teitittely?!

hulda s

osaisiko joku vastata tälle nuorelle: miten suomessa tehdään sinunkaupat? milloin voi siirtyä teitittelystä sinutteluun (esim. kun puhun vuokranantajani tms puolivirallisen henkilön kanssa)?

onko se sinunkaupat jos vanhempi/arvokkaampi hlö alkaa sinutella vai tarviiko sen sanoa että sinutellaan nyt?

kaikki vanhemmat ihmiset on aina sinutellu minua, ja usein jos olen itse silti jatkanut teitittelyä, ovat he sanoneet että voi kun tuntuu höpsöltä kun sinä teitittelet minua vaikka minä sinuttelen sinua...

ELI: jos vanhempi ihminen sinuttelee minua, tarkoittako se että minunkin tulisi sinutella häntä?!

kiitos vastauksista, tarvin tosiaan tiedon tästä mieltä askarruttaneesta seikasta.

6

851

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni on parasta vastata samalla tavalla kuin vanhempi sinua puhuttelee. Suomessa on mielestäni yleistynyt käytäntö, että ihmiset usein sinuttelevat toisiaan. Jos vanhempi/arvokkaampi sinuttelee, siihen vastaat sinuttelemalla takaisin. Jos ihminen esittäytyy vain etunimellään, se on mielestäni myös merkki sinuttelemisesta. Itse teitittelen hyvin harvoin ihmisiä Suomessa ja pidän melkein itsestään selvänä sinuttelua. - Huomaatko, miten elämä muuttuu helpommaksi ikääntyessä. ;)

Jos pidät itseäsi vielä lapsena, tai keskustelet todella iäkkään tai korkeassa asemassa olevan henkilön kanssa, teitittely on aina turvallisinta. Toinen voi halutessaan muuttaa käytännön ja kertoa itse miten haluaa tulla puhutelluksi.

Jos vanhempi teitittelee sinua, ei ole mitään kohteliasta tapaa, jolla sinä voisit muuttaa tilanteen. Aloitteen sinunkauppoihin tekee (etiketin mukaan) aina vanhempi, arvokkaampi tai sukupuolen mukaan nainen.

Jos ihminen vastaa sinutteluun teitittelemällä, se voi myös tarkoittaa, että hän haluaa pitää tiettyä etäisyyttä suhteessa sinuttelijaan.

Mielestäni et koskaan voi tehdä virhettä, jos itse ensimmäistä kertaa vanhempaa ihmistä puhutellessasi teitittelet. Moni iäkäs henkilö ei ole tottunut sinuttelemaan vieraita ja loukkaantuu, jos nuori palvelualan edustaja automaattisesti puhuttelee heitä kovin tuttavallisesti ja sinutellen.

Monissa yhteisöissä ja työpaikoissa on sovittu, että kaikki yhteisön jäsenet automaattisesti sinuttelevat toisiaan.

Osaatko muuten oikeat verbimuodot? Te olette ollut/tehnyt/sanonut jne? Tässä monet toimittajat tekevät tottumattomuuttaan jatkuvasti virheitä niin televisiossa kuin radiossakin.

Uskon, että sinä olet kohtelias ja toiset huomioon ottava nuori ihminen. Arvostan pohdintaasi. Älä ole liian huolissasi muotoseikoista, kohtelias nuori ihminen on aina ilo kohdata.

• T-tuulia

Käsittelit (mutu: sinuttelu) aloittajan kysymyksen hyvin, minulla ei lisättävää. -Liekö O-O suomenkielenopettaja, sikseen hyvää ja helppoa luettavaa on hänen kirjoituksensa? Toisin kuin itselläni, pitäisi kerrata kielioppiamme, tunteeko joku toinenkin nipistyksen, kun opit ovat unohtuneet...Kannattaisi vaalia äidinkieltämme.

• remmari

Kerrankin kirjoitus, jossa tunnetaan sinuttelun ja teitittelyn säännöt.

On epäkohteliasta teitiellä, jos toinen sinuttelee. Jos on kysymyksessä vanhempi ihminen ja lapsi, niin lapsi voi nimittää vanhempaa esimerkiksi tädiksi tai sedäksi. Aikuisen pitää sen sijaan sinutella, jos vanhempi sinuttelee. Jos jatkaa teitittelyä, niin sehän tarkoittaa: "Mikä te kuvittelette olevanne MINUA sinuttelemaan?" Ei ole sopivaa, että toinen sinuttelee ja toinen teitittelee.

Joudun työssäni paljon keskustelemaan nuorten ihmisten kanssa. Aikoinani yritin tehdä sinunkauppoja, mutta luovuin siitä, kun kukaan ei enää ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa. Minä sinuttelen kaikkia.

Joskus - pelkkää ilkeyttäni - olen tehnyt niin, että jos toinen vain itsepintaisesti jatkaa teitittelyä, niin olen alkanut teititellä myös häntä.

Minulle teitittely on verissä. Se on ensimmäinen puhuttelumuoto, joka tulee mieleen, kun joudun yllättäen puhumaan ventovieraalle aikuiselle.

Teittelyssä puhutaan yksikössä. Aivan ihanata, että muistutit myös siitä! Minä luulin aina, että se olisi itsestään selvää, mutta Kielikellossa oli juttu, jossa YLE:n toimittajat kysyivät tätä asiaa kielenhuoltajalta.

• T-tuulia kirjoitti:

Käsittelit (mutu: sinuttelu) aloittajan kysymyksen hyvin, minulla ei lisättävää. -Liekö O-O suomenkielenopettaja, sikseen hyvää ja helppoa luettavaa on hänen kirjoituksensa? Toisin kuin itselläni, pitäisi kerrata kielioppiamme, tunteeko joku toinenkin nipistyksen, kun opit ovat unohtuneet...Kannattaisi vaalia äidinkieltämme.

Kiitos positiivisesta kommentistasi.:))

En ole opettaja, mutta olen kiinnostunut tästä kauniista, monivivahteisesta kielestä. Kieli kehittyy kaiken aikaa ja tulee uusia ilmiöitä, varsinkin täällä netissä ja tekstiviesteissä, joten aina riittää uutta opittavaa.:)
        Murrejuttuja luen myös aina ilahtuneena, varsinkin kun en itse hallitse yhtään murretta. Toisaalta ei mielestäni ole tärkeätä, jos tekee virheitä. Pääasia, että saa asiansa ymmärretyksi.

• Miksiköhäköhän

Mietippäs miksi pitäisi edes olla sinut jonkun
      kaa? Minusta ystävykset ovat sinuja,mut puolitut-
      tuja en edes halua päästää niin lähelle ,hajurako
      pitää säilyttää ja oma minä.

• Remmari ek

Siitä on nykyaikana varsin vaikea pitää kiinni. Jos haluaa säilyttää etäisyyden, niin se on nykyisin enemmän poikkeus kuin sääntö.

Onko sinulla jokin kohtelias keino ilmaista halusi? Käsittääkseni ainoa keino on teititellä aloitteellisesti, eli käyttää ensimmäisenä teitittelymuotoa, ennen kuin toinen on ehtinyt sinutella. Ja sitten vielä tehdä se uudelleen.

Eräässsä yrityksessä, jossa asioin usein, on henkilö, jonka kanssa olemme sinutelleet noin kymmenen vuotta. Emme ole mitään sydänystäviä. -- Nyt hän on yhtäkkiä alkanut teititellä minua. Minä kyllä koen sen mielenosoitukseksi, enkä puhuttele häntä miksikään. Sen taidon minun ikäiseni (59 v.) ovat oppineet jo nuorena: osaamme asettaa sanamme niin, ettei puhuttelumuotoa tarvitse lainkaan käyttää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      183
      1536
    2. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      196
      1367
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      43
      1119
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      43
      823
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      720
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      701
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      700
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      681
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      20
      640
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      617
    Aihe