Onko teillä minkälaisia versioita "yrjölän puurosta"? Entä kokemukset sen syöttämisestä? Saako koira siitä tosiaan kaiken tarvitsemansa, kun siihen ei lisätä mitään mineraaleja/vitamiineja? Ja saako koira soijasta irti mitään, se kun on kasvisproteiiniä? Kovin on myös viljaista, lihaa vain pieni osa, ainakin mun saamassa ohjeessa. Aikoinaan (n. 10v sitten) kun edellisen kerran olen paininut koiran ruokintaongelmien kanssa, painotettiin sitä, ettei koira saa kasviksista kovin hyvin käytettyä ainesosia hyväkseen.
"yrjölän puurosta"
14
9564
Vastaukset
- FAU
siihen yrjölän puuroon kuulu lihaa ollenkaan.
Se on vaan pelkkä puuro,jonka lisäksi sitten syötetään sitä lihaa. - sotketaan
Osa sotkee yrjölän sekaan mm kalaa ja lihaa jo valmistusvaiheessa, niin maistuu paremmalle.
MUn oma versio on hirssiä tattaria ohraa ja sekaan juuri kalaa tai lihaa, tai sitten muussattua porkkanaakin välillä.
Koirathan tykkäävät jänisnameista(papanoista) kerta ne kasvikset on jo kerran menneet massun läpi.
Jos koiruudellasi massu ongelmia suosittelen sotkemaan sekää naudan pötsiä niin siinä on tarvittavia pöpöjä joitra koiruuskin tarvitsee ruuan sulatukseen.(jos sietää raan pötsin hajua)
Meillä ainakin tykätään kovasti.- Sanna
2 l vettä
2 tl merisuolaa
1 dl soija-, ohra-, tattari- ja hirssisuurimoita/rouhetta
2-3 porkkanaa
2 dl kuivalihaa
Käsittääkseni ystäväni koira syö pelkästään tätä, koska maha ei kestä mitään valmisruokaa, ei edes ns allergiaruokia. Ja koira tuntuu ja näyttää voivan hyvin. Itse kuitenkin kuvittelisin, että jotain rasvaa/öljyä ja vitamiineja (enemmän lihaa/kalaa?) voisi kaivata? Kivennäisiähän saa viljastakin.
Minulla on ikäneito lk collie, 10v. Liikkuminen ei ole kauhean aktiivista, eli rasvattomuus sinänsä on hyvä. Mutta miten esim kalsium ja aminohapot? - Sanna
Sanna kirjoitti:
2 l vettä
2 tl merisuolaa
1 dl soija-, ohra-, tattari- ja hirssisuurimoita/rouhetta
2-3 porkkanaa
2 dl kuivalihaa
Käsittääkseni ystäväni koira syö pelkästään tätä, koska maha ei kestä mitään valmisruokaa, ei edes ns allergiaruokia. Ja koira tuntuu ja näyttää voivan hyvin. Itse kuitenkin kuvittelisin, että jotain rasvaa/öljyä ja vitamiineja (enemmän lihaa/kalaa?) voisi kaivata? Kivennäisiähän saa viljastakin.
Minulla on ikäneito lk collie, 10v. Liikkuminen ei ole kauhean aktiivista, eli rasvattomuus sinänsä on hyvä. Mutta miten esim kalsium ja aminohapot?Vielä unohtuneen lisäys; puuro-ohjeeseeni kuuluu myös maitojauhetta 2 dl (josta jonkinverran kalsiumia?)
- sudenkorento75
yrjölän puuroa voi antaa muun ruokinnan lisänä, mutta en alkaisi sitä antamaan koiran pelkkänä pääravintona.
Ensisijainen ongelmahan on että yrjölän puuron kalsiumpitoisuus on vaatimaton, luusto kumminkin tarvitsee sitä.
Toiseksi, en syöttäisi koiraa noin viljapohjaisilla ruokavalioilla. Samaten voi miettiä saako koira tarpeelliset rasvahapot jos niitä ei erikseen lisätä (ei saa, tarvitsee sekä omega 6 ja omega 3, pellavansiemenöljyä/auringonkukanöljyä)
Eli mielestäni yrjölän puuron ohjeeseen saisi lisätä niitä vitamiinejä, kalkkia, rasvahappoja. - roosa
Minä en ole vakuuttunut teollisten ruokien erinomaisuudesta enkä usko, että koira pystyy käyttämään niitä läheskään niin hyvin hyödykseen kuin valmistajat antavat ymmärtää. Nappuloden ravintososältökin koostuu paljolti viljasta ja se vähäinen liha on vielä kypsennettyä. En myöskään usko, että nappuloihin lisätyt vitamiinit jne. ovat parhaassa käyttökelpoisessa muodossa.
Pelkällä puurollahan koira ei elä. Puuron kehittäjä J. A. U. Yrjölä suosittelee aikuiselle koiralle lähes puolet puuroa ja toinen puoli lihaa tai muuta eläinvalkuaista. (mahaa, maksaa, kalaa, sydäntä jne.) Lisänä vihannessoseet tai raasteet, keitetyt juurekset soseena, hedelmät, marjat, kanamunat, raejuusto, piimä jne jne. Hän myös suosittelee öljyjä ja luita/kananmunakuoria kalkin lähteeksi.
Jos ruokavalio koostuu monipuolisesta eläinproteiinista ja on muidenkin ravintoainesten osalta monipuolinen, koira kyllä pärjää ja vieläpä voi hyvin. Vihannesten ja juuresten syömisestä on hyötyä ruoansulatukselle ja suolen toiminnalle. Ja mineraalit ja vitamiinitkin imeytyvät joltain osin.
Koiran ruoansulatus pystyy hyödyntämään parhaiten lihan raakana. Siitä se valmistaa parhaiten kaikki aminohapot, mitä tarvitsee.
Ihmisillä on outo käsitys siitä, että yrjölän puurolla ruokkimalla koiralle syötetään pelkkää puuroa. Vaikka tosiasiassa puuro on vain yksi osa ruokavaliota.
Meidän koirilla ei ole ikänään ollut mahaongelmia kun syövät toisen päivän aterioista yrlöläpohjaista, monipuolista kotiruokaa.- href
"Minä en ole vakuuttunut teollisten ruokien erinomaisuudesta enkä usko, että koira pystyy käyttämään niitä läheskään niin hyvin hyödykseen kuin valmistajat antavat ymmärtää. Nappuloden ravintososältökin koostuu paljolti viljasta ja se vähäinen liha on vielä kypsennettyä."
Ruoansulamisen voi todeta suoraan koiran jätöksistä ja yleiskunnosta. Minusta se on koirakohtainen juttu. Ei myöskään kannattaisi yleistää, että nappulat koostuisivat paljolti viljasta. Se on ihan merkkikohtainen asia ja selviää tuoteselostuksesta. Laadukkaitakin nappuloita on, joihin on käytetty LIHAa, ei lihaperäisiävalmisteita. - roosa
href kirjoitti:
"Minä en ole vakuuttunut teollisten ruokien erinomaisuudesta enkä usko, että koira pystyy käyttämään niitä läheskään niin hyvin hyödykseen kuin valmistajat antavat ymmärtää. Nappuloden ravintososältökin koostuu paljolti viljasta ja se vähäinen liha on vielä kypsennettyä."
Ruoansulamisen voi todeta suoraan koiran jätöksistä ja yleiskunnosta. Minusta se on koirakohtainen juttu. Ei myöskään kannattaisi yleistää, että nappulat koostuisivat paljolti viljasta. Se on ihan merkkikohtainen asia ja selviää tuoteselostuksesta. Laadukkaitakin nappuloita on, joihin on käytetty LIHAa, ei lihaperäisiävalmisteita.Hyvänlaatuisiakin nappuloita on. Mutta niissäkin liha on kypsää. Tilanne on kuitenkin se, että usein koirille valitaan halvempaa ruokaa marketeista jne. Hinta-laatusuhde on suoraa verrannollinen ruoan laatuun.
Koiran ruoansulatus kykenenee käytytämään hyödykseen tuoreruoan vitamiinit ja kivennäiset yhtä hyvin kuin teollisesta ruoastakin. Vaatii hieman perhetymistä, että osaa laskea tarvittavat aineosat ja laatia sopivan ruokavalion.
Perustan mielipiteeni lähes kolmenkymmenen vuoden ruokintakokemukseen. Yrityksen, erehdyksen ja onnistumisen kautta oppimiseen.
- helena
Meillä tehdään erilaisia sovelluksia sen mukaan, mitä ryyniä sattuu löytymään. Tarraria käytetään vähän, samoin hirssiä. Riisi on aina mukana. Kauraa, ohraa jne. Uunivuoassa suuria annoksia. Pakastetaan. Lihat ym. raakana sekaan ruokailuvaiheessa. Maksan ja kalan kypsennän, teen maksa-ja kalapuuroa.
Kuten joku jo sanoikin, puuro on osa ruokavaliota. Siihen kuuluu lisätä öljyt, kanamunat jne. Kalsiumin tarpeesta pitää myös huolehtia.
Hyvin koirat syövät ja hyvin voivat.
Talvela annan muutaman lyhyen vitamiinikuurin. (kalanmaksaöljyä, b-ja c-vitamiinia)- Sanna
Olen joskus antanut pieniä annoksia raakaa jauhelihaa koiralle, ja se kyllä HAISEE sen jälkeen niin, että tietää antaneensa!
Luonnossa koira "kypsyttää" lihan ja mureuttaa luut hautaamalla sen maahan muhimaan. Sulaa paremmin. Näinollen voisi olettaa, ettei lihan kypsentäminen niin huono idea ole, kuin monasti annetaan ymmärtää. - roosa
Sanna kirjoitti:
Olen joskus antanut pieniä annoksia raakaa jauhelihaa koiralle, ja se kyllä HAISEE sen jälkeen niin, että tietää antaneensa!
Luonnossa koira "kypsyttää" lihan ja mureuttaa luut hautaamalla sen maahan muhimaan. Sulaa paremmin. Näinollen voisi olettaa, ettei lihan kypsentäminen niin huono idea ole, kuin monasti annetaan ymmärtää.Koiran vatsa on raadonsyöjän vatsa. Liha raakana on se, minkä koira pystyy parhaiten käyttämään hyödykseen. Siitä se saa niitä bakteereja ja entsyymejä, joita sen vatsa tarvitsee. Raasta lihasta koira kykenee myös valmistamaan kaikki ne aminohapot (20 kpl) joita se tarvitsee. Raakaan lihaan pitää vatsa totuttaa hiljakseen, aloittaen pienista annoksista. Kypsennettäesä lihasta katoaa ravintoaineita mutta myös niitä bakt. ja aminihappoja.
Siis raakaa lihaa, jos haluaa pitää koiran terveenä ja hyvävatsaisena.
- annu
Syötän koiralleni pelkästään yrjölänpuuroa, johon on lisätty naudanjauheliha jo paistovaiheessa. Lisäksi annan kalkki ja hivenaine valmistetta, Citro-Oskaa(apteekista) ohjeen neuvoman määrän. Koiran vatsa voi hyvin, toisin kuin nappuloiden aikaan, jolloin esiintyi oksentelua ja ulosteen määrä oli suurempi. Merkkejä oli Robur, Advance ja joku muu merkki. Koiralle maistuu ja syö innolla joka päivä.
Tiesittekö, että Suomessa on laki, joka kertoo että koiran kuivaruokaan käytetty vilja saa olla ihmiskäyttöön sopimatonta. Ja että tuoteselosteessa mainittu kana saatta olla kanan höyheniä, suolia ja jalkoja.
Haluan tehdä koirani ruuat itse, silloin voin olla varma mitä siinä on.
Yrjölänpuuro
1 dl hirssi-,tattari- ja ohra suurimoita
1dl kokovilja riisiä
2 dl porkkanaraastetta
5 g suolaa
500 g lihaa tai kalaa
n. 2l vettä
Huuhtele suurimot hyvin ja liota yön yli.
Sekoita kaikki keskenään ja pistä laakeaan uunivuokaan. Paista 150 asteessa n. 1.5-2 h.
Annoksesta riittää pakastettavaksi.- j.a.u
Yrjölän puuro on nimetty kehittäjänsä J.A.U Yrjölän mukaan ja esimerkki hyvästä kotiruuasta.
1 dl ohrasuurimoita
1 dl tattarisuurimoita
1 dl hirssisuurimoita
1 dl riisiä
500 gr lihaa
2dl raastettua porkkanaa ja n. 2 litraa vettä uunivuokaan ja hauduta n. 150 -200 asteisessa uunissa vähintään kahden tunnin ajan.
Liha mielellään raakana vasta kypsennettyyn puuroon. Lihan sijasta voi antaa naudanmahaa jota ei kuitenkaan pidä kypsentää.
Lisukkeita voi laittaa joukkoon, kuten: Tuoreita alfan ituja, valkosipulia "kuureina" ja öljyjä
valikoituja vitamiineja koiran tarpeen mukaan.
Piimää (asidofiilus, gefilus) vatsan kunnossapitäjäksi.
http://www.feuerwald.com/puuro.htm
- Anonyymi
Valkosipuli kuten kaikki muutkin sipulit ovat koiralle myrkyllisiä, ei missään tapauksessa pidä antaa niitä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi563977Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1431704Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html131402Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351178Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau166949- 50823
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en53750Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.155750- 37725
- 76725