Ei tuosta akt:n oppaasta selvää saa.
Eli jos teen töitä arkisin ma-pe 6h/pv ja vielä päälle lauantain 6h. Niin mikä on lauantain palkkka x jotain vai pelkkä x.
Entä jos teen arjet ja sunnuntain? Tai arjet lauantain ja sunnuntain. Kai nyt ammatti-ihmisten pitäisi tietää mitä siitä maksetaan mutta ei kukaan viitsi kertoa. Ei viitsisi tahallaan polkea palkkoja alaspäin.
lauantain palkka kertokaas nyt joku
35
10940
Vastaukset
- tietoa
Jos teet kuudennen päivän töitä niin silloinhan se on vapaapäiväylityö ja 100 % tunnit. Mutta onko jakson toisella viikolla tuolta päivältä vastaavasti vapaata laitettu työvuorolistaan? Silloin tilanne vähän muuttuu ja 100% tunnit ei ihan varmoja. Pääsääntöisesti pitäis löytyä kahden viikon jaksosta neljä vapaata. Tuo vapaapäiväylityö alkaa sitten varmemmasti olla ansaittu jos näin ei ole. Jos taas teet sunnuntain niin sieltä pitäis saada sunnuntailisät 100 % ja mahdollisesti edelläolevan mukaan vielä vapaapäiväylityöt lisäksi 100 %. Vielä mahdolliset jakson ylityöt joten eiköhän tuolla ala jo tienata. Toinen juttu on vain se että toivottavasti olet AKT:n jäsen ja sinulla on työajat itselläsi ylhäällä. Muuten voit nuo unohtaa ja vain unelmoida isoista rahoista.
- kjöljö
Tarkoitus on tehdä lauantaisin 6h ajokeikka ja olen saman yrityksen palveluksessa mutta muissa töissä arkisin 6h/pv. Vapaapäiväkorvaus hämää siksi että tuleeko täyteen kun on vain 6h päiviä. Soitanpa liittoon.
- Tästä apua
Jos teet toitä 2-vuoroperiodissa niin prosenttien saaminen alkaa 80h ylittäviltä tunneilta. Jos taas sulle on merkitty työvuorolistaan vapaata ja olet töissä niin 100% vapaapv. korvaus kuuluu maksaa. Vaikutat aika pöntöltä eli neuvonkin menemään linja-auto kuskiksi johonkin isoon yritykseen niin siellä on komu luottamusmies setä joka kertoo missä mennään.
- vastaus alkup.
kysymykseen sen enempää erittelemättä vapaapäivä- yms korvauksia. Lauantaille ei kuulu mitään "lauantailisiä", Akt:n hommissa. Paperimiehillä on tilanne hieman toinen. Eli jos teet keikkahommia lauantaisin, normiliksalla mennee ELLEI työnantaja halua välttämättä ylimääräisiä maksella.
- hmh..
Sehän on siis viikottaista ylityötä, eli tehdään normaalin työviikon jälkeen.
Ensimmäisena 8 tuntina palkka on 1,5 kertaisena ja seuraavista sitten 2 kertaisena. - asiaa
hmh.. kirjoitti:
Sehän on siis viikottaista ylityötä, eli tehdään normaalin työviikon jälkeen.
Ensimmäisena 8 tuntina palkka on 1,5 kertaisena ja seuraavista sitten 2 kertaisena.Jos sulla on ollu viikolla vapaapäivä ja lauantai on viides työpäivä viikolla, niin ei tule kuin normipalkka. Jos on kuudes päivä, niin sataset paukkuu. Terveisiä Schenker Cargolta.
- siis YLITYÖLISÄ
hmh.. kirjoitti:
Sehän on siis viikottaista ylityötä, eli tehdään normaalin työviikon jälkeen.
Ensimmäisena 8 tuntina palkka on 1,5 kertaisena ja seuraavista sitten 2 kertaisena., ei LAUANTAIlisä mitä kaveri ensin kysyi. Yksinkertaistetaan: teet viikossa yhden päivän töitä, tässä tapauksessa lauantain, tuloksena normaali yhden päivän palkka.
asiaa kirjoitti:
Jos sulla on ollu viikolla vapaapäivä ja lauantai on viides työpäivä viikolla, niin ei tule kuin normipalkka. Jos on kuudes päivä, niin sataset paukkuu. Terveisiä Schenker Cargolta.
Juurikin näin. Itse tein piitkään (nuorena kun jaksoi tehdä vakituista työtä) työtä jossa viikko oli TI-LA, lauantailta ei tosiaan saanut mitään lisiä.
Joskus kävin ajamassa maanantaina jonkun jakelulenkin, niin silloin tosiaan tuli lauantailta tuplapalkka ihan automaattisesti
- llkalkalakölaklaka
liiton oppaasta tällaisen tekstin luin. Ei ehkä sanatarkasti mutta kuitenkin.
Kuljettajalle on annettava kaksi vapaapäivää per viikko- neljä per kaksiviikkoa. Jos lauantaisin tehdään töitä on ne korvattava 100% tunteina.
Eli vaikka olet vain 1h päivässä töissä niin pitäisi saada lauantailta lisät.
Jos olet arkisin 8h ja siihen vielä lauantain niin tulee sekä lauantai lisä 100% että ensimmäisiltä 12 tunnilta 50% ja loput 100% sunnuntaisin sitten vielä 100% sunnuntailisä.- Professional1
Eli teet aika lyhyttä päivää,saadaksesi ylityökorvaukset,pitää ensin tulla viikko tunnit täyteen,ei taida noilla tunneilla tulla.Huono homma.
- ffffffffffffff
Professional1 kirjoitti:
Eli teet aika lyhyttä päivää,saadaksesi ylityökorvaukset,pitää ensin tulla viikko tunnit täyteen,ei taida noilla tunneilla tulla.Huono homma.
Eipäs tuo ole ylityö. jos teet 5 päivää viikossa töitä olet ollut töissä. Lauantai työ on vapaapäivätyö. Ylitöistä maksetaan vielä 50% päälle eli lauantaina tehdystä työstä jos olet ollut muina päivinä tuon 8h töissä pitää maksaa 150% tunteja ensimmäisiltä 12 tunnilta.
Viikon kuudennelta ja seitsemänneltä työpäivältä tulee maksaa tuplapalkka kaikkien muiden lisien lisäksi.
- Sikatuoppi
Älä vaan aja seitsemää päivää putkeen, sit oot itse maksumies:)
Miksipäs ei sitä vaikka kerran vois ajaa tommosta putkeen...
lauantailta tuplapalkka, sunnuntailta tripla ylityöt...
Esim. varhaisjakelulehtien kuljetuksia jakajille tehdään 7 päivää viikossa, itse joskus tuuraajana tehnyt 8 päivää putkeen, maanantaista maanantaihin.
Ylitöitä ei tullut koska sen jälkeen oli pitkä vapaa, ja yölenkki kestää vain 5h...
Miksi noita hommia muuten ei ole ikinä vapaana... no koska ne unelmahommat, kuten tuollainen helppo yötyö tai vaikkapa roskakuskin hommat viedään käsistä, ei edes ehdi julkiseen hakuun kun on jo joku kaverin kaveri tulossa
- 6 päivää ja vp
Ajo- ja lepoaika-asetuksen piirissä olevia töitä ei saa tehdä seitsemänä päivänä viikossa. Kuudennen ajovuorokauden jälkeen kun on viimeistään pidettävä viikkolepo. Sopivasti yövuoroja tekemällä on toki mahdollista saada viikolepo täyteen ilman, että tulee kuitenkaan TES:n vaatimia täysiä kalenterivuorokausia vapaata. Lopettaa esim aamuyöllä klo 01.30 ja aloittaa seuraavan päivän iltana klo 22.30, niin saa jo täyden 45 tuntia lyhentämätöntä viikkolepoa, muttei yhtään kalenterivuorokautta vapaata. Miksi muuten piti nostaa ylös keskusteluketju vuodelta 2005? Eiköhän aloittajalle ole asia jo tässä yhdeksän vuoden mittaan selvinnyt.
- Kuljetuspatruna
Lauantai on normaali työpäivä, käsittääkseni. Aina ollut. Niin pitäiskö siitä maksaa joku lisäkorvaus?! Heh. No, olen antanut rengin pitää sen vapaata kun ajoakaan niin paljoa nykyään ole. Se on kokolailla sama missä se makaa, läävässään vaiko hytissä. Mutta pliis, ei sinne koko sukua tarvitsisi rehata! Sovittaisko niin!
Hyvää ajoviikkoa kaikille, ajellaas ihmisiksi ja ei särjetä mitään! - launtai
Mitä lauantai pusisa on
- LoimaaAuttaaHehheh
Soita Loimaan liittoon ja kysy sieltä. Buahaahaa......Heh, niitä ei vois vähempää kiinnostaa duunarien hommat, maksetaanko palkat oikein, kusettaako pomo ja onko asiat firmassa muutenkin perseellään.
- VeljensäVartija
Tässä tämä taas nähdään kuten jossain viestiketjussa tässä lähiaikoina joku jo kirjoitti,että kuljetusala kuljettajien osalta on jakautunut kahteen leiriin niihin jotka pärjäävät hyvin ja tekevät ihan kohtuullisen tilin työllään ja työnantaja arvostaa heidän työpanostaan ja sitten tähän luuseri porukkaan. Luuseri porukka kirjoittaa tänne ja menestyvät kuskit eivät edes lue tämän sivuston juttuja. Se on hyvin surullista ajatellen suomalaisen kuljettajan tulevaisuutta alalla jos jakaudutaan kahteen eri leiriin ,kun todellisuudessa kaikilla pitäisi olla selkeä visio ja yhteinen tavoite siitä mitä haluamme jotta ammattimme arvostus paranisi. Jokainen alalla oleva on käynyt direktiivikoulutus -
päiviä ja varmasti on jokaisen kohdalle osunut Kuljetusalan lainsäädäntö ja työaikalakipäivä. Siellä on selkeästi ja kansankielisesti kerrottu miten palkka lasketaan,Kuljetusalalla käytössä oleva periodipalkkausjärjestelmä on varmasti kaikille tuttu ja jokainen tietää miten vapaapäivät pitää sijoittaa jotta lakisääteiset lepoajat toteutuvat. Hän joka muuta väittää on nukkunut koulutuspäivillä tai sitten hän ei ole " se terävin kynä penaalissa tällä alalla" Eli jokainen tietää jos viikossa on jo tehty 5 työpäivää eli 40 tuntia niin 6:sta päivästä tulee korotettu palkka .
Seuraan mielenkiinnosta näitä keskusteluja täälläkin ,koska teen kuljettajan työn ohella freelancer-juttuja kuljetusalan lehtiin.
Loimaan kassasta ei ole apua työpaikan ongelmiin, mutta AKT:n toimitsijat kyllä hoitavat hommat jos jäsenmaksut on maksettu . Monesti vain jäsenmaksut on jäänyt maksamatta syystä tai toisesta.
Siksi ei sitä apua ei sitten saada tiukkoihin tilanteisiin. Loppupeleissä jokainen itse on vastuussa omasta elämästä ja siitä miten pärjää. Jostain syystä nyky-ihminen ei osaa pitää puoliaan vaan antaa periksi niissäkin asioissa jotka voisi hyvin itsekin neuvotella.- Anonyymi
Kyllä AKT ei hoida yhtään mitään. Neuvoo sopimaan työnantajan kanssa työntekijän kannalta huonon vaihtoehdon ja jäsenmaksut kyllä hoidettu.
- Anonyymi
Jos seuraavat väitteet täyttyy niin saat vapaapäivätyölisän siltä ekan viikon kuudennelta päivältä eli lauantailta. Suomeksi tuplapalkka
-Yhden viikon aikana 6 työpäivää
-2 viikkojakson aikana 11 työpäivää- Anonyymi
Tämän kirjoituksen aloittaja kertoi ,että tekee MA-PE 6 tuntia per päivä eli 30 tuntia(kyseessä siis osa-aikatyö) Siihen lauantai 6 tuntia yhteensä 36 tuntia viikossa . Eli ihan samalla peruspalkalla menee. Kuljetusalalla peruskäytäntö 2 viikon periodipalkkaus 2 x 40 tuntia eli kahdessa viikossa 80 tuntia. Tämän ylittävät tunnit ovat ylityötunteja joista kuuluu maksaa ylityökorvaus. Näin ainakin elintarviketeollisuuden automiesten sopimus sanoo. Voi hyvin olla ,että autonkuljettajien yleissopimuksessa on jotain poikkeamia tästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän kirjoituksen aloittaja kertoi ,että tekee MA-PE 6 tuntia per päivä eli 30 tuntia(kyseessä siis osa-aikatyö) Siihen lauantai 6 tuntia yhteensä 36 tuntia viikossa . Eli ihan samalla peruspalkalla menee. Kuljetusalalla peruskäytäntö 2 viikon periodipalkkaus 2 x 40 tuntia eli kahdessa viikossa 80 tuntia. Tämän ylittävät tunnit ovat ylityötunteja joista kuuluu maksaa ylityökorvaus. Näin ainakin elintarviketeollisuuden automiesten sopimus sanoo. Voi hyvin olla ,että autonkuljettajien yleissopimuksessa on jotain poikkeamia tästä.
On........ muuten mukava työaika 6 tuntia päivässä. Eihän siinä immeinen ehi muuta kuin työhöntulokahvit hörpätä työkavereiden kanssa ja ihmetellä päivän kuorman pienuutta ja sitten pitää jo alkaa harkita pitäiskö jo lähteä kohti kotia, On teillä nuorilla kolleilla tosi helppo elämä nykypäivänä , minä lapioin koko sorakuorman lavalle ja sitten lähettiin keikalle,saakelin kovaa hommaa oli...........Ne oli aikoja jolloin me miehet oltiin rautaa ja autot oli rautaa, nyt nuoriso on läskiä ja autot on muovia ja jotain hemmetin komposiittia. Eihän näissä uusissa menopeleissä ole edes vaihdekeppiä. Jos ei autossa ole vaihdekeppiä niin se on sama asia kuin sanonta "munaton mies" Kyllä kuskin kuuluu tahti sanoa eikä joku robotti vaihteisto. Huonoon suuntaan menee koko kuljetusala...........
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On........ muuten mukava työaika 6 tuntia päivässä. Eihän siinä immeinen ehi muuta kuin työhöntulokahvit hörpätä työkavereiden kanssa ja ihmetellä päivän kuorman pienuutta ja sitten pitää jo alkaa harkita pitäiskö jo lähteä kohti kotia, On teillä nuorilla kolleilla tosi helppo elämä nykypäivänä , minä lapioin koko sorakuorman lavalle ja sitten lähettiin keikalle,saakelin kovaa hommaa oli...........Ne oli aikoja jolloin me miehet oltiin rautaa ja autot oli rautaa, nyt nuoriso on läskiä ja autot on muovia ja jotain hemmetin komposiittia. Eihän näissä uusissa menopeleissä ole edes vaihdekeppiä. Jos ei autossa ole vaihdekeppiä niin se on sama asia kuin sanonta "munaton mies" Kyllä kuskin kuuluu tahti sanoa eikä joku robotti vaihteisto. Huonoon suuntaan menee koko kuljetusala...........
Nyt ja tuolloin vuonna 2005 pitäisi olla jotain rajaa huonolle huumorille(vittuilulle).Alkuperäinen kirjoittaja haistatteli suoraa työntekijöille olevinaan nokkela nuori mies. Ihan peruspaska kaveri joka nyt lähes 20 vuoden jälkeen on aivan varmasti meidän keski-ikäisten kuljettajien taakkana eläkemaksuissa, meistä jokainen maksaa hänelle eläkemaksuja jotta hän voi hengailla tuolla ostoskeskusten ja kaljakuppioloiden liepeillä heti aamulla klo 9 jälkeen. Hieno homma.Sellaisia ne 6 tunnin kuskit ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ja tuolloin vuonna 2005 pitäisi olla jotain rajaa huonolle huumorille(vittuilulle).Alkuperäinen kirjoittaja haistatteli suoraa työntekijöille olevinaan nokkela nuori mies. Ihan peruspaska kaveri joka nyt lähes 20 vuoden jälkeen on aivan varmasti meidän keski-ikäisten kuljettajien taakkana eläkemaksuissa, meistä jokainen maksaa hänelle eläkemaksuja jotta hän voi hengailla tuolla ostoskeskusten ja kaljakuppioloiden liepeillä heti aamulla klo 9 jälkeen. Hieno homma.Sellaisia ne 6 tunnin kuskit ovat.
Taidan olla suosiolla täysin samaa mieltä. Työtä aidosti tekemällä se leipä tienataan ei tunteja laskemalla. Että oikein harmittaa jos olen rehellinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidan olla suosiolla täysin samaa mieltä. Työtä aidosti tekemällä se leipä tienataan ei tunteja laskemalla. Että oikein harmittaa jos olen rehellinen.
Viimeiset on todella hienoja kommentteja työnteon puolesta. Arvostan suuresti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän kirjoituksen aloittaja kertoi ,että tekee MA-PE 6 tuntia per päivä eli 30 tuntia(kyseessä siis osa-aikatyö) Siihen lauantai 6 tuntia yhteensä 36 tuntia viikossa . Eli ihan samalla peruspalkalla menee. Kuljetusalalla peruskäytäntö 2 viikon periodipalkkaus 2 x 40 tuntia eli kahdessa viikossa 80 tuntia. Tämän ylittävät tunnit ovat ylityötunteja joista kuuluu maksaa ylityökorvaus. Näin ainakin elintarviketeollisuuden automiesten sopimus sanoo. Voi hyvin olla ,että autonkuljettajien yleissopimuksessa on jotain poikkeamia tästä.
Tässä taas papparainen sekoitti sujuvasti ylityön ja vapaapäivätyön.
- Anonyymi
Ei täällä kannata ilmasta työtä tehdä
- Anonyymi
Köh... Köh..... muista aina kun teet sen 5 päivän jälkeen 6 päivän ylitöinä hyvällä palkalla......
Niin mitkä oli ne lepoaikasäädökset EU direktiivissä. 2 viikon jaksossa pitää olla yhtenäistä lepoaikaa 48 tuntia. Suomeksi voit tehdä 4 viikossa 2 tällaista super tiliä lauantaita. Niin välillä on todella hyvä myös levätä eli ottaa rennosti vaikka onkin nuori ja menokenkä vipattaa Scanian anteeksi Ategon/Ivecon suuntaan myös lauantaisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köh... Köh..... muista aina kun teet sen 5 päivän jälkeen 6 päivän ylitöinä hyvällä palkalla......
Niin mitkä oli ne lepoaikasäädökset EU direktiivissä. 2 viikon jaksossa pitää olla yhtenäistä lepoaikaa 48 tuntia. Suomeksi voit tehdä 4 viikossa 2 tällaista super tiliä lauantaita. Niin välillä on todella hyvä myös levätä eli ottaa rennosti vaikka onkin nuori ja menokenkä vipattaa Scanian anteeksi Ategon/Ivecon suuntaan myös lauantaisin.Niin lepoaikasäädökset kannattaa opiskella, muuten ylityöt hupenee hemmetin isoihin sakkoihin. On kokemusta. V... tu että harmitti ja todella syvältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin lepoaikasäädökset kannattaa opiskella, muuten ylityöt hupenee hemmetin isoihin sakkoihin. On kokemusta. V... tu että harmitti ja todella syvältä.
Hyvä kommentti lepoaikasäädökset kannattaa lukea ja painaa omaan kalloon todella huolella. Raskaankaluston ratsiassa ei selittelyt paljon auta, kun digipiirturi kertoo totuuden. Jokaisen 2 viikontyöjakson yhteydessä pitää olla yhtenäistä lepoaikaa 48 tuntia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kommentti lepoaikasäädökset kannattaa lukea ja painaa omaan kalloon todella huolella. Raskaankaluston ratsiassa ei selittelyt paljon auta, kun digipiirturi kertoo totuuden. Jokaisen 2 viikontyöjakson yhteydessä pitää olla yhtenäistä lepoaikaa 48 tuntia.
Ja taas papparainen tapansa mukaan valehtelee ja levittää väärää tietoa kun ei mistään mitään ymmärrä. Tietyin edellytyksin 48h viikkolevon voi pitää lyhennettynä.
- Anonyymi
12 000 e palkasta voi maksaa sakkoja 3 --5000 e jos viikon ajelee yhteen putkeen
24 x 7 yöl'lä ei tarvitse ressujen kaa räpeltää- Anonyymi
Nykylainsäädännön mukaisesti jos kuljetusyritys tai muu toimia toimii ja lauantaina pitäisi työtä tehdä. Viikolla on yksi viikkovapaa ja sitten lauantaina tehdään se viikon 5.s työpäivä ihan normipalkalla. Niin näin toimii hyvä työnantaja . Hän noudattaa työaikalakeja kirjaimellisesti. Kyllä ne palkan päälle saadut yrityskohtaiset bonukset hyvin tehdystä työstä, vähäisistä sairaslomista. Jokaisella menestyvällä yrityksellä on oma hyvien kuljettajien palkitsemisjärjestelmä. Sellainen systeemi kannustaa reilusti yhä parempaan työtulokseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykylainsäädännön mukaisesti jos kuljetusyritys tai muu toimia toimii ja lauantaina pitäisi työtä tehdä. Viikolla on yksi viikkovapaa ja sitten lauantaina tehdään se viikon 5.s työpäivä ihan normipalkalla. Niin näin toimii hyvä työnantaja . Hän noudattaa työaikalakeja kirjaimellisesti. Kyllä ne palkan päälle saadut yrityskohtaiset bonukset hyvin tehdystä työstä, vähäisistä sairaslomista. Jokaisella menestyvällä yrityksellä on oma hyvien kuljettajien palkitsemisjärjestelmä. Sellainen systeemi kannustaa reilusti yhä parempaan työtulokseen.
Edellinen kirjoittaja olisi voinut jättää kertomatta "hyvän työpaikan etuja" Se oli tosi ilkeää kun kaikilla ei ole sellaista mahdollista saada ja kertoa perusasiat tästä kuljetusalalla yleisestä palkkausjärjestelmästä, periodipalkkaus. 40 tuntia viikossa 80 tuntia 2 viikossa
työaika 40 tuntia, jos tähän 5+ 5 työpäivään tulee lisänä lauantai työ niin otetaan takaisin. Viikolle laitetaan yksi arkivapaa ja näin 2 viikon jaksossa on lauantai ihan peruspalkalla. Näin se on muillakin suomalaisilla.Tämä on ihan AKT:n hyväksymä tapa hoitaa tämä asia. Itse pidän kyseistä viikkovapaata erinomaisena asiana. Kun työvuorolistat tehty ajoissa , kuten laki vaatii niin
pystyn hoitamaan lapseni neuvolakäynnit, omat lääkärikäynnit ja kaiken muun ilman ongelmia, ei tarvitse neuvotella asioista työnantajani kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384228- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152031Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi621687Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741256
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080