

    • Anonyymi

      Mietin alanvaihtoon metallialalle. Oon nyt raksalla ja tienaan 18e/h ja urakat päälle. Ansiot pyörii noin 3300e/kk. Miettinyt että ois kiva päästä lämpöiseen halliin juomaa kaffetta ja säätämään konetta. Mistä hommista metallilla saa ton 3k/kk.

      • Anonyymi

        Tuon verran hankkii menetelmämies, mutta siihen tarvitaan pitkäkokemus ja taito tehdä niitä ohjelmia. Tuo ohjelmien suunnittelu edellyttää, että olet hyvä matematiikassa.
        Koneistaja ei pääse lähellekään tuota, eikä liiemmin hitsarikaan. Metalliala on matalapalkka ala. Hyviä liksoja on turha toivoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon verran hankkii menetelmämies, mutta siihen tarvitaan pitkäkokemus ja taito tehdä niitä ohjelmia. Tuo ohjelmien suunnittelu edellyttää, että olet hyvä matematiikassa.
        Koneistaja ei pääse lähellekään tuota, eikä liiemmin hitsarikaan. Metalliala on matalapalkka ala. Hyviä liksoja on turha toivoa.

        Kiitos tiedosta. Taidanpa sitten pysyä raksalla kun täältä ton saa suht hyvällä tekemisellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Taidanpa sitten pysyä raksalla kun täältä ton saa suht hyvällä tekemisellä.

        Jos olet jo useamman vuoden raksalla ollut ja osaat ne hommat, niin ei tosiaan kannata lähteä metallialan hommiin "pohjalta" aloittamaan.


      • Anonyymi

        Mikä tahansa 5- tai useampiakselinen kone niin lähtöpalkka on jo tuon 18e/h. Koneen koko nostaa palkkaa entisestään. Ei siihen mitään menetelmiä tarvita. Että osaa vaihtaa kapulaa riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tahansa 5- tai useampiakselinen kone niin lähtöpalkka on jo tuon 18e/h. Koneen koko nostaa palkkaa entisestään. Ei siihen mitään menetelmiä tarvita. Että osaa vaihtaa kapulaa riittää.

        Älä unta näe! Ei ne metallin palkat ole häävejä. Minä teen ohjelmia 5 ja 7 akselisille koneille. Palkkani on tuo 18€/h. Työhöni kuuluu myös ohjelmien sisäänajo niin työstökoneen kuin kappaleenvaihto robotin. Kun saan ohjemat toimimaan niin varsinainen kappaleiden teko jää koneen käyttäjille. Ne koneen käyttäjät saa siinä 16€/h. Toki nuoret ei ihan noin paljoa.


    • Anonyymi

      Metalli on alalla olleille/oleville jo huono vitsi mikä ei edes naurata vaan käsi menee nyrkkiin silkasta vitutuksesta.

      Kierrä kaukaa niin elämäsi on taatusti parempaa.

    • Anonyymi

      Metalliala on duunarin juhlaa. Rentoa sontaa ja palkka siihen nähden hyvä ja hyvät edut. Jos vituttaa niin otat saikkua. Ja jos et ole ollut kipeänä pitkään aikaan niin otat saikkua.

      • Anonyymi

        Pieru


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieru

        Piatru


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piatru

        Fiini leidi pieru


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe