Sattuu!

imuri =)

Meillä on reilun viikon ikäinen vauveli ja imettäminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Imuotekin on kaiketi ihan oikea, ainakin sairaalassa näin sanoivat.

Mutta: imettäminen sattuu niin &%¤?¤! Joka kerta kun tyttö tarraa kiinni nänniin, silmissä sumenee. Nännit on ihan verillä, olen yrittänyt rasvailla niitä parhaani mukaan. Mutta mielestäni kipu ei ole vain "pinnallista" (eli johtuen verillä olevasta ihosta), vaan imu tuntuu kipeältä myös syvemmällä. Ja myös imettämisen jälkeen välillä rintoja pakottaa kummallisen aaltomaisesti (kipu menee ja tulee).

Kertokaapa kokeneemmat koska imettäminen alkaa tuntua miellyttävältä tai edes siedettävältä? Alku aina hankalaa mutta kohta alkaa usko loppua....

12

5740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipeet oli

no kyllä siinä voi mennä pari kuukauttakin ennenku rinnat ei enää oo kipeitä tai haavoitta. Näin mulla ainakin.

• äitinä 9kk

Käypä ostamassa rintakumi ja imetä sillä pari viikkoa että nännit parantuu. Bevita-voide apteekista auttaa tosi hyvin haavoihin, eikä tarvitse pestä pois ennen imetystä. Mulla aikoinaan sama ongelma, sattui alussa vietävästi haavaisiin nänneihin, mutta kumit auttoivat. Parin viikon päästä imetys ilman niitä sujui, aluksi kannattaa antaa imeä kumilla ja sitten puolessa välissä imetystä tarjota paljasta nänniä, niin ei ole niin hanakka retuuttamaan. Imetän yhä, lapsi 9kk, joskus tuntuu vihlaisu syvällä rinnassa, johtunee kai siitä, että ennen kuin maito alkaa kunnolla herumaan, lapsi imee ns. tyhjää maitotiehyettä. Ja kun imettää, niin toisessa rinnassa tuntuu pistelyä kun heruminen alkaa. Kyllä se siitä lähtee sujumaan! Onnea!

• sattuu ja viiltää

ja on yhtä tuskaa... Mulla muistaakseni toi h**vetinmoinen kipuvaihe kesti yli kolme viikkoa. Lopulta se meni sellaiseksi, että itkin ja imetin. Näin pari vuotta myöhemmin tuntuu ihan hurjalta. =) Mutta mun mielestä se sitten lopulta kannatti, onhan rintaruokinta kymmenen kertaa helpompaa kuin pulloruokinta.

Yritä vaan voidella niitä rintoja ja tuohon aaltomaiseen kipuun vois auttaa, kun esim. hakkaat kaalinlehtiä pehmeiksi ja laitat ne rintaliivien sisälle 10 minuutiksi. Kuulostaa kummalta mutta auttaa tosi nopeasti. Niitä tais olla muitakin samantapaisia aineita, jotka auttais, varmaan esim. imetystukipalstalta tms. vois löytyä apua. Kokeilepa lukea vaikka tuolta:
      http://www.babyidea.fi/phorum/index.php?f=23

Voimia, kyllä se paranee tuosta!!!

• Laura

Meillä oli toi tuska kanssa oikein konkreettista. Toinen rinta varsinkin oli tosi rikki ja tyhjensin sitä Aventin pumpulla ja horppyytin sitten sen maidon, jotta haava sai viimeinkin parantua kunnolla (repesi tosi monta kertaa).

Onko sulla imuote oikein? Mun vauva ei millään meinannut avata suutaan tarpeeksi ja "järsi" ikenillään nännin päätä ja se rikkoi nännin pään.

Lisäksi meidän imetystykiryhmässä on huomattu, että on olemassa naisia, joilla rintojen verisuonet supistelevat voimakkaasti imetyksen aikana ja sen jälkeen ja tämä tuottaa kipua. Mulla ainakin tuli hirmu tuskaa n.5 min. imetyksen jälkeen. Mutta meillä homma hoitoi sillä, että rauhoitin imetystiheyttä eli pumppasin rintojen ollessa kipeimmillään joka toisen kerran ja joka toisen imetin. Vauva sai maitoa, rinnat stimuloituivat, mutta pumppaus ei satu yhtä paljon.

Mulla vihloo vieläkin, vaikka vauva on jo 6kk.

• mamma

itsellä on sama ongelma.meillä on vko vanha poika joka imee niin että nänninpäät on ihan täynnä veripurkauksia. nännikumi ei toimi koska poika syö tuttia ja luultavammin luulee kumia tutiksi. ostin sitä lampaa villan rasvaa ja käytän sitä ja syötän vain yhdestä rinnasta vuorollaan niin hyvin on sitten jo pärjätty luulen että nänneillä menee vain aikaa tottua tuollaiseen raastamiseen niin eiköhän se sitten siitä. kannattaa myös vaan pummppailla jotta nännit saa hiukan lepoa :)

• imuri =)

Kiitos vinkeistä, Lansinoh on ollut alusta saakka käytössä ja tänään tuntuu siltä että pikkuisen olisivat ruvet jo häipyneet. Enpä muuten olisi koskaan uskonut että itkisin kivusta, mutta tuli tässä pari iltaa sekin koettua. Ja kun ei edes synnyttämässä ollessa kipu itkettänyt... Huh huh.

Tänään muuten keksin pienen konstin millä saan tuota alkuimun aiheuttamaa shokkihoitoa hieman pienemmäksi: puristelen tipan maitoa nänninpäähän ennen kuin vauva tarraa kiinni. Huomasin että näin ei satu ihan niin paljon, kun vauvan ei tarvi imeä ensin "tyhjää". Toinen hyvä konsti on suihkutella rintoja ennen imetystä lämpimällä vedellä, mutta neidillä on yleensä aina niin kiire ettei sitä ehdi tekemään ilman hirmuista huutoa... =)

• oli myös

sama ongelma eli rintoihin sattui,juuri niihin veri-suoniin.Vyöhyke-terapeutti neuvoi olemaan niin rento kuin mahdollista ja hieromaan rintaa samalla kun imettää sekä puristamaan nänni kunnolla vauvan suuhun jotta se menee tarpeeksi pitkälle.Kun ajattelee tutti-pullon tuttia,nännin pitäisi olla yhtä pitkällä kuin pullon tutti.Sattuu jos ikenillä imee eikä "heruta" kielellä.

• Tinka

Imetys ei muka satu, jos vauva imee oikein... P-puhetta. Mä itkin ja imetin molempia poikia ekat kaksi kuukautta, sen jälkeen helpotti ja imetys sujui hyvin. Esikoisen kanssa 11 kk, nyt toisen kanssa jo 6kk ja jatkuu. Alkutuskaan ohjeet; rasvaa, pidä suojat kuivana ja anna rinnoille ilmakylpyjä (älä kuitenkaan palelluta), imetä eri suunnista eli istuen edestä ja takaa(jalat kainaloon) sekä makuultaan oikein ja väärinpäin. Asentojen kierrätys oikeesti auttaa, vaik siinä pitää olla välillä melkoinen akrobaatti. Tsemppiä;)

• imuri =)

että on ihan kukkua se, ettei muka satu jos asento on oikein. Meillä sattuu ihan yhtä paljon oli asento oikein tai väärin.

Mut kyllä tää tästä, nyt on sietämätöntä tuskaa enää vain ensimmäiset imaisut ja sen jälkeen koskee jo vähän vähemmän. Asennon vaihtelua vaikeuttaa vähän se, että neiti on kova pulautteleen ja etenkin silloin,jos häntä veivaa edes takaisin. Ja sitten kun tuo sektiohaava vähän enemmän kestää liikkumista, niin otamme akrobatian käyttöön =)

• sattuu se

Alkuun se imetys sattuu oikeesti ja tosi kovastikin ja pinnallisen haavaumankin kipu tuntuu kovana ja "syvemmälläkin", rinnat on herkät kapistukset. Itselläni kipu on lievittynyt ensimmäisen kk aikana. Rasvoina olen kolmella ensimmäisellä lapsella käyttänyt punaista Bepanthenia, kuopuksen kanssa sain sairaalasta uutta rasvaa, jonka nimi mielestäni oli Lansinoh (tai hyvin lähellä tätä), se oli mielestäni parempi. Kyllä se siitä ajan kanssa...

• pörriäinen

Hei.

Juuri kirjottelin omista tuskistani aikanaan. Pörriäinen nimimerkillä ja otsikkona 'kysymys'. Jos haluat lukea sen. Kipu syvältä kuulostaa tutulta... Sain kuulla jostian ihme sienestä mikä saatta olla rinnassa, joka aiheuttaa kipua imettäessä.. Tyyliin, joku hiivasieni, mutta valitettavasti en muista tarkemmin. Ei mikään vaarallinen mutta tekee imetyksestä erittäin kurjaa. Kysy terveydenhoitajaltasi. Nykyään varmaan tiedetään enemmän kuin aikanani...

• -Taru-

Tämä ns. sieni on sammas lapsen kielessä/suussa joka joskus aiheuttaa kipua joskus imetettäessä. Aina kyseessä ei kuitenkaan ole sammas. Itselläni tuntui alusta asti tuota järkyttävää viiltävää kipua imettäessä ja mokasin imetykseni tuon takia jo sairaalassa ja maidontulo ehtyi lähes kokonaan! Nyt präkkään korvikkeiden kanssa.. Imetä vaikka sattuu ensin. Itse olen nyt pystynyt imettämään kun rapsuttelen rintaa samalla. Se huijaa tuntoaistia (oman teoriani mukaan :) eikä kipu ole niin pistävää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      127
      4452
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      78
      3220
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      102
      1510
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      88
      1348
    5. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      95
      889
    6. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      18
      723
    7. Lähes kaikki keskustelut kasvotusten

on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk
      Ikävä
      21
      706
    8. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      50
      704
    9. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      42
      697
    10. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      111
      673
    Aihe