Naapurin rouvan piirakka

Jermu

Aina miehet joutuvat korjailemaan jälkiä ja jos ei vapaapäivä muuten mene pilalle, niin vaimo pilaa sen lupaamalla oman miehensä tulevan korjailemaan naapurin yksinhuoltaja-rouvan kaatunutta pihaporttia. Just niin.
No mies kerää kalunsa ja muut tarvikkeet ja menee naapuriin.
"Voi kun ihanaa, että pääsit tulemaan. On niiiiiiiiin ihanaa, kun joku vielä nykyaikana auttaa pulassa olevaa naapuriaan." Visertää naapurin rouva.
"Niin no, oliskos ollut vaihtoehtoja?" Vastailee mies.
"Anteeksi, vaihtoehtoja????"
"Niin kun tota köh, siis pitäähän sitä naapuria auttaa, tuota" Vastailee mies huokaistessaan viime hetken pelastumisestaan.
>Nuo helkkarin eukot kuitenkin kälättää keskenään kaiken julki, niin, että parempi on kai tässä ruveta hommiin, niin kerkee vielä katsella formulatkin...< Tuumailee tuo onneton mieshahmo sunnuntaiaamuna.
"Oletkos sinä saanut edes aamukahvia, miesparka, kun näin aikaisin olet täällä jo hommissa minua auttelemassa?" Kyselee rouva tekohuolestunut ilme kasvoillaan (Tiedättehän sen ilmeen, jonka vain naiset osaavat, kun he haluavat puhua miehelle, kuten lapsilleen..)
"Tässä nyt mitään kahveja..Siis tuota olen mä jo saanut...siis olen keittänyt kahvia, kiitti vaan!" Niinpä niin, mies oli kyllä keittänyt kahvit, mutta juomattahan ne oli jäänyt, kun eukko hoputti jo hommiin.
"Tuolla se varmaan nyt ikkunassa nyt kyylää, että milloin mä aloitan ne hommat ja juo MINUN aamukahvia!!!"
Mies jupisee hiljaa itsekseen ja aloittaa työnsä.
Nurmikko on aivan kosteaa aamukasteesta ja tottakai häneltä kastuvat kengät ja lahkeet, koska aidan viereltä ei ole kukaan ajellut paikkoja puhtaiksi...
Työ etenee omaa tahtiaan ja valmistakin alkaa tulla, mutta työ vaatii aina veronsa.
Kaksi tikkua kämmenessä ja hyvää vauhtia mustuva peukalonkynsi on siitä vielä muistuttamassa hieman pidempään. "Helkkari, kun olisi saanut edes kahvia aamulla..Tässä jaksa edes keskittyä tähän...Mutta perskeles, teenpähän millintarkkaa, niin ei ole eukko sitten jälkeenpäin kälättämässä huonosti asennetusta portista." Niinhän se on, kiireessä ja ilman aamusumppeja saattaa tulla hirveitä virheitä...
Työ valmistuu ja kuin taikaiskusta naapurin rouva ilmaantuu selän taakse siunailemaan juuri asennettua porttiaan:" Voi kun ihanaa, kun voi taas availla porttiaan turvallisesti, eikä tarvitse pelätä, että rojut putoavat jonkun jaloille. Sinä olet niin kätevä käsistäsi. Vaimosi on varmaan niiiiiiin ylpeä sinusta.
Minun entinen mies ei tehnyt muuta kuin makaili sohvalla ja katsoi formuloita. Nyt kyllä tulet tuonne sisälle, niin saat kahvia ja muuta hyvää."
>Niinpä sitä olis meikäläinenkin halunnut olla sohvalla ja katsella formuloita...Helkkarin peukalokin..irtookohan kynsi???< Mies miettii mielessään, että missähän se "entinen ukko" nyt katselee niitä formuloita...Onnenpoika!<
Rouva hääräilee pöydän äärellä ja pöytä on pullollaan karjalanpiirakoita, lihapiirakoita, pullaa ja mustikkapiirakkaa.
"Sitten otat kyllä kaikkia laatuja, ettei mene hukkaan. Minä kun niiiiin tykkään leipoa ja miehet tykkää pullasta, sen minä tiedän."
"Jos mä nyt sitten sitä kahvia kupillisen..."Mies sopertelee, mutta ei ehdi sen enempää, kun valtava annos karjalanpiirakoita lennähtää hänen eteensä.
"Kyllähän sinut pitää täällä ruokkia, että jaksat sitten lopun päivää. Mikäs sinulla tuossa peukussa on? Voi kauheeta, sehän ihan mustuu silmissä. Nyt olet kyllä siinä paikoillasi, niin minä haen jonkun siteen siihen!"
Rouva lennähtelee keittiössä edestakaisin ja kohta alkaakin peukun ympärille muodostua iso sideharsotuppo.
"Kiitosta tuota vaan, pitäskö mun tästä nyt lähteä, kun olisi noita hommiakin vielä kotona."
"Et sinä vielä lähde mihinkään, ennenkuin olet maistanut tätä minun piirakkaani. Mitäs kaikki sanovat, jos lähdet täältä ilman piirakan palastakaan, niiiiiiiin." vastaa rouva kädet puuhkassa ja kasvoillaan sellainen ilme, ettei asiasta enää keskustella.
"Jos mä nyt sitten maisteleisin sitä piirakkaa vähän..." >Helkkari, kohta ne aloittaa ja mä missaan sen lähdön..No pitänee katsoa sitten nauhalta...<
Lopulta mies saa piirakkansa syötyä ja alkaa siirtyä ovea kohti."Kiitosta vaan tarjoiluista ja sen sellaista. Mun tarttee nyt mennä" Mies kerää pihalta kalunsa ja lampsii kotiinsa.
Kotona odottaa vaimo kädet puuhkassa ja välittömästi alkaa kyselytunti.
"Mites sinä niiiiiiiin pitkään siellä majailit? Ei yhdessä portissa noin pitkään kulu aikaa. Katselin tuonne ulos, niin ei pitkään aikaan näkynyt portin kohdalla minkäännäköistä liikettä."
"No meni mitä meni ja sitten se naapuri pakoitti sinne kahville ja piirakkaakin oli tarjolla..." Mies yrittää epätoivoisena selitellä.
"Vai oli piirakkaakin tarjolla. Sinnekkös tuo sinun peukkusikin jäi väliin??? Naama mustikassa tulet kotiin ja tiedät varsin hyvin, että meillä on AINA lounas tällä kellonlyömällä. Roskikseenko ne ruuat nyt heitetään, kun HERRA on vain PIIRAKOITA maistellut. Se naapurin miestennielijälunttu saa etsiä itselleen jonkun toisen naapurin piirakoitaan maistelemaan, se on vissi se...Ja sinä et mene sitä naapurin ämmää lähellekkään enää, usko se kerralla..Piirakoita vielä mitä...." Kälätys jatkuu ja jatkuu, mutta mies on vaipunut eräänlaiseen horrokseen. Tuo ääni kuuluu erittäin vaimeana sen lävitse ja hän kyllä kuulee vaimonsa, mutta asia ei mene enää perille. >Formulat on nyt jo alkaneet ja mä en nähnyt lähtöä...Saikohan tuo naapurin entinen ukko katsella rauhassa sen lähdön. Mulla taitaa olla sen numero jossain. Lähtisköhän se joskus kaljoille tai lätkäotteluun??? Pitää varmaan soittaa sille.< Näin tuumii mies sormi isossa paketissa, kun hän tallustaa kohti olohuonetta ja televisiota ja keittiössä huutaa etäinen ääni vieläkin jotain naapurin piirakasta.

