moottorisahaa ostamassa

romuihin kyllästynyt

mikä näistä kolmesta olisi paras saha,onko kokemuksia?jonsered 2141, stihl 230c ,tai huqsvarna 340

30

19116

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyviä

merkkejä, anna hinnan ratkaista tai sen kuka myyjä hyvittää parhaiten vanhasta sahastasi.

• romuihin kyllästynyt

vanhaa sahaa.aattelin vaan vertailla noista kolmesta jonkun,ku ei oo noista sahoista kokemusta.oon jokaisesta saanut jo tarjoushinnan,melkein samanhintaisia.mutta mikä on paras?

• asenne
        romuihin kyllästynyt kirjoitti:

vanhaa sahaa.aattelin vaan vertailla noista kolmesta jonkun,ku ei oo noista sahoista kokemusta.oon jokaisesta saanut jo tarjoushinnan,melkein samanhintaisia.mutta mikä on paras?

ei riitä että on hyvä vaan pitää olla PARAS.

On se sitten kiva kehua muillle kuinka tuli ostettua PARAS, olin mä vaan niin hyvä ostaja kysyin oikein internetistäkin.

• kyllästynyt romuihin
        asenne kirjoitti:

ei riitä että on hyvä vaan pitää olla PARAS.

On se sitten kiva kehua muillle kuinka tuli ostettua PARAS, olin mä vaan niin hyvä ostaja kysyin oikein internetistäkin.

miksi köyhän kannattaisi ostaa paskaa,kun voi kysymällä muilta saada kerralla kunnon pelin.jos se jotakuta ärsyttää niin voi harmi!minulle ainakin 300-400e on iso raha!

• Minulla on ollut tuo 340 husku mökkisahana kolmisen vuotta enkä osaa moittia. Teho riittää jotenkuten tukkimetsään mutta toisaalta taas on sen verran näppärän kokoinen että polttopuiden tekeminen onnistuu kivasti.
      Jostain syystä tämä vekotin vaatii seitsemän nykäisyä ennen kuin lähtee käyntiin, entiset sahani lähtivat yleensä toisella nykäisyllä.
      Mutta viaton peli on ollut ja sehän on tärkeintä ainakin minulle.

• pete

mulla on ittelläni tuo jonseredin mökkisaha ja olen tehnyt sillä aika isojakin "savotoita" ja hyvin on pelannut, luulisin muitten olevan samantasoisia "mökkitarpeisiin"

• kyllästynyt romuihin

lähinnä ihan pienten puiden,oksien polttopuiden tekoon,ja joskus kyllä ihan isompienkin puiden kaatoon(kuitenkin aika harvoin).Mutta näistä kolmesta sahasta se,mistä olisi eniten kyseisiin ominaisuuksiin.Ni ei tarvi ostaa montaa sahaa!

• Digiootti
        kyllästynyt romuihin kirjoitti:

lähinnä ihan pienten puiden,oksien polttopuiden tekoon,ja joskus kyllä ihan isompienkin puiden kaatoon(kuitenkin aika harvoin).Mutta näistä kolmesta sahasta se,mistä olisi eniten kyseisiin ominaisuuksiin.Ni ei tarvi ostaa montaa sahaa!

Moottorisahat ei ole vahvin alani, mutta jonkin verran on kokemusta niistäkin.
        Noilla kolmella yllämainitulla moottorisahmerkillä on eritasoisia malleja, mökkikäytöstä ammattimetsureille.
        Itselläni on mökkisahasta vähän parempi mallinenen Jonsered, olen sillä normaalin puunkaadon lisäksi halkaissut tukkeja pitkospuiksi ja hyvin on kestänyt.

• mökkisahat
        Digiootti kirjoitti:

Moottorisahat ei ole vahvin alani, mutta jonkin verran on kokemusta niistäkin.
        Noilla kolmella yllämainitulla moottorisahmerkillä on eritasoisia malleja, mökkikäytöstä ammattimetsureille.
        Itselläni on mökkisahasta vähän parempi mallinenen Jonsered, olen sillä normaalin puunkaadon lisäksi halkaissut tukkeja pitkospuiksi ja hyvin on kestänyt.

on heikompia kuin ammattikäyttöön tehdyt, eli ei kannata ostaa halvinta vaan seuraava malli suurempaan päin. Sama pätee kaikkiin merkkeihin.

• Anssi
        mökkisahat kirjoitti:

on heikompia kuin ammattikäyttöön tehdyt, eli ei kannata ostaa halvinta vaan seuraava malli suurempaan päin. Sama pätee kaikkiin merkkeihin.

Älkää puhuko mökkisahoista niin kuin ne olisivat jotenkin "vain mökkisahoja". Tarvii sen siellä pelata ihan yhtä hyvin. siinä ei paljoa mökkeile jos ei tule puita. Ja monet kaupunkilaiset ei ole kovin taitavia niiden kanssa taistella eli ostakaa hyvä saha kerralla pitkäksi aikaa.

• 340husku

Ittellä on ollut 5 v tuo husku mökki ja polttopuukäytössä, muuten ok mutta ryyppysysteemi hajosi jo parin vuoden käytön jälkeen ( muovirimpula). Maaseudun kauppiaat näyttävät suosivan stihl vehkeitä, nyt ostaisin sellasen.osta vähän isompi/tehokkaampi kuin luulet tarviivasi niin pärjäät niiden parin paksummankin pöllin kanssa.

• ostamassa?

uuden sahan,on siinä oltava ryypytin-nappi.Muuten ei saa käyntiin kuin kaatamalla pensaa kaasarin kurkkuun.

• täälläkin

Ostin vuosi sitten, kaadan 3-4 puuta vuosittain ja pilkkoilen erinäisen määrän polttopuiksi.
        Nyt kun luin em. viestejä, niin se tuntuu todelta n. 5-7 nykäisyä.
        Muuten olen tyytyväinen.
        Onko muuten sellaisiakin olemassa, missä ei käsiryyppyä?

• on suhteellista

Paras on suhteellista,mitä asioita halutaan painottaa.

Jos parhaan haluat osta stihl.Hussekin tekee hyviä vehkeitä jos makaroonit ei ole niitä vielä pilannut niinkuin hussen mantsat.Jonssikka oli joskus sama kun husse en tiedä onko enää mutta,jonssikasta ristiriitaisia mielipiteitä jotkut kehuu jotkut haukkuu.

valintaan vaikuttaa toki hinta/hyvitykset/tarjoukset7tarpeet/varaosasaatavuus/omanmerkin edustuksen läheisyys,toimintavarmuus ja moni muu asia jotka kompensoivat toinen toistaan eri merkkien välillä.

Mutta jos semmoista vehettä haetaan mistä harvoin puhutaan pahaa ja joka toimii kun hommia pitää tehdä niin hae stihl.Laita vielä vähn ylös ja tempaa 260.

• Pitkänlinjan tukkisouvari

Ostin ensimmäisen moottorisahani 8.tammikuuta 1962.Se oli Raket Jupiter,valmistaja Jonsereds Ab.Pokasahan jälkeen alkoivat tukit kaatua rytisten.Aivan toiseen malliin.Sähköpuoli oli hieman heikosti suojattu,kostealla kelillä teki joskus tenän. Seuraavassa mallissa suojaus parannettiin.

Tällä hetkellä omistan monta sahaa: Jonsereds 525,Jonsereds 535,sekä 2 kpl Stihl 41 electronic, Stihl 25,Sachs Dolmar,Partner 5000 Plus.
      Kaikki ihan hyviä sahoja.

Jonseredsit lähtee 3:lla nykäisyllä satavarmasti. Ovat pieniruokaisia ja sopivat hyvin käteen.
      Stihl on kirpeä saha,pienikulutuksinen,mutta tuntuu kuin olis sytty vähän aikaisella kun pakkaa nypätä takaisin "lyödä käsille" jos ei vedä narusta kiivaalla nykäisyllä,säätömahdollisuutta ei ole.
      Dolmar on käteen sopiva,varma käynnistyjä, käynnistyy helposti,ei vaadi kirpeätä nykäisyä,mutta on bensahaukka.Syö bensaa enemmän kuin muut.
      Partner kokolailla Jonseredsien kaltainen.

• stihl

Stihl ehdottomasti, monelta hyvät kommentit. Ei ole kiva kirota kaikkia viikonloppujaj mökillä jos ei saha toimi.

Stihliä suosittelen.

• tarvitaan

Kysyjän mainitsemat sahat ovat "parempaa vapaa-ajanluokkaa". 40 kuutiosentin moottori antaa kohtuullisesti vääntöä myös tukkikokoisen puun katkontaan ja halkisahaukseenkin. Tehon riittävyys on ratkaistu laittamalla sahaan lyhyehkö laippa, joten et helposti sahaa niin syvää leikkoa että saha pakosta hyytyisi. Ammattilaisten sahoissa on reilusti pidempi laippa ja enemmän kuutioita ja sitä kautta tasapainoinen tehon ja leikkauksen pituuden suhde. Ja enemmän painoa ja hintaa.

Stihlillä on ammattilaiskäyttöönkin suositeltu pienitilavuuksinen kierroskone, joka olisi parhaimmillaan havennushakkuissa ja karsinnassa. Sen keveys houkutteli mökkiläistä, mutta hain sittenkin mieluummin vääntöä ja päädyin pykälää isompaan mottiin ja 340 huskuun. Toistaiseksi (2 kesää) se on käynnistynyt luotettavasti. Muovisuutta on kaikissa sahoissa, niin rungossa kuin ryyppy- ja sammutusnamikoissa.

• tarvita
        tarvitaan kirjoitti:

Kysyjän mainitsemat sahat ovat "parempaa vapaa-ajanluokkaa". 40 kuutiosentin moottori antaa kohtuullisesti vääntöä myös tukkikokoisen puun katkontaan ja halkisahaukseenkin. Tehon riittävyys on ratkaistu laittamalla sahaan lyhyehkö laippa, joten et helposti sahaa niin syvää leikkoa että saha pakosta hyytyisi. Ammattilaisten sahoissa on reilusti pidempi laippa ja enemmän kuutioita ja sitä kautta tasapainoinen tehon ja leikkauksen pituuden suhde. Ja enemmän painoa ja hintaa.

Stihlillä on ammattilaiskäyttöönkin suositeltu pienitilavuuksinen kierroskone, joka olisi parhaimmillaan havennushakkuissa ja karsinnassa. Sen keveys houkutteli mökkiläistä, mutta hain sittenkin mieluummin vääntöä ja päädyin pykälää isompaan mottiin ja 340 huskuun. Toistaiseksi (2 kesää) se on käynnistynyt luotettavasti. Muovisuutta on kaikissa sahoissa, niin rungossa kuin ryyppy- ja sammutusnamikoissa.

Vääntöä ei tarvita moottorisahoissa.Toiminta periaate on erilainen kuin autoissa.Sahaa ajetaan joko täysillä tai tyhjällä.
        Teho on eri asia kuin vääntö.

• joo
        tarvita kirjoitti:

Vääntöä ei tarvita moottorisahoissa.Toiminta periaate on erilainen kuin autoissa.Sahaa ajetaan joko täysillä tai tyhjällä.
        Teho on eri asia kuin vääntö.

Olen samaa mieltä.
        Tehokas vääntö voi tehdä moottorisahasta vaarallisemman, jos terän kärki osuu puuhun, takapotku on voimakkaampi.
        Suuri teräketjun nopeus tekee sahasta tuvallisemman ja samalla tehokkaamman

• sahaa hakemassa
        joo kirjoitti:

Olen samaa mieltä.
        Tehokas vääntö voi tehdä moottorisahasta vaarallisemman, jos terän kärki osuu puuhun, takapotku on voimakkaampi.
        Suuri teräketjun nopeus tekee sahasta tuvallisemman ja samalla tehokkaamman

missä uudellamaalla tai lähistöllä edullisimmat kyseiset sahat?

• ongelmia

joskus uusissakin malleissa.
        Vein myyjälle katsottavaksi kun luulin että on jo puola palanut. Myyjä sai käyntiin kun soitti korjaajalle, jolta sai neuvoja. Jotain kaasuttajan ruuveja piti ensin kiertää aukipäin. Tai sitä ennen puhdistettiin paineella liioista bensiineistä. Tuntuu että on vaikeasti käynnistettävänä moottori haaleana.
        Vanhoilla Stihleillä oli maine jättää käynnistymättä. Joku puoliammattimetsuri sanoi että kaasuttajassa on joku ruostuva osa joka menee pilalle jos ei käytä jatkuvasti. Onkohan vika korjattu uusiin malleihin. Kyllä vieläkin saa jännittää käynnistyykö Stihl. Minulla on malli 025 tai 026, en muista varmasti, vähän yli 1 v vanha.
        Husqvarnaa monet pitävät parhaana, mutta minulla sattuu olemaan hyvä tuttu Stihlin edustajana.

• Stihl 024, ms 250

Ruotsalaiset ovat lähes sama saha ja toimivat kyllä.Kun itsellä ollut noita kaikkia,osittain yhtäaikaakin. Stihl ollut pitkäikäisin ja käyntivarmin.Sen kone on ollut kahdella männänrenkaalla ja teknisesti sama jo pitkään.Ainakin 25 vuotta,minulla ollut rinnakkain ruotsalaisten kanssa.Ainut saha joka kesti sahata 25 vuotta,mutta nyt on remontissa(Still 024 av vm.1982).Toisena sen rinnalla nyt ms 250 vuosimallia 2003, molemmat oleet uudesta .

• metsuri jo 30v

ostat muta Jonsered ainut hyvä saha ainakin ammattikäytössä.Ja puhun kokemuksen rintaäänellä.Mutta kotikäytössä menee vaikka partneri.Mutta jos vanhaa metsuria uskot niin kyllä Jonsen kanssa homma toimii!

• amatööri jo pitkään
        metsuri jo 30v kirjoitti:

ostat muta Jonsered ainut hyvä saha ainakin ammattikäytössä.Ja puhun kokemuksen rintaäänellä.Mutta kotikäytössä menee vaikka partneri.Mutta jos vanhaa metsuria uskot niin kyllä Jonsen kanssa homma toimii!

En epäile yhtään.Itsellä ollu 3 jonsua,mutta myös pari huskua.Toinen oli hyvä,mutta toinen oli uudenlumen herkkä(ei käynistynyt pakkaslumella hyvin)sekä sotki muutenkin ilmanputsaria tavallista enemmän.Jonsut tasavarmoja,mutta tarkkoja bensanlaadusta.Jos hyvä bensa,säilyy puristukset pitempään(yksi renkaisten ominaisuus).Ammattisaha ammattisahoja erot hyvin pieniä,enemmän tottumus ja mielipide asioita mitä eniten arvostaa.Lähes kaikissa merkeissä nykyään halpoja (hobbymalleja)?

• Kanadan mtm(ammattin
        metsuri jo 30v kirjoitti:

olet jonseredin suhteen.En usko että varmempaa ja käyttöystävällisempää sahaa on tehty kuin 535 aikoinaan tekokkain ja kepein ammattisaha,hakkaa vielä tänäpäivänä uudemmat mennen tullen ja palatessa.

• sähkösaha
        Kanadan mtm(ammattin kirjoitti:

olet jonseredin suhteen.En usko että varmempaa ja käyttöystävällisempää sahaa on tehty kuin 535 aikoinaan tekokkain ja kepein ammattisaha,hakkaa vielä tänäpäivänä uudemmat mennen tullen ja palatessa.

on paras mökkikäytössä,voimaa piisaa ja ei lopu löpö

• pätkii
        sähkösaha kirjoitti:

on paras mökkikäytössä,voimaa piisaa ja ei lopu löpö

lähin pistorasia n. 14km päässä

• nääs...
        amatööri jo pitkään kirjoitti:

En epäile yhtään.Itsellä ollu 3 jonsua,mutta myös pari huskua.Toinen oli hyvä,mutta toinen oli uudenlumen herkkä(ei käynistynyt pakkaslumella hyvin)sekä sotki muutenkin ilmanputsaria tavallista enemmän.Jonsut tasavarmoja,mutta tarkkoja bensanlaadusta.Jos hyvä bensa,säilyy puristukset pitempään(yksi renkaisten ominaisuus).Ammattisaha ammattisahoja erot hyvin pieniä,enemmän tottumus ja mielipide asioita mitä eniten arvostaa.Lähes kaikissa merkeissä nykyään halpoja (hobbymalleja)?

Minäkin sitte oman mielipiteeni sanon... Kaikki nuo kolme varmasti parhaimmasta päästä. Nykyään paljon huon... siis halvempia sahojakin markkinoilla. Ehkä itse valitsisin tässä järjestyksessä Husku, Jonssi, Stihl jos hinnoissa ei isoja eroja. Kuitenkin tärkeimpänä itse pitäisin sitä että ostaa tehokkaan sahan. Tehokkaamman mitä ajattelee tarvitsevansa. "Ammattikäytön" sahat on parempaa tekoa joka merkillä, eikä se voima koskaan haitaksi ole. Sitäpaitsi jos vain silloin tällöin mökillä sahailee ei sillä ole väliä vaikka saha on pikkusen painavampi.

• ookoo:::
        nääs... kirjoitti:

Minäkin sitte oman mielipiteeni sanon... Kaikki nuo kolme varmasti parhaimmasta päästä. Nykyään paljon huon... siis halvempia sahojakin markkinoilla. Ehkä itse valitsisin tässä järjestyksessä Husku, Jonssi, Stihl jos hinnoissa ei isoja eroja. Kuitenkin tärkeimpänä itse pitäisin sitä että ostaa tehokkaan sahan. Tehokkaamman mitä ajattelee tarvitsevansa. "Ammattikäytön" sahat on parempaa tekoa joka merkillä, eikä se voima koskaan haitaksi ole. Sitäpaitsi jos vain silloin tällöin mökillä sahailee ei sillä ole väliä vaikka saha on pikkusen painavampi.

.

ite sahailin koko viime kesän 59 euron tarjous Park sahalla ilman mitään ongelmia

.

• sähkö on poikaa
        pätkii kirjoitti:

lähin pistorasia n. 14km päässä

tolpat ja vetää johdot,Ja vot alkaa pelittään

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe