vikakoodin luku

lepO

Elektroniikan vikavalo syttyi pari kertaa syksyllä mutta sammui uudelleen käynnistyksen jälkeen. Nyt viikon ajan se on syttynyt joka päivä ja sammunut myös startin jälkeen mut tänään sammui koko auto 3 kertaa eikä meinannut kovin helpolla lähteä enään käyntiin, valo jäi palamaan.

Vikaa olisi varmaan helpoin selvittää lukemalla vikakoodi, onko tietoa mittalaitteista eli onko niitä ainoastaan valtuutetuilla Opel huoltoliikkeillä vai kenties myös autosähkökorjaamoilla ym. ja mikähän mahtaa olla hinta pelkälle luvulle noin suurin piirtein?

Kuulopuheista ja täältä luettuna vika saattaa olla lähes missä tahansa, mutta koska kyseessä on Astra 1.8i 16V -97 niin suurimpia vian aiheuttajia ovat ilmamäärämittari, EGR venttiili tai tyhjäkäynti (se tosin on pelannut ihan ok).

Jos EGR:n "tulppaa" niin mahtaako mennä enään katsastuksesta läpi päästöjen lisääntyessä ja vaikuttaako moottorin toimintaan muuten kuin päästöjen suhteen? Sehän alentaa seoksen palamislämpötilaa.

Ps. Kaikki liittimet on tarkastettu ja hapettuneet vaihdettu uusiin.

30

38610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lepO

      Suihkutusjärjestelmä on näemmä X18XE koneessa Motronic M2.5 jossa ei tuota EGR:ää ole, joten vika ei varmaan ole siinä ;-)

    • Make73
      • obelman

        tossa ei vaan tainnut olla 16-nastaisen diagnoosipistokkeen vilkkukoodikytkentää. eli olkaa varovaisia, ettei tussahda. työpaikallani on ollut tapana veloittaa pelkästä vikakoodin lukemisesta 0,7h. mikäli korjaus tehdään meillä, niin sitä ei tietenkään veloiteta.


      • Make73
        obelman kirjoitti:

        tossa ei vaan tainnut olla 16-nastaisen diagnoosipistokkeen vilkkukoodikytkentää. eli olkaa varovaisia, ettei tussahda. työpaikallani on ollut tapana veloittaa pelkästä vikakoodin lukemisesta 0,7h. mikäli korjaus tehdään meillä, niin sitä ei tietenkään veloiteta.

        Katsoppas Figure 5, eli pinnit 5 ja 6 kytketään yhteen.
        Tekstissä lukee ettei olisi vaaraa vaikka pistää väärät pinnit yhteen mutta en kyllä itse lähtisi arvuuttelemaan moista :)


      • Make73
        obelman kirjoitti:

        tossa ei vaan tainnut olla 16-nastaisen diagnoosipistokkeen vilkkukoodikytkentää. eli olkaa varovaisia, ettei tussahda. työpaikallani on ollut tapana veloittaa pelkästä vikakoodin lukemisesta 0,7h. mikäli korjaus tehdään meillä, niin sitä ei tietenkään veloiteta.

        Niin tuo 0.7 tuntia on ainakin oman paikkakuntani Opel korjaamon mukaan noin 300mk!
        Omassa autossa liitin on sulakerasiassa eli ei luulisi olevan kova homma lukea koodi, vie kenties jopa puoli minuuttia...siinä tulee aika kova tuntitaksa näin laskettuna =)
        Mitä korjaamiseen tulee niin jos vika näyttää esim ilmamäärämittaria/anturia niin ensiksi kantsii kokeilla irroittaa liitin ja suihkuttaa "sähkö CRC:tä" liittimeen ja jos se on hapettunut voi vika hoitua jo sillä. Siitäkin korjaamo ottaa varmasti ainakin ½ tunnin taksan =)


      • Make73

      • Make73
        Make73 kirjoitti:

        Katsoppas Figure 5, eli pinnit 5 ja 6 kytketään yhteen.
        Tekstissä lukee ettei olisi vaaraa vaikka pistää väärät pinnit yhteen mutta en kyllä itse lähtisi arvuuttelemaan moista :)

        Kokeilin tuota itse tänään omaan autooni ja hyvin tuntuu toimivan, tosin koomailin sen verran että katkaisin välillä virran jolloin koodiksi tulee tuo 0335 eli **********-***-***-***** joka tarkoittaa ettei konetta ole käynnistetty. Sen jälkeen nollasin koodin eli täytyy odotella että vika tulee uudestaan, tai parempi kun ei tulisi... =)

        Koodin saa nollattua kytkemällä virran päälle ja pois 25 kertaa.

        Itselläni on siis Simtec 56.5 ECU ja 16-pin liitin sulakerasiassa.
        Pinni numero 1 (joka tosin on tyhjä!) on vasemmalla alhaalla eli kuskin oven puolella ja pinni numero 8 on samalla puolella liittimen vasemmassa yläreunassa.
        Itse kytkin oikosulun juottamalla ensin langat sulakkeen kumpaankin jalkaan ja sitten työnsin ne koskettimiin 5 ja 6, siis ihan vain varmuuden vuoksi =)
        Paperiklemmarista saa helposti tehtyä jumpperin.

        Jos joku epäilee vielä pinnien paikkaa ja haluaa lukea koodin itse, niin otin liittimestä kuvan ja lisäsin selitykset pinnien paikoista.
        Voin lähettää kuvan tarvittaessa sähköpostilla.


      • Make73
        obelman kirjoitti:

        tossa ei vaan tainnut olla 16-nastaisen diagnoosipistokkeen vilkkukoodikytkentää. eli olkaa varovaisia, ettei tussahda. työpaikallani on ollut tapana veloittaa pelkästä vikakoodin lukemisesta 0,7h. mikäli korjaus tehdään meillä, niin sitä ei tietenkään veloiteta.

        Moro obelman,

        Koska olet Opelilla töissä niin voit varmaan valaista hieman?
        Elektroniikan merkkivalo on siis syttynyt nyt joka päivä parin viikon ajan, joskus se sammuu kun starttaa uudelleen ja joskus ei.
        Kokeilin tänään tuota vikakoodin lukua ja vaikka teen mitä se vilkuttaa koko ajan 0335:sta eli Crank sensor, ei aloitus eikä välikoodeja siis pelkkää 0335:sta. Tyhjensin vikakoodin ja kun vika hetkisitten tuli taas päälle kokeilin uudestaan, sammutin autosta virran, kytkin jumpperin ja virrat päälle ja aina vaan sama 0335:nen. Koodi on Topbuzzin mukaan se ettei moottorin sammutusta ole huomattu, mutta eihän sitä ole edes käynnistetty!? Jos auton käynnistää, niin merkkivalo ei edes pala/vilku.

        Topbuzz:n mukaan siis vikaa ei ole, eikö vikakoodi aina tallennukkaan ECU:uun vaikka elektroniikan merkkivalo syttyy?

        Kävin Opelin huollosta kysymässä luvun hintaa joka on 45eur riippuen löytyykö mitään vikaa, mutta kannattaako sitä luetuttaa jos muita koodeja ei kerta ole kuin tuo 0335:nen?


      • Juki
        Make73 kirjoitti:

        Moro obelman,

        Koska olet Opelilla töissä niin voit varmaan valaista hieman?
        Elektroniikan merkkivalo on siis syttynyt nyt joka päivä parin viikon ajan, joskus se sammuu kun starttaa uudelleen ja joskus ei.
        Kokeilin tänään tuota vikakoodin lukua ja vaikka teen mitä se vilkuttaa koko ajan 0335:sta eli Crank sensor, ei aloitus eikä välikoodeja siis pelkkää 0335:sta. Tyhjensin vikakoodin ja kun vika hetkisitten tuli taas päälle kokeilin uudestaan, sammutin autosta virran, kytkin jumpperin ja virrat päälle ja aina vaan sama 0335:nen. Koodi on Topbuzzin mukaan se ettei moottorin sammutusta ole huomattu, mutta eihän sitä ole edes käynnistetty!? Jos auton käynnistää, niin merkkivalo ei edes pala/vilku.

        Topbuzz:n mukaan siis vikaa ei ole, eikö vikakoodi aina tallennukkaan ECU:uun vaikka elektroniikan merkkivalo syttyy?

        Kävin Opelin huollosta kysymässä luvun hintaa joka on 45eur riippuen löytyykö mitään vikaa, mutta kannattaako sitä luetuttaa jos muita koodeja ei kerta ole kuin tuo 0335:nen?

        Kampiakseli pyörintänopeustunnistimen vikakoodi.Kun vika läsnä moottorinkierosluku rajoitettu 4500rpm.Eli vaihda kampiakselin pyörintänopeustunnistin.


      • Make73
        Juki kirjoitti:

        Kampiakseli pyörintänopeustunnistimen vikakoodi.Kun vika läsnä moottorinkierosluku rajoitettu 4500rpm.Eli vaihda kampiakselin pyörintänopeustunnistin.

        Olin yhteydessä Alan Knight:iin ja hän epäili myös että saattaa olla todellinen vika. Hänen mukaansa ongelma pitäisi ilmentyä 4000rpm jälkeen.
        Pitää kokeilla nyt kun valo syttyy niin kierrättää tuonne 5000 paikkeille ni sillähän se selviää.
        Hinta tosin voi olla aika suolainen vai kuinka?

        Kiitoksia vaan.


      • Make73
        Juki kirjoitti:

        Kampiakseli pyörintänopeustunnistimen vikakoodi.Kun vika läsnä moottorinkierosluku rajoitettu 4500rpm.Eli vaihda kampiakselin pyörintänopeustunnistin.

        Kokelinin valon palaessa nostaa kierrokset 4500:een ja tosiaan rajoitin lyö siinä päälle.

        Onko vika sitten itse anturissa, liittimessä (suihkutin juuri äsken contact cleaner:ia siihen) vai kenties kontaktihäiriö ECU:ssa, se jää nähtäväksi.

        Näköjään Simtec 56.5 ei anna aloitus tai erotuskoodeja, pelkän vikakoodin jos sellainen on.

        Tietääkö kukaan miten koodin saa nollattua. Käynnistys 25 kertaa, pitääkö käynnistyksen jälkeen pitää taukoa ennen uudelleen käynnistystä?
        Kokeilin ottaa maajohdon pois akusta muutamaksi minuutiksi mutta ei nollautunut ainakaan sillä, ehkä siinä on joku tietty aika?


      • Juki
        Make73 kirjoitti:

        Kokelinin valon palaessa nostaa kierrokset 4500:een ja tosiaan rajoitin lyö siinä päälle.

        Onko vika sitten itse anturissa, liittimessä (suihkutin juuri äsken contact cleaner:ia siihen) vai kenties kontaktihäiriö ECU:ssa, se jää nähtäväksi.

        Näköjään Simtec 56.5 ei anna aloitus tai erotuskoodeja, pelkän vikakoodin jos sellainen on.

        Tietääkö kukaan miten koodin saa nollattua. Käynnistys 25 kertaa, pitääkö käynnistyksen jälkeen pitää taukoa ennen uudelleen käynnistystä?
        Kokeilin ottaa maajohdon pois akusta muutamaksi minuutiksi mutta ei nollautunut ainakaan sillä, ehkä siinä on joku tietty aika?

        Vaihda se tunnistin vain.Vikakoodi kannatta poistaa vasta kun vika on korjattu.Tunnistimen hinta oli jossain 100€ hujakoilla.


      • Make73
        Juki kirjoitti:

        Vaihda se tunnistin vain.Vikakoodi kannatta poistaa vasta kun vika on korjattu.Tunnistimen hinta oli jossain 100€ hujakoilla.

        kyselin Opelilta ja hinta on tosiaan 110€ !

        Nyt olen tehnyt kolme lenkkiä autolla sen jälkeen kun avasin liittimen ja suihkutin contact cleaneriä ja ei ole valo vielä syttynyt.
        Pitää siis seurata josko selvisi pelkällä "säikähdyksellä" =)

        Anturi on muuten aika p.mäisessä paikassa ja vaihto ei taida mennä ihan muutamassa minuutissa.
        Opel huolto ottaa 60€ työstä.

        Kuulin et Kehä III:lla olis joku liike mikä myy alkuperäisiä Opel osia halvemmalla, nimi on Opel osatoimitus tai joku vastaava.
        Kellään puh.numeroa? Ilmoittelee kuulemma keltaisessa pörssissä.


      • Make73
        Make73 kirjoitti:

        kyselin Opelilta ja hinta on tosiaan 110€ !

        Nyt olen tehnyt kolme lenkkiä autolla sen jälkeen kun avasin liittimen ja suihkutin contact cleaneriä ja ei ole valo vielä syttynyt.
        Pitää siis seurata josko selvisi pelkällä "säikähdyksellä" =)

        Anturi on muuten aika p.mäisessä paikassa ja vaihto ei taida mennä ihan muutamassa minuutissa.
        Opel huolto ottaa 60€ työstä.

        Kuulin et Kehä III:lla olis joku liike mikä myy alkuperäisiä Opel osia halvemmalla, nimi on Opel osatoimitus tai joku vastaava.
        Kellään puh.numeroa? Ilmoittelee kuulemma keltaisessa pörssissä.

        on tilata se anturi :-(
        Valo sytty taas ja meinasin jämähtää liikennevaloihin kun se ei sit oikeen tahdo enään käynnistyä, prkl!

        http://www.osatoimitus.fi/ tuolla sitä ei ole eikä näytä olevan Motonetissakaan, eli Opel liikkeeseen ja 110 eur.

        Ihmeen lyhytikäinen on kyllä jos ei kestä kuin 5 vuotta/110 000km !??
        En ole vielä usealla keskustelupalstalla vieraillessani törmännyt vastaavaan vikaan.
        Obelman voisi kertoa meneekö noita paljon...


      • Randy
        Make73 kirjoitti:

        on tilata se anturi :-(
        Valo sytty taas ja meinasin jämähtää liikennevaloihin kun se ei sit oikeen tahdo enään käynnistyä, prkl!

        http://www.osatoimitus.fi/ tuolla sitä ei ole eikä näytä olevan Motonetissakaan, eli Opel liikkeeseen ja 110 eur.

        Ihmeen lyhytikäinen on kyllä jos ei kestä kuin 5 vuotta/110 000km !??
        En ole vielä usealla keskustelupalstalla vieraillessani törmännyt vastaavaan vikaan.
        Obelman voisi kertoa meneekö noita paljon...

        Tietääkseni tuo kampiakselin asentotunnistimen pimeneminen on melkolailla yleinen vika noissa 1.8 ja 2.0 ecotec-koneissa, aivan kuten myös nokka-akselin asentotunnistimen, tälläkin palstalla on silloin tällöin ollut noista juttua. Itseltäni meni vuosi sitten tuo nokka-akselin asentotunnistin, itse anturi maksoi n. 700 mk (kesti 4,5v/116 tkm). Tuolloin heitin huvikseni huoltoneuvojalle, että "seuraavaks menee sit varmaan se kampiakselin asentotunnistin", johon sain vastaukseksi pirullisen hymyilyn ja kommentin "voipi olla, ja löytyy sieltä vielä se nakutuksentunnistinkin..."

        Onkohan tuon kampiakselin asentotunnistimen hinta noussut viimeaikoina, muistiini on vaan jäänyt sellainen kuva, että sen hinta olisi ollut markka-aikana jotain 300-400 mk? Tuota nokka-akselin anturia uusiessani ainakin huoltoneuvoja sanoi, että se on em. antureista kaikkein kallein.


      • Make73
        Randy kirjoitti:

        Tietääkseni tuo kampiakselin asentotunnistimen pimeneminen on melkolailla yleinen vika noissa 1.8 ja 2.0 ecotec-koneissa, aivan kuten myös nokka-akselin asentotunnistimen, tälläkin palstalla on silloin tällöin ollut noista juttua. Itseltäni meni vuosi sitten tuo nokka-akselin asentotunnistin, itse anturi maksoi n. 700 mk (kesti 4,5v/116 tkm). Tuolloin heitin huvikseni huoltoneuvojalle, että "seuraavaks menee sit varmaan se kampiakselin asentotunnistin", johon sain vastaukseksi pirullisen hymyilyn ja kommentin "voipi olla, ja löytyy sieltä vielä se nakutuksentunnistinkin..."

        Onkohan tuon kampiakselin asentotunnistimen hinta noussut viimeaikoina, muistiini on vaan jäänyt sellainen kuva, että sen hinta olisi ollut markka-aikana jotain 300-400 mk? Tuota nokka-akselin anturia uusiessani ainakin huoltoneuvoja sanoi, että se on em. antureista kaikkein kallein.

        Saattaahan se olla ettei kyseisistä vioista yleensä puhuta, kehtaamisesta tai mistä lie kiinni =)
        Kyllä niitä sähkövikoja on kaikissa uusissa autoissa merkkiin ja malliin katsomatta.
        Kaveri haki just uunituoreen Pösö 307:n ja hantin Airbag valo vilkuttelee, taitaa olla sellanen ettei mene edes katsastuksesta läpi ilman kuntoon laittoa mut onhan siinä takuu.

        Pitää huomenna pirauttaa Opelille ja tilata se naru.

        Itse sähköasentajana (robottien sähköistystä) tiedän ettei induktiiviset anturit kovin usein mene rikki mut kait se on sit autoissa eri asia, mene ja tiedä :?:

        Aika hämäävä muuten tuo 0335 koodi, koska kuten kirjoitin on se normaali koodi jos kaikki on ok(koska autoa ei ole käynnistetty), mutta saattaa olla myös vikakoodina. Miksei välissä ole diagnoosin aloitus/eroituskoodia, kuten muissa ECU:issa vaikka 1111 joka ei ole mikään!?


      • Juki
        Make73 kirjoitti:

        Saattaahan se olla ettei kyseisistä vioista yleensä puhuta, kehtaamisesta tai mistä lie kiinni =)
        Kyllä niitä sähkövikoja on kaikissa uusissa autoissa merkkiin ja malliin katsomatta.
        Kaveri haki just uunituoreen Pösö 307:n ja hantin Airbag valo vilkuttelee, taitaa olla sellanen ettei mene edes katsastuksesta läpi ilman kuntoon laittoa mut onhan siinä takuu.

        Pitää huomenna pirauttaa Opelille ja tilata se naru.

        Itse sähköasentajana (robottien sähköistystä) tiedän ettei induktiiviset anturit kovin usein mene rikki mut kait se on sit autoissa eri asia, mene ja tiedä :?:

        Aika hämäävä muuten tuo 0335 koodi, koska kuten kirjoitin on se normaali koodi jos kaikki on ok(koska autoa ei ole käynnistetty), mutta saattaa olla myös vikakoodina. Miksei välissä ole diagnoosin aloitus/eroituskoodia, kuten muissa ECU:issa vaikka 1111 joka ei ole mikään!?

        Aloitus koodin puuttumiminen johtuu siitä ettei simtec 56/56.5 järjestelmää ole suuniteltu tarkistevaksi enään vilkukoodeilla, eri asia on noi vanhat multec järjestelmät.


      • Make73
        Juki kirjoitti:

        Kampiakseli pyörintänopeustunnistimen vikakoodi.Kun vika läsnä moottorinkierosluku rajoitettu 4500rpm.Eli vaihda kampiakselin pyörintänopeustunnistin.

        Nyt ennenkuin ostan sen anturin, niin kysyn vielä että onko kampiakselin pyörintänopeuden anturi ainoa anturi joka rajoittaa kierrokset 4500rpm:ään? Nokka-akselillahan on myös oma anturi.

        En ole enään varma itsekkään tuosta vikakoodista koska jos uskoa mitä olen netistä lukenut, niin:
        -jos ei ole vikaa pitäisi tulla pelkkä 0335 (koska kone ei ole käynnistynyt/sammunut)
        -jos kamp.aks.pyör.nop.ant. on rikki on vikakoodi 0335, eli saanko ensin kolme kertaa 0335 ja sitten kolme kertaa 0335 jne.???

        Huh huh, alkaa nuppi sulamaan pikkuhiljaa =)


      • Make73
        Make73 kirjoitti:

        Nyt ennenkuin ostan sen anturin, niin kysyn vielä että onko kampiakselin pyörintänopeuden anturi ainoa anturi joka rajoittaa kierrokset 4500rpm:ään? Nokka-akselillahan on myös oma anturi.

        En ole enään varma itsekkään tuosta vikakoodista koska jos uskoa mitä olen netistä lukenut, niin:
        -jos ei ole vikaa pitäisi tulla pelkkä 0335 (koska kone ei ole käynnistynyt/sammunut)
        -jos kamp.aks.pyör.nop.ant. on rikki on vikakoodi 0335, eli saanko ensin kolme kertaa 0335 ja sitten kolme kertaa 0335 jne.???

        Huh huh, alkaa nuppi sulamaan pikkuhiljaa =)

        Soitin just PP-autolle (Lohja) ja vahvistivat että vika on tosiaan kyseisessä anturissa MUTTA:
        sanoivat että vaikka anturi vaihdetaan saattaa ECU:n muistissa oleva vikakoodi silti vielä häiriköidä eli sytyttää lampun aika ajoin vaikkei itse vikaa enään olisikaan. Näin ollen he poistaisivat vikakoodin josta ottavat 45 eur, siis pelkästä koodin poistosta!!!???
        Sanoivat että näin rahoitetaan testerin hinta.
        Loistavaa palvelua vai mitä? Harmi ettei Lohjalla ole muita Opel huoltoliikkeitä missä saisi koodit luettua/poistettua.

        Pitänee viedä auto Saloon tai Tammisaareen, kuten moni muukin on alkanut Lohjalta viedä PP-Auton loistavan palvelus takia...

        Eikös se vikakoodi nollaudu 25 käynnistyskerran jälkeen vai onko siihen helpompaa konstia esim pitää akun kaapeleita irti, kuinka kauan, puoli tuntia?


      • Make73
        Make73 kirjoitti:

        Soitin just PP-autolle (Lohja) ja vahvistivat että vika on tosiaan kyseisessä anturissa MUTTA:
        sanoivat että vaikka anturi vaihdetaan saattaa ECU:n muistissa oleva vikakoodi silti vielä häiriköidä eli sytyttää lampun aika ajoin vaikkei itse vikaa enään olisikaan. Näin ollen he poistaisivat vikakoodin josta ottavat 45 eur, siis pelkästä koodin poistosta!!!???
        Sanoivat että näin rahoitetaan testerin hinta.
        Loistavaa palvelua vai mitä? Harmi ettei Lohjalla ole muita Opel huoltoliikkeitä missä saisi koodit luettua/poistettua.

        Pitänee viedä auto Saloon tai Tammisaareen, kuten moni muukin on alkanut Lohjalta viedä PP-Auton loistavan palvelus takia...

        Eikös se vikakoodi nollaudu 25 käynnistyskerran jälkeen vai onko siihen helpompaa konstia esim pitää akun kaapeleita irti, kuinka kauan, puoli tuntia?

        Soitin Salon ja Tammisaaren korjaamoille ja kummassakaan ei oteta koodin nollauksesta hintaa, Salossa se joustetaan korjauksen hintaan kuuluvaksi ainakin tässä tapauksessa.
        Kysyin Salosta että haittaako koodin jääminen muistiin mitään, sanoivat ettei haittaa ole jos mitään muuta vikaa ei tule lähiaikoina jolloin se saattaa hieman sekoittaa vian hakua, eli ennen kuin 25 käynnistyskertaa on kulunut umpeen, vahvistivat myös sen.

        Sanoivat myös että itsediagnostiikan luku itse on ihan ok asia jos sen vaan uskaltaa tehdä ja miksei uskaltaisi =)
        Testerien vuokrat Opelille ovat kuulemma korkeita, siksi joidenkin huoltamoiden outo hinta/palvelupolitiikka...

        En suosittele Lohjan PP-Autoa kennellekkään, automyyjät ovat kuulemma yhtä ******** !!!


      • Vikamuistin tyhjentyminen
        Make73 kirjoitti:

        Soitin just PP-autolle (Lohja) ja vahvistivat että vika on tosiaan kyseisessä anturissa MUTTA:
        sanoivat että vaikka anturi vaihdetaan saattaa ECU:n muistissa oleva vikakoodi silti vielä häiriköidä eli sytyttää lampun aika ajoin vaikkei itse vikaa enään olisikaan. Näin ollen he poistaisivat vikakoodin josta ottavat 45 eur, siis pelkästä koodin poistosta!!!???
        Sanoivat että näin rahoitetaan testerin hinta.
        Loistavaa palvelua vai mitä? Harmi ettei Lohjalla ole muita Opel huoltoliikkeitä missä saisi koodit luettua/poistettua.

        Pitänee viedä auto Saloon tai Tammisaareen, kuten moni muukin on alkanut Lohjalta viedä PP-Auton loistavan palvelus takia...

        Eikös se vikakoodi nollaudu 25 käynnistyskerran jälkeen vai onko siihen helpompaa konstia esim pitää akun kaapeleita irti, kuinka kauan, puoli tuntia?

        Ymmärtääkseni tuon vikamuistin "kesto" on tuo 25 käynnistystä. Kun itselläni se nokka-akselin asentotunnistin satunnaisesti kiukutteli, niin huollossa sanoivat, että vika säilyy "jonkin aikaa" vikamuistissa, vaikka moottorielektroniikan häiriövalo ei palaisikaan. Huoltoon viedessäni vikavalo ei palanut, mutta muistista löytyi se nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodi. Olettaisin siis, että jos kaikki on kunnossa, niin tuo vikakoodi poistuu sen 25 käynnistyksen jälkeen.


      • Make73
        Juki kirjoitti:

        Aloitus koodin puuttumiminen johtuu siitä ettei simtec 56/56.5 järjestelmää ole suuniteltu tarkistevaksi enään vilkukoodeilla, eri asia on noi vanhat multec järjestelmät.

        No pääasia et kuitenkin vikakoodi vilkkuu eli sähköviat joita normaalin "kotikorjaajan" on lähes mahdoton lähteä etsimään niin siitä saa ainakin osviittaa mistä vika saattaa johtua.

        Vikahan saattaa tietysti olla virtapiirissäkin, ei välttämättä juuri se minkä koodi ilmoittaa eli esim tuo 0335, mutta tässä tapauksessa taitaa anturi olla kuitenkin viallinen.


      • Make73
        Vikamuistin tyhjentyminen kirjoitti:

        Ymmärtääkseni tuon vikamuistin "kesto" on tuo 25 käynnistystä. Kun itselläni se nokka-akselin asentotunnistin satunnaisesti kiukutteli, niin huollossa sanoivat, että vika säilyy "jonkin aikaa" vikamuistissa, vaikka moottorielektroniikan häiriövalo ei palaisikaan. Huoltoon viedessäni vikavalo ei palanut, mutta muistista löytyi se nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodi. Olettaisin siis, että jos kaikki on kunnossa, niin tuo vikakoodi poistuu sen 25 käynnistyksen jälkeen.

        Kuten kirjoitin Salossa vahvistivat saman eli 25 kertaa ja se nollautuu.

        Motonetissä on näköjään Astralle YKK-anturi hintaan 59,54, tietääkö kukaan onko kyse nokka-akselin anturista vai kampi-akselin?
        Kysyin nimenomaan kampi-akselin anturista mutta eivät osanneet vastata kumpi tuo YKK on.
        Motonetin koodi 10-9109 ja Opelin 12 38 915.
        Kyseessä on heidän mukaansa alkuperäisosa.

        PP-Auton hinta 110eur, joten hintaeroa tulisi 50,46 ! Voiko kate olla todella näin suuri?


      • ?
        Make73 kirjoitti:

        Kuten kirjoitin Salossa vahvistivat saman eli 25 kertaa ja se nollautuu.

        Motonetissä on näköjään Astralle YKK-anturi hintaan 59,54, tietääkö kukaan onko kyse nokka-akselin anturista vai kampi-akselin?
        Kysyin nimenomaan kampi-akselin anturista mutta eivät osanneet vastata kumpi tuo YKK on.
        Motonetin koodi 10-9109 ja Opelin 12 38 915.
        Kyseessä on heidän mukaansa alkuperäisosa.

        PP-Auton hinta 110eur, joten hintaeroa tulisi 50,46 ! Voiko kate olla todella näin suuri?

        Kyllä ja pääkupunki seudella pääkaupunki lisä. Kysy jotain varaa osaa landelta sama osa on halvempi.


      • Make73
        ? kirjoitti:

        Kyllä ja pääkupunki seudella pääkaupunki lisä. Kysy jotain varaa osaa landelta sama osa on halvempi.

        Tai anturi on sama eli kampi-akselin mut vuosimalli tai koneen malli ei kerro koko totuutta, anturi on vaihtunut numerossa 14142428 jos luku on suurempi on siinä uudenmallinen anturi joka maksaa Opel huollossa noin 59eur ja Opel Osatoimituksessa 53eur.


      • undoman27
        Make73 kirjoitti:

        Kokeilin tuota itse tänään omaan autooni ja hyvin tuntuu toimivan, tosin koomailin sen verran että katkaisin välillä virran jolloin koodiksi tulee tuo 0335 eli **********-***-***-***** joka tarkoittaa ettei konetta ole käynnistetty. Sen jälkeen nollasin koodin eli täytyy odotella että vika tulee uudestaan, tai parempi kun ei tulisi... =)

        Koodin saa nollattua kytkemällä virran päälle ja pois 25 kertaa.

        Itselläni on siis Simtec 56.5 ECU ja 16-pin liitin sulakerasiassa.
        Pinni numero 1 (joka tosin on tyhjä!) on vasemmalla alhaalla eli kuskin oven puolella ja pinni numero 8 on samalla puolella liittimen vasemmassa yläreunassa.
        Itse kytkin oikosulun juottamalla ensin langat sulakkeen kumpaankin jalkaan ja sitten työnsin ne koskettimiin 5 ja 6, siis ihan vain varmuuden vuoksi =)
        Paperiklemmarista saa helposti tehtyä jumpperin.

        Jos joku epäilee vielä pinnien paikkaa ja haluaa lukea koodin itse, niin otin liittimestä kuvan ja lisäsin selitykset pinnien paikoista.
        Voin lähettää kuvan tarvittaessa sähköpostilla.

        Olisin kiitollinen jos saisin tuon kuvan ja selityksen pinnien paikoista.
        Autoni on ascona c 2.0ne ja vika valo vilkkuu vähänväliä ynnä moottori on tehoton!!!!!




        Jos joku epäilee vielä pinnien paikkaa ja haluaa lukea koodin itse, niin otin liittimestä kuvan ja lisäsin selitykset pinnien paikoista.
        Voin lähettää kuvan tarvittaessa sähköpostilla.


      • mara8
        undoman27 kirjoitti:

        Olisin kiitollinen jos saisin tuon kuvan ja selityksen pinnien paikoista.
        Autoni on ascona c 2.0ne ja vika valo vilkkuu vähänväliä ynnä moottori on tehoton!!!!!




        Jos joku epäilee vielä pinnien paikkaa ja haluaa lukea koodin itse, niin otin liittimestä kuvan ja lisäsin selitykset pinnien paikoista.
        Voin lähettää kuvan tarvittaessa sähköpostilla.

        lähettäisitkö kuvan vikakoodin luku


    • Make73

      Käytin auton just Opel merkkihuollossa ja palvelu oli hyvää(eli ei kannata yleistää, hyviäkin löytyy...ainakin Tammisaaresta =). Kampiakselin kierrosnopeuden anturin vaihto vei melkein 1½ tuntia mut hinta oli kuitenkin se joka ennalta sovittiin eli paljon edullisempi. Kokonaiskustannus noin 105eur

      Luin siis itse vikakoodin ja siitä ei tuolla nuristu eikä koodin nollaus maksanut mitään koska vika korjattiin heillä. Jotkut korjaamot eivät muuten edes nollaa koodia koska se nollautuu sen 25 käynnistyskerran jälkeen.

      Auto pelittää taas mukavasti, ainakin jonkun aikaa ;-)

    • 4#%&#¤&/

      nostetaas tää kohtuu kuollu aihe ylös elikkä vuoden 98 vectra 1.8 ja tuo samainen vika valopalaa valon ollessa sammuksissa auto nykäisee parikertaa ja valosyttyy jonka jälkeen sammuu mikä anturi aiheuttaa asian vikakoodia ei saanut irti edes merkkiliike

    • vieras3

      ykk-anturi, nokka-akselin anturi tai kampiakselin anturi....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe