Moi!
Vasen polvilumpioni on kolmen vuoen aikana mennyt sijoiltaan useita kertoja mediaalisesti eli sisäänpäin, mikä lienee tosi harvinaista. Vaiva on kivulias ja nyt myös hermoa vaurioittava.
Olisiko jollakulla tietoa kuinka kyseenomainen vaiva on hoidettavissa? Tai jos sinulla on sama vaiva niin kuinka sen kanssa pärjäilet?
Ortopedista ei mitään hyötyä julkisella sektorilla, sillä vammamekanismi hänelle uusi. Liekö keltaisesta pörssistä lääkärinpaperinsa tilannut?!!!!!! Olisiko yksityisellä puolella todellista asiantuntijaa polviasioihin?
Mediaalinen luksaatio
24
13490
Vastaukset
- Eval
Eipä kai patellan luksaatiotaipumukselle voi juuri muuta tehdä kuin kiristää patellajännettä.
Konservatiivisesti vaivaa voi hoitaa m. quadriceps femorista harjoittamalla. - vinkkaaja.
....Polven tähystysleikkauksesta
- tindeliini88
Oikea polvi on leikattu nyt 3 kertaa, kerran Elmslie-Trillat niminen lumpion liikeradan yms. muuttamisleikkaus, em. leikkauksen ruuvin poisto (mol. vuonna -02) ja nyt 6/05 tähystys ja plican poisto. Salibandya pelaan ja vuosi sitten elokuussa sain vääntövamman polveeni, kierukkaa epäiltiin aluksi, mutta tähystyksessä (^^) vaiva todettiin mediaaliseksi plicaksi. Todennäköisesti en ite ollu valittanu tarpeeksi tosta sijoiltaanmenosta, tai sitten en ite sitä noteerannut.. Mutta tähystyksestä 3 viikon päästä oli lupa palata pelikentille, mutta lumpio "tipahteli" jatkuvasti sisälle päin. Heinäkuun lopulla soittelin tälle tähystyksen tehneelle ortopedille, joka laitto lähetteen röntgeniin ja polille. Aika on 31.10.
Mahdollisesti operatiivinen hoito, jossa nivelsiteitä kiristettäisiin, mutta tämä on taas vähän kaksiteräinen miekka, ei menisi sijoiltaan enää, mutta voisi olla entistä kipeämpi..
Salibandya olen siis pystynyt pelaamaan, mutta todella massiivisen tuen kanssa. Nyttemmin on alkanu pientä tunnottomuutta ilmenemään reiden puolivälin ja pohkeen välillä.
Oletko missä käynyt polveasi näyttämässä? Julkisella puolella? Oliko niin uusi lääkäri, ettei tiennyt vammamekanismista?
Onko siulla minkään laista vammaa alla? Tai mistä tuo vaiva on lähtöisin? - Katja
tindeliini88 kirjoitti:
Oikea polvi on leikattu nyt 3 kertaa, kerran Elmslie-Trillat niminen lumpion liikeradan yms. muuttamisleikkaus, em. leikkauksen ruuvin poisto (mol. vuonna -02) ja nyt 6/05 tähystys ja plican poisto. Salibandya pelaan ja vuosi sitten elokuussa sain vääntövamman polveeni, kierukkaa epäiltiin aluksi, mutta tähystyksessä (^^) vaiva todettiin mediaaliseksi plicaksi. Todennäköisesti en ite ollu valittanu tarpeeksi tosta sijoiltaanmenosta, tai sitten en ite sitä noteerannut.. Mutta tähystyksestä 3 viikon päästä oli lupa palata pelikentille, mutta lumpio "tipahteli" jatkuvasti sisälle päin. Heinäkuun lopulla soittelin tälle tähystyksen tehneelle ortopedille, joka laitto lähetteen röntgeniin ja polille. Aika on 31.10.
Mahdollisesti operatiivinen hoito, jossa nivelsiteitä kiristettäisiin, mutta tämä on taas vähän kaksiteräinen miekka, ei menisi sijoiltaan enää, mutta voisi olla entistä kipeämpi..
Salibandya olen siis pystynyt pelaamaan, mutta todella massiivisen tuen kanssa. Nyttemmin on alkanu pientä tunnottomuutta ilmenemään reiden puolivälin ja pohkeen välillä.
Oletko missä käynyt polveasi näyttämässä? Julkisella puolella? Oliko niin uusi lääkäri, ettei tiennyt vammamekanismista?
Onko siulla minkään laista vammaa alla? Tai mistä tuo vaiva on lähtöisin?Moi!
Alunperin vamma tuli urheiluharrastuksen parissa, mutta sittemmin nuljahtelee jo aivan normaalissa kävelyssä etc.
Asia ratkesi hyvin, sillä olen ensi viikolla menossa leikkaukseen eräälle suomen parhaista urheiluortopedeista, joka tunnisti vamman heti ja apu on nyt tulossa. Ikävä vain, että julkisen puolen tietämättömyyden vuoksi hermovamma näyttäisi olevan pysyvä. - tindeliini88
Katja kirjoitti:
Moi!
Alunperin vamma tuli urheiluharrastuksen parissa, mutta sittemmin nuljahtelee jo aivan normaalissa kävelyssä etc.
Asia ratkesi hyvin, sillä olen ensi viikolla menossa leikkaukseen eräälle suomen parhaista urheiluortopedeista, joka tunnisti vamman heti ja apu on nyt tulossa. Ikävä vain, että julkisen puolen tietämättömyyden vuoksi hermovamma näyttäisi olevan pysyvä.Saakos kysellä minkä harrastuksen parissa tuo vamma tullut? Ite sain salibandypelissä iskun polvenseutuun ja se siinä väänty. Nykysin ei pysty tekemään mitään ilman massiivista tukea, lukuunottamatt rentoa kävelyä.
Mie olen julkisen puolen ortopedille menossa (suht arvostettu kuitenkin?) tässä viimonen päivä, sillon selviää voiko tälle enää tehdä mitään. Tosin oma aikataulu ei huoli operaatiota oikeen mihinkään väliin nyt.. Mutta sehän selviää sitten.. :)
Harmi ton hermovamman kanssa, mutta jos sie pääset oikeen kunnon lekulle, niin sittenhän sekin voi hoitua :) Saakos ton lekun nimeä muuten udella? - Katja
tindeliini88 kirjoitti:
Saakos kysellä minkä harrastuksen parissa tuo vamma tullut? Ite sain salibandypelissä iskun polvenseutuun ja se siinä väänty. Nykysin ei pysty tekemään mitään ilman massiivista tukea, lukuunottamatt rentoa kävelyä.
Mie olen julkisen puolen ortopedille menossa (suht arvostettu kuitenkin?) tässä viimonen päivä, sillon selviää voiko tälle enää tehdä mitään. Tosin oma aikataulu ei huoli operaatiota oikeen mihinkään väliin nyt.. Mutta sehän selviää sitten.. :)
Harmi ton hermovamman kanssa, mutta jos sie pääset oikeen kunnon lekulle, niin sittenhän sekin voi hoitua :) Saakos ton lekun nimeä muuten udella?Jalkapallon parissa mun vamma tuli ja nyt ikävä kyllä mun peluut totisemmassa mielessä on pelattu. Tietenkin jos ei ihmeitä satu. Hankalaa keksiä tilalle yhtä tyydyttävä ja mukaansa tempaava harrastus, kun on ikänsä pelannut... Mutta aikapa tuon näyttää.
Lääkärin nimi on Ilkka Tulikoura, jota ortopedipiireissä arvostetaan suuresti. Hän on lähinnä keskittynyt urheiluvammojen hoitoon. Joku täällä arvosteli, että yksityiset vievät vain rahat, mutta kyllä totuus on aivan toisenlainen. Yksityisellä puolella saat rahoillesi myös vastineen. Itselleni ei ainakaan tulisi mieleenkään antaa keskussairaalan ortopedin leikata polveani, kun hän ei vikaakaan osannut löytää. Luottamus on nollissa - tindeliini88
Katja kirjoitti:
Jalkapallon parissa mun vamma tuli ja nyt ikävä kyllä mun peluut totisemmassa mielessä on pelattu. Tietenkin jos ei ihmeitä satu. Hankalaa keksiä tilalle yhtä tyydyttävä ja mukaansa tempaava harrastus, kun on ikänsä pelannut... Mutta aikapa tuon näyttää.
Lääkärin nimi on Ilkka Tulikoura, jota ortopedipiireissä arvostetaan suuresti. Hän on lähinnä keskittynyt urheiluvammojen hoitoon. Joku täällä arvosteli, että yksityiset vievät vain rahat, mutta kyllä totuus on aivan toisenlainen. Yksityisellä puolella saat rahoillesi myös vastineen. Itselleni ei ainakaan tulisi mieleenkään antaa keskussairaalan ortopedin leikata polveani, kun hän ei vikaakaan osannut löytää. Luottamus on nollissaIte kävin ystävänpäivänä Tulikouran Ilkan kanssa juttelemassa mukavia.. Olin käynyt seuran privalääkärin vastaanotolla syyskuussa, hän passitti magneettiin, joista ei mitään löytynyt (kokematon radiologi). Tämä lääkäri sitten laittoi miut Hesaan Tulikouralle, hän olis tähystänyt viikon sisällä, mutta vakuutuksen kanssa tuli ongelmia. Vakuutus korvas kyllä Tulikouran lääkärikulut sun muut, mutta leikkausta ei (paitsi 1000€), mutta julkisella puolella se korvaisi kaiken.
Julkisella sitten leikattiin, ja nyt viimenen päivä tätä kuuta menossa uudestaan sinne tästä mediaalisesta luksaatiosta..
Mutta kuten sie sanoit, on tää vammatyyppi aikas harvinainen, joten pelottaa vähän mitä se julkisen puolen ortopedi meinaa sitten.. Tosin hän on myös yksityinen lääkäri, onneksi vakuutus maksaa myös EML-potilaana.. :)
Mutta jos siulla on lisätietoa tästä vammasta, niin kerro ihmeessä :) - Katja
tindeliini88 kirjoitti:
Ite kävin ystävänpäivänä Tulikouran Ilkan kanssa juttelemassa mukavia.. Olin käynyt seuran privalääkärin vastaanotolla syyskuussa, hän passitti magneettiin, joista ei mitään löytynyt (kokematon radiologi). Tämä lääkäri sitten laittoi miut Hesaan Tulikouralle, hän olis tähystänyt viikon sisällä, mutta vakuutuksen kanssa tuli ongelmia. Vakuutus korvas kyllä Tulikouran lääkärikulut sun muut, mutta leikkausta ei (paitsi 1000€), mutta julkisella puolella se korvaisi kaiken.
Julkisella sitten leikattiin, ja nyt viimenen päivä tätä kuuta menossa uudestaan sinne tästä mediaalisesta luksaatiosta..
Mutta kuten sie sanoit, on tää vammatyyppi aikas harvinainen, joten pelottaa vähän mitä se julkisen puolen ortopedi meinaa sitten.. Tosin hän on myös yksityinen lääkäri, onneksi vakuutus maksaa myös EML-potilaana.. :)
Mutta jos siulla on lisätietoa tästä vammasta, niin kerro ihmeessä :)Moi!
Mulla suht vähän tietoa, sillä kuten ollaan todettu vamma on harvinainen ja siitä on saatavilla yosi vähän faktatietoa. Olen penkonut kirjastosta ja netistä, mutta saldo on hyvin pieni. Aion kysellä kaiken mahdollisen sitten lääkäriltä ja kerron sitten myös sinulle, samassa veneessähän tässä ollaan.
Mulla alkoi eilen armoton kurkkukipu ja nuha, toivotaan ettei tule pahempaa flunssaa. Sillä sehän merkkais sitä, että operointi siirtyisi mitä en todellakaan halua.
Mullakaan ei muuten magneettikuvissa keskussairaalan radiologin mielestä ollut mitään vikaa, mutta kun osaavampi kuvat näki niin alkoi vammakin selvitä ja huojennus oli suuri. Välillä sitä alkoi julkisella puolella jo ajatella kaiken olevan vain korvien välissä. Tosin ENMG:ssä näkyi polvitaipeen kohdalla selkeä, laaja-alainen hermovaurio ja tuskin näitä kipuja kukaan voi päänsä sisällä kuvitella.
Konsultointikäynnillä lääkäri jo muuten sanoi, että mediaalisessa luksaatiossa hermovauriot ovat melko yleisiä, sillä hermo joutuu luksaatiossa niin kovalle venytykselle ja väännölle samanaikaisesti, että se ei vain kestä. Todella huojentunut olin tästäkin tiedosta, sillä keskussairaalan ortopedi, joka ei vammaa ymmärtänyt, alkoi hermovaurion vuoksi kauhuskenaroiman mulle ms-tautia. Mikä on todella törkeää. Harvoinpa ms-tauti alkaa trauman seurauksena juuri siinä raajassa, joka on vaurioitunut. Ehkä hän ei halunnut myöntää omaa osaamattomuuttaan/tietämättömyyttään ja siksi tavallaan siirsi vastuun toiselle erikoisosaamisalueelle. Aika neurolle tuli, mutta en todellakaan aio mennä sillä onhan vamma nyt selvennyt ja asia hoidossa.
Kiva kirjoitella asiasta, sillä mä olen todellakin ajatellut olevani yksin tämän asian kanssa - tindeliini88
Katja kirjoitti:
Moi!
Mulla suht vähän tietoa, sillä kuten ollaan todettu vamma on harvinainen ja siitä on saatavilla yosi vähän faktatietoa. Olen penkonut kirjastosta ja netistä, mutta saldo on hyvin pieni. Aion kysellä kaiken mahdollisen sitten lääkäriltä ja kerron sitten myös sinulle, samassa veneessähän tässä ollaan.
Mulla alkoi eilen armoton kurkkukipu ja nuha, toivotaan ettei tule pahempaa flunssaa. Sillä sehän merkkais sitä, että operointi siirtyisi mitä en todellakaan halua.
Mullakaan ei muuten magneettikuvissa keskussairaalan radiologin mielestä ollut mitään vikaa, mutta kun osaavampi kuvat näki niin alkoi vammakin selvitä ja huojennus oli suuri. Välillä sitä alkoi julkisella puolella jo ajatella kaiken olevan vain korvien välissä. Tosin ENMG:ssä näkyi polvitaipeen kohdalla selkeä, laaja-alainen hermovaurio ja tuskin näitä kipuja kukaan voi päänsä sisällä kuvitella.
Konsultointikäynnillä lääkäri jo muuten sanoi, että mediaalisessa luksaatiossa hermovauriot ovat melko yleisiä, sillä hermo joutuu luksaatiossa niin kovalle venytykselle ja väännölle samanaikaisesti, että se ei vain kestä. Todella huojentunut olin tästäkin tiedosta, sillä keskussairaalan ortopedi, joka ei vammaa ymmärtänyt, alkoi hermovaurion vuoksi kauhuskenaroiman mulle ms-tautia. Mikä on todella törkeää. Harvoinpa ms-tauti alkaa trauman seurauksena juuri siinä raajassa, joka on vaurioitunut. Ehkä hän ei halunnut myöntää omaa osaamattomuuttaan/tietämättömyyttään ja siksi tavallaan siirsi vastuun toiselle erikoisosaamisalueelle. Aika neurolle tuli, mutta en todellakaan aio mennä sillä onhan vamma nyt selvennyt ja asia hoidossa.
Kiva kirjoitella asiasta, sillä mä olen todellakin ajatellut olevani yksin tämän asian kanssaSamoin miekin olen kirjaston kaikki liikuntalääketiedekirjat kolunnu läpi moneen kertaan, samoin netin ja googlesedänkin, saldona aika minimaalisesti tietoa..
Millonkas siulla toi operaatio olikaan? Tulikoura ilmeisesti siut aika nopeasti haluaa kuntoon saada?
Miulla noi magneettikuvat katto ensimmäisen kerran ihan privaradiologi, sitten Tulikoura ja loppujen lopuks tietenkin tää leikannut lääkäri. Tulikoura oli 99%-varma, että vaiva on kierukassa , ja siellä repeämänä. Mutta tähystyksessä sitten olikin toi MPP, eli plica..
Ei sulla mitään jäykkyyttä/lukkiutumista ole polvessas? Mulla meinaan on ajoittain, ja se taas viittais tosiaankin tohon kierukkaan..
Ja sitten, meneekö sulla kokonaan lumpio sijoiltaan vai vaan osittain? (Luksaatio/subluksaatio) Mulla onneks vaan osittain, mutta eipä se sekään hirveen hyvä juttu ole..
Ootko mitään tukia käyttänyt siinä?
Muuten, minkä ikänen olet?
Jos nää menee liian privaatille alueelle nää jutut, niin pitäskö meidän siirtyy meilailemaan, ei sitten ihan ulkopuolisille menis kaikki tiedot.. Mitä mieltä olet? - tindeliini88
Katja kirjoitti:
Moi!
Kiva kirjoitella asiasta, sillä mä olen todellakin ajatellut olevani yksin tämän asian kanssaVielä lisää kysymyksiä..
Mitäs kautta sie tonne Tulikouran Ilkalle päädyit? Soittelitko itte Diacorin ajanvaraukseen vai saitko tän keskussairaalan ortopedin kirjottamaan lähetteen?
Olikos tää kesk.sair. orttis laittanu sua magneettiin vai mitä kautta niihin päädyit?
Toivottavasti flunssas on paranemassa ja puukolle pääset, mikäs päivä se muuten onkaan? - Katja
tindeliini88 kirjoitti:
Vielä lisää kysymyksiä..
Mitäs kautta sie tonne Tulikouran Ilkalle päädyit? Soittelitko itte Diacorin ajanvaraukseen vai saitko tän keskussairaalan ortopedin kirjottamaan lähetteen?
Olikos tää kesk.sair. orttis laittanu sua magneettiin vai mitä kautta niihin päädyit?
Toivottavasti flunssas on paranemassa ja puukolle pääset, mikäs päivä se muuten onkaan?Moi
Mä olen parinkympin hujakoilla. Entäs sä? Vai onko toi -88 sun syntymävuosi? MRI otettiin keskussairaalassa ja siellä radiologi katsoi ne puhtaiksi. Tulikouran vastaanotolle päädyin yhden yksityisen lääkärin kautta, joka hänet tuntee. Suositteli ja meinasi, että hän jos kuka asian ratkaisee ja näin onnellisesti siinä sitten kävikin. Samat kuvat eri diagnoosi. Ihmeellinen on tämä maailma.
Just soitin tästä tilanteestani vastaanotolle... Mä olen kuin olenkin kuumeessa. Leikkaus olisi ollut ylihuomenna, mutta tämän sairastelun takia siirtyy nyt viikolla eteenpäin eli mut leikataan 2.11. Todella hyvä ettei enempää siirtynyt. Mä olin varma ennen soittamistani, että nyt homma siirtyy ainakin kuukaudella eteenpäin. Onni onnettomuudessa. - Katja
tindeliini88 kirjoitti:
Samoin miekin olen kirjaston kaikki liikuntalääketiedekirjat kolunnu läpi moneen kertaan, samoin netin ja googlesedänkin, saldona aika minimaalisesti tietoa..
Millonkas siulla toi operaatio olikaan? Tulikoura ilmeisesti siut aika nopeasti haluaa kuntoon saada?
Miulla noi magneettikuvat katto ensimmäisen kerran ihan privaradiologi, sitten Tulikoura ja loppujen lopuks tietenkin tää leikannut lääkäri. Tulikoura oli 99%-varma, että vaiva on kierukassa , ja siellä repeämänä. Mutta tähystyksessä sitten olikin toi MPP, eli plica..
Ei sulla mitään jäykkyyttä/lukkiutumista ole polvessas? Mulla meinaan on ajoittain, ja se taas viittais tosiaankin tohon kierukkaan..
Ja sitten, meneekö sulla kokonaan lumpio sijoiltaan vai vaan osittain? (Luksaatio/subluksaatio) Mulla onneks vaan osittain, mutta eipä se sekään hirveen hyvä juttu ole..
Ootko mitään tukia käyttänyt siinä?
Muuten, minkä ikänen olet?
Jos nää menee liian privaatille alueelle nää jutut, niin pitäskö meidän siirtyy meilailemaan, ei sitten ihan ulkopuolisille menis kaikki tiedot.. Mitä mieltä olet?Enhän mä homepäänä muistanutkaan noihin kaikkiin kysymyksiin vastata, joten tässä nyt yritän vielä uudella yrityksellä...
Aina ennen mulla meni lumpio osin sijoiltaan,mutta viimeisellä kerralla, jolloin se hermonkin tuhosi lumpio lumpsahti pois sijoiltaan kokonaan. Karmea kipu ja huippuhienon näköinenhän se polvi todellakin oli. Pelikaverit jälkeenpäin sanoi, että aivan pahaa teki jo pelkästään katsoa.
Mulla on tähän polveen kaksi tukea. Saranallinen, järkyttävän iso ja epäkäytännöllinen. Fysioterapeutin mukaan liikkumiseen, mutta koittaispa itse liikkua sen kanssa. Liusuu ja liikkuu eikä musta mainittavaa hyötyä ole. Sitten mulla on tollanen pienempi, simppelimpi malli, joka on kyllä ahkerassa käytössä. Lisäksi mun on ton hermovamman ja jalan hallitsemattomuusen lisäksi vielä peroneus-tuki. Kuullostaankyllä hiukka vanhemman ihmsen apuvälinearsenaalila...Niin ja kohtahan mulla on kepitkin... Ainakin vähän aikaa.
Jospa nyt lähtisi nauttimaan kupillisen kuumaa... Palaillaan. - tindeliini88
Katja kirjoitti:
Moi
Mä olen parinkympin hujakoilla. Entäs sä? Vai onko toi -88 sun syntymävuosi? MRI otettiin keskussairaalassa ja siellä radiologi katsoi ne puhtaiksi. Tulikouran vastaanotolle päädyin yhden yksityisen lääkärin kautta, joka hänet tuntee. Suositteli ja meinasi, että hän jos kuka asian ratkaisee ja näin onnellisesti siinä sitten kävikin. Samat kuvat eri diagnoosi. Ihmeellinen on tämä maailma.
Just soitin tästä tilanteestani vastaanotolle... Mä olen kuin olenkin kuumeessa. Leikkaus olisi ollut ylihuomenna, mutta tämän sairastelun takia siirtyy nyt viikolla eteenpäin eli mut leikataan 2.11. Todella hyvä ettei enempää siirtynyt. Mä olin varma ennen soittamistani, että nyt homma siirtyy ainakin kuukaudella eteenpäin. Onni onnettomuudessa.Mutta onneksi vaan viikolla eteenpäin sitten siirtykin! Kummassakos tuo leikkaus tehdään, nukutuksessa vai puudutuksessa? Min mielestä puudutuksessa vois leikata, jos on pieni flunssa päällä, mutta nukuttaa ei voi..
Ja toi -88 on min syntymävuosi, maaliskuussa 18v.
Samalla tavalla miekin aluks Tulikouralle päädyin, seuran lääkäri on yksityinen ja laitto sinne. Se todellakin tietäs jos jokin ois rikki, mutta byrokratia on kummallista.. :/
Minkäslainen toipumisaika siulla on tulossa? Ja mitäs tossa leikkauksessa sitten tehdään? - Katja
tindeliini88 kirjoitti:
Mutta onneksi vaan viikolla eteenpäin sitten siirtykin! Kummassakos tuo leikkaus tehdään, nukutuksessa vai puudutuksessa? Min mielestä puudutuksessa vois leikata, jos on pieni flunssa päällä, mutta nukuttaa ei voi..
Ja toi -88 on min syntymävuosi, maaliskuussa 18v.
Samalla tavalla miekin aluks Tulikouralle päädyin, seuran lääkäri on yksityinen ja laitto sinne. Se todellakin tietäs jos jokin ois rikki, mutta byrokratia on kummallista.. :/
Minkäslainen toipumisaika siulla on tulossa? Ja mitäs tossa leikkauksessa sitten tehdään?Moi!
Mut joudutaan nukuttamaan, sillä olen allerginen puudutusaineille. Ainakin joillekin ja riskiä ei viitsitä ottaa, että allerginen reagtio iskisi.
Mä en varsinaisesti tiedä mitä leikkauksessa tehdään, sillä Tulikoura sanoi kaiken olevan kiinni löydöksestä. Joten sitä rataa siinä sitten edetään. Hän piti myös mahdollisena, että joudutaan siirtymään tähystyksestä avoimeen leikkaukseen. Tietysti vain jos tilanne sitä vaatii. Mä luotan häneen kyllä kympillä ja uskon, että kaikki menee putkeen.
Toipumisajasta ei osannut sanoa vielä mitään. Vähimmäisaikana piti kolmea viikkoa riippuen todellakin löydöksestä ja leikkaustekniikasta. Aika optimistinen kyllä itse olen. Ja eipä tässä tilanteessa pienet viivytyksetkään paljoa harmita, kun toiveissa on kivuttomuus ja urheilua kestävä polvi:o)))
Tunnetko sä kipuja? Mulla ajoittain aika koviakin. Riippuen kuinka paljon olen jalkaa rasittanut. Lisäksi koukkuasento aiheuttaa ensin puutuneisuutta ja sen jälkeen kun polven suoristaa kipu on aivan valtava. Aivan kuin joku puukolla siihen iskisi. Kipu tuntuu pahimmalta polven sisäsyrjällä ja lumpion yläosassa.
Jotain hyötyäkin tästä polvivammasta on ollut... Muut lihasryhmät on paremmassa kunnossa kuin aikoihin, sillä mihinkäs urheiluhullu tavoistansa pääsee. Juoksulenkit on vaihtuneet saliharjoitteluun ja haba senkun kasvaa. Psyykettä rasittaa kyllä juoksemisen puute. Olen mä kävelylenkkejä tehnyt päivittäin, mutta ei se ole lainkaan sama asia, kun juosta äärirajoille saakka. Että päällimmäisenä tänään vaivaa fyysisen rasituksen puute... - tindeliini88
Katja kirjoitti:
Moi!
Mut joudutaan nukuttamaan, sillä olen allerginen puudutusaineille. Ainakin joillekin ja riskiä ei viitsitä ottaa, että allerginen reagtio iskisi.
Mä en varsinaisesti tiedä mitä leikkauksessa tehdään, sillä Tulikoura sanoi kaiken olevan kiinni löydöksestä. Joten sitä rataa siinä sitten edetään. Hän piti myös mahdollisena, että joudutaan siirtymään tähystyksestä avoimeen leikkaukseen. Tietysti vain jos tilanne sitä vaatii. Mä luotan häneen kyllä kympillä ja uskon, että kaikki menee putkeen.
Toipumisajasta ei osannut sanoa vielä mitään. Vähimmäisaikana piti kolmea viikkoa riippuen todellakin löydöksestä ja leikkaustekniikasta. Aika optimistinen kyllä itse olen. Ja eipä tässä tilanteessa pienet viivytyksetkään paljoa harmita, kun toiveissa on kivuttomuus ja urheilua kestävä polvi:o)))
Tunnetko sä kipuja? Mulla ajoittain aika koviakin. Riippuen kuinka paljon olen jalkaa rasittanut. Lisäksi koukkuasento aiheuttaa ensin puutuneisuutta ja sen jälkeen kun polven suoristaa kipu on aivan valtava. Aivan kuin joku puukolla siihen iskisi. Kipu tuntuu pahimmalta polven sisäsyrjällä ja lumpion yläosassa.
Jotain hyötyäkin tästä polvivammasta on ollut... Muut lihasryhmät on paremmassa kunnossa kuin aikoihin, sillä mihinkäs urheiluhullu tavoistansa pääsee. Juoksulenkit on vaihtuneet saliharjoitteluun ja haba senkun kasvaa. Psyykettä rasittaa kyllä juoksemisen puute. Olen mä kävelylenkkejä tehnyt päivittäin, mutta ei se ole lainkaan sama asia, kun juosta äärirajoille saakka. Että päällimmäisenä tänään vaivaa fyysisen rasituksen puute...Min nilkkaleikkausten aikana mut on aina nukutettu, mut polven kanssa oon tykänny puudutuksesta enemmän, ainoana haittapuolena puudutusaineesta aiheutuva tärinä, mutta senkin saa vahvalla kipulääkkeellä poies..
Ainoa huono puoli tossa puudutuksessa sitten on, että se katoaa perseestä viimesenä, yritä siinä nyt sitten kävellä keppien kanssa kun perse on sellanen tunnoton möykky.. :) Nukutuksesta mulle on aina tullu älyttömän huono olo, joten en siitä oikeen pidä..
Mutta tosiaan, Tulikouraan jos keneenkään voi luottaa kympillä, tai vähintään 13½:lla :) Tulet sitten heti kertomaan mitä löyty kun kynnelle puukon jälkeen kykenet.
Mitenkäs sulla toi maksupolitiikka sitten, eli futiksessa vissiinkin toi vamma tullut, eli jonkun näkönen vakuutus sulla on ollut oltava, maksaako sun vakuutus ton Tulikouran, vai maksatko ite? Mulla vakuutus makso kaiken muun paitsi leikkauksen, julkisella puolella se sitten maksoi senkin. Nyt maanantaina leikanneelle lekulle menossa ja vakuutus saa maksaa senkin.
Mulla toi kipu on aika jatkuvaa, eli yhtään kivutonta päivää ei ole. Jotkut päivät ovat sellaisia, ettei sängystä pääse ylös ilman kamalaa taistelua polven kanssa, mutta joinain ollaan sitten pelaamassa 3 täysipitkää säbäpeliä.. Tai sitten vanha uskomus "usein kun sattuu niin tottuu" pitää paikkansa ja mie olen vaan niin tottunu tohon kipuun jo, etten pahemmin välitä..
Mutta kipu on samanlaista, puutuneisuutta ja sitä seuraava puukko sisäsyrjässä. Tosin puukko on pikkuhiljaa muuntunut fileerausveitteksi jo.
Tosi hyvä, että oot pystyny kompensoimaan juoksun jotenkin muuten, etkä vaan jämähtäny sohvan pohjalle! Mie oon koko ajan (enemmän ja vähemmän) pelannu tota säbää, mulla on aika massiivinen tuki, jonka kanssa lumpio kyllä pysyy paikallaan.
Mutta mie kertoilen sitten maanantaina mitä se julkisen puolen privaortopedi miulle sano.
Sitä ennen keskustellaan muuten aiheesta :) - tindeliini88
tindeliini88 kirjoitti:
Min nilkkaleikkausten aikana mut on aina nukutettu, mut polven kanssa oon tykänny puudutuksesta enemmän, ainoana haittapuolena puudutusaineesta aiheutuva tärinä, mutta senkin saa vahvalla kipulääkkeellä poies..
Ainoa huono puoli tossa puudutuksessa sitten on, että se katoaa perseestä viimesenä, yritä siinä nyt sitten kävellä keppien kanssa kun perse on sellanen tunnoton möykky.. :) Nukutuksesta mulle on aina tullu älyttömän huono olo, joten en siitä oikeen pidä..
Mutta tosiaan, Tulikouraan jos keneenkään voi luottaa kympillä, tai vähintään 13½:lla :) Tulet sitten heti kertomaan mitä löyty kun kynnelle puukon jälkeen kykenet.
Mitenkäs sulla toi maksupolitiikka sitten, eli futiksessa vissiinkin toi vamma tullut, eli jonkun näkönen vakuutus sulla on ollut oltava, maksaako sun vakuutus ton Tulikouran, vai maksatko ite? Mulla vakuutus makso kaiken muun paitsi leikkauksen, julkisella puolella se sitten maksoi senkin. Nyt maanantaina leikanneelle lekulle menossa ja vakuutus saa maksaa senkin.
Mulla toi kipu on aika jatkuvaa, eli yhtään kivutonta päivää ei ole. Jotkut päivät ovat sellaisia, ettei sängystä pääse ylös ilman kamalaa taistelua polven kanssa, mutta joinain ollaan sitten pelaamassa 3 täysipitkää säbäpeliä.. Tai sitten vanha uskomus "usein kun sattuu niin tottuu" pitää paikkansa ja mie olen vaan niin tottunu tohon kipuun jo, etten pahemmin välitä..
Mutta kipu on samanlaista, puutuneisuutta ja sitä seuraava puukko sisäsyrjässä. Tosin puukko on pikkuhiljaa muuntunut fileerausveitteksi jo.
Tosi hyvä, että oot pystyny kompensoimaan juoksun jotenkin muuten, etkä vaan jämähtäny sohvan pohjalle! Mie oon koko ajan (enemmän ja vähemmän) pelannu tota säbää, mulla on aika massiivinen tuki, jonka kanssa lumpio kyllä pysyy paikallaan.
Mutta mie kertoilen sitten maanantaina mitä se julkisen puolen privaortopedi miulle sano.
Sitä ennen keskustellaan muuten aiheesta :)Ja puukkojonoon jouduin.. Eli min ensimmäisessä polvileikkauksessa -03 (Elmslie-Trillat) on jotain kiristetty sisäpuolelta ja nyt sitä pitäis vapauttaa. Vamman takia mennyt sijoiltaan.
Tähystyksellä pitäis selvitä. Ortopedi oli vähän pöllämystynyt kun sanoin että mediaalisesti menee, mutta totes että onhan näitäkin.. Kiireellisyysluokka on I ja vakuutus maksaa EML-potilaana, mutta todennäkösesti menee vasta keväälle.. Alunperin toi kiireellisyysluokka oli II,mutta sitten tuli puhetta ajasta ja vanhojen tansseista ja tää päätty I-luokkaan.
Pelaamisesta en kysynyt mitään, mutta eipä tääkään kieltänyt, joten minä pelaan edelleen kivun rajoissa.
Ensin se tarjos mulle yksityispuolella leikkausta, oisin saanu sen ennen jouluu, mut mainitsin ettei vakuutus maksanu helmikuussa Tulikouran leikkausta, niin tää oli ettei ne maksa sitten tätäkään ja laitto keskussairaalan jonoon, eli keväällä sitten sinne.. - tindeliini88
tindeliini88 kirjoitti:
Ja puukkojonoon jouduin.. Eli min ensimmäisessä polvileikkauksessa -03 (Elmslie-Trillat) on jotain kiristetty sisäpuolelta ja nyt sitä pitäis vapauttaa. Vamman takia mennyt sijoiltaan.
Tähystyksellä pitäis selvitä. Ortopedi oli vähän pöllämystynyt kun sanoin että mediaalisesti menee, mutta totes että onhan näitäkin.. Kiireellisyysluokka on I ja vakuutus maksaa EML-potilaana, mutta todennäkösesti menee vasta keväälle.. Alunperin toi kiireellisyysluokka oli II,mutta sitten tuli puhetta ajasta ja vanhojen tansseista ja tää päätty I-luokkaan.
Pelaamisesta en kysynyt mitään, mutta eipä tääkään kieltänyt, joten minä pelaan edelleen kivun rajoissa.
Ensin se tarjos mulle yksityispuolella leikkausta, oisin saanu sen ennen jouluu, mut mainitsin ettei vakuutus maksanu helmikuussa Tulikouran leikkausta, niin tää oli ettei ne maksa sitten tätäkään ja laitto keskussairaalan jonoon, eli keväällä sitten sinne..Sie kävit siinä leikkauksessa 2. päivä, eikö niin? Mitenkäs kävi? Hengissä vielä? :) Kerro kaikki.. :)
- yksityisellä
Paras hoito sinulle olisi laittaa jalka polven yläpuolelta poikki, niin et märisisi.
Mene yksityispuolelle märisemään. Yksityislääkäri jaksaa kuunnella märinääsi niin kauan kuin haluat ja kuvaa ja hieroo jalkaasi maailman tappiin asti.
Ihmeellistä on se, että ehkä huomaatkin loppujen lopuksi että ko. lääkäri on töissä myös julkisella puolella. Ja loppujen lopuksi hoitokin on sama, mutta lompakkosion keventynyt.- Simo
Oletpa harvinaisen vmäinen ihminen. Sinulle suosittelisin lobotomiaa. Sinun ei ehkä kannattaisi olla minkäänlaisessa sosiaalisessa kontaktissa kehenkään, sillä olet todella pahaa kylvävä ihminen. Huonoa jatkoa!
- Freak
Mulla sama ongelma. Haluaisin keskustella asiasta privana. Ilmoittaisitko miten?
- tindeliini88
Joten luulisin, että meili on sitten ainoa vaihtoehto..
- Freak
tindeliini88 kirjoitti:
Joten luulisin, että meili on sitten ainoa vaihtoehto..
Katjan kanssa haluaisin privamahdollisuuden.Voisiko hän minulle ystävällisesti vastata tästä mahdollisuudesta?
- Freak
Voisitko antaa mulle tuon Katjan mailiosoitteen?
- tindeliini88
Ja vaikka olisikin, niin luulen ettei Katja halua sitä täällä ympäriinsä jaettavan. Katja varmaan antaa sen ite siulle, jos kattoo sen tarpeelliseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?931851- 851292
- 1101143
- 761027
- 113961
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693