79

7208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

,elä siinä nyt sitten jumalisesti..:))

*on se tuo miehen elämä vaikeaa*

• Jermu

Koko ajan tarttee säätää, eikä mikään ole kuulemma koskaan oikein...Huoh!

• Talisker

Sulla on otetta:)

• Jermu

kieltämättä joskus voi olla väsynyt, mutta silloinkaan ei saa miehinen ote herpaantua. Kyllä jämpti on näin!

• vai saako?
        Jermu kirjoitti:

kieltämättä joskus voi olla väsynyt, mutta silloinkaan ei saa miehinen ote herpaantua. Kyllä jämpti on näin!

Tästähän se johtuu, että olen nyt opetellut käyttämään akkuporakonetta, käynnistämään auton kaapeleilla, vaihtamaan autooni renkaat-öljyt ilman suodattimet. Olen opetellut niittämään, sahaamaan ja ruohonleikkurin huoltokin onnisuu.
        Jos johonkin tarvitsen naapurin miestä, kysyn "taksan" etukäteen ja varaan rahat kouraan.Kahveja en tarjoa, ettei naapurin rouva tule epäluuloiseksi.
        Nyt olis projektina saada pojan mopo kuntoon.On siinä meikäläisellä taas miettimistä, mistä sais osia ja miten ne ruuvataan paikalleen.
        Ei uskalla naapurin puoleen kääntyä!

• Talisker
        vai saako? kirjoitti:

Tästähän se johtuu, että olen nyt opetellut käyttämään akkuporakonetta, käynnistämään auton kaapeleilla, vaihtamaan autooni renkaat-öljyt ilman suodattimet. Olen opetellut niittämään, sahaamaan ja ruohonleikkurin huoltokin onnisuu.
        Jos johonkin tarvitsen naapurin miestä, kysyn "taksan" etukäteen ja varaan rahat kouraan.Kahveja en tarjoa, ettei naapurin rouva tule epäluuloiseksi.
        Nyt olis projektina saada pojan mopo kuntoon.On siinä meikäläisellä taas miettimistä, mistä sais osia ja miten ne ruuvataan paikalleen.

Olet ihan oikeassa.
        Jos tarvitset lääkäriä,terkkariin pääset kohtuuajassa tai yksityiselle varmasti.
        Jos haluat vaikkapa tehdä puolison kanssa avioehdon,niin soitto johonkin lakiasiaintoimistoon ja asia hoituu.
        Jos haluat rakentaa talon,niin piirustuksia rustaa arkkiherttuat vai mitä tehtejä ne nyt on.
        Jokatapauksessa homma toimii.
        Ei tarvita muuta, kuin että Sulla on varaa maksaa palveluksista.
        Korkeasti koulutettuja ammattilaisia löytyy.
        Sensijaan jos haluat saada esim.kylppäriremontin teetettyä ja saat jostain kiinni ammattilaisen joka.
        -tulee suurinpiirtein silloin kun on sovittu.
        -on suurinpiirtein työkykyinen.(selvinpäin)
        -tekee suurinpiirtein siinä aikataulussa kuin on sovittu.
        -tekee työn suurinpiirtein kerralla valmiiksi.
        -suurinpiirtein sovittuun hintaan.
        Niin sellaisen ammattilaisen puhelinnumeroa säilytetään kuin sukukalleutta.
        Kylppäriremonttia en esimerkkinä käyttänyt syystä,että niiden tekijät olisivat erityisen epäkelpoja,vaan ainoastaan kuvaamaan tilannetta.
        Olen ihan varma että jos tällaisia "yleisremonttimiehiä"löytyy niin leipä on taattu.
        Miten saataisiin käsityöammattien arvostus nousuun?
        Tällä hetkellä tilanne on se ettei apua tahdo saada rahallakaan.

• iloinen
        vai saako? kirjoitti:

kylläpä oli hyvä kirjoitus nauroin vähän välia kun olen itsekkin kokenut samoja asioita hymysuin sunnuntaita olen niin iloinen kiitos Jermu

• Pirre*
        Talisker kirjoitti:

Olet ihan oikeassa.
        Jos tarvitset lääkäriä,terkkariin pääset kohtuuajassa tai yksityiselle varmasti.
        Jos haluat vaikkapa tehdä puolison kanssa avioehdon,niin soitto johonkin lakiasiaintoimistoon ja asia hoituu.
        Jos haluat rakentaa talon,niin piirustuksia rustaa arkkiherttuat vai mitä tehtejä ne nyt on.
        Sensijaan jos haluat saada esim.kylppäriremontin teetettyä ja saat jostain kiinni ammattilaisen joka.
        Kylppäriremonttia en esimerkkinä käyttänyt syystä,että niiden tekijät olisivat erityisen epäkelpoja,vaan ainoastaan kuvaamaan tilannetta.
        Olen ihan varma että jos tällaisia "yleisremonttimiehiä"löytyy niin leipä on taattu.

syrjäseuduille, ainakin, syntynyt uusi ammattiryhmä , jotka pitävät huolta ikääntyvien ihmisten huusholleista kokonaisvaltaisesti.

Luulenkin että tämöiselle liikeidealla varustetuille yrityksille on tulevaisuudessa lisääntyvästi käyttöä, ehkä nämä talonmiesyritykset voisivat, ja kai jo toimivatkin niin, että ostavat sitten noita esimerkkisi kylppäri remontti palveluita ns. alan alihankkijoilta.

• Jermu
        vai saako? kirjoitti:

Pojankoltiaiset virittää sen itse kuitenkin laittomaksi, joten älä huolehdi, kuka niitä osia paikoilleen laittaa. hah! Osat saat varaosaliikkeestä tai sitten vaikkapa tilaamalla jostain Moposport-kaupasta tms.
        No auttamisesta sen verran, etten ole koskaan rahaa pyytänyt, enkä sitä ole tarjottuna vastaanottanut noissa hommissa.
        Jos joku alkais inttään jotain rahasta, niin lähtisin käveleen aika nopeasti.
        On hieno juttu, että osaat tehdä noita juttuja itsenäisesti. Meikäläinen on aikoinaan tehnyt kaikki kotihommat itse, mutta nykyautoille ei oikein mahda enää mitään, kun kaikki on niin tietokoneita täynnä.

• Jermu
        iloinen kirjoitti:

kylläpä oli hyvä kirjoitus nauroin vähän välia kun olen itsekkin kokenut samoja asioita hymysuin sunnuntaita olen niin iloinen kiitos Jermu

hauskaa, jos tämän avauksen kirjoitukset ilahduttivat päivääsi.

• Lissu
        Jermu kirjoitti:

hauskaa, jos tämän avauksen kirjoitukset ilahduttivat päivääsi.

Eikös sen peukalo tupon kanssa, ole vähän hankala kirjoittaa? :)

• Jermu
        Lissu kirjoitti:

Eikös sen peukalo tupon kanssa, ole vähän hankala kirjoittaa? :)

kaikkea ei saa paljastaa, kun toinen sytänverellä suorastaan kirjoittelee paljastaen...ootas tossa on joku veritah...mitä lienee ketsuppia pudonnut lihapiirakan välistä..noo, niin siis sielunsa syvimmät ja herkimmät ajatukset..niinku tosta ruokapoliittisesta tilanteessa kotitalouksien sisällä.

• -G-
        Talisker kirjoitti:

Olet ihan oikeassa.

ihan mun entisen kylppärini remontilta... meni varmasti kolminkertainen aikakin siihen, kun... ;D

• Osaava joutomies
        Talisker kirjoitti:

Olet ihan oikeassa.

kyllä löytyy, joilla nuo kaikki työt käy. Ja vahän muutakin; kukaan vaan ei kysy. Johtuuko sitten siitä, ettei meillä ole kotona sitä Pomoa joka kyttää ne piirakka-ajatkin?

• ei apua
        Jermu kirjoitti:

Pojankoltiaiset virittää sen itse kuitenkin laittomaksi, joten älä huolehdi, kuka niitä osia paikoilleen laittaa. hah! Osat saat varaosaliikkeestä tai sitten vaikkapa tilaamalla jostain Moposport-kaupasta tms.
        No auttamisesta sen verran, etten ole koskaan rahaa pyytänyt, enkä sitä ole tarjottuna vastaanottanut noissa hommissa.
        Jos joku alkais inttään jotain rahasta, niin lähtisin käveleen aika nopeasti.
        On hieno juttu, että osaat tehdä noita juttuja itsenäisesti. Meikäläinen on aikoinaan tehnyt kaikki kotihommat itse, mutta nykyautoille ei oikein mahda enää mitään, kun kaikki on niin tietokoneita täynnä.

No kärjistin hieman,..en minä nyt ihan kaikkea osaa. Mutta kirjoituksesi viesti minulle monenlaista asiaa. Esim., että elät kahden naisen loukussa, olet menettänyt itsemääräämis oikeutesi,sinulla on kuluttava työ, vapaa-ajallasi haluaisit levätä ja vahvistaa itseäsi.
        Jotenki tuli myös sääli, siitä että et hallitse omaa elämääsi.Ja keskustelu yhteys vaimoosi on katkolla?

Miten olisi jos vaihteeksi tarjoaisit naapurin yksinäiselle isännälle vaimosi apua? ehkä ikkunanpesu tms olisi hänelle tarpeen?
        Lepäilisit sillä aikaa sohvalla ja kuuntelisit hiljaisuutta. kun vaimo on naapurissa talkoissa?
        Tasa-arvon nimissä!

Omalta kohdaltani haluaisin vain sanoa, että avun pyytäminen on vaikeaa. Pyrkii selviytymään kaikesta itse.
        Sitä miettii, että ottasko jonku ukon käppänän vielä, että oishan siitä vähän joskus apuakin.
        Mutta kun laitan vapauteni puntariin, niin aina tulen siihen tulokseen että eiköhän se naapurin isäntä vielä kerran käy auttamassa.
        Mutta sovin kyllä isännän kanssa sen jutun en hänen vaimonsa kautta!

• Jermu
        ei apua kirjoitti:

No kärjistin hieman,..en minä nyt ihan kaikkea osaa. Mutta kirjoituksesi viesti minulle monenlaista asiaa. Esim., että elät kahden naisen loukussa, olet menettänyt itsemääräämis oikeutesi,sinulla on kuluttava työ, vapaa-ajallasi haluaisit levätä ja vahvistaa itseäsi.
        Jotenki tuli myös sääli, siitä että et hallitse omaa elämääsi.Ja keskustelu yhteys vaimoosi on katkolla?

Miten olisi jos vaihteeksi tarjoaisit naapurin yksinäiselle isännälle vaimosi apua? ehkä ikkunanpesu tms olisi hänelle tarpeen?
        Lepäilisit sillä aikaa sohvalla ja kuuntelisit hiljaisuutta. kun vaimo on naapurissa talkoissa?
        Tasa-arvon nimissä!

Omalta kohdaltani haluaisin vain sanoa, että avun pyytäminen on vaikeaa. Pyrkii selviytymään kaikesta itse.
        Sitä miettii, että ottasko jonku ukon käppänän vielä, että oishan siitä vähän joskus apuakin.
        Mutta kun laitan vapauteni puntariin, niin aina tulen siihen tulokseen että eiköhän se naapurin isäntä vielä kerran käy auttamassa.
        Mutta sovin kyllä isännän kanssa sen jutun en hänen vaimonsa kautta!

ja muutamalta riviltä tuon kaiken näit...ihmeellistä sanon minä, että olenkin siis elänyt tietämättömyyden pimeydessä ja sinä toit valon...Ettet olisi anal-lyyseerannut vääriä rivejä ja tehnyt niistä "oikeita" johdotuksia.
        Otan osaa tappioosi.
        Tarjoa vaan naapurin isännälle rahaa...sellaista se on, kun ei oikeasti ole auttamishalua. Jag har talat.

• ei apua
        Jermu kirjoitti:

ja muutamalta riviltä tuon kaiken näit...ihmeellistä sanon minä, että olenkin siis elänyt tietämättömyyden pimeydessä ja sinä toit valon...Ettet olisi anal-lyyseerannut vääriä rivejä ja tehnyt niistä "oikeita" johdotuksia.
        Otan osaa tappioosi.
        Tarjoa vaan naapurin isännälle rahaa...sellaista se on, kun ei oikeasti ole auttamishalua. Jag har talat.

ärsyyntymisestäsi??? huolimatta, toivon, että edes lukisit vielä tämän:
        ei kai siitä itsenäisyyden menettämisestä kärsi ellei tarvitse sitä?
        mutta miksi sitten "kärvistellä" jos kerran haluaa olla toisen ohjailtavissa?
        ja sitä paitsi missä Sinun kirjoituksessasi ilmenee se, että Sinulla on auttamishalua?
        Pikemminkin se näyttää kärsimykseltä? Ja naisena minua loukkaa tuollainen ivallinen kirjoittelu vaimostasi ja naapuristasi.Eikö olisi rehellisempää sanoa suoraan ko. naisille eikä kirjoitella selän takana?
        on se ainakin hedelmällisempää?

Siksipä minäkään en mielelläni halua olla naapurin isännälle häiriöksi kun tiedän että jokainen meistä on lepohetkensä ansainnut.
        Tässä iässä varsinkin.
        Kai Sinulla täytyy olla myös sietokykyä mielipiteisiin, kun julkisesti kirjoittelet? Oletin, että se nimenomaan olikin tarkoitus?
        Mutta eipä tästä enempää, olisin vain toivonut sellaisita puntarointia ihmisten välisitä suhteista, koska itse tunnen olevan vielä aika raakile.
        kaikkkea hyvää ja jaksamisia!!!

• Jermu
        ei apua kirjoitti:

ärsyyntymisestäsi??? huolimatta, toivon, että edes lukisit vielä tämän:
        ei kai siitä itsenäisyyden menettämisestä kärsi ellei tarvitse sitä?
        mutta miksi sitten "kärvistellä" jos kerran haluaa olla toisen ohjailtavissa?
        ja sitä paitsi missä Sinun kirjoituksessasi ilmenee se, että Sinulla on auttamishalua?
        Pikemminkin se näyttää kärsimykseltä? Ja naisena minua loukkaa tuollainen ivallinen kirjoittelu vaimostasi ja naapuristasi.Eikö olisi rehellisempää sanoa suoraan ko. naisille eikä kirjoitella selän takana?
        on se ainakin hedelmällisempää?

Siksipä minäkään en mielelläni halua olla naapurin isännälle häiriöksi kun tiedän että jokainen meistä on lepohetkensä ansainnut.
        Tässä iässä varsinkin.
        Kai Sinulla täytyy olla myös sietokykyä mielipiteisiin, kun julkisesti kirjoittelet? Oletin, että se nimenomaan olikin tarkoitus?
        Mutta eipä tästä enempää, olisin vain toivonut sellaisita puntarointia ihmisten välisitä suhteista, koska itse tunnen olevan vielä aika raakile.
        kaikkkea hyvää ja jaksamisia!!!

Ai siitäkö se kenkä puristi..Puhuttiin samasta asiasta, mutta ihan sen viereen. Se oli kuvitteellinen kertomus, enkä minä tiedä onko se jollekkin totta.
        En katso formuloita, enkä lätkää telkkarista. En ole koskaan katsonut paljon telkkaria.
        Teen kylläkin remppahommia, mutta nykyään aika vähäistä palkkatöitteni määrän takia. Meillä ei ole tuollaisia naapureita nykyään, jotka 1. kyselisivät apua
        2.menisin sinne auttelemaan.(Emme tunne heitä ollenkaan)
        En kirjoittanut siis vaimostani tai minusta itsesäni ollenkaan. Niin että sellainen tapaus tällä kertaa.
        Sorry, jos se tarina oli liian realistisen tuntuinen ja siten omaksuttavissa reaalielämään liian helposti. Yritän kirjoittaa fiktiivisemmin seuraavalla kerralla ja lainaan vaikka Tikua ja Takua tms. että ihmiset osaavat mieltään tarinan "Ei niin todelliseksi", sikäli, kuin se nettiympäristössä on mahdollista.

• Jermu kirjoitti:

Ai siitäkö se kenkä puristi..Puhuttiin samasta asiasta, mutta ihan sen viereen. Se oli kuvitteellinen kertomus, enkä minä tiedä onko se jollekkin totta.
        En katso formuloita, enkä lätkää telkkarista. En ole koskaan katsonut paljon telkkaria.
        Teen kylläkin remppahommia, mutta nykyään aika vähäistä palkkatöitteni määrän takia. Meillä ei ole tuollaisia naapureita nykyään, jotka 1. kyselisivät apua
        En kirjoittanut siis vaimostani tai minusta itsesäni ollenkaan. Niin että sellainen tapaus tällä kertaa.
        Sorry, jos se tarina oli liian realistisen tuntuinen ja siten omaksuttavissa reaalielämään liian helposti. Yritän kirjoittaa fiktiivisemmin seuraavalla kerralla ja lainaan vaikka Tikua ja Takua tms. että ihmiset osaavat mieltään tarinan "Ei niin todelliseksi", sikäli, kuin se nettiympäristössä on mahdollista.

on yksi huono puoli,kun kaikki eivät tiedä kirjoittajan/lukijan taustaa.

Tulee väärinkäsityksiä ja olis sekin liioittelua,jos jokaisen jutun perään laittais,onko kyse fiktiosta tai flirtistä ynnnämuista.

Pitäis keksiä hymiöt fiktiolle ja "faktalle".

• Jermu
        emw34 kirjoitti:

on yksi huono puoli,kun kaikki eivät tiedä kirjoittajan/lukijan taustaa.

Tulee väärinkäsityksiä ja olis sekin liioittelua,jos jokaisen jutun perään laittais,onko kyse fiktiosta tai flirtistä ynnnämuista.

Pitäis keksiä hymiöt fiktiolle ja "faktalle".

tuollaista tarinaa 1:1, jonkun elämästä suoraan otetuksi. Eikös kirjailijalla ole oikeus värittää mielikuvituksen siivin tapahtumia ja kuvailla sellaistakin, mitä ei ole koskaan edes tapahtunut...Lirttaileen en rupea ja hymistyksiä en käytä..Kjäh!

• ja sen kestävyydestä
        Jermu kirjoitti:

mukava kun vielä jaksoit vastata.
        olihan minulla se "epäilys" faktan ja fiktion mahdollisuudesta,mutta kai tässä kuitenkin johto ajatuksena oli miesten ja naisten väliset suhteet? ja nehän voi verhota vaikka minkälaisen kertomuksen kaapuun? Ja uskon, että kirjailijalla on joko omakohtaista tai muiden kokemuksiin pohjautuvaa tietoa, jota on elämän varrella kertynyt hihaan.
        Mielestäni kaikki kirjallisuus (romaanitkin) perustuu enemmän tai vähemmän faktaan. On sitten kirjailijan taidoista kiinni miten esittää asiansa.
        Siis voiko täysin fiktiota olla??? Siinäpä kysymys!
        Antaapi asian olla.."meitsi" on vähän naiivi?
        Luen kyllä jatkossakin kirjoituksesi, ja pyrin tulkitsemaan ne eri näkökulmasta.
        Mutta sen voin sanoa, ettei minua hirveesti innosta enää 50:nä "piirakka" jutut...siis po. mielessä.

• ...sulla tuo teksti alkoi irtoileen ----'ihan päätä *huimaa*
      -mainosta nyt vähäsen täälläkin palstalla Kaffeen IDOLSEJA ..ja tuu sinne säkin esiintymään.

*pitänee muuttaa tänne munkin---'NAURAA***

• Jermu

harvinaisen ilkeää porukkaa näin sunnuntaina täällä..Hmmm..Vai itolssi..En mä oikeen tiedä, kun en osaa oikein tarinoita kirjoitella ja sitten pitäis osata esiintyä. Tälläinen arkinen tyyppi mikskään itolssiksi rupee...

• ilolla luen
        Jermu kirjoitti:

harvinaisen ilkeää porukkaa näin sunnuntaina täällä..Hmmm..Vai itolssi..En mä oikeen tiedä, kun en osaa oikein tarinoita kirjoitella ja sitten pitäis osata esiintyä. Tälläinen arkinen tyyppi mikskään itolssiksi rupee...

juttujasi,olet kyllä niin eriskummallinen mies.Tää ei ole kehu.Mut nyt ei tarvii ruveta kainostelemaan ruveta.
        Pirskale sun jutuilles,noinhan se on,kuin suomalaisessa elokuvassa ikään.
        Meidänkin miestä vokotteli naapurin rouva milloin hohtimet tai jakoavaimet kädessä oven takana,ja kujerteli söpösen näkösenä pitkässä hameessaan et kun pitäis korjata pyörää ja se ja se on rikki!

Tuttua,tuttua ja niin naisellista.

• Jermu
        ilolla luen kirjoitti:

juttujasi,olet kyllä niin eriskummallinen mies.Tää ei ole kehu.Mut nyt ei tarvii ruveta kainostelemaan ruveta.
        Pirskale sun jutuilles,noinhan se on,kuin suomalaisessa elokuvassa ikään.
        Meidänkin miestä vokotteli naapurin rouva milloin hohtimet tai jakoavaimet kädessä oven takana,ja kujerteli söpösen näkösenä pitkässä hameessaan et kun pitäis korjata pyörää ja se ja se on rikki!

Tuttua,tuttua ja niin naisellista.

pyörälle..Vai olen eriskummallinen mies...Se voi pitää paikkaansa. Olen mielestäni aika tavallinen miehenroikale, jolla on tietyt arvot elämässään.
        Niillä mennään läpi kaikesta, jos tarve vaatii.
        En kuuntele kehuja, vielä vähemmän lirttailuja. Kjäh!
        Mistä muuten luulet johtuvan sen, että hän oli kiinnostunut saamaan miehesi sinne auttelemaan pienissä askareissa? Tarvitsiko hän oikeasti apua, vai vain seuraa yksinäiseen hetkeen. Tarkoitan tällä sellaista miehistä seuraa edes hetkeksi, että olisi sellainen tuntu edes hetken, että on mies talossa.
        Minulle ei tulis mieleenkään lähteä hohtimet kädessä tuonne talon pihalle kyseleen naapureilta, tartteeko he apua, joten kai siinä mun avauksessa silloin jotain perää oli...

• Huomaan että nyt täytyy jo tällaisen kokeneemman korjaajan antaa ohjeistusta seuraavaa kertaa varten.Puhuu se vaimorakas nyt vaikka miten piirakoista ja siitä leipojasta, mitä tahansa,niin kyllä niitä kertoja tulee riittämään.

Oikein on, että autat miehen puutteessa olevaa tuttava rouvaa,sehän on selvää.Mutta se nautintaoikeutesi kaikkineen, vaatii kohdaltasi kyllä selvästi säätöä.

Kalut ja muut, sekä rivakka meno naapuriin,oli OK.

Tässä ohjetta vastasen varalle:
      Siinä heti rouvan kysellessä sen aamukahveen nauttimisesta,sanot ens kerralla että joo,laitappas jotain, ja mukavahan se on välillä aamukahvi juoda oikein eväskorista,ja työkin etenee samalla joutuin.(vaikka kyse todellisuudessa on omasta vastavedosta ja ohjien ottamisesta omiin käsiin.

Jos hyvin käy,niin portti on sopivasti valmis ennen formulan lähtöä.Ajoitus ON TÄRKEÄÄ.

Oli miten oli,niin siinä vaiheessa kun formula tai vastaava elämää suurempi asia on akuutti,niin silloin on syytä heti ottaa asia pramille ja laittautua sen kummempia kyselyjä keskelle sohvaa ja kysyä korkeintaan,missäs kaukosäädin on?

Kohteliaana miehenä voi sitten vastailla ympäripyöreitä rouvalle ja katsot vaan ens kerralla formulat loppuun studiota myöten siitä naapurin sohvalla ja jos pidät puolesi,niin ei ole väärin vaikka heittäydyt siinä pitkällesi kisan jännityksen lauettua.

Sitten vaan kiittelet rouvaa vaivannäöstä ja pyydät heti ottamaan omaan vaimoosi yhteyttä,jos jotain olis rempattavaa ilmenisi.

Kotona ens töiksesi kerrot vaimolle,miten olikin antoisa reissu ja kerrot,että nyt on pakko mennä pötkölleen,kun se naapurin rouva otti niin miehestä mittaa ja olen niin täynnä 'piirasta',jopa useampi kerta nautittuna, että taitaa olla parempi,jos laitan makkarin oven kiinni, ettei kuorsaaminen häiritse sinua,RAKAS!

• Jermu

hitto, jos se naapurin nainen näkee ton sun kirjoituksen, niin se lyö kaulimella päähän.
        Katsos silleen se vähän niinku meni aineski ruokapuolen kanssa ja sitten mä tarvitsin sen exän akkuporakonetta lainaan, niin nyt sekin on tuolla tallissa...Kjäh!

• vilma

sellaista jermua, että. Tätä rataa kun jatkat ja pitkiä stooreja kirjoitat ja ne sit julkaistaisi, niin varma on, että vuoden 2006 kirjallisuuden finlandia palkinto on sinun..:)

• Jermulle kerro...aatteles ku me saadaan ny lukea ilmaseks sen juttuja....jos se alkaa myymään kirjoja ni loppuu tämäki hupi :))

• vilma
        mii-su kirjoitti:

Jermulle kerro...aatteles ku me saadaan ny lukea ilmaseks sen juttuja....jos se alkaa myymään kirjoja ni loppuu tämäki hupi :))

saadaan nimmareilla jermulta ihan ekapainoksen ekat kirjat. kato kaveria ei jätetä..:)

• Jermu

minähän sain sen jo vuonna 2004 aiheesta "pisimmät selitykset netissä". Taiteilija-apuraha 10 v. ajalle.
        Olen tässä just niinku opetellut elään sen kanssa. Kjäh!

• Jermu
        mii-su kirjoitti:

Jermulle kerro...aatteles ku me saadaan ny lukea ilmaseks sen juttuja....jos se alkaa myymään kirjoja ni loppuu tämäki hupi :))

mun teokset menee kuin kuumille kiville, nääs.

• vilma kirjoitti:

saadaan nimmareilla jermulta ihan ekapainoksen ekat kirjat. kato kaveria ei jätetä..:)

enpä tullu aatelleeks:)) Täytyy lyöttäytyä enempi vielä ton Jermun viekkuun..sais pian osallisuutensa siitä kuuluisuudesta...hih...ollaan kohta seiskassaki...;))))))))))

"Maailmankuulu kirjailija Jermu ****istuskeli kapakissa usean kauniin pimun seurassa..."siinä vähän otsikkoa..;)

• vilma
        Jermu kirjoitti:

minähän sain sen jo vuonna 2004 aiheesta "pisimmät selitykset netissä". Taiteilija-apuraha 10 v. ajalle.
        Olen tässä just niinku opetellut elään sen kanssa. Kjäh!

hahahahahh, mutta onko se vuosi 2006 varmistettu??? annamme kyllä puoltolauseita:)

• Marion.T

Sinullahan on noita kirjoittajan lahjoja ihan vaikka muille jakaa:))

En tiennytkään että osaat kirjoittaa noin hauskoja juttuja...HIENOA JERMU !!!!!

Älä nyt kuitenkaan liian ylpeäksi kehumisestani tule.....muista myös meitä maan matosia kun menet noutamaan sen kirjallisuuspalkinnon....

• Jermu

tarttee sitten varmaan kirjoitella useamminkin tästä erittäinkin vakavasta aiheesta, eli miehinen realiteetti nyky-yhteiskunnan murroskaudessa.

• Mistä piirakasta kaikkein eniten pidät?

Oikein millin tarkkaa työtä teet ja piirakkapalkalla. Sellaisella olisi varmaan laajemmaltikin käyttöä. ;)

Minäkin osaan leipoa.

• Jermu

millintarkalle työlle on aina kysyntää ja toi eukko ei osaa pitää suutaan kiinni ja kehuskelee sitten joka puolella. Kieltämättä pullaa ja piirakkaa tulee joka paikassa, mikä on sinänsä hyvä, kun vaimo ei leivo.
        Mustikkapiirakka makeista ja karjalanpiirakka ja lihapiirakka sitten näistä rankemmista eväistä..Siis niinku maistuu parhaiten.

• Lissu

Osaan leipoa :) Innolla odotan pääsiäistä.Rahkapiirakka. Sen oon jo oppinut. Muut on vielä hakusessa :)

• -G-
        Jermu kirjoitti:

millintarkalle työlle on aina kysyntää ja toi eukko ei osaa pitää suutaan kiinni ja kehuskelee sitten joka puolella. Kieltämättä pullaa ja piirakkaa tulee joka paikassa, mikä on sinänsä hyvä, kun vaimo ei leivo.
        Mustikkapiirakka makeista ja karjalanpiirakka ja lihapiirakka sitten näistä rankemmista eväistä..Siis niinku maistuu parhaiten.

hmmmm? sä sit vissiin kuntoilet paljon, kun ne piirakat ei kerry siihe vyötäröllesi? ;DD

• -G-
        Lissu kirjoitti:

Osaan leipoa :) Innolla odotan pääsiäistä.Rahkapiirakka. Sen oon jo oppinut. Muut on vielä hakusessa :)

oottamaan? senkun leivot sitä rahkapiirakkaa vaikka heti! tuleeks rusinat mukaan ja?
        mä leivon vaikka juhannuksena joulutorttuja, jos sattuu tekee mieli... (tosin ei ole vielä juhannusta ollut lieden äärel) ;))

• Liukas Leipoi

se ripsipiirakka parasta liene. Seuraavana melkein sama, Platinalaiselta nimeltään Bakelsis Carelianis Vulvaformis.

• Huolestunut Hannu

kopionut tämän jostain paikallislehdestä?

• Jermu

Jermulan sanomista kopsasin. Päätoimittaja Jermu.
        Huahahahahahahahahaaa
        Huolestu Hanna vaan omista säälittävistä asioistasi.

• Olenkin odottanut koska taas kirjoitat näitä tarinoita tai jatkokertomuksia.
      Näitä on kiva lukea. Kirjoitustesi helmiin kuuluu ehdottomasti myös "Ohdake ruusutarhassa" (olikohan se otsikko noin).

• Jermu

Noo, se nyt oli sellainen harhama vaan..Mistä lienee mieleen juolahtanut..Kjäh!
        Jos tässä innostuu kaikkien tappelusten välissä, niin voihan sitä taas jotain yrittää keksiä.
        Luitkos ne Kallen seikkailemattomuudet tuolta kaffeelta?

• Jermu kirjoitti:

Noo, se nyt oli sellainen harhama vaan..Mistä lienee mieleen juolahtanut..Kjäh!
        Jos tässä innostuu kaikkien tappelusten välissä, niin voihan sitä taas jotain yrittää keksiä.
        Luitkos ne Kallen seikkailemattomuudet tuolta kaffeelta?

luin, tarkoititko sitä?

• Jermu
        Mariet kirjoitti:

luin, tarkoititko sitä?

seikkailemattomuudetkin...Sun tarttee kysyä vaikka Sumppisanomien toimituksesta, josko niillä olisi kopio jossain. tai sitten etsit Hau-Haulla...

• Pirre*

onnellisia munia piirakkaani, naapurista..

• Kiitos Pirre iltapäivän makeista nauruista :).

• Jermu

vain, jos se putoaa oikeaan pesään...

• Pirre*
        Jermu kirjoitti:

vain, jos se putoaa oikeaan pesään...

,luomukalan omistaja ilahtuu aina kovin, kun kyselen häneltä niitä onnellisia munia piirakkaani varten.

• Jermu
        Pirre* kirjoitti:

,luomukalan omistaja ilahtuu aina kovin, kun kyselen häneltä niitä onnellisia munia piirakkaani varten.

jos hänellä on luomukaloja ja kyselet häneltä piirakkaasi onnellista munaa.

• Pirre*
        Jermu kirjoitti:

luomukalakin siihen..:), kanalahan se piti olla, sormet elävät näköjään omaa elämäänsä..

• piirakkaa
        Jermu kirjoitti:

Nahka vai ripsi piirakkaa tarjoatte?

• Kummaa

Oikea Jermu?

• Jermu

mistä kohdasta et pitänyt. Mustikkapiirakkajutusta vai formuloista?
        Minun kirjoituksistahan sinä olet aina poikkeuksetta tuntunut pitäneen.

• renata1
        Jermu kirjoitti:

mistä kohdasta et pitänyt. Mustikkapiirakkajutusta vai formuloista?
        Minun kirjoituksistahan sinä olet aina poikkeuksetta tuntunut pitäneen.

ja kuinka sattuikaan aika tutun tuntuinen. Tarkoitan jotenkin omakohtaisesti koetun oloinen.
        Minä taidan olla se mukava naapuri joka tarjosi miestään avuksi miehettömälle tuttavarouvalle.
        Kovin pahaa piirakkariitaa meille ei kyllä ole tullut, mutta mielestäni asioilla ei saisi vetelehtiä, vaan kaiken tulisi hoitua rivakasti ja aikailematta.

Sanoisin, että sinussa on pakinoitsija - ainesta, ainakin kaulushaikaran tuomaksi ;)

• Harvinaisen typerä aihe,mutta silti juonellinen ja sopivasti vihjaava ja huumori oli sopivasti mausteena kitjoituksessa.

Siis, samaa mieltä kanssasi, tämä oli oikea Jermu,eikä feikkari.

• Jermu
        renata1 kirjoitti:

ja kuinka sattuikaan aika tutun tuntuinen. Tarkoitan jotenkin omakohtaisesti koetun oloinen.
        Minä taidan olla se mukava naapuri joka tarjosi miestään avuksi miehettömälle tuttavarouvalle.
        Kovin pahaa piirakkariitaa meille ei kyllä ole tullut, mutta mielestäni asioilla ei saisi vetelehtiä, vaan kaiken tulisi hoitua rivakasti ja aikailematta.

Sanoisin, että sinussa on pakinoitsija - ainesta, ainakin kaulushaikaran tuomaksi ;)

kun Jermun pudotti..Kjäh!

• Jermu
        emw34 kirjoitti:

Harvinaisen typerä aihe,mutta silti juonellinen ja sopivasti vihjaava ja huumori oli sopivasti mausteena kitjoituksessa.

Siis, samaa mieltä kanssasi, tämä oli oikea Jermu,eikä feikkari.

tai jotain...ehkä.

• Söpöstiinan

Ihan pelästyin, että mitäs piirakkaa se naapurin rouva on narrannut Jermun sunnuntaina kirkonmenojen aikaan nauttimaan, mutta näkemä olikin viaton työrupeama... tai sellaisen käsityksen ainakin sain!

• Jermu

Tseksiavaus puuttuu vielä..tai siis puutuu...

• sättääjätär

minäkin leivoin,kun on tuo patterikin rikki.Ei tullu korjaajaa ja kakutkin oli niin kuivia,pahaiset paloikin uunissa,että silleen.Jermu ylitit itsesi,kiitos siitä

• Jermu

missä kohdin oli se ylitys..Hah! Huomiseen!

• Juutas

oikeasti, kiva kirjoitus, on sinulla näköjään sana hallussasi, jos niin haluat..:)

• Jermu

mutta kiva, jos kelpasi. Hah!

• -G-

sulla sitten oli hauska tarina... (maha kippuras ja silmät märkinä sitä täällä luin...)
      Kai se vasara tai joku osui sitten siihen sormeen (peukaloon) millä sitä kaukosäädintä käytetään? (mä ihan odotin, et sekin vielä...) ;)
      Joopa joo... meitä naisia on välillä todella vaikeeta miellyttää!!! ;)) -vaiko mahdotonta? -tunnustan! ;))))))

• Jermu

eli ei pelkästään minun havaintoihini perustuva tarina. Osaavalla ja pystyvällä miehellä on siis vieläkin kysyntää tuolla jossaain ulkopuolella (heiluttelen kättä tässä osoittaen ulospäin, siis heilauttaen näin, nam.)

• n52

naurutuokiosta.
      Elävästi kirjoitettu!

• Jermu

Kaikenlaista sitä miehille tapahtuukin..siis noinniinku tarinoissa.

• Jermu kirjoitti:

Kaikenlaista sitä miehille tapahtuukin..siis noinniinku tarinoissa.

Vaikka juttu olikin sepitetty, niin ihan käytännössäkin olen kokenut melkein samanlaisia tilanteita. Naiset saattavat sopia keskenään tietyistä työtehtävistä, jotka toimeliaan miehen pitää naapurin yksinäiselle naiseläjälle tehdä, ja miehen on hommaan pakko suostua.

Kun homma siten hieman vastustaa ( melkein aina käy niin) tai pakollinen kahvittelu ottaa liikaa aikaa, niin kotiin tultuaan sitä joutuu selittelemään yhtä ja toista. Monesti miestä silloin epäillään siitä, että "tietyt syyt" ovat hidastaneet hommaa. Kiittämättömyys on maailman palkka!

• Pirre*
        Yleismies kirjoitti:

Vaikka juttu olikin sepitetty, niin ihan käytännössäkin olen kokenut melkein samanlaisia tilanteita. Naiset saattavat sopia keskenään tietyistä työtehtävistä, jotka toimeliaan miehen pitää naapurin yksinäiselle naiseläjälle tehdä, ja miehen on hommaan pakko suostua.

Kun homma siten hieman vastustaa ( melkein aina käy niin) tai pakollinen kahvittelu ottaa liikaa aikaa, niin kotiin tultuaan sitä joutuu selittelemään yhtä ja toista. Monesti miestä silloin epäillään siitä, että "tietyt syyt" ovat hidastaneet hommaa. Kiittämättömyys on maailman palkka!

piirakka vaan maistuu..:)

• Pirre* kirjoitti:

piirakka vaan maistuu..:)

Kyllähän se vieras piirakka on joskus maukkaampaa kuin kotoinen vaihtoehto. Tämä on vanhan miehen pakko tunnustaa.

• Pirre*
        Yleismies kirjoitti:

Kyllähän se vieras piirakka on joskus maukkaampaa kuin kotoinen vaihtoehto. Tämä on vanhan miehen pakko tunnustaa.

arvatakin, tunnustuksiahan niitä alkaa tulemaan..:)

• Jermu
        Yleismies kirjoitti:

ja kovemmaksi muuttuu, jos pehmenee tatsi, eikä ala oikeassa paikassa matsi.

• Kätevän miehen vaimo

Kyllä on Jermulla sana hallussa.
      Tosi hyvä juttu. (ja voi olla varmasti vielä tosikin).
      Todella mukavasti kirjoitettu.

• Anonyymi

Haluatko panna

• Anonyymi

En jaksanut lukea. Liian pitkä kun teksti huonoa. Oletan, että jutun asiat mahtuisivat kolmasosaan tekstin pituudesta. Eikö se juomatta jäänyt aamukahvi selviä yhden kerran kertomalla? - Nm. Oliko siinä joku witsi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      83
      2032
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      394
      1811
    3. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1808
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1475
    5. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      68
      1354
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1350
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      75
      1317
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1253
    9. Kuljettajasi oy konkurssi?!

Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1123
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      101
      1107
    Aihe