Miten Yamaha-luokka tuli suomeen

Jammu fani

Tietääkö kukaan Yamaha luokan historian, miten tuli suomeen. Luokka ilmeisesti on ollut koko historiansa ajan yksi suosituimmista luokista suomessa.

12

3152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • historiaa

      Aikansa kutakin.. Ihan sama koskee rakettia joka tarttis pikkusen päivitystä muutenkin ku luokituksia muuttamalla..

      Noi molemmat luokat ovat ihan ok, mutta niitten tilalle on jo hetken aikaa kaivattu jotain järkevämpää vaihtoehtoa.

      Eurooppa on turvoksissa esimerkillisiä pikku-luokkia. Esim parilla, comer, rotax, jne... on valmistanut jo vuosien ajan näiden meidän historiikki luokkien tilalle sopivia vehkeitä...

      Uudet raketin tilalle sopivat moottorit maksaa takuulla vähempi ku noi 25vuotta rutkuttaneet raketin helistimet nykyään...

      Sama koskee jammua...

      Miksi mitään asian eteen ei tehdä...
      Johtuuko tämä Venäjä läheisyydestä vai miksei voida ajella niinkuin sivistysvaltioissa muualla tehdään?

      • örkki

        Kaikki tää johtuu AKK:sta.Ei tietenkään mitään uutta koska tää toimi 25 vuotta sittenkin. Täytyyhän sen toimia tänäänkin!!!!Kaikki raketit laivaan ja upotetaan ne räpättimet itämereen.


    • ....

      olisi oikeasti kiinnostavaa tietää yamahan historiasta vaikkakin se on "historiaa".

    • mekatsu

      Luokan alkuperää en ihan tiedä, mutta jotakin sentään, korjatkaa ja lisätkää, jos en muista ihan oikein.

      Luokka oli alkujaan Gullokki, ainakin käyttivät MC-cullokin moottosisahan moottoreita, koneet sai melko vapaasti virittää sisustan ja kaasareidenkin suhteen. Olivat melkoisia myllyjä. Jos oikein muistan olivat myöskin jo silloin Read koneita, oliskos kuutiotilavuus ollut jotain 90 kuutioisia? Oliskos jollakin vielä nurkissa semmosia. Ainakin -70 luvulla ajettiin semmosella. Turpo varmaan tietäis paremmin, tai isä Matti.

      70-80 luvun vaihteessa tuli Yamahat mukaan Gullokkien rinnalle, Taisi olla niin, että Ruususen Jussi oli silloinen maahantuoja aluksi.
      Jammu sopi jo paremmin kartingkäyttöön ja nopeampi kuin Gullokki alkuperäisellä kaasarilla.
      Siksi koneita kuristettiin, vaihdettiin pienempikurkkuinen kaasutin (tilletson), ja jammu junnuissa ajettiin vielä prikan kanssa.

      Luokkaa siis ajettiin aluksi kahdella merkillä ja muistaakseni Gullokki oli ainakin joissain radoilla nopeampikin, kiersi huomattanasti ylemmäs.

      Sitä nyt en muista milloin nimi muutettiin Yamahaksi ja luokasta tuli merkkiluokka, oliskos ollut -80 luvun puolenvälin paikkailla. Koneet olivat jo silloin vakioita, kuten tänäkin päivänä, ei edes kiilaa saanut muuttaa ja viilata.
      Jossain vaiheessa otettiin sitten Jammun oma vakiokaasari käyttään, mikä edelleenkin.

      Viritystä, eihähn sitä ennen:
      Mutta Lahdesta löytyi jo silloin semmonen konepaja joka hitsasi kiilauran umpeen ja viereen työstettiin uusi, läpi meni katsastuksessa. Sama paja työsti myös kannet ja ja muut pinnat ja kulkua tuli. Muut kylläkin seurasivat perässä kehitystä tapahtui kulussa.
      Ja kas vain joku keksi kevyemmät kiertokanget, männäntapit ja taas kulku lisääntyi ja sääntöjä piti taekentaa taasen.
      Kentällä kyselläänkin nyt kaasareista voiko ICA-J kaasaria käyttää Jammussa, kun on saman näkönen ja venturinkohta on 24 mm, Joissakin kisoissa on mennyt läpi, kun ei ole huomattu tyyppinumeroa katsoa ja ei ole huomattu mitata venturin jälkeistä kurkkua.

      Tässä jotakin jammun historiaa, ja juttuja piisais varmaan muillakin asiasta. Kertokaanan niistä.

      • sama

        Niin ja jammulla ajoi joku myös A-luokassa, johon tehtaalta sai viritysohjeet jo luokitustodistuksen mukana. Mielestäni oli myöskin suoraan tehtaalta saatavana A-luokan koneita?


      • jatkoa
        sama kirjoitti:

        Niin ja jammulla ajoi joku myös A-luokassa, johon tehtaalta sai viritysohjeet jo luokitustodistuksen mukana. Mielestäni oli myöskin suoraan tehtaalta saatavana A-luokan koneita?

        Myös PCR:n 100 kuutioista konetta suunniteltiin jossain vaiheessa Yamahan rinnalle, ehkä noin 20 vuotta sitten. Niitä tuotiin maahan viisi kappaletta, mutta ne oliivat sen verran nopeampia että ne eivät sopineet tasavertaiseksi vaihtoehdoksi Yamahalle, joten Yamahan ajamista jatkettiin yksimerkkiluokkana.


      • Harjunpää

        Muistan, että Yamaha-luokan edeltäjä oli nimeltään G-luokka. Loput minullakin on vain kertomasi kaltaista vanhaa perimätietoa, sillä olen tullut harrastukseen mukaan vasta 1989.


      • Jussi

        Muistaakseni -84 ajettiin G- luokkaa molemmilla koneilla. MC Gullogin kuutiotilavuus oli 93, vastoin kuin joku täällä muisteli ei Cullokkiakaan saanut virittää. Moottori oli jenkeissä työstetty moottorisahan moottorista ultrakevyisiin lentokoneisiin käyviksi ja mm. meille tuli jenkeistä yksi sellainen kone jossa oli konepukki rakennettu lentokonetta varten. Laite oli senverran epävarma, että nostan hattua niille jotka sillä lensivät !!.-85 luokasta tuli yamaha luokka tosin en muista muuttuiko nimi samaan aikaan. Vuosina -83 ja -84 kun sai ajaa molemmilla koneilla olivat ne tasavertaisia. Ja jos en väärin muista niin ensimmäinen Yamahan maahantuoja oli J: Ruusunen

        Terv. J. Turpeinen


      • vanhempi megatsu
        Jussi kirjoitti:

        Muistaakseni -84 ajettiin G- luokkaa molemmilla koneilla. MC Gullogin kuutiotilavuus oli 93, vastoin kuin joku täällä muisteli ei Cullokkiakaan saanut virittää. Moottori oli jenkeissä työstetty moottorisahan moottorista ultrakevyisiin lentokoneisiin käyviksi ja mm. meille tuli jenkeistä yksi sellainen kone jossa oli konepukki rakennettu lentokonetta varten. Laite oli senverran epävarma, että nostan hattua niille jotka sillä lensivät !!.-85 luokasta tuli yamaha luokka tosin en muista muuttuiko nimi samaan aikaan. Vuosina -83 ja -84 kun sai ajaa molemmilla koneilla olivat ne tasavertaisia. Ja jos en väärin muista niin ensimmäinen Yamahan maahantuoja oli J: Ruusunen

        Terv. J. Turpeinen

        Muisti aivankuin palaisi pätkittäin, jos en ihan väärin nyt muista, korjaa jos olen väärässä. Minulla olisi sellainen mielikuva, jos ajoit moottorisahasta tehdyllä Gullokilla, sait itse virittää, mutta olisiko ne uudemmat mikroautokäyttöön tuodut olleet viilaamattomia.

        Ja Ruusunen oli se ensimmäisten Jammujen tuoja


      • ajuri
        Harjunpää kirjoitti:

        Muistan, että Yamaha-luokan edeltäjä oli nimeltään G-luokka. Loput minullakin on vain kertomasi kaltaista vanhaa perimätietoa, sillä olen tullut harrastukseen mukaan vasta 1989.

        Muistan, kun aikoinaan kilpailunjohtaja aloitti Vaasan cupissa ohjaajakokouksen sanoilla:
        "Noniin te pässinpäät ja etenkin G..."

        On tainnut noista ajoista jonkin verran luokka siistiytyä, mikä on hyvä asia.


      • tumma mies
        ajuri kirjoitti:

        Muistan, kun aikoinaan kilpailunjohtaja aloitti Vaasan cupissa ohjaajakokouksen sanoilla:
        "Noniin te pässinpäät ja etenkin G..."

        On tainnut noista ajoista jonkin verran luokka siistiytyä, mikä on hyvä asia.

        porissa ole ohjaajakokouksessa äänessä.... "nää paskaluokat".

        On muuten yleensä aina ohjaajakokouksessa äänessä vaikkei olisi mitään rooliakaan.


    • Harjunpää

      Lasse Sinua odotellaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3554
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2521
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe