Minulla on seuraavanlainen ongelma:
Miten saisin ikkunalasiin noin 0,5cm kokoisen siistin reiän?
Onko tähän tarkoitukseen olemassa jokin erikoistyökalu?
Miten lasin halkeamisen voi parhaiten estää reikää tehtäessä?
Kiitokset neuvoista etukäteen.
Miten saadaan reikä lasiin?
7
18197
Vastaukset
- Mate
Varmin ja siistein konsti on viedä lasi johonkin lasitusliikkeeseen jossa reiän poraavat mutta kovin ison lasin kuskaaminen ei varmaankaan innosta. Kaipa lasiliikkeen hemmot tulevat kotiinkin porailemaan mutta sekin maksaa.
Lasin poraamiseen on olemassa oma terä mutta itse voisi kokeilla dremelillä tai vastaavalla. Kierroksia pitää koneessa olla paljon eli tavallisella käsiporalla ei tee mitään.
Aloita mahdollisimman pienellä terällä ja suurenna vähän kerrallaan. Terän pitäisi olla timanttia mutta jos pakista ei löydy niin kovametallia voisi varovasti kokeilla.
Jos vastaavaa irtolasia löytyy niin harjoittele ensin niihin että löydät oikean systeemin.
Ja sitten vielä että KÄYTÄ SUOJALASEJA! - Jesse-James
Tämäkin on äärimmäisen helppo homma, kun on oikeat vehkeet:
Eli osta kaakeliporanterä. (siinä on semmoinen luolamiehen keihäänkärkeä muistuttava kovametallinen teräosa). Maksaa ehkä 4 euroa, ja varmaan et voi epäonnistua. Reippaat kierrokset vaan porakoneeseen ja isku pois päältä.
Tulee niin helposti reikiä, joten varo ettet innostu poraamaan joka ikkunaan :) - kokeillut
reikää tulee tavallisella kiviporalla mutta jäähdytä lasia tehokkaasti poratessa sillä kovat kierrokset lämmittävät porattua kohtaa ja tämä lämpö aiheuttaa lasin rikkoutumisen.
- Vanhempi suunnittelija
Ostin muinoin korumessuilta putkiterän, jolla porasin akkuporakoneella peiliin tuollaisen reiän.
- varovasti
Olen nuorempana ollut töissä lasitusliikkeessä ja tehnyt reikiä jos jonkinlaiseen peiliin, lasiin ja pulloon. Onhan tuosta jo jokunen aika, vissiin keinot ovat muuttuneet kun muut ehdottelevat kovia kierroksia koneeseen - joku jopa dremeliä, joka vinkuu 10 000 kierrosta tai yli minuutissa.
Minä olen tottunut tekemään pienillä kierroksilla, teräksi käy tavallinen kovametalliterä, kaakelipora tai vasiten tarkoitukseen tehty putkiterä. Putkiterä lienee paras, tekee siisteimmät reunat joista ei lasi myöhemmin halkeile.
Tue lasi hyvin vaakatasoon, poraile hissukseen ja ruiki vettä jäähdytääksesi porauskohtaa.- Popo
Hei !
Timanttiterät vaativat kovat kierrokset ja hyvän jäähdytyksen (vesi käy) Clas Ohlssonilta saa timanttiputkiteriä ja sarja 3 mm -10 mm maksaa vain jotain 12 €. Ja reikiä tulee helposti ja nopeasti koska leikkaa vain ympyriäisen reiän eikä puske koko lasin läpi. - O
Popo kirjoitti:
Hei !
Timanttiterät vaativat kovat kierrokset ja hyvän jäähdytyksen (vesi käy) Clas Ohlssonilta saa timanttiputkiteriä ja sarja 3 mm -10 mm maksaa vain jotain 12 €. Ja reikiä tulee helposti ja nopeasti koska leikkaa vain ympyriäisen reiän eikä puske koko lasin läpi.Clas Ohlssonilta ostetut lasi- ja keramiikkaterät toimivat melko hyvin. Akkukoneella porattuna ja suihkepullolla jäähdyttäen sain neljä siistiä 5mm:n reikää lasimosaiikkiin. Vaihdoin terän puolivälissä kun tuntui, että oli tylsynyt. Terät maksoivat noin 4e kpl ja ensimmäinen yritykseni Dremelin timanttiteriä käyttäen noin 25e vieläpä melko laihoin tuloksin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854