ilmarinta ja leikkaus

???

minula oli spontaani ilmarinta. nyt olen menossa korjausleikkaukseen.. onko kenelläkään kokemusta kyseisestä leikkauksesta? kauanko toipuminen kestää??

28

22104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Nyt on sitten kyseinen leikkaus takanapäin... ja kieltämättä aika rankka kokemus...

    • simba

      olen itse kokenut saman 2 v sitten nyt uusiutui ja menen huomenna tyksiin toisen keukoni kanssa taas sama ongelma ! :( mut ei ole paha voi sitä pahenpaakin ihminen kokea paikallis puudutus vain ja 30 min homma !

    • kipuja yksin

      mulla on ollut kolme ilmarintaa ja sitten tehtiin leikkaus. Nyt se on uusinut....

      • spontaani pneumothorax -06-

        Minä kärsin myös ilmarinnan. Makasin sairaalassa melkeen kaksi viikkoa kun ei meinannu ilma poistua. Lopulta päätettiin leikata. Nyt tapauksesta on reilu vuosi ja kehkot on ollu kunnossa. Toivon vain ettei koskaan enää uusiudu! Onko Kenelläkään uusiutunu vaikka ollaan leikattu?


      • Leikkaus
        spontaani pneumothorax -06- kirjoitti:

        Minä kärsin myös ilmarinnan. Makasin sairaalassa melkeen kaksi viikkoa kun ei meinannu ilma poistua. Lopulta päätettiin leikata. Nyt tapauksesta on reilu vuosi ja kehkot on ollu kunnossa. Toivon vain ettei koskaan enää uusiudu! Onko Kenelläkään uusiutunu vaikka ollaan leikattu?

        Minkälainen kyseinen leikkaus on? Kauanko meni leikkauksen jälkeen sairaalassa?


      • Anonyymi
        spontaani pneumothorax -06- kirjoitti:

        Minä kärsin myös ilmarinnan. Makasin sairaalassa melkeen kaksi viikkoa kun ei meinannu ilma poistua. Lopulta päätettiin leikata. Nyt tapauksesta on reilu vuosi ja kehkot on ollu kunnossa. Toivon vain ettei koskaan enää uusiudu! Onko Kenelläkään uusiutunu vaikka ollaan leikattu?

        Löysin tämän keskustelun vasta nyt, vuosien päästä.
        Mutta josko jollekin on apua tästä tai muuten vaan kiinnostaa, niin tässä minun kokemukseni;
        Mullaxollut kahdeksan kertaa spontaani ilmarinta -joka kerran viikko sairaalahoidossa, pleuradreeni kyljessä.
        Tämä kaikki tapahtui 4-5 vuoden aikana.

        Yhdeksännellä kerralla jouduin viikon verran olemaan toisessa sairaalassa, josta minut kuljetettiin lääkäriambulanssilla keskussairaalaan. Siellä tehtiin saapumisen jälkeisenä aamuna keuhkoleikkaus. Tarkoitus oli tähystyksellä tehdä, muttei onnistunut, lääkörin sanojen mukaan keuhko pakeni, eikä tähystys siksi ollut mahdolllinen.
        Eli avoleikkaus tehtiin ja rinnan alta selkäpuolelle asti oli kylki hakasilla suljettu.

        Letkuja oli enemmän kuin huvipuistossa laitteita, mutta siitäkin selvisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysin tämän keskustelun vasta nyt, vuosien päästä.
        Mutta josko jollekin on apua tästä tai muuten vaan kiinnostaa, niin tässä minun kokemukseni;
        Mullaxollut kahdeksan kertaa spontaani ilmarinta -joka kerran viikko sairaalahoidossa, pleuradreeni kyljessä.
        Tämä kaikki tapahtui 4-5 vuoden aikana.

        Yhdeksännellä kerralla jouduin viikon verran olemaan toisessa sairaalassa, josta minut kuljetettiin lääkäriambulanssilla keskussairaalaan. Siellä tehtiin saapumisen jälkeisenä aamuna keuhkoleikkaus. Tarkoitus oli tähystyksellä tehdä, muttei onnistunut, lääkörin sanojen mukaan keuhko pakeni, eikä tähystys siksi ollut mahdolllinen.
        Eli avoleikkaus tehtiin ja rinnan alta selkäpuolelle asti oli kylki hakasilla suljettu.

        Letkuja oli enemmän kuin huvipuistossa laitteita, mutta siitäkin selvisin.

        Hei, kiinnostunut aiheesta koska iteslläni nyt 2 sti uusiutunut ilmarinta. vasen keuhko. Millainen toipumisjakso ollut. Nyt on itelläni lääkärin kanssa keskusteluaika tulevasta leikkausmahdollisuudesta jotta ei uusiutuisi enään. Joka kerta kun ilmarinta saatu niin tuo dreenin laitto ollut erittäin kivuliasta ja sitten en ole edes sairaalaosastolla pystynyt edes wc ssä käydä kun se pleuraputki on sisälläni. Niin kivuliasta ollut :( Nyt pelkään tuota tulevaa et miten kivuliasta se tulee oikeesti olemaan :(


    • Reikäkeuhko

      Minulta on vasen keuhko leikattu toistuvan ilmarinnan vuoksi.Oikeassaskin keuhkossa on ollut ilmarinta, mutta olen selvinnyt ilman leikkausta.Lääkärit eivät osaa sanoa oikein juuta eikä jaata, mutta oma kokemus on että "liiallinen" liikunta ei ole hyväksi, kun on ollut ilmarinta.Eli kaikki pistokset hengityksessä/rinnassa ovat hälytymerkki joten malttia urheiluun ja liikuntaan.

      • Molemmat keuhkot

        Vasemmassa ollut kaksi kertaa, leikattiin toisen jälkeen, oikeassa leikattiin ensimmäisen jälkeen ja nyt parhaillaan on päällä toinen. Tämänhetkiseen kaavailevat kotihoitoa, ei kuulemma välttämättä tarvita dreeniä vaan tasoittuu toivottavasti ihan itsestään.


      • nihkeejuttu
        Molemmat keuhkot kirjoitti:

        Vasemmassa ollut kaksi kertaa, leikattiin toisen jälkeen, oikeassa leikattiin ensimmäisen jälkeen ja nyt parhaillaan on päällä toinen. Tämänhetkiseen kaavailevat kotihoitoa, ei kuulemma välttämättä tarvita dreeniä vaan tasoittuu toivottavasti ihan itsestään.

        Mulla vasemmassa ilmarinta,ensimmäisella kerralla painui koko keuhko kasaan ja imettiin putkella ilmat pois.Viikon päästä kontrollissa edelleen ilmaa keuhkon ulkopuolella,päätettiin tehä korjausleikkaus missä poistettiin pala keuhkoa missä nämä laajentuneet rakkulat olivat.Onko kellaan kertomuksia kauan kyseisestä leikkauksesta toipuminen kestää? Nyt leikkauksesta takana 8vk ja olo ei vieläkään "normaali".Käyty kyllä lääkärissä ja kaiken pitäisi noin muuten olla kunnossa.


      • APUVAaaaaaa
        nihkeejuttu kirjoitti:

        Mulla vasemmassa ilmarinta,ensimmäisella kerralla painui koko keuhko kasaan ja imettiin putkella ilmat pois.Viikon päästä kontrollissa edelleen ilmaa keuhkon ulkopuolella,päätettiin tehä korjausleikkaus missä poistettiin pala keuhkoa missä nämä laajentuneet rakkulat olivat.Onko kellaan kertomuksia kauan kyseisestä leikkauksesta toipuminen kestää? Nyt leikkauksesta takana 8vk ja olo ei vieläkään "normaali".Käyty kyllä lääkärissä ja kaiken pitäisi noin muuten olla kunnossa.

        Minkä ikäisiä olette? Mulla tuli eka ilmarinta ja hoidettiin dreeni-imulla. Kontrolli 3 vk:n päästä vasta.
        Tautihan on nuorten hoikkien miesten tauti, ja minä olen keski-ikäinen nainen. Hirvittää että mikä on syy
        että tämänikäiselle tulee tämmönen ja mikä riski että se uusiutuu. Kertokaahan kokemuksianne ja mainitkaa ikänne myös ja sukupuoli.


    • Poks!

      Minul keuhkon pää oli puhjennut täysin,ja muutama muukin reikä siel oli.
      Ikää tuolloin oli n. 20v
      Kyllä siin tuli äitiä ikävä.
      Mul siis spontaani,ja kun olivat sen kaameen tuubin tunkeneet kylkiluden välistä,paripäivää makasin osastolla ja sit kotio,kuitenki koton ollessa uusi vaiva,ja sit pääski jo leikkauksee...
      Yhteensä kolme viikkoa sairaalassa oloa,ja piiiiiiiiiiiitkä aika kotona parantelua.. Useempi kuukaus meni ett tuntu ettei keuhkoo ota enää niin pahasti,esim sauna ja lenkki tms
      Kaameat arvet jäi,ja palko siit ett uusii...
      Mulla keuhkon pää poltettiin umpeen,ja muut reiät korjattiin. lisäks keuhkon pinta verestettiin jotta kiinittyis ns paikalleen tohon rintakehän alueelle (siis normaalisti keuhkon ja sen välil ei kiinikkeitä) niin että jos vaiva uusii niin keuhko ei mee ihan ruttuun...
      Nyt vaa jokakerta ku keuhkos jotain,pelkään ett vaiva uusii...

      Sanovat ett spontaanisti voi tulla esim urheilijoille tms.. Mut köhkäh,en kyl mikää urheilija ollu sillo,enkä nytkää

      • Poks!taas

      • Kohtuus kaiksessa
        Poks!taas kirjoitti:

        Niin viellä!
        HUS:in omasta lehdestä HUSARI:sta luin vaivani jälkeen artikkelin,jossa oli muutami naisia joilla vaiva toistunut monesti..
        Juttua LAM:ista,kannattaa lukaista

        http://www.hus.fi/default.asp?path=1;46;14828;14829;7967;25162;25164;25167
        Muistan ku ystäväni itki (joka lehden mulle toi) ett toivoo ettei mul koskaan vaiva uusis x___x

        LAM on harvinainen keuhkotauti ja se kyllä huomataan, kun tehdään viipalekuva keuhkoista. En lähtisi heti pelottelemaan ihmisiä tappavasta taudista, kun nyt kuitenkin puhutaan ilmarinnasta. Haloo!


    • pneumo

      Itselläni tuli ilmarinta ekan kerran 22 vuotiaana (hoikka mies), jolloin laittoivat dreenin paikallispuudutuksessa. Sen jälkeen uusi parin kk päästä ja päättivät leikata. Tämäkään ei auttanut vaan taas noin parin kk päästä uusi. Silloin kokeilivat erilaista leikkausta, jossa keuhkon ja rintakehän väliin laitettiin jonkinlaista "talkkia", jonka tulisi "liimata" keuhko ja rintalasta kiinni toisiinsa. Ilmeisesti sama idea, kuin tuo "verestäminen" aikaisemmassa kommentissa. Molempien leikkausten jälkeen meni muutama vko, että olo alkoi olla suht normaali. Toipuminen sujui mielestäni suht helposti. Viimeisimmän jälkeen kesti kuitenkin lähes vuosi, että pystyin esimerkiksi vetämään leukoja ilman kipuja...

      Molemmat leikkaukset tehtiin Saksassa (asuin tuolloin siellä). Onkohan tuota talkkihommaa käytössä Suomessa?

      Nyt mennyt 2 vuotta ilman ilmarintaa. Silloin tällöin tulee leikattuun keuhkoon kipua, joka muistuttaa aivan ilmarintaa. Kerran käynyt sairaalassakin, mutta mitään ei löytynyt... Kipu on välillä melko kovaakin, mutta häviää päivän aikana itsestään. Kellään kokemusta leikkauksen jälkeisistä satunnaisista kivuista ??

      • Huolestunut äiti

        Pojallani, 20-v, eka ilmarinta 15-v, joka leikattiin 3 uusinnan jälkeen. Siitä nyt aikaa 1,5v. Mutta vuosi sitten ilmarinta tuli toiseenkin keuhkoon, se uusi 2 viikkoa sitten, jolloin sekin leikattiin. Imussa ollut letkun jatkona yht.5 kertaa. Kaikki rankkoja kokemuksia, nuorelle erityisesti. Soittaa trumpettia, aikoisi mahdollisesti ammattilaiseksi. Onko kellään tietoa/kokemusta puhallinsoittimen ja ilmarinnan yhteydestä toisiinsa?


      • joku
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Pojallani, 20-v, eka ilmarinta 15-v, joka leikattiin 3 uusinnan jälkeen. Siitä nyt aikaa 1,5v. Mutta vuosi sitten ilmarinta tuli toiseenkin keuhkoon, se uusi 2 viikkoa sitten, jolloin sekin leikattiin. Imussa ollut letkun jatkona yht.5 kertaa. Kaikki rankkoja kokemuksia, nuorelle erityisesti. Soittaa trumpettia, aikoisi mahdollisesti ammattilaiseksi. Onko kellään tietoa/kokemusta puhallinsoittimen ja ilmarinnan yhteydestä toisiinsa?

        Mulla oli joskus vasemmassa keuhkoss ilmarinta joka uusi jo enne jo ku pääs sairaalast ja sit tuli myöhemmi oikeesee. Molemmat keuhkot on kuitekii leikattu ja toivottavast ei uusi enää.... Mut joku kysy niistä satunaisista kivuista, niin kyl miulla välil on sellasii jotka ei oo nii pahoja ku "oikeessa tilanteessa" mut yleensä ne lähtee aika nopeesti pois mikä onkii miulla se merkki ettei ollu oikee. Yleensä jos tulee niitä satunaisia ihme kipuja, niin oon koittanu yskii, hengittää syvää ja mennä kylellee sille kipeellle kylelle ja kattoo et tuleeks niistä pahoja kipuja.


      • Reikäkeuhko
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Pojallani, 20-v, eka ilmarinta 15-v, joka leikattiin 3 uusinnan jälkeen. Siitä nyt aikaa 1,5v. Mutta vuosi sitten ilmarinta tuli toiseenkin keuhkoon, se uusi 2 viikkoa sitten, jolloin sekin leikattiin. Imussa ollut letkun jatkona yht.5 kertaa. Kaikki rankkoja kokemuksia, nuorelle erityisesti. Soittaa trumpettia, aikoisi mahdollisesti ammattilaiseksi. Onko kellään tietoa/kokemusta puhallinsoittimen ja ilmarinnan yhteydestä toisiinsa?

        Hei, aloin lukeen näitä sivuja koska itselläni on ollut ilmarinta useita kertoja.

        Olen kohta 55v nainen ja ilmarinta ollut useita kertoja. vasen keuhko on leikattu, onneksi ei oikeaa. Vasen keuhko leikattiin 42 vuotiaana, Meilahdessa. Leikkauksesta toipuminen kesti puoli vuotta. Leikkausen jälkeen olo ei koskaan ole palautunut entiselleen. Varmaan johtuu myös iästä.

        Suvussani on paljon ihmisiä joilla on ollut ilmarinta ja nyt on saatu diagnoosi, sairaus on BHD-syndrooma, joka on perinnöllinen. Jouduin käymään lääkäreiden kanssa melkoisen taistelun että pääsin jatkotutkimuksiin. Eli meidän rapauksessa ilmarinta on vain oire. Meni useita vuosia kun tämä diagnoosi saatiin. Sairauden pahin skenaario on munuaissyöpä. Lukekaa kaikki joilla on ilmarinta huolella BHD-syndroomasta.
        Nyt käyn joka vuosi tarkastuksissa, syöpäriskin takia. Myös keuhkojen tilavuus ja virtaukset mitataan joka kerta. Nyt on sellainen tilanne että sairaus on onneksi jäänyt "taantumaan" keuhkojen arvot ovat just normaalin alarajoilla.
        En pysty tekemään mitään raskasta työtä enkä juoksemaan, koska keuhkot eivät toimi niin kuin pitäisi. Muuten olen ihan kunnossa, ja olen oppinut elämään sairauteni kanssa.

        Keskustelkaa sukulaisten kanssa ja selvittäkää onko kellään ollut mm. ilmarintaa/munuaissyöpää katso sivut BHD-syndromasta, suvussa voi olla tietämättänne perinnöllinen sairaus.

        Reikäkeuhko


      • BritHoggDube

        Hei Reikäkeuhko,
        Olen 72 v nainen. 55 vuotiaana minulla oli ilmarinta joka tähystysleikattiin. Sen jälkeen ei ole ollut. Nyt on käyty perinnöllisyystutkimuksissa ja todettu BHD. Tämä on erittäin harvinainen sairaus, koko maailmassa todettu 600 perhettä joilla on sitä. Onkohan Suomessa montakaan näin harvinaista. Mistä voisi saada vertaistukea tähän? Kiitos kun taistelit Meikussa, minun tapauksessa HYKSDin lääkäri itse ehdotti että tutkitaan BHD. Ehkä teidän ansiosta se on nyt noteerattu?


    • Toro

      tällä hetkellä sairaalassa treeni rinnassa ... 3 kertaa on ollut ilmarinta 10 vuoden aikana edellisestä tosin jo 6 vuotta nyt odottelen leikkausta eli tuntuu että vaikka mitä tehdään niin uusii aina

    • enjoy life

      Mulla tuli spontaani ilmarinta(24v) painia treenatessa etelä-amerikassa.dreenillä ensin ilmat pois ja viikon päästä kontrollissa vieläkin oli ilmaa keuhkon ulkopuolella.Sitten korjausleikkaus jossa poistettiin pieni osa "huonoja" keuhkorakkuloita ja 2vk päästä alottelin kevyesti treenaamisen.n 8kk tuntui ettei happea saa kunnolla ja kipuja ollut vieläkin(n.2v tapahtuneesta) aina silloin tällöin rinnassa.Lääkärissä kävin suomessa sitten kyselemässä ja kaikki ok.Treenailen päivittäin joten ei suurempia muutoksia ainakaan minun elämässäni aiheuttanut,ikävä muisto vain!!

      • onppu

        Heip! Mullakin spontaani ilmarinta tuli ekan kerran 13 vuotiaana, ja olen tyttö joten en kuulunut riskiryhmään. Kolme kertaa se tuli vasempaan keuhkoon ja sitten leikattiin samanlaisesti kun sulla, joku huono kohta poistettiin. Nykyään tulee vain ilkeitä pistoksia keuhkoon, muuten kaikki mennyt oikein hyvin! Itsekin harrastan aktiivisesti urheilua 5-8 kertaa viikossa, tsemppiä!


    • Nainen 45

      Mulle tuli eka ilmarinta dreenihoitoineen toissa vuoden marraskuussa, sit seuraavan kerran tuli siitä parin kk:n päästä mut ei tarvinnu dreenata. Leikattiin siitä kuukauden päästä kun tohtorit niin päätti. Sit saman vuoden syksyllä uusi taas ja dreenattiin. Nyt ei ihan neljää kuukautta ehtinyt mennä kun taas tuli, toistaiseksi seurataan. Tää on ihan kamala riesa! Koko aika vahtaa oloa että ahdistaako ja onko pistoja tai muita tuntemuksia. Ja se rumba siellä sairaalassa odotuksineen ja dreeni leikkauskipuineen! Terveyttä pitäis osata arvostaa sillon kun on terve vielä:(

    • Tupakoimaton10

      Ei paha asia, jos kerran keuhkot (molemmat) eivät mene kasaan.
      Kävin 66-vuotiaana salilla ja huomasin kyljessä ongelmia ojentajia harjoittaessani (45 kg). Kävin terkkarissa ja valitin etten saa tarpeeksi ilmaa. Ajattelin, että olin vetänyt pari kertaa altaasta vettä. Pyysin myös keuhkokuvat, koska heti selvisi verikokeesta, ettei tulehdusta ollut. Kaksi viikkoa sitten kävin röntgenissä ja illalla lääkäri soitti, ettei ole vielä tullut vastausta. Puolen tunnin päästä - klo 16:30 - röntgenlääkäri soitti ja pyysi menemään polille. Keuhkopusissa oli vettä ja minulla näkyi ilmarinta. Kävin syomässä, koska tiedän sairaalan tavat (paasto ennen toimenpiteitä). Otin myös evästä mukaan. Ei paniikkia, vaan vaatteet pois ja puudutus sekä putki rintaan. Putken päässä joku imulaite. Puoliltaöin osastolle ja seuraavana päivänä kuvaus ja illalla pois. Oli nimittäin meno risteilylle seuraavana päivänä.
      Uusiutumisriski kuulemma 20 %. Ei elämäntapamuutoksia. Seuraavan kerran sitten sulkevat keuhkon yläosan tähystysleikkauksella. Nyt tänään kolmas uintikerta ja loppubiilosta kokeilen taas salia vähennetyillä vastuksilla. Ei mitään kiputiloja tai pelkoja.

    • bouwie20

      Itellä ollut ilmarinta 3-4 vuotta sitten ekan kerran toisella puolella ja monta kerta uusinut. Nyt olen 20v. ja pitkä nuori mies, joka sopii siis spontaanin ilmarinnan kanssa hyvin yhteen. Kerran on tähystämällä leikattu ja dreeni oli myös silloin. Taisin olla neljä tai viisi päivää sairaalassa ja sitten kotilepoon ja kuntoutukseen. Kyllähän se oli alussa aika kipeä ja liikkuminen yms. vaikeaa, mutta nopeasti se paranikin. Urheilen ammatikseni nykyään ja silloin jo harjoittelin joka päivä. Leikkauksen jälkeen tuli muutamia pieniä ilmarintoja mutta muutaman päivän levolla ne menivät taas ohi. Ei siis ole mitään kuolemanvakavaa ja ainakaan mun tapauksessa urheilua ja liikkumista ei todellakaan ole tarvinnut lopettaa! Välillä toki on jonkinlaisia tuntemuksa rinnassa mutta arpikudostahan siellä on. Nyt on ollut 1,5v terve jakso ja toivotaan että jatkuu näin! Tsemppiä kaikille samoista oiresta kärsiville!

    • Väsynyt.

      Siihen ei ole tullut keneltäkään vastausta, eli, kun olet ollut leikkauksessa (ei tähystys vaan poistettu niitä rakkuloita), niin kauan sen jälkeen olette joutuneet olemaan imussa? Entä kuinka kauan sairaalassa? Näihin kaipaan vastauksia. Itseltäni leikattiin 3vrk sitten, yhä imussa ja ilmaa tulee? Koska tämä loppuu vai loppuuko ikinä? :(

      • Nainen 45

        Miten jakselet sinä "Väsynyt"? Kauanko jouduit olla sairaalassa? Mitä tarkoitit ettei tehty tähystystä vaan poistettiin rakkuloita? Eikö rakkulat poisteta tähystyksessä nimenomaan? Mäkin olen ollut sairaalassa imussa 2 kertaa ja vajaan viikon reissuja ne on olleet. Kerran on leikattu (amputoitu keuhkon yläkärki) ja sillä kertaa meni myös vajaa viikko.


    • nainen 20

      itelle tuli 18vuotiaana, olen hoikka tyttö. en harrasta kovaa liikuntaa enkä tupakoi. dreeni jouduttiin laittaan ja se oli kiinni keuhoissa viikon, paraneminen kesti yli puoli vuotta. nyt siitä on kaks vuotta ja kivut on alkanu lisääntyyn, välillä tuli sekunnin mittaisia kovia kipuja ehkä kerran kuussa, mutta nyt on myös toiseenkin keuhkoon tullut kipuja ja tämän kuun aikana on kovia kipuja ollut useesti viikossa, toivottavasti ei uusiudu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe