Mikä on "Kuurojen yhteisö"

YAL

Osaako joku valottaa, että mikä on tämä paljon siteerattu kuurojen yhteisö ? Missä se on ? mistä saa tästä yhteisöstä tietoa. Mitä eroa tai yhteneväistä sillä on Kuurojen liiton kanssa.

3

975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -TP-

Kuurojen yhteisö,joo... Ensinnäkin kerron,että nykyään moni meistä kutsuu mieluummin viittomakieliseksi yhteisöksi (toki kuurojen yhteisö termiä voi käyttää halutessaan). Viittomakieliseksi yhteisöksi siksi kun yhteisössä ei ole vain ainoastaan kuuroja, vaan myös viittovia huonokuuloisia, kuurojen vanhempien kuulevia lapsia,jotka viittovat puhutun kielen rinnalla, kuulevia viittomakielentulkkeja (siis sellaiset tulkit,jotka osallistuvat aktiivisesti viittomakielisten tapahtumiin vapaa-aikoinaan),kuurojen lasten kuulevia vanhempia....

Viittomakielisiä yhteisöjä näkee useimmiten nimenomaan kuurojen/viittomakielisten yhdistyksissä,joita on eri puolilla Suomea.

Mutta voidaan myös sanoa,että viittomakielisten yhteisöä näkee siellä,missä tapahtuu. Esimerkiksi kuurojen kulttuuripäivillä, nuorisopäivillä, Kuurojen Liiton Teatteri Totin esityksissä, Kuurojen Liiton järjestämillä leireillä,kursseilla, ja paljon erilaisissa kaiken maailman tapahtumissa.

Viime viikonloppunakin Helsingissä oli erittäin suuri tapahtuma, Kuurojen Liiton 100v.juhlat (kieltämättä pitkä ikä yhdistystasolla) ,jotka pidettiin Helsingin Messukeskuksessa. Siellä oli sekä kansanjuhlat että pääjuhlat,joissa oli 1400-2000 ihmisiä.Heistäkin suuri osa kuuluu viittomakielisten yhteisöön. Presidenttimme Tarja Halonen oli mukana pääjuhlissa, kun hänet oli kutsuttu pitämään juhlapuhetta ja esittämään onnittelut Kuurojen Liitolle.

Ensi vuonnakin on tiedossa viittomakielisten kulttuuripäivät Finlandia-talossa,Helsingissä, jotka pidetään toukokuun viimeisenä viikonloppuna. Siellä on taide-esityksiä, valokuvaesityksiä,teatteriesityksiä ja paljon muita kulttuuriin liittyviä esityksiä.
      Ne kulttuuripäivätkin ovat pitkiä perinteitä, koska niitä on pidetty lähes 50 vuoden ajan. Siis viittomakielisten/kuurojen yhteisössä.

Googlettamalla,esim.kirjoittamalla avainsanoja:"Porin kuurojen yhdistys tai jonkun muun paikkakunnan nimi kuurojen yhdistys", "Kuurojen Liitto" yms., niin avautuu varmasti paljon erilaisia juttuja.
      Myös teksti-tv:n s.550 kautta näkee sellaisia,jotka viittaavat viittomakielisten/kuurojen tapahtumiin yms.

Toivottavasti edellämainitut vastaukset ovat tarpeeksi valaisevia.

• Kivikuuro

Lisäisin vielä, että Kuurojen yhteisö on maailmanlaajuinen.

• Kivikuuro

Huomenna TV2.sa tulee ohjelma Inhimillinen tekijä: "kuurot ja rohkeat" klo 22.05.
      Varmaan tämän ohjelman välityksellä selviää mikä on kuurojen yhteisö. Kannattaa katsoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1904
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1246
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      52
      1131
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      883
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      42
      837
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe