miksi koira kirputtaa?

terhi

Minua ihmetyttää koiramme tapa. Se kirputtaa/nakertaa aina meidän petivaatteita silloin, kun ollaan käymässä nukkumaan. Se on jotenkin hupaisaa, mutta mikä siihen on syynä? Illalla, kun yrittää käydä nukkumaan, niin koira kirputtaa peittoa jalkopäästä varmaan 10 min.

Joku sanoi, että se kirputus on koiralla vähän sama asia, kuin esim. apinoilla muiden lauman jäsenten turkin sukiminen. Onko näin? En ole ikinä ajatellut koiran ja apinan käytöksessä olevan yhtäläisyyksiä... :)

14

21654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hatamm

      tuollaista sanaa kuin kirputus.

    • r.iikka

      meidän koiralla on semmonen tapa että jos sen ottaa sänkyyn/syliin/sohvalle tms. niin sen on pakko alkaa välittömästi kirputtamaan takapuoltaan ja taka''reisiä'' se on todella huvittavaa kun jos yrittää leikillään estää sitä esim. laittamalla käden siihen eteen, niin se alkaa poukkoilemaan ympäriinsä että pääse takapäähänsä ''käsiksi'' sitten jos sen laittaa lattialle, homma loppuu. ja jos taas pyytää sängylle, niin hirveä kirputus taas=)

      • Anonyymi

        Siskoni koira kirputti takareisiään aika ajoin, sairasti moniniveltulehdusta johon lääkitys eläinlääkäriltä. Joskus kipu voi olla kirputuksen syynä. Toki koirat kirputtaa ymmärtääkseni monistakin syistä. Meidän edesmennyt suloinen sakemanni tuli kirputtamaan peiton päältä kun käskettiin mennä herättämään joku liian pitkään nukkuva unikeko ja se oli sen mieli homma😉


    • Riva

      Mulla on ollut 10 koiraa ja vain 2 niistä on kirputtanut huvikseen. Edesmennyt sakunarttu tykkäsi kirputtaa kun sillä oli hyvä olo,se kirputti tosi nätisti ,ei sattunut. Nyt meillä on uros-saku ja sekin kirputtaa kun on hyvällä tuulella ,mutta huomattavasti rajummin. Samoin myös se kirputtaa vaatteita.Emohan kirputtaa pentuja ,siis alle 7 viikkosia. Luulen ,että se on luottamuksen ja hellyyden ele.

    • *Inez*

      Meidän hauva kirputtaa myös.. Harvemmin itseään, se kun tykkää kirputtaa ihmisiä korvan takaa. Eli ollaan opetettu ettei nuole naamaa, joten se siirtyi nuolemaan korvan taustoja ja sitten se alkaa aina kirputtamaan.. :)

    • Hömelö

      Kelmi vaan kirputtaa kun se on tohkeissaan tai kovin tyytyväisen oloinen. Esim. kesken leikin se saattaa pysähtyä viereen ja alkaa kirputtaa lahjetta tai hihaa nätisti..Kummallista :D

    • Mappe

      En tiedä mistä johtuu, mutta olen ihmetellyt itsekin samaa asiaa. Ilmeisesti koira saa siitä jonkinlaisen hyvän olon tunteen tai osoittaa onnellisuuttaan tällä hullunkurisella tavalla.

      Meillä koiruus kirputtaa itsensä lisäksi myös pehmolelujaan ja joskus sitä rapsutellessani se innostuu kirputtamaan minua "takaisin"(siis aivan kuten apinat tekevät toisilleen). Vaatteiden läpi tuo kirputus vaikuttaa vain huvittavalta tavalta osoittaa "hellyyttä" takaisin päin mutta paljaalle iholle kohdistettuna lähinnä kidutukselta! :)

    • Anonyymi

      Oletko pieraissut , jos koira kirputtaa .

    • Anonyymi

      Kyllä se on koiralla silloin vialla jotakin. Epänormaali kutina ei varmaankaan tunnu mukavalta ja siitähän tuo kirputtaminen tulee. Tapauksessa jossa koira kirputtaa petivaatteita on syynä koiran hyvät haju-, ja muut aistit. Koira on huomannut että asunto ja siten myös petivaatteet ovat likaiset joten eläin haluaa auttaa. Varmasti koira myös kärsii kun joutuu olemaan saastan keskellä. Luulisi omistajan huomanneen miksi koira kirputtaa, Pesukone pyörimään ja asunto tuholaismyrkytykseen, näin se homma etenee. Loppuu kirputus varmasti.

      • Anonyymi

        Naapurilla oli juuri tuollainen kirputtava koira ja siellä jouduttiin tekemään asuntoon iso remontti. Tuholaismyrkytys ja kämppä sellaisessa kunnossa että melkein kaikki pinnat uusiksi. Lisäksi muuta korjausta. Ei olisi auttanut enää pesukone oli muutkin kuin petivaatteet epäkunnossa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurilla oli juuri tuollainen kirputtava koira ja siellä jouduttiin tekemään asuntoon iso remontti. Tuholaismyrkytys ja kämppä sellaisessa kunnossa että melkein kaikki pinnat uusiksi. Lisäksi muuta korjausta. Ei olisi auttanut enää pesukone oli muutkin kuin petivaatteet epäkunnossa .

        Herra isä sentään. Nauroin niin että taisin vähän pissata pöksyihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurilla oli juuri tuollainen kirputtava koira ja siellä jouduttiin tekemään asuntoon iso remontti. Tuholaismyrkytys ja kämppä sellaisessa kunnossa että melkein kaikki pinnat uusiksi. Lisäksi muuta korjausta. Ei olisi auttanut enää pesukone oli muutkin kuin petivaatteet epäkunnossa .

        Jos on noin pahasti käynyt, se ei naurata. Useissa saneeraus- ja rakennuspalveluja tarjoavilla yrityksissä on oma rempparyhmä joka kunnostaa juuri tuollaisia saastuneita asuntoja. Olen väkisin, isännöitsijän roolissa, joutunut tilaamaan kunnostusryhmän useamman saastuneen asunnon kuntoon laitton ja korjaukseen. Kallista mutta pakko tehdä.


      • Anonyymi

        😂🫣🤦🏽‍♀️


      • Anonyymi

        Siis ootko nyt ihan tosissasi, vai oliko tuo läppä? Haluaa auttaa?😂 Nyt menee aika next level tuo eläimen inhimillistäminen 🤦🏻‍♀️


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe