Hei
Minulta leikattiin otoskleroosi lähes kuurosta korvasta reilu viikko sitten. Eilen aamulla korva aukesi, ihan kuin se olisi ollut lukossa ja kuulo palautui normaaliksi niinkuin toisessa korvassa on. Olin onnellinen kun sain kuulon takaisin. Seuraavana aamuna kuulo oli taas poissa, enkä kuullut kunnolla ja korva tuntui tukkoiselta. Onko muilla tälläisiä kokemuksia leikkauksen jälkeen? Miten pitkää menee kuulon palautumisessa? Verta ei korvasta enää tule eikä ole mitää särkyä.
Otoskleroosi leikkaus ja yhden päivän kuulo
9
13432
Vastaukset
- leikattu
multa leikattiin toinen korva kans ja ei mulla ollu tollaisia ongelmia. ehdotan et olet yhteydessä sinne sairaalaan missä sut leikattiin. ne tietää parhaiten. mut muista et lopullinen tulos leikkauksesta eli kuulon paranemisesta saadaan tietää n. puol vuotta leikkauksen jälkeen. tsemppiä paranemiseen.
- mävaan
leikattiin kans korva, leikkauksen jälkeen en
kuullu vähään aikaan mitään. tuntu et korva
ois täynnä nestettä ja menin kontrolliin
niin lekuri imas veret ja räät pois niin
alko pelittään vähän paremmin.- Aliicia
Hei
Mun korva avautui taas, ihan hetkessä napsahti auki ja taas kuulin hyvin. Nyt on pysynyt auki jo kolme päivää. Leikkauksesta nyt 2 viikkoa. On vaa outo tunne, kun äänet kuulee kahdella korvalla. T. Aliicia
- tietämättömältä..
mikä on Otoskleroosi?Voisitko valaista asiaa,minulla itsellä on korvaongelmia,siksi kysyn.Kiitos jos jaksat kertoa.
- mau
Otoskleroosi on useinmiten periytyvä sairaus, jossa korvan jalustin on luutunut kiinni. Tällöin jalustimen levy ei pääse värähtelemään, josta on seurauksena kuulovika. Diagnosointi tapahtuu kuulontutkimuksilla (mm. kuulotesti, äänesaudiometria ja äänirautakoe). Lähetteen korvalääkäriin/kuulontutkimuksiin saa esim. terveyskeskuslääkäriltä. Hoitona otoskleroosiin on leikkaus, jossa jalustin poistetaan ja korvataan proteesilla. Leikkaus tehdään pääsääntöisesti paikallispuudutuksessa, ja ainakin itselläni se kesti noin puolitoista tuntia. Sitten seuraa kolmen viikon sairausloma, jonka aikana ei saa tehdä mitään raskasta. Jälkitarkastuksessa ja siihen kuuluvissa kuulontutkimuksissa pitäisi havaita kuulon paraneminen.
- tietämätön..
mau kirjoitti:
Otoskleroosi on useinmiten periytyvä sairaus, jossa korvan jalustin on luutunut kiinni. Tällöin jalustimen levy ei pääse värähtelemään, josta on seurauksena kuulovika. Diagnosointi tapahtuu kuulontutkimuksilla (mm. kuulotesti, äänesaudiometria ja äänirautakoe). Lähetteen korvalääkäriin/kuulontutkimuksiin saa esim. terveyskeskuslääkäriltä. Hoitona otoskleroosiin on leikkaus, jossa jalustin poistetaan ja korvataan proteesilla. Leikkaus tehdään pääsääntöisesti paikallispuudutuksessa, ja ainakin itselläni se kesti noin puolitoista tuntia. Sitten seuraa kolmen viikon sairausloma, jonka aikana ei saa tehdä mitään raskasta. Jälkitarkastuksessa ja siihen kuuluvissa kuulontutkimuksissa pitäisi havaita kuulon paraneminen.
kysyisin,kuuluuko siihen korvien soimista,suhinaa ynm.ääniä niin kuin menieressä
Minulle on tehty moneen kertaan kuulontutkimukset,justiin samat kuin luettelit.
Miten se tulee esille että jalustin on luutunut kiinni.Minun toinen korva lakkas kuulemasta ihan yks kaks siitä vaan kuulo pois. - mau
tietämätön.. kirjoitti:
kysyisin,kuuluuko siihen korvien soimista,suhinaa ynm.ääniä niin kuin menieressä
Minulle on tehty moneen kertaan kuulontutkimukset,justiin samat kuin luettelit.
Miten se tulee esille että jalustin on luutunut kiinni.Minun toinen korva lakkas kuulemasta ihan yks kaks siitä vaan kuulo pois.Otoskleroosiin liittyy usein myös tinnitusta, joka voi jäädä pysyväksikin vaivaksi. Ainakin yksi asia, jolla jalustimen luutuminen voidaan havaita on äänirautakoe. Jos jalustin ei toimi kunnolla ääniraudan ääni kuuluu paremmin kun se painetaan korvan taakse kalloa vasten kuin edestä ns. ilmasta.En kuitenkaan usko että kärsit otoskleroosista, koska yksi taudin oireista on kuulon heikkeneminen VÄHITELLEN ei yks kaks.
- banjojakani
Heippa!
Kyselen nyt teiltä, joilla samaa kremppa, että millainen tulos teillä oli äänirautatestissä?
Katsokaas, kun olin huimauksen vuoksi lekurilla ja tehtiin sitten ääniraudallakin testi. En kuullut äänen hiventäkään kummassakaan korvassa.
Sain lähetteen kuulotestiin luonnollisesti, mutta kysyn teiltä että onkos teitillä ollut tasapainohäiriöitä?
Ei ole sukurasitusta osteo-mikä-lie -taudissa, mutta äidillä on ollut kuulo vasemmassa korvassa 20 vuottatosi huono, kunnes yhtäkkiä 40-veenä palautui?
Mutta, kokemuksia?- Pii
...kokeillaan miten kuulo johtuu. Minulla ääni kuului muistaakseni otsalle laitettaessa oikealta (oikeassa kosrvassa otoskleroosi) Lääkäri kokeili myös ääniraudalla kuulinko korvan läpi paremmin kuin siten että rauta laitettiin korvan taakse kiinni kalloon. Otoskleroosin ollessa kyseessä kuuluu ääni selvästi paremmin kun rauta on kallossa kiinni, koska sisäkorva kuulee useinmiten ihan hyvin, vaan ääni ei pääse normaalisti läpi luutuneitten kuuloluiden takia. Huimausta en ole koskaan kokenut, sen sijaan sydämen tahdissa kuuluvaa suhinaa joka on jollain tavalla riippuvainen myös verenpaineesta, koska suhisee erityisesti aamulla ylösnoustessa.
Itselläni leikattiin otoskleroosi oikeasta korvasta neljä päivää sitten maanantaina. Nyt on korva täynnä tuppoa, ei kuule mitään ja korvaa särkee jos ei syö buranaa. Jännityksellä odotan tuleeko korvaan vielä kuuloa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 871633
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1761217Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46901- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9823- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789