Miten saadaan reikä lasiin?

Lasiremontoija

Minulla on seuraavanlainen ongelma:

Miten saisin ikkunalasiin noin 0,5cm kokoisen siistin reiän?

Onko tähän tarkoitukseen olemassa jokin erikoistyökalu?

Miten lasin halkeamisen voi parhaiten estää reikää tehtäessä?

Kiitokset neuvoista etukäteen.

7

18197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mate

Varmin ja siistein konsti on viedä lasi johonkin lasitusliikkeeseen jossa reiän poraavat mutta kovin ison lasin kuskaaminen ei varmaankaan innosta. Kaipa lasiliikkeen hemmot tulevat kotiinkin porailemaan mutta sekin maksaa.

Lasin poraamiseen on olemassa oma terä mutta itse voisi kokeilla dremelillä tai vastaavalla. Kierroksia pitää koneessa olla paljon eli tavallisella käsiporalla ei tee mitään.

Aloita mahdollisimman pienellä terällä ja suurenna vähän kerrallaan. Terän pitäisi olla timanttia mutta jos pakista ei löydy niin kovametallia voisi varovasti kokeilla.
      Jos vastaavaa irtolasia löytyy niin harjoittele ensin niihin että löydät oikean systeemin.

Ja sitten vielä että KÄYTÄ SUOJALASEJA!

• Jesse-James

Tämäkin on äärimmäisen helppo homma, kun on oikeat vehkeet:

Eli osta kaakeliporanterä. (siinä on semmoinen luolamiehen keihäänkärkeä muistuttava kovametallinen teräosa). Maksaa ehkä 4 euroa, ja varmaan et voi epäonnistua. Reippaat kierrokset vaan porakoneeseen ja isku pois päältä.

Tulee niin helposti reikiä, joten varo ettet innostu poraamaan joka ikkunaan :)

• kokeillut

reikää tulee tavallisella kiviporalla mutta jäähdytä lasia tehokkaasti poratessa sillä kovat kierrokset lämmittävät porattua kohtaa ja tämä lämpö aiheuttaa lasin rikkoutumisen.

• Vanhempi suunnittelija

Ostin muinoin korumessuilta putkiterän, jolla porasin akkuporakoneella peiliin tuollaisen reiän.

• varovasti

Olen nuorempana ollut töissä lasitusliikkeessä ja tehnyt reikiä jos jonkinlaiseen peiliin, lasiin ja pulloon. Onhan tuosta jo jokunen aika, vissiin keinot ovat muuttuneet kun muut ehdottelevat kovia kierroksia koneeseen - joku jopa dremeliä, joka vinkuu 10 000 kierrosta tai yli minuutissa.

Minä olen tottunut tekemään pienillä kierroksilla, teräksi käy tavallinen kovametalliterä, kaakelipora tai vasiten tarkoitukseen tehty putkiterä. Putkiterä lienee paras, tekee siisteimmät reunat joista ei lasi myöhemmin halkeile.
      Tue lasi hyvin vaakatasoon, poraile hissukseen ja ruiki vettä jäähdytääksesi porauskohtaa.

• Popo

Hei !
        Timanttiterät vaativat kovat kierrokset ja hyvän jäähdytyksen (vesi käy) Clas Ohlssonilta saa timanttiputkiteriä ja sarja 3 mm -10 mm maksaa vain jotain 12 €. Ja reikiä tulee helposti ja nopeasti koska leikkaa vain ympyriäisen reiän eikä puske koko lasin läpi.

• O
        Popo kirjoitti:

Hei !
        Timanttiterät vaativat kovat kierrokset ja hyvän jäähdytyksen (vesi käy) Clas Ohlssonilta saa timanttiputkiteriä ja sarja 3 mm -10 mm maksaa vain jotain 12 €. Ja reikiä tulee helposti ja nopeasti koska leikkaa vain ympyriäisen reiän eikä puske koko lasin läpi.

Clas Ohlssonilta ostetut lasi- ja keramiikkaterät toimivat melko hyvin. Akkukoneella porattuna ja suihkepullolla jäähdyttäen sain neljä siistiä 5mm:n reikää lasimosaiikkiin. Vaihdoin terän puolivälissä kun tuntui, että oli tylsynyt. Terät maksoivat noin 4e kpl ja ensimmäinen yritykseni Dremelin timanttiteriä käyttäen noin 25e vieläpä melko laihoin tuloksin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58