mistä mattoja alanyassa

alanyaan lomalle

Voitko kertoa minulle kaupan mistä kannattaa ostaa esim mattoja ja mitä ne maksaa.Myös mistä voi ostaa kodin tekstiilejä kuten verhoja ja pöytäliinoja ja missä hinnoissa ne ovat alanyassa. kiitos

15

5277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masa

      Kun liikut Alanyassa huomaat mitä erilaisimpia mattokauppoja ja liikkeitä, niitä on milteipä jokapuolella kaupunkia. Tee itse hintavertailuja ja muista tietysti kova tinkaaminen. Tietysti tiedät myös miten aidon maton tunnistat? En voi
      suositella mitään yksittäistä liikettä.

      • kiitos kiitos

        Tuhannet kiitokset viestistäsi. OLEN ENSIKERTAA ASIALLA JA VOITKO KERTOA PALJONKO KANNATTAA MAKSAA. NOIN.


      • maton
        kiitos kiitos kirjoitti:

        Tuhannet kiitokset viestistäsi. OLEN ENSIKERTAA ASIALLA JA VOITKO KERTOA PALJONKO KANNATTAA MAKSAA. NOIN.

        Ostin syyskuussa aidon villamaton rantapaikkoja lähinnä olevasta paikasta, jossa ulkopuolella vanha rouva teki niitä. Ilmeisesti turistien iloksi ja nähtävyydeksi. Hintaa tuli 150e ( 130 x 190 ). Hinta riippuu ihan siitä, että mitä laatua ostat. Halvemmallakin saa.

        (villa ei siis pala -siitä tunnistat aidon ja myyjät mielellään "leikkivät" sytkärin kanssa näyttääkseen aitouden toteen)


    • Alanyasta

      Alanya on tulvillaan sekä matto- että kodintekstiilikauppoja; siitä vain valitsemaan. Itse en ole Alanyasta mattoa ostanut, olen hankkinut omani suoraan mattotehtaalta Antalyan ulkopuolelta, mutta Alanyan hyvin tuntevana arvelisin että mattokauppoihin pätee sama kuin muihinkin: kalleimmat kaupat sijaitsevat pääkadun eli Atatürk Streetin varrella ja siitä rantaan päin. Eli mitä kauemmas rannasta ja keskustasta menet, sitä edullisemmin voit tehdä ostoksesi. Tinkiminen kannattaa, tee se jämerästi mutta hyvässä hengessä eli huumorilla!

      Maton hintaanhan vaikuttaa koon lisäksi materiaali ja laatu. Matossa on kaksi "tekijää": langat joista matto solmitaan sekä loimi. Turkkilaiset matot solmitaan erityisellä kaksoissolmun tekniikalla. Yleisesti mattoja tehdään kolmesta materiaalista: silkki, villa ja puuvilla. Silkkimatto on aina kokonaan silkkiä, sekä loimi että solmintalangat. Silkki on kallis materiaali, joten silkkimatot on tosi kalliita mutta erityisen kauniita.

      Villaa voidaan solmia sekä villa- että puuvillaloimelle eli on olemassa villa-puuvilla-mattoja ja villa-villa-mattoja. Varmasti näitä sulle tarkkaan esitelläänkin menitpä mihin mattokauppaan tahansa. (Jos joku väittää, että matto on solmittu silkkilangalla mutta loimi on villaa tai puuvillaa, se ei ole totta: silkkilanka on niin "kovaa" ja kestävää, että villalanka ja puuvillalanka eivät mattoa solmittaessa kestä vaan katkevat; tästä syystä silkki-villa- tai silkki-puuvilla-mattoja ei tehdä.)

      Maton laadulla taas tarkoitetaan sitä, kuinka monta solmua matossa on neliösenttimetrillä. Mitä enemmän solmuja, sitä parempilaatuinen matto on. Laadun voi mielestäni erottaa, kun kävelee matolla: huonompilaatuinen matto tuntuu ikäänkuin "antavan periksi" tai "taittuvan" sivulle kun sille astuu (sukkasillaan tai avojaloin sen voi tuntea). Parempilaatuinen, tiuhempaan solmittu matto on jämäkämpi, langat eivät "käänny" mihinkään vaan pysyvät ikäänkuin pystyssä jalan alla. Tätä on vaikea selittää, mutta eron kyllä huomaa astellessa kun siihen vain osaa kiinnittää huomiota. Pyydä myyjää antamaan näytille erilaatuisia mattoja, niin huomaat varmasti eron - sekä astellessasi, että hinnassa :)

      Verhoja katselin itselleni Alanyasta elokuussa, en löytänyt mieleisiäni niin edullisia että olisi kannattanut sieltä asti kantaa. Ehkä sulla on parempi onni! Toivotan hyviä kauppoja ja oikein hyvää lomaa!

      • ????.

        Empähän jaksa uskoa silkkimaton aitouteen.


      • Alanyasta
        ????. kirjoitti:

        Empähän jaksa uskoa silkkimaton aitouteen.

        Miksei siihen voisi uskoa? Oletko koskaan nähnyt silkkimattoa? Sen kyllä näkee ja tuntee, että silkkilangasta on tehty. Taidat olla mies kun et sellaista ymmärrä, että kyllä materiaalit toisistaan erottaa.

        Olen nähnyt miten mattoja siellä tehtaissa solmitaan, myös silkkimattoja. Kun niitä on päässyt sinne hypistelemään ja omin silmin näkemään niin on helppo uskoa. Silkkistä mattoa en ole kuitenkaan itselleni ostanut, siihen ei varani riitä.

        Sellainenhan se suomalainen on, ei usko ennenkuin omin silmin näkee :) Matkailu avartaa, joten mene sinäkin ihmeessä katsomaan!


      • alanya 2007

        Onko alanyassa tai lähistöllä mattotehdasta?Olen kuullut,että lähettävät maton postitse suomeen.miten se semmoinen toimii ja tuleeko matto varmasti perille?Ilmeisesti tämmöinen palvelu vain mattotehtaalla??


      • tuana

        Eikö silti puuvillaloimeen solmita nk. floss-silkkiä? Ihan kuin olisin omin silmin nähnyt.


    • Alaniasta

      Luin tämän vanhan viestiketjun ja haluaisin päivittää mattotilanteen Alaniassa. kannattaako ostaa? Mistä tuntee silkkimaton? Lähettävätkö postitse tms? Mitä kannattaa esim. 100cm x 200cm matosta maksaa?

      • vastata rehellisesti

        Osaako kukaan tähän kysymykseen vastata asiallisesti?????


    • ilmojen halki

      tavallinnen vai lentävä? Lentäviä saa ainakin siitä pääkadun varressa olevan ison marketin vieressä olevasta ahmeds kilim kaupasta. hintaa vaan aika kovasti.

    • Hyviä mattokauppoja

      Mattotouhu on hyvin erikoista koko Turkissa. Totta on että turkissa tehdään maailman parhaat matot. Sellaista et vaan saa ostettua. 90 % matoista on kiinalaisia. Turkkilaisen ns. normaalin pienen 150x200 silkkimaton tekeminen (sisältää 2,5M solmua ihanoikein 2.500.000 kaksois solmua). Tähän lisätään luonnonvärivärjäykset. Aikaa menee tällaisen maton tekemiseen vähintään kaksi vuotta jos painaa hiki hatussa mutta normaalisti neljä vuotta. Villamaton tekemiseenkin menee yhtä kauan, mutta tarvikkeet ovat edullisempia. Parhaimmat villamatot 3x4 metriä alkaa 10.000 euroa ja ylöspäin ja silkkimatot 25.000 euroa ja ylöspäin. Vastaavat kiinalaiset 1.000 euroa ja vastaavasti 2.000 euroa. Et hevin pysty erottamaan niitä. Mikäli olet ostamassa yli kahden tuhannen euron mattoa niin ota asiantuntija mukaan. Jos et tiedä, niin näitä kaikkia myydään myös suomessa ja paljon halvemmalla kuin turistikohteissa.
      Lisäksi huutokaupoista voi löytää aidon (pienen) Hereke maton edullisestikin. Isompia on maailmalla myynnissä huutokaupoissa aina joku 10-20 kappaletta.
      Hyviä itämaisia mattoja myydään suomessa 1.000-2.000 hinnalla. Mieti kannattaako raahata 20kg mattoa suomeen josta on maksettu 4.000 euroa ja vastaavia on kaupat pullollaan 2.000 euron hinnalla. Kaljaa ja baariin ostoksille.

      • vanha ketju

        Jot tätä on kysytty alunperin vuonna 2005.... Lieneekö tietä enää kysyjälle tarpeen. Mistä näitä ikivanhoja ketjuja oikeeen kaivetaan esiin?


      • vantaalainen1234
        vanha ketju kirjoitti:

        Jot tätä on kysytty alunperin vuonna 2005.... Lieneekö tietä enää kysyjälle tarpeen. Mistä näitä ikivanhoja ketjuja oikeeen kaivetaan esiin?

        Olen tällä hetkellä Alanyassa viikon lomalla ja tämä viestiketju tupsahti esiin kun googlasin turkkilaisten mattojen hintaa. Eli hyvin hyödylliseksi tieto osoittautui vielä vuonna 2014. En taida ostaa täkäläistä mattoa.


    • Ceepe

      Aivan käsittämättömän mahtava mattokauppa. On hieman sivussa pääkulkuvirran kadusta, kuitenkin basaarialueen ytimessä. Yleensä huomaa, kun katolta on mattoja roikkumassa pitkin seinäpintoja. Pääasiassa käytettyjä, pestyjä ja kunnostettuja mattoja. Mahtavat valikoimat ja myyjäkin mattokauppiaaksi vähemmän sutkin oloinen.

      https://www.google.fi/maps/dir/36.5407443,31.9984862//@36.5406992,31.9981184,19z/data=!4m3!4m2!1m0!1m0?hl=fi

      Muut mattokauppiaat Alanyassa aika luikkeja. Kannattaa jättää Antalyaan nämä ostokset, jos ei tuolta yllämainitusta löydy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe